24 Eylül 1935 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 3

24 Eylül 1935 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 3

UÇUNCU ISPEKTERLiIK Tahsin Uzer Trabzonda Törenle Karşılandı (Özel aytarımız bildiriyor) Ankara, 23 Uçüncü Genel Espektör Tahsin Uzer buraya gelerek, 1 lıkla temas etmiş ve müfettişlik kadrosu etrafında görüşmü Iç Bakanirk müfettişliğe verilecek tahsisat hakkında bir kanun projesi hazırlamaktadır. Proje Birinciteş lecektir, inde Kamutaya veri- Genel Espektör, danışmanı ile birlikte Trabzona hareket et- miş ve orada törenle karşılanarak, parti tarafından onuruna bir şölen verilmiştir. Tahsin Uzer şölende Başbakanın Trabzon ve hinterlantının ekonomik işlerinin dirimine birden yetecek olan ana tedbirler- den liman transiti ve gübre fabrikası işleri üzerindeki kesin ka- rarlarından bahsetmesi halkı derin sevinçler içinde bırakmıştır. Tahsin Uzer işyar ileri gelenlerini çağırarak temaslar» yapmak- ta, genel işler hakkında izahat almaktadır. Genel Espektör yarın Erzuruma gidecektir, Liman Tarifelerinde Ucuzluk 'Ankara, 23 (Özel aytarımız bildiriyor) — Ekonomi Bakanlığı yeni liman tarifelerini tasdik etmiştir.. Tarifeler yarm mahal- İerine bildirilecektir . Yeni tarifelere göre, İzmir körfez vapurları biletlerinden kır- kar para, Istanbulda su alacak vapurlara verilecek suyun her to- nunda on kuruş indirilecektir. Devlet Demiryolları Tarifesi "Ankara, 23 (Özel aytarmmız bildiriyor) — Devlet Demiryolla- rr Eylül sonunda mer'iyet müddeti bitecek olan tenzi tlı yolcu tarifesinin, Birincikânun sonuna kadar ayrı şartlarla uzatılması- na karar vermiştir. ORTA OKULLARDA 3 üncü Devreye imtihansız Talebe Alınacak 1Özel Kültür Bakanlığı bu sene orta okul | lara müracaat eden, talebenin iazlalır Er karşısında alınmağa başladığı idari tedbirleri tamamlamıştır. Geçen sene orta okullarda okuyan talebenin ade- di 54000 iken, bu sene 11000 fazlasile 65 bini bulmaktadır. Hiç bir talebe- rin okulsuz kalmaması temin olun- muştur, Bakanlık makamı orta tedri- sat kadrolarında resmi ve idari sebep lerle yapılan bazı değişiklikleri tas - Gik etmiştir. Değişiklikler alâkallara ve okullara tebliğ olunmuştur. Diğer vilâyetlerden Tatanbula nakledilmiş muallim adedi mahduttur. İstanbulda açılacak olan üç yeni orta okulun kad 10ları da, İstanbul Mehmet Emin sonra katil şeklini m ii buraya geldikten acaktır. Bu okul. Günün İşi (Başı 1 incide) Konuşulanlarla bina vergileri üzerin de yeniden almacak tedbirler hakkın- da şu beyanatta bulunmuştur: — Bina vergisile diğer bazı vergi- erin tahakkuk şeklinden şikâyette bu İunan halkın dileklerini öğrenmek üze Te bütün mıntaka arkadaşlarım: buri da toplıyarak kendilerinden bu husus ta izahat aldım. Bu suretle edindiğim fikirleri ha- gırlayacağım bir raporla yakında Ba» kanlığa bildireceğim. Bu rapor üzerinde Bakanlığın ya - pacağı tetkik ile halkın haklı görülen yikâyetleri derhal halledilecektir, Bi bassa bu iş üzerine bina vergileri hakkında yapılan şikâyetlere çok e. hemmiyet vermekteyiz. Bu husustaki tetkiklerimizin sonunda vergileri çok görülen yerlerin yergi tahakkukunu bulacağımız yeni bir formülle fazlası nisbetinde indireceğiz. Finans Bakan lığı bu hususlarda halkın hiç bir za- man haksız muameleye uğramasına meydan vermiyecektir. Bakanlık bu yıldan itibaren vergilerin (tahsili ile tahakkuk şekli üzerinde yapılan yol suzlukların tamamen önüne geçmek üzere tedbirler almaktadır. Bu husus- ta hazırlanacak olan projede, Finans Bakanlığı mütehasssları tarafından verilecek raporlardan da istifade edi- lecektir. Mütehassıslar raporların: he nüz Bakanlığa vermemişlerdir. porlar gelir gelmez bu işler üzerinde- ki kat'i islâhata derhal başlanacaktı Duyduğumuza göre Finans Bakanlığı bina vergileri çok görülen yerlerdeki tahakkuk mikdarları üzerinden bü nis bet dairesinde ve yüzde hesabile in- dirmeler yapacaktır. aytarımız Kültür direktörü | bildiriyor) Ankara, 23 lara yeni muallimler tayin etmekten ziyade, İstanbulun diğer < dersleri mahdut olan inuallimlere ka- nunun tayin ettiği had dahilinde bu- salarda ders vermek suretile kadrela- rın tanzimi kararlaşmıştır. Diğer ta- raftan öğrendiğime göre, Kültür Ba- kanlığı orta okulların üçüncü devre- sine imtibansr? talebe kabul edilmesi. ne karar verilmiştir. Bu karar bugün- lerde okullara Yaşı küçük veya bi rin orta tehsillerine devam edebi şük veya iki yaş büyük taleben kanlığa sormadaln okullara 8 meleri için, okul direktörlerine salâhi- yet verilmiştir. Koskoca bir Köy yandı Balıkesir, 23 A.A, — Sındır. gı ilçesinin Çorum kamununa bağlı Düğüncüler köyü bir yan- gın felâketi geçirmiştir. Köyde 99 ev, 35 zahire ambarı, 19 sa- manlık yanmıştır.Köyün yanan kısmından ayrı bulunan İ2 ev kurtulabilmiştir. Felâket gören köylülerimize yardım için ilbay | İk Ankara Kızılay merkezi ve şehrimiz şubesi derhal faaliyete geçmiştir, açıkta kalan köylü yü barındıracak kadar çadır gön derdikleri gibi Kızılay merkezi Dil ve Tarih Fakültesi (Özel aytarımız. bildiriyor) Ankara, 23 Kültür Bakanı Saffet Arıka- nm başkanlığında bugün Ba- | kanlıkta toplanan bir komis- yon, burada açılacak olandil ve tarih fakültesinin talimatna- dür. Saffet Arıkan toplantıdan sonra fakülteye tahsis olunan Evkaf apartmanındaki dairele- ri gezmiştir. Dil bayramı İstanbul, 23 (A.A) — T.D.K. Genel Sekreterliğinden: Dil bayramında Türk Dili adına ve- rilecek olan söylev Ankara râdyosiy- e birleştirilecek olan İstanbul rad - | yo merkezinden 26 eylül 1935 perşem be günü saat 18 de verilecektir, Telefon Yolsuzluğu Ankara, 23 (Özel aytarımız bildiriyor) — Eski Posta ve Telgraf genel direktörü Fahri ve arkadaşlarının muhakeme- lerine bugün devam edilmi maznunların müdafaaları din- lenmek üzere. muhakeme birin- citeşrinin yedisine o bırakılmış- tır, Recep Peker Ankara, 23 (Özel aytarımız bildiriyor) — Parti genel sek- reteri Recep Peker çarşamba günü şehrimize gelmiş buluna- caktır. Bir müsaade Ankara, 23 (Özel aytarımız bildiriyor) — Anadolu Çimen- to şirketinin harice çıkaracağı paraları kendilerine klering an- laşmamız olmıyan memleketle- re Cenüp vilâyetlerimizden te- darik edilecek hayvan sevki su- retile çrkarmasına müsaade o- lunmuştur, Değ'şiklik yok Ankara, 23 A.A. — İstanbul- da çıkan sabah gazetelerinden birinin 19 Eylül 1935 tarihli sa- yısında Ekonomi Bakanlığın- da değişikliklikler olacağına dair vermiş olduğu haberin as- ir olmadığını bildirmek ve bu haberi yalanlamak için Anado- İu ajansına izin verilmiştir. Sıhhat bakanı Ankarada Ankara, 23 (Özel aytarımız bildiriyor) — Srhhat Bakanı Refik Saydam ve hıfzıssıhha genel direktörü Asım bu sabah döndüler, İ ilk olarak beş yüz, Balrkesir şu- besi de üç yüz lira yardımda bu- lunmuşlardır. İlbay'yangın ye- rine giderek köylünün vaziyeti ile yakından ilgilenmiştir. Musiki Sanatkârlari Toplandı Musiki sanatkârlam cefniyefi genel heyeti dün on dörtte bir toplantı yap- mışlardır. Genel sekreter bir yıllık fa- aliyet raporunu okumuş ve sonra Ta- por üzerinde kısa süren münakaşaları mütcakıp azadan bi Jeyhinde arkadaşlarını tabrik etmek in teşekkül a- . e teşebbüsleri netizehiz kalmıştır. Bun dan sonra yeni idare heyeti seçilmiş ve ekseriyetle Saksafoncu Yako, trampetçi Hikmet, piyanist Hikmet, Kantrbas Mazhar, kemanist Hidayet, trampetçi Ahmet Ali. piyanist Jorj idare heyetine seçilmielerdir. İ mesini hazırlamakla meşgul-| Bugün, bütün dünyayı rahat- sız eden, kuruntuya, korkuya | düşüren bir iş var: İtalya - Ha- beş işi. Daha doğrusu (İtalya - İngiltere işi). İş, o dereceyi buldu ki, her ağızda İtalya - Habeşlilerle harp edecek mi? Ederse başa- rabilecek mi? İngiltere ne ya- pacak? Sorguları dı. Bizce bu işi iki yönden aras- tırmak gerektir: dökülmeğe başla- yönünden: inden,. Genel siyasa bakımından biz- ce, İtalya, Habeşistanla ciddi bir harbe girişemez. Bir Avrupa devletinin, ana- yurdundan denizlerle ayrılmış ve 5000 kilometre uzaktaki bir ulusun toprağını, erkinliğini e linden almak ergesi ile harbe girişebilmesi ancak öteki Av- rupa devletleri ile anlaşmağa bağlıdır. Asyada ve Afrikada sömürge edinebilen devletlerin hemen hepsi böyle yaptılar, ve böyle başarabildiler. Bugün, genel siyasanın gidi- fi arsrulusal siyasanın tutumu, talyanın böyle büyük ve neka- irilemiyecek olan engin bir girişimi göze aldırmasına el- verecek bir halde değildir. Bir kere iş, bir (İtalya - Ha- beş) işi değil, bir İngiltere - İ- talya) meselesi haline girmiş- tir. İtalya, bugün kendisinin Habeşistanla harp etmesini,ona ilişmesini istemiyen bir İngil- tere karşısındadır.. İngiltere, bu işte, Uluslar Kurumu opaktına dayanıyor, Fransa da, son dakikada onun yanından ayrılmış bulunuyor. 2 — Uluslar Kurumuna gir- miş olan devletlerden hiçbirisi de, İtalyanın Habeşistana karşı takmdığı tavrr © beğenmiyor, kanmıyor ve dünya yarışı için uysallık göstermesini diliyor. Beşler Komitesinin önergesi, bunun uluşal (resmi) belgesi- dir. Bu, şu demektir ki dünya ge- nel düşünü, İtalyan siyasasma karşındır., Bu durum önünde İtalyanm, kendi başına Doğu Afrikasın- ida,ne gibibir sonuç vereceği j belli olmıyan bir sırövene (ser- güzeşte) girişeceğini hiç san- miyoruz... 3 — Sonra İtalyayı böyle bir sırövene girişmekten alıkoya- cak önemli bir sebep daha var- dır: O da Almanyanın bugünkü siyasasıdır.. Almanya, Avustur- yayı kendi ülkesile birleştir. mek, ondan sonrada (Triyes- ye, Adiryatiğe inmek ülkü- si güttüğünde ve bunun için fırsat kolladığında, hiçbir kim- senin şüphesi yoktur sanıyo- ruz, İtalyanın, böyle, çok uzaklar- da, ve kendisine neye ve nasıl mal olacağını önceden kestir- mek imkânı olmıyan önemli bir savaşa girişmesini, Almanya- nın fırsat bilmiyeceğini kim sav lıyabilir (iddia edebilir). Sav- Jarsa, kim inanir?. 4 — Sonra, İtalya ile öteden- beri smır anlaşmazlığı, olan Yugoslavyanm da, böyle bir fırsatı kaçırmak istemiyeceğini kim ispat edebilir?, Ni 5 — İtalyanın, Kuzey Afrika- sında, Trablusgarpte (Libide) ki durumu da, böyle Doğu Afri- kasında büyük bir işe girişmesi- ne hiç te elverişli değildir. İtalyanın buradaki komşula- rı kendisine hiç güven verecek komşular değildir. Sünusilerin | böyle bir fırsatı kollayacakları- na şüphe yoktur. Trablusgarpte, henüz iyice yer- leşmiş ve halkı da kendilerine sevdirmiş ve benimsetmiş sa- yılmazlar. (Bingazi) ve (Kuf- ra) çevrelerini, İtalyanlar an- cak birkaç yıl önce sındırabil. mişlerdi. Bu bakımdan eğer İ- talyanlar, böyle Doğu Afrika- sında büyük işlere girişmek is- i italyan - Habeş Meselesine Süel Bir Bakış şimdiden hiç te| İtalyanlar, | ASKERLİK | terlerse, Trablusgarbe de bir- çok yeni kuvvetler yollamak zorunda kalacaklardır. * Görülüyor ki, İtalya, gerek genel ve arsıulusal siyasa, ve gerek kendi sömürge siyasası bakımlarından, Doğu Afrika- sında bir kere başladıktan son- ra, De kadar süreceği, ne gibi karşılıklar karşısında kalınaca. ğını, ne gibi bir sonuç alınaca- ğımı ve nerelere kadar taşıntı ya pâcağını önceden kestirmek hiç bir babayiğitin elinde olmıyan büyük bir işe girişmeyi göze a- labilecek bir durumda değildir. Bizce, bu durum önünde İtal- ya, inat ve ısrar ederek, böyle bir işe, ne olursa olsun diye, cid di olarak girişirse, kazanmak söyle dur: eninde, sonunda, ölçüsünü şimdiden çizmek im- kânsız olan büyük zararlara uğ- rar... . Görülüyor ki genel siyasa du- rumu ve tutumu, bu . meselede | İtalyaya karşındır, Bunu asker | terimi ile söylemek istersek, İtalya, bu savaşımı siyasaca İyi hazırlayamamıştır. Genel siya- saca iyi hazırlanmamış bir harp en az yarı yarıya kaybedilmiş demektir, © Onun için, genel siyasa bakı- mından ( İtalya Hebeşlilerle, gerçekten ciddiğ bir savaşa gi- | rişemez, kanaatindeyiz, Bundah sonraki yazımızda da, bu meseleyi istrateji yönün- de incelemeğe çalışacağız. A, Rıza EREM Sovyet Heyeti Gitti (Baş tarafı 1 incide| diğim in yalnız büyük birdevlet adamı oiduğunda değil, 8y- ni zamanda da kendilerile karşılaşan» İarı kendisine cezbeden ve muhabbet ilka eden bir şahsiyet olduğu merke- zindedir. Bana ve arkadaşlarıma gü terilen dostça kabulden ve Sovyet Bir liğinin dostu olan memleketinizde gördüğümüz müstesna bir misafirper verlikten dolayı en hararetli ve dost- ça teşekkürlerimi benimle karşılaşan. İara iblâğ etmenizi ve Sovyetler Bir- İ liğile Türkiye arasmda böyle muvaf- fakıyetle başlıyan ekonomik ve tek - nik teşriki mesainin yakm âtide daha genişlemesi ve derinleşmesi uğurun- daki samimi temennilerimi kendileri- ne bildirmenizi rica ederim. Bundan sonra Pozatkov, Türkiye ile Sovyet Rusya arasında endüstri alanında daha ne gibi çalışma birliği mevzuu babsolduğu hakkında sorulan suale şu cevabı vermiştir: — Türkstroy direktörü Zolotaryef kında Ankaraya gidecek ve Nazilli abrikası için yapılacak çalışma birliği esasları hakkında hükümetinizle görü şecektir. Türkiyede bir de çimento İ fabrikası yapılacak 've bu meyanda 3 ELEK E & t YİNE O MESELE nberi ilk olaraktır 1 Balkan milletinin girdiği bir atletik müsabaka yapı- İsor. Asağı yukarı ufak çapta bir olimpiyat demek olan bü müsaba- kaların muhtelif numaralarında ki- mi millet alt, kimisi üst çıkıyor. Bi- zim takımdan bazı gençler kendile- rinden umulanı vermiyorlar, kimisi umulandan fazla veriyor. Bu oyun- ları takip için buraya kadar gelmiş olan yabancı gazeteciler yurtların» da çıkaracakları (ikinci tabı) lara yetiştirmek üzere telefon servisleri ihdas ediyorlar. Ve © servislerle kendi (compte rendu) mütaleaları- nı bildiriyorlar. Bizde dâ gazeteler ve gazeteciler var. Balkan oyunları da bizde birinci defa yapılıyor. En büyük gazetelerimizde bu oyun- larm yalnız teknik neticelerinden ve sahanın manzarasına ait iy ya kötü mütal rdan başka kelime bulamazsmız. O kadar insan saniye ve metre gösteren kam okumaktan bıkar. Bunları da oradaki hakem komitesine bağlı daktilolar yazıp dağıtıyorlar. Bu büyük spor hareketinde, öte- arında gerginlik ve re- milletten Yunanlıla- dir? Yuğoslavlar ne- leri kazanabilir? Biz Romenlerle ne yapıyoruz? Onları ve ii ir vetlerimiz nerelerdedir? o Kaybet- tikse neden, kazanıyorsak ne için? Buna dair bir tek kelime arâma- Iki gündür tletleri ne yaptılar? E: korlarile bunların arasındaki mü- nasebet nedir? Bunları size öğrele- cek bir satır bulamazsınız. Dahası İ var. Berlinden buraya kadar Bal- kan oyunlarını görmeğe gelmiş olan ve 936 da Berlinde yapılacak on birinci olimpiyat oyunlarını tertip eden komitenin başımda bulunan maruf Alman spo: amı Carl Di- em ile küçük bir mi kimsenin hatırına gelmez. Bu adam bundan evvel de gelip bizim spor merkezlerimizi gezmiş, görmüştü. Mütalealarını öğrenmek faydalı ol- maz mı idi? Acaba bütün bunlar “Niyazinin sağdan attığı bir şandeli Ali Rıza ka ra takarak e hergün söylene söylene çengel sakızına dönmüş gündelik futbol edebiyatından da- ha mr az mühim. Lâkin bunları kim anlıyacak ve kim yazabi a, buraya gelmiş firler muttasıl. gezetelerimi yazdıklarını, ne mütalealar öne sür- düklerini sorup duruyorlar. Cevap veremiyorum, Diyemiyorum ki, ker bayramlarındaki fıtra histesi bi sadece rakam yazmakla iktifa e güzel basılmış, temiz harfli şık gazeteler var. Türkiyede basılan ga- zetelerin gündelik baskı top yekünu 100 bine varmıyorsa yani birinci si- nıf Balkan gazetelerinin tek başma çektikleri sayıyı güç tutuyor, hele Avrupadaki büyük gazeteler, bas- kılarmın onda birine erişemiyorsa ben de dahil oldu- ğum halde | söylediğimiz gibi sa de “okuyucu azlığından” değil, oku- nacak şeyin de azlığındandır. PR, FELEK Yunan Konuklarımız (Baş tarafı 1 incide) bu fabrika için de görüşülecekti tabrikanm yeri henüz belli değildir. | Bunun haricinde Türkiye ile Sovyet Rusya arasında çalışma birliği esasen vardır. Biz Türkiyeye mühendis ve işçi yetiştiriyoru. Bunlar Moskova- da hususi bir mektepte tahsil görmek tedirler, Üzümcülerin Bir Toplantısı İzmir, 23 (Özel aytarımız bildiriyor) — Ege saylavlarile mülhakat üzüm müstahsilleri | Manisada parti başkanı Avni Doğanın başkanlığında bir top- lantı yaptılar, Müstahsiller di- leklerini söylediler. Vaziyet gö- rüşüldü. Bilhassa Manisa say- lavı Yaşar üzüm yetiştirmenin başlangıcından sonuna kadar o- lan masrafların bir plânçosunu çe artmakta olduğunu söyledi. Müstahsil mümessilleri, işin bir teşkilâta bağlanması ih- tiyacından bahsederek, bir ü- züm kurumu teşkil edilmesin- söylediler, Avni Doğan, müstahsilin or- taya koydukları dilekleri yeri- ne bildireceğini söyliyerek top- lantıya son verildi. yaparak, bu masrafların gittik- |İ bu |! den dolayı minnettarlıklarını firler garnizonda biraz istirahat ettik ten sonra İstanbul Hava Kurumu ta- rafından Yeşilköy Palas otelinde ve- rilen yemekte bulunmuşlardır. Yunan bahriyelileri dün şehirde ge zintiler yapmışlardır. Amiral Sake - İariu dün Patrikhaneyi ziyaret e miş ve Patrik Fotyos'un elini öpmüştür. Türkiye Hava Kurumu tarafından dün akşam Amiral şerefine Perapalas otelinde bir ziyafet ve süvare verilmiş a a Çocuklar için yeni bahçe'er Belediye bu yıl çocuk bahçelerine çokça önem vermiye başlamıştır. Bu yıl Fatihte, Kadıköyünde ve Be lunda birer çocuk bahçesi yapı tr. İstanbul cihetpide Gülhane parkı içindeki çocuk bahçesi de genişleti- İecektir. Bu bahçenin içindeki oyuncakları da tamir edilmesi kararlaştırılmıştz. Tamir bu ay içinde biticilecektir. & Milletimizin ileri atılmalarile İ dolu olan, yaşama kudret ve hak- kmı dünyaya tanıtan bir devirde yaşıyoruz. İnkişaflarımızın ölçüle mesi için içinde bulunduğumuz üzerinde ehemmiyetle duracağımız işlerden birisi de muhakkak ki : 20 İlkteşrin Pazar günü YAPILACAK OLAN GENEL | NÜFUS SAYIMIDIR. Başvekâlet İstatistik Umum Müdürlüğü | EE 2