25 Haziran 1936 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 3

25 Haziran 1936 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 3

ms 5.3.8 Hariciye memurları Adiiyede yeni terfiler TAN Mehmet Akifle mülâkat Hasta bir adam, dedikodu |£ mevzuu olmak istemez! arasında fayinler | Terfi eden müddeumumi | "Herhangi bir münakaşaya yol açmamak için edebiyattan bahsetmek istemiyorum !,, "Ankara, 24 (Tan) — Varşova ek giliği müsteşarı Basri Refik Marsil- ya başkonsolosluğuna, konsolosu İnayetullah dra baş konsolosluğuna, konsolosu Talât Rauf konsolosluğuna, Roma kâtibi Ekrem Kıbrıs konsolosluğuna, Vaşington elçiliği kâtiplerinden Niza meddin Tokyo elçiliği kâtipliğine, Port Salt kançiları Hikmet Hayri 1s- iz : Fiz eelerile naklolunmuşlardır. Hamburg baş konsolosu Kemal Aziz, Barselon konsolosu Kudret, Tiryeste konsolosu Talt, Kıbrıs kon solosu Muhiddin, Gümületine konso- losn İzrettin, 'Tibrik konsolosu İdris, lAtina elçiliği kâtiplerinden Nihat İrfan, Sofya elçiliği kâtiplerinden Zekki ve Fethi Osman, Prag masla- batgüzarlarmda kançilarlık işleri va sifesini gören Haydar Şükrü, İsken- deriye baş konsolosluğu kançilerı « Pire baş kon- rı Faik AN, Halep konsolosluğu kan çiları Kemsl, Rizsiye konsolosluğu kançiları Ahmet Muhtar, Varna kon solosluğu kançiları Ahmet, Üsküp konsolosluğu kançiları Ahmet Halil derecelerile merkeze nakledilmişler- dir. Merkezden Fuat Hâ- sım Barselon baş konte losluğuna, Zeki Nebil Varşova elçi Uiği müsteşarlığına, Mehmet Nursn Gümüleüne konsolosluğuna, Meh - met Ragıp Tibriz konsolosluğuna, Reşit Vaşington elçiliği başkâtip - liğine, Mehmet Rifat Tiryeste kanso losluğuna, Ahmet Fethi yeni ihdas edilecek olan Şam konsolosluğuna, Hikmet Nasi, Halep, Vahit Atina, Pire, Mustafa, Fehmi Londra, Ziya Üsküp konsoloslukları maliyetine, muavin konsolos olarak ve konso - losluk işlerini görmek üzere, Muzsf fer Kâmil Prag elçiliği kâtipliğine, Rıfkı Rüştü Paris, Abdilahat Ro - ma, Tevfik Kâzım Atina, Rıdvan Ha lit Sofya, Ömer Lâtfi Bükreş, LAtfi Ismail Belgrad elçilikleri kâtiplikleri- '»e, İrfan Niyazi Marsilya, Salih Ra- şt Rıraiye, İzzet Tahsin Hamburg, İhsan Tunalı Kudüs, Cemal Kâzım Şam, Ali Fuat Vama, Kemal Cena- ni Batum konsolosluklarna derece #le tayin olunmuşlardır. Tayin olu. nanlarm içerisinde terfi müddeti dol durmuş bulunanlarm terfileri ayrıca mazarı dikkate almacaktır. Kalikratya köyü belediye hududu içine alındı Turizm propagandası (Ankara, 24 (Tan) — Yunanistan we Mısır hükümetlerindeki resmi ve yarı resgni turizm teşekkülleri tara- İmdsn ticari maksat gözetilmemek we parasız dağıtılmak üzere Türkiye ye gönderecekleri turizm propagan- da mslzemesinin mütekabiliyet. sarti Je gümrük resmine tâbi tutulmak. sızm memlekete ithali kararlaştırı!. mıştır. Maliyenin bir #amimi "Ankara, 24 (Tan) — Finans Ba- kanlığı, hususi idarelere devredilen arazi ve hins ME ha zineye lu vaziyette Be liğe hususi idarelerile mal sandıklarının yapacakları mua- meleleri tesbit etmiş ve valilere bil. dirmiştir. Posta, telgraf tarifeleri Ankara, 24 (Tan) — Posta ve Tel graf Ücretleri muafiyetlerini ran kanunlar mucibince yapılacak an yeni tarifelerin ihzar ve tetkik leri bitinceye kadar yine eski posta ve telgraf tarifelerine göre ücret a» nması Bakanlar Heyetince kabul 0- tunmuştur. Yunanistanda müteveffa liderlerin karılarına maaş Atina, 24 (Tan) — 'Teşril encü- men, Kondoryatis, Venizelos, De - ireii karılarma 6,500 ve hâkimlerin isimleri bulundukları ma» halde terfi etmiş olan hâkim ve müd detumumileri bildiriyorum: Maaşları 70 liraden 80 lira olanlar: Erzurum reisi Kâzım, Ankara ti. earet reisi Münir, Balıkesir reisi Is- mail Hakkı, İstanbul hukuk reisle rinden Ahmet Kâzım ve Ali Rıza. Maaşları 55 liradan 70 lira olanlar: Temyiz raportörlerinden Ibrahim, Bekir Nizamettin, Mehmet Ali, Ali Rıza ve Süleyman Şevket, Elâziz hu kuk hâkimi Mustafa, Denizli reisi Ahmet Esat, Ödemiş reisi Ahmet Şev ki, Mersin hukuk hâkimi Ismail, A- dapazarı hukuk hâkimi Afi Kemal, Bursa müddefumumisi Cemil, Anka» ra müddetumumtisi Baha, Konya müd deiumumisi Sabri, Maaşları 45 liradan 55 lira olanlar: stanbul sulh hâkimlerinden Tsms il, Nazmi Yaşar ve Ahmet Şakir, Yal vaç hukuk hâkimi Mansur,Uşak hu- kuk hâkimi Ismail Fehmi, Samsun sulh hâkimi Nıman, Bandırma hu - kuk hâkimi Ahmet Hamdi, Cebelibe- reket reisi Galip, Bolu hukuk hâki - mi Süleyman Suphi, Bergama reisi Agâh, Muş reisi Ismail Hakkı, Bur dur müddelumumisi Ramır, Yozgad müddelumumisi Nafi, Çorum wild. delumumisi Zeynelâbidin, Kocaeli müddeiumumisi Halil Ham - Maaşları 40 Tiradan 45 lira olanlar: 8 Ni ir met, güni madeni hâkimi Muhtar, Maaşları 35 liradan 40 lira olanlar: Avanos hukuk hâkimi Cemal, Sür Maaşları 30 liradan 35 lira olanlar: Urfa müddelumum! muavini Sa- lâhaddin, Giresun Oo müddelumum muavini İzzettin, Çankırı müddeiu - mumi muavini Ihsan, #ırdur müd - deiumumi muavin! Nail, Savur hâki- mi Halil Torahim, Eleşkirt sulh hâ- kimi Ahmet, Ankara Sulh hâkimi O- mer Lütfi, Beşiri sulk hâkimi Şere - fettin, Kayseri sorgu hâkimi Ferruh, Geyve ceza hâkimi Fikret, İsparta sulh hâkimi Vehbi, Tunceli icra me - muru ehmet Ali, Ankara lera memur larından Ramiz, Tekir, Süreyya ve Hatiçe, Istanbul iora memurlarından Ziya Nuri, İbrahim Hilmi ve Ekrem, Adana icra memuru Hüsnü, Kastamo iera memuru Nüzhet, Erzurum icrâ memuru Cevdet, Manisa icra memu» Tü Ahmet, Ödemiş icra memuru Tev fik, Uşak iera memuru Ali Enveri, Bor. milddelumumisi Nihat, Çapak- çur müddelumumisi Basri, Palu müd delumumisi Kudret, Kağızman müd- deiumumisi Sârım, Bâla müddelumu misi Ali Rıza, Cide müddelumumisi Mehmet Ragıp, Bulanık müddelumu misi Zahit, Çemişkezek müddelumu- misi Mecit, Mut müddeiumumisi Şükrü, Araç mlddetumumisi Zühtü, Emirdağ müddelumumisi Ali Fethi, İspir müddelumumisi Naim, Cihan- beyti müddeiumumisi O Bahseddin, Akhisar müddelumumisi Mustafa Nu ri, Suşehri müddelumumisi Eyüp Sabri, Sürüç müddelumumisi Seyfed din, Beyazıt müddelumumisi Hüse - yin Necati, Yalvaç müddelumumisi Abdüssamet, Mihalıcçık müddelumu mis) Şuayıp, Midyat müddetumumisi Nureddin, Nusaybin müddelumumisi Şekip, Emet müdde'smumizi Sem - maz, Gerede müd#umumisi Şevket, Devrek müddelumumisi Mehmet E- min, Gedis müddelumumisi “Hasan, Seyyitgazi müddelumumisi İbrahim, Develi müddelumumisi Celâl, Divriki müddeiumumisi İlhan, Anamur müd detumumisi Sami, Mazkirt müddeiu- mumisi Hulüsi, Yıldızeli müddelumu misi Kahraman, Saimbeyli müddei- umumisi İbrahim, Kalecik müddeiu- mumisi Sami, İğdir müddelumumisi Ömer Cemal, Tefenni müddelumumi si Fahreddin, Korkuteli müddeiumu misi Hüsevin, Baymdır müddelumu- misi Ahmet, Bafra müddelumumisi Kemal, Lâpseki (o müddelumumisi Mehmet Ruhi, Birecik müddelumu- misi Osman Zeki, Viransehir müdde- tumumisi Sahabeddin, Terean müd- deiumumisi Muhiddin, Bodrum müd deiumumisi Berki, Maalkara müdde- lumumisi Güner, Arapkir müddeiu - mumisi Mustafa, Pertek müddeiu - mumisi Mahir, Dinar müddelumumi. si Silleyman Sırrı, Bozöyük müddei- umumisi Kerim Raşit, Safranbolu müdğdelumumisi Hulüsi, Kulp müd - deiumumisi Cemil, Plumar müddei. umumisi Hadi. Küçük Haberler * Ankara, 24 (Tan) — Breğli kö- mür havzasının Kozlu kazası 361 nu» maraşlı kömür ocağı Bti Banka dev. rolunmuştur. * Ankara, 24 (Tan) — Diyarıbe - kir vilâyetinin Ergani kazasına hağ- Wr Guleman köyünde meydana çıka» rılan krom madeninin yüzde bir reg- me tâbi tutulması kararlaşmıştır. Değerli şairimiz Mehmed Akif, on bir senelik bir ayrılıktan sonre niha yet aramıza döndü. Şairin yurddan uzak bulunduğu seneler, ona mem- leket hasretinin acılarını tattırmak» İla kalmamış, üstadı ihtiyarlatmış ve sıhhatini kaybettirmiştir. “ İstiklâl marşı” şairini dün Teş- vikiyede Sağlık yurdunda ziyaret et- tik, yurdun kiymetli mflessisi Dok- tor Osman, tam bir “ sağlık yurdu” olarak yapılmış hastanesinin (te - miz koridorlarmdan geçirerek (bizi büylk şairin yattığı odaya götürdü. Ziyaretçilerle dolup taşan bir oda. Ustaâm dostları ve takdirkârları, onu yorasak kadar mesgul ediyor. lar. Mehmed Akif, Şişli tepelerin. den Bebek sırtlarma Okadar geniş bir manzarayı kucaklayan bir pen- perenin önünde, beyaz bir yatağa uzanmış. On bir sene evvelki Mehmed Akif İhtiyarlamış ve sararmış, yalnız çeh resinden değil, kelimelerinden hayat fışkıran bu büyük dehayı, beyaz'ör- tüler arasmda daha balmumlaşan bir yüzle görmek insana hüzün ve- riyor. Fakat odaya girmezden bir dakika evvel Doktorun verdiği temi- patı hatıriryorum: “ - Şatr hastadır. Fakat bu teda» vini imkânsız olan bir maraz değil dir ve hastalığın sesri müddetinde mukavemet için lazım gelen kuvvet Mehmed Akifte fazlasile mevcud. dur.” : Ustaâm (miassfirleri birer ikişer çekildiler. Şair, sual sormaya mey- dân bırakmadan söylüyor: “ — On bir senelik gurbet bende daüssla yaratmıştı, hastaydım, yur dumu görmek ihtiyaemı, tedavi edil mek fırsatile birleştirdim ve dön- düm. Tedaviden sonra Mısıra döni dönmemek hususunda kat'i bir ka- râr vermiş değilim. Kahire Üniver. sitesinin edebiyat fakültesinde ders- lerim var, imtihanlar bitmekle bera- ber orasile alakamı kesmiş değilim, mezuniyetim bittikten ve tedavim tamamlandıktan şonra, vaziyete gö- bir karar vereceğim.” “ — Mısırdaki Vefdiler, milliyet- mevkiini ele aldılar, Vefdilerin lideri ve bugünkü Başvekil Nahas Paşa bü tün Mısırlılarm sevdiği bir Türk dos tudur. 'Türk inkılâbı, diyebilirim ki, dün- yanın her tarafından ziyade Mısırda dikkat ve alâka ile takip edilmiştir. Ecnebi bir milletin boyunduruğu al- | A HERGÜNBİR FIKRA Şeker hastalığı. şçıbanlar dökmek gibi.. — Hayır! Bu ârazın hiçbiri, ban. pe Şair Mehmet Akif hastahanede anlatıyor tında bulunan (o Mısırlılar, yabancı emelleri çürüten o muvaffakiyetleri. mizi istiklâl mücadelesinden kültür ve ekonomi inkılâbına kadar her sa- hada dikkatle ve alaka ile takib et- mektedirler. İnkılâbm herzaferi orada takdirle ve muhabbetle kar- şılanmıştır. Mısırm münevver taba- kasınm Türkiyeye ve Atatürke kar- şı duyduğu hayranlık sonsuzdur. Büyük şair, İtalyan » Habeş harbi ve İngiltere - İtalya gerginliği etra- fından Mısirm telâkkilerini göyle an- latmaktadır: " — İtalyan - Habeş harbi, Mısır da İtalyanm haksız bir tecavüzü ve müdafaasız bir milletin boğazlanma #1 şeklinde telâkki edilmiş, nefret uyandırmıştır. Ingiltere - Italya (gerginliğinin, Ingiliz tahakkümü istemiyen milli yetperver Mısırda, İtalya lehinde sempati uyanmasma vesile olacağı- m zannetmek hata olur. Habeşista- na tasaruz ettiği için İtalyayı hak- sız bulan Mısırlı, bu tecavüze karşı « her ne sebeple olurss olsun - ceb- he alan İngiltereyi, tehakkümüne karşı milcadele etiği bir devlet olma» sına rağmen, Jİtalyaya tercih ediyor. Maksadımı şöyle izah edebilirim: İngiltere de, İtalya da, Mısırlı için ecnebidir. Kendi milliyeti ve milli istiklâlinin gururu mevzuu bahsol duğu zaman ikisine de dilşmandır, bunun haricinde, kendisine tealluk etmiyen bir meselede, haklıyı ve hak #zı ayıracak şuuru Mısırda bula» biliriz.” Sözü edebiyata getirdik, üstad de- di ki: “— Edebiyattan bahsetmemek Için, görüyorsunuz ki siyaset mevzu unu tercih ettim. Bu sözüm, edebi siemle alakamı kesdiğim manasina anlaşılmasm, Mehmed Akif, her za- üp | manki Mehmet Akiftir. Edebiyattan bahsetmeyişim, cevab vermek İste- miyeceğim münakaşalara yol açma- mak içindir. Hasta bir adam, zu olmak ister mi?” Şaire hak vermemek kabil değil. Hergün gazetelerde dedikodu mev- zuu bulmak için pusu kuran (edip) ler o kadar çok ki.. —— Boğaz dışında hortum gılaşmıştır. Sular, vapurun baş tara fında şiddetle bir fırıldak gibi dön - Sergi, muzun dördüne kadar açık bulundu. rulacaktır. Ermeni kilisesinin hesapları 1 amma ZLEi Cücelerin hakkı !. Budapeştede bir cüceler kongresi toplanıyormuş. Rakkamm doğrusu olmaz ama söylenildiğine göre dün. yada 10 bin cüce varmış, Şüphesiz bu rakkam boy cücelerine ait olmal. Çünkü akıl, idrak, iz'an, ahlâk, ter- biye, tahsil, servet, kabiliyet cücele- rini saymıya imkân yoktur. Avrupa gazetelerinin verdikleri ma lümata göre cüceler bu kongrelerin- de haklarını istiyeceklermiş; — Cücenin de ne hakkı olur? Demeyin! İstiyorlarmış ki; sine » ma, tiyatro, tramvay, vapur, otobüs gibi yerlerde çocuk tarifesine tâbi olsunlar, E bu haksız bir sey mi? Hem bunlar çocuk gibi de değildir « ler, Çocuk büyür, cile büyümez. Ikinci istedikleri şey ırklarının muhafazası için bir cücenin ancak diğer bir cüce İle evlenmesine müsa- ade edilmesi ve ilâ müsaade edilme- mesi, Bu da haklı değil mi? Zaten fiiyatta da bunun aksi hayli güçlük doğurabilir. Üçüncü istedikleri bazı kimselerin para kazanmak maksadile çocukla - rmı eüleeleştirmek için onlara yap « tıkları türlü türlü eza ve cafanm ö- nüne geçilmesi. Hele bu hiç «n gö - törmez bir şey. Nihayet dördüncü istekleri de cileelere mahsus evler inşası. Alelâde evlerde ufacık kalı « yorlar ve gülünç oluyorlarmış. Bu &on İddianm biraz su götürür yeri var, Çünkü bütün dünya mamu Bili normal adam gözönünde tutula- rak yapıldığından cüceler bu normal ölçüler müvaeehesinde dalma küçük görünecektirler, Evleri düzeltsek 0 tomobillerde giiltinç olurlar. Onları düzeltsek ne bileyim kahvehanede göze İlişirler .Onun için bu iddiada pek tsrar etmeseler İyi olur . Bütün bu cücelik hareketinde be- nim gözüme İlişen şu oldu . Cüceler, cüceliklerini hillyor ve onunla iftihar #diyor, Münevi eticeler de böyle bir ruh asaleti gösterselerdi ctice elinde kalan büytik işlerin çoğu kurtulmuş olurdu. FELEİ Adliyede Bir memur hakkında takibat yapılıyor Hesapları tetkik edildiği sırada zimmetine para geçirdiği anlaşılan Bakırköy av memuru Fevzi hakkmda tahkikata başlanmıştır. Fevzi, dün müddelumumiliğe getirtilerek mus- vinlerden Hikmet Sonel tarafından sorguya çekildikten sonra evrakı, Istanbul vilâyetine gönderilmiştir. * Fotika isminde bir kadının çocu- Bunu düşürmekte — suçlu Mahmut Nedimin dün ağır cezada duruşma- sma devam edilmiştir. Müddeiumu - mi, suçlunun Fotikayı dövdüğü sabit, olmakla beraber, bu hareketinde ©- çuğunu düşürmek kasdi ğ İleri sürerek on. göre cezasmm tayi nini istemiştir. Duruşma, karar için başka güne bırakılmıştır. * İstanbul İnhisarlar takip memur» lsrmdan Hüsnünün arkadaşlarma bazı iftirslarda bulunduğu iddis e « dilmiştir. Hüsnü hakkında müddelu mumilikçe tahkikat yapılmaktadır. * Halde Hoca Abdinin dükkânm - dan bir küfe kiraz calan hamal Ya- kubun ikinci sulh ceza mahkemesin- © tevkifine karar verilmiştir. Soyadı müddeti bu hafta bitiyor Soyadı yazımı 2 Temmuz perşer- be günl bitecektir. Ondan sonra da soyadı yazılacak, fakat, 2 Temmuza kadar kütüğe tesçil ettirmeyenler - den 5 liradan 15 liraya kadar ceza almacaktır. Müddetin bitmesine bir hafta kaldığından şimdiye kadar 80 yadı seçerek tesçil ettirmemiş olan» lar âdeta kafile halinde nüfus şuba- lerine başvurmağa başlamışlardır. Şubeler, diğer dairelerden alman memurlarla takviye edilmiş olmala - rma rağmen, müracaatların son de- recede çoğalması karşısında İşe ye- tişmek, günü gününe kütüğe geçir- mek imkân haricine girmiştir. Bu va siyet karşısında herhangi bir yanlış- ığa meydan vermemek ve halkı da bekletmemek için soyadı beyanname si verenlerin beyannameleri almarak kendilerine birer numara verilmek « -İtedir. Müracaat edenlerin muamele- leri peyderpey yürütülecek, bu su- retle 2 Temmuza kadar vilâyetimiz- de de bütün vatandaşların soyadı al- maları ve cezasma çarpllmama ları temin olunacaktır.