24 Nisan 1935 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 6

24 Nisan 1935 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 6

“MEİN KAMPF, KAVGAM Hitlerin yazdığı kitab IBU ESERDE İLERIİ SUÜRÜLEN DÜŞÜNCE VE DUYGULARLA HIÇ BİR BAGĞIMIZ YOK - TUR. BU 'TEFRIKAYI BÜTÜN DUNYADA DE- DİKODU UYANDIR - MIŞ SİYASI BİR VESİ- KA OLARAK NEŞRE- DİYORUZ.I| Aldığı azacık yetim ma- aşı kendi idaresine bile ye- tişmediği için, ayrıca çalışma- ğa mecbur kalıyordu. Adı insa- na sarkılarla karışık dansları hatırlatan Tuna kıyısındaki bu büyük şehirde geçirdiği beş yıl- lık hayatı, Hitlör mahrumiyet ve sefalet yılları olarak hatır - lar. Öyle olrpakla beraber, bu yılları talihinin nimetli bir tec- Tübesi sayar. Kitabtnda bu müş- kül günlerden bahsederkten, “zarureti bir ilâh olarak tasvir eder. Kendisini kucağına alan bu zaruret çok zamanlar kemik- | lerini kırmakla tehdit etmiştir. Lâkin azminin mukavemeti bu cetin deraguştan en nıhnvct zaferle cıkmıstır... Bir zaman - rasında geçen m.ırad:lc gibi. Hitler beş sene ekmeğini ka- zanmağa mecbur kalmıştır. “Açlıvmu gidermiyen — ölçülü | lar içinde benim s.-ıdık bir bek- çim oldu, hiç benden ayrılmadı. Açlık yardım etmedikçe bir ki- tap alamazdım. Bir tiyatroya gitsem, açlık bana günlerce ar- kadaşlık ederdi. Fakat buna rağmen, en çok şey öğrendi - gim yıllar, bu ıstırap yıllarıdır. Mimariyi öğrenmeğe çalıştığım ve daima midemin ödediği na - | dir opera gecelerini istisna eder- sem, en çok hoşuma giden şey, kitap okumaktı.,, Hitler, işi boş vâakit brrakıtık- ça, hayatınm bu yıllınndı çok okumuştur. Bütün öğrendikleri Viyata'da geçirdiği bu yıllara münhasır değildir. Fakir oldu - ğu için fukara hayatı fukara a- rasında geçmiştir. Fakat gözle- ri, zenginlerin daha çok kazan- mak veyahut kaba bulduğu işti- halarını tatmin etmek için ser - nasıl kullandıklarını . Kurtuluşsuz sefale- te düşmüş ailelerin yaralarını sarmak için bu mes'ut insanla- rım insanseverliklerinden umut duymımışm Hayır mue—sese - na'da, ben hayaı mücadelesi i- | çinde iken, açıkca gördüm ki, eğer içtimaf bakımdan bir yola girilmek isteniyorsa, bu mües - seseler hiç te müessir olmadık- ları kadar gülünçtürler. Asıl hücum edilecek nokta cemiye - tin gidi: iktisadi bünyedeki sakatlıktır.,, Görülüyor ki Hitler Viyana'- ya geldiği zaman Avusturya hükümetinin siyasi bir muhali- fi, Habsburg'ların düşmanı, ya- | ni kendi kafasına göre sosyalist ve ihtilâlci idi. Marksizm yolu- na gidip te, kendilerine sosya - list ve demokrat süsü veren fır- kaya da göz atmadı değil... Bu fırkanın başında Victor Adler nda bir adam vardı. Umumi intihabın gizli reyle olmasını istiyordu. Hitler düşündü: “Fe- na değil, bu insanlarla iğrenç Habsburg rejiminin sonunu ta- cil edebiliriz.,, Bu fırkanın siyast amaçları bazı noktalardan Hitler'in ho - şuna gidiyordu. Bunların maz- lüm amele lehine talepleri, söy- ledikleri nutuklar genç ve ace - mi Hitler'in zayıf taraflarına dokunan noktalardı. Yalnız bu sosyalistlerin Hitler'e göre bir kusurları vardı: Başında Shö - nerer'in bulunduğu “Alman milli partisinin Avusturya'da da te - şekkül etmesini çekemiyorlardı. ÖO zamana kadar Marksizm'in ne olduğunu bilmiyen Hitler, bu sosyal mezhebin de ne de - mek olduğunu iyice öğrenecek kadar vakit ve firsat buldu. O | tin ne faydası | verümemiş, Zaman fazilet maskesi altında nasıl için için bir veba salgını - sın yayıldığını anladı. Ve diyor ki; “Şunu anladım: Yer yüz bundan kurtarmak lâzım. Yo! sa yer yüzü insanlardan kendi- ni kurtarmağa bakacak.., Hitler inşaat işlerile meşgul olduğu sıralardadır ki, ilk defa sosyalist partisi mensupla temas etti. Hitler beraber çal tığı öteki işçilere hiç benze: yordu. Elbisesi daha temizdi, konuşması daha temizdi. Tavır- | larında bir başkalık vardı. Ye - mek zamanı gelince, ö a - mele civardaki ahçılara gider ve miktarı her gün çoğalan diğer- lerine ise evlerinden ka kızları yemeklerini geti Hitler de bir kenara çe meğini yer, bir şişe süti di, Bu acayip ameleyi bir gün, hem de hâkimane bir şekilde | sendikaya girmeğe çağ gırdılar. Hitler bu nevi bir cemiyet tanı- madığını, sonra da hiç bir şeye mecbur İ söyliye- rek, teklifi reddetti. Bir müddet | belki yorulur, yola gelir diye kendisini rahat bıraktılar. Hal- buki ne gezer. Öğle tat [Iennde Dünya Kadınları Kongresi Kongre Bugün Dağılıyor, Bir Heyet Ankaraya gidiyor | kadmlar birliği kon - ah sant 10 da Corbett Ashby'nin başkanlığı altında açıldı. san milli bayı mü- etile kongre namma Atatür- ke çekilecek olan tarbrik telgrafını okudu ve arla kabul edildi. Telgraf şöyle yazılmıştı: Ankarada Cümhuriyet Başkanı Ata'ürk'e Arsıu'usal on ikinci kadınlar kon grosi, ulusal bayrarn münasebetile, size ve Türk ulusuna bütün tebrik- lerini ve en iyi dileklerini bildi sonra dün yapılan icra ninin neticesi kongre- Başkanlığa - Corbett Arsıulu gresi d Iı— allı cı'—lnndı bir'iği başkanı da başkan vekill: arasında Di mabtelif meinlukktin mümeedi: leri teçildi: İaziliz murahhası Turbervill Ingi iz parlamentosunda bugün G00 er- 1 15 kadın mo- istikbalde 600 cadınlar işgal e- ancak 15 erkek söylemiştir. lara baktıkça milleti kapitalist- lerin bir icadı sayar, vatanın burjuva tabakanın amele sınıfı- nı kullanmasından başka bir varlık hikmeti olmadığını sanır- dı. Onun için kanunlar proleteri ezmek için yapılmıştı. Mektep- | ler de esirleri kullanan mâhir in- sanlar yetiştiriyorlardı. Bu ka - dar kötü fikirli insanlarla fazi - letli bir vatansever olan Hitler'- | in uyuşmasına imkân yoktu. Susamazdı, susmamak - için daha kuvvetli bulunmak azmile Marksist fikirler telkin eden ki- tapları devirdi, gazeteleri harıl harıl okudu. Çok geçmeden de mücadele başladı. Hitler, karşr- sımdakilerinden daha faz'a”bUr karşı kanaatin, bilgi | rdı. Arkadaşla- rı cendisile münakaşadan bir şey kazanamıyacaklarını anla - yınca, böyle zamanlarda kul - landıkları bir vasıtaya müraca- at ettiler: Tethiş. (Arkası var) Papulas (Başı 1 nci sahifede) Atina, 23 (Telefonla) — Yu- nan isyanı suçlularından cüm - huriyeti koruma dernekleri re- | | isi General Papulasla arkadaşı miralay Kimizinin divanıharp taralından idama mahkçmn edil - diklerini dün bildirmiştim. İdam hükmü, kendilerinin vecahında ve gece hükümet ko miseri hapishaneye giderek bu kararı kendilerine tebliğ etmiş - tir. Mahkümlar bu karar karşı - sında fazla heyecana düşmüşler- dir, Her ikisi de gardiyanlar ta- rafından tutularak idam mah - kümlarına — mahsus höcrelere nakledilmişlerdir. Mahkümlar bu gece hiç uyu- mamışlar ve mütemadiyen gara içmişlerdir. Hiç kimse ile görüştürürmemektedirler. Avukatları, bugün cümhurre- satta bulunarak mahkümların isi Bay Zaimis nezdinde teşebbü affedilmesini ve cezanın müeb - | bet küreğe çevrilmesini rica et - mişlerdir. Reisicümhuruün af hakkını isti mal edip etmediği henüz meç - huldür. Eğer affetmezse divanı- harbin koyduğu müddet, yani 48 saat bu akşam bitmiş olacak ve mahkümlar sabahleyin kurşu- na dizileceklerdir. Idam hükmü vaktile Atinada altı nazırın kurşuna dizildikleri Gudi mevkiinde infaz olunacak - tır. Bunun için şimdiden her tür- lü tertibat alınmıştır. Mahküm- lar sabahleyin, erkenden kaldı - rılacak dini merasim yapıldık - tan sonra kendilerine son istek- leri sorulacak ve nihayet rütbe- leri ve formaları söküldükten erek hep lışacağız.,, 1 e geldiğinden mü; mt öğleden sonraya bu Öğleden Sonra Kongrenin öğleden sonraki celse- sinde — Frantız murahhaslarından Malaterre Sellier icra komit rafından hükümet rejimi ne olursa olsun insanların masuniyeti şahsiye, serbestii fikir gibi esas haklarının kadın ve erkek farkı gö--'"meksi- zin muhafazasına dair .. . karar suretini okudu ve izahat verdi. Bun dan vonra birçok murahbaalar vöz | aldılar. Bundan sonra İngiliz murahhas- ları ilanci bir karar süreti gaha teklif ettiler. Bunda kadınlarla er- kekler arasında her türlü haklarda Müsavat istenilmekte ve kadın.arın hakümet idaresine — iştirak ederek vazile ve mesuliyet sahibi olmaları isteriyordu. ingiliz murahhasların- dan “Türbervili bu hususta izahat verdi. Birçok murahhaslar - söz alarak bu teklitin lehince — ve aleyhinde söz süylediler. Bu meyanaa Türk murahhaslarından Necice Tevfik bir nutuk söyl.yerek Türkiyede ka- gınlara belsdiye ve mebus intiha- batında seçmek ve seçilimek hakkı verildiğini ve Atatürkün bu bal te kadralığa verciği ehemmiyeti an lattı. Neüicede ingiliz teklifi do ay- nen kabul edildi. Misır murahhazları da tâbiiyet meselesi hakkımda cerkekle kadın arasında musavat olması için Mı - sırca kapitulasyonların kaldırılma- sına arsıulusal barlığın - müzaheret edmesini sliyorlardı. v A&A'R Mekteblerde Müs ray Dün Milli Hâkimiyet Bayramı ve Çocuk haftasının ilk günü idi. Bu tarihi gün İstanbulda ve yurdun her yanında büyük tezahüratla kutlulandı. İştanbul şehri baştanbaşa bay - raklar'a donanmıştı. Dünkü iki bay ramı kutlulamak için ayrı ayrı programlar hazırlanmıştı. Evvelâ Çocuk Esirgeme kurumunun hazır- ladığı programa göre geçit resmi yapıldı. Sabahleyin saat 10 da kay- makamlık dairesi önünde 45 oto - mobile mühtaç çocuklar bindirildi. En önde Şehir bandosunun bulun- düğü otomobiller vardı. İstiklâl margı çalındıktan sonra kafile ha- reket etti. Doğruca belediyeye gel- di. Vali ve belediye reisi nammıma mektupçu Necati çocukları karşı - ladı. Onlara şeker ikram etti. Ka- file buradan ayrılarak C. H. Parti- sine geldi. İdare heyeti reis vekili Ali Rıx'ı il Buradı starılü 'a köy yolile Fındıklıya git danlığa *“4 Kafile köprüden geçerken düdü. — alındı, telâmlan- di. Saat tam 12 de kafile c'l:kılmı ldi. Orada İstanbul ve Ga'atasa- geldi. Orada İsta lar. Abıılen Çocuk ıdrıoııo ku- rumu, Dumlupınar yatı mektebi, C. H. Partisi, Halkevi ve Belediye namına çelenkler konuldu. İstiklâl marşı çalarken direğe bayrak çekildi. Iffet Halim çocuk- lara bir nutuk söyliyerek 23 Nisan ve Çocuk bayramını tebrik ederek: İşiniz büyüktür çocuklar... dedi. Büyük işi size bırakacağız. Siz ba- şaracak, yurdu siz koruyacaksınız çocuklar... diye sözünü bitirdi. 29 uncu mektepten İnci, 23 Nisan adlı bir manzumeyi okudu. Merasim bit- &. ÖOğleden sonra Halkevi ile Milli Türk Talebe Birliği tarafından Uni konferans salonunda büyük yapıldı. nı toplantıda Istatnbulun ileri gelenleri ve parti erkânı bulunu- yordu. İstiklâl marşından sonra İs- moil Habib Sevük kürsi geldi. 23 Nisanı, 15 yıl önceki oi gün leri anlattı. Atatürkün iki görüşü ile vatanın kurtulduğunu ve milli hâk'niyetin ilân edildiğini söyledi. Bu tekliiler kabul edildikten son ra toplantıya nibayet verl Kongee bugün kapanış celsesini yaparak dağuacaklır. Ankaraya Gidecek Heyet Kongreye iştirak eimek üzere şehrimuze gelen müurahhaslaraan bir grup yarın öğleden sonra 15,15 Ge harexet eden trenle Ankaraya gideceklerdir. Bu heyot bir gün Ankarada kalacaklar ve Cümurbaş kanı Atatürk laratından kabul e - dileceklerdir. Heyet şu bayanlar - dan mürekkeptir: Lâtife Bekir, Lâ- mia Relik, Mihri Pektaş, Koöngre başkanı Corbett Ashby, murahhas- lardan Sehrciber, Emilie Gourd, Mısır murahhası Hoda Şarawi, Ris- | ehbieth, Şerife Hâmid Ali, Dimes. ko, Jamayik murahhası Marson, Rosa Schain, Zelakovaka, Picton Tubervili, Maria Veronne, Fast, Von Velson ve diğer murahhaslara mensup bazı bayanlardan ibarettir. Murahhaslar yeni Türkiyenin ida re merkezini güreceklerinden ve bilhassa Atatürk ile görüşecekle - lğe GA KK İstanbu. Yevimc. 1c.a M-mur u”unda ir borçtan dolayi maheuz olup satışına karar verlen ev eşyası ve saire Tarlabaşı Çatık kaş sokağında 7 No, lu hanenin önünde hazır bu- lunacak memuru tarafından 25-4-035 perşembe günü saat 9 dan 10 a kadar açık artırma ile satrlacağı 934-6762 vtaylam çak eeei sonra kurşuna dizileceklerdir. dosya numarasile ilân olunur. MA Diplomalar Dün verildi LBaşı 1 mci sahifede) Bu nutkunda dedi ki: ”Bütün dünya - bilsin Agâh Hamdiden sonra Topçu zabit vekili Hâmid Macid Günay- sel de kendi yazdığı bir manzume- yi okudu, alkışlandı. Bundan sonra gençler ordu mü- fettişi Örgeneral Fahreddin, Istan- bul kumandanı Torgeneral Halis ve diğer askeri büyükler önünde bir Reçit resmi yaptılar, merasim bitti. Yeni mezunlara dün metkeple- rinde diplomaları da dağıtlmıştır. 23 Nisan “Devrim Direğinin Üzerine Çekilen İnkılâb Bayrağı Daima İçimizden İle Dalgalanacaktır.., Gelen İman Havr -. >rer Verildi.—Abidey dain.. hırıbor olacağız Bir le düşmanın mağlüp e- di'leceğini ınlıltl. Diğer görüşle de karanlık geceleri delerek sabah ven gözü ile bu mös'ud yüsleri 6d düğünü ilâve etti. Münir Mücyyed Heykel izmin - deki şiirini okudu. Bundan sonra Milli Türk Talebe Birliği reisi Rükmeddin söz söyledi. | Ti Türk kahramanlıklarını | ti ve dedi ki: — Devrim direğinin üzerine çe- kilen inkılâb bayrağı içimizden ge- len inan havası ile daima dalgala- nacaktır. Fütuhatçı değiliz amma Türk gönüllerini fethedip daima beraber üşüneceğiz. Lebit Hâkimiyeti Mılny. genç lik mevzuuna dair söz söyledi. ,_'r:f-_ğ%m Ve ( dedi ki: — Köylüyü kurtarmak lâzımdır. Onun acılarını sevinç yapamazsak yazık olsun bize... Bir gün 70 lik bir köylü şöyle de- miş: Kauuhhılıı geldi ver dediler. ru. Oldük. Fesliler ler öldük. Siz geldiniz. verdik. Ol dediniz öldük. Ne zaman al diyeceksiniz?... Engelleri yıkacağız. Köylüyü yük ııllıcılı'ı. bu da köye gitmekle o- lıını(l Hakkı çok alkışlandı. Bundan sonra Fen fakü.tı besinden Pakize kürsüy ldi. Hâ- kimiyeti milliye ve bayramı mevzuuna öyledi. Başka Neler Yapıldı ? © Çocuk esirgeme kurumu dün Beyazıdda sütdamlasında aşevi nç- ta. Hergün burada 20 çocuğa ye- meok verilecektir. © Alemdar kolu Gülhane parkın- da bir müsamere verdi ve Gürbüz çocuk müsabakası yaptı. © Dün Istanbuldaki bütün ilk avenet şubesi ve Şişli-Feriköy - fıkar raperver cemiyeti tarafından mü- samere verikmiş ve 45 fakir çocuğa MM.4.935 ——— Bayramı e Çelenki Kovr'du GE Nc L I K S 0 YLÜY OR: Futuhatçı d.gııız fakat Türk gönüllerini ıım-d b Asker yarmm askerine şeker veriyor — Bugünün W;ul!al yarının — bü- yükleri söylüyorlar — Miniminiler günlerinin keyfini sürüyorlar. Üniversite salonunda toplanan gençlik hâtipleri dinleyor elbise dağıtılmıştır. 200 talebe de sinemaya lmüştür. © Kınalıada ilk mektebinde fakir gouuklıx menfaatine bir müsamere lııd-ıdı ılııııınlır lııiıb ıdıl— : Dün Çocuk esirgeme kurumu tarafından rozot dağıtılmıştır. Bugün Ne Yapılacak ? Bugün Halkevi binasında gür - büz çocuk müsabakası yapılacak - : Bu ıılhıhıkıl.ıd.ıkmı. ıııııııılı © klarından en güzelle- Tine, en gürbüzlerine hediyeler ve: rilecektir. © Şişli Halkevi önünde civar ııııııb talebesi top'anmış, Cümhu- riyet Halk Partisi ve Halkevini teb- rik ederek İstiklâl marşını söyle - miştir. Cümhuriyet Halk Partisi Başkanı Cemil, Halkevi reisi I2 « zettin birer söylev söylemişlerdir. Öğleden sonra da Halkevinde tem- siller verilmiştir. Gece dans'ı çay tertib olunmuştur. Sofyada talebe nümayişleri SOFYA, 23.A.A. — Vatan- daşları, Krala karşı minnettar- lıklarını izhara davet eden bir- çok beyannameler dağıtılmıştır. Talebenin sarayın önünde tertıib eyledikleri nümayişi zabıta men etmiştir. SOFYA, 23. A.A, — Kabine buhranını büyük' bir alâka ile takib etmiş olan gazeteler T>- şef hükümetini — memnuniyetle karşılamaktadır. Slovo gazetesi, yeni kabine nin iktidar mevkii ile ulus arasın da sağlam bağlar teessüs etti- ğini ve bunun siyasi hayatta nor- ma) tekâmül hususunda teminat teşkil ettiğini yazmaktadır. Mir gazetesi başbrkan Toş-f in dahili hayatta sulhu ve ka- Aniyeti getirdiğini kayd.tmek- tedir. Dnevnik gazetesi de, Kralın yüksek bir hakem olarak mem- leketin refahı için ordu ile milleti birleştireceğini yazmk- tadır. SOFYA, 23.A.A, — Kavsine bugün top'anarak yeni ana ya- sanın esaslarını hazırlamaya başbakan ile adliye bakanını me- müur etmiştir. Eski başbakan general Zlatef kendi taleh' ile ihtiyat kadrosü* na geçmiştir.