7 Ağustos 1935 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 10

7 Ağustos 1935 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 10

Almanyada salarındaki durumumu tesbit eden rapor hazırlamışar. Bu raporun önemli kısımlarını alıyoruz: Genel durum “Almanyada ithalâin 24 Eylül 1934 den beri swrf bu maksat için kurulmuş olan (daireler marifetile kontrol edildiği bilinmektedir. “Ye- ni plân” adı verilen bu sistemde it- halât yalnız bu dairelerin müsaade- sile yapılır ve malın tutarı da yine ancak bu müsaade Üzerine ödenebi- lir, Halbuki, bildirildiğine göre, bu müsaadelerin katiyetle alınmasından daha önce ithalât yapıldığı da çok defa görülmüştür. Yani mal daha ön- ce gümrükten geçirilmiş ve bedeli sonra yatırılmış veya ödenmiştir. Al- man bükümeti butarzda ithalâtın birçok sujistimallere kapı açacağına ve her şeyden evvel o Almanyanın taşraya yeniden borçlanacağına kani bulunduğundan 24 temmuz 1935 günlemeçli bir kararname ile — Almanyaya ithali pek önemli olma- yan bazı mallar hakkında — yeni tedbirler almıştır. Buna göre, adları bir listede yazılı olan mallar bundan böyle alâkadar dairenin kati müsaa- desi olmadıkça artık gümrüklerden geçirilmeyecektir. Yani eskiden bu mallar ya yabancı ihracatçının veya Alman ithalâtçısının o mesuliyeti al tında gümrüklerden geçirilip ödeme müsaâdeleri sonradan çıkarılırken bundan sonra ilk önce behemahal müsaadeleri alınacak ve o gümrül muamelesi bu müsaade üzerine yapı- Jacaktır, Yeni kararnamede sarahat olmakla beraber, listede | yazılı nu- maralara giren mallardan Türkiye İ- gin önemli hemen hiçbir madde yok- ekrem BORSA A 6 Ağustos SALI PARALAR Alış Satış, Steril 618,— 023 Dolar a2 126,— 10 Franz frangı 166 169 20 Liret 196,— 20 Belçika frangı Bi, 20 Drahmi Ur 20 İsviçre fr. 120— Florin si— 20 Çek Kron Hizan Avusturya şilin 24 Marie 40— Zleti 24,50 Pengo 25 20 Ley 16,— 20 Leva 25 20 Dinar S6,— Yen di İsveç Kuron 3i— Altin dis 930,— Mecidiye 52.50 53 Banknot 231,— 224 ÇEKLER Kapanış Üzerine 1203.— İngiliz birası / 622,50 Dolar 0,7995,95 Tiret Belga İsve çirangı Leva Florin Çekoslovak kuronu Avasturya Pezeta Murk oi Pengo Ley Dinar Yen Çernovete İsveç kuron ESHAM Iş Bankası Mü ” .N » . K Anadolu 35 a Şirketlahyriye Aslan Çimento Merkez Bankası Osmanlı Bankası Telefon İttihat Değirmencilik TAŞ. Şark Değirmenleri Şark Merkez Eczanesi ISTIKRAZLAR “Türk Borcu 1 Kupon kesik © 28— İni e in 2620 be Eş 26,65 Ergani İstikrazi dahili TAHVILAT Rün Kupon Kesik TE Arada Ergi ii > Kupon 45— Anadolu Biümessil Kupon kesik 46,45 Ürü nlerimiz Ve Yeni İthalât Sistemi Berlin Türk Ticaret odası, ürün- İsrimizin son hafta için Alman pi- tur, Buna göre yeni kararname Al. manyaya ihracatımız için yeni bir vaziyet doğurmşmaktadır. İç fındıklarımız Piyasa genel görüşle pek cenk mamakla beraber az çok önemi İer yapıldığı haber alınmıştır. Fiat- lara gelince, 1934 ürünü hemen yük- leme şartile 100 kilo başma cif Ham. burg geçen hafta 65-67 liraya karsı bu hafta 56-60 liraya teklif edil- miştir. Yeni ürünler için ise, yine 100 kilo başma cim Hamburg, çen haftaki gibi Eylül yüklemeleri i- gin 48.50 lira, eylülden sonraki yüklemeler için 47-48 lira istenmiş- tir, v Ceviz ve kaysı çekirdeği Son hafta içinde Türk cevizleri üzerinde bazı işler olmuştur. İyi ne- vi Karadeniz cevizleri 100 kilo başı- na cif Hamburg 21-22 Türk biras üzerinden muamele görmüştü, İz- mir bölgesi ürünleri için ise 100 kilo başma orta hesap 21 Türk lirası is tenmiştir. Türkiye menşeli kaysı çekirdekle- ti için İzmirden bu hafta 100 kilo başına cif Hamburg 43-44 Jira isten- miştir. Fakat bu fiatlar üzerinden çokça işler yapıldığı zannedilmiyor. Buna karşı 41-42 liraya alicr buluna- cağı bildiriliyor. Almanya piyasası için gittikçe da- ha büyük bir önem kazanan kuru kaysılarımız Üzerinden de muamele- ler olmaktadır. Tacirlerimizin bu ü- rünle pek yakından ilgilenmeleri tay- siye olunur. Orta nevi Türk kuru kaysıları hafta içinde 100 kiloşu cif Hamburg 24,50 - 28,00 lira üzeri den teklif edilmiş ve muamele gi müştür.., Bulgari anda iskonto ve faiz fiyatı Solya, 6. A.A. — 15 Ağustostan sonra ulusal ban, İskonto | fiyatını yüzde yediden altıya ve ikrazat faiz fiyatını yüzde sekizden yediye indi- recektir .Tasarruf sandığı ile ta- nm bankası ve diğer kurumlar da faiz fiyatlarını indireceklerdir. İtalya - Habeş IBaş tarafı 1 incidel Japonyanın bir yalanlaması Toklo, GA.A. — Di lığınn neşrettiği bi ponyada özel olduğu ve i yapmaya yetkili firmaların Habeşistan'a silâh gönder» mek üzere Japon hükümetinden hiç- bir istekte bulunmadıkları kaydedil- mektedir. İtalya ödünç para istemiyor Roma, 6.A.A. — Londra ve Paris finansal çevenlerinin İtalyaya ödünç para vermekten kaçındıkları haberini Stefani ajanı yalanlamaktadır. A- jans, İtalya hükümetinin ne Fransa İle İngiltere'de, ne de - başka hicbir ülkede ödünç para almağa teşebbüs etmediğini ilâve etmeketdir. Gönderilen fırkalar 12 yi buldu Roma, 6 A.A, — Yeni seferber & dilen iki fırka ile doğu Afrikasında biriktirilmiş olan fırkaların ir 12 ye çıkmıştır. Bunlardan heşi si- yah gömleklilerdendir. Mussolini damadını gönderiyor Roma, 6 A.A. — Propaganda bâ- kanı ve Mussolinin damadı Kont Galeazzo Ciano'nun yüzbaşı olarak Şarki Aftikaya gideceği haber veril- mektedir. İtaiya tatmin edilemiyecek Roma, 6 A.A. — Burada düşünül- düğüne göre, İtalyanın 1906 tarikli andlaşması esasatı dahilinde tatmin edilebilmesi şüphelidir. i Arcak, bir uzlaşma hasıl olduğu takdirde İtalyanın Habeşistana hat- tâ ekonomik hululünün bile birta- kim zabıta tedbirlerile müterafik olması lâzım geleceği söylenmekte" dir. Bir fırka daha Siyah gömleklilerden altıncı bir fırka daba kurulmak üzeredir. Bu fırka yabancı memleketlerde oturan İtalyan gönüllülerinden, eski savaş- gılardan ve eski gönüllüler tabür- larından kurulacaktır. Fırka Tevera adımı taşıyacak ve general Boscar- dinin komutanlığı altına verilecek tir. Talebeden gönüllü yazılanlar, kısa bir kurstan sonra fırka kadro suna gireceklerdir. Bütün bu işler, tam bir intizam ile görülmektedir. —öü Maraşta elektrik Maraş, 6 (A.A) — Uray elktrik tesisatı bir üstünceye verilmiştir. Halk aydınlığa kavuşacağından dola- yı sevinç içindedir i Ri ltd dizi ki Mahküm Olan Bulgar Komünistleri Solya, 6 (A.A.) — Gorna Djouma ya süsl hakyeri Makedonyalı komü- nist gençlikleri üyesinden 43 kişiyi 1 ilâ 12 sene arasında değişen hapis cezasına mahküm etmiştir. Mahküm. lar, mahkeme salonunda gösteriş yap mışlar, (Enternasyonal) marşın: oku- muşlar ve kızıl bayraklar sallamışlar» dar, ——— Paraşütle 7 bin metreden inen kadınlar Moskova, 6 (A.A.) — Birliği merkez yörütüm (ici oskova jimnastik enstitlisü ta- den olan ve 7-923 metreden oksijen makinesi olmadan paraşütle atlayış yapan Madam Şişmarena ile Madam Piasetskaya'ya cesaretlerin- den dolayı kırıl yıldız nişanını ver » miştir, İsviçrede bozguncular Berne, 6 A.A. — İsviçre telgraf ajansı bildiriyor: Pederal kurul Tessende çıkan İrredantistlerin or- ganı Adulâ gazetesini yasak etmiş- tir. Güney İsviçre gazeteleri Tes senli İrredantistlerin tahrikâtları hakkında tafsilât vermekte ve hü - kümetin bu tahrikâtta methaldar © lanlara karsı şiddetle hareket etme sini istemektedir. Bir radyo fabrikası yandı Vilno 6 (A.A.) — Bu akşam çikan bir yangın Şuols biraderlerin radyo âletleri fabrikasmı tahrip etmiştir. Zarar bir milyon zelotiden fazla tah- min edilmektedir. Fabrikanın müşte. milâtendan olan bir bina yıkılmış ve yakinindeki iki ev harap olmuştur. Etfaiyeden biri yıkıntı altında kala « râk ölmüştür, Varna panayırı açıldı Solya, 6 (A.A.) — Bulgar Ajansı bildiriyor: Başbakan Toçef, Leh Kül tür Bakanı, hükümet üyeleri, bazı el- şiler, birçok diğer şahsiyetler hazır olduğu halde, dün Varnada dördün- cü Varna nümüneler panayıcını aç- mışlardır. Esperanlo kongresi Roma, 6 (A.A.) — 27 inci Arsrulu- sal Esperanto kongresi birşok uluslar dan 1500 delegenin atımiyle dün Ro» mada açılmıştır. Lüson adasında su Manila; 6 (A.A:) — Lüson adasın- da bir tayfun yüzünden su baskını olmuştur. 20 kişi kayıptır. Binlerce insan açıkta kalmış, birçok şehirlerin muvasalası kesilmiştir. Yağmur de - van ediyor. Moskovada iki ölüm cezası Moskova, 6 A.A. — Tazyik edil miş havalı kauçuk fren boruları ça- lap satan iki amele idama ve arka» daşlarından dört kişi de or sene hap $€ mahküm edilmişlerdir. Pilsudskiye saygı Cracovi 6 (A.A.) — On bin Leji. yon Başbakan Slavek ile ordu genel €spektörünün önünden bir geçit ala. Yı. yapmışlardır. Bunlar, o Mareşal Pilsudskiye karşı saygıda bulunmak üzere Vavel şatosuna gitmektedirler, (MERAKLI HADİSELER | Sovyetler İsmin İp atlama müsabakası On üç yaşmda Gladys ismin- de bir kiz, ip atlama müsabaka- sında durmadan 18 bin defa at- lamtış ve birinciliği kazanmıştır. Bu atlayışları adım ve mesafe- ye tahvil edecek olursak 20 ki- lometre kadar bir mesafe eli - yor, Küçük kızın bacakları ha- kikaten kuvvetli imiş. Garson Kont Eski Fransız asılzadegânm- dan Vikont Kergoet'in oğlu bu- gün Pasadena'da zengin bir ai- lenin nezdinde parasızlık yü- zünden garsonluk etmektedir. Eski imtiyazlı sınıf arasından ipliği pazara çıkanlardan biri daha! 65 sene evlilikten sonra boşanma Amerika'da Missouri'li 81 va- sında Mösyö Nobb karısı aley. hine boşanma da açmıştır. Altmış beş sene evlilik hayatın. dan sonra boşanma davasına sebep, Mösyö Nobb karısını başka erkeklerle düşüp kalk- makla itham etmektedir. 2,5 sene sonra Vienna'da 1895 yılmda tren- de bir pencere açmak yüzünden bir yolcuya tokat vuran Brerov isminde bir adam 40 sene sonra iki buçuk lira para cezasına çarptırılmıştır. Tokat yiyen adam kendisine: “Ben bunun A | TARiHIN BiR MUAMMASI Abdülhamit Nerede Yatardı Meşrutiyetin ilânından evvel ve sonra İkinci Abdülhamid'in hayatı dünyanın her tarafında büyük bir alâ- ka ve merak uyandırmıştı. Avrupada, Asyada, Amerikada muhtelif dillerde çıkan büyük, küçük her gazete zaman zaman ondan bahseder, onun birçok esrar ile dolu olan yaşayışını eşeler- di. Bilhassa 1908 de tahtından indiri- lip Selâniğe nefyedilince Abdülhamit hakkında cilt cilt tarihler ve tomanlar yazıldı, Bunların kimisinde onu bir kahraman gibi, kimisinde bir tiran, eli kanlı bir haydut gibi ve bazıların- da kadınlara karşı sonsuz bir isteği olan bir zenperest gibi gösterdiler. Yıldızm 33 uzun sene sakladığı kanlı sırların birer birer meydana çis karıldığı iddia olundu. Oldürdüğü ka» dınlardan, boğdurduğu Trbbiyeliler - den, en dehşetli işkencelere sahne olan gizli bodrumlardan bahsedildi. Fakat yalnız bir tek suale, yani şu su- sle sarih bir cevap verilemedi: — Abdülhamit nerede yatardı? Evet... Otuz milyon insana hükme» den ve Tuna kıyılarından Hadaramu- ta, Fizan çöllerinden Kafkas dağlatı- na kadar uzayan koskoca impsrator- lukta her istediğini yaptıran bu Sul- tan Abdülhamit, tıpkı anasız babasız bir Yenicami dilencisi veya kâh rü altında, kâh kalafat yerindeki ma- vunaların bir kenarında sızıp kalan bir Galata serserisi gibi nerede yattığı bilinmiyen bir adamdı. Onun #on derece ihtiyatir ve kor- kak olduğu, vehham olduğu söyleni- yor, en yakınlarından bile uyuduğu yeri gizlediği iddi ediliyordu. 1908 inci yıldan sonra çıkan “Ab. | dülhamidi Sani ve devri saltanatı, adi eserden aldığımız şu resme bakınız. Bu klişeyi müellifi olan Bay Nuri Abdül hamid'in esrarengiz yatağını keşfetti. Bini, onun bir tilki gibi bir gözü açık ve bir gözü kapalı olarak uyuduğu yeri öğrenmiş olduğunu iddia eden bir Fransızın tarifine göre bir Fran- sız ressamı tarafından yapılıp yine bir Fransız eserinde çıkmış olan bir resimden çektirmişti. - Buna hası kimseler inanmışlar ve GN center. Ve şüphesiz inananlar hata etmişlerdi. Zira bu resmin uydurma olduğu her tarafından akıyordu. Zira Örli Divanı Harp tarafından 31 Mart Vak'asnda alâkadar sayıla- rak asılan Cevher Ağanın bile efendi sinin nerede yattığın: bilmediğini id- dia edenler vardı. Sarayın yabancısı olan Fransız bunu nasıl bilebilirdi? Abdülhamit İmparatorluğunun u- dun zaman Paris Büyük Elçiliğini yapmış olân Salih Münür Paşaya bir gün sormuştum : — Efendim, İkinci Abdülhamit Ha nın nerede yattığın: biliyor muy- dunuz ? O devrin en kıymetli müverrihi YAZAN: Nizamettin NAZIF e Diyorlar ki İkinci Abdülhamit korkulu rüyalarla bunalarak bir paravananın arkasında... olan bu ince diplomat bıyık altından gülerek bana bir müddet baktıktan sonra: — Gözrüm.. « demişti « bir adam nerede yatar Tabii yatağında. Onun da herkes gibi bir yatak oda- sı vardı. Fakat Abdülhamit çalışmak- tan uyku uyumağa vakit bulamıyan bir adamdı, Her işi merkezileştirdiği ve ona sormadan hiçbir şey yapılama- dığı ve yapılırsa huylandığı için geç vakitlere kadar uyanık durmağa mec- bur olurdu. Belki böyle zamanlarda Çit Kasrında, Mabeyn Dairesinde, Malta köşkünde filân bir o kanapeye uzanıp biraz kestirdiği olmuştur. Umumi Harp senelerinde ise Talât Paşanın bir gün misafirlerile konu - şurken: — Biraz gayret edersek Abetlha- mid'e döneceğiz... O kadar çalışıyo- tuz ki, ne zaman uyuduğumuz, nere- de uyuduğumuz belli olmuyor — de- diğini işitmiştim — Anlaşılan o da müvesvis Abdülha- mid'in yattığı yeri kimsenin bilmedi- Zine inanmış olanlardandı. Bir #y evvel eski Maliye Nazırla- rından Bay Tevfik'in Çamlıcadaki evinde bulunuyordum. Bay Tevfik çök kiymetli bir iktisat profesörü ol- duğu kadar o devri iyi bilenlerdendir de. Bahis Abdülhamid'in yatağı üze- rine dökülünce gülümsiyerek: — Fakat azizim efendim... Abdül- bamld'in yattığı yatak buradadır. Deyivermez mi? VR EŞ Evvelâ şaka ediyor zannettim amâ4 hayır Profesör Tevfik şaka etmiyor” du ve beni güzel eski eşyalarla dö” şeli bir salona götürüp : a — Işte! - dedi » Abdülhamid'in ya" tağı budur. Baktım; Geniş ve uzun bir kanape. Iki ke* narında dörder çekmeceli iki dolaf | var, —Buh? I — Evet... Yıldız yağmasndan son ra bu kanape galiba eski şehzade lerden birinin öline geçmiş, o dağ yazlık ikametgâhıns koydurmuş. Ölünce eşyi” snr sattılar, ben bilmiyerek almıştım Sonradan öğrendim ki, Ikinci Abdül* hamit bunda yatarmış, Fakat sarayi neresinde imiş? Her zaman bunda m0f yatarmış? Bence meçhuldür. Üzerine de ağır Srereke ipeğinden bir örtü vardı. Yırtılmıştı, değiştirdim. Riva”, yete bunu bizzat Abdülha“ mid'in kendi elile yaptığı da söyleni* yor. Malâm a... onun iyi bir maran” goz ustası olduğu kimsenin meçhulü değildir. Bir an gözlerimi bu geniş ve rahâf kanapeden ayıramadım. Şimdi bir iktisat hocasınm üzerin de uzanarak, kitaplar arasında yor” lan başını dinlendirdiği bu yatağa 39 sene uzanmış olan Abdülhamid'i dü“ şündüm. Düşündüm ve... acıdım doğrusu. Nizamettin NAZİF SESİN la aşa bii Abdülhamidin yatağı uzun, geniş ve kullanışlı bir kanape dir ki, bizzat Marangoz Ab- dülhamit tarafından yapılmıştır ————— E.Ş... hesabını senden sorarım” demiş ve hesap sorma vak'asından kırk sene sonra hadise olmuş - tur, Adaletin pençesinden kur- tulmanın imkânsızlığına bun - dan daha iyi bir delil olur mu? Meşhur 40 santimlik cüce 1863 yılmda New - York'ta doğan Lucia ismindeki kız 21 yaşına geldiği zaman #1 santi- metre boyunu geçmemiştir. Dünyanm en meşhur cücesi 'Tom Thumb ise 40 santimetre boyundadır, Balina yem olunca Balık tutma meraklısı iki ar- kadaş biribirlerile konuşurlar - ken palavra atmakla meşhur olanı öbürüne: “— Birader bugün o kadar kocaman bir balık yakalıyor - dum ki, sorma! Tam karaya ala- cağım esnada oltayı koparıp kaçtı.” diye bir mübalâğa yapar. Arkadaşı: “— Her halde balina kadar büyük değildi ya?” Mübalâğacı dayanamıyarâf” . “— Ne söylüyorsun birade” hangi balina? Bu balığı avl8” ken yem olarak oltaya bali takmıştım.” der, Komitelerde işler ” Herhangi bir komitenin i görebilmesi için azasında” i rinin hasta; birinin de name” cut olması şarttır. Aksi taki” de üç kişi bir araya gelip i$ 3”. remez. ü 1.8. — İ| — Lİ sima EE