14 Ekim 1935 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 5

14 Ekim 1935 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 5

SON . Zecri Tedbirler Etrafında Fransızlar hiddet uyandırır şekilde hareket etmemek lâzımdır diyorlar Paris, 13 A.A. — Tanzim komite- | sinin çalışmalarından uzun uzadıya hseden gazeteler, tesirli olmaları Şartile ekonomik ve finansal tedbirler alınmasını ssrarla İstemekte, fakat tehlikeli bir siyasal durum ihdaz edil memesi için bu tedbirlerin hide: W- Yandırıcı bir mahiyet taşımamaları ge Tektiğini yazmaktadırlar. Bazı gâz€“ teler, iyi incelenmemiş yahut durum ile telifi kabul olmıyan aecri tedbirle- Tin alışveriş faaliyetini devirmek, ya hut karıştırmakla Avrupa ekonomi - sinde uyandıracakları karışıklıklardan Ötürü endişe duymaktadırlar, Petit Jurnal diyor ki: “On #ekizler komitesinde herkes abuk ve yerinde hareket etmek ve #n az hiddet uyandırıcı tedbirler kul- lanmak fikrinde birleşmiş bulunmak- tadır. Matin şunları yazıyor: “Zeeri tedbirin makanizması hay» #ete değer bir çabuklukla kurulmak- tadır. Tedbirlerin tatbikinin fazla ge- <ikmiyeceği tahmin edilebilir. Gö - Tüşmelerden anlaşılmıştır ki on sekize ler arasmda esaslı hiçbir ihtilâf yok- tur, Genel tesire göre tasarlanan ?€c- Tİ tedbirlerin derhal ve tesirli bir şe- kilde tatbik edilmeleri gerektir. İhtilâflı olan tek.nokta tatbik şe - killeri üzerindedir... Diğer tarattan, “Ouotidien,, gazete- si Almanyanın Büyük Harpte abluka- Ya rağmen iaşesini temin edebildiğini Ve şimdiki durumda, Italyan, Al - manya ile hemhudut olan ülkelerden mal alabileceğini hatırlatmaktadır.,, Jurnal gazetesi diyor ki: “Eğer derhal bir sonuca varılmak İsteniyorsa, basit ve mutedil bazr ted- birler almakla iktifa edilmelidir. Fax kat İtalyaya karşı, genel bir tecim otajı yapmak isteniliyorsa, çok büyük karışıklıklara doğru gidiliyor demektir.,, Ocwwre gazetesinde bowis şunları yaziyor: “Tedbirler çok geniş olarak tatbik edilmez - ki bundan korkmak gerek- tir - ve önemli bir sonuç vermezlerse, büğlıyacaklardını Berışçık bike oiaarabe Madam Ta- hık'arın doğmasından da korkulabil- ir Ocuvre gazetesine göre, böyle bir durum karşısında Fransa için asıl teh like, Almanyanın fırsattan istifade ederek Avrupayı karıştırması değil, fakat İngiltere İle olan ilgilerinin 80- gumasıdır., Echo de Paris'nin Cenevreden alıp son dakika sütununda verdiği bir ha- bere göre Hitlerci çevenler bir bildi- tig dağıtmışlardır. Bunda Almanya» nın silâh ambargosuna iştirake çağırıl mış olduğu hakındaki haberin ası'sız- Tığı bildirilmekte ve bunun hiç olmaz» sa vaktinden evvel verilmiş bir haber olarak telâkki edilmesi gerektiği söy» lenmektedir. Almanya o muhasamaya müdahale etmek ve bu hususta her - hangi bir durum takmmak için hiçbir sebep görmemektedir... Bulgaristan ve İtalya Sofya, 13 A.A. — Zeert tedbirler meselesini inceleyen Slovo gazetesi, ekonomik tedbirlerin müessir olmala rın? muhtemel görmemekte ve Al - manya ile Japonyanm fırsattan isti - fade ederek İtalyaya olan satışlarını artırmak istiyeceklerini sanmaktadır. Gazete şunları ilâve ediyor: “Bulgaristan durumu naziktir, Çünkü İtaiya her yıl 8-6 milyonluk Bulgar mak satın almaktadır. Zecri tedbirler ve Almanya Berlin, 13-A.A. — Naeht Ausgabe gâzetesi, ekonomik zecri tedbirlerin büyük püçlükterle karşılanacağı v İş tirak eden ülkeler için ağır fedakâr- lıkları icap ettireceği sonucunu ypren bir etüt yaymaktadır. Bu gazete diyor ki* “Ekonomik ablukanın ne demek ol- duğunu biliyoruz, Fakat yaşamak İ- çin döğüşen bir ulusun ne fedakârlık» lara, ne mahrumiyetlere katlanmağa raüktedir olduğunu da biliyoruz. Za- ten bu ablukanır birçok yarılmış nok» taları o'acaktır. Macaristan İtalyanın en başlıca tarım ve hayvan yetiştiri. cisidir. İsviçre de zecri tedbirler hal. goslavyanın İtalyaya vaptığı ihracat Yuka bazr tehlil rabili Lon- | bötün ini | dra ile Paris md Kez Dakik BEL SEYE ŞER Pmerikada kredi Amerikada enflâsyonu Deprem Nevyork, 13 A.A, — Kredi enflösyonu tehlikesi, Amerika- nın bu haftaki ekonomik duru * munun en önemli âmillerinden biri olmuştur, Nevyork borsası başkan: Gaks geçen çarşanba Rünü, şayet hükümet zamanın - da müdahale edipte önüne geç miyecek olursa tehlikeli bi rbuh ran olabileceğini söylemiştir. Kambiyo emniyet komisyonu başkanı Landis bu komisyonun elinde böyle bir müdahale kud - Teti olmadığını ve hükümetin ha len mer'i olanlardan başka hiç- bir tedbir düşünmediğini ifade etmiştir. Bu diyevler, Valuta fiatları - nın yükselmesine yardım etmek suretile müessir olmuştur. Buna binaen hükümet bitaraflık ya - sası mucibince ambargoya tâbi tutulan emtia listesine ipridaf maddeleri sokmamağa karar Vermiştir. Bu maddelerin piyasası 6-1- 930 danberi görülmedik bir had de erişmiştir. Muamelâtm genel surette iyi oluşu bu yükselişe | Yardım etmiştir, Bundan başka halk, Habeş harbinin yerine| maksur kalacağını zannetmeğe | mütemayildir. Genel surette ekonomik du - Tum Ağustos ortalarmdaki gibi olup yalnız ağır endüstride bir durgunluk görülmektedir. ama kle A Yurddaş! 31 Birinciteşrin arsmlusal bir arttırma günüdür. Yurddaş o gün diğer uluslardan geri kalmamamız için bankaya az da olsa para ya: tar, | ya i Ulusal Ekonomi ve| Arttırma Kurumu | Pm Helena (Amerika), 13 A.A, — Montana bölgesinde on iki ka - dat şehrin halkı gece yarısı bir yer depremi yüzünden uykudan uyanmışlar ve paniğe kapılmış - lardır. Kimseye bir zarar gelme miştir. Maddi hasar önemsizdir, Almanya; bir işçi Metz, 13 A.A. — String Ven- del'de çalışmakta olan bir işçi * nin kaçakçılar tarafından Al- man toprağına sürüklenerek jan darmalara teslim edildiği haber alınmıştır. Bu işçi Sarrebrük'de hapse tıkılmıştır. Bir vapurda iştial Haven, 13 A.A. — Dün Vo- roşilof adındaki Sovyet vapurun da makina dairesinde vezser fe- neri ile Norderney arasında kuy vetli bir iştial olmuş ve dört ki- şi ağır surette yaralanmıştır. E- ger birçok kişi de hafif yaralan mıştır. kaçırılan UÇUK HARIGI HABERLER © Peşte, 13 A.A, — Dış Ba- kani Kanya saltanat naibi tara” fından kaydıhayat şartiyle se- nato üyeliğine tayin olunmuş - tur. Kanya şimdiye kadar kabi - nenin pârlâmentoya mensup Ol - mıyan yegâne Bakanı idi. © Varşova, 13 A.A. — Zirar- dov'da adı sanı belli olmıyan bir adam, Rus işgali zamanın - da sosyalist Polonya çevenle » rinde iki yüzlü hareketlerde bu lunmuş olmakla tanınmış Saha- reviç'i öldürmüştür. Sahareviç meşhur sosyalist Montril'i çar- lık polisine yakalatmıştı. Saha - roviç'in hakiki hüviyeti bun - dan bir yıl önce meydana çıkmış tir. Bu adam, nasılsa , Polonya hükümeti hizmetine girmişti. İ K Pariste Bir Gösteride 500 Kişi Yakalandı | Paris, I3A.A, — Herhangi bir gösteri yapılmamış olduğu halde o- pera civarında ihtiyaten, beşyüz kis si kadar tevkil edildiği haber veril. mektedir. Merkufların içerisinde sol cenaha mensup, karşı nÜmayisçiler. de vardır, Tevkifat esnasında ne bir bağırtı du” yulmuş, ne de bir halk toplantısı görülmüştür . Üçüncü genel Espektör Rizede Rize, 13 A.A. — Tün Hopa- dan vapurla şehrimize gelen ü- çüncü genel enspektör çok sa - mimi gösterilerle karşılanmış - tır. Belediye önünde t halka enspektör Atatüri lâm ve muhabbetlerini müjdele- miş ve doğu illerine verilen kı met ve ehemmiyetten bahis ile üçüncü genel enspektörlüğün kuruluşundaki amacı anlatmış - tır, Enspektör bu sabah il kona - İ ğında memleket işleri ve bilhas- İ sa soysal durum hakkında şeh- İ rin ileri gelenleriyle görüşmeler İ ye konuşmalar yapmış ve yanın İ dakilerle birlikte bugün Güney- su vapuriyle Trabzona hareket etmiştir. İ Ankarada bisiklet mukavemetkoşusu Ankara, 13.A.A. — Bölge bisiklet mukavemet birinciliği bügün Akköp- tü - Sincanköyü yolu üzerinde iki defa gidip gelme olarak 92 kilomet- relik bir uzada yapılmıştır. Muhtelif klüblere mensup sekiz birkletiçinin iştirik ettiği bu yarış, musabıklar arasında bulunan fazla Tekabet neticesi, hemen denebilir ki sene bidayetindenberi yapılan koşu» ların'en heyecanlısı olmuğtu. Neticede dünkü sürat yarışını ka- kazan 1934. Türkiye. birincisi Gü- venç Spordan Talat Z.saat 52 dakika 15 sâniye ile birinci, Ankarâ Gücün- den Niyazi ikinci, Çankayadan Ösep üçüncü gelmişlerdir. Bu koşuda Ankara Gücüden Ey- yüb üçüncü gelmişse de bakem rapo- runa nazaran yarış harici berakıldı ğından, Ösep bir detece Üste çıkmış» tar, No.3 Tecessüsten kendimden © geçmis; onu gözlerimle takip ediyordum. Gü- zel çehresinin yeisli meali, ve şahane kumral saçlarının şaşaâsı hoşuma gi- diyordu. Prensesin sinirli bulunduğu meydandaydı. Her an imparatora dö nüyor ve yavaşça onun elini okşu- yordu. O, kadınlar tarafından göz hapsin- de olmasalardı, erkekleri teshir de e- debilirdi. Onun o mükâlemeye karış- mâk için sarfettiği gayret, nazikâne bir sükütla karşılanıyordu. Ona acı yordum ve onun, Rusya imparatoru olmak gibi bir betbahtlığı bulunan güzel, İyi ve şen bir adamı sevmesin- den dolayı buğza uğramasının sebe- bini anlıyamıyordum. Uzun zamandanberi beraber yass- malarına rağmen biribirlerine karş: bayranlıklarına hiç halel gelmemişti. Altmış dört yaşındaki Çar ikinci Aleksandr, on sekiz yaşındaki bir çapkın gibi hareket ediyor; prensesin küçücük kulağına cesaret verici söz- ler fısıldıyordu. Şarabın hoşuna, gi. dip gitmediğini soruyor, onun bütün söylediklerini tasvip ediyordu. Son- ra, ailesi efradma, dostane bakışlar. la bakıyor ve bu bakışlarla onları da şairane saadete İştirake davet ediyor, hiç olmazsa çocuklarda prensese kar. w sevgi uyandığını görmekten haz alarak kardeşlerimle, benimle şakala- şıyordu. Küçük Gogo Yemeğin sonunda, bir mürebbiye üç çocuğu getirdi. İmparator, gurur. la bağırdı: — Oh... İşte benim Gogom! Afacan oğlanı kucakladı ve omu- zuna oturttu. — Gogo, söyle bakalım, senin asıl adın nedir? Gogo: — Ben Prens Jorj Aleksandroviç Yuryevskiyim, cevabını verdi, — Prens Yuryevski, hepimiz si #inle tanıştığımızdan dolayı mahzu- BüyaEYİNİZ eke Pe ei dük olmak hoşunuza gider asabi müdahale — Rica edermi Sapa. İmparator, şakaya bozduğu bu tel. mihlerle, ailesi cfradı arasında küfüv süz zevcesinden olan çocuklarının meşru tanılmasına imkân olup olma» dığını yoklamak istiyordu. mi? ik defa olârak etiketi unutmuş ve Denizlide ipek böcekçiliği mektel açılıyor Denizli, (Özel aytarmız bildiri. yor) — Tarım bakanlığı Denizlide | bir ipekböcekçiliği mektebi açacaktır. Bu mektebin masraf: hususi idare ta- rafından temin edilmiştir. Okul icin fidan bahçesine yakın elverişli bir bi na kiralanacaktır. ri ÖZDİL Yeni bir anket açıldı | “Ulus”; refikimiz; dil hakkında | etimolojik bir anket açmıştır. An- | ketin gayesi; dilimizdeki kelimele- rin kökle, i ve ölleri ekleri hakkındaki | görüşleri anlamaktır. Bilginlerimiz ve dil işleri ile uğra- şanlarımız; bu anhetin aşağıya yaz in suallerine verecekleri ce | vapları gazetemiz yazı işleri direh- törlüğüne veya Ulus gezetesi yazı | direktörlüğüne gönderebilir- Anketin sualleri şunlardır: “1 — Sabah; sabahleyin. 2 — öğle; öğleyin; 3 — İkindi; ilindi- yin - ikindileyin, 4 — Akşam; ak- şamleyin: 5 — Yatsı: yatsıyın - yi 1) Bu izimeler mami teşekkül ye. için köke ilâve olunan ekler neler- dir ve eklerin herbirinin mâna fark ei rolleri ne olmüş- tar IV) Bu araştırma neticesinde A — Türk dili kökleri; ve; B — Türk dili ekleri; ve; C — Türk sözlerinin teşekkülü hakkında kaide çıkarmak müm kün müdür. herkesin önünde zevcine küçük ismi- le hitap etmişti, Bereket versin, Gogo, haşmetmea- bın tuvaletile o kadar meşgul idi ki, kend sine tevcih edilmek istenilen ün- vanın faidelerinden gafil kaldı. Ve Çar da cevap istemekte :srar etmedi. Bununla beraber, ikinci Aleksandr wn ihsas etmeden, imparatorluk bâre- danı azalarını hoşnutsuzluklarını an lamamaya azmettiği meydanda i ailenin bu ilk içtimar imtidadınca, hassa çocuk arının pazar keyiflerini şenlendirmekle vakit geçirdi. Yemekten sonra, bir İtalyan hokka bazın elçabukluğu marifetleri seyre - dildi. Gogo, içimizden en küçüklerini seçerek bitişik salona geçirdi ve orâ- da, bize, bisiklete binmekteki çevikli- ğini gösterdi. Sonra, Rus dağlarında buzda kayar gibi bir halmın lizerine oturarak kaydı. Küçük çocuk, bizim ve bilhassa kendisi on Üç yaşında olduğu halde yedi yaşında bir amcası olduğuna se vinen amcazadem Nicky'nin dostluğu nü kazanmak istiyordu. Kavga Kışlık saraydan ayrıldıktan sonra, €beveynimizin diğer bir kavgasına sa hit olduk. Annem birden bire taşdı: — Siz, istediğinizi söyler ve yapa- biti iniz, Ben, hiç bir zaman bu hile- kâr kadını tanımıyacağım. Ondan nef. ret ve onu tahkir ediyorum. İmpara- torluk ailesinin umumi içtimamda bir raderinize ( iye hitap etmesi me köntahlıktı > “ye MAP Babam, içini çekti ve ümüteiztikle başını salladı. Sonra epeyce mülâyim bir senle cevap verdi: Siz. hâlâ onun, iyi veya kötü olu- şuna, yahut kıyretsizliğine rağmen. Çarla evlendiğini anlamaktan istinkâf sdiyorsunuz. Bir kâden, ne zamandan beri, bir cemiyette, kocasının likabı- Bi kullanmak hakkından mahrum bu- İunuyor, Bana daima resmi elkabımla mu hitap ediyorsunuz? Annem, gözlerine yaşlar hücüm €- derek itiraz etit: . — Bu kadar gülünç bir mükayese- yi. nasıl yapabiliyorsunuz? Ben bi: İe kırmadım. Ben, benim ve sizin A Lİ mizin muvafakatile sizinle evlendim. Prenses bu gece teheyyücünden | Ben, imparatorluğun harabisi için kun | “inci Aleksandr ile külüvsüz dakçilik camiyorum. Babama da kızmak sırası gelmişti. Her kelimenin üzerinde durarak feve ran etti: — Sizi katiyen menederim, sizi bu kadar ayıp dedikodu arı tekrarismak- tan menederim. Müstakbel Rusya im paratoriçesine sizin ve diğer impara- torlük ailesi efradını, hattâ İrsen ve liaht olanla zevcesinin nezaketle mu- amele etmesi mecburidir. Bunun böy- le bilinmesi lâzımdır. N sw sesi Sarayda balo Ebeveynimin mükâlemesini dinler- ken, kendi kendime & soruyordum: Prenses Yourievskayayı nerede gör- müştüm? Birdenbire hatırladım ve o anda, Sen Petersburga seyahatlerimin birin de, Sarayda gördüğüm bir balo gör- lerimin önüne geldi. Onu, orada gör müş-üm. Kış ık sarayın tavanları görülemi- yecek kadar yüksek olan ve saray ser lerinde yetiştirilmiş orkidelerle ve s0- cak iklimlere mahsus sair çiçeklerle süslenmiş bulunan geniş salonları; palmiyeler sıralanmış büyük merdi. ven; aynaların şaşaalari'e parlayan dehlizler. Herseyi hazırlamak için, tâm iki hafta, sekiz yüz kişi çalışmış ve saray müteahhitleri soğuk içkiler ve nefis yiyecekler ihzarında biribir Çeviren: M. Rasim OZGEN Altmış Dört Yaşındaki Çar On Sekiz Yaşındaki Bir Çapkın Gibi Hareket e Ediyordu isdivacından doğan oğla lerile yarış etmişlerdi. O gece 73 in- İ ci Kırım alayına mahsus Miralay üni” formasını giymeğe müsaade almıştım. Salonların kapılar: önünde ayakta du- ran, baş arr“İa, tepelerinde impara - torluk rem olan iki başlı kartalı başlık taşıyan dev cüsseli muhafız şövalyelerin önünde kurularak gez - dim. Ve bütün gece, azamet hülyala- zımı incitecek bir işaretlerini görme- mek için ebeveynimden uzak bulun- maya dikkat ettim. Imparatorla Prenses Yourievskaya nın, refakatlerindeki en yaşlı Gran- dükler ve Saray ekâbiri i e salona ge lişleri, balonun başladığına işaret idi, Süvare, usule tebaan bir Polonez dan sile başladı. Çar, Veliâhdin zevcesile dansı açtı; onları, kıdem sırasile Gran dükler takip etti, İmparatorluk hâne- danının genç aazlarıma kifayet edecek kadar Grandüşesler bulunmadığı için, ben, babamın çocukluk zamanında ye tişmiş o an ihtiyar bir damdönörle dan setmeğe mecbur oldum. Polonez dansı , bugünkü dans şek- linde bir dans olmadığı için, kafile. miz, bütün salonlardan geçmeğe mec- bur oldu. Alu mabeyinci önden gidis yor ve gelişimizi haber veriyordu.. Uç dela sarayı devre't'k:; bundan sonra her salonda dans başladı. (Arkası var) Krallık Re Jimi Yunan Kiliselerinde Kral Jorj için Dua Ediliyor Atina, 13 (Özel aytarımız - dan) — Başbakan Kondilis ka- binenin kendisi tarafmdan teş - kil edildiğini Balkan andlaşma - sı devletlerine telgrafla bildir - | miştir, Bugünkü gazeteler Türkiye | Başbakanı İsmet İnönünün bu vesile ile Türk * Yunan dostlu * ğu hakkında tahminde bulun - muştur, Kliselerde dua Atina, 13 (Özel aytarımız * dan) — Atina Şarbayı Foçyas şehir evine Londrada bulunan kral Jorj'a bir tebrik telgrafı göndermiştir. Hükümetin emrile bugünden itibaren kliselerde'Kral Jorj nâ mına dualar yapılacaktır. Gazeteler krallığın ilânı üze * rine müfrit cumuriyetçi bulunan Atina baş piskoposunun istifa edeceğini yazmışlarsa da küse çevrenleri bu haberi yalanlamış- lardır. Krallık naipliği Atina, 13 (Özel aytarımız- | dan) — Kral naipliği salâhivet- lerini tayin eden muvakkat ka - rarname resmi gazete ile ilân edilmiştir. Parlâmento başkanlığına Fa- lano getirilmiştir. Kondilis'in diyevi Atina 13 A.A. — Atina ajan sı bildiriyor: Kondilis Atina gezeteleri di - rektörlerine yaptığı diyevde bil- hassa bugünkü hükümetin hiç « bir partinin hükümeti olmavıp yalnız yurtsever bir hükümet olduğunu söylemiştir. Kondilis geneloyun tam bir özgürlük içinde (yapılmasını sağladığını ve kral gelince. hü * kümetin istifasını krala verece * gini ilâve etmiştir. Kral Kostantinin cesedi Atina, I3 A.A, — General Kondilis, kral Kostantin *le “ra liçe Olga ve Sofi'nin ölülerin Kral Yorgi memlekete “© “er dönmez buraya getirilerek Va nan toprağına gömüleceğin -6y lemiştir .