28 Mayıs 1935 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 13

28 Mayıs 1935 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 13

Yukardan sıra ilet Gaz maskeli bir askeri kıt'a, dünyayı savaştan kurtaracağını söyleyen âlim, âlimin evi, lâbaratuvarı, Tayyarelerin pervanelerinin ne suretle duracağı. Yeryüzünden : [Bfr 'gün gelib t"âyyarğlâr'iv;'fı'av'a'da duı:aEağfnı; düşman topçusu ateşinin kimsenin haberi | | olmadan kesilivereceğini ve biz insanların aya kadar seyahat edebileceğimizi şimdiye kadar | / yaptığı tecrübelerle Grindell Mathux küçük mikyasta ispat etmiş bulunuyor Grindell Mathews ismindeki Esrarengiz fen adamı Gal dağla- T arasındaki çalışma evinde hü- '-!_meıleri. başka fen adamlarını alâkadar edecek bir sürü tecrü - ler yapmaktadır. Tecrübeleri tlektrik fenninde derin itikdâp- : vücuda getirecek — mahiyet depi Tektedir, İşi havanın için- Ylnıu gizli kuvvetleri kontrol al- h a alacak kadar ilerleten Mat- tizli senelerdenberi gizliden iye çalışmaktaydı. hizııombı atan tayyareletin. de- İri 'ti gemilerinin tahripkâr te- iı,f"'" bertaraf edecek, kanser 'azı hastalık mikroplarına îe?-l- koyacak keşiflerini bugün Tübe sahasma intikal ettire - Çök adar ilerleıgn Mathews k Rîclğ(îgen bir vınşanî'._r. 0- : “Aynası iştir kişinin, kafa bakılmaz,, sbzuşegem:îıdir.. Çalışma evi, Gal dağları ara- 700 metre irtifada, etrafı | dikenli tel örgülerle çevri bir bahçenin ortasındadır. Gece gündüz muhafızlar - tarafından kimsenin girmesine müsaade o- lunmayan bu tenha evde bütün çalısmasını fenne hasreden Mat hews şimdiye kadar hiç bir ga- zeteciye ifsa etmediği keşifleri hakkında İngiliz miralayların - dan P.T. Etherton'a çalışma tarzı ve gayelerini uzun uzadıya anlatmıştır. Bu modern sihirbaz: 1 — Şehirleri tayyare hücu - muna karşı havaya uçurulacak madeni plâk parçalarıyla mü - dafaa, 2 — (20) mil uzaktayken de- nizaltı gemisini sezecek elektrik tesisatı, 3 — Şuaları telsiz olarak is- tenilen noktaya kadar sevkede- rek, bilhassa kanser mikropları- nı bu şualar vasıtasıyla öldür - mek ve : 4 — Yıldırım — tayyareleri: bunlar saniyede (2) mil süratle | uçacak ve böylece insanlar aya kadar gitmeğe muvaffak olacak lar, İlk bakışta insana bir cfsane | altın hissini veren bu hayallerin sahi- | dığın bi Mathews kimdir? 1915 senesinde İngiltere hü- kümeti kendisine yapmış oldu - ğu muvaffakiyetli — bir tecrübe mişti, Amiral Lord Fisher, Balfour vesair hükümet adamları önün- de yaptığı bir tecrübede içinde bir tek tayfası olmayan bir ge - miye kendisi — karada durmak şartile istediği manevrayı yap - tırmak ve hattâ top — attırmak gibi mucize denecek işler gören bu adam 1916 da harptan ilham alarak denizaltı gemilerinin 20 mil uzakta bulundukları zamanı Grindell Mathews sesli sine - ma makinesini icat edenlerden idir. Bu iş için kendisine da- © zamanlar (9) bin İngiliz verilmişti. Yukarıya yaz- keşifler birer hakikat - tir; Tecrübe olunmuş, muvaffa- yeti görülmüş şeylerdir. Fa - kat, ileride bu fen adamr daha ğu n | neler yaratmağa muvaffak ola: için (25) bin İngiliz lirası ver - | caktır? ı 1 haber verecek bir âleti bugün - | lerde muvaffakiyetle tatbik et- mektedir. Bunlardan bir çoğu şimdilik esrar perdesi arkasında gizlidir. Esasen fen adamı, artist, yazıcı yahut romancı gibi çabuk şöh- ret kazanan bir insan değildir. Onun muvaffakiyeti daima neti- celerle ölçüldüğü için insanlar ondan daima müsbet şeyler is - terler. Evvelâ İngiltereye sonra da dünyaya büyük faydaları doku- nacak olan keşifleri elektrik kuvvetine dayanır. Yavaş yavaş havadaki gizli elektrik kuvvet - lerini keşfe muktedir olan Mat- Cai Ve Camdilik Yeni Bir Devreye Giriyor Yarım kilo ağırlığında çelikten yapılmış bir topu iki buçuk metre yükseklikten yekpare büyük bir camın üzerine bıraktılar. Yazan: Edwin Tesle Bir kaç gün evvel cam fabri - kalarının birinde çok şayanı dik kat tecrübeler yapılırken bulun - dum. Yarım kilo ağırlığında çe likten yapılmış bir topu iki bu - çuk metre yükseklikten yekpa- re büyük bir camm üzerine bı - raktılar. En ufak bir çizği bile bırakmaksızın sıçrayıp bir tara- fa kaydı gitti. Ayni çelik topu ikinci bir tecrübede dört metre yükseklikten camın üstüne bı « raktıkları zaman cak kırıldı. Fâkat bizim bildiğimiz cam çat laması, kırılması gibi bir şey ol madı. Un ufak dediğimiz ince kum gibi bir hale geldi. Bildiği- miz camın üzerine soğuk hava verilerek bu hale getirilen cam âdi çeliğin yarı kuvvet ve muka vemetini haiz ve çelikten üç de- fa daha elestiktir. Meselâ bir metre murabbar bir cam üzeri - ne iki adam çıktığı halde cam, kırılmak değil; yay gibi bükü « lüyor ve adamlar üzerinden inin ce tekrar eski halini alıyor. Son bir tecrübede bir pos kalınlığın da kos kocaman bir camın üze- rine üç tonluk bir kamyon dura bildiği tesbit olunmuştur. Camm geçirdiği tahavvüllere başka bir misal olmak üzere ye- ni yapılan hususi bir cins cam - dan güneş şualarının yüzde yet miş beşi geçememektedir. Bu gibi camlardan evlerde, şimen - diferlerde, soğuk hava mahzen - lerinde, dükkân camekânların - dabüyük istifadeler kabildir. Bu nevi camın diğer camlardan çok güçlükle görülebilen hafif bir renk farkı vardır. Biraz da- ha yeşile meyaldır. Yine başka Sir nevi cam icat | olunmuştur ki, bu da içine sıca ğı geçirip aydınlık şualarını ge- | çirmemektedir. Çok ince olan bu camdan “Teropatik,, işlerde, hastahanelerde istifade olun - maktadır. Böyle bir camın arka tarafına tutulan ince bir kâat derhal yanmaktadır. Modern cam fabrikalarının aldıkları siparişler arasında cam diş; cam keman, cam tabut ve saire gibi şeyler olduğunu naza ri dikkate alacak olursak ca - mun yakında ber işte kullanıla - cağına inanmamak kabil değil - dir, Bugün piyasada camdan ma - mul yün; camdan tuğla camdan kara tahta; camdan mamul ci - vata ve saire gibi eşya bulmak mümkündür. Camdan dıvar kâ- adı alacaksa muhakkak bunla - Yeni usu! camlardan yapıl- mış eşyalar rın renkleri o kadar güzel mez « cedilmiştir ki, insan dıvar kâ « adı ala-caksa muhakkak bunla. rı beğeniyor. Camın incecik, ip lik şeklinde imal edilebilmesi n« ticesinde daha ne gibi işlerde kullanılacağını, tatbik edilebile- ceğini düşünmek bile insana hay ret verir, Böyle incecik iplik camdan yapılan cam yünü elektrik tesi- satında ve havadaki tozları top lamakta kullarılıyor. Bilhassa süzgeçlerden geçen havanın i- çindeki mikrop, toz ve sair zer- releri tamamile toplayabilmek- tedir. Setim taksimatının, elek- trik tesisatının izalâtor (mücer- rit) işlerinde camdan mamul yün kullanmak suretile bazı Transatlantik vapurlarının 380 ton kadar hıiflediğini tesbit et mişlerdir. 380 ton diyip geçmiyelim. Te sisatında 380 ton hafiflemek de mek bir Tranatlantik vapuru - nun 4000 fazla yolcu taşıyabil - mesi demektir. Bir çorap fabrikasında yapı - lan tecrübeye göre makinelerde ağaçtan mamul (bobin) kullan mak ipek çorapların çabuk yır- tılmasına sebep olduğı; — tesbit olunmuş; bunun üzerine bunla - rın yerine camdan mamul bo - binler kullanılmış ve neticede ço rapların çok daha fazla dayan - dığıt görülmüştür. Camın bundan sonra ne gibi işlerde, ge gibi fevkalâdelikler yaratacağına yukarrdaki misal - ler ancak üç beş tanesidir. He - nüz tecrübe devresini geçirmek te olan daha bir çok sahalar da vardır ki, bunları başka bir gün anlatırız. hews için ilkönceleri meczup di- yenler şimdi onun sözlerini ke - ramet telâkki — etmektedirler. Gözle görülmeyen şualar vası - tasıyla maddeyi kontrol etmek, hattâ öldürmek bugün bile fen- nen ispatı kabil olmayan muci - zelerden sayılıyor. Kendisini ziyaret eden mira- lay Etherton intibalarını şöyle anlatıyor: “ Mathews'i inzivagâhımda ziyarete — gittiğim zaman beni çok memnun bir çehre ile karşı- ladı. Yalnızlıktan biraz bıktığı yüzünden belli oluyordu: “— Çok iyi ettiniz de geldi - niz: Dağ başında yalnızlıktan insan ne de olsa bıkıyor. Maa - mafih bu gördüğünüz tedbirler fazla değil. Çünkü çalışabilmek için yalnızlık ve rahatsız edil - memek şart. *“Tecrübelerim öyle bir saf - haya girmiş bulunuyor ki bun - larda muvaffak — olacağıma ve neticede İngiltere Adalarını de- nizaltı ve hava — tehditlerinden kürtarabileceğime artık emni - | yetle bakabiliyorum.,, diyen kâ- Şif son derece mütevazı ve tabi- at âşıkı bir insan, Elektrik şua- ları vasıtasile uçan bir tayyareyi durdurmak, topçu ateşini kes « mek, vesaiti nakliyeyi felce uğ - ratmak ve buna benzer daha bir çok harikaların mümkün oldu- ğüunu bize ispat eden kâşif bun- ları uzun mesafeler üzerinde de tecrübe edebilmek için daha ge- niş tesisata ihtiyaç — olduğunu söylüyor. Esrarengiz şua vasıtasile 25 metre uzakta bulunan bir fare- yi öldürmeğe muktedir olan Mathews aynı mesafede bir o - tomobilin makinesini — işlemez bir hale getirebilmektedir. (30) mmetre uzakta bulunan bir tabak dolusu barut ta gene bu görün - mez şüa vasıtasile patlattırı! « maktadır. Bu keşiflerin uzun mesafeter üzerinde tecrübesi — bir zaman meselesidir. Grindeli Mathews bu suaların yanlız harpta değil, hastalıklarda da akla hayret ve- rir değişiklikler vücuda getire- ceğine kanidir. İnsanların bir gün gelib aya kadar seyahat edip edemiyecek- lerine sadece “muhakkak,, ceva- bını veriyor.