29 Ağustos 1939 Tarihli Son Telgraf Gazetesi Sayfa 6

29 Ağustos 1939 tarihli Son Telgraf Gazetesi Sayfa 6

- S&—LON IIİİİV AF ;ıs;mııî_ Makineye Verirken: İtalyanın Harbe Girmemesi Ihtimal Dahilindedir (1 tmel sahifeden devam) notalarını Hitler nezdinde bizzat iltimas etmiştir. Buna mukabil Hitler de Muso- Hiniyi kendi irade ve kararına sev- | ketmek imkânlarını aramıştır. İ- ki şef arasında cereyan eden tele- fon mükâlemeleri ve Hitlerin me- sajları bilhassa bu maksadla o -Balkanlarda ve Bulgaristanda — Son VaziyetNedir?.. Paris 29 (Husust)— Romanya her türlü askeri tedbirini ittihaz et - miş bulunarak hâdiselerin inkişa- fını teyakkuzla takib etmektedir. Yugoslavyadaki milli vahdet ve yeni kabine, Belgradın mukave - metini arttırmış ve Yugoslavya - Hitler Bugün Cevab Verecek Berlin 29 (AA) — «Havası Hitler İngiltere sefiri Henderson ile görüştüklen sonra başlıca me- sal arkadaşlarını toplamıştır. Bu toplantının uzun süreceği anlaşıl- BelçikaT Brüksel 29 ÇAA.) — Belçika a- jansı, resmi mahfellerin İngiliz ve Fransız sefirleriyle İtalya ve Po- lonya sefirlerinin Başvekil Pier - 10t'yu ziyaretleri hakkında birşey ' Hitler İngiliz Tekliflerine Red Cevabı Verirse. Londra 29 (AA.) — İngiltere setiri Henderson tarafından tevdi olunan notaya Hitlerin vereceği ceyabın dün akşam gelmesi Lon: drada ümld edilmekte idi. Hitler İngiliz tekliflerini reddettiği tak - dirde Çemberlayn - bugün Avam | İngiltere Askeri Hazırlıklarına Londra 29 (A.A.) — Diplomasi faaliyeti, askeri hazırlıkları dur - durmamaktadır. Maamafih bu ha- Fransa ve Belçikadan Almanyaya Paris 29 (ALA.) — Almanya ile | her türlü şimendifer nakliyatı dur-| muştür. Almanyaya hiç bir doğru tren işlememektedir. Şimal demir- yolları idaresi Alman hududunun Erbesthal'de kapatıldığını - teyid eylemektedir. Brüksel 29 (A.A.) — Alman trenleri artık Belçikaya gelme - mektedirler. Belçika ve Fransız - PRREPRARPARIRPRERLRT G ERI LAİ RPETANCERLEROA ÇERÇEVE Bilmece haklamak için tertibat olurken birdenbire eşi görülmemiş bir hâdise: Hırsızla gece bekçisi, ev sahil Evet, İngiltere ve Fransa ile birdenbire dikenli Alman kucağı gece bekçisine karşı ev sahibiyle gece bekçisile anlaşmayı terrih etmiştir. Bir tezadın başka bir tezadla yerıni değiştiriverme bâdivesi. Bir gün nasıl olsa ya gece bekçisi, ya ev sahibinin eliyle öbür dünyayı boylaması mukadder olan hırsız, son derece sinsi ve çevik bir siyaset kullanmış, bekçi ve ev sahibi arasında pösteki kavgası başlar başlamaz boynunu bükerek bir köşede pineklemiş ve kavga kızışmea nagihan aradan sıyrılıp, iki düşman hüviyeti saldırtmak suretile kendisine kurtuluş yola aramıştır. demokratlar klâsik nizamı her yerde hâkim kıla- bilizlerdi. Demokratların, bazı mül fırsatı Ruslar kaçırmadı. Her an tertibi son dakikaya kadar şizliyci ik anda onları terkediverdiler. olanak, Faşizma ve Navizmayla Demokrasyayı birbirine uraktan seyirci kalmak vaziyetine Sovyetlerin plânı: Kan, fessd ve kargaşalık içiöde boğulmuya doğru kendi baline bırakmak ve bu kıysı sabahında, Komünizmaya yeni bir vetli kulunmak, Eser Stali But nasıl mukabele edecek? — Tlenüz | geçmiş değildir. | Davanın her islikametlteki — tehlike safhaları konuşuruz. , fakat üslüne yağ sürülen ekmek Hitler'in. me kadar Rusyayı başlan başa Almanlara çiğnetme müsa- ndecini daima elinde tutan İngiltere, bakalım bu tepeden inme oyuna muş, Hitler Musoliniyi iknaa ça- | Uşmaştır. Musolini'nin — İngiltere ve Fransanın aldığı vaziyet kar —| gısında ve harb tehlikesinin ka- | pıya gelmiş bulunduğu bir sırada harb tehlikesine karşı memleketi dahilinde tedbirler almakla bera- ber harbi öğlemiye çalıştığı ve | harbin bilhassa en büyük darbe | nın müphem vaziyetini gidermiş addolunmaktadır. Bulgaristan benüz bitaraflığını Muhafaza etmekle beraber Al - ! manyanın Bulgarlar üzerindeki ümidleri zail olmuş değildir. maktadır. BSalâhiyettar mahfilde şimdi- lik ne bu müzakerelerin mevzuu ne de Hitler - Herderson mülâka- tinın neticeleri kakkında birşey avassut Edecek mi söylemek istemediklerini bildir - | mektedir. Bir tavassüt teşebbüsü | mevzuu bahsolduğuna datr bir şa- yia dolaşmaktadır. Diğer cihetten kamarasında bu tekliflerin neden ibaret olduğunu bildirecektir. Fakat; cevabında Hitler müza- | kerelere devam imkânını verecek | olursa Çemberlayn müzakerelerin devamını güçleştirmemek için A- vam kamarasında ölçülü bir li - zırlıklar, büyük bir ketumiyet i- | çinde yapılmaktı Amirallık dairesi, Britanya ada- Belçika trenleri de Almanyaya gitmemektedirler. Bu suretle or- tadan kalkan servisler şunlardır: Paris - Berlin - Varşova ekspresi ve Şimal ekspresi, bununla bera- ber Almanyadan hareket eden Bek-| çika trenleri mutad saatlerde gel- le Bal liman (1 inci sahifeden devam) ibine karşı anlaşıverdiler. bir türlü uyuşamıyan Rusyanın, ua atılışındaki mana bu. Hırsız, Devam Ediyor Trenler İşlemiyor | makamları cumartesiden itibaren birleşeceğine, ev sahibine karşı birbirine tatbik edebilirdi. Faşizmayla Ko- lâhazalar yüründen kullanamadığı aksi zuhur etmesi mümkün olan zek demokrafları oyaladılar ve ea Böylece, ilk ihtimale tamamile zıd | tepeletip | geçtiler. len dünyayı jmet arsası üzerine doğacak günün macera aramak, hiç değilse kuv- son politika hücumlarının — vakti | üstünde yarın | gemini NECİB FAZIL KISAKÜREK Hitler İngilterenin Ce- “|vabını Kabul Etmiyor ve felâketi İtalyaya getireceğine kani bulunduğu kuvvetle zarıno - lunmaktadır. Alman - Rus ademi tecavüz pak- tının — imzalandığı gün — İtal- yanın —mihverden — ayrılarak bi- taraflık ilân edebileceği hakkın- da çıkan şayialar Roma resmi me- hafilince tekzib edilmemiştir. Yunanistan tedafüi hazırlıkları- ma bitirmşitir. < 'Türkiyenin vaziyeti, taahhüdle- rine sadakati, Balkanlarda bilhas- a yüksek bir eraniyet ve güven â- mili olmakta, maneviyatı sağlam- laştırmakta ve arttırmaktadır. söylenemiyeceği beyan edilmek - tedir. Bununla beraber öğrenildi- ğine göre Hitlerin tahriri cevabı Henderson'a aglebi ihtimal bugün tevdi edilecektir. Belçika ajansı hükümetin şimdi - lik yeniden askeri tedbirler almak tasavvurunda bulunmadığını ha- ber vermektedir. san kullanacaktır. Berlinde hükümetin tebliğ neş- retmesi bekldenmekte ise de teb- liğin hangi saatt neşredileceği ma- | lüm dğildir.. Her tarafta intizar havası hüküm sürmektedir. larındaki bütün İngiliz ve ecnebi tacirlerine bazı em'rler vermiştir. | nehir nakliyatına nihayet verme- | Bi derpiş eylemişlerse de nehir - lerde nakliyat devam etmektedir. Cumartesi günü Manhaim, Stras- budg ve Kehl'de bütün nehir va- sıtaları hareketten menedilmiştir. Bugün Bal'a hiç bir gemi gelme- miştir. Batıray'ı Teslim Etmiyorlar «Yıldıray» ın dün merasimle denize indirildiğini yazmıştık. Bu merasimde hazır bulunan — Krup tezgâhları umum! mümessili Her Östen kendisile görüşen gazete- cilere, Krupun inşa ettirdiği dör- düncü denizaltı gemimiz olan «Ba- fıray» in neden hâlâ gönderilme- diği hakkındaki suale şu cevabı vermiştir: — Batırayın inşaatı bitmiştir. Fakat bugünkü siyasi vaziyet kar- gsında gemiyi Türk sularına gön- dermek mümkün değildir. Zira gemi henüz Alman bandırası al- tındadır. İngiliz kanalından veya | Fransız su'arından geçerken mü- sadere edilmesi ihtimali vardır. 'Türk bayrağı çekip getirmek im- kânı da yoktur. Çünkü gemiyi 'Türk sularında —teslim etmeğe mecburuz. Bubranlı siyasi vazi - yette salâh görülmedikçe, bu teslimi mevzuu bahsola - | miyacaktır. Temenni edelim ki, buhran zail olsun. ZAYİ Süleymaniye Askerlik şubesin- den aldığım askerlik tezkeremi za- f ü alacağımdan es- | | dından Süleyman oğlu Bekir 315 |- werilmiştir. Dün gece,şehirde bü- (1 inci sahifeden devam) kamarası bugün fevkalâde olarak toplanacaktır. Başvekil, dün sara- ya giderek krala vaziyeti izah et- miştir. Harbiye Nazırı Hor Belişa da bu mülâkatta hazır bulunmuş- tur. Hariciye nazırı Lord Halifaks dün Türk. Romen, Japan, Çin ve Fransız elçilerini kabul etmiştir. Akmanya ile teati edilen notalar Berlinde olduğu gibi, Parlâmen- tonun içtimâında nevvel neşredi - lecektir. ALMAN - FRANSIZ HUDUDU KAPATILDI Paris 29 (Hususi) — Dün sabah- tan itibaren Alman - Fransız hu- almıştır. Fransadan da hiç bir eenebi geçiril- tedir. Beynelmilel tren se- ferleri tatil edilmiş gibidir. H da kabinesi de Almanyaya giden trenleri durdurmuştur. Dün gece şehirde bütün ışıklar söndürülmüştür. Matbuata sansör konmuştur. İhrae edilecek bütün fotoğraf ve sinema filmleri de san- söre tâbi tutulacaktır. Air - Frans kumpanyası hava seferlerini tahdid etmiştir. TİCARET VAPURLARI SER- BEST DOLAŞAMIYOR Londra 29 (Hususi) — Bahriye nezareti, İngiliz ticaret gemileri- ne Akdenizi muvakkaten kapat - miştir. Baltık denizinde bulunan İngiliz gemilerine de limanlarına dönmek üzere emir verilmiştir. Amerikadaki Alman gemileri de yolcu almadan Almanyaya avdet etmektedirler. LONDRA'DA MÜDAFAA HA- ZIRLIĞI Londra 29 (Hususi) — Şehir tam bir seferberlik manzarası ar- zetmektedir. Bir çok alleler Lon- drayı terketmişlir. Her mektepte bir hava hücumu takdirinde itti- hazı lâzım gelen tedbirler hakkın- da mektep muallimlerine izahat şıklar söndürülmüştür. yasak edilmiştir. FRANSIZ VE İNGİLİZ ASKERİ HEYETLERİ MEMLEKETLE- | RİNDE Pariş 29 (Hususi) — Fransız as- | keri heyeti bugün Moskovadan buraya dönmüştür. İngiliz askeri heyeti de Londraya dönmüştür. Moskova'daki Fransız sefiri Nag- giar dün tayyare ile Moskovadan Parise hareket etmiştir. Sovyet Parlâmentosu fevkalâ - de bir toplantıda Alman - Sovyet paktını tasdik etmiştir. ŞEHRİMİZDEKİ ALMANLAR GİDİYORLAR Alman büyük elçisi Von Papen evvelki gün Alman kolenisini Ta- rabyadaki sefarethane binasında toplamış, onlara vaziyetin inkişa- | fı karşısında ne süretle hareket e- | deceklerini izah etmiştir. | Dün akşamki Semplon ekspresi ile mutad hilâfına —şehrimizden | 200 kadar Almarın gitmesi, Al - man tebaasının İstanbulu terket- meleri için emir aldıklarına de - dlet etmektedir, Gidenler ara - sında bir kaç İtalyan da vardır. ALMANYADA YENİ VESİKA USULÜ Berlin 29 (A-A.) — Alman is - tihbarat bürosu, Almanyada yeni | vesika usulü ihdas edildiğini ha- ber vermektedir. Bu usule göre: | Her vesika hâmiline haftada 700 gram taze et veya konserve, gün- de 6 gram tereyağı ve peynir, haf- tada 280 gram şeker, 110 gram marmelât veya fazla olarak 55 gram şeker, 150 gram un, 32 gram kahve veya kahvenin yerini tuta- cak madde, günde 20 santilitre süt verilecektir. Altı aylıktan yu- karı çocuklarla hâmile veya em- zikli kadınlara günde 70 santilitre süt verilecektir. Yorucu işlerle uğ- raşan ameleye haftada 1150 gram et verilecektir. Adam başına haf- tada 150 gram sabun İsabet et - mektedir. Dağıtılacak — mensucat, kömüt ve deri miktarı henüz tes- bit edilmemiştir. Vezilecek ekmek; patates. un ve aBi HLAĞ e AĞ FRANSIZ ORDUSU ÜÇ MİLYONU ŞKT KA A KA »FATİH» Tefrikamız kuru sebze miktarlarınm henüz tesbit edilmediğini radyo sık sık tekrar etmiştir. Radyo, halkı di- sipline davet etmekte ve kadınla- Ta muktasid olmalarını tavsiye et- mektedir. ALMAN VAPURLARI DA GİDİYORLAR Aldıkları emir üzerine evvelki gün limanımızı terkeden İtalyan vapurlarından sonra, Alman va- purlarının da limanı terketmeleri €emri gelmiştir. Bu emir üzerine limanda bulunan Alman vapurları derhal demir almışlar ve Varna limanına gitmişlerdir. Bu arada Marmarada — bulunup — İstanbula | gelmekte olan vapurlar da hiç dur- madan Boğazı geçerek Varmaya gitmişlerdir. Bu arada getirdi üzere olduğu eşyayı boşaltlmadan hareket etmek istiyen Alman ban- dırahı «Arkadya» vapuru - Liman reisliği tarafından tevkif edilm'ş, hamulesini boşaltmadan hareket | edemiyeceği — vapur — süvarisine olunmuştur. Arkadya sür- ve boşaltmak mallarını baoş: lerdir. NU BULDU Paris 29 (Hususi) — Seferber- lik büyük bir sür'at ve intizam- la devam ediyar. Silâh altında bu- lunan efrad üç milyonu bulmuş- tur. | HİTLER NE TEKLİF ETTİ İN- | GİLTERE NE CEVAB VERDİ? Londra 29 ÇHususi) — Hitler tarafından İngiltereye — yapılan teklifin esasları hakkında şu malü- mat alınmıştır: 1 — Danzig ve Koridor bilâkay- düşart Almanyaya ilhak edilecek- | tir. 2 — Lehistandaki Alman ekab liyetlerinin haklarını teebit için beynelmilel bir konferans - topla- nacaktır. 3 — Müstemleke meselelerinin halli görüşülebilir. 4 — Almanya Danzig ve Gâny- a'da Lehistana serbest mahrec ve- recektir. 5 — Almanya ve Lehistan ara- | sında on senelik bir ademi teca- vüz paktı imzalanacaktır. 6 — İngiltere tarafından Lebis- tana verilen garanti feshedile - cektir. İngilterenin cevabı şu merkez- dedir: 1 — Almanya, kamşularile olan ihtilâflarımı müzakere yolile hâk letmek prensibini kabul etmeli - dir. 2 — Bu prensibin kabulünden sonra, Alman İsteklerini tetkik etmek üzere bir könferans toplar nabilir. 3 — İngiltere, Fransa ve Lehis- tanı birbirine bağlıyan mütekabil yardım anlaşması feshedilemez. 4 — Bu esaslar, kabul edilmedi- ği takdirde İngiltere Harbe hazır- dır. HİTLER CEVABI KABULE ŞA- 'YAN GÖRMEDİ Berlin 29 (Hususi) — Hitler İn- giliz cevabı etrafında mesai arka- daşlarile bir buçuk saat kadar ko- nuşmuşlur. D. N. B. ajansı dün gece bir tebliğ neşrederek, Hitle- rin İngiliz cevabını tahriri olarak ve sefirden de ayrıca şifahi olarak izahat aldığımı bildirmiştir. Zannedildiğine göre, Hitler İn- gilterenin cevabnu kabule şayan gürmemektedir. Yarılarımızın çokluğundan bu- gün dercedemedik. Özür dileriz. . ZAYİ Tıb fakültesi dekanlığından al- dığım ebe hüviyet varakamı za- yettim. Yenisini alacağımdan es- kisinin hükmü yoktur. 848 Mürüvet İngiliz Gebhesine | bugünün bulranı içinde ehemmi- )| misalini vermekle beraber isabel * gırlık bir an'ane halinde ve de - Japonya | Gelebilir ( inci sahifeden devam) Sovyet dostluğunu bir cankurta- ran gibi karşılıyan ve. sarılan Hitler bu hareketile bilhassa Ja- ponya ve İtalyayı müşkül vazi- yete sokmuş, Japon kabinesi bu Yüzden istifa etmiştir. Japon baş- in istifayı mucib sebebi izah ederken söylediği bir cümle yetli bir dikkat ve alâkayı celbet- mek mevkiindedir. Başvekik: «— Hazırlanmış olan harici si- yaset formülünün tamamlen de Kişmesi Iâzımdır.. — * Demektedir. Bu değişikliğin ne olabileceğini uzun uzadıya dü - şünmiye mahal yoktur, İki yol - dan biridir ki, bunlar da: Amerika | ve İngiltere ile anlaşarak Uzak Şarktaki menfaat ve maksadları- hareket tesbit etmek olahileceği gibi sulh cep- hesine müzahir bir hattı hare - reketle Japonyanım şarkla ser - hareket ve menfaat sahibi Politikanın — vefasız, — kaypak, güne göre değişebilen makyevel bir silâh olduğu bir taraftan ne kadar iddin edi edilsin bazı tatbikat umumi hayatta burların ve selâmetin yine müstakar ve ideal politika ile birlikte yürü - yeceği muhakkak — ve aşikârdır. Demokrasi cephesi politika c veleri ne olursa olsun idealini a- Hişmez bir suret tesbit etmiş bulunduğu gibi veçhei hareketi Dün GeceBit Adam Yandı bir kulübe yanmış ve oturan bir adam da diri difi miştir. el Yangın saat bir radi Orhangazi sokağında 37 nf b Yorgi adında birinin otUfE kulübeden çıkmıştır. Alevler bir anda Kkulllüğ yarındaki — bakkal — Mi gi dükkânına, daha sonra da © yolları memurlarından Mi nın evine sirayet etmiş VE da yetişen itfaiye tarafındağ dürülmüştür. ; 'Tahkikat şu foci yi miştir. Yorgi dün aksam Sf l rece sarhoş bir halde kulübü ge dönmüş ve elinde yanmış BİLRİ gara olduğu halde vatağına Miştır. Bir aralık sigara © düşerok yavaş yavaş yalül levler birdöfi, beyi Mecalsiz bir halde bulunan kendisini kurtaramamış, ri yanmıştır. de tamamile sabittir. Japonyanın nihayet yanın şarkta Alman """j vüz paktı ile iktisap ettiği yetten sonra menfaatlerini liz - Fransız - Amerikan manzumedeki küçük müst devletlerile teşrik ederek ni ve hattâ Alman - Sovyet #j rizinden hiç de geriye k bir sürpriz halinde mey' Tivermesi pek muhtet hattâ bugünkü vaziyı taya doğra gittiği de hesif ğ ecek hakkak addedilcı bir seziş değildir. Hattâ, S#T ) Alman paktı, belki de ponyayı değil, yücengin GA ği xa devletleri de ister istemtf ye | cephesi ile mesai ve mef rikine sevkedebilecektir. — ETEM İZZET BE İstanbul Sıhhi Müesseseler Arttırma ve Eksiltme Komisyonund”r Zonguldak hastanesine lâz>m olan 112 kalem ilâç ve sıhhi Mt açık ekel'tmeye konulmuştur. 1— Eksiltme 13/9/999 çarşamba günü saat 15 de Cağaloj ğü binasında kurulu — komi” hat ve İçtimaf Muavenet Müdür! yapıacaktır. 2— Muhammeh fiat: 1211 liradır. 3 Muvakkat teminat: 96 lira 83 kuruştur. 4— İstekliler şartnam: her gün komisyondan alabilirler- ,,J 5— İstekliler cari seneve aid Ticaret Odası vesikasile kanunda yazılı vesikalar ve bu işe yeter muvakkat tı İya bınka mektubu ile birlikte belh gün ve saatte komizyanâ îff" SĞ İstanbul Sıhhi Müesseseler Arttırma ve Eksiltme Komisyonun! Divarbakır nümune nastanesine lâzım olan 261 kalem ilöğ YE malzrme açık eksiltmeye konuhnuştur. 1— Eksiltme 13/9/93 çarşamba günü saat 14,30 da Cağal ııııı hat ve İştimaf Muavenet Müdüzlüğü bimasında kurulu yapılacaktır. 2— Muhammen fiat 2460 liradır. $— Muvakkat teminaz: 184 Bra 80 kuruştur. 4— İstekliler şartnamey> her gün Romiryondan alabilirle 4 ©. gfi 5— İstekliler cari seneye aid Ticaret Odası vesikasile L kanunda yazılı vesikalar ya bunka mektabu İle bir bu işe yeter muvakkat teminat te belli gün ve saatte kemisyona ıî/lı K 09 F aha eet Vrirel S eei G CN İstanbul Sıhhi Müesseseler Arttırma , ve Eksiltme Koıni.ıyonunn" ş 96 nümue hastanesine ilzım olan 2 katem ilâç ve sikhi ” açık eky İtmeye kanulmuştur. i— Eksiltme 13/9/939 çarşamba 5 sana ada de CaRİENİ hat ve İçtimat Muavenet Müdürlüğü Binasında kurulu W — yapılacaktır. 2— Muhammen fiat: 1928 Yra 78 kuruştur, 8—. Muvakkat teminat: MA lira 66 kuruştur. 4— İstekliler şartnameyi her gün komisyondan ;ızbııınt;'d,_ #— İstekliler cari sereye old Ticaret Odası vesikasile K kanunda yazılı vesikalar ve bu işe yeter muvakkat teminât ya banka mektnbu ile birli te belf gün ve saatte komisyonü D _____——____/ İstanbul Sıhhi Müesseseler Arttırmâ , ve Eksiltme Komisyonun' L İstanbul Jeyli tıb talebe yrıdu hademeleri için kasketli 158 bise 63 adet palto açık eksiltmeye konulmuştur. 1— Eksiltme 13/9/939 çerşamba günü saat 15,15 de CegalekEĞi hat ve İçtimaf Muavenet Müdürlüğü binasında kurulü yapılacaktır. iya banka mektubile biri -— Muvakkal teminat 235 lira 38 kuruştur. 3— Muhammen fiat 3137 lira 98 kuruştur, 4— İstekliler şartnameyi her gün Fuatpaşa türbesi hib talebe yurdu merkezinden S— İstekliler carf seneye N kanunda yazılı vesikalar ve bu işe yeter muvakkat teminat P yti te belli gün ve saatle komis! nrı**” / labilirler. a. 2880 Ticaret Odası vesikasile TİKDl ğ yona # g” »*"|