25 Haziran 1936 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 4

25 Haziran 1936 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 4

— rük Ali Jfe)... bu iki şahsiyet, son No. 173 Ziya ŞAKIF Heyeti temsiliye bu. hareketten vaktiyle haberdar. edilmişti — SURET — muvakkaten ve mecburen ta- ) edilen İttihatçıların muhasâ- yıasında mevcut bulunan ve bulun- mayıp ta iştirak edecek olan Manyas ve Gönen Çerkez ve Lâz ve Gürcü ve sair akvamr hemen cemedip miktarı kâfi silâh ve cephane ve hanelerinin idaresi için biraz maaş tevxi edip he- meh Balıkesiri işgal ettikten sohra Soma ve Kırkağaç cihetlerini dolaş- tığım vakit bütün benimle beraber öl- mak için «öz veren ahaliden de mik- tarı kâfi işe yararlarmı alarak, Kara Reşit ile biraderleri ve Elbistanlı Sa- rı Yusufun işgal ettikleri Salihiye yürüyüp, Allahım lütfu keremile bun- ları perişan ettikten sonra, Kuvayı Milliye nammı fisanma alacak Bursa ve Kale Sultaniye ve Karesi havali- sinde kimse kalmıyacağı gibi umu- mu da bana ilhak (2) edeceklerinden Ingillere hükümetinin (o Anadoluya karşı yapmak istediği harekâtı bera- | ber müzakere edildikten sonra Sam- sun ve Amasya ve Çorum ve oYoz- gat ta taallükatlarım da hazır olduk- larından, o cihete miktarı kâfi çep- hane ve silâh ile mahdumum Sivasa doğru gelmek, ve bizzat benim ko- Tum da, Kaleci Sultaniye sahilinde Nazilliye kadar temizledikten sona Konyaya doğru yürümek, oradan Kuvayı Milliye rüesalarnn toplan- dığı Ankarada mahdumun kolu ile birleşmek üzere Sivasa... Bu harekâ- ti İngiliz kuvvetleri, takip edecek ve kuvvei zâhire (3) olacaktır. Derdest edilen bu melünlar, Ingiliz ordusuna ve kanununa teslim edilecektir.) Anzavurun cinnet. ve belâhatinden ziyade, Türk milletine olan ihanetini ihtiva eden bu rapor -ister . (kabili tatbik) olsun, İsterse olmasm;- sara- yı ve sarayın hesabına çalışan ihanet, teşkilâtını pek memnun etmişti. Ve bilhassa bu teşkilâtta Hürriyet ve İti iâfa mensup olanlar gayrete gele- rek, Anzavurun harekâtını kolaylaş- tırmak için (Konya) da derhal si- lâhlı bir kuvvet teminine karar yer» mişlerdi... Bu kuvvet hazırlanır ha- zırlanmaz; evvelâ, milli teşkilât a- leyhinde büyük bir nümayiş vilcude getirilecek; sonra da Anzavurla müş tereken silâhlı harekete geçilecekti. Heyeti temsiliye, bu hareketten vaktiyle haberdar edilmişti. Bunun Üzerine, bu harekete mâni olacak tedbir alinması için -Denizli havali- sinde bulunan- miralay Refet Beye emir verilmişti . Miralay Refet Bey, Demirci Efenin ayırarak (Sökeli Ali Efe) nin kumandasına verdiği iki yüz atlı zeybeği maiyetine alarsk, Konya yakmlarına gelmişti. İlk harekette| Konyaya girecek, asileri tedip ede- cekti. İstanbuldaki ihanet şebekesi, böy- le bir zeybek kuvvetinin Konya civa- rma geldiğini haber almakta gecik- memişti... Bunun tzerine, bütün göz- ler, -milli müdafaanm en mühim bir unsuru olan. zeybek kuvvetlerine çevrilmişti. © Ortaya, derhal bir fikir atilrver- mişti: —Zeybeklerin arasma derhal bir fesat ve nifak sokmak... bu kuv- vetleri parçalamak... Bu fikir, Istanbuldaki fesat şebe- kesine, fevkalâde cazip gelmişti. Çün kü, vaziyet, buna müsaitti. Fesat şebekesi, bu mesele etrafm- da tahlile giriştiği zaman, şöyle bir karar vermişti: — Yunan istilâ ordusuna kafşı ko yan kuvvetler arasında, cephenin ©e- nup kısmını müdafaa eden büyük zeybek kütlelerinin başında; mühim iki şahsiyet var. Bunun biri, (De - mirci Mehmet Efe).. Diğeri de, (Yü- zamanlara kadar biribirinin hasmı i di. Fakat milli teşkilât, bu iki düş- yandırmalı, Ondan sonra da, (Yü - rük Ali Efe ile de arasını açmalı. Bi- ribirile çarpıştırmalı. Cephe geri - sinde bu çarpışma başlarbaşlamaz; hiç şüphesiz ki, Yunan ordusu bu fırsatı fevtetmiyecek; derhal ileri harekete geçecektir. Ve o zaman, biribirile çarpışan bu iki kuvveti ko- layca ezecek.. o havalide, Milli Teş- kilâtın hayatına hitem verecektir, Bu plânm tatbiki, azçok bir zaman meselesi idi. Ayni zamanda, Istan - buldan gönderilecek olan o adamlar- la, o yabancı -ve herkesin herkesten him bir işi başarmak kolay değildi. Onun için bu plânın tatbiki, oralar- daki Hürriyet ve Itilâf klüplerinin (dirayet ve kiyaset) lerine terkedi- lerek diğer fırsatlardan istifadeye şitap edilmişti. En büyük fırsat, Bolu havalisinde kazanılan muvaffakiyetti. Bolu ve Düzce, kâmilen padişah ve Babiâli İ kuvvetlerinin eline geçmişti. Eğer, (Karesi Halife ordusu) kumandanı Ahmet Anzavur da, harekete gele - İ rek; ve (Bursa) yı çiğneyip geçerek Bilecik üzerinden (Ankara) ya doğ- ru akar; ve (Bolu) daki âsi kuvvet- ler de ayni istikamete doğru kal- kestirme yoldan ele geçiriverecekti. Padişah ile Damat Ferit paşayı en | #iyade sinirlendiren, ve aezin çılgınlık | buhranlarına sürükliyen sebep; neş- redilen tehditkâr beyannamelere ve şer'i fetvalara rağmen, Mili Teşki- lât mensuplarının hiç birinin fikir- lerinden dönmemesi idi. bü inat ve ırarı karşısında, gerek Ofakâmı Hilâfet) ve gerek bugüne kadar Osmanlı tarihinde ekseriya şerre âlet edilmiş olan (şeriat) deni len kara kuvvet, derin bir hecalet çu kuruna düşüvermisti. Günlerce beklenildiği halde, ne An karadan ve ne de milli mefkürenin tam manasile hâkim olduğu sahalar dan padişaha ve Istanbul hükümeti ne dehalet ve nedameti mun 6- den bir tek mektup ve af gel memişti, Kabine erkânından bazıları, beyan namelerde tayin edilen müddeti, tem dit etmeyi teklif etmişlerdi. Fakat | gerek padişah ve gerek Damat Ferit | pağa; ikinci bir mahcubiyet karşısın da kalmamak için bu teklifleri red- detmişler; artık işi silâh kuvvetile | halletmek İçin, telgrafla Ahmet An- zavura hareket emri vermişlardi. Bu sırada Balrkesir Müdafaai Hu- kük heyeti, çok basiretkâr bir vazi- yette idi. Milli mücadele esnasında çok mühim maceralara atılmış olan (ingiliz Kemal) isminde zeki ve Vi- | san bilir bir sporcuyu bir Amerikalı | kiyafetine sokarak Bandirmaya gön. dermişlardi. Mister Dori adımı taşt- yan bu sahte Amerikalı, bizzat Anza- vurla görüşmek muvaffekiyetini ka- kazanarak Halife ordusu kumandan nın bütün esrar ve plânlarmı öğren- mis, Balıkesire avdet etmişti. Bu suretle vaziyetin ciddiyeti an- laşılmış, derhal icap eden tedbirler alınmıştı. Cephenin muhtelif mmta- kalarından kuvvet istenilmişti. 57 in ci fırka tarafından da nizamiye sü- vari bölük. kumandanı yüzbaşı Faik Beyin kumunda- smda bir suvari gönüllü müfrezesi ve Demirci MehmetEfenin kızanların dan (Danişmentli Ismail Efe) nin kumandasında, üç yüz atlı zeybekten mürekkep kuvvetli bir müfreze gön- derilmişti. Gerek bunlar, ve gerek diğer muh telif yerlerden gönderilen: kuvvetler Balıkesire vâsıl oluncaya kadar, An- zavur barekete geçmişti. manı birleştirdi. Ve kendisine bu Su- etle mühim bir kuvvet temin etti... Lâkin;Demirci Mehmet Efeyi fayda h bir unsur haline getiren -Milli teş- Kilâta mensup- zevat, son zamanlar- da Denizli Hürriyet ve Itilâf fırkası- nın çevirdiği mahirane entrikalar sayesinde, Demirci Efenin yanından birer birer uzaklaştırıldı. Demirci © Efe, şimdi âdeta, Hürriyet ve Ttilâf firkasının tesiri altma girmeye baş- adı. Fesat ve tahrikâta biraz daha kuvvet verilirse; Efeyi büsbütün fır | bin sağ kenarına benim için bir sec- | kanım nüfuzu altına almak kabil o- Tur... Bunun için, şöyle bir plân ta- kip etmeli. Herşeyden evvel Efeye heyecan verecek vak'alar çıkarmalı. Onu bu suretle şiddetli hareketlere sevkederek, gerek şahsa ve gerek kı zanlara karşı muhitte bir nefret u- Anzavur, bizzat kumanda ettiği beş bin kişilik bir kuvvetle Kirmasti | üzerine yürümüş, ve kasabayı İşgal etmiğti. En büyük çöte'başısı olan Gâvur imam da dört bin kişilik bir çapulcu güruhu ile Balya üzerinden Balıkesir istikametine ilerlemişti. Ahmet Anzavur, temin edeceği mu | vafakıyete o kadar emin ve mağrur idi ki: — Inşallah, Cuma namazını Bur- sada kılacağım. Yeşil camide, mihra cade sersinler. Diy" haber göndermişti. (Arkası var) (3) (Tatil) demek olacak. (2) (iihak) olacak. (3) (Kuvveti zahir) olacak. şüphelendiği yer- muhitte böyle mü 7 karlarsa; Mili Teşkilât merkezi, en | Anadolunun |“ KUŞBAKIŞI Güzel: konuşanlar Adları bayrak gibi elden ele, dar- brmesel gibi dilden dile dolaşan in - #anların en büyük hususiyetlerinden biri de güzel konuşmalarıdır. Kuruma nedir bilmiyen bir boğaz hudut tanımayan bir muhayyile, ve kelimeleri olgun bir meyva gibi bö. yük bir haz ile tadan bir lokma dil. Bunlara: Söyledikleri söze İnanma yı, söylerken, kendi kulaklarmı da dinleyicilerin arasinda görüp, onlara da yepyeni sözler dinletmeği, yani konuşurken icat etmek kabiliyetini Wâve edin, güzel konusan insanların sermayeleri hakkımda bir fikir edin- miş olursunuz. Bu yazıda, hatiplerden değil güzel rum. Çünkü güzel konuşan miğemin. hatibi birbirlerine o karıştırmamak deri Güzel konuşan adam Güzel konuşan adam bize evvelin- den, ne bizi götüreceği yeri. ve ne de nereden götüreceğini o söylemeden, yola çıkıyor, ve bizi hiç ummadığımız. yollardan, aklımızdan bile geçmiyen bir yere götürüyor. Ekseriya kendilerinden, hatipler- den öğrendiğimizin birkaç yüz mislini öğrendiğimiz, bu güzel konuşanlara “Hos sohbet adam” adını veriyoruz. Hoş sohbet adam bir radyo gibi ha vada dolasan sesleri yakalıyor, es- rarengiz hir mimar gibi kaşla göz arasında önümüze renklerden, sesler- den, birer saniyelik ömlirleri olan bin lerce dekor kuruyor, alelâde kelime. ciklerin hareile, boş bir arsa gibi önü- ne serilen muhayyilemize istediği bi. gimde binalar yontuyor, Güzel konuşan adamın elinde, bal- mumu kadar muti kesiliyor, ve büyük bir hazla bu elin istediği şekillere giri yoruz. Güzel konuşan adamım elinde “A- dem, oluyorur, “Havva, oluyoruz. Yı lan olup bu iki biçareyi sokuyor, ce- hennem olup yanıyor, cennet kesilip gillüyoruz. dri RAHMİ —— — —— ÖLÜM Büyük Erkâniharbiye ikinci reisi korgeneral Asımın kayınpederi ve â- yan âzasından topçu birinci - feriki Ali Riza Paşanın ve Balıkesir mebu- su merhum Bay Şefik'in büyük bi - dan müteksit Bay Ali Haydar Ata. köy Bahariye caddesindeki hanesin- den kaldırılacaktır. Merhum.45 senelik memuriyet ha- yatında memleket ve vazifesine #a - kametle hizmet etmiş, iyeye malik kıymetli bir adliyeci Mevlâ gariki rahmet eyliye. İstanbul üçüncü icra memurluğun dan: Mahcuz ve paraya çevrilmesine ka rar verilen İstanbulda Ankara cad - desinde Reşit Efendi hanmda mev - cut düğme yapmağa mahsus makine ve yazihane eşyası ve üç adet dina - mo makinesi ve enstelâsyon ve sair eşyanm birinci açık artırması 26.6.36 tarihine müsadif cuma günü sâat dörtte yapılacaktır. Kiymeti muham minenin yüzde yetmiş beşini bulma- dığı halde ikinci açık artırması ertesi 30.6.35 tarihinde salı günü saat dört te yapılacağından isteklilerin mahal Winde hağır bulunacak memuruna müracaatları ilân olunur. (23936) TAN ABONE VE ILAN ŞARTLARI Sigorta Normal Türkiye için ÇE yazılmaz. Günü gecmiş nüshalar $ kuruştur bek kısa bir hastalıktan sonra vefat | etmiştir. Cenazesi bugünkü perşem - | be günü saat on bir buçukta Kadr. raderleri mahkemei temyiz âsalığn- | TAN MEMLEKET MANZARALARINDAN MEMLEKETTE Çarşambr LAN Bir kadın alevler içinde kalarak feci şekilde öldü Akhisar, (Tan) — İlçemize bağlı Medar köyü muallimi Hâmidin ka- rısı Fevziye, evinde yalnız bulunduğu sırada elindeki gaz tenekesi üzeri- ne dökllmüş ve nasılsa ateş almiştir. Zavallı kadın, ateşi söndürmeğe calışirken feryatlarla bağırmağa başlamıştır. Etraftan yetişenler, kadın- cağızı kismen yandıktan sonra kürtarabilmişler, fakat, Fevziye, aldığı yaralarım tesirile derhal ölmüştür. Hâdise hakkında tahkikata devam edilmektedir. Kandırada göçmenlere arazi tevzii Kandıra, (Tan) — Kazamızda mevcut göçmenlere tevzi için tetkik olunan sahalar içerisinde Kantar çiftliği işe elverişli görülmüştür. Bu sa- hanın istimlâki, sahipleri arasında uzun zamandır devam eden münazaa- yı da ortadan kaldıracaktır. İlçebay Şefik Yurdakul, bu hususta icap eden temaslara girişmiştir. Tevzi olunacak arazi üç bin dekarlır. Ars- sânin incelenmesi için mahalline giden heyet raporunu tamamlıyarak vi- lâyete vermiştir. Bu sahaya elli hane iskân olunacaktır. Balıkesirde bu hafta yapılan at yarışları çok rağbet gördü Yarışlarda kazanan Balıkesir, (Tan) — Yarış ve Is- la” Zncümeni tarafından bu hafta yapılan at koşuları çok güzel olmuş- tur, 1.00 metro mesafe içindeki ilk koşuya dört hayvan İştirak etmiş, Ankaralı Emir Salihin Murat adlı hayvanı birinci, Karacabeyli Fahri- nin Ander Budin adlı hayvanı ikin- ci, Mustafanın hayvanı da üçüncü gelmişlerdir. 2.000 metro mesafe dahilinde ya- pılan ikinci koşuya hiç koşu kazan- mamış yerli hayvanlar iştirak et - miştir. o Karacabeyli o Mustafanın Gürbüzü birinci, M. Kemalpaşalı İr- hayvanlardan biri fanın Mesudu ikinci, Kamacıllı İb - rahim iu ilm a Ferhanı Üçüncü ir, Uçüneli kümei liz şunlardır; KARE Ankaralı Emir “Salihin Alemdarı birine, M. Kemalpaşa Ahmedin Ceylânı ikinci, Karacabeyli Rüste - min Ayhan Üçüncü “gelmişlerdir. 2.800 metroluk mesafe dahilinde ya- pilan dördüncü ve son koşuda An - karalı Talâtım Sarıkuşu birinci, İz- mitli Yusufun Aleeylânı ikinci, Ban- dırmalı Mehmedin . Mesruru üçüncü gelmişlerdir. Bir çocuk Sakarya nehrinde boğuldu Kandıra, (Tan). — Karasu nüfus memurunun on beş yaşlarındaki oğ- lü Ahmet, Sakarya hehri ağzında yı- kanmak için'nehire girmiş, suyun ve 0 sahanm yabancısı olduğu için yüz- me bilmediğinden boğulmuştur. Malatyada spor günü Malatya, (Tan) — Halkevi spor- cuları alanlarında güzel bir spor gü“ nü yaşatmışlardır. Futbolda A ve B takımları 3 - 3 berabere kalmış - lardır. Voleybol ve atletizm müsa - bakaları heyecanla takip edilmiştir. 100 metro sfir'at koşusunda Salâ-« haddin birinci gelmiş ve alkışlan - miştir. Futbolcularımız sık sık eg- zersiz yaparak Malatya - Sıvas ma- çıma hazırlanmaktadırlar. Akhisara yumurta kadar dolu düştü Akhisar, (Tan) — Buraya cev ve yumurta büyüklüğünde dolu müştür. Mahsullere yaptığı zarar e- hemmiyetlidir. Küçük Haberler İ * izmit, (Tan) — Lik maçlarma devam edilmiştir. İzmit İdman Yur- du ve Gölcük Spor takımı eğ olan bu maç Gölcük takımının 0 - sayı kazanması Te nihayet bulmuş” tür. Maç, çök heyecanlı olmuştur. * Adana; (Tan) — Milli mensucat fabrikasında çalışan o hamallardan > © gece fabrika kâtiplerin- masası içindeki 300 ayı çalmak kasdile açarken yaka- lanmıştır. * Balrkesir, (Tan) — Koza fiyat- lari 58 - 100 ve 51 kuruş arasında- dır. Kadını bir kamyon kereste ile değişmişler Denizli; (Tan) — Denizlide otu- ran Zeytinli Kâzım ile Buldalı Os- man isminde iki Çarlar umum bir ka dın yanlarına alarak Denizliye bağlı İnceler köyüne » orada köylü gençlerle uyuşarak ka dını bir kamyon kereste ile değiş - mişlerdir. İki arkadaş, kereste yük lâ kamyonla şehire dönerlerken or- man idaresi vaziyetten haberdar edilmiştir. Alınan tertibat netice « sinde memurlar o arabayı durdur - mak istemişler, fakat kamyon yo- luna devam edince arada mühim bir masademe olmuş ve ancak ba suretle durdurulabilmiştir. Kaçak keresteler çiçerisindekilerle bera « ber orman dairesine teslim edilmiş- lerdir. Musademede nüfusça zayi « at olmamıştır. Yalnız, otomobilin lâstikleri delinmiştir. İki başlı bir yılan öldürüldü Kilis, (Tan) — Kulp ilçesinin İşi bahçesinde bir metro boyunda İki başlı bir yılan görülmüş, bekçi Der- viş tarafından öldürülmüştür. Sapanca tenezzüh trenleri Izmit, (Tan) — Bu hafta Adapa- zarından İstanbula ve İstanbuldan Adapazarma yapılan tenezzüh tren- leri emsalsiz bir rağbet görmüştür. Havanın iyi oluşu, bu rağbeti . bir kat daha arttırmıştır. * ölalatya, (Tan) — Fırat okulu öğretmenlerinden Sabriye ile Kayse- ri Lisesi Beden Terbiyesi Muallimi Nadir Ulkünün nişan törenleri Ga“ si okulunun salonunda yapılmıştır. Atatürk parkında gazino Balıkesir, (Tan) — Atatürk par- kmda yeniden yapılacak olarf gazino inşaatına İstekli çıkmadığı için ek- siltme on gün daha uzatılmıştır. Teşekkür Kabataş lisesi son sınıf müdavim- lerinden oğlum Mehmet Mubtarın caat ettiğimiz Beyoğlu Belediye has tanesine pek büyük İnsaniyet velğ'- tufkârlıkla kabul eden başhekim dok tor Fikret ile mumaileyh Dr. Emin Şükrüye ve gece yarısı hastaneye ge lerek oğlumun patlıyan apandisitini ameliyat etmek suretile hayatını ba- gışlıyan operatör Sadrettin Hüsniye minnet ve şükranlarımı ve hastane « de büyük fedakârlıkla hastalara şef- kat ve ihtimam gösteren hemşire ve hastabakıcılara sonsuz teşekkürleri. mi sunarım, Babası Galip İPEK ız Kulesi PARKINDA Bu Cuma akşamı DARÜTTALM Be GEEK va