9 Ekim 1935 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 3

9 Ekim 1935 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 3

kii 2 910.935 ll r LA kara A ULUSAL TIP KURULTAYI Dün Sovyet Bilginleri Birer Söylev Verdiler "Ankara, 8. A.A. — Altmcı Ulusal Türk Tıp Kurultayı bugün saat 9 da Profesör Tevfik Sağlam'ın başkanlı- ında çalışmasına başladı.lik sözü sağ lık Bakanı Dr. Refik Saydam aldı. Dünkü açılış töreninde Kurultay ta rafından ittifakla verilen karar imi cibince dün akşam Cumhurbaşkanı Atatürk'e Kurultayın tazimlerini ar- zet i, Atatürk'ün altıncı Kurulta- yın verimli çalışmasından emin oldu- Zunu gelecek Kurultaylar için başa- rımlı hazırlanmalar dileyerek bütün Üyelere memnuniyet ve selâmlarını yolladıklarını tebliğ etti. Ulu Önde- rin yüksek fltifatmı Kurultay üyele- yağa kalkarak al lar. Sağ- Bakanı, Kurultay ikinci Başkanı Profesör Tevfik Sağlam ve Genel Sekreter Profesör Fahrettin Kerim Gökay'la birlikte Kamutay Başkanı- nı ve Başbakanı ziyatet ederek Ku- rultayn saygılarını arzettiklerini ve Kamutay Başkanı ile Başbakanın bü- tün üyelere teşekkür ve selâmlarını yolladıklarını tebliğ ettiler. Kurul tav üyeleri alkışlarla duygularmı gösterdiler, Süjelerden" romatizma hakkında Profesör Sedad, Profesör Oberndor- fer, Profesör Abdülkadir, Profesör 'Tevfik Sağlam, Profcör Frank, do- çent Arif İsmet raporlarmı okudu- İar, bu raporlarda romatizmanın es bap ve mahiyeti, tedavisi, eskimiş romatizmaların sebebi hakkındaki #on nazariyeler izah edildi. Öğleden sonra raporlar üzerinde imünakaşalar yapıldı. Osman Cevdet, Ali Şükrü, Profesör Aksi Muht Profesör Nüzhet Şakir ve diğer he- kimler söz al: ri sahasındaki sırada kurultaya Sovyet murahhas- ları geldiler Kurultay Başkanı sağ- İlk ve sosyal yardım bakanı Dr. Re- fik Saydam dost ve komşu Sovyet memleketinin tanınmış bilginlerin- den üç misafiri taledim ve Kurultay namına selâmlamış Kurultay tarafın- dan sürekli alkışlarla selâimlanmış- tır. Bunun üzerine © heyet başkanı Sovyetler kaplıcalar ve tebdilhava is tasyonlar müdürü profesör Danişefs süjelerinin ehemmiye tinden bahsederek arsrulusal Roma tizma mücadele teşkilâtı ve Sovyet romatizma mücadele komitesi başka. hı srfatile bu hastalığın (ehemmiyeti Öğretmenler halkevlerine üye olacaklar "Ankara, 8 (Özel aytarımız Bildiriyor) — Kültür Bakanlığı bütün kültür direktörlüklerine bir tamim göndererek, öğret" menlerin bulundukları yerlerde- ki halkevlerine üye olmalarını tavsiye etmiştir. v Van gölünde işletme Ankara, 8 (Özel aytarımız bildiriyor) -— Van gölü işletme- sini, yerinde incelemek üzere E- konomi Bakanlığı tarafından Vana gönderilen Halet Altuğ 'Ankaraya dönmüştür. Van gölü işletme idaresinin Ekonomi Bakanlığına geçeceği zannolunmaktadır. Bağları değiştirilecek z direktörlükler , Ankara, 8 (Özel aytarımız ildiriyor) — Yeniden ihdas e- dilecek iskân genel direktörlü- günün Sağlık ve Sosyal Yardım Bakanlığına bağlanması, Nüfus genel direktörlüğünün de İç Ba. kanlığa bağlı olarak kalması et- rafında her iki Bakanlıkçalâ- j Ali Şükrü, Fahreddin Kerim, Tevfik Salim, Celâl Muhtar ve geçen sene Moskovada toplanan arsrulusal romatizma kongresinde pro fesör Akil Muhtarın yaporundan ve iki milletin kültürleri ve bilgi alanın- daki birlik çalışmasından bahsetti ten sonra Moskovadaki arsıulusai £iz- yoloji kongresine iştirak eden Türk hekimlerinin de gördüğü üzere Sov- yetlerin bilgi sahasında sulhperver çalışmasını anlatmış ve bu yolda iki memleket bilginlerinin ayni yolda ça İ bsacaklarına emin olduğunu söyliye- rek Türk tebabetini alkışlayarak 8ö- züne son vermiştir. Bu beyanat ku- Diğer Sovyet misafirlerinden biri profesör rultayca alkışı karşılandı. Burdenko'du, ki beyin cerrahisinde lup fenni tedavi mütehassısıdır. denko da ayrı ayrı söz alarak temsil ettikleri cemiyetler âzasının ve tal nazarlarını tebliğ etmiş ve alkışlan porların müzakeresi serbest tebliğler yapılmıştır. Kurultay üyelerine saat 17 de Hal- kevinde bir çay verilmiştir. Bayramda Ankaraya gidecek izciler Ankara, 8 (Özel aytarımız bildiriyor) — Bu yılki Cumuri- yet bayramma İstanbuldan yüz ve diğer illerden 300 izci talebe gelecektir. Şehrimizdeki okullar daha fazla miktarda izci ile bay» rama iştirak edeceklerdir. İsmet İnönü Ekonomi Bakanlığında Ankara, 8 (Özel aytarımız bildiriyor) — Başbakan İsmet İnönü bu akşam Ekonomi Ba kanlığına giderek Celâl Bayar- la görüşmüştür. Genel Nüfus sayımı) Türk Ulusunun dirim hareket- ! | lerini hiç söz götürmez Sayılarla gösterecek bir belge olan nüfus sayımına her Türkün canla başla İ ve tam bir doğrulukla yardım et- mesi, kendi sağlığının izlerini gö- rüp anlaması demektir. zım gelen kantın projeleri hazır lanmıştır. tanınmıştır. Diğeri profesör Lorya o- Profesör Lorya ve Profesör Bur - Rus hekimlerinin selâmlarını. tebliğ etmiş ve romatizma tedavisinde kendi nok- $r Burdenko mafsal romatiz masında paratiroid gudde çıkarılma - ri t ğini ve memnüniyet ve tiki netice aldığını söylemiştir. Ra - bittikten sonra Doğu İllerinde Yapılacak Yenilikler Ankara, $ (Özel aytarımız bildiriyor) — İç Bakanlık Doğu illerinde alınacak yeni tedbirler etrafındaki çalışmalarıma başla" mıştır. Bakanlık ilk olarak, vilâ- yetler idaresi kanununda yapıl. ması gerekli görülen değişiklik- ler üzerinde incelemeler yap- maktadır. Doğu illerinde yapıla- cak yeniliklere ve değişikliklere etrafında mütaleaları alınmak üzere birinci ve üçüncü genel is- pekter Abidin Özmen ve Tahsin Uzer Ankaraya çağrılmışlardır. Her iki genel müfettiş önümüz- deki hafta içerisinde şehrimize geleceklerdir. Doğu illerinde ye ni bir vilâyet ihdası esas itibari- İe karar altına alınmıştır. Bu ye- ni vilâyetin alacağı isimle mın- taka ve hudutları yakında anla- şılacaktır. Üçüncü genel müfet- tişlik teşkilât ve kadrosu hak - kındaki projeler de hazırlanmış- tır. Vakıfları Yolsuz Yıkanlar Ankara, 8 (Özel aytarımız bildiriyor) — Başbakan İsmet İnönü, bütün illere telgrafla şu tamimi göndermiştir: “Müteaddit tebliğlere aykırı olarak bazı vilâyetlerde idare â- mir ve belediye reisleri vakıflar, âkar,ve hayratına karşı kanun- suz ve yolsuz harekette bulun- dukları ve yıkılmak üzeredir di- ye sapasağlam binaları çarça” buk yrktıkları ve daha buna ben- zer hareketlerle hem evkafı, hem ulusal kültürü zorladıkları lere sapanların kendilerini ağır mes'uliyete koymuş olacaklarını bildiririm. di Türklüğün yüksek âbidelerine ve yadigârlarma karşı saygı gösterilmesini isterim.,, İş kanunu üzerinde incelemeler Ankara, 8. (Özel aytarımız bildiriyor) — Kamutay iş kanu” nu muhtelit komisyonu birinci toplantısında hesap işlerinde müzakereye girişmiyerek muh- telif sosyete ve iş birliklerinden gelen dilekler üzerinde görüş- meler yapmış ve bu dileklerin bastırılarak komisyon üyeleri tarafından ayrı ayrı tetkik edil. dikten sonra kanun projesi üze- rinde çalışmalara başlanacaktır. İzcilerin kıyafeti Ankara, 8 (Özel aytarımız bildiriyor) — Kültür Bakanlığı okullara bu yılki Cumuriyet bay ramı dolayısile Ankaraya gön- derdiği izcilerin kılıkları hakkım da bir tamim göndermiştir. Bu tamimde bütün izcilerin 'ne ş€ İl kilde giyinecekleri en ufak te- ferrüatma kadar tasrih edilmiş» tir. Kabul edilen tek şekle göre, külot, uzun pantalön giyilmiye- İl cek, şapka üzerine forma ve renkli tokartlar takılmıyacaktır. Lüzumlu olmıyan hiçbir işaret taşınmıyacaktır. Ankarada Başbakan General Ismet Inönü tarafından açılışı yapılan Tıp gre Jsmet İnöi dinliyor, Sıhhiye Kongresinden üç görünüş £ Vekili Dehtor Refik söylevini A N YAK Habeşistan O Dört Defa Italyan gazeteleri Eritre ve Somali den Habeş imparatorluğu hudutları- na dalan İtalyan kuvvetlerinin bir is- tilâ harbine kalkışmakla ittiham edi- lemiyeceklerini yazmaktadırlar, İtal - yan yazıcıları yazılarına hep şu sor- gu ile başlaamktadırlar: “Tetilâ neye derler?” Buna, Propaganda Bakanlığı tara - fından yayıldığı anlaşılan şöyle bir cevap verilmektedir: “İstilâ bir ulusun bütün bir tarih ile isbat edebileceği anayurduna sal dırmak demektir.,, O halde Italyan Habeşlilerin ana- yurduna saldırmakta deği midir? Ital yan gazetelerine bakılırsa bayır. Zi- ra tarih vesikalara dayanarak Ha - beşlerin “anayurdu olarak kabul edi. lecek mntka Kızıl denizin Musavva kıyısmdan Asmaraya çekilecek bir hattım güneyinde, doğusu Biru, Teru, Aussa Sultanlıkları ve Harrar emirli. ği ile batısı Gubha, Gumza, Beni Ci- yangul toprakları ile ve kuzeyi Gal İa ile çevrilmiş olan ve bugünkü Ha- beşistanm ancak dörtte biri ölçüsün- de bir parçadır. Yirmi beş, otuz yıl önce, Habeşin tarihi hudutlarını çi - zerken Italyan gazetelerinin adların dan bahsettikleri bu sultanlıklar, emir likler ve topraklar tam bir istikiğle sahip bulunuyorlardı. Biru, Teru, ve Aussa sultanlıklarınm bazan, Mısırla, bazan Mekke'emirleri, Iran şahları ve Yemen imamları ile siyasi münasebet lere giriştikleri de görülüyordu; ve Habeşler hiç bir zaman bunlara hük- metmek cesaretini gösterememişler « di. Hele Negus Teodorosun (#) In- gilirlere mağlip olmasından sonra Habeşler büsbütün kendi halinde bir millet olarak yaşamağa başlamışlardı. Maamatih, 1830 yıllarına doğru, yani silâh komisyoncularının Negusla ko- nuştukları görülmüş ve 1883 üncü yıl da Habeşlerin ilk işleri Gallo'nun Tu- lama parçasın salmak olmuştu. Gallo. nun Leka kısmı çok sarp dağlarla çev IN TARIHE GÖRE | n Yılda Nasıl Büyüdü ? Kraliçe Viktorya ile evlenmek ii yen, İngilizlere mağlâp olan, mağlüp olunca esirliğe ölümü tercih eden Habeş Kralı TEODOROS gürültü, patırdı arasında Gimma sul- tanlığı topraklarını Koruyabilmişti. Onu da bir iki sy evvel çok yaşlı bir adam olan Sultanın ölümünden son- ra Imparator Haile Habeşistana kattı. Italyanların “biz bir istilâcı harbi yapmıyoruz.,, demelerindeki sır işte bundadır. ———— 19) Bu hükimdar civar kabileler üzeri- ne le iki muvaffakiyet kazanmca kendi- sini pek haşmetli görmeğe başlamış ve iltere Kraliçesi Viktorya ile evlenmek sevdasna düşmüş, bu fikrini gülünç bul duklarını görünce topraklarındaki bütün rilmiş olduğu ve bura kabileleri Has beşleri pek yıldırdığı için zaptedile- memişti. Bugün Habeş imparatorluğu merkezi olan Adis-Abeba bu meyan- da Habeşlerin ellerine geçti. Dört yıl sonra ise Harrar emirliğinin zengin toprakları Habeş devletine bağlanı - yordu. Italya işte tam bu sırada Do- Zu Afrikasında Habeşistanın bir raki- bi gibi belirmişti. Ve o zamanki Ital- yan » Habeş harbi İtalyanın Habeşis- tana hücum etmesinden değil, Habeş- lerden evvel davranıp Habeşlerin el. de etmek istedikleri toprakları almak bu mücadeleden büyük bir zaferle çer kınca, Habeşlerin çoktan hazırlamış bulundukları geniş bir istilâ plânı kolaylıkla tatbik ettirebildi. Mağlüp ve hattâ imha edilmiş olan nltalyan or dusunun topları, cephanelerini, si « lâhlarını kullanarak Habeş krallığı birkaç yıl içinde büyük bir Afrika im» paratorluğu derecesine yükseldi. Za- ten daha 1893 de Uolma ve Sidamo hükümdarlıkların: ele geçirmişlerdi. 1894 ile 1867 arasında ise, yani üç yıl içinde, geniş Ogaden ülkesi, Bur« gi, Cambo, Conso ve Guraçiye, Arus- s0 Ülkeleri ve Kaffa, Çirima hüküm- darlıkları zaptedildi. Bunlardan Arus sanm zaptı - ki çok zengin bir pamuk mmtakasıdır - Habeşlere 16 a müş kanlı bir savaşa mal olmuştur. Kısa bir dinlenmeyi müteakıp Habeş- ler bütün kuvvetlerile Gallo'nun mu- kavemet etmiş olan kısmmna hücum ettiler, 1890 da bu iş te bitti, 1899 da Boranoyu aldılar. Gubba, Gunza ve Çiyangulda ayni yıl içinde birer Har beş vilâyeti halini aldılar. 1900 de si- Ta Nilotilerin memleketine geldi. Bu kazançlar Habeş batı, güney (cenu) ve doğu güney (cenubu şarki) de ge- nişletmişti. Habeş sarayı bu birkaç yil içinde asıl Habeşistanm iki misli büyüklüğünde bir yer zaptetmiş olu- yordu. Maamatih Menelik bununla da ” nmadı, derhal Doğu (şark) tarafın» — komşularına saldırdı. Teru ve ussa2 sultanlıklarma,.. Zaten bunlar- dan birinin, Anasa sultanlığının yarı- e zâptetmiş bulunuyordu. Ogaden sultanlığın bir parçasıydı ve 1909 Uncu yılda Habeş ordusu bu işi de bi- tirdi. Böylelikle Fransız, Ingiliz, Ttal- yan somalilerile Eritre , Sudan ve Ke ny İngiliz sömürgesi arasmdaki bü - günkü Habeş imparatorluğu kuruldu. Maamafih nasri olmuşsa olmuş: Bu ELEK GÖNÜLLÜLERİN YERİNE! Gurbet iline düşmüş bir gençle gö- ” rüştüm. Konyadan İstanbula gelmiş. Yüksek tahsil yapmak istiyor. Aile ocağını bırakıp böyle gurbete düş- tek pek kolay iş değildir. Her şey- den evvel bir geçim yolu balmak gerektir. Görüştüğüm genç de bu kaygudadır. o Düşünmüş, taşmış. Bana dedi ki: stanbuldan 38 tane İtalyanın ü gittiğini gazetelerde oku Eh! bu 38 gönüllünün bıraktığı & düm. | 38 yer orasında benim gibi mütevazı bir gencin geçinmesine yetişecek 15 20 liralık bir yer elbette bulunur, de İdi Ezberden ne diyebilirdim?. Soruş- turmıya karar verdim... Her rasgele diğim dostuma soruyorum: — Istanbuldan gi İtalyanlar. dan tanıdığın var mı? iş yapardı... — Vallah eskiden falan bankada idi ama son günkerde bırakmıştı... Bir diğerine sordum: — Tanırım. Sinyor filin. — Ne iş yapardı?... — Evvelce vapur işlerinde çalışm dı. Lâkin son zamanlarda yazıhane” sini kapatmış diye işitmiştim.. Talihsiz gence bakınız. Giden gö- nüllü İtalyanlar içinde bir münhal yer barakmışa rasgelemedik... Ne di- yelim?. Kasmet! B. FELEK ————— Balıkçılığımız organize edilecek Ankara; 8 (Özel aytarımız bildiriyor) — Ekonomi Bakan- lığı balıkçılık bölgelerinde ince- lemeler yaptıracak, Türk balık» çılığının nasıl organize edilmesi lâzım geleceği hakkında bir ra- por hazırlamıştırRapor üzerinde çalışılmaktadır. Pek yakında ba lıkçılarımızı sevindirecek ve ba- cenebileri öldürtmüştü. Bunun (üzerine bir İngiliz kuvveti tarafından mağlöp © dilmiş ve esirliğe ölümü tercih etmişti. lıkçılığımızı inkişaf ettirecek tedbirler alınacaktır. (e | İNNİ Tarihin En Karan- lık Hâdiseleri! Raspotin — Çar Nikola — İmparatorluk sarayı — Ras- potin —Yatak odasını sarsan bomba — Üç devir— Kan, . Ölüm, İhtilâl Geçitleri Bütün bunları Cumartesi günü Tan'da başlıyacak o- lan Grandük Aleksandr'n hatıralarında okumaya baş- lıyacaksınız. Grandük Aleksandrın Katıra- ları okunmadan uzun bir devi- rin herkese ve tarihe karanlık kalan esrarengiz safhalarını bil- miye imkân yoktur. N Başbakan nutkumu söylüyor, Kon. veriyor. Grandükün dünyanm her ya- nında heyecan ve hâreket uyan" dıran bu hatıratı size bütün bu karanlık tarih parçasmı aydınla- tacak ve ayni heyecanı verecek- tir, Grandük Aleksandr