14 Ekim 1935 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 4

14 Ekim 1935 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 4

2 4 MEMLEKETTE TAN Mersinde Telgraf Çekmek için Gişede Çok Bekleniyor T Kırşehir Daimi Encümeninin Mersin, (Özel aytarımız bildiriyor) — İstanbul posta başmü » dürlüğünden Mersin posta ve telgraf direktörlüğüne atanan Se - lâmi geldi işe başladı. Mersin telgraf kişesinde telgraf verecek herhangibir kimse çok zamanlar yarım saat, bir saat beklemek mecburiyetinde kalryor. Mersin ticari vaziyeti münasebetile tel- graf işlerinin pek çok olmasına rağmen telgraf alan yalnız bir &işedir. Telgraf vermek istiyenlere, yeni direktörün bir kolaylık bulacağını umuyoruz. Erzurumun Çifte Minareleri Erzurum, (Özel aytarımız bildiriyor) — Çifte minareler Erzu- rumda eski eserlerin en değerlisidir. 12 inci Milâdi asırda Selçuki Türkleri tarafından yapılmıştır. Bu minareler uzun asırlarda muhtelif sebeplerle kısmen yıkılmış ve çatlamıştı. Minarelerin tamiri kararlaştırılmıştır. Bu husus için 16 bin lira sarfedilecek- tir. Tamirata başlanmıştır. Pirinç Ürünü Bu Yıl Çok Antalya, (Özel aytarımız bildiriyor) — Bu sene pek verimli Kadın Uyesi | | | Tikllei # hasta olmıyanlar için adeta eğlenceli olan pirinç mahsulü alınmıştır, En büyük pirinç çiltliklerine sahip olan Cemal Tügayın tarlalarında Acem ve Çin pirinçleri de mu- vaffakiyetle yetiştirilmiştir. Antalyada pirinç ürününün gitükçe fazlalaşmasından çeltik fabrikası tevsi edilmiş ve depoları yapıl- mıştır, Zahire borsasında buğday alış verişi çok hararetlidir, Su- > Piyasasında da mevsimi olmak dolayısile büyük bir canlılık vardır. Konya Albümü Hazırlanıyor Ereğli, (Özel aytarımız bildiriyor) — Konya vilâyetinin ikti- sadi, zirai, sıhhi, içtimai ve kültürel faaliyetini, kurulmuş veya kurulmakta olan mücssese; cemiyet, fabrika, şirket gibi teşi küllerin yaptıkları işin nev'i ve miktarını, işçi ve memur adedini, vilâyet dahilinde yetişen zirai mahsulâtın cinslerini miktarları" nı ve mıntakalarını vatandaşlara tanıtmak amacile bir kitap çı- karılacaktır. Bu kitabın ismi (Konya Albümü) olacaktır. Bu albümün bir an evvel neşri için şimdiden faaliyete geçilmiş ve alâkadarlardan malümat istenilmiştir. Bu malümat toplandık- tan sonra mevcutlarla birleştirilerek bu kitap vücuda getirilecek” tir. Samsunda Güzel Bir Sergi Samsun, (Özel aytarımız bildiriyor) — İkinci yıl hayvan ser- gisi disenin'yanındaki ağaçlıklı mesiresinde törenle açılmıştır. Bu yil sergiye ancak on sekiz tay, dokuzu taylı olmak üzere yir- ri kısrak. dört hoğa ve bir imal bayeedilmişiin İki üç yildanberi aşım Yapılan” halis kan Arap ve Nonyos ay- gırlarmın henüz yetişmiş tayları çoğalmadığından sergiye fazla hayvan iştirak ettirilememiştir. Gelecek yıllar bu miktarın birkaç misli artacağı ve yetiştirmenin verimi daha ziyade belli olacağı tabiidir. Sergiye kayıtlı hayvanların hepsi de güzel ve ıslah edil miş cinslerdir. Hemen ekserisine 1.300 lira mükâfat verilmiş ve sergi dün kapanmıştır. Aşağıcaki resim sergide teşhir edilen bo- ğalardan birini gösteriyor. Memduha Girgin Kırşehir, (Ozel aytatimız bildiri- yor) — Kırşehir daimi encümenine üye seçilen Memduha N. Girgin ili- mizde kadınlık ilerleyişi işlerinde da- ima önayak ve başarılmasında büyük hizmeti olan bayanlarımızdandır. Kendisile “— Yurt işlerinde canla başla ça- İiğiyoruz. Türk devriminde Atatür » kün bizlere ait onayladığı kanundan gok memnunuz. Verilen hakka değe- rimiz olduğunu isbata çalışıyoruz... İzmir telefon sosyetesi taahhüdünü tutmuyor mu? İzmir, (Özel aytarımız bildiriyor) — Telefon sosyetesinin bazı tash- bütlerini yerine getirmediği görüle müstür, Sosyete mümessilleri, bayın- dirl:k bakanlığının daveti üzerine Ankaraya gitmişlerdir. Ereğlide yeni bir okul Ereğli, (Özel aytarımız bildiriyor) — Bez fabrikasınm inşası dolayısile ihtiyacın fazla miktarda arttığını nâ- zarı itibara alan Konya vilâyeti, E- reğlinin waziyetile mütenasip bir ilk okul inşa etmek için ilkbaharda faa- liyete geçecektir. elik ekl, ila ASAŞ Ane ayrlay üzerine bâşkâ bir Gikete kullanıl t. Bu sene buna meydan veri rek ilk okulun inşası kat'i olarak tirilecekti; —————— İKUÇUK TELGRAF| HABERLER! || a 9 Muğla, (Tan) — İlimiz içinde beş mektebin yapılması bitmiş, bir mektebin yapılması devam etmekte » dir. Sekiz mektebin de yapılmasına başlanmak üzeredir. | * Muğla, (Tan) — Fethiye - Muğ la soşast ürerinde bulunan köprü ve su geçitlerinin ihalesi yapılmıştır. AN eN ÖĞÜTLERİ İSTANBULUN BAROMETRESİ Bir yerde hava tazyikinin değişik. gösteren barometrenin ileri. € hareketlerini kollamak hiç Ye E bir iştir. Fakat, barometrenin hareketlerini (| il yarlara ve hastalara Soru. (|| uz. Onların evlerinde baremetreleri oli bile, hava tâzyikinin değişti. Bini bilirler. Çünkü stirapları artar. i nca, daha fırtına nirlinin ağrıları a» artar, yorgunluğu Öfkesi ziyadeleşir... Göğüs tıkanıklığı olan» ların nefesleri birdenbire azalır, Ve- yaklanır, remilerin ateşleri artar, nın ağzından kan gel remli üzerinde yapılan bir istatistik. te bunlardan üç zünün ağzından kan geldiği vakit hava tazyikinin ax olduğu görülmüştür. Hele romatir. malılar! Onlar hava tazyikinin deği- seceğini barometreden önce haber ve» rirler, Güzel İstanbulun havası, tâzyik yönünden nasıldır? Yuvarlağın yüzünde bulunduğu yere göre tazyi- kin iyice yüksek ve hele deniz kena- rında olduğu için düzgün, Napoli, Floransa gehirleri gibi bavalarınm güzelliği ile ün almış şehirlere ben- zemesi lâzım. Halbuki on dört yıl içinde Yapılan bir barometre istatistiğine bakılırsa İstanbul, yuvarlağın yüzünde kendi hizasında ve kendisi gibi deniz kena- rında bulunan şehirlere hiç benzemi- yor, Bir kere bu on dört yıl içinde va. sati tazyik tam yedi yüz altmış mili. metredir. Bu da İstanbulun coğraf- | ya seviyesine göre pek az. Bu baro- metre sayısına göre İstanbul bu se- viyeden çok yukarda, Danimarkanm Apenrade sehrine benziyor, İstanbul 41 derecede bulunduğu halde o sehir $5 derccede olduğundan, İstanbulun hava tazyiki kendi coğrafya derecesi» nin 11 derece yükseğine göredir de- | mek olur. Sonra, İstanbulda barometre pek | oynaktır. En yüksek derecesile en aşağı derecesi arasındaki fark 25.8 dereceye ekiyor, Bundan dolayı bu- rada havanın birdenbire değişmeleri pek sık oluyor. İstanbulun dört mevsim arasında barams te, bakımıydam bilyük.farklar. sati derecesi 758, yazın 757 olduğu halde sonbaharda 761,4, kışın 762.8 dir. Bunların neticesi şu oluyor ki, İs- tanbulda nezle ve soğuk alma ayni coğrafva neviyesinde ve deniz kena- rında bulunan başka yerlere nisbetle daha çoktur. Bundan baska, burada haya tazvi- ki lüzumundan az olduğu için top taktan çıkan kötü gazler daha çok ©- Tuyor. Bereket versin ki, azyikin az olma- sı İstanbul toprağından çıkan'radivas yonun daha çok olmasına sebep olu yor. Simdiki fenni fikirlere göre de bir iklimde en kiymeli sey radiyas- Birçokları» « Dört yüz ve- acaba, Ig Bu, Türkiyede Bir Hadisedir ! Çünkü: 9 nın yi “Karyoka,, 1 unutturacak heyecan ve lerzetie çok üstün «aheserler'dir. Baştan aşağı parter 40 kuruş ve program ücreti yak 14-10-9935 0 00 TA " ilmin; san'atkâslarının, “Karyoka,, yi YILDIZ SINEMASINDA UROLOG - OPERATOR Dr. REŞİD SAMİi İdrar yolları hastalıkları mütehassısı, Beyoğlu İstiklâl caddesi (Eski Mulen Ruj karşısı) Vehab B. Ap. No. 6i mi İstanbul Harici Askeri Kıtaatı ilânları | Demirköy Kıt'atı için el- | şa M. M. V. Satmalma Ko" li yedi bin liralık Dörtyüz | misyonundan verilir. Eksilt kırk ton Un kapalı zarfla | meye girecekler 2625 liralık eksiltmeye konulmuştur. | ilk inanç parasıile birlikte İlk teminat Dörtbin ikiyüz | kanunun 2 ve 3 maddelerin”) Doksan liradır. İhalesi 15 | de yazılı belgelerle birlikt Birinci Teşrin 935 salı gü- nü saat 16 dadır. İsteklile- teklif mektupları ihale sa* atinden bir saat evvel An“ yonundadır.Eksiltme 25-10- rin tekliflerini Vize Satın- | karada M. M. V. Satınalma alma momisyonuna o ver-| Komisyonuna vermeleri. meleri, (306) (5973) (323) 091) 7801 7676 6 İhalesi Fesh edilen 150 ton ağır benzinin kapalı zarfla eksiltmeye konmuş- tur, İhalesi 25-10-935 cu- ma günü saat I1l dedir. Hepsinin (o biçilen ederi 48750 lira ilk inanç parası 3656 liradır. İhaleye gire- ceklerin 2490 sayılı kanu- nun 2, 3 üncü maddelerinde istenilen belgelerle teminat ve teklif mektuplarını iha- le saatinden bir saat evvel Ankarada M, M.V. Satın- alma Komisyonuna verme- Bin baş dağ top koşumü katırlarına pazarlık günü yine talip' çıkmamıştır. Bu defa pazarlığı 21/10/9359 pazartesi günü Saat 14 te dir. Beher hayvanın tahmiri bedeli 330 liradır. Muvak- kat teminatı 17750 liradır. Evsaf ve şartnamesini al“ mak ve görmek üzere 16 li” ra 50 kuruş mukabilinde M. M. V. Satınalma Komisyo nundan alınacaktır. Pazar“ ığaiştir a k edeceklerin 2490 sayılı kanunda göste“ rilen vesaikle ve teminat leri. (333) (6245) 7965 | mektubu ile birlikte belli sie, De TSE gün ve saatte Ankarada M. : : M. V. Satınalma Komisyo- 50000 kilo koyun eti satın nuna gelmeleri. i alınacaktır. zamn eğen (246) (6348) namesi Satınalma Komis- D . erman €vi AÇILDI Her gün ikiden altıya kadar Hâstalar kabul olunur Pazartesi Perşembe günleri Yedi buçuktan ona kadar muayene ve ameliyatlar meccanen yapılr. Ront ken, diyatermi, ültraviyölet ve heri türlü asri tesisat. İstanbul o Cağaloğlu Mahmudiye caddesi Kız lisesi bitişiğinde Derman evi. 4 935 cuma günü saat 16da Bursada Topanede | Satın- alma Komisyonu binasında kapalı zarf usuliledir. Mu- vakkat teminatı 1312 lira 50 kuruştur. Eksiltmeye iştirak edecekler Ticaret O- dasında kayıtlı oldukları- na dair vesika göstermeleri lâzımdır. Teklif mektupları saat 15 şe kadar Bursada 9 Merzifon, (Tan) — Bu yıl ilko- | yondur. Bunun için, bizim güzel İs kullara çok istekli vardır. Birinci si- nıflar 60 talebeden aşağı olmâmakla beraber, diğer smıflar da doludur. Ha lihazırda, birinci, ikinçi, üçüncü, dör- düncü sınıflar için birer şubeye daha ihtiyaç vardır. Ve bu yüzden ilçebay» lığa hergün birçok dilekçe verilmek» tedir. * Akdağ, (Tan) — Kızılay kuru mu menfaatine Mavi Yıldırım piyesi temsil edilmiştir. Temsilde ilçe halkı ları ve köy mümessilleri ha- No. 22 HINÇ EDGAR WALLACE — Niçin ben de bu filmle bu ka- dar alâkadar oluyorum. bilmiyorum. İtiraf ederim ki, daha birkaç hafta evveline kadar, bir filmin nasl ya- pıldığı benim için esrardı. Hatta bu gün bile de öyle ya. O sırada sekreter, başını aralığından soktu. N — Mis Stella geldi, görüşmek İs ter misiniz? Knebvorth'un suratı hemen asıldı. Kısaca: — Hayır, dedi. Longval: — Ah, dedi, işte dün akşam gör- düğüm bir başkası dahat Ben civar. kapımın da film çevireceğinizi tahmin ediyor» |. dum. Öyle söylüyorlardı değil mi? Fakat Bose yanıldığımı söyledi. Ka- din güzel. Siz de öyle bulmuyor musunuz? — Pek, pek... — Doğrusu güzel. Modern haya- tn bize getirdiği gürükü ve patırtı karakterlet de yumuşaklığa ve tatlılı- ğa yer bırakmıyor. Gerçi ben terak- benim için hayatın ideal safhasıdır. İhtiyar ziyaretçi müsaade akp git- tkten sonra stüdyo direktörü Brix- an'a döndü: — İşittiniz değil mi? Güzelmiş ve tatlı karakterdeymiş. Eğer Stella tatlı karakterde yaradılmışsa, acaba seytan için ne biçim maya kullanıl. mıştır. —12 KAFA Brixan dışarıya çıkarken Stellayı stüdyonun kapısında gördü. Griff şa- tosuna, yemeğe dâvetli olduğunu da hatırladı, Genç kadm detektifin he- men yamına geldi: — Mister Brixan biraz sizinle £o- nuşmak istiyorum, dedi, siz detek- tifsiniz değil mi? — Evet. — Otomobilim sokağın köşesinde bekliyor, lütfen bize kadar gelmek ister misiniz? Brixan tereddüt etti. Söyliyecek hu susi bir sözü olmamakla beraber, A- dele'i görmekte daha ziyade İstical ediyordu. Nihayet daveti kabul etti: — Maalmemnuniye,. Genç kadın direksiyonu meharetle kullanıyor ve dikkati direksiyonda ol- duğu için yol boyunca hiç konuşmu. yordu. Rrixan genç kadının pencere- man, bu davetin sebebini dinlemeğe hazırlandı. Stella: — Mister Brixan, dedi, size bir şey söyliyeceğim, zannediyorum ki, siz de biliyorsunuz. Yüzü solgun, hareketleri asabi idi. — Söyliyeceklerimin hepsini an- lattıktan sonra bakkımda ne hüküm vereceksiniz, bilmiyorum. Fakat ne yapayım, artık susamıyacağım. O sırada holde zil çaldı. — Telefon, Bir dakika müsaageni- zi rica edeceğim. Genç kadın kapıyı yart açık bıra- karak, acele çıktı. kısa ve sef cevaplar verildiğini işitiyordu. Sonra bir süküt fasılası oldu. Anlaşılan ks- dın hiçbir mütalea söylemeden sade» ce dinliyordu. Stella iki dakika sonra salona gelince, gözleri parlıyordu, YÜ, 28 ateş gibi yanıyordu. — Söyliyeceklerimi biraz sonra söylersem, bana darılmazanız, değil mi? Şörizan, eki genç kadın Gre; ile konuştuğunu anlamıştı. “ise erimi hemen söyliyemediğim için, sizi beklettiğim için beni affediniz. Acaba yarın gö- rüşsek olur mu? Brixan serbest nun: — Hay hay! dedi kaldığına mem. İeri muhteşem bir manzaraya bakan ki düşmanı değilim. Modern zaman küçük zarif salonunda oturduğu za- — Sizi istediğiniz yere götüreyim mi? —— ——— anbulumuz bavaca nekadar soğuk, nekadar rürgârl: olsa yine bizim kıy. | metli yurdumuzdür. Lokman Hekim gir bulunmuştur. © Gazlayıntap, (Tan) — Halkevi için yaptırılan sahne Pek güzel ol - muştur. Halkevi tem$il kolu tarafın- dan gençliğe faydalı &serler temsil e- dilmekte — Hayır, teşekkür ede: biraz yürümek isterim, — Eğer isterseniz, sizi şehrin ka- pısında bırakırım. çünkü ben de o istikametten gideceğim. Brixan düşündü. Eibette o istika- mette gidecek. Çünkü Griff şatosu- nun yolu oradan geçer. Otşmobile bindiler, Genç kadın detektifi oteli. nin önünde bırakır brrakmaz, fırladı, gitti, Brixan otele girdiği zaman, gâr- son: , — Elendim, sizin için bir telgraf | var, dedi ocuk hemen yarıhaneye koşup bir telgraf getirdi. Brixan okuduğu telgrafın Müthiş manasını evvelâ an- lıyamadı. Bir daha okudu, bir daha ines.,, Bir Mat şonra komiserliğin önün- de otomobilden indi. Staines kendisi- ni kapının Eninde bekliyordu. — Bu sabah Erkenden bulundu. Hüviyetini daha tesbit eğdömedik. Detektifi içerde bir odaya götürdü. Odanın ortasındaki masanın üzerin: de bir kasa duruyordu. Kumandan kasanm kapağın! kaldırdı. Brixan balmumu kesilmiş olan ka- faya baktı ve kendisi de sarardı. — Vay eznina, diye mırıldandı Satmalma Komisyonu Reis liğine verilmiş olacaktır. (338) (6284) 7972 *.. Bir metresine biçilen €- der 35 kuruş olan 100 bin metre yatak kılıflığı bez ka- palı zarfla ihalesi 21-10- 935 pazartesi günü saat 15 tedir. Şartnamesi 175 kuru — 1 BİR İZ ÜZERİNDE Brixan kasanın içindeki o müthiş manzaraya sanki tutulmuş gibi bir müddet baktı. Sonra yavaşça kapa kın; kapattı, dışarıya çıktılar. Tarsdmız mu? — Evet, Foss'un kafası! Kneb- vorth sinema şirketinin eski senaris- tinin kafası.. Daha dün gece saat on bire doğru hayatdaydı. Görenler var. Ben de yüzünü görmedimse de, on birden evvel sesini işittim. Gritf şato- sunda idi. Kafanın yanında her zâ- manki gibi gâğıt yok muydu? — Bir kâğıt bulduk ama, ötekilere hiç benzemiyor. Staines daktilo ile yazılmış bir kâ- ğit uzattı, Bir tek satır: “İşte hainin başıl,, Dorking polisine telefone ettim. Gece yağmurlu havada o tarafta hir- kaç otomobil geçmiş. Fakat hiçbiri is yice anlaşılamamış. — ân neşredilmiş mi? Staines kafasını salladı. — Hayır, biz de ilk defa onudü - şündülik. Şimdi bütün gazetelerde iyi tedbirler almış buluruyoruz. Her ga- zete böyle bir ilân neğredildiği zaman, vâdettiler. bize haber vereceklerini ps MAKSİM »» Yapılmakta olan esaslı tamirat Ğ tadilit ve tezinatı bitmek üzeredir. Pek yakmda kapılarım sayın İZ müşterilerine açacaktır. Telefon: 42633 neşredilmedi. Brixan dedi ki: — Şimdi bütün ihtimalleri gözönür ne alalım. Bu adamın gece saat o birle sabahm üçü arasında öldürül * düğü muhakkak. Saat üçe doğru ol ması daha kuvvetle melhuzdur. Çün İ kü eğer katil Sussex'de oturuyorsü. İ kafayı Cobham nahiyesine getirip b” rakmak ve sonra sabahtan evvel geti” ye dönmek için vakit lâzımdır. Brixan hemen otomobile atlıyarak- Çhichester'e ve oradan da geç vakit Grifi şatosuna gitti. Zili çaldı. Hi$ cevap yok. Bir daha çaldı. En nihayet yukarı pencereden Gregöry'nin #€' duyuldu: — Kim ©? — Ben, Brixan? Biraz Mister Gr€ göry ile konuşmak istiyorum. le ne köni — İniniz, söyliyeceğim. — Ben şimdi yatağa girdim, yar? geliniz, daha iyi! — Hayır, şimdi sizi görmek isti” yorum. Araştırma yapmak için emif aldım, Brixan doğru söyltmiyordu. BöY“ le bir emir almak evvelce hatırımda” dahi geçmemişti. Pençeredeki adam hemen geri ç€ kildi ve cam kırılacakmış gibi şiddet le aşağıya indi. Uzun bir zaman gecti Arkas vari,