10 Haziran 1935 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 5

10 Haziran 1935 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 5

—e 10.8.935 SON HABERİL Göring Gezdiği Yerlerde Nazi İmdat Kurumları Yapmış Viyana, 9 (A.A.) — Weltlatt gazetesine göre Göring Çekos- levakya, Romanya, Yugoslavya ve Macaristanda Nazi imdat ku- Tumları kurulmasını emretmiştir. Bu kurumlar Ayvusturyaya karşı propagandaları finanse edecektir. Münih, 9 (A.A,) — Belgrattan dönen general Göring ve ka- Tısı şimdi Hitlerin oturduğu Erchtesgadene gitmişler ve Maca- Tistan, Bulgaristan ve Yugoslavyaya yaptıkları seyahatin sonuç- larını kendisine bildirmişlerdir. Habeş İ mparatorunun Trenine Suikast Yapıldı Musolini'nin Mühim Bir Söylevi Roma, 9. AA, — Habeş im- Paratoruna karşı bir suikast ya- Pılmıştır. Nisan sonundan beri o turmakta olduğu Harrar ülke- sinden geriye dönmekte olan imparatoru taşıyan tren Cibuti ile Adis-Abeba arasında Ajdenn Yakınlarında 2.000 kadar dan- kalı'nın salgınıma uğramıştır. Dankalılar mitralyozla püs- kürtülmüşlerdir. Demiryolunun bir kısmı yerinden sökülmüştür. Bu haberi veren Corriere gaze- tesi Dankalıların aylaklanması bir tehlike teşkil ettiğini ve İm- Peratorun bu havalide hükmü hemen hiç geçmediğini söyle- mektedir. ||ılyınııı Habeşis- tanda gözü varmış Roma, 9. A.A. — Basm, İtal- Ya- Habeşistan anlaşmamazlı- ğindan ötürü İngiliz gazeteleri ilç çekişmesine devam etmekte ve İngilterenin Habeş toprakla- Tına el koymak düşüncesine is- Tarla işaret eylemektedir. Aynı nda İtalyan basını İngilte- YeMlY TraDeşistana göllderdiği adamlar, ve onun silâhlarmı ar- tırmak —hususunda gösterdiği Yyardım dolayisile orada İtalya- Ya karşı itthaz ettiği tavru ha- Teketi ayıplamaktadır. Museolini'nin söylevi Cagliari, 9.ALA. — Dün sa- saat 6,40 da Mussolni, be- Taberinde faşist fırkası genel kâtibi ile matbuat, harbiye ve va işleri müsteşarları bulun- ğu halde Bracciano - gölü üze- Tinden uçmuştur. İki transatlanr tik tayyaresi Müssolininin bin- Miş olduğu deniz tayaresine re- | Mussolini bu | fakat ediyordu. tayyareyi Elmadı limanma ka- dar bizzat kendisi idare etmiş Ve saat 9,15 de bu limanda de- hize inmiştir. Mussolini karaya çıkar çık- | rrıı:_ oradaki tayyare — filosunu teftiş etmiş ve sonra belediye iresine gitmiş ve orada sami- | ler, hariçten hiç MUSSOLİNİ mi bir tarzda karşılanmıştır. Mussolini bu fırsattan istifa- | de ederek aşağıdaki söylevi ver- miştir : — Cagliari'nin leklileri, her türlü kahraman ve harbcı sabama şrslösşeli alam siyah göm- bakımdan Sardonya »— kuyyet ve disiplin tezahürlerine şahit ol- duünüz. Bizim bir takım eski ve y hesapla: vardır hesapları tesviye edeceğiz. ger—omtekederde Söylerillmek te olan şeyleri asla nazarı iti- bara almıyacağız. Çünkü men- faatlarımız hakkında hüküm ve recek olan bizleriz! İstikbalimi- zin kâfili de bizleriz. hem de yalnız bizler münhasıran biz- kimse deği Bize ders vermek istiyenleri harfiyen taklit edeceğiz, Onlar, bir imparatorluk — ihdas etmek mevzeu bahis olduğu veyahut bt imparatorluğu müdafaa ey- lemek lâzım geldiği zaman ci- tumumiyesini aslâ he- katmamışlardır. — Siyah gömlekliler — rejimi, — İtalyan gençliğini silâh altına çağırryor- sa bunun sebebi şudur: O, bu- nun esaslIı vazifesidir ve çünkü Yyüksek bir zarüret — karşısında bulunuyor. Bütün İtalyan mil- leti bunu hissediyor ve İtalyan milleti vatanın satveti ve şere- fi Mevzuu bahis olduğu zaman tek bir adama gibi ayaklanmaya hazırdır. ni Di- Çekoslovakya İle Rüsya Arasında DostlukBağları Moskova, 9. A.A. — Benes'in Litvinof'u ziyareti esnasında yet Rusya ile Çekoslovakya Srasında akdedilmiş olan kar: likir yardım muahedesi ile te- | itilâfların | taati edil- | Sim itilâfı ve —sair Musaddak suretleri i"l:ı:ir. Bundan sonra Litvinof Benes samimi bir görüşme Yapmışlardır. Ziyafette söylevler 4 M?ıkovı. 9.A.A. — Benes'in r_"ef_me verdiği bir yemekte itvinof, Çek bakanının Çekos- iş sakyanım erkinliği için ener- Ai çalışanların — başında çek :l.ı:'“llu kuranlardan ve barış i- S l!tl_uluııl çalışmaları hara- tlendirenlerden biri olduğu- Söylemiştir : e dtvinof bundan başka şun- 4 Söylemiştir : — Çekoslovakya ile Rus- Pa arasında son zamanlarda irpza edilen andlaşmalar her i- ki ülkenin dostluğunu ve Avru panın baysalığı hakkındaki dü- şdünuşlcriııi sağlamlaşdırmakta- ir, Rusya ile Çekoşloval ya ara- sında hiçbir fayda ayrılış yok- | dur. Bazılarının genel güvenlik | sistemine karşı açtıkları çetin savaş, bu sistemin korulması i- çin devamlı bir çalışmaya lü- züm göstermektedir. Her iki ül- kemiz arasında kültürel ve eko- nomik ilgilerin çoğalması, her zaman olduğu gibi, anlaşma ve sıkı iş birliği çerçivesi içinde yapılacaktır., , Ltvinof'a rusca cevab veren Benes, her iki ülke arasında ge- nel ve borış politikası bakımın- dan hiç bir düşünüş anlaşmaz- lığı olmadığını söylemiştir. Benes'in Moskovaya - gelişi her iki politikanın her zaman daha sıkı iş birliğinin bir baş- langıcıdır. d, İNGİLTEREDE Dış işler bakan- lığına verilen Ehemmiyet Londra, 9.A.A. — Radyo ile yaptığı bir söylevde dün akşam Baldvin d mı gereken ulusal kabinenin başardığı işleri den geçirerek Mac Donald'ı öve dükten sonra demiştir ki : “Dünyanın durumunu gözden geçirdikten sonra artık bundan böyle birleşik ulusal bir hamleye ve el birliğine lüzum kalmadığı nı söyliyebilecek kim vardır?,, Bundan sonra Henleydeki söylevinde ortaya sürdüğü fikri genişleterek, Baldvin lâkırdısı- na şöyle devam etmiştir; — Bugünkü günde dış işleri bakanlığından daha çok mesu- liyetli bir bakanlık daha yoktur. Bunun içindir ki — dış işleri ba- kanlığının kabinedeki durumu- nu kuvvetlendirmek — amacı ile iki bakan bulunduruyorum. Bunlardan biri yalnız uluslar cemiyeti işlerine bakacaktır. Hükümetin uluslar cemiyeti üyeliğine verdiği önemi daha çok göze çarptırmak için böyle yaptım. Diş siyasamız uluslar cemi- yeti üyeliği durumumuza daya- nir, Bunun açıktan açığa anla- v | şılması faydalıdır. Öyle sanırım ki bu önemli değişiklik hükü- | metin arsıulusal işlerde duru- munu maddeten kuvvetlendire cek ve böylece dış siyasamızın temeli olan barışı sağlamlamak | hususuna hizmet edecektir. Silâhsızlanma Londra, 9. A.A. — Ulusal ku- rüma ve genel güvenlikten ko- .| Nuşan Baldvin şunları söylemiş- | tir : * Biz, nizamlanmış - bir mokrasinin — serbestliğin sadık bekçileriyiz. | — Bu kuruşları koruyacağız. Fa | kat bugün Avrupanın ne kadar kaygılı olduğunu hepiniz bilir- siniz. Biz, hükümet olmak iti- barile, ulusa ve ülküye karşı o- lan ödevimizi yapmaktan geri kalmıyacağız.Ancak silâhların a zaltılması keyfiyeti sağlanma- dıkça bu ülkenin korunması ci- hetinden kanmış - olmıyacağız. Gerekli göreceğimiz her yola | başvurarak ulusumuzun korün- masını sağlamalıyız.,, —— Şako ihtilâh Buenos-Aires, 9. A.A. — Şa- ko meselesinde araya girenlerin yaptıkları bir toplantıdan sonra Paraguay maslahatgüzarı müş- killerin kurtarıldığını söylemiş- tir. Düşünülen uyuşma, asker sa hvermesi ve askerlikten - tecrit yolunu güdecektir. Bu uyuşma aynı zamanda arnlaşmazlığın hakemlik yolu ile kotarılmasını gütmekdedir. Sanıldığıne göre antlaşma alâkadar hükümetle- rin fikri sorulduktan sonra im- za edilecektir. ea — HARICİ KUÜUÇUK | HABERLER * Sofya, 9.A.A. — Kraliça İ- otna, dün akşam Sofya ekspre- siyle İtalyadan — dönmüş ve is- tasyonda Kral tarafından karşı- lanmıştır. * Moskova, 9.A.A. —Arsı- ulusal uçak - birliği başkanı Bibeskü burada bulunurken Sov yet Rusya Acroklub'ün de bir- liğe girmesi e ilgili bütln me- seleler üzerinde anlaşılmıştır. Bu giriş, birliğin 1935 sonba- harında toplanacak olan genel kurultayında kesinleştirilecek- tir. * Cenevre, 9.A.A. — Arsrulu- sal iş kongresindeki Fransız iş- çi delegesi 40 saatlık hafta pren M sipini kabul etmiştir. Hdi A ADT DİL AA TEZ DAĞ b ll Üİ AD 5 eli ÖĞÜt Ö, i z | e- | keti 25, Tevtik 25, Tbrahim Sabri ma- | Samettin şekerci 20, Kemal fabrika » | tör S0, Ömer Lütfi bakkal 40. Ahmet N HAVA TEHLiK Hava Kurumuna yardım, yurdun her tarafında canlı bir şekilde devam ediyor. Yeniden birçok üye yazılmak- tadır. Hava kurumu İstanbul merke- zi, dün tatil günü olmasına rağmen, gene açık bulundurulmuş, müracast eden üyeler yazılmıştır. Kaza ve na- hiye kollarında da fazliyet devam et- mektedir. Hava kurumuna yardım i- çin, her yerde vatandaşlar - biribirile yarış etmektedirler. Trakya ve Ana- doludan Hava kurumuna yardım faa- liyeti hakkında aldığımız - telgraflar ve telefonlar aşağıdadır: Trakyalıların yardımı | Edirne, 8 (Husus! muhabirimiz bil- diriyor) — Hava tehlikesine karşı alınacak tetbirleri ve hava kurumuna yapılacak yardımı konuşmak üzere 7 Haziran 1935 saat 9 da Edirne Te - tim ve Endüstri odasının büyük salo- nunda bir toplantı yapıldı. Tlbay Oz- demir Günda; söylev söyledi. Bun dan sonra Halim Öngelenin gönderdi ği mektubu okudu. Bundan sonra, Cu muriyet Halk Partisi Başkanı İbra - him Akıncı da bir söylev söyledi. Nutuklardan sonra, Hava Kurumuna üye yazılmasına başlandı. Birçok va - tandaşlar tazhhüt ve teberrülerde bu- lundular, Orta hallilerimizden eczacı rdi. Ön beş daki' d planmıştı. Üye ya- zümüâk için Trakyalılarda görünen canlı bir yacış var, Üye sayısı her gün artıyor. Üye yazılanlardan bir kısmı- nın isimlerini bildiriyorum : İbrahim Tali Öngören 150, Başmü- şavir Sabri Öney 60, Vali Özdemir Günday 50, Müşavir Osman 25, Ma- liye müfettişi Abbas Udil 30, Baytar müfettişi Adil Can $0, Emniyet mü- | şavir muavini İzzet Batıkoğlu 20, Mü fettişlikte Rize Nemlioğlu 20, Yazı işleri müdürü Halil Tekin 20, Dosya şefi Nevres Sakarya 20, Daktilo şefi Kadri Nemlioğlu 20, Müfettişlikte kâ tip Celâl Tugaç 20, Nafla müfettişi Abdurrahman 24, Il Müftüsü Şevki | Özger 20, Gümrük müdürü Ali Şa - hinkaya 20, Nafia Başmühendisi Ke- mal Ölçer 20, Ziraat mütehassısı Esat Berkmen 20, Hususi muhasebe mü - dürü Falk Üster 20, Maarif müdürü Şahap Akkaya 20, Posta müdürü Yu- suf 20, Posta müdürü Zeki 20, Bay- tar müdürü Şükrü Kanal 20, Sıhhat müdürü Osman Civelek 20, Tapu mü dürü Hüsnü 20, Defterdar Fehmi 20, Inhisar başmüdürü Z. Öner 25, Iç | | Bankası müdürü Konakçı 20, Evkaf | müdürü Esad Serezli 20, Ziraat Ban- kası müdürü Nail Elâgöz 20, Mektup çu Tevfik 20, Müfettişlikte Süleli | Bayoğlu 20, Hasan Zeki Yeniccoğlu 6, Zeki Demir 6, Süreyya 6, Safa Ut- ku 6, Ferid Suday 6, Kenan Arkan 6, M. Sayınbaş 6, Kâzım Kars 10, $. luşemre 12, Sadrettin Aka 12, Göm- lekçi Nuri Bükülmez 20, Macide Akın cı 20, İbrahim Akıner 20, Hayrettin Avukat 100, Bahacttin fabrikatör 100 Cevdet avukat 100, İbrahim fabrika- tör 50, Lâtif hoca 20, Fuad encümen | azası 20, Eczacı Suad 50, Eczacı Fa- | zıl 280, Tbrahim Hakkı elektrik şir- kinist 40, Ali Riza fotoğrafçı 24, İl- yazer Kohen tüccar 100, Münahim sarraf 25, Eczacı Aril 60, Eyüp Sab- | ri belep Sö, Müiz Halfon tüccar 40, Salomon Saranga sarraf 30, Yorgi be destanlk 10, Nesim Adato zahireci 20, | Avukat Hayim 20, Dr. Salim belediye | üyesi 25, Ali Riza kunduracı 20, Ah- | met Karaçivi zahireci 20, Yasef Ya- | ku Benbasat 20, Aron Benbasat 20, Nesim Sarfati ve oğulları 30, Leon Bahar Kazer 25, Sami Sebzeci 20, Hü Akgün zahireci 50, Mehmet Edip fab rikatör S0, Kâzım Çene mütcahhit 60, Hilmi note 25, Ahmet Kavala 25, Şev k_ı kitapçı 25, Firozi bakkal 20, Ne - sim Sirojon 25, Lulu Toledo şubesi namma 24, Tarakçı Hıristo 20, Yeni Imaretli Ibrahim 20, Terzi Akif 10, Behor Filosot 50, Pepo Sofiyalı 20, Feyzi Tufan 20, İsak Menda 10, Ke- mal Sarfati peynirci 10, Tevfik Serez. li 25, Marko Udadya 10, David Ha- son 10, Semâh Saporta kamisyoncu 25, Nesim Mitrani bakkal 20, Sala ESİNE KARŞI emleketin HerBucağında Halk Yardıma Koşuyor Edirnede, Hava Teblikesini Bilenler Cemiyeti toplantısı ve kurula 250 lira veren Eczacı Fazıl mon Morene 10, Bakkal Sadık $, Mus tafa Sedat tuhafiyeci S0, Hamdi Ka- valalr 25, Saraç Murat $, Ahmet Ta- bak 30, Şerif Celep 25, Cafer kerente- ci 20, Albert Bahar Kızanlıklı 20, Ha- fiz Ağaoğlu Bekir 50, Rasim Çavuş keresteci 28, Rira Şerif 25, Dağlı Ra- sim zahireci 20, Kâmil kasap 10, Ni yazi sütçü 10, Şekerci Şerif 20, Ha- san Yolageldili S0, Mehmet Sabri ko- misyoncu 25 Arif Keşan encümen aza Bt 20, Rifat Riza komisyoncu 25, Mus tafa keresteci 25, İkrem de Miray 30, Hafız Kâzım 20, Kara Ali Müteahhit 20, Sıtkı Ağa 25, Aziz kırtasiyeci 20, Tayyare mürakıbı Rakim 12 lira. Mahpuslar da yar- dıma koşuyor Bursa, 8 (Hususl mubabirimiz bil. diriyor) — Dün yapılan mitingten sonra, Hava Kurumuna müracaat ede rek, hava tehlikesini bilen Üye yazı- larıların sayısı çok artmıştır. Her gün birçok hamiyetli vatandaşlar üye ya- zılıyor. Bursalılar bu işte çok canlılık gösteriyorlar. Bu sabah $00 den fazla mahpun müddelumumiliğe müracaat ederek, ayın iki gününde, kendilerine yarım tayın verilmesini, üst taralmın Hava Kurumuna yardım için terkedil- mesini istemislerdir. — Derviş Balıkesirin hami- yetlitecimleri Balıkesir, & (Hususl muhabirimiz bildiriyor) — Dün gece, Cumuriyet Halk Partisinde Başkan ve İlbayın bulunduğu bir toplantı yapıldı. Bu ilk toplantıda Hava Kurumuna yapılacak yardım işleri görüşüldü. İlk önce, 4 tecimen 100 er, bir tecimen 40 lira vermiş ve hava tohlikesini bilen üye yazılmışlardır. Kütahyada Kütahya 8, (Husust muhabirimiz bildiriyor) — Hava kurumuna yar - dım için Cumuriyet Halk Partisi bina sında büyük bir toplantı yapıldı. Bir çok kurumların mümessilleri hazır bulundular. Başkan İlbay Hâzım bir söylev söyledi. Yardım şekilleri konu şuldu. Birkaç komite seçildi. Vatan - daşlar hava kurumuna yardıma baş- lamışlardır. Malatyadada faaliyet Malatya, 8 (A.A.) — Dün Halke- vinde yapılan toplantıda Hava tehli- kesi mevzuu üzerinde gereği kadar söylevler söylendikten sonra üç ko - mite teşkil edilmiş ve üye kaydına başlanmıtşır. Halk bu toplantıda çok heyecanlı idi. Kayrt işi ateşli ve içten istekli gidiyor. Tecim işleriyle uğra « şan İsmail Sonoğlu 500 lira vermiştir. Küçük yavruların canlı yardımları Tsparta, 8 (A.A.) — Cumuriyet ilk okulu yavruları aralarında bir hava korunma derneği kurarak - çalışmaya başlamışlar ve bugün topladıkları ilk parayı Türk Hava kurumuna yatır mışlardır. Diğer okullarda da bu alan da çalışmalar başlamıştır. Bayburtta Bayburd, 8 (A.A.) — Şarbaylık iş: yarları aylıklarının yüzde birini de - vamlı olarak hava kurumuna verme- yi kararlaştırmışlardır. Bütün şarbay lıklar işyarları bu suretle hareket eder lerse şarbaylıklar adına bir uçak alı- nacağı düşünülüyor. Rizede işyarların yardımı Rize, 8 (A.A.) — Dün ilbaylıkta ilbayın başkanlığında hava tehlikesi- ne karşı şehrimizde alınacak yardım tedbirlerini saptamak üzere bir top » lantr yapılmıştır. Toplantıda, bütün işyarlar, ber yıl bir aylıklarının asıl kısmını Türk hava kurumuna verme- yi yükenmişlerdir. - taahhüt - Ilbay- lrğın her tarafında bu önemli yurd İşi ne karşı büyük bir ilgi gösterilmekte- dir, Çankırıda Çankırı, 8 (ALA.) — Şehrimizde hava tehlikesini bilen üye kaydı her gün yüzleri geçmektedir, Bu büyük 5 Uzak doğu_d_—a__ Çin-Japon işi Vaşington, 9. A.A. — Nev- york Herald Tribün gazetesine göre dış işleri bakanlığının gös- terdiği tam süküt, Çin-Japon krizi hakkında büy bir endi şeyi zor gizlemektedir. Bu ba- kanlık, durum karşısında alaca- ğı tedbirleri pek kestirememek- tedir. Vaşington — müşahitleri birleşik hükümetlerin sonraya ait politikasını şöyle anlatmak- tadırlar : 1 — Doğu Afrikası meselele- rinde Amerikanın siyasasıma uy gun bir siyasa güdeceği umudu- nu veren yeni İngiliz kabinesi i- le sıkı bir çalışma, 2 — Bir Çin-Japon uzlaşma- sı umutları oldukça Japonyayı kızdıracak her hangi - bir hare- ketten kaçınma, 3 — Bitaraflık siyasasının sıkı bir şekilde güdülmesi ve Mançukuoyu tanımamak husu- sunda kati karar alınması, Tiyen-Çinde Japon kuvvetleri Pekin,.9 A.A, — Gelecek çar- şamba günü Çin için önemli bir gün olacaktır. Zira Japon deyi- şim askeri Tiyen-Çine gelecek ve değişmesi gereken askerde yerinde kalacaktır. Böylece orada Japonların 4.000 kişilik bir kuvvetleri bulu- nacaktır. Tokyo, 9.A.A, — Araşşişem- bun gazetesinin haber - verdiği- ne göre genel kurmay Tiyen | Çindeki Japon — garnizonu ko- | mutanı General Umutsauya'ya talimat verib — Japonyanın, ez- cümle Kuzeyçün'deki Japon a- lehtarı kurumların hemen orta- dan kaldırılmasına dayir olan dileklerine cevab almak için ge- reken müddetin kendi tarafın- dan tayin edilmesini bildirmiş- tir. —— Yaşlılara aylık Stockholm, 9. A.A. — Parla- mento, bütün yaşlılara iki yüz elli kuronluk bir aylık bağlan- masını kabul etmiştir. Bu aylıklar belediye teşkilâtı ve alkol, kahve ve tütüne konü. lacak vergilerle yeni varidat bu lan hükümet tarafından verile. ceği için hiç bir vergi kismine bağlı olmıyacaktır. 10 Haziran Pazartesi SAAT i5 DE Suadiyede ,Suadiye gazinosunda, elektrik fırınının tatbikatı gösterile - cek, ve bu meyanda, gelenler arasın- da kura çekilerek, bir ELEKTRİK ALETİ HEDİYE EDİLECEKTİR Bu ders bayanlara mahsustur. 4363 yurd işinde Çankırılılar canla başla çalışmaktadırlar. İspartada İsparta, 8 (A.A.) — İlbayın baş - kanlığında yapılan toplantıda hava tehlikesini bilen üye yazılmak işi ko- nuşulmuş ve bir çalışma programı ya- | pılmıştır. Hava tehlikesini anlayan yurdseverler geniş ölçüde yardımda bulunmak için adlarını yazdırmaya başlamışlardır. Halkevinde pazartesi büyük bir toplantı yapılacaktır. 1s - partalılar bu işte önde gelmek çoşkun Tuğunu göstermektedir. Bilecikte Bilecik, 9 ÇA.A.) — İlbayın başkanlığında işyarlar ve halk bir toplantı yapmışlardır. Top- lantının konusu hava tehlikesi idi. Hava tehlikesini anlatan söylevler verildi, Bundan sonra üye kaydına başlandı ve pek çok kimseler Üüye yazıldı. Herkes üye olmaya koşmaktadır, Gümüşanede Gümüşhane, 9 (A.A.) — Ha- va kurumuna üye yazılmak ve | herkese hava tehlikesini anlat- mak için şehrimizde bir toplantı yapıldı. İlk adımda işyarlar üye yazıldılar, Halk arasında da üye | yazılmak için büyük bir ilgi gö- Tülmektedir.