23 Ağustos 1935 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 6

23 Ağustos 1935 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 6

MEMLEKETTE TAN Sıvas - Erzurum Treni 35 inci Kilometreye vardı Sivas, (Özel aytarımız bildiriyor) — Sivas - Erzurum hattı 35 inci kilometreye varmıştır Poz ameliyatında sıkı bir çalışma göze çarpmaktadır. Hattın 112 kilometrelik kısmı bu yıl tamam» lanacaktır. 4 yaşındaki çocuğu öldürdü! Sivas, (Özel aytarımız bildiriyor) — Burada feci bir cinayet işlenmiştir: Zabıta, bundan bir ayönce ortadan kaybolan dört yaşında bir çocuğun cesedini meydana çıkarmış, failini yakalamga muvaf- fak olmuştur, Sorguya çekilen bostancı Bekir, cinayeti olduğu gibi itraf etmiş, Mehmet ismindeki vruyu bostana getirdiği- ni, gömleğini ağzına #okarak öldürdüğünü. anlatmıştır. Cinaye- tin niçin işlendiği tahkik edilmektedir. Akşehir Bankası ve urayı "Akşehir, (Özel aytarımız bildiriyor) — C. H. Partisi Gen yön- kurul adıma parti öğütlerini teftişe gelen Aydın saylavı Adnan Menders, çalışmasını bitirerek il merkezine hareket emiştir. Uray hasta evi ile diğer bazı inşaatın plânlarını onaylatmak üzere Ankaraya giden şarbay Agâh Yalçın da dün şarımıza dön müştür. Bugün toplanan şar kurulu Akşehir bankasına verilen söz bağına teşviki sanayi kanunundan asığlanması şeklini ula- ma bir madde olarak kabul etmiştir. Sarmısak 60 kuruştan inmiyor Merzifon, (Özel aytarımız bildiriyor) — Uray, sarmısak ihti- kârma karşı harekete geçmiştir. Geçen yıl mahsul azlığı yü - zünden bulunmıyan ve kilosu 100 kuruşa kadar çıkan sarmısak, her şeye rağmen 60 kuruştan aşağı inmemiştir, Uray, ihtikâr derecesinde pahalı satış yapan esnafı cezalandıracaktır. Şehitlik şarap fabrikası İzmir, (Özel aytarmmız bildiriyor) — Şehitlilerdeki şarap fabrikasında şarap imaline başlanmıştır, Bu sene imal edilecek şarapların maliyet fiatı iyi sonuçlar verdiği takdirde gelecek sene inhisarlar idaresi şehrimizde bir şarap imlâthanesi açacaktır. Şimdiye kadar idare, 20 bin kilo çekir - deksiz ve şaraplık üzüm satım almıştır. Bayındırlık Bakanlığı hakem İzmir, (Özel aytarımız bildiriyor) — Havagazi şirketi tesisa- tmın uraya devri dolayısile hâsıl olan ihtilâflı vaziyetler üzeri- ne Bayındırlık” Bakanlığının hakemliğine müracaat edilmiştir, Her iki taraf delegeleri, devir tmwkavelesini zala- mığlâr ve şehfiimize dönmüşlerdir. Şirket tesisatı mukaveleye göre eylülün 15 inde uraya devrolunacaktır. izmir ilbayı işe Başladı İzmir, (Özel aytarmız bildiriyor) — Yeni ilbay Fazlı Güleç şehrimize gelmiş, Basmahanede parlak törenle karşılanmıştır. Tren Erganiye girerken Ergani maden, (Tan) — Geçen hafta Ergani madenine va - ran tiren, ilçede büyük törenle karşılanmıştır, Aşağıki resim bu törenden bir intibaı tesbit ediyor. No. 96 kalım, bayanınıza benziyeni var YOSMAT Doktor birden telâşlandı: Etem İzzet BENICE — Nasıl olur? Karımın bu fotoğrafiler ara- : ele <> | sında resmi bulunamaz. İpe imgi kengiliğinden düsü- |“ Ben size böyle bir şüphe du. nuyordu: : ni — İhtiyar, paralı, toy, görgü- yurmak istemedim. süz bir doktor. diye açıkgözün birisi de düşürmüş olabilir. Fa- — Yanlış anladınız. Burada fotoğrafilerini göreceğiniz ka: kat, Fazıl bunların hepsini &€- sin olarak reddediyor. dınlar kötü kadınlar değil, Ter- Ve yine bu düşünceler içinde: sine, İstanbulun en güzel, en — Bu kadar güzel bulduğu- lüks kadınları. Ozel polis foto aytarları kimseye görünmeden, Auz bir kadından. şüphe etmek- te haksızsnız. belli etmeden bu fotoğrafileri alırlar, albüm yaparlar. Günün birinde lâzım olur.. diy: Dedi, ilâve etti: i Bütün bu sözleri Çetin'in di- — Aklıma bir başka şey gel- | li söylüyordu. Gerçekte: di. Bir dakika durun! — Ne olur, ne olmaz. Bizler Ve yerinden kalktı, karşi daki dosya dolabının ii bir kara kaplı dosya çekt neler gördük?.. tirdi, masanın üzerine koyd —.Bu dosyanın içinde birçok kadın fotoğrafisi var. Bakın ba- rak albümü aldı. ilerçe kadın fotoğrafisi Demek istiyordu. Doktor Çe- tin'in sözlerinden güven bula- Uzun uzun baktı. İçinde yüz” vardı, ! liklerini | Nezipliler Okul ve Doktor İstiyorlar Nezip aytarımız yazıyor: “Kasabanın nüfusu 8 bini aştığı halde iki ilk okuldan başka mektep yoktur. Halbuki daha birkaç ilk o- kullâ beraber bir orta okula büyük ihtiyaç vardır. Mektepsizi doğurduğu acı- lar pek'acıdır. İlk okulu bitiren ço- cuklar parasızlık yüzünden tahsili terketmekte, yahut ta bir orta o - kul bulunan yere gidebilmek için büyük zorluklar karşısında bulun - maktadır. Açılacak orta okürlun masrafla - nn öi muhasebece Oo ödemek mümkün lunabileceği gibi, az bir para ile yeni baştan bir bina da kurulabilir. Nezip'in ikinci büyük ihtiyacı trahom doktorudur. İlce konağın - da trahom nisbeti © 90 gibi pek fe cidir. Bu salgının önü geçmek maksadile açılmış bulunan dispan- serin memur ve malzemesi gönde- rilmiş ise de. henüz doktoru gelme miştir. Bu meselenin önemli gözö- nüne alınması ve bir an evel bir doktor gönderilmesi gereklidir.,, Yeni Bursa ilbayı gidiyar Yalova, (Ozel aytarımız bildiriyor) — Bursa ilbaylığına atanan eski Ya- lova İlçebayı Şefik, yarm yeni vazi- fesine gidecektir, Şefik şerefine, me- murlar tarafından bugün 35 kişilik bir şölen verilmiştir. Yarn da köy - Tüler 130 kişilik bir ayrılış şöleni ha- zırlamışlardır. Uşakta tenis maçları Uşak, (Özel aytarımız bildiriyor) — İzmir tenisçilerinden dört kişilik bir grup Usak şeker kulübü idare he- yetinin daveti üzerine şehrimize gel mişler, klüp kortunda iki maç yap « mışlardır, Birinci maçta Uşak şeker kulübü, ikinci maçta İzmir K. S.K galip gelmişlerdir. Her iki müsabaka- da iyi seyirci bulmuştur. Tenisçiler, İzmire dönmüşlerdir. Hereke, | iaatine bir pehlivan güreşi yapılmış- tır. Güreşe Molla o Mehmet, Çoban Mahmut, Arif ve Süleyman girmiş - lerdir, Güreşler 2 den 7 ye kadar id- man yurdu alanında kalabsılık bir se- yirci kafilesi önünde yapılmıştır. Arif Süleymanı 12 dakikada 1 Mol- la Mehmet Çoban Mahmudu yirmi yedi dakikada yenmiştir. İKÜÇÜK TELGRAF HABERLERİ © İzmir, (Tan) — Dedebaşı kö- yünde karısını kazma ile yaralıyan Biyram sckiz ay, arkadaşı Kayseri- Ni Ömerin elbiselerini çalan Musta. fa iki ay iki gün hapse mahküm &- dilmişlerdir. Çorum, (Tan) — İşkilip mal- / lüğüne atanmıştır. ,* Akşehir, (Tan) — Uray ge tirttiği mızıkanın kadrosu tamam - lanmış, çocuk bahçesinde akşamla rı çalmağa başlamıştır. * Çanakkale, (Tan) — İstanbul Üniversitesinden 5 kişilik bir talebe g'upu buraya gelmiş, Halkevinin misafiri olarak savaş alanmı gez- miş, Mehmetçik enıdına bir çelenk koymuştur. Kafile İstanbula dön - müştür. Birçok kadın yüzleri üzerinde durdu: — Bu mu?. Benziyor mu?, O mu?. Diye tereddütler geçirdi. En sonunda: — Bunların arasında yok.. Dedi ve önergesini tazeledi: — Siz benim yanımda ödev alacak iki kişiyi bana tanıtın o kadar.. i Çetin: — Belli olmaz doktor. Bu gördüğünüz kadınlar, İstanbu - İn en hiiks çevrelerinde yaşıyan kadınlardır. Fakat, hepsi bizde yazılıdır. Kimisi randevu evin- de yakalanmıştır, kimisi şudur, kimisi budur. İçlerinde evli olanlar, birtakım yüksek dü - rumlara geçenlere metreslik edenler, anlıyacağın her çeşitte işe giren, polisten başka her şe- ye, herkese karşı gerçek ben - saklıyabilen kadınlar | t di Okul için bir bina bur | İİ —————— ü zıp zel aytarımız Şi d ” yor) — Burada idman yurdu me: üdürü Hasan Malatya e Eg) TAŞLARIN HAREKETİ vaşın geçeceği meydan sanıldığı atranç tahtası değil, fakat 0 taya sıralanmış olan (hane) İer- ir Tahtaya bakılırsa görülür ki (şe- kil 1) de olduğu gibi: Şekil; 1 (Süten) denilen amut haneler; (Şekil 2) de olduğu gibi: Şekil: 2 (Sıra) denilen sufki Maneler;-ve nihayet (Şekil 3) te olduğu gibi: Şekil: 3 Çapraz haneler vardır. İşte taşla- rın hareketleri, bu hanelere #öre uf- ki, amudi ve çapmz olarak tanzim edilmiştir. Her çanraz siranın haneleri tama mile ya ak veya karadır. Bundan başka çapraz sıralar iki haneden başlar, sekize kadar çıkar. Halbuki amut (Sütunlar) ve ufki (Sıralar) kep sekizer hanelidir. İki taraf ordusu” bütü lerde sağa, sola, ileri, geri hareket eder. Yalnız paytaklar, geri işlemez- ler. * Şimdi her taşın nasıl hareket ede- bileceğini göreceği Şah Şah her vardır. Belki, sen de bilmiye- rek bunlardan birisine çatmış olabilirsin diye albi gösterdim. Hattâ birçokları bu fotoğrafilere bakarlar da yine beraber düşüp kalktıkları ka » dınları tanıyamazlar, İçlerinde o kadar değişik, o kadar mü- #emmel makiyaj yapanlar var- dır ki, hiç ayırdedilemözler. Böyle yaptım diye beni suçlu bulma. Polislik ödevim, Diye doktora uzun bir konfe- rans verdi ve sonunda: — Ben sana istediğin iki ada- mı bulur, gönderirim.. Dedi, ilâve etti: — Birisi moral polisliğinden emekliye ayrılan bir başkomi - .serdir. Bü işlerin kurdudur. Öbürü de izleme işlerinde seç- me olan işyarlarımızdandı. İki- si ile sen anlaşırsın.. Doktor, karakola gelirken bu gelişinin bu kadar önem uyan- dıracağını sanmıyordu, . Kendi rine uğradıktan sonra şehrimize rine devam edeceklerdir. isicumhuru Mehmet A- Fatma evvelki ak- şam şehrimize gelmiştir. Şerife Fatma burada bulunan ço cuklarını görecek ve bir iki ay ka- dâr kalacaktır. Şerife Fatma dün kendisile rüşen bir © muharririmize söylemiştir “— Eskidenberi çok sevdiğim Türkiyeye tekrar geldiğimden çok memnunum. Burada iki ay kalmak istiyorum. Fakat dün başıma gelen bir hâdise güzel Türkiyeyi görmek- teki zevkimi biraz kaçırdı. Biz Su- riyede oranım magullerini ve mese- lâ yağlarını, tatlılarını yemeğe alış- gö şunları tık. Burada kalacağım iki ay için de alıştığım şeyleri yemek için hep- dim. Halbuki sırf #ıhhatim getirdiğim bunlardan, dün gümrük. te dostlarıma hediye getirdiğim zan nile gümelik almak istediler. Getir- diğim şeyler zaten Türkiyede bu - lunan maddelerdir. Ve şayet hediye getirecek olsa idim Türkiyede bus İunmıyacak maddelerden , olacağı, Bugünkü Suriye eskisine naza ran çok ilerlemiştir. Şimdi es detlerin birçoğu kalkmıştır ve he - men hemen bütün Suriye kadınları evvelce Türkiyede olduğu gibi yak nız baş bağlayarak sokağa çıkmak- tadırlar, | Bugün bütün Suriyeliler Yeni| —— m bir tek adım atar, yani birer hane yürür. Meselâ (Şekil4) te gösteril. diği gibi: (d4) hanesinde bulunan Şah key- fine göre : e 1) Amut olarak geri (d3); “— 2) Ufki olarak sağa (e 4), Sola (cs): 3) Çapraz 'olarak ileri (e5 ve <5), geri (e3 ve c3) hanelerine gidebi- tir, Dikkat etmek lâzımdır ki ber ta- şın hükmedebileceği haneler, bulun- dukları haneye göre değişir. Kena- ra, meselâ (bi) hanesine düşen Şah | yalnız beş haneye, köşeye meselâ (bi) hanesine düşen Şah yalnız üç haneye gidebilir (Şekil 5), leri (d5), iler ii Şekil: $ yaptığına kendisi utanır gibi oldu ve gelişindeki anlamı kü- çültmek için üst üste söyledi: — Benim karımdan hiçbir şüphem yok, Yalnız, içimde en ..Son günlerde otamabilli seyyahlar çoğalmıştır. görülen seyyahlar Paristen hareketle Avrupanın Birçok yerle resim alındığı için Resmimizde gelmişlerdir. Seyyahlar burada birkaç gün kaldıktan sonra Anadolu ve Suriye tarikile gezile - amaaa si Surye cumur!| başka- nının kızı istanbulda Gümrükte beraberinde getirdiği eşyadan şikâyette bulundu Şerife Fatma Türkiyeyi sever ve onun Başkanf | Atatürkü hürmet ve takdirle anar” lar. Türkiyeye kardeşlik — hisleril&, bağlıdırlar... di aş e mame Kumar oynarken yakalandılar Büyükdere Çayırbaşmda Yaşt rın kahvesinde Arif, Sabri, Nuri adında üç kişi kumar oynarken cüf” mü meşbut halinde yakalanmıştır. * Galatada Kul sokağında otura komisyoncu Kiryako beraber otüf ” duğu metresi Faniyi geçimsizMii yüzünden bıçakla kaba etinden Yy” ralamış, yakalanarak tahkikta bağ” lanmıştır. İtalyan deniz sübaylarına iadei ziyaret Limanımızda misafir bulunan £ talyan mektep gemileri kumandi ve zabitleri dün şehrimizde geri” tiler yapmışlardır. Dün Heybeli da deniz lisesi talebesinden Pİ grup gemilere giderek, İtalyan # bit namzetlerinin ziyaretlerini İ8 etmişlerdir. Gemiler pazara limanımızda kalacaklardır. Yugoslav kabinesinde şiklik bekleniyor Belgrat, 22 A.A, — Hükümeti © tan üç eski partiden mürekkep goslav Radikal Birliği partisi teşekkülü üzerine, Stoyadinoviğ “1. binesinde yakında bir değişikli ması beklenmektedir. — Ne yapayım, elimde Iş gür e dı Doktorun beklediği gür geldiler ve Çetin'in kartın küçük bir şüphe bile kalmasın diye onu izletmek - istedim. O kadar! , Ve Çetin de buna inanmış gö- rünüyordu: — Allah düşürmesin ama, yi- ne bir şeyiniz olursa buyurun. Diye doktoru uğurladı. Dok- tor Çetin'ın elini sıkar ve; — Aramızda kalsın, Teşekkür ederim... Yarın o iki arkadaşı beklerim. Derken, içinde hem yeni bir üzüntü, hem de kendi kendisin- den bir utanış vardı: — Karım bunları duysa, bir dakika benimle yaşamâğa kat- lanmaz.. Diye, mırıldanıyor ve sonra yine kendi kendisine hak veri- yordu: dileri Doktor kartı okudu? — Ha. siz misiniz?. Kendilerini tanıttılar: — Sadık!, — Şeref. 5 İkisi de Çetin'in söylediği bi otuzar yıl polislikte Jar: muşlar, emekliye ayn ii Birisi başkomisermiş. “ge de izleme bürosu şefi imi$ dık; * — Bayım. İstanbul'da tani madığım kadın yoktur! Diyordu. Şeref te onu! sı: — En zor izlemeleri ban rirlerdi. Tetihatçrların 78 diği dan başlıyarak polisin özle var) n tepki ve nekadar büyük durumda LArkası