15 Haziran 1936 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

15 Haziran 1936 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

2 GÜNAŞIRI r2adyo ve telsiz telgraf Dedelerimiz pek haklı olarak eski dünyanın yenisinden daha mes'ut ol | 'Sehirmeclisi fevkalâde duğunu söylerler. İnsanlar o devirlerde tabiati daha merhametli, hayatı daha iztırapsız, tehlikeleri daha az sanırlardı? ayılı günlerini rahat köşelerinde korkusuz ve heyecansız. geçirirlerdi, Felâket haberleri şimdiki gibi bir yıldırım süratile beynimi- zin içinde çakmazdı, Yorgun kervanların omuzunda, zehirlerini havaya dağıta, dağıta, masallaşarak gelirdi. Nuhun tufanı (kitabı mukaddes) in bir hikâyesidir. İbrahimin ateşte yulalışmı kirbilir kaç Asır sonra öğrendik? Pompel'nin o büyük felâket gününde, birkaç mil uzaktaki insanlar uykularını rahatça uyuyabilmiş- lerdir. Büyük taunlar, büyük zelzeleler, büyük tuğyanlar ancak uzun yıllar - dan sonra tafsilâtını bir kıt'adan diğerine geçirebilirdi. Çünkti radyo ve telsiz telgraf yoktu. Şimdi öyle mi? Kulaklarımız tabiatin göğsüne yapışmış, her felâketi başucumuzda hissediyoruz. Londrada İngiliz kralile beraber can çekişi - yoruz. Romanyada çöken tribün gözümüzün önünde devriliyor. Nevyork fa kopan asansör başımızın üstüne düşüyor. Lindbergle çocuğumuzu kay- bediyor, Haptmanla idam koltuğuna sürükleniyoruz... Buglin, büyük felâketlerle aramızda mesafe ve zaman kalmamıştır. Devrilen bir şimendüferin içinde, çöken bir maden kuyusunun altında, yı- kılan bir şehrin ortasındayız. Bunları gözle görmemiş olmamız neye ya- rar? Bozuk sinirlerimiz, hasta muhayyelemiz bu felâketleri hayalimizde daha fazla büyütüyor. Inhidamlar, kazalar, ölümler her gün içimizde. Nekadar dikkatli olursak olalım, bunlardan kurtulmamıza imkân yok. Asrm bu iki şeytani icadı, bizzat şeytana benzemiyor mu? Bizi rahat köşemizde yakamızdan yakalamış, ncundan mavi ışıklar saçan kamçısile zaman ve mesafeyi kırbaçlıyarak heyecandan heyecana koşturuyor, koş- turuyor... | maktadır. sem SE YEİ Kadıköy kumluğu Denizcilik m mütahassısı Belediye bu yeri satıyor Kadıköy vapur İskelesindeki bele- e ait büyük kumluğun, parça si İakarrür etmiştir. Bu kum şimdi park haline konulan © şekilde, umumun istifadesinı dilecek, diğer kı ar satılacaktır. Zaharof iskelesi denmekle maruf olan yerden, Kadiköy kaymakamlığı” nin yan ve arkasma kadar uzanan bu saha her nevi İmar ve Inşa faaliyetle- rine çok müssit Di maktadır. E da cak inşaat, son - zâmu gok rağbet gören Mühürdardan daha dern bir mahallenin teşekkülüne imkân vereceği muhakkak sayılmak - tadır. Belediye, mevki itibarile bura- daki arsaları tasnif edecek ve teşkil olunacak bir heyet tarafından da kıy met takdir edilecektir. Bu kıymet esas olmak Üzere arsa - larm müzayedeye konulması pek uza- mıyacaktır, Muamele vergisinde değişiklik Muamele vergisinin tadiline projenin müzakeresi, Meclisin Ikinci- teşrin toplantı devresine kalmıştır. Projenin memleket İktisadiyatına daha uygun bir şekle konulması, Ik- tısat Vekâleti tarafından lüzumlu gö rülmüş ve geri alınmıştır. Iktısat Ve kâleti, icap eden tadilâtı yaptıktan sonra projeyi Meelisin gelecek içti- mama yetiştirecektir. Diğer taraftan muamele vergisinin gümrüklerde &- Imması hususunda Sanayi Birliğinin Vekâlet yaptığı temaslar ve teşebbüsler iyi karşılanmıştır. İhtisas mahkemelerinden açıkta kalan memurlar Mülga ihtisas mahkemelerinden a çıkta kaları baş kâtip ve kâtiplerin münhal ceza evleri direktörlüklerine tayinleri karalaştırılmıştır. Ancak ce za evleri direktörlüklerine tayin edi - | lecek bu memurların lise tahsili gör - müş olmaları şart konulmuştur. Bun- lardan meslek mektebi mezunu olan- Jar, era memurluklarma almabilecek lerdir, Tahsili müsait olmıyan memur ve kâtipler, adliyede bundan sonra inhilâl edecek diğer memurluklara tercihan tayin ncaklardır « Mihrace Ankaradan dönüyor Geçenlerde şehrimize gelen ve bu- radan Ankaraya giden Dagampur mihracesi bugün Istanbula dönecek - tir. Mihrace üç gün sonra Bükreşe müteveccihan şehrimizden ayrılacak- “tir, Ziraat Vekili bugün Avrupaya gidiyor at Vekili Muhlis Erkmen, dün Ankaradan şehrimize gelmiştir. Ve- bügün tedavi için Avrupaya gi- decektir. | Öğrenildiğine -İbir havuz daha inşa edil Havuzlarda incelemeler Denizyolları havuz ve fabrikalarm da yapılacak ıslahat için tetkiklerde /bulunan mütehaasıs Nâns Kavze, işi- Raporunu hazırlamak Vekâletinin rapor üze- rinde yapacağı iHcelemelerden sonra havuz ve fabrikalarm ıslahma başlar İnacaktır. Bu arada yent tezgâhlar ku- rulacağı gibi, havuzlarda her nevi ge-| minin tamiri mümkün olabilecektir. göre, o Kasımpaşada mevcut üç havuzdan başka dördüncü- tir, Sarıyer gençler mahfelinde Sarıyer gençler mahfeli, senelik kongresini diin saat 14 te Büyükdere de Cümhuriyet Halk Partisi salonun da yapmıştır. Senelik rapor okunduk tan sonra seçime geçilmiştir. Yeni he yete, orman mektebi rektörü Mazhar Diğer, Sarıyer ilçesi sekreteri Muzaf fer Toksöz, muallim İzzet Kolay, Şük ri Pekşen, Siret Barbarosoğlu ayrıl- mışlardır. Mürakebe höyetine de Mec di, Bürhan ve Haydar seçilmişlerdir. Karabükte tesisat Beş yıllık sanayi programınm ikin ci demir endüstrisi hazırlıkları bitiri miştir. Ağustos başından itibaren Ka- rabükte demir istihsal tesisatı kuru - lacaktır. Karabtik tesisatı, 2.5 senede ikmal edilecek ve 988 senesinde lik Trük demiri piyasaya çıkarılacaktır. Karabtik demir ocaklarında çalışacak elemanların yetişmeleri için temmuz ayı içinde muhtelif memleketlere n hendis, usta ve İşçi e gönderi- lecektir. İpek fabrikatörleri toplanıyor Dokuma kalitelerini düzeltmek yo- lunda birçok fabrikatörleri dinliyerek esaslı tedbir ve formüller âraştiran ticaret odası, bir rapor hazırlamâkta- dır, Önümüzdeki perşembe günü, ipek #abrikatörlerinin de iştirakile son bir toplantı yapılacaktır. Bu toplantıda bulunan formüller üzerinde görüşüle- cek ve oda meclisinin tazvibine arze- dildikten sonra nihat tetkiklerin neti- cesi vekâlete gönderilecektir » Bir heyet Bileciğe gitti İstanbul Üniversitesi Rasathane profesörlerile, Viyana rasathanesi mümessili Leyisner ve üç muavini, güneş tutulması hâdisesini tetkik et- | tir mek üzere, dün Bileciğe hareket et- mişlerdir. İstanbul rasathanesi, Bi- leciğe ayrıca orta boyda bir de teles kop yollamıştır. Şevki Behmenin gezintisi Dost. Yugoslav nazırı Şevki Beh - men, dün Kariye, Selimiye camileri ile Yerebatan, binbir direk ve Aya- sofya müzesini gezmiştir. -| tir. Ruhsatiye harçları içtimaa mı çağrılacak | Pazar günleri dükkünlarını aça * cak esnafın ruhsatiye harçlarmın arttırılması sebebile şikâyetler çoğal uhsatiye harcı yüzünden geçen hafta dükkânlarını kapayan - lar, dün de dükkünlarmı açmamışlar dır. Esnafın bü harem tenzili hak * kmdaki dilekleri belediye tarafmdan tetkik edilmektedir. Muhasebe si henüz bu incelemeleri bitirmemiş- tir. Maamafih, kat'i neticenin bu- gün veya birkaç gün içinde belli o- lacağı umulmaktadır. Salâhiyetter larm söylediklerine göre, Şehir Mec» arafından tesbit edilen ruhsati- ye harcı tarifesinin onun bir cliz'ü o- lan daimi enetimence tadiline, tezyit tenkisine imkân yoktur sen ruhsatiye hareme esas olan his- bet arttırılmamış, ancak yeni emlâk tâhririnin tatbik: Üzerine gayri safi iratları artan dükkânlarm ruhsatiye harçları kendiliğinden «çoğalmıştır. Harç nisbetindeki bu tezaytit, yalnız bir kısım esnafın dükkânlarma ait- Maamafih belediye, mükellefler lehine yapılabilecek kolaylıkları araş tırmaktadır. Harcın taksite bağlan: ması ve sonra Şehir Meclisinin bu mesele üzerinde vereceği karara gö- re harç fazlasınm sahiplerine iadesi düşünülen çareler arasmdadır. Bu yolda herhangi bir kolaylığı imkân bulunamazsa Şehir Meclisinin fevka- Tâde bir içtimaa çağırılması da muh- temeldir. Poliste Bir biletçi içtiği salepten zehirlendi Usküdarda Tabakçıtar mahallesin- de külhan sokağında oturan Üsküdar Halk Tramvayları biletçilerinden Ah- met, dün sabah işine giderken yolda Seyyar Satıcıdan bir Vsrdak sötej” içmiştir. Fakat, bir müddet sonr keni disine fenalık geldiğini hissetmiş, 7e- hirlenme alâmetleri gösterdiği için hastaneye kaldırılmıştır. Hâdise Hak- kmda tahkikat yapılmaktadır. Dört metreden düştü Usküdarda Aşçıbaşı yokuşunda O - turan Yüzbaşı Yusufun on iki yaşın- daki kızı Nebahat, nepcereden bakar- ken müvazenesini kaybederek dört İmetro yükseklikten aşağıya düşmüş- tür. Çocuk, yüzünden ve muhtelif yer lerinden yaralandığndan hastaneye İkaldırılmışttar. Ağır surette yaralandı Sultanahmetten Beyazıda doğru gi den hususi bir taksi otomobili, yolda Mehmet isminde bir hamala çarpmış tır. Bu çarpışmada Mehmet, ağırca yaralandığından hastaneye kaldırı! - mış ve goför Ahmet yakalanmıştır. Yunusun hayatı tehlikede Birkaç gün evvel Tepebaşında ka- risile kendisini aldattığı için şoför İz- zet tarafmdan tabanca ile kafasından vurulan Yunusun sıhhati, tehlikelidir. Dün sabah, Beyoğlu hastanesinde ya- ralıya ameliyat yapılmış ve kafasm- daki kurşun çıkarılmıştır. Bir çocuk ağır yaralandı Yenişehirde çalgıcı sokağında otu- | Ne dersiniz ? Berberlerin tatili Gazeteler yazıyorlar ama, berber- lerle olan alâkamız, nihâyet saç sakal İgibi ince olduğundan berberlerin tati- li isinin mahiyetini uzun derin tetki- ke kalkıyoruz. Hâdise şudur; Istanbulda iki sınıf berber var: | Birisi Eminönü, Bahçekapı falan! gibi iş yı İ Diğerleri de Beyoğlu, Diyanyolu gibi İfanliyeti işle mukayyet olmıyan semt- lerdeki berberler. Pazar tatilini ısrar ile istiyenlerin başında bu birinci kısma dahil yani dükkün: iş yerinde olan berberler bü- lunuyor. Çünkü onlar için dükkünla- rı pazar giinü açmak bir angerye - dir, Bütün müşterileri o gün evlerin- de olduğundan kendileri pazar günü dükkânlarını açmakla sade elektrik ve saire gibi masrafları değil bir de pazar ruhsatiyesi diye belediyeye ö - denen vergiyi beyhude veriyor. Onun için bunlar berberlerin dükkânlarmı kapamıya lebar edilmesini istiyorlar. Beridekiler ise daha ziyade Pazar glinleri çalışırlar. Müşterilerinin ekse risi saçını o gün kestirir. Onlar da dükkânm pazar günli açık kalmasını ister, Şimdi bu iki cereyanı böyle hü- lâsa ettikten sonra mecburi tatil tat- bik edildiği takdirde doğucak ükibet- leri şöyle hülâsa ediyorlar: Mer güm traş olmayı âdet edinmiş olan müşteriler pazar ginleri evlevi - yetle traş olmak istiyecekler, o gün de berberler kapalı olduğu için jiletle traş olmaya mecbur kalacaklar, daha ea bir daha berbere traş olmıyacak - lardır, Bu hal mevcut traş müşterile- haemini eksiltecektir. Bu yüzden ber- ber dükkünlarından kapananlar olaca ğı gibi dükkânlardan savulan kalfa. lar da bulunacaktır. | Traş işinin eksilmesi ise hükümetin ve belediyenin vergi tahsilğtı yönün- den zararmı mucip olacaktır. Onun Jiçin bu işin içinde bulunanlar Ki günleri berberlerin ka cihetten sararlı görmekte biz de me lar gibi düşünmekteyiz. Siz ne dersiniz ? amam m — — KUÇUK HABERLEK * Yerli mallar sergisine hazırlık — Taksim bahçesinde açılacak olan yer- li mallar sergisi paviyonlarında yer lacak mi selerin Bsteleri hazırlan- mış, İnşaata başlarımıştır. İnşaatm| aym 20 ine kadar bitirileceği ümit e- dilmektedir. Serginin açılma merasi- minin ay sonuna bırakılması muhte - meldir . * Eerberler cemiyetinin müracan - tı — Berberler cemiyeti, mecburi hef- | hususunda Kamutay âzalarma yaptı Bı müracaatı takip için Ankaraya bir heyet göndermeye karar vermişti. Ka Yeni Fransız kabinesi ve Almanya Yeni Fransız kabinesinin takip €d! ceği dış siyaset, Berlin tarafından öt rin bir alâka ile beklenmektedir. BS lin Alman dış politikâsına taallâk * den sanllerin cevabını Blum kabinet siyasetinin tahakkukuna talik emi ve hattâ Blumun Fransız parlâmei tosunda, kabinenin takip edeceği yol! izah eden nutkunu Berlinde büyü bir alâka ile karşılamıştır. Blumun, Fransanın Almanya ile | yi geçinmek arzusunda olduğunu İ£ har etmiş olması, Alman siyasi mah fellerinde hakiki bir sevinç uyandı! mıştır. Bilhassa Almanya hakkınd kullanılan lisanın tarizkâr değil, bili kis tevecühkâr olması, Berlinde Pari ile anlaşmak için yeni ümitler tevl etmiştir. Maamafih tedbirli ve bedbin Almis mahfelleri bu hususta pek timide di şülmemesi lüzumunu ileri sürmekte dirler. Bunlar mevkli iktidara geç sosyalistlerin Fransız - Sovyet itti kını vücuda getiremekte başhen âmi olduklarını hatırlatarak bu ittifak Almanyanm iki ateş arasında bıra' kılmak istenildiğini söylemektedirle Bu hususta Nasyonal - Sosyalisi ricalinin en ileri gelenlerinden, Hitle Haydarpaşa limanı Yeni tesisat konulması için tetkikler yapılıyor Tetanbul Timanımm müstakbel şek: line ait proje kat'iyet kesbederken, üzerinde en çok durulan noktalardan biri de Haydarpaşa limanına yeni te sisatın konulması meselesidir. Hay - darpaşa, bütün Anadolu için en mü- him ve tabii mahreçlerden biri oldu. ğu halde, oradaki tesisat, günden gü- ne artan faaliyeti kolaylaştıracak zen ginlikte değildir. Bunü nazarı dikkate alan vekâlet, Haydarpaşsda vücuda getirilmesi i- €ap eden yeni tesisatm nelerden iba - ret olması lâzımgeldiğini tetkik ettir mektedir, Bu tetkikatm (ve - reteği neticeye göre, orada en kısa bir zamanda modern bir liman vücu- da getirilmesi için tedbirler almacak tır. En evvel göze çarpan ihtiyaç, bü- yük şileplerin doğrudan doğruya rini yüzde elliye kadar indirecek ve iş | kolay ve ucuz olun jiletle traşa alışın: |, Haydarpasaya yanaşabilmesini temin etmek noktasıdır, Bunun temininden ve tahmil - tahliye vesaitinin tekem - mülünden sonra demiryolları vasıtasi le gelen ihracat emtiamızın doğru - dan doğruyavvapurlara yükletilmesi, yahut vapurlarm getireceği emtianm derhal trenlere tahmili imkân dahi- line girecektir. Bunun, temin ede - ceği iktisadi faydalar pek büyük ola- caktır . Haydarpaşa llmanınm vaziyeti do- 'ayısile, bu yeni şeklin büyük bir mad di külfete mütevakkıf olmadığı temin edilmektedir, Kirazların halde mu ye tutulması İsteniyor Son yağmurlar yüzünden kirazla - rm bir kısmı kurtlamış ve bozulmuş tur, Belediye, halkın umum sağlığı - | BALAM te Eğl | kirazların halde muayeneye tâbi tu - tulmasını istemektedirler. Piyasada meyve azalmış ve fiatler yükselmeye başlamıştır. Burdurdan turfanda karpuz gelmiştir. Elli kuru- şa satılmaktadır. — e e mutayın yaz tatiline girmiş olmas! itibarile heyetin şimdilik gönderilme- sinden sarfınazar edilmiştir. * Gümrüklerde bekliyen prinçler— İ Kontenjan mlisaadesi olmadığı için İbir müddettenberi gümrüklerde bekle tilen prinçlerin sahipleri alâkadar ma kamlara baş vurarak, mallarının bo-| zulmaya yüz tuttuğunu ve zarar gör- memeleri için hükümetin bir tedbir ta tatili usulünün okanunlaştırılmı ası | almasını İstemişlerdir. Tüccarların bu dileği, gümrük be inhiserlar bakanlı- ğma bildirilmiştir. Gelecek emre gö- re hareket edilecektir. Limanda bugünkü toplantı Ambar ve anfrepoların tarifeleri ucuzlatılıyor — rin muavini addedilen Hessin Rendi verdiği şayanı dikkat nutuk, Frans nın solcu bir idare altıma geçmesini! Fransız - Rus ittifakı kuvvetlendir miş olduğunu tabarliz ettirmiş ve Ak man - Fransız anlaşmasının artik ve rid olamıyacağını açığa vurmuştur! Berlinin Orta ve şarki Avrupada mü kabil bir blok teşkil etmesi lâzimgel diğine ima etmiştir. Hess, ayni zamanda, Binmun muf kunda Fransanm kollektif emniyet sistemine sadık kalacağı yolundaki düşüncesine hücum ederek, kollektif emniyet sisteminin iflâs etmiş oldu ğunu iddia eylemiştir. Hess, Almas ya ile anlaşmak istenildiği takdirde de kollektif emniyet sisteminden var geçilmesinin behemehal iktıza ettiğini söylemiştir. Almanya kollektif emni “ yet sistemini şimdiye kadar kendi #* leyhine telâkki ettiğinden Fransa ie anlaşmak için kollektif emniyet siste milen vazgeçilmesini şart koşmak” Binsenaleylı Almanya Fransa il anlaşmak Için Sovyet anlaşmasını ve kollektif emniyetin terkedilmesini istemektedir. Halbuki, Sosyalist bir Fransız hükümetinin ba dış siyast prensiplerini terketmesine imkân yo iMaarifte Talebe sergilerinde iteşhir edilen eserler İstanbul içindeki ilkmektep sergi leri kapanmıştır. Bu sergilerde beğe nilen eserler yakmda Istanbul birim ci mektebinde teşhir edilecektir. * Kültür Direktörlüğü tarafından ilk mektep muallimleri için açılacak olan resim ve elişleri kursuna girmek Üzere müracaat eden üç yüze yakm muallimin vaziyeti bugün direktör- | lükte toplanacak heyet tarafından tetkik edilecektir. Bu arada programı da tesbit edilecektir. * Berberler eömgiyeti tarafınd idare edilen Istanbul Berberler Mek tebi, bu seneki tedrisatmı biti ve imtihanlar başlanmıştır. Cemi yet bir müddet evvel tedrisat kesme, ondülâsyan, manikür ve tri gibi şubelere ayırdığından talebe bi İrafmda tahkikata başlanmıştır. ran Agobun on iki yaşındaki oğlu No bar evde kimsenin bulunmadığı sira- da babasının tabancasile oynarken tabanca ateş almıştır. Çıkan kurşun çocuğun karnından girip arkasından çıkmıştır. Ağır surette yaralı olan No bar, hastaneye kaldırılmış, hâdise et- Devlet Demiryolları umum | müdürünün tetkikleri Devlet Demiryolları umumi müdü rü Ali Rıza Erem, şehrimize gelmiş- tir. Umumi müdür, Haydarpaşa işlet me servislerini gözden geçirecek ve birkaç gün sonra Ankaraya dönecek- , Öğrendiğimize göre, devlet demir yolları tarifelerinin yeniden tetkikine başlanmıştır. Bu arada, tadili zaruri görülen noktalarla halk için kolaylık lar derpiş edilmektedir. Devlet demir yollarının İşletme müfettişlikleri Ün - vanı; İşletme müdürlüklerine çevril - miştir. Ayrıca Ankara, Balıkesir ve Malatyada da yeni birer müdürlük ih- Istanbul iman idaresinin Iktisat Vekâletine devri hakkımdaki kanunun Kamutayca kabulünden sonra.liman tarifelerinin yeniden tetkikine başlan mıştır. Liman idaresinde evvelki gün | das olunmuştur. yapılan toplantıda tarifelerde halkın | Yeni tenzilâttan sonra faaliyeti artacağı umulan boş gümrük antrepolarından biri rümrelerden ayrı ayrı imtihan ola cak ve hangi zimrede muvaffak © lursa diplomasma o kayıt konarak ancak o şubede çalışacaktır. Yani on dülâsyon yapan berber yalnız o İş le uğraşacak, onun sâçkesme kalfı ayrı olacaktır. Berberler Cemiyeti bu işin tanzimi ile de meşgul olacak” tar. * Münhal bulunan eski Türk ve İslâm eserleri müzesi müdürlüğü için Avrupadan getirilmek istenci mütehassıstan şimdilik vazgeçilmiş” tir. Müdürlüğe kimin tayin edilec. Zi henüz belli değildir. Ankarad bulunan Müzeler Umum Müdürü A zizin önümüzdeki hafta içinde İstarj bula dönmesi beklenmektedir. baş müdür vekilinin iştirakile bir ko misyon toplanacaktır. Komisyon, barların Iman idaresine devri için #f kı tedbirler alacak ve liman idaresi İnin Iktisat Vekâletine devri hakk daki kanun resmi gazetede intişar tikten sonra anbarlarm devrine bs$i lanacaktır. lehine yapılabilecek değişiklik ve ye- niliklerin esasları görüşülmüştür. Ha» ber verildiğine göre, gümrük anbaria rile antrepolar tarifesi birleştirilerek ucuzlatılacak ve hazırlanacak olan ye ni tarifelerde temmuz başında mer'i-