6 Temmuz 1935 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 4

6 Temmuz 1935 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 4

Hainler ve casuslar gene Çerkes Rağıbın elile Sarıyer tedhişini nasıl hazıriadılar ? Hürriyet ve İtilâf partisinin kodamanları Büyükderede otur- makta, oturmıyanlar da onlara konuk gelerek haftada üç, dört defa toplanmakta idiler. O za- manlar Niktar Bomonti bira fabrikası olan şimdiki kibrit fabrikasının olduğu yerde İngi- liz liva karargâhı ve istihbarat merkezi bulunuyordu. İtilâf ve Hürriyet adamları Anadolu ta- raftarları aleyhinde yaptıracak- ları muameleyi hemen bu mer- keze bildirir, ve icraya koydu- rurlardı. Bunlar kendilerine e - hemmiyet verdirmek için çok defa hayali şeyler uydururlardı. 338 yılı eylâl sonlarına doğru gene bir gece toplantısı yapıyor- lar. Bu toplantıda reis çerkes Ragıp, Değirmendereli Kâzım, Kadri pehlivan, Serbesti gazete- si yazıcılarından biri, merkez memuru Mazlum ve daha birkaç kişi bulunuyor. Ne konuşuyor- lar? Neye karar veriyorlar? Belli değil. Bunun kokusu üç gün sonra çıkıyor. 25 - 26 eylül akşamı saat se- || kiz buçukta Niktardan tegmen || Deşnar Uyuşt? kumandasında otuz kişilik süvari ve piyadenin yalın kılıç ve süngü Sarıyara doğru akın ettiği görülüyor. İki gün evvel Anadoluya si- lâh kaçırıyor diye müsadere et- tikleri motörbota bindirdikleri adamlar denizde havai fişekler ve silâhlar atarak etrafa dehşet vermek istiyorlar. Karadakiler ise başlarında Çerkes Ragıp ve Fevzi Robenson olduğu hal- de mahalle aralarma dağılarak evlerde ve- sokaktan geçenlerin üzerlerinde silâh aramağa başlı- yorlar. Bu araştırma, geç vakit vapurdan çıkan kadınlara bile teşmil ediliyor. Silâhı olmıyan- ların parası ve öte berisi alını- yor. Saat dokuzda Sarryer köprü başında deniz mütekait subay- larından Hasan efendinin kah- vesine geliyorlar. — Eller yukarı! kumandası veriyorlar. Kahve müşterileri arasında barbiye nezareti levazım birinci şube emirberlerinden Ali oğlu Mehmet de bulunuyor; sivil ola- rak kahveye gelmiştir. Yanında Şşubeden verilmiş bir de hüviyet ve iş vesikası vardır. Herkes muayene ediliyor, bu- lJunan şeyler alınıyor ve birer birer kahveden çıkarılıyor. Sıra bu askere gelmiştir. Kendisini tanıtmak için vesikasını çıkar- mak üzere elini cebine sokuyor, fakat vesikayı çıkarmıya vakit kalmıyor. Bir kurşunla — oraya seriliyor. Çünkü, elleri yukarı olduğu halde bunun bir elini ce- bine sokması silâh çekmek için- miş! Mehmet ertesi günü sessizce Sarıyer mezarlığına gömülüyor. 'Ancak, bu zavallı o kadar suç- suzdur ki, vak'a herkesin yüre- ğinde acı bir sızı brrakıyor. Mahalle aralarına dağılan İti- lâf ve Hürriyet kabadayıları so- kakta rasgeldikleri Ali oğlu Ah medin kafasını dipçikle yarala- nıyor, bekçi Mustafa bileğinden yaralanıyor, Büyükdereye de buna benzer bir korku verildik- mezar yaptırmışlar ve büyük bir kalabalık toplanarak bu suç- suz şehidi kutlulamışlar, vak'" yı acıklı bir surette anlatan bir arkadaşımızın sözleri önünde ağlryarak dağılmışlardır. Gene o günlerde idi ki bir ge- ce Büyükdere ile Kireçburnu arasında bir telgraf teli kopmuş bulundu. Çerkes Ragıp ve arka- daşları bunu Anadolüya taraf- tar gizli ellerin - yaptığını ileri sürdüler. Kireçburnu ahalisin - den (100) lira ceza parası aldı- lar. Halbuki teli koparanlar pa- rayı toplıyanlar idi. B r düşünce Çerkes Ragıbın — gerçekten çerkes olup olmadığını bilmiyo- Sigortaları halk için Istanbul Sıhhi mü Eksiltme tarihi dedir. Muvakkat teminat 525 li İstekliler bedelsiz olarak yi görebilirler. Eksiltmeye gireçeklerin vesikası en az üçüncü sınıf vurmaları. (3787) Sıhhat ve içtima leti hudut ve sah müdürlüğünden 'Trabzon sahil sıhhiye m! B — Bu işler için fenni kuruş mukabilinde alınır. 10 da Galatada İstanbul Li zinde açık eksiltme usulile D — Muvakkat teminat ten sonra askerler Niktara ve elebaşılar yerlerine dağılıyor. Sonra anlıyoruz ki Hürriyet ve İtilâfın son geceki toplantısı ahalinin silâhlandığı ve birden- bire bir ayaklanma olacağı hak- kında verilecek Taporu düzmek içinmiş. Raporu vermişler ve halkı sindirmek için de böyle bir facia yaratmı A Anadolu kuvvetleri İstanbula girinçe Sarıyar Ve Büyükdere ahalisi topladıkları para ile şe- hit Alioğlu Mehmede güzel bir başlanıldığı dakikaya kadar yatırmış olmaları şarttır. ( VA A T L a e T aA ea iç ticaret umum müdürlüğünden: Sigorta şirketlerinin teftiş ve tarihli kanun bükümlerine göre tescil edilmiş olan Kompani Dassürans Jeneral bu kere müracaatla yangın ftasile de uğraşacağını ve bilâmum Türkiye — Cumuriyeti iİTTİHADI Türk Sigorta Şirketi | Harik ve hayat üzerine sigorta muameleleri icra eyleriz. Merkezi idaresi : Galatada Ünyon Hanında Acentası bulunmayan şehirlerde acenta aranmaktadır. 'Telefon : ve eksiltme komisyonundan: İstanbul Leyli Tıp talebe yurdu talebesi için 700 ta- kım elbisenin dikilmesi olbaptaki şartname ve nümune- si veçhile ve kapalı zarf suretile konmustur. | Eksiltme yeri : Cağoloğlunda İstanbul Sağ'/& direk- törlüğü binasındaki komisyondadır. 24-7-1935 çarşamba 'Tahmini fiyatı beher takım dikiş 10 liradır. da Tıp Talebe yürdu merkezinde şartname ve nümune- müesseseye en az 500 takım elbiseyi vesika ve bu işe yeter muvakkat garanti Banka mektuplarile belli saattan ? Muavenet Vekâ- cak taka biçimi bir motörle tamir ettirilecek eski Trab- zon motörünün fenni şartnamesi bir noktasında değişti- rilerek yeniden açık eksiltmeye konulmuşdur. A — Her ikisinin keşif bedeli (2950) liradır. ler İstanbul Limanı Sahil Sıhhiye merkezinden on beş C — Eksiltme 15 temmuz 935 pazartesi günü saat E — İsteklilerin gemi inşaatı ve motör tamiri işle- rinde ehil olduklarını gösterir ticaret odasından ve da- wet tarihinden sonra alınmış bir vesika aranılacakdır. F — Eksiltmeye gelecek olanların peyler mürakabesi hakkındaki 25 Haziran 1927 R EVU S U Cumartesi - Pazar matine saat sigortasından maada nakliyat sigor- 17 de yeni program selâhiyetle Galata'da Borkurt hanında || Yerlerinizi evvelden tedarik edi- | tab'asından Abdi beraber nakliyat branşının da Türkiye umumi vekilliğine tayin etmiş ol- duğunu bildirmiş ve lâzzmgelen vesikaları vermiştir. Keyfiyet kanuni hü- kümlere uygun görülmüş olmakla ilân olunur, 'KENDİ | Sozüm"O__İı'a Cadde! Karaköyde, Fermeneciler - sö zümona - caddesi için bu sütunlarda bir yazi |yazmıştım. Geçende yo- lum düştü, oradan yine geçecek oldum, Saatin önünden ancak üç beş âdım atmıştım ki, sirtın da koca bir sandık taşıyan iri yarı bir hamal var hızile göğsü- me çarptı. Az kalsın, yere yuvar lanacaktım. Tam bu arada, bo - zuk taşlar üstünde bir sarhoş gibi iki yana sallanan bir kam- yon sökün etti, Kendimi yaya kaldırımına zor attım. Fakat yaya kaldırımımı da ye mişçi küfeleri kaplamıştı. Te - lâşla az kalsın bir vişne ,küfesi içine girecektim. Kendimi ora - dan kurtarınca bir müddet müva zeneyi temin edemedim. Sağim, solum, önüm ardım hamallar, o- tomobiller, kamyonlar, gelip ge çici satıcrlarla dolu idi. İster inanın, ister inanmayın, kırk elli metrelik caddeyi - be - nim de bugün hep dilim dolaşı - yor, yol karikatürüne cadde di- yorum - yirmi dakikada güçlük- le aşabildim. / Tramvaya binip matbaaya gel diğim zaman kendi kendime dü- şündüm: — Acaba, bu yolun az ilerisin | de; geniş teşkilâtı ve bir haylı memurile, büyük bir daireyi iş - gal eden seyrüsefer baş memur luğu, “Tan” da “Fermeneciler” | için yazdığım yazıyı okudu da | bana bir azizlik mi yapmak is - | tedi?. Bunu böyle kabul etmek mec büriyeti var. Çünkü, Fermene - ciler yolunda, gidiş gelişi, o ya- zı yazıldığı gündenhi daha güçleşmiş gibi Salâhaddirr GÜNGÖR ——— YENİ NEŞRİYAT Transpart ekonomisi notları İstanbul Üniversi Ekonomi ve Ekonomik Meslekler Doçenti Dr. Muhlis Ete'nin transport ekonomisi hakkındaki notları basılmıştır. — Altı bölümden ibaret olan bu kıymetli eserde şu meseleler izah ediliyor: Ge- ael transport ve genel transport siya- sası, kara yolu transportu, demiryolu transportu, Su transportu, trans- portu, mubaberat, Dilimizde ilk dela olarak çıkan ve bilgiye dayanan bu kitabı tavsiye ederiz. Gece Konuştu Reşat Enisin yeni bir romanı çık- mıştır. Muharririn “Gece konuştu,, a- dını taşıyan bu romanı öteki eserleri gibi, İçtimaidir ve memleketin dertle- rini kudretli bir kalemle tebarüz et- tirmektedir. Renkli, şık bir kapak i- çinde * Lasılmıştır.- Oküyücularımıza tavsiye ederiz. Belediye mecmuası Istanbul belediyesi tarafından çıka- tılan Belediye Mecmuasının 155, 156 yct Nüshaları güzel bir şekilde çık- Aziz Hüdayi AKDEMİR rum, ve araştırmıya da lüzum görmedim. Bir arkadaşım öunun tarihçi Muratla akrabalığı oldu- ğunu söylemişti. Nasıl olup da İngiliz hizmetine girdiği ve ne- den Türklere bu kadar kötülük yaptığı da belli değildir. Ancak bu sayıfayı kapamadan evvel şunu da söylemek isterim ki, Ragıp adına '“çerkes,, kelimesi- ni eklerken zihnim ve kalemim duruyordu. Çerkes sanını taşı- yan birkaç kisinin yaptığı işlere | bakınca bunların Türk olmadığı belli idi., Fakat çerkes de ola- mazlardı. Çünkü bizim bildiği- miz çerkesler öz Türklerden ay- rı değillerdir. (Arkası var) | SI MiLLi | müsait şeraiti havidir. | 4.4887. 4921 esseseler artırma günü saât 14 iradır. Fuat paşa türbesi karşısm- cari seneye ait ticaret odası terzi vesikası ve bir resmi iyi diktiğine dair makbuz veya önce komisyona baş iller sıhhat umum erkezi için yeniden yaptırıla- kanunlar, nizamnameler, tamimler ve emirler gibi resmi yazılardan maada “çok Yüksek binalara ihtiyaç var mı” ismindeki makale ile ve muhtelif Be- dediye hareketleri hakkında — faydalı ve idari şartname ve resim- | yasılar vardır. JANE PiERLY imanı Sahil Sıhhiye merke- M yapılacakdır. <ASİNO ..İ.',.:“'s in 227 lira 50 kuruşdur. İBAHÇESİNDE sürülmeğe || Her akşam saat 21,45 de büyük ı muvakkat — teminatlarını 3601) 4957 PARİZİYEN Vehbi'yi yangın — branşile niz Telefon: 43703 mıştır. Bu nüshasında belediyeye ait || TAKSİM| ) d Bugünkü ağaçsız, çıplak hali.. | Kime raslasak, bu yaz zerzevat pahalılığından sızlanmaktadır. Dene- cek ki; meysim fena giderse ne ya- pabiliriz? Bu sene mevsim her sene- den çok daha iyi gidiyor. Şimdiye kadar belki altı yedi yıldır. görül- miyen bir şey oldu. Haziranda iki defa yağmur yağdı. Hem de bol bol... Gene bamyanın kilosu kırk - kuruş, domates on beş kuruş. Diğerleri de buna kıyas edilebilir. Halkın bu mevsimde yegâne gıda- & taze sebzedir. Bunu temin ede- Mezse gıdasız kalır ve umumi sağlık bundan mütcessir olur. Sebzenin yanıbaşında yemiş biraz daha ucuz. Fakat o da tam bir ucuz- luk göstermiyor. . İstanbulun gıda maddeleri birta- kım ellerde istendiği gibi yükseltilip alçaltılmaktadır. Buna karşı gelecek kuvyetli bir tedbirimiz yok. vurulacaktır. Mahtumlarının Şöhretinden istifadeye özenenlerden Sakınınız Beyoğlu kadastro Müdürlüğünden Tapu ve Kadastro genel Müdürlüğünce görülen lü- zuüm üzerine Beyoğlu Kadastrosu — yapılmak üzere bif Kadastro Müdürlüğü teşkil edilmiştir. İlân tarihinden itibaren kadastroya başlanacaktır. Kaza dahilinde top” rak ve yapı sahiplerinin şimdiden tasarruf belgeleri: varsa plânları ve kafa kâğıtlarını hazırlamaları ve kert> dilerine veya kiracılarına dağıtılacak beyannameleri alıf almaz mahallede bulunacak kadastro memurlarına bâ$ 6-7-035 KENDİMİZE ÇATIYORUZ ' AĞAÇLAR, BELEDİYELE_IAİ FAZLA SÖZE NE HACET ?7... | Ne Dersiniz? NE OLACAK? Her gün gazeteler, pahalılıktan şi- kâyet edip dururken esnaf istediği gibi fiatları yükseltmektedir. Alâka- darlar elde kuvvetli bir vasırta olma- dığını söylüyorlar. Acaba bamyanın toptan fiatı nedir? Perakende kaça satılabilir? Bunları araştırmak ve halka bildirmek kabil değil mi?.. Ve nihayet bu fiatların bir ölçüsü olmu- yacak mı?. Yarın sebze madrabazla- Tı bamyaya yüz kuruş flat keserlerse halk o fiata mı alacaktır?! Bir çare düşünmenin zatmanı gel- medi mi?.. Her gey hissedilecek bir nispette ucuzlarken bizde gıda mad. delerinin et, —sebze ve yemiş — gibi en başlıca birkaç tanesi pahalılaş- | maktadır. Bunları ucuzlatmak — için artık zaman gelmiştir sanryoruz.. — , Siz ne dersiniz ? " 4936 Kad;stronun İlk çalışma alanı Asmalı Mescit rnnhl,' lesi olacaktır. 2613 numaralı Kadastro ve tapu tahriri kanununun 8 inci maddesi mucibince alâkalrlarca malül? olmak üzere ilân olunur. (3737), *