10 Haziran 1935 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 10

10 Haziran 1935 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 10

) Türk askerleri et yemeden olamıyorlardı. Edir- Nizameddin NAZİF nede ve civarındaki köylerde tam sekiz yüz bin kesilecek hayvan toplanmıştı Halil Paşanm ilk işi Kostan- tin Dıragazesne el altından ha- ber salıp “Edirnede adına bom- barda denilen büyük ve müthiş bir harp âletinin yapıldığını,, bildirmek olmuştu. Bu, Kostantıniyede bir yıldı- rım hızile yayılmıştı. Tabii her kes birbirine bunu bir parça da- ha ballandırarak anlatmış, ağız dan ağıza dolaşa dolaşa bu bombarda, şehri birdenbire bir cehenneme döndürecek şeytani bir fevkalâdelik almıştı. İşte o Venedik gemisile altı Kandiye gemisi de bu haberin yayılışından bir kaç saat sonra kaçmışlardı., Bombardanın yal- nız adı bile Kostantıniyeyi deh şetli bir telâşa ve bir korkuya sokmuştu. Hele buna mart ayı- nın ortalarından itibaren Bizan sa Edirneden uçurulmuş olan sayısız haberleri katınca Bizans lılar ne yapacaklarını şaşırmış- lardı. “Sadrâzam Halil,,in bil- dirdiklerine bakılırsa — İkinci Mehmet bütün hazırlıklarını bi- tirmişti. Anadolu ve Rumeli vi- lâyetlerindeki atlr ve yaya bü- tün Türk askerlerini Edirnede toplamıştı. Bunlar mızrak, sa - pan, ok ve kılıçla müsellâh bir takım baba yiğitlerdi ki hep zırhlı gömlek giymişledi. Bil - hassa yeniçeri kıtalarına kıy - metlerini bir kat daha arttıran talimler yaptırılmıştı. Yine bu 1453 senesi mart ayının ortala- rına doğru Kostantin nasıl hı - ristiyan memleketlerine yardım bulmak için murahhaslar, heyet ler göndermişse, İkinci Mehmet te Müslüman memleketlerine murahhaslar göndererek Türk ordusunun — bütün müslüman memleketlerine sevinç verecek bir büyük teşebbüse başladığını bildirmişti. Fakat İkinci Mehmet kendi idaresi altında bulunmayan is- lâm ve Türk memleketlerinden en ufak bir yardım bile isteme- mişti. Bununla beraber yardım dile nen hıristiyan hükümdar Kos - tantine “ hıristiyan memleket lerinden en ufak bir yardım gön derilmediği halde”, yardım is - temiyen Türk — hükümdarının emrine “onun böyle bir teşebbü Be giriştiğini öğrenen bütün Türk ve müslüman memleket - lerinden,, akın akın yardımcılar ;n;rn:vîu Şimdi Edirnede nlar arasında Ş silâh tutar mumıîr'l"â'.;.î büyük din âlimleri de vardı. Al Şemsettin, Kara Şemsettin, Molla Sinai, Emir Buhart, Mol. la Fehnari, Cep Ali, Ensar Dede, Molla Gürani, Şeyh Zindani din temayülleri kuvvetli ve tarikat- lara karşı bağlılıkları pek sağ - lam olan Edirnedeki askerler ü- zerinde çok büyük bir tesir ya- pıyordu. Sonra Anadolunun daha bir kaç sene evveline gelinceye ka- dar Edirne saraymı her teşeb » büsünde baltalayan o derebey - Jeri de İkinci Mehmedin yanına koşmuşlardı. Karaman oğlu İb- rahim Bey bunların ilk gelen - lerinden biri olmuş, İslendiyar Oğlu ise oradan oraya at kostu- rarak basit bir tatar gibi çalış- maktan çekinmemiş; Aydın oğlu yedi bin atlı gönüllü ile gel mişti. Kostantmiyeye — haber geti- Ten casusların söylediklerine ba kılırsa bunların yekünu üç dört yüz binden aşağı olmamak lâ - zımdı. Bununla beraber ilk korku geçince Bizansta bir başka a- zim, bir başka irade canlanır Bibi olmuştu. Büyük Türk imparatoru Atti- Avrupayı allak bullak et- Sadrıâzam Halil Paşaya İmparatorun içi ı!lınlı doldu- rulmuş balıklar gönderdiği rivayet ediliyordu tiği günlerde Katalonya ovala - rında nasıl muhtelif milletler bir hrristiyan birliği gösterme- ğe mecbur kalmışlarsa, şimdi Edirne sarayının yarattığı bü - yük kudret karşısında da Bi - zans surları içindeki ayrılıklar yanyana gelip birleşmeğe mec- bur olmuşlardı. Bütün o kinler, bütün garezler, ihtilâflar bir an içinde kendiliğinden kaybolu - vermişlerdi. Bütün içtimal sı - nıflar elele vermişlerdi. Rum- lar, Cenevizler, Venedikliler, » ', ©OTtO- dokslar, kiliselerin birleşmesine taraftar olanlar, düne kadar ka toliklere düşmanlirktan başka bir şey düşünmemiş olan orto- dokslar, keşişler, serbest fikir taraftarı insaniyetperverler, bur juvalar, ücretli askerler, Bizans Arhontları, İtalyan zabitler, Ma car Varenkleri hep elele vermiş- lerdi ve hepsi Kostantımiye si- perleri üzerinde — “hıristiyanlık âleminin müşterek namusu u - ğurunda,, kanlarının son damla sını dökünceye kadar omuz o- müuza, birlikte mücadeleye ka- râar vermişlerdi (1). Ve nisanın ikinci günü haş - metlü imparatör (2) harp mec- lisinin huzurunda — Venedikli Bartolomeo Soligoya şu — emri verdi — Asil adam, limanı müda- faa edecek olan büyük zinciri takmağa sizi memur ediyorum. Venedikli asilzade derhal bu vazifeyi yapmağa — koşmuştu. Grandük Notaras da kendisile beraber bulunmuştu. Zincirin bir ucünu Sen Öjen burcunun önüne (3) ve öbür ocunu da es- ki Ş:Llllb:lrlırmm Mumhane- ye n bir yerindeki burçlar - dan birine bağlayıp germişler- di. Bu zincir en azdan beş altı Yöz metre uzunluğunda idi. İki ucunda iki büyük halka vardı. Az geride eldeki gemilerden bir kısmı demir üstüne alınmıştı ki vazifeleri limanın bu taraftan bir Türk hücumuna uğrayama- masına çalışmak olacaktı. Bu gemilerden beşi Cineviz, üçü Kandiya, biri Ankona ve diğer biri de Bizans armalarını taşıyorlardı. Hepsi o zamanın en büyük gemilerindendi. Arka larında demirlenen üç katlı kü- rekli sekiz on kadirga ise icabın da bunlara yardım etmek vazi- fesini almışlardı. Verdiği emir- derin nasıl yapıldığını teftişe git tiği zaman: — Güzel... - dedi - buranın kumandasını da Cinevizli hıris- tiyanlara terkediyorum. e Bu sırada isinci Mehmet or- dusunun en mühim bir noksanı- ni halletmiş bulunuyordu: Bu, yiyecek et meselesi idi. Evet Edirneyi düşündüren en mühim noksanlardan biri de bu idi. Zira İkinci Mehmedin bay- rakları altında harp etmeği ka- bul etmiş olanlar bol bol et ye- meyi pek fazla — seviyorlardı. Kostantımiye üzerine yürütece- ği insanların her arzusunu ta - mamile yerine getirmeği kabul etmiş olan genç hükümdar bu yüzden epey sıkıntıya uğramış- tışama hnihayet muradına da ermişti. Edirnenin avuç dolusu harcadığı paralar nisanın ilk günlerinde Edirne ve civarın - daki köylerde tam sekiz yüz bin kesilecek hayvan — toplamıştı. Bunlar arasında neler neler yok tu! Beygir mi istersin, deve mi, öküz mü, koyun mu, keçi mi, sığır mı? (Arkası var) (1) Dr. Mortman'ın mütaleası; (2) Barbaro'dan. (3) Porta ögeni — yalı köşkünün yeri, / Maliye Vekâletinden: 1 — 2257 No. lu madeni ufaklık para kanununa tev- | fikan Devlet alacaklarına 45 k: beher mecidiye, gümüş fiatının alınmakda olan yükselmesi hesabile alt- mış kuruşa çıkarılmış ve bu fiat üzerin: il- mesi için malsandıklarına tebliğat e gEDal edil 2 — Cumuriyet Merkez Bankası da beher on safi meşkük ve gayri meşkük halis gümüşü 30 satın alacakdır. (3122) gram kuruşdan f 4306 YENİ NEŞRİYAT Bir çölde kaybolan su Genç ozanlardan Mehimet Ne cati bu isimli bir şüir kitabı neş- retmiştir. İçinde güzel giirler vardır. Okuyucularımıza tavsi - ye ederiz. ses Göz Doktoru ;ı—ı ŞUKRU ERTAN | Bırinci Sımıf Mütehassıs ABabıali) Ankara caddesi No.60 '_l"ı-!r_f?n: 22566 ÇA SA | TUR veya dam (E )de bulunu - 4100 o es ee —x İ “Yeni başlıyanlar için: 49 İik kâğıt Bugün, hasmın ilk oynadığı kâğıdı inceliyecektik. Bunu yap madan evvel şunu söyliyelim: Yükenen — (taahhüdü — yapan) oyuncunun solundaki oyuncuya kısaca (sol), sağındakine (sağ) diyeceğiz. Hasmın ilk oynadığı kâğıdı niçin oynadığını ve bundan do- gabilecek kombinezonları anla- | mak çok önemlidir. Bunu anla- mak için de bir taraftan yapılan deklârasyonlara, diğer taraftan da oynanan kâğıdın kıymetine dayanmak lâzımdır. 1 — Hasımlar bir veya bir - kaç deklârasyon yaptıkları tak- dirde eğer (sol) ortağının ıö;_/- lediği rengi oynarsa, oynadığı kâğıt kendi elinde o rengin cn yüksek kâğıdıdır. - Eğer (sol) kendi deklâre ettiği renkten oy- narsa, bilirsiniz ki, bu renk on- da en az beş kâğıtlıdır. Eğer (sağ) bir renk söylemiş | olur da (s01) başka bir rengin ruadan başka bir kâğıdını oy - narsa, bu, o rengin elinde tek veya iki tane olduğunu ve kese- ceğini gösterir. 2 — Hasımlar hiçbir deklâ- rasyon yapmamış bulundukları takdirde hasmın ilk oynadığı kâğıdın ne demek olduğunu an- cak o kâğıdın kıymetinden an- lamalıdır. Böyle bir durumda bugünlük, ilk oynanan kâğıdı bir as farze- derek mütalea edeceğiz. | — As uzun bir renkten de, kısa |- bir renkten de oynanabilir. Bu- varsa şüphelidir; beş veya daha uzun renk olması muhtemeldir. (Sağ) ın bu ilk as üzerine ve- receği kâğıda çok dikkat ediniz, verilen kâğıt (sol) un oynadı- ğimm en az iki aşağısı ise bu rengin (sağ) da uzun olması çok muhtemeldir. Eğer (sol), ilk astan sonra mordaki kâğıtlara göre daha faydalı bir kâğıt oynamak im- kânı varken asın rengine devam ederse bu rengi kesmek istedi- ği anlaşılır. Asın renginin uzun olduğu - nu, bunun için kesmek düşünce- sile oynanmadığını anlarsanız, | (801) da as, rua - rua, dam - va- le, onlu gibi oynamağa müsait hiçbir kombinezon bulunmuyor demektir. (Sol) un başlangıçta as oyna- ması, umumiyetle, öteki renkle- rin başında rua veya bir (çatal) bulunduğunu gösterir, Başlan- giçta şlemi kesmek için de as oynandığı vakidir. Oyuna as ile başlamak bir de asın yanında rua ve ümümiyet- lene de dam bulunmadığına işarettir. Bilenler için vıri * 01537 106 A Kâğıdı (8S) vermiştir. (8) iki, (N) üç, (S) dört kör söylemiştir. (0) oyuna pik damı ile başla- mıştır. (S) damı rua ile alır, üç koz çeker ve üçüncü eli rua ile yere geçirir. Bu sırada, karo veya trefl empasından birisini seçme- Hdir. El tutturacak pik ası bu- Tunduğu için iki defa mordan || oynıyabileceğinden iki defa | trefl empası yaparsa, treflden ık_ı_ el yapmak şansı üçte ikidir. Çünkü gerek as ile Tua, gerek yorsa de evlendi. duk. Babamız vardı; Eniştesini seven bir genç kız... Adanada Çinar mahallesinde M. M. imzasile aldığımız bir mektupta deniyor ki: Ben yirmi üç yaşında bir İz - mirliyim. İki kız kardeşiz. Kar- deşim benden dört yaş büyük ol duğu halde bir sene evvel İzmir Beraber oturuyor « fakat bir müddet sonra babamız ölünce | ben de onlarla beraber Adanaya geldim. Burada onların misali - riyim, Bu bir sene içinde kardeşimin kocasına karşı evvelâ bir ağa - bey muhabbeti duymaya başla- dım, Onu derin bir kardeş sev- gisi ile o kadar sevdim ki, gel- mediği günler kız kardeşimden fazla merak ediyor, gidip arıyor dum. Sonra bu sevginin tam mâ nasile aşka çevrildiğini gördüm Çünkü kıskanmağa başladım. Buğgün artık eniştemi deli gibi sevdiğimi yalmız kardeşim far - ketmiyor; belki buna ihtimal vermediği için anlamıyor. Yok - sa komşularımızdan bile bilen » ler, anlayanlar vardır. Kendisi de artık anlamaya başladı. Bazı sarhoş geldiği ak- şamlar, geç geldiği zamanlar karısından önce bana gelip:“Ev velâ sana hesap vermeli!,, diye- rek yarı şaka yarı ciddi yaptık- darını anlatıyor. Bir kaç gün evvel artık bu şakaları da- rua ile dam (O) da çıkarsa Mu- | g. nu elinizdeki ve yerdeki kâğıt-| vaffak olamıyacaktır. Halbuki ların sayıst yardrmile tatımin | karo empasr yaparsa karodan edeceksiniz, Eğer o renkten iki- | ki el yapmak şansı ikide birdir. | nizde sekiz kâğıt varsa, kısa bir | Şu halde karo empası değil, renktir; yedi veya altı kâğıt | trfel empast yapmalıdır. Eğer (O )ilk trefli rua veya dam ile eksik kâğıt varsa daha fazla | alırsa, iki empasım şansları mü- savi olur. Yok eğer (S) mordan yalnız bir defa oynayabilecek olsaydı, karo empasını yapması lâzımgelirdi. Çünkü trefl empa- sı ancak mordan iki defa oyna- yabilmek şartile faydalıdır. Prensip: Yükenen (taahhüdü yapan) oyuncuda - bazan iki renkten empas yapmak imkân- lart olabilir. Bunlardan biri as, dam veya rua, vale ve bir ufak gibi basit bir empas, öteki de as, vale, onlu, gibi çift empastır. Bu gibi durumlarda eğer oyun- cu elindeki çatala doğru ancak bir defa oynayabilecekse basit empas, fakat elindeki çatala doğru iki defa oynayabilecekse çift empas olan rengi tercih et- melidir. almaKomisyonu ha ileri götürüp saçlarımı bile öptü. Anlıyorum ki o da benim aşkıma karşı lâkayıt değildir. | Kardeşimden kocasını ayır * mak istemiyorum: Fakat ben de onsuz yaşayamıyacağım. Hele onların yanında ve sevdiğim &- damın her gece başkasile bulun masına tahammül edemiyo « TUM.,, 4 | 23 yaşında henüz evlenmemiş ve küçük kız kardeşinin evlen- görmüş olan bu ablanmi iraz şaşırdığını sanırız. Aşkın gözü kördür, ne enişte tanır, ne kardeş. Fakat İzmirli kızın sevs gisi şaşkınlıktan başka bir şey) değil, Karşısına ilk çıkacak ada« mr delice sevmeğe çoktan ha « — zırmış, Eniştesi çıkmış. Şimdi bir başkası bulunsa onu da ayni ateşle sevecektir. Eniştesinin kendisini okşaması ve şakaları« nr aşkına bir mukabele sanmast pek saflıktır. Erkeklerin her ol şamaları bir aşk delili sayılsa birçok erkeklerin her gün birkad kadına âşık olduklarına inan « mak icap ederdi. İ İzmirli genç kız biraz temkiti li olmalı ve mümkünse kız kar« deşini kocasile bırakıp başka bit yere gitmelidir. Görecek ki aşe kı pek gelip geçicidir. ve ayni şiddetle" hemen bir başkasını sevmesi pek mümkündür. İ DOKTOR Rüsçukla Hakkı Üzel Galatasarayda Karızuk eczahanesi kargısında Sahne sokağında 3 nu- maralr âpartımanda 1 numara. Di 4059 Istanbul Komutanlığı Satınalma Komisyonu Hânları Komutanlık hayvanatı i- çin 11 Haziran 935 salr gü- nü saat 11 de pazarlıkla 80 Ton arpa alınacaktır. Aynt gün zarfında teslim etmek şartiyle pazarlığa girecek- lerin nümuneleriyle birlik- te vakti muayyeninde Fın- dıklıda satınalma komisyo- nuna gelmeleri. (3201) Istanbul Sıhhi Müesseseler Satın- Reisliğinden: Tıb talebe yurdu için lüzumu olan 641 çift yazlık is- karpin müteahhidinin teahhüdünü yapamamasından do- layı olbabtaki aynı şartname ve nümünesi veçile yeni- den açık eksiltmeye konmuşdur. 1 — İhalesi 25 Haziran 935 salt günü saat 15 de Ca- galoğlunda Sıhhat Müdürlüğü binasındaki Komisyonda yapılacakdır. 2 — Tahmini bedel: Beher çifti 450 kuruştur. — 3 — Muvakkat teminat 216 lira otuz dört kuruştur. 4 — Şartnameler bedelsiz olarak Trb Talebe Yurdu Müdürlüğünden alınabilir, ve nümune orada görülebilir. 5 — İsteklilerin belli gün ve saattan evvel teminat makbuz veya Banka mektublarile caatları. (3075) Komisyona müra- 4247 —______-’ Yüksek Mühendis Mektebi arttır- ma ve Eksiltme Komisyonundan: Nev'i Koyun Eti Kilo Tahmin Fiyatı Tutarr İlk teminat 16000 50 K. 8000 L — 600 L. Mektep için lüzumu olup 27-5-935 tarihinde kapal! zarf ile almacağı ilân olunan koyun eti için verilen Zar” lar kanuna uygun olmadığından teddedilmiştir. Eksilt- me 15-6-0935 tarihinde saat 15 de yeniden yapılacaktıf İsteklilerin belli günde saat 14 de kadar mektupla! kanuna uyğun olarak ve arttırma ve eksiltme kanüuni” nun 2, 3 maddelerinde yazılı belgelerle beraber K yona vermeleri ve şartnamesini görmek için de her Müracaat edebilecekleri oli