3 Nisan 1936 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 5

3 Nisan 1936 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 5

meatğimen SERER Nİ, GEİTATR m —— 3-4-086 Dİ Alman cevabı karşısında gazetelerin yazdıkları İngilizler cevabı müsait karşıladılar Londra, 2 (A-A.) —Bu sabahki İngiliz Alman sulh plânı hakkında neşriyat yapmakta ve mü- tales yürütmektedirler. Times diyor ki: “Hitlerin yeni tekliflerine verdiği şekil sulh müzakeresi yapmak husu- sunda samimi olduğu hakkındaki ka- 'naati kuyvetlendirecektir. Müzakere- ye derhel başlanmasma bir mân! var. dır ki o da Lokarno paktınm ihlâlini bilmemezlikten gelmek imkânsızlığı. İmes, erkânı harbiyeler arasnda. ki görüşmelere dair olan Alman be- tı hakknda diyor ki: “ Alman itirazı büyük bir güç Yük doğurmaktadır. Almanlar, Lo. karno pakt hiçbir süretle ihlâj e- dilmediği hakkımdaki noktai nazarı. nm Fransa tarafından tamamen ka- bul edilmesini istemektedirler, Hitlerin sözleri müzakereyi redde- den mahiyette katiyyen değildir. Plânm her noktası müzakereye da. yet mahiyetindedir. Deyli Telegraf şöyle yazıyor: “ Alminn teklifleri geniş bir mliza- kere zemini açmaktadır. Fakat en belli başlı engel olduğu gibi duruyor. 'Almanya kabahatli olduğunu kabul etmek istememektedir. Asil güçlük ü- zerinde mutabık kalman noktalara sndnkatle riayet edileceği kanaatini uyandıran bir itimat dUYgusu tesi. sidir.,, Belçika gazeteleri ne diyor? Brüksel;2 (A.A.) — Belçika gaze- teleri, bugün, Alman cevabı hakkm. da kına mütalealarla iktifa etmekte- dirler, La Libre Belgigue diyor ki: “7 Martta Ren mmtakaamda vülcu- de getirilen emrivakiin devamı ve Londra tekliflerinin reddi menfi şey- Fakat bununla börüker Alman cevabmda müsbet teklifler de vardır. Etolle Belge gazetesi de, Almariya le mizakerelere girişilmesini iste- mektedir, Yalnız Natlon Belge, Alman tek - biflerini tamamen reddetmekte o ve Almanyaya hukuk müsavatının ve- rilmesi aleyhinde vaziyet almış bu - lunmaktadır. Avusturya müsait karşıladı Viyana, 2 (A.A) — Relchspost gazetesi, Alman sulh teklifleri hak- kında bilhassa diyor ki: “Bitlerin cevabı, vâkıa Lokarno devletleri tekliflerini reddetmektedir, Fakat bu ret keyfiyeti gayet uzlaşıcı bir tarzda Yapılmış ve ayrıca, hiç ol- maasa mfzakerita bir esas teşkil e debilecek büyük bir #ulh plânı geniş- Uğinde mukabil teklifler ileri gürül müştür., Lo'9! BEN YALAN SÖ EMEYORUM, LORD Yunanistanda Atina, 2 (A.A.) — Yunan matbu- atı umumiyet itibarile Alman sulh plânmı müsait bir şekilde karşılamak tadır. Halkçı Parti ile alâkası olan Katimerini gazetesi, bu plânm, Al - manyanmn samimi niyetlerinden süp- he ettirmiyecek derecede açık oldu- ğunu yazmaktadır. Halkçı Partisi organi olan Prola gazetesine göre, Al man plânı, kat'i bir hal çaresine gide- bilecek olan yeni bir görüşme devre- si açacaktır. Fransız gezeteleri ne yazıyorlar ? Paris, 2. (A.A) — Diplomatik ma hafil, şimdilik, Alman cevabı karşı- sındaki düşlinceleri bahsinde kat! bir ketumiyet muhafaza etmektedirler, Fransız gazetelerinin fikri Alman tekliflerinin Fransız sulh noktai na- zarına aykırı bulunması dolayisile kabili kabul olmadıkları merkezinde- dir. Gazeteler, bu projenin diğer devletlere yüzde yüz Alman zihniye- tine göre çizilmiş bir sulh kabul et- tirmeği gözeten bir nasyonal-sosya- lizm propaganda eseri olduğunu İle- ri sürmektedirler Gazetelere. göre, Fransız hükümetinin diplomatik mü- ' zakerelerden vazgeçerek Alman tek- İlifini reddetmesi, fakat diğer taraf- tan öteki Lokarno devletlerle bir- likte vaziyetin icap ettirdiği tedbir- leri alması lâzım gelmektedir. Yal- İniz birkaç sol cenah gazetesi, hükü- meti mukabil teklifler yapmağa ve herhalde aradaki bütün köprüleri yıkmağa gayret etmektedir. Ta Jour diyör ki : “ Alman cevabı, ne bir hakiki fe- İdakürlık, ne de kendisinden beklenen sembolik bir jest ihtiva etmektedir. Pad yemem el zırlanmıştır “Tekliflerin bazıları, hat tâ İleride yapılacak müzakereler için esas olarak dahi almabilir, Echo de Paris gazetesi diyor ki : “ Almanya, öyle bir program tek- Mf ediyor ki, eğer tatbik edilirse, Av- rupa kana boyanacaktır. Hitler, ay-| tir, ol zamanda gazetelerin ağzmın ka- patılmasmı da istemektedir, ta ki Fransiz gazeteleri Almanyada yapı» lan şeyleri tenkit edemesin. Bu teh- didkâr vesika karşısında Fransız dış İşleri bakanmın bir tek yapacak şeyi vardır, 11 mart tekliflerinin Al man hükümeti tarafından reddedil- miş telâkki edilmesi lâzım geldiğini Londraya bildirmek ve daha sonra- ya bırakılacak olan tedbirleri almak Üzere Fransız, İngiliz ve Belçika dev let adamlarını derhal toplanmasını istemek, Yunan liderleri dün toplandılar Dış siyasayı görüştüler * Atina, 2 (Tan) — Bugünkü lider - ler meclisinde Başbakan, Yunan Ka- nunu Esasisinde yapılacak tadilât için toplanacak encümene bütün parti li- derlerinin iştirakini istiyecektir. Baş- bakan yapılacak tadilâtım parlâmen- toda tasdikini kolaylaştırmak için en muvafık tedbirin bu olduğu kanaatin dedir. Bu encümende General Metak- sas hükümeti temsil edecektir. Hükü- General Metaksas met parlâmentonun üç ay mllddetle tatilini istemektedir. Elçiler malâma istediler Atina, 2 (Tan) — Türkiye, İngilte re, Yugoslavya devletlerinin burada- ki elçileri dün ayrı ayrı Başbakan Demircisi ziyaret ederek uzun boylu görüşmüşlerdir. Romanya Başbakan muavini ve Sü Bakanı Gene ral Metaksas ile görüşmüştür. Bura gazetelerine göre elçiler bu ziyaretle- ri esnasinda liderlerin bugünkü müza- kereleri ve Yunanistanın vaziyeti hak kında malümat almışlardır. Ölüm işkencesi Hauptmanın idamı i Cumaya bırakıldı Trenton, 2 (A.A) Hauptman cuma günl safit 20 de idam edilecek- Hapishane direktörü, Kimberlinğ. büyük jüri heyeti cuma günü akşamı na kadar, Pol Vendeli meselesi hax - kmda bir karar vermezse, Hauptma- nın idamı yine tehir (o edilebileceğini söylemiştir. Vendel, evvelce itiratta bulunmuş, fakat sonradan sözlerini inilir etmiştir. Digektör, jürinin hafta sonundan daha ileriye tehire salâhiyeti olmadı. ğını, bunun işin bir mahkeme ve ya hut şalâhiyetli memur kararı lâzım olduğunu ilâve etmiştir. TAN HABER elçisi de | İ | Doktor Ekener Zeplin balonu kumandanı Doktor Ekener Alman şeflerin gözünden düştü Berlin, 2 (A.A) — Reufpr ajansı İbildiriyor: | Göbels, Alman matbuntma, Ecke-| nerin İsminden bahsedilmemesi ve £0| toğrafmın seşrolunmaması hakkında İtalimat vermiştir. | Ekener neden gözden | düştü ? Wondra, 2 (A.A.) — Reuter ajansı nın haber verdiğine göre Eckener, ye ni Hindenburg zeplinini kendi isteğiy- le seçim mücadelesi emrine âmade kı kmaktan imtina ettiği için hükümet mahfellerinin gözünden düşmüştür. Mumaileyhin, bundan başka, zepli- nin bulunduğu hangardan seçim afiş | lerinin kaldırılması emrini verdiği de söylenmektedir. Ayrıca Eckenerin, seçim hakkında nahoş sözler söylediği de iddih olunu- yar. Halen Hindenburg zeplininde bu- lunan Eckenerin bu vazifeyi terket. mek mecburiyetinde kale“ sanng. dilmektedir. Sebep neimiş? Berlin, 2. (A.A.) — Havas muhabi- rinin öğrendiğine göre Eckener'in gözden düşmesinin sebebi yeni Zep- Hnin Hitler admı almasını red et- miş olmasıdır. Hindenburg balonu Hamburg, 2 (A-A.) — Liz, 129 nu- maralı ve Hindenburg adlı yeni kabi- lisevk balonu dün, saat 17 de, Made- re adasmın 280 mil şimalinde bu" makta idi. Jingiltere er. ye dönen harp gemileri Londra, 2 (A.A.) — Adenden bildi- ritiyor: Anayurd filosu ikilei filotillasm - dan Kempenfeld muhribi ile Crusa- der, Crexent, Comet ve Cygne torpi- to muhripleri bugün İngiltereye dön- müşlerdir. İngilterede mecburi askerlik meselesi | Londra,2(A.A.) — Dün Avam Ka marasında, hükümetin sulh hali de- Yam ettiği milddetçe mecburi asker - lik yahut buna benzer herhangi bir tedbirin alınmıyacağı hakkında te - minat verip vermiyeceği Büşbakan Baldvinden sorulmuştur. Baldvin gim- diki hükümet nâmına bu hususta te- minat verebileceğini söylemiştir. Edgar Wallace'in İlerin ve cemiy meziz” yerine “gelmeyiz” denir (4). Müzari sıgasındaki bu istisnanm neden ileri | gedliğini de deskriptif gramer izah edemez. Yalnız vâkıayı ifnde İle iktifa eder. Menfi sözleri Bu iki “menfi eki,, nden başka bir takım edat ve kelimeler de “menfi anlamı” verir. Bunların en önemlisi, aslında daha çok istifham için kulla- nılan “ne” edatıdır ki, tekerrür ede- rek menfi anlamı verebilir: “Bunu ne sen bilirsin, ne 6!,, Yahut “kasır. ga bu dereceyi bulunca onun karşi- sinda ne ağaç dayanır, ne de bina... sözlerinde olduğu gibi, ki, bu müker- rer “ne” ler, dâhil oldukları müspet hükümleri menfi kılmaktadırlar; ya- ni bu sözler “bunu sen de bilmezsin, İ o da bilmez” ve “kasırga bu derece- yi bulunca onun karşısında ağaçta dayanmaz, bina da...” makamındad- dırlar. Bu mükerrer “ne” edatından sonra gelecek #ti'n Omüspet şekilde mi, menfi şekilde mi olacağı hakkında bizim eski sarfçılarımız arasındaki İmünakaşalar malimdur. Bahis o ka-| dar ehemmiyet keopetmişti ki bir a- Yugoslavya protesto hizmetinin tesisi meselesinden balse- derek diyor ki: “Bu Almanyanın açtığı umumi emrivâki siyasetinin sistematik tarz İda devamıdır. Yugoslavya, muahede- i Akvam paktının ih- il edilmelerine karşı protestoda bü- , lunmuştur. Romenler Macarlardan korkuyorlar Bükreş, 2 (A.A.) — Salâhiyetli mahfeller, Avusturyanın yaptığı ha- reket hakkmda mütalea yürü! le beraber gazetelerin ekserisi Maca- ristanm bu hareketi nümune ittihaz etmesinden korkmaktadırlar. Curentul gazetesi diyor ki: “Avusturya bir munhede ihlâl et- miştir. Bu Roma konferansının ilk neticesidir, Macarlar memnuniyetle karşıladılar Peşte, 2 (A.A.) — Yarı resmi mah- feller Avusturyanm yaptığı hareke- © memnuniyetle karşılımakta ve Macaristanın vaziyetinin Avusturya- nın ayni olduğunu ilâve etmektedir. ler. Resimli Romanı LORD ÇELFORDİONA NASIL | (iKi Kişi KATLETİLDİKTEN OLSA İHTİY. NEREDE ? - ACIMIZ YOK SONRA UYKU HA' BEN ş a Türkçede menfi anlamlar Başı 1 incide ralık Mülkiye mektebinin Edebiyat kürsüsüne ve Recaizade Ekremin “Talimi edebiyat, ın sahifelerine kadar çıkmişlir (5). İşte deskriptif gramerde ileri sü- irülen “nefi gösterir,, sözlerin başlı. caları bunlardır. Bunlardan asıl “ek, i sayılanlar, “siz,, ve “me” şekilleridir “ne, daha çok ayrı bir “edat, ola» rak kullanılmakta olduğu gibi, yine menfi anlamı veren “yok, değil, ha- İyır..... gibi kelimeler de, başlıbaşma sözlerdir. (6) Şimdi, önce eklerderi başlıyarak bü tün bu “nefi anlamlı sözler” i “Gü- neş - Dil” teorisi esaslarına göre “Türk analitik grameri” bakımından analiz edelim (7). 1. N. DİLMEN İ (4) Eski metinlerde İmezim” ve “gelmeziz" şekilleri de vardı Bilmerim ba hilkatı ilemde mi insaf yok Olmadım mr yoksa ben hâlâ sezayı merha- met İ İ beytinde olduğu gibi. (57 Talimi edebiyat (6) “Yok” kelimesinin analiri sahife 96-101, us un 1 İlkin 1035 te çıkan sayısında basıl- maytır. (7) Bu amalirlere (yarınki sayımızda | Başlıyacağız. Avusturyadan sonra Macarların da muahedeyi yırtmasından korkuluyor etti. Titülesko Prağa geliyor. Orta Avrupada heyecan başladı Bası ! incide Macar mahfellerinde ileri sürülen başlıca , fikir, Macaristanm, Alman- ya tarafından ihiğ! edilmiş olan Ver- say muahedesi askeri hükümlerile | bağlı bulunmadığıdır. IÇekoslovakyanın vaziyeti Prağ, 3 (AA) — Iyi haber alan mahafilden öğrenildiğine göre, Çekos lovak hükümeti, Avusturya hüküme- tinin mecburi askerlik ihdasi hakkın- daki niyetinden evvelce haberdar ol- | mamıştır. Bu hususta Viyânadan ge- len haberler Çekoslovakyada sükü - netle karşılanmışlardır. Bununla be- İ raber. Avusturya ile Çekoslovakya | arasmdaki dostane münasebetleri nâ- zarı itibare alan Çekoslovak mahafi- li, Avusturyanm böyle bir karar al- madan evvel Cekoslovakya hükümeti ile temas etmemiş olmasmı hayretle karsılamıştır. Cekoslovakya hükümeti, Viyana elçisinin raporunu ve Kiçük Antan- ta mensur diğer iki devletin alacağı vaziyeti bekliyecektir. Avusturyanm hareketi Saint-Germain andlaşmas'nı giğnediği takdirde Çekoslovakya bü» mi protesto edecektir. Tehmin edil - di#ine göre, Londradan dönerken Ti- tüilesko, Prağda duracak ve vaziyet hakkında Çekoslovak hükümeti a- damları İle görüşecektir. İngiliz elçiliği raporları tetkik ediyor Londra, 2. (AA) — İngiliz diş bakanlığı halen Viyana, Belgrat, Prağ ve Bükreş'deki İngiliz elçilerin- den Avusturyada mecburi askerliğin tekrar tesisi meselesi hakkında ge- len raporları tetkik ile meşguldür. Kürük antantın vaziyeti Belgrat, 2 (A.A.) — Havas mu- habiri bildirivor: Haber verildi - ğine göre, Küçük Itilâfa mensup üç devlet, yakında, Avusturyanm son vaziyeti hakkmdaki görüşmelerinin mutabakatını bildiren müşterek bir tebliğ neşredeceklerdir. Halen, Belg- rad. Prağ ve Bükreş arasında fasli- yetle telefon muhabereleri devam et- mektedir. Selâhiyetli mahfeller, Küçük An- tant daim! konseyinin evvelce tesbit edilmiş olan 5 mayıs tarihinden evvel toplanmayacağını beyan etmektedir. ler. Mısır ve İtalya Roma, 2 (A.A.) — Bazı Kahire ga- zeteleri, yabancı gazeteler tarafından neşredilen ve İtalya ile Mısırm karşi” lıklı bir ademi tecavüz paktı akdi için müzakerelere başlamış olduklarma dair olan bir haber vermişlerdir. Siyasal mahfeller bu haberin hiç « bir esası olmadığını beyan etmekte «