9 Ekim 1935 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 4

9 Ekim 1935 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 4

az 4 MEMLEKETT Niksar Ovasında Yeni Ekim Niksar, (Özel aytarımız bildiriyor) — Adana tecimenlerin- den bir grup buraya gelerek Niksar pirinçleri üzerinde incele - melerde bülummuştur. Duyduğuma göre, günden güne rağbet kazanan Niksar pirinçlerinin ekimini büyük bir yeküna ulaştır- mak istiyen bu heyet, civar ovalarda zer'iyat yapacaktır. Teci- menlerin, sulama işleri ile de ayrıca meşgul olacakları anlaşri- maktadır. Bozulan Köprü Tamir Edildi Adana, (Özel aytarmmız bildiriyor) — Bahçe ile Mamure is- tasyonları arasındaki köprü, son yağmurların tesiri ile bozul - muştur. Gönderilen ameleler bozulan köprünün tamirini bugün bitirebilmişlerdir. Malatya ve diğer trenler bu akşamdan itiba- ren aktarmasız işlemeğe başlamışlardır. Antep ilbayının Beyannamesi Antep, (Özel aytarımız bildiriyor) — Kaçakçılık vak'aları - nın önüne geçmek üzere yeni birçok tedbirler alınmaktadır. 1l- bay Ali Rıza Çevik, halka dağıttığı bir beyannamede kaçakçı - lığın kötülüklerini saymış, herkesi savaşa çağırmıştır. Bu ya, kaçakçılarla daha sıkı bir mücadeleye girişilecektir. Mersinin Hayvan ihracatı Mersin, (Özel aytarımız bildiriyor) — Eylül ayı .içerisinde iskelemizden yabancı ülkelere 14580 koyun, 11230 keçi, 1273 baş kümes hayvanı sevkedilmiştir. Ayrıca 6260 kilo tuzlu balık gön derilmiştir. Bir aylık ihracat yekünu kıymet itibarile 130 bin li- rayı geçmiştir. Bu aym sevkiyatı geçen avdan 6 bin baş fazla olmuştur. Bomba ile Balık Avlayanlar İzmir, (Özel âytarımız bildiriyor) — Son zamanlarda balık yataklarını kurutacak şekilde balık avlandığı görülmüştür. Li- gan reisliği, bu gibiler hakkında şiddetli takibat yapılması için İlbaylığa müracaatta bulunmuştur. Bomba ile ve sair tahrip edi Si vasıtalarla avlananlar ağır cezalara çarptırılacaklardır. 70 Bin Çift Göz Tedavi Edildi Antep, (Özel aytarmmız bildiriyor) — Trahom sağlık yur- dunda bir yıl içerisinde 70 bin çift göz tedavi edilmiştir. Ön dört yatağı bulunan yurd, şimdilik ihtiyacı karşılamaktadır. “Trahom mücadelesi, çok iyi bir şekilde devam etmektedir. Sey- yar mücadele hey'etleri, köylere kadar gidrek trahomlu hasta- ların tedavisi ile meşgul olmağa başlamışlardır. Antepte Biçki Dikiş Sergisi Antep, (Özel aytarımız bildiriyor) — İnci, biçki ve dikiş yurdu tarafından halkevinde açılan sergiyi dün on binden fazla yurttaş gezmiş, büyük rağbet kazanmıştır. Yurt, bu yıl yirmi beş mezun z E TAN Arapkirde Bir Orta Okul Açılmalıdır Arapkir, Ozel aytarımız yazıyor: İlçemiz ve çevresinde ikisi tam teş kilâtiz altısı köy okulu olmak üzere sekiz okul vardır. Birkaç yıl evvel il- genin 18 okulu varken Tâğvedile lâğ- yedile ancak sekiz okulu kalmıştır ki, bu da ihtiyacı temin etmemektedir. İlçede her yıl ulus okulu açılmakta - dır. Okumaya pek hevesli olanı halkım yüzde 90 nı okur yazardır. Bu yıl tam teşkilâtir iki okul 36 mezun vermiş » tir. Bu miktar sıkacağı kuldan mezun olan talebelerden on fazla 5 kişi orta tahsil için harice gi- decek finansal kudrettedir. Bu sebep ten burada bir orta okula fazla ihti- yaç vardır. Arapkir; Kemaliye - A - ğın, Keban, Divriği gibi önemli yerle rin vasatında olmaımdan, burada açı- lacak bir orta okuldan bu yerler ço » cukları de istifade edecektir. Ilçe merkezindeki okulda bir hi » maye hey'eti vardır. Bu teşekkül oku la devam eden fakir çocukları giydir mekle beraber okul artırma ve yar. dım birliği de 30-40 kadar fakir tale. benin kalem, defter ve saire gibi ihti. yaçlarımı temin etmektedir. Himaye hey'eti fakir yavruları dü » şünmekle beraber okul binasmm da tamirini yapmış ve 400 lira kadar bir para sarfederek okula içme getirmiş. tir. Çocuk Kamplarında Köy Çocukları © n vermiş ve tahsil müddetine altı aylık staj ilâve etmiştir. YOSMA! Etem Izzet BENICE Belki sen öleceksin, fakat ben yaşıyacağım.” ...... İspekter Yosmanın özünü veren mektubundan ikinci bir parçayı okuyordu: “Fazıl, belki soracaksm: * — Bana vardıktan sonra hiç- bir şey kalmamış demekti... Orospuluktarı, erkek kucakla- rında dolaşmaktan, zekânı yor- maktan, hüviyet değiştirmek- ten, kılıktan kılığa girmekten kurtulmuştun. Geçmişini ben bilmiyordum, sen de saklıyabili- yordun. Neden bana kıydın, ne- den bu varlığı kendine yeter bulmadım? Bana inan ki, hakikat bu de- gildir. Seninle evlenmek, bollu- ğa, güvene, yuvaya, ideal varlı- ga çıkmak değildi. Ben yine eti- ni işleten, yine sütünü sağdıran bir inektim, Geride her saniye beni ölümle, ortaya çıkarmakla, kepaze etmekle, yüzümü ustura ile doğramakla korkutan bir Hüseyin vardı. Ona sağmallık ve para hamallığı etmek gerek- ti. Onu yapamadığım gün beni ele verir, seninle kurmak istedi- ğim yuvayı hemencecik yıkar- dı. Eğer bir gün hiç ummadı- ğın bir anda: — Karın orospudur.. Deselerdi ve bunu da bütün belgelerile gözünün önüne koysalardı benimle yaşamağa, benimle karılık kocalık etmeğe dcaba bir saniye için dayanığın kalır mi idi?. Sakın: — Kalırdı.. Deme en büyük yalan olur. Onun içindir ki benim kurtülü- şumun tek yolu her şeyden, to- pundan birden kurtulabilmekti. Ve.. bunun için de para lâzım- dı. Hani şu insanlara boyun eğ- diren, en dik başları yere baktı- ran, vicdanları satan, prensiple» ri, seciyeleri, fikirleri, hattâ ye- rine göre insanlığı ve bütün hü- viyetleri satın alan parrrra yok İzmir, (Tan) — Bu yıl ilbaylığın On altı yerinde kurulan çocuk kamp- larında 825 köy çocuğu birer ay ka » larak sağlık şartları içinde bakılmış - ter. Çocuk kamplardan elde edilen randman çok iyidir. Fotoğrafta, Tire merkezinde kurulan çocuk kampında köy çocukları sabah kahvaltısında gö- rülmektedr. (KÜÇÜK TELGRAF| HABERLERİ İ 8 İzmir, (Tan) — İzmir san'at 6 kulu yar direktörli Ali Riza, Konya san'at okulu direktörlüğüne atanmış- * Sivas, (Tan) — Fevzi Paşa oku- Ju öğretmenlerinden Mehmet, Ziya Gökâlp okulundan Zehra ve İsmet Paşa okulu öğretmenlerinden Ziyaya birer takdirname verilmiştir. * Sivas (Tan) — Uray işleri için Istanbula giden şarbay Hüseyin Veli Görlebök şehrimize dönmüşlerdir. mu, bana da lâzım olan işte oy- dırdım, sana yalniz bunun için aldım. Böyle söylerken sana acı- mamak elimden gelmiyor. Fa- kat, inan Fazıl, bana da hiç acı- yan olmadı, Hüseyin'den başlı- yarak kucağına çıktığım herkes bir gülücük gibi yüzümde dağıt- mağa çalıştığım acılarıma, göz“ lerimde buğulanan sızılarıma bakmadan hep etlerimi kapışma ga kalkıştılar. İlk para ile satıl- dığım banka direktörü bile Hü- seyinle cedelleşmeme bakma- dan ve: — Niçin sakınıyorsun, neden tersleniyorsun, sen kimsin, ne- sin, ne diye ağlıyorsun?. Diye bir kere bile sormadan yer yer yakaladığı körpe etleri- mi ağzına götürmekten başka bir şey yapmadı!. İnsanların ve onların kurdu- ğu topluluğun karakteri o kadar bayağılaştı, o kadar alçaldı ki, vicdan, etdem, aâlmteri, çalış- ma, seciye, yardım, iyilik söz- İüklerde pusuya çekilen kelime- gelecek yıl Böye | oder, insana ferahlık Verir, burunda tahmin edilmektedir. Ilk 0- | çareyi sağlık verirler: du. Seni yalnız bunun için kan- | karı oldum. Ve.. bütün paranı| AN gm MUHTAÇ OLDUĞUMUZ İNKILABA KAVUŞUYORUZ! YILDIZ ” ( Etoile ) Sinemasında zengin verakibsiz şaheserler progr: © Daima birinci viziyon - Fiyatlarda tek bilet usulü - sinema tekniğiğinde | bir inkılâb olan muhteşem müziksel eserler BAHŞİŞ VE PROĞRAM ÜCRETLERİ TAMAMEN KALDIRILDI 9.10-93$ SAĞLIK le, iyi bir şeydir. Nefes bofuları dol- imuşsa, Onları boşaltmıya yardım ki, boğazdaki tozlar: çıkarır. Eski zamanda aksıran kimselere, kendile- tini tebrik eder gibi, arapça bir söz söylenilmesi de bundan ileri gelmiş olsa gerektir. Fakat insan başkalarının yanında aksırmaya mecbur olursa az çok ayıp sayılır. Hele üst iste gelirse, karşı- mızda bulunanların hakir olarak can- ların: srkar, Zaten onlar için tehlike- li de olabilir, Nezleler çok defa böy- le aksırıkla başkalarına bulaştığı gi- bi, grip ve verem mikropları da aksı- rıkla bulaşabilirler. Üst üste akstrmak, aksıranın ken- disi için de sıkıntılı olur. İnsana'ne- fes darlığı, içine sıkıntı verir, Aksı rik pek zorlu olursa altma kaçıranlar bile vardır. Gene zorlu aktırık üzeri- ne burundan ve göğüs borularından kan boşandığı da görülmüştür. Yazın uzun süren nezlelerde aksırıklar pek çok geldiğinden pek zahmetli bir ne- fes darlığı olur. Aksırık türlü türlü sebeplerden ile- ri gelir. Fena bir koku insana aksırık verdiği gibi,burnun içerisine toz ve. ya herhangi bir cisim kaçtığı vakit gene aksırık gelir. Kulağa bir gey kaçsa, göz herhangi bir şeyden tah- riş edilse, dudaklar bir şeyden acısa, Fakat aksırık sebepleri arasında en önemlisi şüphesiz nezledir. Yaz nez- esini insant daha çok aksırtırsa da be reket versin yaz nezlesi daha azdır. Onun için aksırığın en büylik sebebi sonbahar ve İstanbulda ilkbahar gibi sık sık değişikli mevsimler nezlesi- dir. Aksırığa karşi ilâç da yok gibidir. İnsan yalnız başma bulunduğu vakit, akstrıktan birar da keyif duyarsa, bol bol aksırabihir. Nezlenin en evinde, yatağımda kalarak | Ancak, evde, yatakta kalmağa va- kit olmaz da, insan yabancıların bar- sısında aksrrmaya mecbur olursa şu Dahâ burun kaşınmaya başlayıp da, alısırma İhtiyacı başgösterince şehadet parmağının ucunu burnun kaşman tarafının Üzerine kuvvetle ve sıkıca bastırarak burun kemiğini sıkıştırmalı; kaşınma geçinceye ka- dar parmağı öylece bırakmalı... Uta- nacak kimselerin karşısında parmağı" tı burnun üzerinde tutmak da pek terbiyeli bir hâreket sayılamazsa da, gürültüyle aksızmaktan ise çok eh- ven olur. Enfiye çekerek oaksıranlara tabit sözümüz yoktur. Onlar, zaten aksır- mak keyfi için, enfiye çekerler. okman Hekim 7TİFOBİL Dr. İhsan Sami | | Tifo ve paratifo hastalıklarına tu- 7822 ler oldular. Topluluk şimdi tek şeye inanıyor: Parrrra, Ve.. tek şey için yaşıyor: Menfaat. Eğer muztarip kütlelerin kalkınması bir gün bu baş döndürücü yaşa» ma hırsını karşılamazsa insan- lığın sonundan korkulabilir. Ve ben bütün bunlar karşısında, inan ki Fazri sana yaptığımı vicdansızlık bilmiyorum ve ken- dimi bir günah altında saymıyo- rum. Yaptığımın izahı şudur: Ben alnma kendi isteğile değil, el eli ve zoru ile vurulan kötü kadın, kötü insan damgasını kâ- zıyıp atmak ve hayatı yenmek için seni buldum, paranı aldım. Bu, derdimi sana açtığım gün senin de belki bana ğin bir karşılrktı ve yapman ge- rekti. Çünkü, ben bir orospuy- dum, fakat, orospu yaratılma- mıştım, orospu edilmiştim ve orospu yaşamak istemiyordum. Ve.. yine inan ki Yosmanın öz hüviyeti, öz dileği budur ve sa- dece ona kavuşuyor. Eğer: — Kötüyü iyi etmek insanlı- ğın ödevidir. Prensipi tarihin malı olma- s . ayaklar üşüse insan aksırır. : tulmamak için ağızdan alman tifo | İ haplarıdır. Hiç rahatsızlık vermez. | Herkes alabilir, Kutusu 55 kuru. İ Yarın akşam MELEK'te i Başhyacak olan efeliğiM ai ikasTÖA Diva filminin AKSIRIĞA KARŞI İstanbul sene Aksırık, insan yalnız başına oldu. dinlenecektir. ğu vakit ve üst üste olmamak şarti- TA YASAMA TORUNA AAA EAA SA51 ———--- -— Haseki hastanesi cildiye ve ——| Zühreviye şefi Doktor İ NURi OSMAN ha EREN Elhamra Apr. No. 3 e | | AŞK KADRILİ (Die Katz'im Sack ) Lâtif ve İnntezi bir| | Oynıyanlar. MAGDA S$CHNEİDER THEO LINGEN ve WOLF ALBACH R i PARA KRALI MİLTON'un İğ) l muvaffakiyeti İş Harik Hayat Kaza ve Otomobil Sigortalarmızı Galatada Ünyon Hanında Kâin UNYON SIGORTASINA yaptırmız. “Türkiyede bilâfasıla icrayı muamele etmekte olan Telefo: MAMAK ASAR POLIS me sokağında oturan kasap Kadriyi hallâç Hasan Tahsin bı- çakla yaralamış ve kaçmak iste. miştir. Hasan Tahsin, yakalan- mış ve tahkikata başlanmıştır. © Haliç Fenerinde Tekirsa- rayda Kazmacı sokağında otu- ran meşhur et kaçakçısı Vasilin elinde kaçak et görülmüş ve e- vinde de arama yapılmıştır. Yok lamada 72 kilo kaçak manda eti bulunmuş, müsadere edilerek kaçakçı hakkında tahkikata baş- lanmıştır. © Büyükderede Çayır başın- da oturan Mustafa, Bayram, Mehmet Gülsüm ve Ayşe bir ço- mışsa seri paranla işte bunu yap tın, bir kayıbı kazandırdın Fa- ni” ... eN . Polis ispekteri: — Kah.. kah. kah! Güle güle, ve: — Bak hele neler yumurtla- mış?. Diye mektuptan bir başka par | çayı okudu. “Fazıl bugün şöyle söylüyor- dun: — Yazık, çok yazık. İnsanlar bir aşk uğruna böyle her şeyle- cini verdikten sonra bile demek ki, yine gülünç olmaktan kurtu "amıyorlar! Aşka biz, sahip ol- mak ihtirası.. Diyoruz. İhtiras aslında gülünç olan şeydir. O halde aşk ta gülünçtür. Aşık o - anlar ise büsbütün gülünç olan ardır, Zavallı âşıklar, insan ka- tikatürü hastalar. Para, mal, sağlık, güç, hayat hepsini ver, sonunda kulaklarını yırtan yal- nız bir kahkaha olsun!, Fazıl görüyorsun ki, bu söz - UNYON Kumpanyasına bir kere uğramadan sigorta yaptırmayınız. | Cumuriyet Halk Partisinde! © Çengelköyünde Hamamçeş | 4.4888, 7603 ALANA KALA LAK Ay Türk Hava Kurumu Büyük Piyangosu Şimdiye kadar binlerce kişiyi zengin etmiştir 19.cu tertip 6.cı Keşide 11 1. ci Teşrin 935 dedir Büyük ikramiye 200.000 Liradır Ayrıca :30,000, 20,000, 15,000 12.060, 10,006 5 iki mükâfat vardır. © AKLA AAA ALAKA LK dünkü toplantı Dün C. H: P. Tiyönkurulu, ilçe baş“ kanları ile, genel bir toplantı yapmığ! ve Şu işleri görüşmüştür: 5 A) 20 ikteşrinde yapılacak nüf sayımında, sayım işlerinin eksiksiz ve tam yapılması için bütün parti örgü” tünün dikaktli, devamir yardımın:8 sağlanması, B) 29 Teşrinievvel Cümuriyet b ramında, parti kurağlarında, Halkev« lerinde, yapılacak kutlama işlerinin programları ile, Halk kürsülerinin yef leri, kürsü komiteleri, Halk hatipleri 9 konuları üzerinde görüşülmüş, karar“ lar verilmiştir. , — ——— —— cuk meselesinden kavgaya tü tuşmuşlar ve biribirlerini sopa f ile yaralamışlardır. Kavgacılas” rın hepsi yakalanmıştır. erini kelime kelime aklımda tutmuşum, hiç unutmamışını« O gün sana ne dedim bilmiyo * düğümü söyliyebilirim: . Senin tarifini yaptığın aşk kimler için dir biliyor musun?. Senin gibi ler için. Yani bir taraflı ve ano mal aşk sahipleri için.. “Güve * nim var, Sen beni delicesine se* © viyorsun. Bunu çok denedin” Bu dakikada bile içim sızla; sızlaya senin bu iç yaranı ea nın bir değişik olması idi. kü iki yüzlülüğünü göre göre Suna alışmış olmalıydın. Fakat, tas olduğuna göre aşk ta vard mektir. TArkası var) o