24 Eylül 1935 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 9

24 Eylül 1935 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 9

| Nizamettin NAZIF Yüzlerinden Geceyi Uykusuz Geçirmiş Adamların Yorgunluğu Akıyordu. Acaba Kararları Nelerdi? İşte şimdi Moskof karargâ- hında bunun bayramını yapı- yorlardı. Süpfesiz bu sevinçle Süyü; Bikenin kutluladığı sevinç ara- sında dağlar kadar fark vardı. Koskoca bir ordusunun mahvı karşısında İvan vaziyetini kur- tarmak için bir haydut tuzağını benimsiyordu. Saltikofu nasıl Süyün Bike - nin önüne çıkarmışlarsa Kuşoğ- Tanı da İvanin odasma götür- müşlerdi. İvanın yanında yalnız Kasım hanı duruyordu. Fakat Moskof hükümdarı hiç te Süyün Bike gibi kibar hareket etmiyordu. Genci, uzun sakallı iki Mos- kof kollarından tutarak getir - mişlerdi. Böyle bir ihtiyata ne- den lüzum görmüşlerdi? Bütün silâhları alınmış bir e- sirin ne yapabilmesinden kor - kuluyordu? Bununla beraber İvan dost bir harekette de bulunmadı de- Zil... Esir edildikten sonra Ku- şoğlandan Safa Girayın yü günü almışlardı. Almışlar ve Bay Doğana vermişlerdi ki şiş- ko her birinde iki üç yüzük bu- lunan parmaklarında bunun İ- çin de bir yer ayırabilmişti. İvan Kasım hanına Saka Gi rayın yüzüğünü görmek istedi- ğini söylemiş ve Bay Doğan - dan bu yüzüğü almak için Ka- sım hanı epey zorluk ta çekimi: ti. Daha doğrusu bu yüzden iki kafadar biribirilebiraz'dı müşlerdi. İşte Bu” gence uzatmıştı ve şu sözleri söyliyerek: — Eğer sizi bir harp sonun- da elimize geçirmiş olsaydık bu yüzi ize vermemek doğ ru olabilirdi, Fakat sizi bu şe- kilde herhangi bir haydut çete- si de yakalayabilirdi. Onlara benzemek istemediğimiz içi yüzüğünüzü size iade ediyoruz. Kuşoğlân tek kelime söy meden Safa Giray yüzüğünü parmağına geçirmişti. Bütün muhavere de bundan ibaret kalmıştı. Sonra İvan Ka- sım hanını yanına alarak oda- dan çıkmış ve ilk rastladığı za- bite Kasım hanını büyük bir hayrete düşüren şu emri ver. mişti: — Kazanlı genci şimdi bulun duğu odada oturtsunlar. Bütün arzuları yerine getirilmelidir. Yalnız kapıda iki nöbetçi bulun durunuz, kendisine bütün nefer- ler/bir rütbeliye gösterilen hür- mette kusur etmemelidirler. Kuşoğlanın duru$sundaki ki- barlık Çar İvanı bütün dehşe- tinden sıyırmış ve ona ilk defa olarak bir esire tatlı bir muame- Ie yapmak zevkini tattırmıştı. Kasım hanı bunun sebepleri. ni sormağa hazırlanıyordu ki İvan koluna geçerek onu sürük- ledi. Bir taraftan da sakalını sı- vazlıyarak: — Bundan istifade etmeli .| yiz... - dedi - Eğer Saltikofu Ka | zanlılar öldürmedilerse bunun- la onu değistirmek gümkün- dür. Ne dersin? — Olabilir. — Maamafih sanma ki talii- mi denemeden böyle bir düşkün | lüğü yapmağa kalkışacağım? — Düşkünlük... Bunu neden bir düşkünlük addediyorsunuz? — Herkes yapabilir, Doğru- dur. Herkes esir değiştirebilir. Fakat ben ki Kazanı bir sinek kadar küçük görmeğe alışmış bir iktidarı temsil ediyorum, be- | nim için böyle bir teklifte bu-| lunmak küçüklük sayılabilir. — İşi pek başka tarafların- dan alıyorsunuz. Belki zannımda aldanıyorum. Ama dostum ne olursa olsun Baba kalenin bir kapısından çıkarken oğul bir başka kapısından Kazana girdi... birinci ordumun (mahvından | gim halde yine sinirsiz duruyor sonra süel onurumu tekrar kâ- zanmağa mecburum. — Öbürgün Kazan inde bulunacağız. Zaten şimdiden i- leri kollarımız İdil boylarında dolaşıyorlar, Hattâ bu saatler- de Çalım etrafındaki muhasara hareketleri de başlamış buluna- bilir. — Demek ki Kazana saldır. madan Saltikof için bir teşeb- büste bulunmıyacaksınız, — Hayır. — Kazan bize kolay kolay teslim olacak mıdır sanırsınız? 5 “Olmazsa”yakacağım. — Bu takdirde Saltikoftan da vazgeçmeniz lâzım gelecek- tir, — Olabilir. Hem konuşuyorlar, hem ha- fif bir ay ışığı vuran dehlizde İ- İerliyorlardı, Bir müddet sessiz sessiz ve. düşünceli dolaştılar. Sonra Na- | sım hanı odanm kapısını açâr- ken: — Bir parça sinirsiz olmak daha iyidir, — Sinirsiz yaşamaktansa öl- meki daha iyi değil midir? — Bir bakıma göre siz' bir bakıma göre ben doğru düşün- mekteyim. — Siz hiçbir zaman doğru düşünemezsiniz ünlü han, — Olabilir Çar İvan. Olabi- bir. — Bakinız size hakaret etti- sunuz, — Bu, düşündüğüm gibi hare ket etmeğe kendimi alıştırmış olduğumu gösterir, — Alâ... Ama ben hakaret e- dildiği zaman sizin kadar sa- biriz olamam, — Münakaşayı şahsi bir hale sokmak niçin? — Yoo... Size mutlaka haka- ret etmeğe karar vermiş deği- lim, — İsterseniz edebilirsiniz. Lâkin ben size evvelâ Saltikofu diri olarak yanımıza getirmeği ve sonra Kazana saldırmağı teklif etmekte ısrar ederim. Çünkü Saltikofu mânasız bi: si- nir zevki için göz göre göre Ka- zan kalesinde astırma akıllı in- san kârı değildir. imbilir nasıl oldu / da İvan kızmadan dinleyebildi. Akıllı kârr değildi diye- bilmek, mukaddes çara düpe- e hakaret etmek değil miy- : girince kapadılar, Çarm girdiği odala- rın kapılarında derhal beliren nöbetçiler bu oda kapısında da hemen boy gösterdiler. Ve bu odadan bu iki ajam er- tesi sabah çrkarlarken yi de geceyi Uykusuz geşirm damların yorgunluğu akıyordu. Acaba neler konuşmuş! lar? N lere karar vermişlerdi? (Arkası var) i BORSA SE 23 EYLÜL Pazartesi PARALAR Alış Sterlin Dolar 20 Fransız İrangı 20 Liret 20 Belçika frangı 20 Drahmi 20 İsviçre #r, Florin 20 Çek Kuron Avusturya şiling Mar Zati Pengo 20 Ley Lora 20 Dinar Yen İsveç Kuron Altın İngiliz lirası Dolar Liret Belgi Cenevre Leva Florin Çekoslovak kurona Avastarye Pezeta Mark Zioi Pengo Ley Dinar Yen Çermovets İsveç karonu ESHAM 19150 421, 43140 63,175 340033 2780 10.08 51312 İş Bankası Mü- ki Anadolu “5 vü Hirlemayriye Tramvay, Bomonti « Nek Terkon Reji Aslan Çimento Merkez Bankası Osmanlı Bankası Telefon İttihat Değirmencilik TAŞ. Sark Değirmenleri Şark Merkez Ecranesi 740 410 lim le em yermi baki 9) iSTIiKRAZLAR Türk Borcu I n m 24,90 2260 23,20 95 95, Ergani İstikrarı dahili TAHVILAT 10,50 43, Rihtem Anadolu I ve TI p m Anadolu Mümessil FAYDALI BİLGİLER | BUGÜNKÜ PROGRAM İstanbul 18.30: musikisi ve hafif masiki, 19.30: Dans Stüdyo orkestrast, 21: Radyo caz ve tango orkestra Son haberler - Borsalar. 21.50; Şehir ti- yatroşu artislerinden İ. Galip Arcas, ko- muşmyor, 2205: Plâk neşriyatı. Bükreş Radyo orkestrası, 13.40: Boran ve spor. 13.442: Konserin süreği, 14.15: Duyumlar. 14.30: Konserin | süreği. Plâk, 19: Dayumlar. 19.15: Plâk. 2: ler. 2020: Plâk. 2115: Sözler Senfonik orkestra konseri, 2230 yumlar. 2245: Konserin süreği 2315: Süel konser, 1305: Varşova 18.1$: Oda müriği, 18.50: Sözler. 19: Hafif müzik plâkları, 10550: © Edebiyat 1045: Plâk - Sözler, 20.50: Aktialire 21: Olfenbec'ın operet parçalarından. 21.50: Duyumlar. 22: Konferans. 2205; Senlo- nik komser. 23.30: Sözler. 2345: Dans piki Belgrat 20.30: Ulusal program. 2! kestrası, 23.5: Duyumlar. 23.3 veden konser (röle). Laypzig 20: Berlinden röle. 20.55: Aktüalite. 21 Kısa duyumlar. 21.15: Berlinden röle mik orkestra konseri. 23: Du- 10: Skeç, 24: Dans, Budapeşte 1830: Salon orkestrası, Sözler. 2005 Çingene orkestrası. 2045: Konferans, 71. : Bellini hakkında bir kaç wöz. 2130 'nin eserlerinden konser, Duyumlar. 23.10: Plâk, 24.15: Cüz Son duyumlar, Prag Şarkılı müzik . Sözler - Plâk. Müzikli almanca program. 20: Du- 20.10: Pik. 20.30: “La ville werie.. adlı opera piyesi, 23.15: Duyumlar » Plâk. Moskova 18.90: Popüler şarkılar. 1915: Koro havaları. 20.30: Karı rkestra konseri, 22: Almanca yayım. 22.55: Röle 2305: Fransızca, 24: Felemenkçe, Hamburg : Borsa haberleri, 20: Yaylı kuar- eri (Mozart'ın eserlerin. özler. 21: Duyumlar, 22 Süel “müzik, 23: Duyumlar. 23.25; Müzik- li yayım. 24: Eğlenceli müzik. Münih 20.05: Brahms komseri 21: Duyumlar, 21.15: Ulusal bir skeç, 22: Süci konser. 23; Durumlar, 23.20: Ara. 2530:“Garnitürlü dana rüsiği, Ber.in 20: Alman şarkıları (Sehubert, Sebum- mann). 20.30: Nasyı 20,40: Aktüalite. 21 Ulusal program. 22 orkestrası. 23: Duyumlar. 10: Güzel Yatlar. 24: Dans ve eğlenceli müzik. NÖBETÇ. ECZANELER Opera or- Bir kah- 20.40: Sözler. Alemdazda elide Sıtkı — Küçükpazarda | Cemil — Aksarayda Ziya Nari — Kai gümrükte Arif — Fenerde Emilyadi — Modada Faik İskender — Altıyolda Mah- mad — Şehzadebaşında İ, Hali) — Samat. yada Ridvan — Bakırköyde Hilâl — Be- şiktaştn Nail — Şehremininde Nazım — Hasköyde Yeni Türkiye — Kasımpaşada Yeni Turan — Büyükadada Şinasi Rıza — Heybelide Yusuf — Kurtuluşta Necdet Ekrem — Karaköyde Hidayet — Eyüpte Hizmet eczaneleri DAVETLER TURK TIP CEMİYETİ TOPLANTISI Türk Tep Cemiyeti 935-035 devresi için yeni Kurul bey'etini seçmek üzere ba (240-938) cant 1,30 da Beyoğlunda Su- ka Çıkmaz sokağmdaki özel yurdunda toplansrağından Ayelerin barı bulunması edilmektedir." KADIKÖY ASKERLİK ŞUBESİN. DEN : ) inci teşrin 935 celbi yapacaktır. i — İki senelik sağlam 316-529 doğum. Iılar celp ve sevke tabidir. Yalnız deniz senıflarmdan olan erlerin 316-330 (Dahil) eeibe tabidir. ? — İli senelik smrf erlerinin sevk için toplanma çimi 24 İ. inci teşrin 985 dir. Bunlardan bedel vereceklerin bedelleri 23 İ. inci tesrin 935 günü akşamma kadar ar 3 — Denir erlerinin sevk için toplan ma günü 10 £ Teşrin 935 günüdür. Bunlardan bedel vereceklerin bedelleri 9 L inci teşrin 935 günü akşamına ka dar alınır. 4 — Jandarma erlerinin sevk için top. lanma günü 15 7, inci teşrin 935 günü. dür. Bunlardan bedel vereceklerin bedelle rini 14 dır. $ — Yukarıda gösterilen sını? etlerine ayrılan toplarma günlerinde gelmeyipte çeçiktirenlerin askerlik Mükellefiyeti kar manun B8 mcı maddesine tâbi tutulurlar. $ — Gelemeyecek kadar mazereti 0- lanlar mazeretlerini şimdiden şubeye bil- disecekler. . KADIKÖY ASKERLİK ŞUBESİNDEN: Şubemiz yedek Subay defterinin 935 sa- yasında yazdı Pankalıı Hamam sokağı 58 m da oturduğu kayıtlı, yedek Subay iyade asteğmen Ceneral Hasan Hayri Tabdulsettar İstanbulda ise ilânden yirmi taşrada ise bulunduğu yerin şubemize bildirilmesi — aykırı halde kanan tatbik edileceği bildirilir. * LIMAN HAREKETLERİ Bugün Ymanımızdan gidecek vapurlar ; Saat 1. inci teşrin 935 akşamına kadar- Ayten İzmite Değe Gür 2 kendine gelmek için kolonya ile oğala- mış, esvaplarını değiştirmiş, üst üs te iki de konyak yuvarlamıştı. Fakat hâlâ tir tir titriyordu. Yarım saat evvel kale gibi gövdesinden dolayı “Dev İbrahim, yle meşhur atlet, eceli Haldunun kolları arasında yakalamıştı. Haldun, şimdi, neredeyse çıkage- himin belki öldürme. ir türlü kesilmiyen t meler içinde, bekliyordu. Her daki: ka, Dev İbrahimin, 2 metro 20 boyu, balyoz gibi uzun kolları, sırm gibi gövdesi gözlerinin önünde idi, İbrahimle Mübeccel âyni apartı manın en üst katında oturuyorlardı, Haldun da en alt katında. Altr aydan beri İbrahimin karısiyle sevişiyor ve İbrahim gittikten sonra ya orada, ya burada buluşuyorlar. Yarım & evvel Haldun Mübecceli kucaklârken İbrahim, yanında çocuğu ile beraber odadan içeri girmişti. Bu manzarayı çocuğun görmemesi için hemen dr şar: çıktı ve kapının dışından: — Haldun bey! dedi, apartımanı- nıza gidiniz ve beni bekleyiniz. He- saplaşalım! İşte biraz sonra Haldun, Dev İb- rahimin İügatinde bu hesaplaşmak söz ne manaya , geldiğini belki de canını vererek anlıyâçaktı, Bunun için hâlâ ütriyordu ve üçüncü bir konyak daha yuvarladı. Kapr çalın. man Haldunun her tarafı kötrüm olmuş gibiydi. Sendeliyerek yürüdü ve kapıyı açtı: Dev İbrahim! Bir kelime söylemeden içeri gir- di, sağa sola bakmadan yürüdü, sa- lona daldı, gözleriyle en sağlam kol tuğu arıyarak üstüne ihtiyatla otur- du. Ondan sonra Halduna döndü le garip ve korkunç bir sü künet vardı. Kalm ve boğum boğum, halka halka titriyen bir sesle dedi ki — Benim buraya sizden hesap sormya geldiğimi sanıyorsunuz, de- gil mi? Bir kelime söylemeğe takati olmı- yan Haldun, uzakta ve ayakta dura- rak basını salladı Dev İbrahim devam ediyordu: — Düşündüm ve artık buna İti- zum görmüyorum. ME bir şartla Sizden bir şey reddetmiyeceğinize zir bazi man sunuzla söz verceeksiniz. Haldun gene başını salladı: 2— Seudet Mudanyaya 11— Eğe İskenderyeye 20— Aksu Karadenize 21.— Gülnihal Bandırmaya, Bugün limanımıza gelecek vapurlar : Saat 6— Bandırma Karabişadan Kemal Ayvalıktan Bartm Bartından r 17 Kocaeli Madanyadan o SİNEMALAR İYATROLAR * Tepebaşı Beledie bahçesinde her hafta Perşembe, Üma, Cumarte- si, Pazar akşamları seat 22 de Şehir Tiyatrosu ( Artistlerinden Hazım tarafından “ Karagöz oynatılacaktır. © Sümer Daktilomun aş © Melekı Her şey senin için 9 Saray: Insan kaçakçıları © Şık ; Savaş Sarkısı — Malek Evleni. 3 İspanyol Dansözü © Alkasar » Markşez — Mumyalar Mü- sesi, * Yildir ; “Asri: Dede, Ekmekdi Kadın — Petrol Mu- © Mü, Bitmemiş Senfoni — Milyon avcıları “Türkçe”. | tabanca ile öldürmi SE Mübeccel evlendi Yazan Mİ .Fâ Öteki çok oturaklı bir eda ile: — Pek âlâ, dedi, şimdi anlata- yım: Bu akşam ben oğlum Memdu- bu ve kendimi öldüreceğim. Sebep mi? Sebep... Sebep... Ben demin ka- Mübecceli sizin koll üğüm zaman doktordan m. Memduhu o dektora bir daha muayene ettirdim. Üç sene denberi bu çocek adeta hiç büyüme- di. Doktor artık bana ki larak bildirdi ki, bundan sonra da büyü- miyecekmiş. Guddeleri o kadar bo- zukmuş ki, cüce kalmıya da mah- kümmuş. Düşününüz: Bir devin oğ- Iu cüce! Anl ği Korkunç bir şey Der İkrahim etin “bir senle de vam etti; — Bu benim kibrime mi dolunu- yor ş mun da ilerde benim gibi çok bet- baht olacağma eminim, Haldun bey. Çünkü ben çok bethaht oldum bunun sebebi, vasati fazla bir bünyeye sahip oluşumdur. İki defa evlendim ve ikisinde C ka- rlarım beni sevmediler, bask sevdiler ve aldattılar. Anladım ki as» Ja sevilmiyeceğim, Ben bunun o ka- dar azabını çektim ki, boyu aksine, fakat ayni felâket vasati ğumun da ». gibi /betbaht olmasını yorum, Simdiye kadar Mübecceli hi. imayesiz bırakmak düşüncesi olma- saydı, oçktan bu işi yapacaktım, fa- kat sizi sevdiğini farketmiştim, bu gün de onu sizin kollarınız ara: görünce kararımı verdin m ve Sizin SÖZ ver niz şey şudur: Ben öldükten karımla evleneceksiniz, onu ölünce- ye kadar seveceksiniz ve terketmiye- ceksiniz. Tabit şimdilik hiç kimseye bir şev açmamak da şart. Allaha 15- marladık. Dev İbrahim aj kıp gitti, Haldun heyecanından sokağa fır- lamıştı. Bir arkadaşma koştu, fakat ona meseleyi açamadı, beraber gez- diler ve gece saat ona kadar içtiler. Haldun apartımana döndüğü 2a- man büyük kapın önünde bir b Halk ve polisler ağır kalktı, çe çıkıyorlardı Halduna İbrahim çocuğunu, sonra da kendisini olduğunu haber verdi. Matem müddeti geçtikten sonra “SOLDAN SAGA VE YUKARDAN AŞAĞI ; 1 —Deniz hırsız: 6. Hüyük bançer 4. 2 Lühim 2. 3— Büylk hikâye 5. Bir metitimiz 4 4 — Taharri etmek d. Sunat 2 5 — Boşunu 6. Yemekten emir 2. 6 — İstilham 2. Askeri bir rütbe ? kumez hay 8 — Mimarın bir aleti 6 Nota 2. 9—Ced 3. Beyaz 2. Cih 3. 10— Ucak 7. 11 — Bayaz 2 Nota 2 Kadın 5. Dünkü Bulmacamızın ha'li SOLDAN SAĞA VE YUKARDAN AŞAĞI 4 1— Defter 6. İkiz 4 2 Elâ 3. Telsiz 5. 3 — Fare 4 Ri 3, 4— Fişek 4. $—Et2 Plek4, 5 —Re 2 Kenar & İn 2 ÇABUK SIHHİ YARDIM TEŞKİLÂTI Bu numaradan, imdat otomobili istenir, 44998 7—La 2 Kale 4. 8—İs 2. Reis 9 — Kısa 4. Sall 6 10 — İzinli 6 11 —Fa 2. Namlı 5