3 Nisan 1936 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 3

3 Nisan 1936 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 3

m — 341-986 AnkaRa YATI A) —mayam Kazanç ve vergilerinde Ankara, 2 (Tan) — Finans Bakanlığı tarafından getirtilmiş bulunan muamele değişiklik TAN Muahedeler yırtılırken Dünkü telgraflar Avusturya hikü- metinin Senjermen muahedesi hilâ- | fma, mecliste, mecburi askerliği tesis eden bir karar aldığını bildiriyordu. Sen Jermen munhedesi, umumi harpten mağlüp çıkan Avusturya - Macaristan imparatorluğunu parça - lıyor, Avusturyayı âdeta vücutsuz bir baş halinde bırakıyordu. Artik Avus Avusturyada askerlik 3 NN) vee Yazıktır Hauptman'a! Amerikalı maruf tayyareci (Lind- berg)in çocuğunun aşırılıp sonra ölü bulunması nasıl vuktile âmme vicdanı Bı yaralıyan bir facia olduysa bugün © çocuğun katili diye tutulmuş ve ida- ma mahküm olmuş olan Bruno Hauptman'ın İdamı da, dünya Vicda- inmda hemen o derinlikte acıklı bir mi #inans mütehassıs Pişarl'in memleket içinde muhtelif vergi kanunlarımı- zn tatbikatı etrafında yaptığı tetkikat sonunda hazırlayarak Bakanlık makamma vermiş olduğu raporlar üzerinde Bakanlıkça incelemeler ya- pılmaktadır. Bu cümleden olarak mütehassısın kazanç vergisine ait Ta- Porunun tetkiki sonunda kazanç vergisi kanununda bazı tadilât yapıl ması kararlaşmıştır. Finans Bakanlığı, tetkik bürosu, kazanç vergisi kanununun tatbikinde tesadüf edilen güçlüklerle mütehassısm lüzum gösterdiği değişiklikleri bir kanun projesi halinde hazırlamıya başlamıştır. İturyanın muntazam bir ordusu olmu- yacaktı. Gönüllü asker kullanacak ve bu or- dunun mevcudu otuz bini geçmiye - cekti. Eski Avusturya - Macaristan İimparâtorluğu başmda olan ve bu im paratorluk parçalanmen Avusturya - dan çekilen Habsburg ailesi için bu İmunhedede bir kayıt yoktu. Haba - yara oldu. Vaktile yavrucağı öldürdüğü için herkesin yumruk sıktığı bugünkü mahkümun idamı 48 saat geriye kal- dı diye halk “Hurra!,, diye bağırmış, Düşünün duygular nekadar değiş - miş! İnsanlık, adaletin son noktası diye idam cezasmı bulmuştur. Tetkik bürosu muamele vergisi kanununda yapılacak değişikliğin csas- larmı da tesbit etmektedir. öğrendiğimize göre, memleketimize gelen ecnebi san'atkârlardan alm- makta olan vergi haddi de kazanç vergisi kanununda yapılacak değişik- likler arasında yüzde 50 den yüzde 10 a indirilecektir. Razkıya Sancağına yerleştirilecek Asuriler Ankara, 2 (Tan) — Uluslar Sosye- tesi tarafından iki sene içinde Suriye de Razkıya sancağına naklojunmala- rma karar verilen 20 bin Iraklı Asf. rinin Türkiye hudutları dahilinden Transit suretile geçirilmesi esnasın - da hükümetimiz tarafından almması lzmgelen resin ve harçların almma. ması teklif edilmiştir. Hükümet, Asü- rilerden ve beraberlerindeki hayvan. lardan resim ve harç almıp almmıya- cağı otrafında tetkikat yapmaktadır. ma Türk - Sovyet doktor- ları arasında iş birliği Moskova, 2 (A.A.) — 31 martta Voks cemiyeti merkezinde yapılan bir toplarda altıncı Türk tıp kongresi. ne iştirak eden Sovyet doktorlar he - | yetinin verdiği izahat dinlenmiştir.| Toplantıya Türkiye büyük elçisi Ze. kâi Apaydm ile Sovyetler birliği sıh - hat komiseri Kaminski, Sovyet dok- torları, Türkiye büyük elçiliği, dış ko miserliği ve Voks erkânı ve diğer ze- vat hasır. ki, ve heyet Azasmdan profesör Bur. denkot, Türk ve Sovyet doktorları a- rasındaki teşriki mesalyi kuvvetlen - dirmek için Sovyetler birliği ilim ku - rullarınm mühim neşriyatile büyük Sovyet Türk ansiklopedisinin tam beğriyalınn Ankaraya ve İstanbula | gönderileceğini kaydetmiştir. | k elçi Zekâi Apaydın, Sovyet | bilginlerinin Türkiyeye. ziyareti ile hâsıl olan güzel neticeleri kaydettik. ten sonra, heyet âzasına teşekkürle. rini bildirmiş ve bu ziyaretin Türkiye | Ye Sovyetler birliğini bağlayan kültür bağlarının bundan böyle inkişsf ve takviyesine hadim olacağı kanaatini göstermiştir. Ankarada Ruam Buğday komisyonu bugün toplanıyor Ankara, 2 (Tan) — Buğday ka- nununa göre kfrulan komisyon yarım tarım bakanının reisliğinde toplana- caktır. Bilindiği üzere, bu korusyona, tarım, finans ve iç bakanlıkları müs- teşarlarile ziraat bankası idare mecli- Si reisi ve umum direktörü iştirak et- mektedir. mücadelesi başladı Ankara, 2 (Tan) — Mevsim dola- yısile Ankarada rüam mücadelesi başlamıştır. Mücadeleyi baytar fakül tesi hıfzissıhha enstitüsü idare etmek tedir. Dışbakanlığında bir tayin Ankara, 2 (Tan) — Dış Bakanlık üçüncü daire memurlarından İsmail Hakkı Kâbil büyük elçiliğimizde kon- #olosluk işlerini tedvine memur edil. Komisyonun bu toplantısmda buğ- | miştir. Baş konsolos Fuat İzzet Ker- day satığ işleri üzerinde konuşulacak |man, 7 inci dereceden 6 me: dereee- ter, ye terfi ettirilmiştir. İriyat imalâthanelerinin muamele vergisine tâbi tutulacağı alâkadarlara bildirildi Ankara, 2 (Tan) — Muamele ver- | kokusu için kullanılan losyon, ko- Bisinin 2 inci maddesile tesis olu- (lonya, lâvanta ve esans gibi ıtriyat nan istisna hükmünden|mefhumüuna giren alelümum tuvale- hariç bırakılıp ayni fıkranın sonunda |te mahsus maddelerin ve gümrük ve parantez içinde yazılı eşya ara-| tarifesinin 358 İnel numarasın tek- sında zikredilen itriyatm ne gibi a z maddeler olduğundar tereddüt edil. İm sayılan eşyanın diği anlaşılmıştır. Finans Bakanlığı | “8! edildiği yerlerin motör kuvveti: bu tereddüdü ortadan İma va işçi mayısma bakılmaksızın mus çin valiliklere bir tamim ır. | amele vergisine tâbi tutulmasını bil- Bakanlık bu tamiminde munhasıran, | dirmiştir. Küçük Ankara | Bakanlar Heyeti Haberleri * Ankara, 2 (Tan) — Denizyolları idaresi yük ve yolcu tarifesini tetkik dün toplandı Ankara, 2 (Tan) — Bakanlar He eden komisyonun tesbit ettiği ye- | yeti öğleden sonra bir toplantı yap- ni tarifede bazı tenzilâti esasları var. | Matir. e eşiği Bayar bugün icap eden tetkikleri yapacak ve tari- fe Bakanlığın tasvibine arzedilecek- | 2 tir, ; “ şehrimize geliyor * Ankara, 2 (Tan) — Amerika) Ankara, 2 (Tan) — Ekonomi Ba- Büyük elçisi bu akşamki trenle İs-Jkanı Celâl Bayar bu tanbula hareket etmiştir. Akşam 7.10 treniyle Istanbu- burğların tekrar Avusturya tahtma geçmemelerine dair alman kararı, sonradan toplanan “sefirler konfe « ranar,, vermiştir. O zamandanberi, Avusturyalılar başlıca iki şey istiyorlardı: 1 — Habsburglarm tahta iadesi 2 — Sen-Jermen muahedesinin tek rar tetkiki Bugün Avusturyalılar işe ikinci maddeden başlamış oluyorlar, Bunun birçok sebepleri vardır. Evvelâ, küçük anlaşma Habsburg- İarın tahta getirilmesini bir harp se - bebi olarak telâkki edeceklerini bil - dirmişlerdi. Bununla beraber, Fran- sa, İngiltere ve Italya, “anşlus,, tehli- keşine Karşı en kuvvetli silâh olarak munhedeleri yeniden tetkik işlerine gelmediği için - Habsburgların tek - rar Avusturya tahtma geçmesi fik - rine karşı uysal davranıyorlardı ve Çekoslovakyayı da oldukça fikirleri. ne iştirak ettirmişlerdi. Yalnız Yugos lavya ve Romanya hükümetleri buna | yanaşmıyor ve İngiltere kralınm ölü. münden sonra Pariste yapıdan görüş- melerde bu noktai pazarını teyit et - miş bulunuyorlardı. Bunun Üzerine, Avusturya faşistle- ri reisi Prens Ştarhemberg'te Habs < burg meselesi üzerinde israr etmiye - ceği bildirmişti, Sonra, Alması sinin askeri hü buna karşı itilâf devletlerinin aksillâ- meli hemen hemen “sembolik,, olmuş tu. Bu, mushedelerin tekrar tetkiki» İnin bir taraflı olarak ta kabil olabi - leceğini zımnen gösteriyordu ve cesa- ret verdirici bir idi, Nerede kaldı ki, Avusturya hükü. eti, geçen sene bugünlerde askeri İmüsavata ait iddiaları alâkadar dev letler nezdine bildirmişti. O zaman, Avusturya hükümeti 70 bin kişilik muntazam bir ordu teşkil etmek isti- yordu. Askerlik müddetinin, Avusturyada iki seneye çıkarılması ileri sürülüyor, | ——————a la hareket etmiş, istasyonda bakan « lik ve ofis erkânı tarafından uğurlan miştır. Celâl Bayar, Pazartesi günü Ankaraya dönecektir. Türkofis reisi doktor Mecdet Alkın ile ticareti teş - kilâtlandırma bürosu direktörü Ser. vet te ayni trenle Istanbula gitmişler dir. Celâl Bayar yarn sabah İstan. bulda bulunacaktır. Vivanada Mari Terezin heykefi kuvvetleri iki kısma ayırarak, bunlar dan üç fırkasını Viyanaya, dört fır- kayı da Selzburg'a yerleştiriyorlardı. Avusturyada bugünkü tasavvurların henüz ne şekilde olduğu belli değil Avusutryanm bu kararı alırken son yapılan Roma görüşmelerinden istifa de etmiş olduğu şüphesizdir. Çünkü Romada Avusturya - Macaristan ve Italya arasmda yapılan son anlaşma. da Mussolini Şusnige silâhlanma hu - susunda Avusturyaya yardım edece- ğini bildirmişti. Parlâmentolar birliği konseyinin toplantısı Arstulusal parlâmentolar birliği konseyi 9 nisanda Niste toplanacak- tır. Konseyde Kamutayımızı temsil edecek olan saylavlardan Falih Rıf- kı Atay dün akşam saat yirmide ha- veket eden Çelli vapurile, saylav ”İ Mesut ta Avrupa ekspresile gitmiş- lerdir. Sorbonda Türkiye hakkmda konferanslar vermekte olan Fazıl Ahmet heyetimize Niste iltihak ede- icektir. Romada İngiliz Elçiliği önünde nümayiş Londra, 2 (A.A.) — Romadan Roy Bunun medeniyet tarihinden evvel bir buluş olduğuna ve nihayet kana kan istiyen ilk insanların biribrileri - nl öldürmedense bunu bir üçüncü kuv vetin yapması an'anesine dayanan es- ki ama tarihten eski bir âdet idüğüne stiphe yoktur. İnsanları idam etmeli mi? etmeme- li mi? Burada münakaşa uzun olduğu kadar yersizdir de, Bu bir uzun ceza nazariyesidir. Fukat dikkat edilecek nokta şadur: Idam cezası tatbik edilince biten bir cezadır. Onun bütün azabı tatbiklen evveldi İ Biradamm hayatma hatime çek- mek nihayet 10-15 saniyelik bir iş- tir. Bütün eza ve cefası 10-15 saniye olan bu cezanın asıl kötü tarafı mah- kümun hükümden, ieraya kadar ge - çen ölçülmüş ömür parçasınm her an kısaldığını görmesinde ve her an ölüm teri dökmesindedir. Undbergin çocuğunu öldürmek su- çile idama mahküm Bruno Haupt- man İşte bu yüzden okadar azap çekti ve o kadar- cezalandı ki, dün aleyhinde olan dünya efkân buzün kendisine merhamet ediyor, kurtul - ması yolunun bulunmasını özlüyor. Buna sebep adaletin Amerikanvari tevriidir. Mahküm edildiğindenberi iki defa Jidamı geri berakılan, bu suretle iki de i İfa ölüme yaklaştığını duyarak kıvra- nan Hauptman'ın artık idammı geri İ bırakacak hiçbir sey kalmamış ve bu faclanm son perdesi elektrik sandal- yesine oynanıp bitmesi takarriir ede- rek 31 mart akşamı mahküm, saçları kesilmek ve dini telkinat yapılmak suretile idama hazırlanmış iken, ilam dan beş dakika evvel hükmün icrası, tekrar 48 saat geri bırakılmıştır. E, artık günahtır! Biliyorum ki, İbu satırların, o hükmü icra veya te- hir edeceklerin , gözlerine ilişmesine ter ajansma bildirildiğine göre Habe | onlurm yazımdan haberdar olmaları, şistanda kazanılan son zaferi kutlula |na imkân » 'dur. Lâkin okuyucuları- mak üzere şenlik yapan 100 kadar 1- | mızın vicdanı “âmma bu ölüm hafa- talyan talebesi, Ingiliz elçiliği binası önünde durarak şarkılar söylemiş ve Ingiltere aleyhinde nilmayişte bulun- muşlardır. Bundan sonra İngiliz kon- solosluğuna yürlimek istiyen talebeyi polis yan sokaklardan birinde durdur mağa muvaffak olmuştur. Ingiliz elçiliği sıkı bir muhafaza el. tında bulundurulmaktadır. Bu hâdise kanına artık bir nihayet vermelerini bağırarak onlardan istemekten kendi- mi alamadım, Yazıktır bu katile?.. B. FELEK ——— ——— münasebetile Royter ajansı. son haf talarda vuku bulan İngiliz aleyhtarlı- ğı vakaları hakkında tafsilât vermek tedirler, ugümn Ev kraliçesi müsabakamızın ev idaresi imtihanları başlıyor İmtihanlar Selçuk Kız San'at mektebin. de yapılacak Ev kraliçesi müsabakamızın dikiş ve biçki imtihanları evvelki hafta, yemek pişirme imtihanları da geçen hafta yapılmıştı, Bu iki imtihanın neticesi, kazananlar ve dereceleri heyeti tarafından tayin edilmiş- ti. Bunlar tasnif edilmektedir ve ya- kında ilân olunacaktır. Şimdi sıra ev idaresi imtihanlarm- dadır. Ev idaresi imtihanları da Sel çuk Kız San'at mektebinde, mekte- bin değerli müdürü Asımın nezaretin- de bugün yapılacaktır. Bu sabah sa- 4t dokuzda başlayacak olan İmtihan- lar yarın akşam bitecektir. ve yarın akşam bitecektir Ev idaresi için idaremizde kaydolunanlar idaremiz 1 ve 2 numaralı resimler: Eski Dişçi mektebi müdürü merhum Server Hilmi için Merkez Efendideki mezarı başında yapılan ihtifalden intiba- lar — 3 ve 4 numaralı resimler: Paçavra deposunda öldürülen bekçi Seli- min dün yakalanan katilleri: Karakaş ve Abdullah — 5 ve 6 — Kadıkö- yünde mücevher hırsızlığı yapan ve dün yakalanan Emin ve Bahrinin bir arada alınmış resimleri ş tarafından * kendilerine verilen kuponlarla birlikte bu- gün saat dokuzda Selçuk Kız San'at Mektebinde ha- zır bulunmalıdırlar,