3 Nisan 1936 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 4

3 Nisan 1936 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 4

e gaye Kür e Sa SALIKMAZIN No. 9L Veliaht Mecit Efe Vahdettinin idare Böylece kızlarmın aşk maoeraları- nı dirlemeğe alışmış olan Vahdettin, Şehzade Faruk Efendinin aşkınıda pek tabii telâkki etmiş; ve derhal bundan istifade etmek istemişti. Eğer Şehzade Faruk Efendiyi bu aşk dolayısile elde ederse, hiç şüphesiz ki Veliaht Mecit Efendi, artık kendi aleyhinde bir harekete geçemiyecek- ti. Vahdettin bu kararı verdikten sonra, artık bu aşkın icabatma daha geniş bir müsamaha göstermişti. Padişahın kızı ile veliahdin oğlu; her gün İstanbulun bibedel bir köşesinde tatlı bir zevk hayatı geçirmektelerdi. Nihayet bir gün Şehzade Faruk Efendi, son sözünü söylemiş: — Sabiha Sultanı nikâhla alaca- ğin. | Demişti. Ve bunu demek te tabii bir zaruret haline gelmişti. Veliaht Mecit Efendi, bu vaziyet karşısında şaşırmıştı. Hattâ o kadar şaşırmıştı ki, bütün macerayı, kur- naz Vahdettinin el altından idare et- tiğini anlıyamamıştı. O zaman Vahdettine karşı olan bissiyatını durdurmağa ve bu izdi ca müsaade etmesi için haber yolla- mağa mecbur kalmıştı. Vahdettin; (335 senesi) Teşrini- ganisinin 10 uncu pazartesi günü, Veliaht Mecit Efendiyi Yıldız Sara- ya davet etmiş; şerefine küçük bir Yiyafet vermiş; kızı Sabiha Sultanm! Şehzade Fâruk -Efendi ile nişanlan- masına müsaade ettiğini tebşir eyle- mişti (1) ve ayni gündede, Faruk Efendinin (piyade mülâzımlevvel) rütbesinin (yüzbaşı) lığa terfiini ira- de etmişti. İşte bugünden itibaren artık Veli- âht Mecit Efendi, Padişah Vahdet- tinin kurduğu pusuya düşüvermiş; vaktinden evvel saltanat makamma geçmek için girişmek istediği miica- dele fikirlerinden vazgeçmişti. Fakat şimdi Yıldız Sarayında baş- ka entrikalar baş göstermişti... Fe- rit Paşanm sadareti zamanında İs- tenbula girmeğe muvaffak olumıyan (Prens Sabahaddin Bey), Ali Rıza Paşa kabinesinin iktidar mevkiine gelmesini müteakıp, yanında Husu- si Kâtibi (Ahmet Bedevi Bey) (2) olduğu halde İsviçreyi terketmiş; (335 senesi) teşrinisanisinin 2i inci günü İstanbula gelmişti. Fakat Sabahaddin Bey Istanbula gelirken (Roma) dan geçmiş ve İs- tanbulda atılacağı siyaseti, hayattaki muvaffakıyeti için Italya siyasi rica- İlinden müzaheret İstemişti.. Ttalya Hariciye Nazırı Kont Isforçiya, Prens Sabahaddin Beye, büyük bir Külmü kabul göstermekle beraber, "Türkiye siyaseti Için her zaman tes- hilâta amade olduğunu söylemiş ve manevi müzaheret vadeylemişti. Sabahaddin Bey, o aralık Romada bulunan bazı Osmanlı ricali siyasi. yesile görüşmeği de ihmal etmemişti. Kahire Sefiri Mehmet Ali Şevki Pa-| ga ve hususi bir vazife ile Romada oturan Galip Kemali Beylerle de mü- lâkatlar icra etmişti. Sabahaddin Bey, Istanbula ayak basar basmaz etrafı gazeteciler tara- fmdan Jhata edilmişti, OBunlarm sordukları sual şunokta üzerinde temerktiz etmekte idi: — Anadoludaki müsellâh milcade- le hakkındaki fikriniz nedir? Prens Sabahaddin Bey, sorulan| guallere kestirme olarak: — —fetilâyn maruz kalan bir! memleket halkmm, nefsini müdafax | 7" etmek için silâha sarılması pek tabit- | dir. Diye cevap vermişti. Prens Sabahaddin Beyin bu beya- natı, İstanbuldaki milliyetperverleri | nekadar memnun etmiş İsa: muha- lifleri de © derece hiddetlendirmişti. ! Derhal Vahdettine müteaddit jur- ballar verilmiş; bu zat İle Kuvayi Milliye arasinda gizli bir itilâf vet | tifak olduğu iddia edilmişti. Halbuki © ane kadar Prens Saba- | haddin Beyin ne doğrudan doğruya | Srvastaki Heyeti Temsiliye İle, ve | ne de sair milliyetperverlerle hiçbir alâkası mevcut değildi. İstanbula gelmekten maksadı, evvelâ memleke- tin vaziyetini esaslı bir surette tet- kik etmek ve eğer muhiti müsalt bulursa, kendi taraftarlarile işe gi-| rişmekten ibaretti. Bu, (iş meselesi) de, iki gekilde tefsir edilebilirdi. Biri, inlihaba iş- tirak ederek İstanbulda namzetliği- ni ilân etmekti. İstanbulda muhale- fet havasmın kuvvetle asmağina na-| Ziya ŞAKİR! ndi bu macerayı ettiğini anlamadı zaran Prens Sabahaddin Beyin meb- us olması ümit edilebilirdi. Meb'us olduğu takdirde ise, — senelerden- beri siyaset sahnesindeki hizmetine mükâfatan, tıpkı vaktile Ahmet Rı- za Beye yapıldığı gibi; — Meclisi Meb'usan riyasetine geçirilmesi muh- temeldi... Şayet bu İş olmazsa, pren- sin taraftarları el altından çalışa- caklar; kendisini sadaret mevkiine getireceklerdi. Görülüyor ki; (sadaret mevkii) için yanıp tutuşan (Ahmet Rıza) ve (Miralay Sadık) Beylerle (Damat Ferit Paşa) dan mürekkep safa, ni- hayet Prens Sabahaddin Bey de di- zilmişti. Osmanlı İmparatorluğunun şu son günlerinde.. “taç, taht ve saltanat... hepsi birden derin bir zeval ve in- kiraz uçurumuna doğru sürüklenip giderken; daha hâlâ (sadaret maka- I mı) köhne bir koltuk gibi müzayede- Son Osmanlı Veliahdi Mecit Efendi. nin oğlu, Şehzade Ömer Faruk Ef. de idi. Bu müzayedenin en hararet» N taliplerinden Damat Ferit Paşa ile Miralay Sadık Bey; es&sen İstan- bülda intihabın neticesini beklemek- telerdi. Prens Sabahaddin Bey şim- di gelmişti. Ahmet Riza Beye ge ince; Damat Ferit Paşayı sadarete getiren padişaha küserek İsviçreye giden bu zat ta, saraydan gönderi- len bir edilmişti. Şimdi, bu dört rakibin karşılaşma. sı üzerine, bakalım; (ayinei devran ne suret gösterecek) ti, ... 650 senelik Osmanlı saltanatma mukadder olan akıbetin baş göster- mesinden daha hâlâ gafil ve biha- ber olanlar, saltanat ve hilâfet mer- kezinde, makam ve mevki ihtirasla» rile biribirlerine külâh giydirmeğe çalışırlarken, harief siyasette de mühim hâdiseler cereyan ediyordu. (335 senesi teşrinisanisinin 21 in- el günüy ajans telgraflar (Paris konferansının feshine dair bir ha- ber neşretmişlerdi... Halbuki (Os manlı Hükümeti bir an evvel sulhün aktini bu konferanstan ümit etmek- te ve Paristen davet beklemekte idi. Buna binaen intişar eden bu haber, hiç şüphesiz ki Türkler için düşünü- lecek bir mesele idi. (Arkas var) (1) Nisandan tam Sç hafta sönra, ni” kâh merasimi Topkapı saraymda Hirkai Sandet dairesinde icra edilmiştir. Sabiha İ Sultana mabeyin başkâtiki Ali Fuat Bey (merbuni) Faruk efendiye de baş mabe- yinci Ömer Yaver Pasa vekâlet etmişlerdi, (3) Ahmet Bedevi Bez, şimdi Ankarada Ziraat Bankası memarlar, TAN Abone ve ilân şartları: Türkiye için Dışarı için ük rek E 70 “— Bir aylık . 8 - 1 yilik İlân için Tlâncılık Şirketlerine müracaat edilmelidir. Küçük ilânlar doğrudan doğ ruya idaremizce almabilir. Küçük ilânların 5 satırlığı bir defalık 30 kuruştur. 5 matırdap fazlası için satır başma 5 kuruş alır. Bir defadan fazla için ye kündap * 10 kuruş indirilir. Polis telgrafla İstanbula davet | lardır. Kavga kızışmış, Avni bıçağile Kazazede genç dün Bandırmadan geldi Geçen cumartesi günü Bakırkö- yiltden motörle denize açılan ve bir iki gün sonra Bandırma önlerine dü- İ şen iki gençten Suat, dün sabah Ban- dırmadan getirilmiş ve derhal tedavi altıma alınmıştır. Motörde soğuktan donarak ölen İsmet, Bandırmada gö- mülmüştür. Suat kendisile görüşen bir muhar- ririmize başından geçenleri şöyle an- latmıştır: .— Cumartesi akşamı arkadaşım İsmetle beraber kendi motörümle ba- lığa çıktık. Fakat gece balık peşinde koşarken motörün benzini bitti. De- mir attık ve elektrik fenerile Yeşil- köy deniz fenerine işaret vermek is- tedik. Fakat mümkün olmadı. Sular motörü sürüklemeğe başladı. O gece sabaha kadar denizin ortasında sal- landık. Ertesi gün, akşama kadar yanımızdan geçecek bir motör veya vapur aradık. Uzaktan birkaç vapur geçti, bizi göremediğinden ümitsizlik içinde ikinci geceyi de geçirdik. Pir kat pazartesi günü suut 14 kararla” rmda Marmarada issiz iki ada gö - ründü. Fakat dalgalar pek fazla ol- duğundan bir türlü adalara yaklaşa- madık. O sırada adalar civarmda bu- lunan bir motör bizi görerek yanımı- za yaklaştı ve yedeğine alarak ada- ya çekti, Fakat bu zamana kadar ar- kadaşım İsmet kendinden geçmişti. Bir müddet sonra da öldü. Suadin dizkapaklarmdan aşağısı uyuşmuş vaziyettedir. Henüz ayağa kalkamamaktadır. Kayıp çocuk bulundu Birkaç gün evvel ortadan kaybol. duğu iddia edilen, Tepebaşmda otu- ran İsmet dün bulunmuştur. İki araba çarpıştı Sadullahm gazöz yüklü arabası Çenberlitaştan geçerken (karşıdan gelen tuğla yüklü Sabrinin arabesile çarpışmıştır. Bu sırada Sadullahın arabasmn kasnağı öteki araba bey-| girihin göğsüne çarptığından hayvan bayılmış ve'bir gözü sakatlanmıştır. Yapılan tahkikat ta her iki arabacr| nın da ehliyetsiz arabacılık e ri anlaşıldığından yakalanmışlardır. Sol böğründen ağır surette yaraladı Beykozda Yalıköy caddesindeki 135 numaralı evde oturan Sıvaslı İb- rahim oğlu Mustafa ile Fevzi paşâ caddesinde Mustafanm kahvesinde yatan Avni, bir kadın meselesi yü * ünden aralarında kavgaya başlamış» Mustafayı sol böğründen ağırca ya: raladığından yakalanmış, mecruh hastaneye kaldırılmıştır. MEVLUT Mütekait Mareşal Kâzim Alpan to- runu ve İsmail Hakkı kızı Merhume Muallanın ruhu için 5 Nisan Pazar günü saat ikide Nişantaşında Tegvi- kiye Camiinde Hafız Burhan ve Ha- fız Yeşar tarafından Mevlüt okuna- caktır. Merhumeyi sevenlerin bulun- maları rica edilmektedir. ÖLÜM Eski Mektebi Hukuk ve Medrese- tülkuzat mecelle muallimi mütekaid Aksarayda kain Valde camii şerifin- de cenaze namazı bâdeleda Topkapı haricindeki aile kabristanma defne- dilecektir. Mevlâ rahmet eyliye. MEVLÜDU ŞERİF Yeni vilâyet bütçeleri Samsun umumi meclisi toplantılarını bitirdi Samsun, (Tan) — Vilâyet umumi meclisi bu yılki vilâyet bütçesini ha- aırladıktan sonra toplantılarını bitir- miştir, Bu yıl yapılan bütçede ba -İ yındırlık kültür, sıhhat ve hayır işle- rine büyük bir ehemmiyet verilmiş ve o nispette mühim tahsisat konulmuş- tur. Yeni bütçe geçen seneden 123.564 lira fazlasile 703.941 lira olarak tos- bit edilmiştir. Bu bütçeye göre, 928 yılmdaki kültür işlerine 205.680 lira bayındırlık işleri için 200.008 Hire, sağlık ve hayır işlerine de 75.862 !i- ra sarfedilecektir. Bundan başka, bu yılki ziraat ve baytarlık işlerine de lâzımgeldiği kadar tahsisat konul - muş ve muhtelif masraflar içinde 113.408 lira ayrılmıştır. Muhtaç köylülere buğday dağıtılıyor | Samsun,(Tan) — Samsunda bu s€- neki kuraklık yüzünden zarar gören muhtaç köylülerin vaziyetlerini ya- kımdan gören ilbay Fuat Tuksalm il- gili makamlara yaptığı müracaat Ü-| zerine, vardım yapılması kabul edil miş ve borçlanmak suretile devlet; buğdaylarından Ziraat Bankası vasi | tasiyle köylüye 700 bin kilo ve Has- ta, kimsesiz, çocuk, kadın ve ihtiyar- lar için de kızılay tarafından 200 ki- lo buğdayın dağıtılması hakkında © mirler gelmiştir, Buğdaylar kazalardaki muhtaç İ köylülerin ihtiyaçlarına göre ilde te- İşekklil eden bir heyet tarafından| taksim olunacaktır. Buğdayların bir kısmi Zile ve İstanbuldan getirtilmiş, geri kalan kısmı da Konya Ereğlisin | den gelmek üzeredir. Ziraat bankası vasıtesiyle dağıtı- İacak buf 'aylar hakkında ilbayirk - tan slâkadarlara talimat verilmiştir. Tevzinta bir iki güne ka dar başlanacaktır. Kızılayın odağıtacağı buğdayları tevzi için de Kizilay müfettişi şehri- mize gelmiştir. Bu buğdayların tevzi- atma da hemen bâşlanacaktır. Fakir ve yoksul köylülerimizin bu suretle korunmasi memleket çevresinde bil- hassa köylüler tarafından sevinç ve şükranla karşılanmıştır. Bir köy kadını muhtarlığa seçildi Sıvas, (Tan) — Karaçayır kamü- nu muhtar seçiminde Kamer adlı bir Türk kadın: köy muhtarlığına seçil miştir. Yeni muhtar, canla başla uğ- raşmıya başlamıştır. Köylünün, muh tarık işlerini başaracağına kuvvetli bir inancı vardır, Sarı Güllü Ev Server Ziya Gürevin Küçük Hikâyeler Geçenlerde vefat eden eski Şurayı Devlet azasından Bay Esad'ın ruhu na ittihaf edilmek üzere Nisanm be- ta eski ve yeni 18 No. lu evlerin mü- zayedesi 22-4-936 çarşamba günü öğ- leden sonra tatil olması dolayisile yalniz birinci arttırmasınm aynı gün sabahleyin saat 11 den 12 kadar ve / ikinci arttırmanın ilânı sabık veçhi- le icra edileceği tashiben ilân olu- mur. (21828) Mutlâka okuyunuz Her Kitapçıda Imroz hükümet konağı Tam zeytincilik ve hayvancılık ilerliyor Köylerin kalkınması için imroz, 2 Hususi muhabirimiz bildiriyor) 5 köyden mürekkep olan Ada ara- zisinin yüzde 75 i dağlıktır. Bunun i- İcin tmrozda zeytincilik ve hayvancı- lik ilerlemeğe müsait iki'mühim gelir | kaynağıdır. Köylerde tam teşkilâtı! (Özel azlık okulları) ve merkezde 5 sınıflı muhtelit ilk okur vardır. Kaza- da köy yollarına önem verilmektedir. Yeni yapılan hükümet dairesiyle kay makam konağı adayı güzelleştirmek» tedir, Adanın kaza merkezi olan Panalya köyünde 100 yıl evvel burada yaşı- yan Türklerin yaptığı bir cami var»! dır. Cümhuriyet devrinin bütün yeni- | Tiklerine katılan Türk İmrozda yaban &ı dilden köy adlarının yerine yeni ağ Dört yaşında bir çocuk diri diri yandı —- — Balıkesir, (Tan) — Sındırgı kamu- Köy sakinlerinden Mehmet oğlu Mustafanm karısı Fatma, dört ya - sındaki çocuğu Ayşeyi ocak başında kömür yığını halinde bulmuştur. Ka- dımcağız bu acıklı hal karşısında sa- çmı başmı yolmağa ve haykırmağa başlamıştır. Feryadı duyan köylüler eve koş- muşlar ve bu acıklı vaka ile karşılaş- mışlardır. Vakaya adliye el koymuş- yeni tedbirler alınıyor * lar takılacaktır. Tam teşkilâtı bir kaza olan Imrozun merkezinde yeni" ğe ve güzelliğe doğru övmeğe değef bir faaliyetle çalışılmaktadır. Köyle' rin kalkınması için bir (Tarım kre” di kooperatifi) kurulmuş, zeytinciliği ve meyvacılığı ileri götürmek içif İ (örnek fidanlığı) yapılmıştır. Güzel şarap, peynir imal edilen İm rozda Mevcut katır neslinin ıslahı # çin vilâyetçe (Merkep aygır) yollari makta ve iyi cins Plevne boğaları & Immaktadır. Yakın yıllarda güzel İmrozu İlerif miş bir kaza olarak göreceğimize şüf be yoktur. Hayvan yetiştirme işindi en mühim Âmil olan çayırlarımızff ıslahı İçin Sudan cinsi çayır tohumls” ri denenecektir. — 8. T. Küçük Telgraf van, Oran) — Özel yönetim devredilmesi üzerine bu yıl harizaf dan itibaren Sıvas ve çevresinde Ö” sel yönetim tarafından arariye li bir surçtte tesbit başlanacaktır. * Sıvas, (Tan) — Sıvas, öğretmeli leri, on beşten on beşe tertip ettikl€ ri eğlencelerine bu hafta da kız okulunda devam ettiler. Eğlence temiz ve canit olmuştur. * Trabzon,(Tan) — Helkevi ti sil kolu Mavi yıldırım piyesini sil etmiştir. Dört hafta arka ari muvaffakıyetle temsil olunan yes dört bin yurttaş tarafından İf *Temlir, (Tan) — 936 ilki koşuları 5 nisan pazar günü X yarış sahasında saat 14 te yaj tır. AZAK sinemasmda bu hafta 2 film birden - BAYANLAR MM artist - 8000 figüran ve 120 kişilik orkestra İtirakile sene- nin en muhteşem ©seri... Bir za- rafet RUBY KEELER - DİK PO- WELL - JOHN BLONDEL bulursunuz Fiyatı 50 kuruştur 2 -PATRON OLSAYDIM FERNAND GRAVEY ve MAX DEARLY tarafından güzel bir komedi. SIZ "DE MUTLAKA “GÖRMELİSİNİZ Ayrıca : Paramount Dünya Ha vadisleri : Eükinie ölem Vebize-. los'un cenazesi, FRANSA - URUGVAY futbol maçı vessire.. Bugün matinelerden başlıyarak İPEK sinmasında 2 büyükve son derecede güzel film birden 1-Gi ZLi YUVA N O'SULLIVAN İREN