3 Nisan 1936 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

3 Nisan 1936 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

DÜŞÜNDÜKÇE En Büyük Katil Araplar ateşten daha şiddetli buldukları intizarm cehenneminde ya- tan Hauptman İçin, ölüm, artık bir ceza değil, yaşamiya muadil bir mü- kâfattır. Şu satırların yazıldığı ana kadar hakkında verilen kararı bil mediğim bu adam, berset kazanarak hapisten çıksa bile hayat onun için bir işkence olmıya devam edecek; asıl katil yakalanmadığına göre, onu şimdiye kadar hapiste tutan ştiphe, beraetinden sonra da bütün dünyanın gözlerine dolarak, tabii ömrünü bitiriMteye kadar, zaptedilmiş bir lânet ve nefret halinde onun peşinden gidecektir. Asıl katil yakalanmadıkça bu şüpheyi öldürmek kabil mi? Ve bu şüpheyi öldürmedikçe Hauptman'ı idam etmek te, salrvermek te, mahpus bırakmak ta, adalet hislerimizi tatmin edemez, ilam edilirse: “Belki masumdu, niçin öldürüldü?,, diyebileceğiz; beraet kazansa: “Belki müerimdi, niçin salıverildi?,, diye soracağız; hapiste bırakılsa: “Suçlu ise neden idam edilmiyor? Suçsuzsa neden serbest bırakılmıyor?,, diye köpü- receğiz. Hauptman'dan evvel, Desdemona'nm temsil ettiği masum aşkları bo- gan şüpheyi, bu en büyük katili öldün Bir soru Dün okuyucularımızdan biri te - lefon etti ve dedi ki: — “Bilginizi yoklayınız,, için gü zel bir soru buldum, koyar mısınız? gi Memnuniyetle. Nedir bu s0 ru? — "Çıkmayan canda ümit vardır, yele kim ve kimin için söylemiş- ir? — Ben söyledim; Hauptman için. | İskambilden askerler Almanya Lokarmoyu bozduktan | #onra şimdi de Avusturya Sen-ler- men muahedesini bozdu. Çocuklar eski #nkambilleri uzun-| lamasma olarak ortasmdan ikiye| bükerler, adi kiremit şekline sökar-! lar, sonra bunları biribiri önüne di-! zerler, iskambilden askerler yapar - lar, nihâyet en gerideki mefere par- mağın ucile dokumurlar; iskambil -| den askerler de biribirini kovalıya- rak yıkılır. | Muahedeler, çocuklarım bu iskam- bilden askerlerine benzedi. Fakat ne | tuhaftır ki, her iskambilden asker yıkıldıkça #ahici askerler meydana çıkıyor. Tek kale Iki aydır Anadolunun muhtelif yerlerinde yaptığı bir tumeden dönen bir arkadaşımız dün matbaaya gel- di ve şu vak'ayı anlattı: Cenup vilâyetlerimizin ufak bir kasabasında gençler futbole merak #ardırmışlar. Nihayet işi büyüterek biribirine rakip olabilecek iki takım meydana getirmişler ve iddialı bir maç yapmağa karar vermişler. Gel gelelim ki, bu kasabada, de- ve meydanından başka maç yapma- ga müsait bir yer yokmuş. Nihayet kaymakama müracaat ederek o mey ra maç yapmak “İçin İzin almış- ar. Akşam üstü maçm en hararetli bir zamanımda uzaktan bir deve ker- vanı sökün etmiş. Biraz sonra da ker van, önde bir merkep, arkada bir sü- rü deve olduğu halde meydana gir- miş. Meydanm tam orta yerinde de- veler çökmüşler ve iddiali maç ta ya- rım kalmış. Gençler hemen, maçı seyretmekte olan kaymakama koşmuşlar ve ne “yapmak lizımgeldiğini sormuşlar. Kasabanm ne ticaret ve nede spor hayatını ihlâl etmiyecek kadar dira - yetli olan genç kaymakam hemen bir çare bulmuş: — Develer oldukları yerde * kalsın, siz de tek kale oynaym! Ev kadını köşesi Cevizli sandöviç: — Kiloluk ekmek ten ince dilimjer kesmeli, Biraz öevizi havanda dövmeli ve biraz tereyağı, biraz datoz gekerle karıştırdıktan sonra ekmek dilimlerinden birine sür meli ve başka bir dilimle kapatmalı, * Sardalyalı Sandoviç: «— Zeytinya » ğında durmuş sardalyeleri alarak de- risini, kuyruğunu, kılçığını çıkarma - Ir. Biraz tereyağile ezmeli, limon sik- malı ve ekmek dilimlerine sürerek san döviç yapmalı. "Tonlu sandöviç; — Kiloluk ekmek- ten kesilmiş iki ince dilime tereyağı sürdükten sonra dilimlerin arasma marul yaprakları, ton balığı parçaları koymalı ve karabiber ekmeli. Etli sandöviçler: — Yine kiloluk ekmekten kesilmiş ince dilimlere har- dal sürdükten sonra her nevi soğuk etleri dilimlerin arasma yerleştirme - E İni kendi saadeti yapmaktır,, diye ta - irmek Bizımdır. Peyami SAFA DİŞİN — Alpagu nedir? — Aleminyum kaç senesinde ve ki- min tarafmdan İstihsal edilmiştir? — Aşkı “sevmek, başkasının saa detine sevinmek, başkasının saadeti- rif eden kimdir? © ünkü Soruların Cevapları S — Kromlu çeliğin dikkate değer hastaları nedir ? O — Kuvveti, dayanıklığı, aşınmaz olması, $ — Asor adaları, ismini mereden almıştı 9 C — “Akbaba,, demek olan Porte - kizce “açorez,, kelimesinden. Bu ada- larda akbabalar pek çoktur. 5 — (Svenska Akademien) nedir? C — Isveç dilini tekemmül ettir - mekle meşgul olan “İsveç akademisi, 8 — Haheşistandaki Tsana gölü nün ehi ve boyu ne kadardır? C — 100 kilometro uzunluk, 60 kilo metro genişlik . Vilâyette Memurin kanunundaki son değişiklikler Memurin kanununda yapılan deği- şiklikler bakkmdaki kanun dün vilâ- yete bildirilmiştir. Yeni kanuna göre, tayinleri merkeze ait bütün memur - ların sicilleri vekâlet veya dairele- rinde ve tayinleri vekâletlere ait me- murların sicilleri de vilâyetlerde bu- lunacaktır. Tayinleri vilâyetlere &it memurlardan İcap edenlerin sicilleri- nin merkezde bulunması da caizdir. A serisine dahil memurlarm sicil- lerinin bir sureti Başvekilete veri- lecektir, Bir sene içinde tercümeihal vermiyen memürların cezaen birer maaşları kesilir. Devlet, idarei hususiye ve beledi- | yeler hesabına memleket içinde tahsil | görenlerden orta tahsili bitirenler 5. yüksek tahsili bitirenler 8 sene ve ayni daireler hesabma ecnebi memle- ketlerde tahsilini bitirenler de tahsili müddetinin iki misli kadar meslek ve ihtisasları dahilinde hizmete mecbur- durlar. Kadroda açık bir memuriyet bulunmasa bile bunlar, kanunen ta- yin edilebilecekleri memuriyete mah- sus, maaş ve emsali kendilerine ücret olarak verilmek şartile, Ihtisasları dahilindeki vazifelere stajyer olarak almacaklardır. Mecburi hizmet müddetini Ikmal etmeden evvel vazifeden ayrılanlar tahsil müddetlerince kendilerine ya- pılan masrafı faizile birlikte ödeme- ge mecburdurlar, Hususi kanunlarle bu kanuna gö- re, mecburi hizmete tâbi olanlardan banka, imtiyazlı şirket veya herhan- gi bir hususi iş istiyenlerin mecbur! hizmetlerini ifa ettiklerini veya taz- minatı ödediklerini vesika İle isbat etmeleri lâzımdır. Bu şekilde vesika göstermiyen mecburi hizmet erbabi- nı istihdam eden milesseseler kanu « nun tayin eylediği tazminatı üzerle- ŞEHİRDE OLUP Ondülâsyon Bir kısım makinelerin zararlı olduğu anlaşıldı Kadm berberlerinin kullandığı on- dülâsyon makineleri hakkında bele- diye fen heyetince bir talimatname hazırlanmaktadır. Şimdiye kadar ya- pılan tetkiklere göre, mevcut ondü- lâsyon makineleri başlıca üç tipe ay- Filmış ve bunlardan iki tipi, saç kı- vırma işlerinde kullanılmaya elveriş- li görülmüştür. Üçüncü tipin ise za- rariz olduğu anlaşılmıştır. Öğrendiğimize göre, yeni talimat- name ile bu tip makinelerin kullanıl. ması yasak edilecek, diğerleri için de birtakım kayit ve şartlar konacak - tır. Feri ku Bir karar İ İ Eski binalar — yıktırılıyor | Belediye, türlü kazalarm önü- ine geçmek İçin mühim bir karar ver- miştir. Bu karara göre, şehir hudut- ları içinde bulunan Ye yıkılmaya yüz tutmuş olan bütün binalar belediye- İnin emrile yıktırılacaktır. Bu gibi bi- nalarm mahallen ve birer birer tes- bit edilmelerine bâşlanılmıştır. Bu iş biter bitmez bina sahiplerine bu gibi binaları tahliye etmeleri için on İ beşer günlük mühlet verilecek, sa İhipleri bulunmayan binaları ise on beş gün bekledikten sonra belediye İkendi vesaitile yıktıracaktır. rbanları Askeri Baytar mektebinde dün .büyük bir ihtifal yapıldı Türk baytarlığınm iki büyük fen kurbanı olan binbaşı Ahmet ve mus- vini Yüzbaşı Hidayetin dokuzuncu ö- lüm yılının dönümleri münasebetile dün büyük bir ihtifa! yapılmıştır. İh- | tifale, İstanbulda bulunan bütün as keri ve sivil baytarlar iştirak etmişler dir. Haydarpaşa askeri baytar mektebi müdürü Genersi Nureddin Önal, sa at ikide, ihtifali açarak, rüam gibi teh likeli bir mikrop üzerinde çalışirkeb vazife başında ölen, bu iki büyük fen kurbanmm mesaisinden bahsetmi ve bunlardan başka Pariste rüam üze rinde tahsil ederken ölen baytar yüz- başı Kema! Cemilin hatırasmı anmış- tır. Bundan sonra, marazi teşrih mual limi Uveyz Mazhar, Türk mikrobiyo- loji cemiyeti umumi kâtibi doktor Nureddin namma, cemiyetin, kalpten gelen teesslirlerini bildirmiştir . Muallim Turgut Argun, lâboratuvar da fen kurbanlarının çalıştıkları ma. İsa başmda, onların yaptıkları işlerin mahiyetini izah etmiştir. Ihtifelin mektepteki kısmı bittikten sonra, ön- de çelenkler olduğu halde, Karacaah- met şehitler mezarlığına gidilmiştir. Mezarlıkta ilk önce, muallim Sabri Belediye Sular idaresinin birikmiş alacakları Belediye sular idaresinin 115515 li- rası resmi daire ve müesseselerden, 122328 lirası hususi abonelerden ol - mak Üzere 237839 lira alacağı vardır. Iki senedenberi biriken bu alacaklar, idarenin 936 senesi hesabma devçedil miştir. Ancak idare bu paranm be - hemehal 936 yılmâa tamamile tahsil edilmesi için esaslı tedbirler almıya, idari ve hukuki takibatta bulunmaya karar vermiştir. * İnek ahırlarında süt sağılp sati- lamuyacağı ve bu gibi ahırlarda mün- hasıran hayvanların muhafaza edile- ceği dün belediye riyasetinden şube - jlere tamim edilmiştir. Ayni zamanda bu gibi ahırların hafta tatili kanunu- na da tâbİ tutulamıyacakları ilâve 0- Tunmmuştur. * Yeni yıl bütçesinin tatbikile bele- diye şubelerindeki şeflerle memurlar arasmda bazı değişiklikler ve terfiler yapılacaktır. Bir hazirandan itibaren yeni kadronun derhal tatbik edilebil- mesi için şimdiden hazırlıklara basla- nılmıştır. Bu maksatla dün belediye- de bir komisyon toplanmış ve tetkik- lere girişmiştir. * Kundura boyacılarnın kahvelere girip boya boyamaları evvelce yasak edilmişti, Bu yasağa riayet edilme- diği görüldüğü için, dün belediye re- isliğinden şubelere bir tamim gönde- rilerek kararm şiddetle tatbiki bildi- rilmiştir. —e em m rine almış olacaklardır. * Mülkiye mektebi ve hukuk fakül- tesi mezunları Dahiliye Vekâletinin merkez ve vilâyetler beşinci derece- deki memurluklarınm bütün snıfla- rına tayin olunacaklar ve #tajlarmı bu smıflarda geçireceklerdir. Ancak başkaca istihkakları yoksa kendileri- ne 25 liradan fazla maaş verilmiye- cektir. * Bu sene İstanbul dairelerinde yaz çalışma saatleri mayısın başında tat- bik olunacaktır. | Yener söz almış ve Ahmet ile Hüdai- nin mesailerinden, meziyetlerinden bahsederek bu büyük kayıp karşısın» da, baytarlığın yegâne teselli çaresi- ni, onları unutmamakta bulduğunu söylemiştir. Stajiyerlerden Nail Uçar, Zeki Ma- denli, doktor Ekrem, ve Hakkı Bel- ler'de birer hitabe söyliyerek ihtiras İarını anlatmışlardır. Baytar Safi Tuk söz İle muallim Necibin sözlerinden sonra kabre çiçekler serilmiş ve ibti - fale nihayet verilmiştir. Server Hilmi ihtifali Diş tabibi ve eczacı mektebi müdü rü Profesör doktor Server Hilminin ölümünün yıldönümü münasebeti dün Merkezefendideki kabrinde bir ihtifal yapılmıştır. Thtifale üniversite profesörlerile ta lebeleri ve dostları iştirak etmiş ve merhumun kabrine çelenkler konmus tur. Cerrahi profesörü doktor Ziya Cemal Aksoy, Server Hilminin fazi - Tetli höcaltk hayatından bahseden bir nutuk söylemiş, hizmetlerini saymış- tır. Bundan sonra Doçent Suat İsmail Gürkan, Doçent Orhan Okyay, diş ta babeti talebesinden Enver, Muntafa söz söylemişlerdir. Saraybumundaki paçavra mahza - ninde ölü olarak bulunan bekçi Seli min katilleri dün meydana çıkarılmış tır. Bunlardan Abdullah Valde Hanın daki metresi Saimenin odasında, Ser- kis Karakaş ta Kumkapıda yakalan- mışlardır. Katiller, poliste sorguya çekilmiş - ler, ve Suçlarmı itiraf etmişlerdir. Tahkikatım seyrine göre, cinayet göy- le işlenmiştir: Abdullah ve Sergis Karakâş #açav ra satıcısıdır. Sarayburnundaki depo” dan birkaç defa paçavra çalan bu iki arkadaş, son defa Gül Mehmedin pe - çavra deposunu tamamile soymağ& karar vermişlerdir. Cinayetten iki gün önce Abdullah ve Sergis, Abdullahm odasında buluş- muşlar ve soygunculuk plânmı hazır- lamışlardır. Pazartesi günü öğleden sonra saat altı sularmda Saraybur - nuhdaki mahzen ciyarma gelmişler, Abdullah, sigarasım yakmak bahane- sile deponun kapısını açarak Selimin yanma kalmıştır. Fa gitmiştir. Sergis, dışarda gözcü 'kat Selim, Abdullahm maksadını ân- lamış, soygunculuğa mâni olmak iste- miştir. Bunun Üzerine Abdullah, Selimin üzerine çullanmış, Sergis te eline ge- İçirdiği kalın bir sopayı alarak içeriye girmiş ve bunu bütün hızile Selimin başma vurmuştur. Selimin başı parçalanmış ve zaval- ln adam yere yığılarak ölmüştür. Cese 'din başında iki yara vardır. Sergis, i- fadesinde vak'a esnasında Abdulla - hm elinde bir demir saç bulunduğunu söylemiştir. İkinci yaranın Abdulla - hm vurduğu demirle açıldığı anlaşı- mıştır . Tki arkadaş, bundan sonra, yanla» is ij Elektrik Yeni tarife bugün tatbik edilecek Usküdar ve Kadıköy su fiyatlarmı tesbit edecek tarife komisyonu, dün, Nafın Vekâleti başmüfettişi Tbrahi- min riyaseti altında şirket ve beledi- ye murahhaslarını iştirakile toplan- muştur. Toplantıda, şirketin geçen seneki bilânçosu tetkik edilmiş, yeni sene İ- çin masraf ve malzeme fiyatları gö- önünde tutularak tarifede bazı kü- çük değişiklikler yapılmıştır. Komis- yonun hazırladığı proje bugün Vekâ- lete gönderilecek ve tasdikten sonra tatbik edilecektir. Üç aylık elektrik tarifesini tesbit edecek komisyon da, bugün toplana- caktır. Maarif Bir tıp heyetimiz Atinaya gidecek Nisan ortasında olan beynelmilel Yubloji tıp kongresine Üniversitemizde davet edilmiştir. Rektörlük Tıp fakültesi profesörle | purile rinden bir heyetin oraya muvafakat etmiştir. * Orta mekteplerle İiselerdeki ba- kalların sattığı maddelerden bazı ta- | lebelerin hastalandığı görülmektedir. Maarif idaresi, bu hususta bir tali- matname hazırlamıya başlamıştır. | Şimdiye kadar alâkadar mektep mü- dürleri tarafından tayin edilen ba- kallar, bundan sonra bu talimatname hükümleri dafresinde Maarif idare- since seçilecektir. Bundan başka, sa- tışlar, daimi murakabe altında bu- lundurulacaktır. * Hukuk talebe cemiyetinin Hesap- ları vilâyetçe tetkik edilmekte idi,On gündenberi yapılan tetkikat bitmiş ve hesapların muntazam olduğu an- laşılmıştır, Hukuk talebe cemiyeti mayısta bir tenezzlih yapacaktır. * Cenevre Üniversitesi seriryatı dahiliye profesörü Roch, bügün #aat 18,30 da üniversite konferans salo- nunda (iç ihzazlr guddelerin tansiyo- na tesiri) mevzuu etrafmda bir kon- ferans Verecektir. Profesörün ikinci, rındaki paçavralarla beraber Mercan da Kilit hanında paçavra ticateti ya « pan Mişona giderek hepsini iki. yüz seksen kuruşa satmışlar ve hemen si- vışmışlardır. Bundan sonra iki arkas da biribirlerinden ayrlmışlar; Sergis, eskisi gibi orada burada gezmeğe baş lamış, Abdullah ta Valde hanmdaki metresinin yanma gitmiştir, Çalınan paçavralar, paçavra tÜccarmdan geri alınmıştır. Abdullah ve Sergis hakkin da dün akşam geç vakit tevkif kara- ra Verilmiştir. Adliye Kendine avukat süsü veren bir suçlu Kendisine avukat süsü vererek ba- kendisine avukat süsü vermesinden dolayı hakkında çeza kesilmesini iste- miş, duruşma, Karar verilmek tüzere 9 mayısa bırakılmıştır. İTENLER Küçük Haberler * Sular idaresi için depo — Bele diyeye bağlı Sular idaresi 35208 lira- ya bir arsa almıştır. Bu arsa Üzerin- de evveles bir boru fabrikası ve bir depo yapılması takarrtir etmiş, bu i- tibârla idarenin 985 bütçesile burâsı satın alınmıştı. Fabrika İşi şimdilik teehhür ettiğinden belediye burada yalniz bir depo yaptıracaktır. * Havuzlar müdürü döndü Ikinci beş senelik sanayi plânı ile ge- mİtamir ve muayene havuzları ge- Bişletilecektir. Bu iş için, on beş gün evvel. Ankaraya giden Havuzlar mü- dürü Cemil şehrimize dönmüştür. * Vapurlarda tahlisiye vesaiti — Deniz Ticaret müdürlüğü liman da- hilinde İşliyen deniz vesaitinin can kurtarma âletleri ve malzemesi üz6- rinde yaptığı son kontroller netice- sinde bazı vapurlarda kâfi miktarda tahlisiye simidi bulunmadığını tesbit etmiş ve keyfiyeti alâkadarlara bil. dirmiştir. Akay ve Şirketi Hayriye vapurlarındaki tahlisiye şimitlerinin adedini çoğaltmışlardır. * Yeni başmüdürün tetkikleri — Yeni Gümrük başmüdür vekili Mus- tafa'Nuri, Gümrüklerde yapılacak ts- Jahat İşi ile meşgul olmak Üzere tet- kiklerine başlamıştır. * Türkistanlı hacılar döndüler — Bundan bir müddet evvel Adnan va- hacca giden 400 Türkistan bir İngiliz şilebile avdet etmişlerdir. * Emniyet direktörlüğünde bir ta- yin — İstanbul Emniyet direktörlü- ğü birinci sube merkez memurların. dan Celâl Gümüşhane Emniyet me- murluğuna, önün yerine de hukuk fa- kültesi mezunlarından Zeki tayin e- dilmişlerdir. * Çocuk Esirgeme kongresi — 4 Nisanda Atinada toplanacak olan Balkan milletleri çocukları Esirgeme dernekleri kongresinde bulunacak olan heyet, dün akşam Çehi vapuri- le gitmişlerdir. * Film operatörlerinin tetkikleri— İngiliz film opâratörlerinden Vayn- ravt. Hİ) ve İzabel diin de sehrin muhtelif verlerinde tetkikatta bu- Tunmüslardır. Filmeiler, Boğarleinde bir gerinli vanmıslar ve Tatanbulun taht güzelliklerini gözden geçirmiz- tertir. z konferansının mevzuu menenjittir; pazartesi günü yine 1830da ayni yerde verecektir. Selimin katilleri dün fevkif edildi Suçlular, çaldıkları paçavraları 280 kuruşa bir tüccara satmışlar! Ne Dersiniz ? Ispanyadan limon !.. Kürâdeniz ve Akdeniz kıyılarımız birer limon, portakal bahçesidir. O up kıyıları limon yetiş- Mracat keme, Gülizarı serbest bırakmıştır. * Yerli mallar pazarmdan bir man- toluk çalmaktan suçlu Gülizar, ismin- de biri, dün, jandarma “refakatinde birinci sulh ceza mahkemesine getiri! miş, duruşması yapılmıştır. Gülizar, mantoluğu çalan kendisi olmadığı - nı, ayni evde oturdukları Hanife is - minde birinin çaldığını söylemiş, mah * Behçet isminde biri, çarşı içinde geçerken Mebrureye sarkmtılık et' mek İstemiş, Mebrurenin gikâyeti © zerine, polisler Behçeti yakalamışlar dır. Suçlunun dün ikinci sulh ©eezi mahkemesinde duruşması yapım ve mahkeme, kendisinin te" rar verilmiştir.