27 Eylül 1935 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 5

27 Eylül 1935 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 5

Atina 26 (Özell — Kralcıla- 27-9.93$ — FRANSADA YAHUDİ DUŞMANLIĞI Yüz Kadar Fransız Bir Yahudi Kahvesine Saldırdı Paris, 26 A.A, — Bir toplantı! dan çıkmakta olan “Fransız da- yahışma,, birliğinin 100 kadar üyesi, birçok Yahudi müşterilerin oturmakta olduğu bir kahvenin camekânlarını kırmış ve masala- rını devirmiş ve ateş etmişlerdir. Yahudiler matrakalarla saldı - ranlara karşı gelmiş ve bunlardan ikisini yaralamışlardır. Kavga edenlerden çoğunun polis gelmeden evvel dağılmalarına rağmen, üçü silâh taşımadan suçlu olarak 12 kişi yakalanmıştır. Rus - Çekoslovak Dostluğu Moskova, 26 A.A. — Kızıl ordu genel kurmay başkanı Egorof Çekoslovak süel heyetine bir şölen vermiştir. Karşılıklı söylevlerde Rus - Çel koslovak dostluğu belirtilmiş ve çok kuvvetli olan iki memleket ordusunun kat'i sulh severliği ve bu orduların kendi memleketlerini ve genel barışı korumak için olan önemli rolleri anlatılmış! tır. Londrada Büyük Bir Yangın Londra, 26 A.A. — Times nehri üzerinde kâin ve içerisinde yı- ğınlarla ham kauçuk bulunan yedi katlı büyük bir depodan yan- gın çıkmıştır. 300 itfaiye neferi 8 saat uğraştıktan sonra bu yan- gını ancak bastırabilmişlerdir. Ateş en üst kattan çıkmış ve sira- sile alt katların her birine bulaşarak bütün binayı harap etmiştir. Depönun yanındaki evlerin du: bunlar boşaltılmıştır. rumu tehlikeli görüldüğünden Hollandada Öldürücü Fırtınalar Amsterdam, 26 A.A, — Ülkenin kuzey doğusunda hüküm sü - ten fırtına, sekiz kişinin ölümüne sebebiyet vermiştir. Selmeer'de 4 balıkçı boğulmuş, Amsterdam'da düşen bir ağacın altında kalan bir kadın ezilerek ölmüş, ve rüzgârın şiddetinden ötürü direksi - yonları kullanamıyan üç bisikletçi otomobil ve tramvay altında kalarak ölmüşlerdir. YUNANISTANDA REJiM ———————— Kralcılar Kralı Parlâmento Kararile Geti rm genoy'dan vaz geçilerek kral lığm yeniden kurulmasının par- lâmentonun kararile yapılması - nı istemekte oldukları söyleni » yor. Bugün Tüze Bakanı hüriyet- perver partisi lideri Sofulis ile görüşerek genoy o muamelâtma dair ayrışıklarm istedikleri şey- leri inceliyeçeklerdir. Papanastasiu Döndü Atina, 26 (Özel) — Çifçi ve | İşçi partisi lideri Papanastasiu | dün Amerikadan dönmüştür. Pi | rtmek istiyor re rıhtımda kendisini karşıla- yan cumuriyetçilere “Cumuri - yet ölmiyecektir. Bizde iman ile bu rejim için savaşacağız, de - miştir. İç ve Dış Siyasalar Atina, 26 (Özel) — Başba - kan Çaldaris dün iç ve dış siya- saların durumu hakkında Cu. murbaşkanına izahat vermiştir. Tüze ve Ekonomi Bakanları kendilerinin istifa (o edecekleri hakkında çıkan yayıntıları ya - lanlamışlardır. Uçaklarımızın yurt gezisi Erzincan, 26 A.A. — Dün bu- raya gelen on uçak adlarını al- mış oldukları Trabzon, Sürme- ne, Rize, Hopa, Giresun, Görele şarlarını dolaşarak üzerlerinde uçuşlar yapmış ve beyanname - ler dağıtarak dönüp gelmişler - dir. Uçakların saat 16 buçukta alanda binlerce hâlkın, komu - tan ve subayların, il başkan ve işyarlarının atılmasiyle çok par lak olan ad konma töreni yapıl- mış, söylevler verilmiştir, Uçaklar yarn © Diyarbekire | döneceklerdir. Törende uçakla - | rı ad alan yerlerin de mümessil. leri bulunmuştur. Giresunda Giresun, 26 A.A. — Bu sabah sekiz buçukta üç uçaktan mü - rekkep bir hava filomuz şehri - miz üzerinde çok alçaktan turlar yapmış, sokakları dolduran ve pencerelere koşan bütün şehir halkı sıcak bir bilgi, büyük bir sevinç ve heyecan içinde uçak - larımızı candan selâmlamışlar « dır. U! ir üzerine Başbakanımız İsmet İnönü'nün hava tehlikesini bildiren kıymet M sözlerinin bazı parçalariyle "Türk Hava Kurumunun hava tehlikesinin bilinmesi ve hava kurumuna her yurttaşın yardım etmesi hakkındaki sözleri yazılı kâğatlar atmışlar ve Trabzona doğru yollarına devam etmiş - lerdir. dı Ankara, 26 (Özel aytarımız | Bir köyde 15 Ev yandı ' Bolu, 26 A,A, — Geredenin Ahmetler köyünde dün gece bir yangın çıktı, 1$ ev, 30 samanlık, 15 ahır tamamen yandı ve yal - nız bir ev kurtarıldı. Köylünün zahireleri ve eşyaları da yandı. Yangın bir ahırdan ve köylü- nün gece hayvanma çıra ile ba- karken otlârın tutuşmasıorlan çıkmıştır, Arnavutlukta Sükün Tirana, 26 A.A, — Arnavut - j asilerle hükümet rasında bir çarpış - ma olduğuna dair ecnebi kay - naklardan çıkan haberleri kat'i olarak yalanlamaktadır. Arna - vutluğun her tarafında tam bir sükün vardır. Arnavutluktaki Mektepleri Atina, 26 (Özel) -— Arnavut. luktan alman haberlere göre Yunan azlığına ait olup eskiden kapatılan mekteplerin açılması. na hükümetçe izin verilmiştir. Bütün mektepler tedrisata baş- Yunan lamışlardır. —— bildiriyor) — Uçaklarımızm yaptığı Türkiye turundan alı- nan neticeler yarın anlaşılmış olacaktır. Birinci ve ikinci gelen ekiplere törenle hediyeler veri - lecektir. Güzel bir Yurdseverlik Örneği Nuri Mühürdar oğlu 100 bin lira harcıyarak Div- riğe su getiriyor TÖzel bildiriyor) Sivas, 26 Srvas-Erzurum demiryolu müteah- hitlerinden Nuri o Mühürdar oğlu, doğduğu yer olan Divriğe gelmiş, il- çebayla beraber ilçeye getirilecek su Üzerinde tetkikat yapmıştır. Nuri Mü hürdar oğlu, ($ kilometro uzaktaki bu suyu kasabaya getirtmek için 100 bin lira sarfedecektir. Bu yurdsever vatandaş, Divrikte 60 bin liraya bir orta okul binası yaptıracaktır. Divrik ilçesindeki hastaların civar hastanelerde kendi hesabına tedavi edilmelerini temin eden Nuri Mühür- dar oğlu, Divrikli bir genci de eczâ- cılık tahsiline gördermeğe karar ver» miştir. Bu hamiyetli yurddaşı candan tebrik ederiz. aytarımız Sovyet Rusyada vesika usulü kalktı Moskova, 26 A.A. — Birinci| teşrinin başındanberi peraken » de ekmek ve un fiyatlarının in - | dirilmesi, vesika usulünün kal | dırılması ve et, balık, şeker, | yağ, patates için de perakende fiyat konulması hakkında icra komitesi ve halk komiserler ku | rulu kararı neşrolunmuştur. Bu kararda bunun Kolkoz ta- rım ve hayvan yetiştirmelerin - deki büyük ilerleyişin bir sonu- cu olduğu yazılmaktadır. Fiyat lar her bölgenin kendi hususi şartlarma göre tespit olunmak - tadır. Moskova için ekmek fiya- tı yüzde 15, çavdar unu 24, buğ- day unu 14, pirinç 14 balık 36 şeker 30 tereyağı 31, ve patates yüzde 14 indirilmektedir. Baş - ka bölgelerde de fiyatlar bu ölçüye göre azaltılmıştır. Eski Zağrada Tifüs Sofya, 26 A.A. — Eski Zağ - ra'da tifüs hastalığı çıkmış, yüz lerce kimsenin bu hastalığa ya- kalanmış ve yirmi kadar hasta- nın ölmüş olduğuna dair olan haber tekzib edilmektedir. Genel sıhhat işleri direktörlü- ğü, bu hastalığa yalnız 30 kişi tutulduğunu ve bunlardan an - cak yedi kişinin ölmüş olduğu» Du tasrih etmektedir. Öldürüldüğü Iddia Edilen Bir Yahudi Berlin, 26 A.A. — Prağdan gelen ve yabancı gazeteler tara fından yayılan bir habere göre, Polonya futbol ekibine mensub Edmund adlı bir Yahudi, Rati- bar'da yapılan bir Alman - Po- lonya maçı sırasında ye götürülürken ölmüştür. Yapılan bir gerçine göre, son zamanlarda Almanlarla Polon- yalılar, yahut başka yabancı timler arasında Ratibar'da hiç - bir futbol maçı yapılmamıştır. Yapılan araştırmalara rağmen, Edmund Beaumgartner adlı bir Yahudi bulunmamıştır. Bu itibarla mevzuubahis ha - | ber tamamile uydurulmuştur. Sinkiang ve Sovyet Rusya Moskova, 26 A.A. — Sinki - ang bir Sovyet Cumurluğu ihdas İ edilerek bu Çinlinin Sovyet | Rusyaya bağlanacağına dair resmi Japon Rengo ajansı bil - diriğinin hiçbir esası olmadığını yazmak için Tas ajansma izin verilmiştir. Möskova çevrânlerinin söyle- diğine göre Sinkiang'ın Çinden ayrılacağı ve Sovyet Rusya'ya bağlanacağı haberi, Çin eyalet- lerinden müstakil devletler kur- makta ihtisası olan Japon süel çevrenlerinin bir uydurmasıdır ve bu haberle yine kime karşı yeni hareket tasarlanmaktadır. Bu uydurma haberlerin res - mi Japon ajansı tarafından ve - rilmesini, salâhiyetli çevrenler Japon ordusundaki müfrit ele - manların kuvvet bulduğuna bir işaret olarak görüyorlar. TAN SON HABER | ondan sonra iş işten geçmiş ola- | mi Kaliforniyada bıraktım, Ben İ | Buyuk ALMAN CASUSU Matmazel Doktor'un HAKİKi ESRARI Dolores eler Iki Amerikan Gemisinin Avrupaya Doğru Yol A .. —s6— Nihayet beş on dakika sonra kendisine en feci ihaneti yapa- —N olan bu elleri öpe öpe uyu- ui, Ve horlamağa başladı. Dolores artık hakiki şahsiye- tini almağa başlamıştı. Kabine- nin bir köşesinde bulunan sarı bir bavul onun hayli alâkasını tahrik etmişti. Amerikalı diplo- matın mükemmelen uyuduğu- nu görünce ayaklarının ucuna basarak ilerlemeğe başladı.. Anahtar üzerinde değildi. Joni belki bunu üzerinde saklıyordu. Tekrar geri döndü. Amerika- lı diplomatın ceplerini yokladı. Anahtar şıngırtısını duydu. Elini usulca soktu, Anah- tart çekti. Diplomat hâlâ uyuyordu. Yalnız bir aralık gerinir gibi ol- du. Dolores hiç kulak asmadı: — Uyu çuyu... dedi. Ben de uyuyorum. Joni tekrar genç ka- dınm bir elini ellerinin içine almıştı. Fakat Dolores'in bir eli uyuyan adamım 'iki elini meşgul ederken, öbür eli istediği şeyi yapmış, yani anahtarı çıkarmış- tı. Biraz sonra genç kadın bavu- lun içindeki bütün evrakı oku- yordu. Hayret!.. Konsolos cenapları meğer sa- de Amerikan tebaasının işini gücünü tanzim etmekle mükel- lef bir kimse değil, ayni zaman- da casusluk teşkilâtınm reisi idi. Bu kâğıtlar arasmda Brezil- yada, bilhassa Rio de Janeroda çalışan bir sürü casuslarin isim- leri ve adresleri vardı diğer ta- raftan ayrıca Alman cephesine | sevkedilecek Amerikan askerle- ri hakkında önemli malümat | mevcuttu. i İ Bu malümata göre Amerika | Fransaya Cenup Okyanusu ta- rikile iki fırka asker, bir hayli | mühimmat osevketmekte idi. Vapurların ismi Kurajus ve Va- şington idi. Ayrıca geçecekleri | yollar da gösterilmiş, ve hare- | ket saatleri kaydolunmuştu. Jenny bütün bu kâğıtları bü- yük bir dikkatle okuyordu. Not almasına hacet yoktu, Çünkü hepsi bir bir aklında kalabilir- di. Hafızası o kadar kuvvetli idi, © Kâğıtları tekrar yerli yerine yerleştirdi. Bavulu tekrar kapa- dı, kilitledi ve anahtarı bir tür- lü uykudan uyanmıyan Ameri- kalı diplomatın cebine bıraktı. Vaziyet çok nazikti. Rio de Ja- nero'ya varmadan bunu Ameri- kadaki arkadaşlarına haber ver- mek lâzımdı. Çünkü gemi muh- telif limanlarda oyalanacak ve caktı, Hiç vakit kaybetmeğe gel mezdi. Derhal yavaşça dışarı çıktı ve soluğu derhal kaptanın ka- marasında aldı. — Aman kaptan, dedi. Anne- geldiğim zaman çak rahatsızdı. Bu gece çok fena rüyalar gör- düm. Anneme bir telsiz telgraf çekmek ve sıhhatini öğrenmek istiyorum. Kaptan genç bir kızın bu ka- dar safdil olmasına hayret ets | medi; | — Peki ama yavrum, dedi.| Bu çok pahalt... — Ne olursa olsun. Paradan kaçındığım yok. — Öyle ise telsiz dairesine gidin ve şu kâğrtla müracaat | ederek istediğiniz telgrafı çe- kin... Dolores derhal elindeki kâ- ğrtla telsize koştu. Ve Kalifor- niyada, Sinyorina del Santo'ya İ şu telgrafı çekti: Meraktayım. Annemden ha. | ber bekliyorum. Çabuk bana tel. sizleyin. İmza: Dolores del Santo >. Dolores telsiz başında Mesele hâlledilmişti. Jenny istediği malümatı Karl'a ve onun vasıtasile Jean Kra'ya ver- mişti, i Biraz sonra telsizden şu ha ber geldi: İyiyim, üzülme. Rahatına k. Jenny hareketinden evvel Karl ile konuşmuş ve araların- daki muhabereye dair bir şifre hazırlamıştı. “Meraktayım. Annemden ha- ber bekliyorum. Çabuk bana telsizleyin. Dolores del Santo" diye çekilen telsiz bütün malü. | matı Amerikaya vermeğe kâfi idi. Dolores bu işi halledin te tek- tar Amerikalı diplomatın kabi- nesine'döndüğü zaman onu derini bit uykuda buldu “Sivişip kaç: mak doğru değildi. Çünkü kon- solos cenaplarının onun da bir köşeye kıvrılarak sızmış olduğus nu zannetmesi lâzımdı. O da öy- le yaptı. Ve bir koltuğa kıvrıldı. Sabahleyin gözlerini daha aç- madan, Joni'nin uyandığını far- ketmişti. Adam yavaş yavaş kendisine doğru ilerliyordu. Bel- ki viski dolayısile kaçırdığı fir- Memel ve Almanlar Berlin, 26 A.A. — Süel kuv - vetler toplamış olan Almanla - rın Memel'i istilâ etmek niyetin de olduklarına dair Stokholm'- daki “Social demokraten,, gaze tesi tarafından verilen haber resmi kaynaktan yalanlanmak - tadır, Cenevreden bildirildiğine gö- re, Memel statüsünü taahhüd e- den üç devlet hukukşinasları Berlin'e gönderilmek üzere bir bildiriğ hazırlamışlardı. Bu bil - diriğ, gelecek seçimlerde, seçim özgürlüğüne riayet edileceği hakkında Lozairitis tarafından verilen inancaları hatırlatmakta ve Alman hükümetini de, ayni şekilde tam bir bitaraflık muha- fazasına davet etmektedir. Yarışların birincileri FORD Otomobili ve ZAFER Lâstikleri İstanbulda yapılan büyük otomobil yarışlarında İPORD” otomobili ile yerli malı “ZAFER” lâstiklerini kul. Türkiye rekorunu kırdı ği kazandı. Bu ulusal en. idığını Bildiamişti düstri için de büyük bir zafer olmuş- | b tur. cevap bekliyordu... satları yakalamak emelinde idi. Geldi, Genç kadının yanakla- İ rını okşadı. Ve bu esnada Dolo- res te birden gözlerini açtı: —Aaa..dedi, ben burada sizin kabinenizde miyim? Hay- ret!.. Nasr) geldim buraya.. Kim getirdi beni buraya? Birdenbire doğruldu ve ayağa kalktı: — Ben size söylemedim mi dedi. Ben içki içmem, bana do- kunur demedim mi? Ne demeğe bana içirdiniz? Ve bunu söyliyerek derhal dr. şarı çıkmağa kalktı. Amerikalı diplomat içinde idi. — Zahir, diyordu, kaybetmiş. — Durün! Sinyorina, diye haykırdı. Durun, Görüyorsunuz ki sizinle gayet uslu bir gece ge- çirdik. Bunun için bana kabahati yüklemek doğru mu ya? Bu suretle beş on dakika ko- nuştuktan sonra anlaştılar. Za- ten Dolores te anlaşmak tarafta. ri idi, Fakat orada çok kalmadı, Hemen dışarı fırladı. Ve kendi kabinesinin yolunu tuttu, (Arkası v /) hayret kendisini İ KUÇUK HARIC. | | HABERLER | * Atina, 26 (Özel) — Cumar- | tesi günü. Lârisaya giderken | kaybolan tayyare Yugoslavya - nın Topalarce köyünde bulun - muştur, * Nev-York, 26 A.A. — Ha- zine Bakanlığı eksperlerinden öi ri, yanında iki yardımcı olduğu halde ölen Krogger'in vergi def- terlerini incelemek üzer Alman ya ve İsveçe hareket etmiştir. * Versailles, 26 A.A. — İki avcı uçağı çarpışmış ve para tü uçağa takılan pilotlardar &i- ri yere düşerek ölmüştür. * Mailiy, 26 A,A. — Manav» ralarm son devresi sü bakaniy- le yabancı ataşemiliterlerinin ö- nünde ikmal edilmiştir. Bakan, harp malzemelerinin tecrübesi - ne imkân vermiş olan hareket» | İ lerden yeni tabyeyi tecrübe et » miş ve kıtalarm kadrolarının kıymetlerini gözüyle görmüş olmaktan doğan sevincini be - İ yan etmiştir. faa ilkteşrin Pazar günü Genel Nü'us sayımı İİ Sayım bütün yurtta bir gün- de Büşarılması soysal birlik ve İ salışmanm en güzel bir belgesi o- İ lacaktır. | Bu büyük günde devletin buy ruklarına hepimiz uymahıyızs- | Başveköâlet İ İstatistik Umum Müdürlüğü a 3