5 Temmuz 1935 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 6

5 Temmuz 1935 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 6

— İzmirde Kızılay Haftasında I=E ” MEMLEKETTE TAN Gümüş Mecidiyeler Bir çok Zararlar Veriyor «€, Antep, (Hususi muhabirimiz bildiriyor) — Gümüş mecidiye derdi hakkında salâhiyetli bir zatın Tan'da çıkan beyanatı, bu *yüzden meydana gelen zararların dünya gümüş piyasasına uyu- larak mecidiye fiyatlarının yükseltilmesinden ileri geldiğini we bunun yalnız haziran ayında hissedildiğini izah etmiştir. Fakat bu derdin doğurduğu zararlar, maalesef mahalli ve mevzil kalmaktan uzak olduğu kadar, sürüp gitmektedir. Bir de, bu Givarda eşya fiyatlarınım gümüş mecidiye üzerinden de- Zerlenmiş olması ve satışların bu para ile hesaplanarak yapıl- masıdır. Gümüş mMmecidiye piyasasının yükselmesine rağmen, eşya fiyattarında hiç bir düşüklük olmayışı bunda amil olmuş- tur. Bir gümüş mecidiye kırk kuruş banknot karşılığı iken beş kuruşa satılan bir meta, bugün, mecidiye altmış kuruşa fırladı- iğı halde yine beş kuruşluk değerini muhafaza etmektedir ki, uğranılan ziyan açık bir nisbettedir. Esasen buradaki alâkadar makamlar da, gümüş mecidiyenin devam edegelen zararları hakkında Finans Bakanlığına icap eden malümatı vermişlerdir. Gı':'ımüş mecidiyenin ve eczasının bu iller ekonomik durumu ;ıi:e_nnde oynadığı tahripkâr tesirlerin bir an evvel izalesi bek- niyor. Tereyağı 50, Kuzu Eti 25 4'Balıkesir, (Hususi muhabirimiz bildiriyor) — Gıda maddele- Ti fiyatlarında, bir ucuzluk göze çarpmaktadır. Halis kuzu eti 25, tereyağı 40 - 45 kuruşa kadar düşmüştür. Yumurtanın tane- ııAZO 1 sığır eti 15 kuruşadır. Buğdayın kilosu 5,30 kuruşa Aydında incir Ürünü Az »Aydm, (Hususi muhabirimiz bildiriyor) — İncirin ilek atma fşi bitirilmiştir. Kuraklıktan sürgünler fazla uzamadığından ürün azdır. Yalnız iyi bakılan ve tavını saklıyan basçelerde ürün yine geçen yıl kadar büyümüştür. Kalite noktasından çok temiz olacağı muhakkaktır. Millet Şenlik içinde 'Afyon, (Hususi muhabirimiz - bildiriyor) — Aydın demiryo- Yunun hükümetçe satın almması münasebetile Dozkırı nahiye- sinde büyük şenlikler yapılmıştır. Merkez nahiye ve etraf köy- lüler halkının da iştirak ettiği bu şenlikler çok canlı olmuştur. 'Tören günü geçen trenler, istasyonda mızika ile karşılanmış, İstasyon Şefi Süleyman İnce, hattın tarihçesi hakında bir söy- lev vermiştir. Ayni gün gelen tren memurlarına ve bütün yolculara ayran. ikram edilmiş, muhtelif toplantılar yapılarak milli oyunlar oy- z nanmıştır, Çeşme Bölgesinde Tohumlar İzmir, (Husust muhabirimiz bildiriyor) — Çeşme mıntakası- na, bu yıl, Maltepe deneme istasyonunda ıstıfa edilen tohum- lardan ekilmiştir. Burnova nebat hastalıkları mücadele enstitü- sü ve vilâyet tarım teşkilâtı bu mmntakadaki faaliyetlerini art- tırmışlardır. İnhisar idaresi bu iki teşekküle ayrı yardımlarda bulunmaktadır. Çeşmedeki denemelerin iyi neticeler vereceği umuluyor. Aydında Kızılay Haftası Aydın, (Hususi muhabirimiz bildiriyor) — Kızılay yedi günü parlak ve zengin törenle yürümektedir. Yedi günün ilk gününde halkevi salonunda bir toplantı yapılmıştır. Toplantıda Nafiz Yazganın söylevinden gonra doktör Süleyman tarafından bir kon ferans verilmiştir. Ayrıca bir eşya piyangosu tertip edilmiş, 130 yoksul ve kimsesiz çocuk sünnet ettirilmiştir. Parti kurağında okul direktörü bir söylev vermiş, sücl bahçedeki garden parti çok güzel olmuştur. Kızılay haftası münasebetile bir çok üye yazıl- mıştır. — 6Bin Kişi Üye Oldu İzmir, (Husust muhabirimiz | rek savaş, gerek sulhte yaptığ bildiriyor) — Kızılay haftası büyük hizmetleri anlatan söy sona ermiştir. Bu münasebetle | levler verilmiştir. T “Atatürk heykeli önünde Kızılay üyelerinden, gençlik teşkilâtına isur kişi Kızılay üyı tören yapılmıştır. Kurumun ge- | larda bulunmuştur, Zararın Neresinden Dönülse Kârdir ikarı kazalarında tetkik seya- hati yapan bir arkadaşımız, Çerke- şe 5 kilometre uzaktan temiz ve iyi su getirilmek üzere olduğunu — se- vinçle anlatırken, teessürünü de şu | satırlarla izah ediyor: | “Iki üç aya kadar bol suya havu- | #acak olan kaza, bunıcıla belediye: sinden pek ipıı işler bekliyor. P: kat, birçok hereler uğradığım şirin Çerkeşte, yıllardanberi ihmal edile. gelen genel sıhhatle ilgili bir mese- lenin hâlâ halledilmediğini gördüm. Halkın ihtiyacı için tefrik edilmiş bulunan ve umumi helâ adını taşı- yan yerin, çirkinliği ve sıhhat kai- delerine aykırı durumu henüz gide- rilememiştir. Ne tuhaftır ki, sırtını koca bir ormana dayıyan bu yerde, helâyı kısımlara Bölmek ve sağını örtmek için tahta bulmakta sıkıntt çekildiği anlaşı- Biz, yukarıki satırlara hiçbir şey ilâve etmiyoruz. Yalnız unutmama- hıyız ki, geç bile olsa, zararın nere- sinden dönülse hârdır. AAA Çorumda yapılacak Yenilikler KN Hava Tehlike- sine Karşı Kadınların mitingi 13 Tem- muz cumartesi yapılacak Hava kurumu Bayanlar kolu heyeti idaresi Hakkiye Kural'ın başkanlığın- da toplanmış, tehir edilen mitingin 13 Temmuz Cumartesi günü saat 17 de Taksim meydanında yapılmasına karar vermiştir. Hazırlanan miting | programına göre, Hakkiye Kural, Ce mile ve Meliha birer söylev verecek- | ler ve Istanbul bayanları namıma Cü- müriyet anıtına bir çelenk koyacak: lardır. Mitingde İstanbul kadınları - nan bi tayyare almasğı temin oluna - caktır. Hava kuyrumuna üye yazımi devam - etmektedir. Dün de birçok yurttaşlar taahhüt ve teberrülerde bu: İunmuşlardır. Tüccar Davit Sefra 100 Şark Demiryolları 100, Kurukahveci mahdumları $00, Ahen Münih sigorta şirketi 100, David Kaldirmeon 100, kâ- atçılık ve matbaatılık Türk anonim şirketi 250 lira teberrü etmişlerdir. Tramvay, tünel, elektrik, Satye, Satgarel şirketlerinin 400 memuru iki bin 319.lira vermek suretile kuruma yardımcı üye olmuşlardır. Taahhütte bulunanlar şunlardır: Burgaz adası Rum mektebi mual. imlerinden üçü 27,84, Hayvan borsa- sından 26 memur 275,16, Hayvan bor sası komiseri 45,96, umumi kâtibi Ser vet 41,62. yazı işleri şefi Agâh 20,52, Iş direktörü Fazlı 28,18, memurlar » dan Cemal Binter 27,60, hesap işleri şefi Galip 22,40, Veznedar Ihsan 24, tüccar David Kaldirmon 60, kâatçı- lık ve matbaacılık Türk anonim şirke ti 100, Sultanhamamında tüccar - Eli Yani Vas 20, Alber Zare 20, Beyoğ - Yunda esnaf Emin Arsebük 20, kon- servatuvar müdürü Ziya Demir 39,60, konservatuvar muhasebecisi Tevfik 20,16, kâtip Salâhaddin 20,16, Tüc. çar Davit Sefra 20 lira taahhüt etmiş- lerdir. İstanbul Sahil Sıhhiye merke- rinden 28 memur da 367,68 lira ver - mek süretile yardımcı üye olmuşlar - dir. ” Ali Riza Özenç Çorum, (Hususi muhabirimiz bildi- Esnaf cemiyetlerinin yapacağı yardım Esnaf cemiyetleri birleşik büroları tarafından yapılan tetkikte- Istanbul- daki bütün eşnafın her yıl Hava kuru- muna vereceği paranın 180000 HTâyI bulacağı anlaşıtmışer” —— Geredede Atatürk günü 17 Ti edenin - (Atatürk) MEERLÜRÜ Katlulamek isere Gerede Halkevinin hazırladığı büyük programın tatbikı için şiz diden çalış- malara başlanmıştır.Aynı günü Gere- de gençleri apor bayrar» olarak ka- bul ettiğinden programa biz. de pehli- van güreşi konulmuştur. Geredenin meşhur (Esentepe) sinde Kışılay riyor) — Çorum Halk Partisi Başkan- | menfaatine yapılacak olan bu müsa- lığına tayin edilen Çorum Saylavı Ali | bakalar için baş peblivana 100, baş Rıza Özenç yeni vazifesine başlamış- | altına S0, ortaya 30 ve ayağa 10 lira Hafta içinde yeniden 6 bin iğine kay. mensüp gençlerden — ve halktan | dedilmişlerdir. Kurum 1,500 ki- | binlerce kişinin iştirakile büyük | şiye muhtelif şekillerde yardım- | tır. Yeni başkan bana şunları söyledi: *#— Çorum sporunun durgunluğunu ve verimsizliğini gidermek için çalış- malara başlamış bulunuyoruz. Mem- leket çocuklarına sporu sevdirmek için yardımlarımızı, ilgimizi en geniş anlamile göstereceğiz. Cirit ve g Seşe önem vermek niyetindeyiz. Spor ala- nını moderü bir biçime koymak için hazırlıklara başladık. Çorum Halkevinin — devamlı çalış- malarına yakında şahit olacağınızı söyliyebilirim. Bilhassa köylü ile ya- kından ve - içten ilgileneceğiz. Onun dertlerine, dileklerine, ihtiyaçlarına en yakın bir dert ortağı olmağa çalı- şacağız. Köy muhtarlarına bir kurs açmak istiyoruz. Kurs devam ettiği müddette, köykü, şehirlinin konuğu olacaktır. KÜÇÜK TELGR HABERLERİ * Balıkesir, (Tan) — Genel Sıhhat Direktörlüğü halka kurtlu kiraz ve Armut satan esnafın mallarını toplat- tırmıştır. Pazarlarda köylüye hamur ekmek - satılmaması için de gerekli tedbirler alınmıştır. * Balıkesir, (Tan) — Gazı Aym- tap Saylavı General Ali Hikmet, bu- | raya gelmiş, karşılanmıştır. * Aydın, (Tan) — Kızılay Kuru- mu başkanmım sağlık durüumündan dolayı istifa ettiğini yazmıştım. Ku- rum merkez kurumu toplanarak baş. kanlığa Doktor Nafiz Yazganı seç- miştir. * Balıkesir; (Tan) — İlbayımız ve Halk Partisi Başkarızmız, kabotaj şen- Tiklerine iştirak etirek Üzere Ayvalı- ğa gitmişler ve burayı dönmüşlerdir. * Balıkesir, (Tan) — Mıntaka bi- rinci'ik oyunları pazar günü başlamış- tır. Birlik ve Ctç arasında yapılan oyunda Idman Birliği O — | galip gelmiştir. 1| * Balıke'r, (Tan) — Şarımız ek- mekçileri fırıncılarla elele vermişler ve esnafa ayırdıkları ondalığı kaldır- mışlardır. Bu durum üzerine esnaf bir araya toplanarak asri bir fırın yaptırma'- kararını vermişlerdir. Buğday düştüğü için ekmek narhı- mükâfat ta konulmuştur. — Mezarlık Park Yapılıyor Balıkı (Hususi muhabiri- miz bildiriyor) — İlyaslar me- zarlığının asri bir park haline getirilmesi kararlaşmıştır. Bu iş sonbahara kadar - bitirilmiş olacaktır. Kanalizasyon işi de bitirilmek üzeredir. İlbaylık ko- nağına kadar tesisat yapılmış - tır. Geri kalan kısımları bügün- lerde ihale edilecektir. —————MMLTLTİEMELE — çokluğu yüzünden, sıtima mücadelesi, Koyu€tz'.. ve Çiftlik ovalarına bu yıl pirinç ekimini yasak etmiştir. Geçen yıl, uzun münakaşalara yol açan bu nokta, bu defa kendiliğinden yerine getirilmiş oluyor. * Akdağ Madeni, (Tan) — Yağ - tan birdenbire yükselmesine sebebiyet vermişti. Fakat, köylünün elindeki geçen yıl mahsulünü pazara getirmesi fiyatları — birdenbire — düşürmüştür. Yanmak üzere bulunan tarlalarda ye- ni yeni mahsul, son feyizli yağmur - lardan sonra kurtarılmıştır. * Kirşehir. ,(Tan) — Halkevinin yeri ahnarak hazırlıklara başlanmış- tır. Kısa bir zamarnda yapılacaktır. * Çorum, (Tan) — Samsünün en kuvvetli takımlarından Demirsporun maç yapmak üzere temmuz — içinde Çoruma geleceği düyülmuştur . * Aydın, (Tan) — Sultanhisarda görülen bayvan hırsızlığı — vâk'aları azalmış, hattâ tamamen önüne ge- çilmiştir. Komonbay Cemil, karakol kumandanı Salih ve Muhtar Zühdü, bü uğurda lâzrmgelen tedbirleri al- mışlardır. Ön gün önce Nazillinin — İsşbeyli köyünden çalrnan 9 sığır derhal mey- nn 9 kuruştan 8 kuruşa indirilmesi bekleniyor. * Aydın, (Tan) «« Sivrisineğin dana çıkarılmış, kasap Mustafa ve Emir Ali yakalanarak adliyeye veril- mişlerdir; mursuzluk, buğday ve arpa fiyatları- | POLIS iki arkadaş bıçak bıçağa Galatada, dün Salim ismin | de bir sabıkalı Avni adında bir arkadaşını ağır surette yarala - mıştır. Öğrendiğimize göre Salim, kendisinin esrar sattığını polise haber verdiği için Avniye düş - mandır ve ötedenberi bir fırsat kollamaktadır. Nihayet Salim dün de Avniyi takip etmiş ve yolda yakalamıştır. Kuvvetli bir kinin verdiği bir cesaretle sustalı çakısınr açarak saldıran kavgacı adam, Avniyi arkasın - dan ve göğsünden ağir suret - te yaralamıştır. Yaralı hastaha neye kaldırılmış ve Salim yaka - lanmıştır. * Sadık adında biri Bandır - maya sefer yapan Sadıkzade va- purüna binerken üzerinde ara - mMa yapılmış ve yedi kilo kaçak sigara bulunmuştur. *Dün gece Mahmutpaşada Hüriyet oteli bahçesindeki mu- hallebici dükkârimın mutbağın - da yanan ateşten sıçrayan kı - vilcımlar o civarda bulurmakta olan odunları da tutuşturmuş ve bir aralık tehlikeli bir. durum göstermiş, yetişen itfaiye tara - fından söndürülmüştü * Dün saat onda şoför Apus - tolun idaresindeki 3905 sayılı ve kireç yüklü kamyon, Orta - köyde Dereboyundaki köprü ü- zezinden geçerken kamyonun arkasında oturan 70 yaşlarında- ki Artaki Köprüye çarpmış ve müvazenesini kaybederek yere düşmüştür, Ağır surette yaralanan Arta ki hastahaneye kaldırılmıştır. * Kartalda bir tarlada orak biçen Rizeli Mehmet Ali karısı Haççe ve arkadaşı İbrahim ile tarladı l K arstalla t-— tardÜRr M Gİşmall Hakkı, Hüseyin, Arap Süleyman, Ra - sim adında altı kişinin tecavü - züne uğramıştır. İbrahim bu a- damlar tarafından dövülmüş ve 40 yaşında olan Haççeye de taarruzda bulunmu Bu altı kişi yakalanmıştır, * Fenerde Drağman * cadde - sinde 29 numaralı evde yangın çıkmıştır. Bacadan çıkan ateş kaplamayı da tutuşturmuş ve kaplama lart tamamen yandık - tâan gonrâ yetişen itfaiye tarafın dan söndürülmüştür. * Cibali odun deposunda o - dün kesici Hasan, dün sol elini teğtereye kaptırmış ve parmak - ları kesilmiştir. * Kasımpaşada deniz gedik - li küçük sübay okul talebelerin - den Mehmet Ali ile Bürhan, bir yelkenliye binmişler ve Fener - bahçeye doğru açılmışlardır. Bu sırada birdenbire değişen hava yelkenliyi fazla yatırmış ve san- çocuklar, oradan geçen bir mo - tör tarafından kurtarılmışlar - dir. * Dün gece saat 23,5 ta Şeh - remini Saray meydanındaki ah- şap alfırda bulunan çuvallar tu- tuşmuş, ateşin büyümesine mey tür. Yanginın ahırda bekçilik ya- pan Remzinin attığı bir cigara - dan çıktığı anlaşılmıştır. * Dün Şehremininde Ereğli mahallesinde Börekçi sokağın- da Fitnetin evinin kaplamaları tutuşmuş ve derhal söndürül - müştür. Ateş ocaktan sıçrayan kıvılcımdan çıkmıştır. * Cibali odun iskelesinde tüc car Halidin odun deposundaça- lışan âmele Rizeli Hasan, odun gayri muktedir bir halde hasta- haneye kaldırılmıştır. — İngiliz malı uçaklar marasında ortaya atmışlardır. firmaları tarafından yapılması İlemiştir, ğ dalı devirmiştir. Denize düşen || dam verilmeden söndürülmüş - | taşırken düşmüş, azından fazla kan gelmiştir. Hasan, ifadeye Londra, 4 A.A.— İşçi saylav- lar, İngiliz yapısı uçak motorla- rı ihracı meselesini Avam ka - Cokks'un bir sorusuna cevap || veren bir bakan, ihracat devam ettiği müddetçe, bu ihracatın İn giliz işçilerini kullanan İngiliz nin daha müreccah olacağını söy $.-7.9383 —— SAGLIK ; ÖGÜTLERİ KAHVE Biz Türkler kahveyi icat etmedik- se de onu medeniyet âlemine tanıtmış olduğumuzdan dolayı, pek haklı ala- ral ar edebiliriz. Onu hangi mil- let tanıdıysa hemen benimsemiş ve bu gün - yemek tarzları arasında pek çok larklar bulunduğu halde - kahve'her | milletin yemekten sonra aradığı kıy- metli içki olmuştur. Kahvenin bütün dünyada ;sraağu büyük rağbet onun içinde bulunan iki maddeden ileri gelir. Biri, kafein, kah venin aslında vardır. Öteki kafcon, kahve kavrulurken hâsıl olur ve kah- veyi içtiğimiz zaman duyduğumuz © güzel kokuyu verir. Bir kimyagerin söylediğine göre, içerisinde kafcin bulunmayan kahve- ler de vardır. Bunlar Madagaskar ve Büyük Komor'dan gelirler. Fakat bi- zim içtiğimiz kahvelerde daima kafe- in bulunur. Kahve, ifrata gidilmediği halde, yü reği tenbih eder ve kuvvetlendirir. Onun için insan zorlu bir iş gördük- ten sonra, yahut biraz hızlı yürüye - rek yorulduktan sonra kahve içince hoş bir rahatlık duyar. Bizde misafire kahve ikram etmek âdeti de, misafi- Tin evimize gelirken yorulmuş oldu - ğunu farzederek, onu dinlendirmek için olsa gerektir. ç Hazım üzetine kahyenim iyi tesirt pek bellidir. En ziyarle yemekten son- ra içilmesi şüphesiz bundandır. Kah- ve, bir de, içindeki asit tahikten dola- yı mikcopları öldürmeğe yarar. Bu da midemizdeki — ve. barsaklarımızdaki | mikropları temizlemek için bir iyilik» tir. Yürek üzerine ve hazım üzerine iyi tesirlerinden dolayı kahve kanın dön mesini de kolaylaştırır, adalelerin ara larında kalmış olan kan kirlerini te - mizler, adalelerin kuvvetini arttırır, | yorgunluklarını azaltır. Onun için kahve içen işçiler, yemeklerinin mik« darını hiç arttırmadan, daha sıyade çalışabilirler. Kahivenin sinirler üzerine, beyin ü« ine Fi taklek ivi bilicelniz, saler d ei eli babia, tıktan sonra bir kahve #ças.. X bir rahatlık gelir, yeniden - çalışmaya hazır olur. Şu kadar ki bunda da ileri- ye gitmemek şarttır. Çünkti kahve fazla içilince sinirleri fazla tehyiç e- der, uykusuzluk getirir. Vâkıa fazla kahvenin verdiği uykusuzluk ta;bir ra hatsızlık olmazsa da, - uyku zamamr uyumak uykusuz kalmaktan elbetle iyidir. Kahvenin içinde besleyici hiç bit madde yoktur. Ancak şekerli kahve içildiği vakit şeker bir grda olur. Fa- kat ağzının tadını bilenler kahvenin | içinde şeker istemezler. Dalma sade kahve içerler, şekerli kahve ancak süt le bitlikte, sütlü kahve olarak içilir. Sütlü kahve, yalnız sütten daha ha- fif, içindeki kahveden dolayı, yalnız sütten daha kolay hazmedilir iyi bir kahvaltr yemeği olur. Helc içerisine bir de yumurta sarısı / kırılırsa, - süt, şeker ve yumurtanın fosforu kahve ile birleşince lezzetli, hazmi kolay, kuvvet verici güzel bir gıdadır. Lokman Hekim ses Göz Doktoru --a ŞUKRU ERTAN Birinci Sımt Mütehassıs 1Babıali) Ankara caddesi No. 60 Telefon : 22566 | u 4917 DOKTOR. | / Rasçuklu Hakkı Üze ! Galatasarayda Kanzuk eczahanesı 4916 karşısında Sahne sokağında 3 mu- maralı apartımanda | numara. , : çe TAN Gündelik Siyasi Gazete TELEONİ Gireşleri zaşis. TELGRAF: “TAN,, İstanbul ABONE Türkiye için Dışarı için HMânlar için İlâncılık Şirketlerine mü- racaat edilmelidir. Küçük ilânlar doğrudan doğruyt idaremizce almabilir. Küçük ilânlarım $ satırlığı bir defaldi 30 kuruştur. 5 satırdan fazlası için tü tır başına 5 kurüş alınır. Bir defadan fazlaşiçin yekâaden "4 10 karuş indirilir. V— ——