29 Haziran 1936 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 4

29 Haziran 1936 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 4

4 Büyük een URAZ) Türk inkılâbı İ ssssüzsönseksers Başlarken No. 3 Yazan : Ziya Şakir | Sait Molla ilk defa bu zeki İngiliz 1 2345 6? son casusuna galebe çalmıştı Eski Ankaradan O zaman Papaz Fru ile Sait Molla srasndaki muhavere şu şekle gir - mişti, Sait Molla — Pekâlâ, amma üs - tat.. Ya, (16 Mart) işgali?.. Fru — Oo.. Onu sizin de bilmeniz Icap eder ki; taç ve tahtmı tehlike- de gören Sultan, Meclisi dağıtmak ve kendisini tehlikeli unsurlardan kurtarmak istedi. Bunun için de biz- zat ve şahsen Londraya müracaat ct ti. İstanbul işgali, ancak Londranm hususi bir emir ve talimatile vücude gelmiştir... Şunu da ilâve edeyim ki; Milen hattı meselesi gibi, İngiltere İçin izzeti nefis işi telâkki edilen bir sebebi de hesaba katmak lâzımgelir. — E.. Bugün o tehlike, daha ba- riz bir şekil almıştır. Ankarada top- lanan meclis, yeni bir hükümet man zarası gösteriyor... Bunlar, zatı şaha de bulunuyorlar... Martın Zi inci gü- nü, (Mekece) den İzmit civarma Ge- Ve ayni za -| manda sizin de düşmanımız mevklin- | bir manzara daki kuvvetleri, sebat ve faaliyete teşvik edelim. Bir taraftan bu muvaffakı- yetimiz devam ederken; diğer taraf- tan da (Ceneral Milen) den rica ede- rek yardım isteyelim. Derhal ordu teşkilâtma girişelim.. Tabildir ki, Şevketmeap Efendimizle, sâdrazam Paşa hazretleri de bu arada icap © den teşebblisattan geri durmazlar. Demişti, Kiraz Hamdi Peşanm bu fikri, da- hiyane telâkki edilmiş; ve derhal bu iki madde üzerinde teşebbüsata giri- İ gitmişti, » Istanbulda muhalefet rüesası, bu endişe buhranları içinde çırpınıp du- rurlarken; Ankarada (Büyük Millet Meclisi), işe başlamıştı. Meclis; şehrin - İstasiyon cadde- sine yakm olan - bir kenarmda, vak- tile Ittihadı terakki klubü olarak ya- pılan, fakat bir çok yerleri henüz ta- SOLDAN SAGA VE YUKARDAN AŞA: 1 — Saç düzeltir (5) Ahrette köprü (5) 2 — Karadenizde bir deniz (4) Ke- çinin erkeği (4). 3 — Allah (3) Bir nevi içki Nida (2) 4 — Çok değil (2) 5 —Berf (3) Cezire (3). Vücut su yu (8) 6 — Iğfal etmek (9) 7 — Bal yapar (3) 8 — Koku (4) Keder (4) 9 — Nota (2) Derman (5) 10 — Amca (3) Yama (2) Bir he- ce (2) 11 — Geri birakmak (5) Hocaların başma sardıkları şey (5) , DUNKU BULMACAMIZIN HALLI 1 — Uç Istanbul (i0) 2 — Çapa (4) Daire (5) 3 — Tpek (4) Şa (2) A 4 — Saka (4) Nim (4) 5 — Ay (2) Naaş.(4) 6 — Adliye (6) Cin (3) 7 — Na (2) Si (2) Ab (2) 8 — Birinci (7) 9 — Ur (2) Mal (3) Akor (4) 10 — Leş (3) Anadolu (7) 11 — Arş (8) Birun (5) bir w MEMLEKET MANZARALARINDAN Derince silosu yeni baştan ıslâh ve tanzim edildi Izmit, (Tan) — Derince silosu; bir yıl önce modern bir biçime konula- İ rak baştanbaşa tamir edilmiş ve iyi bir şekilde işlemeğe başlamıştır. De- niz ve kara adları ile iki kısım olan Derince silosu on bin ton buğday ala bilecek büyüklüktedir. Siloda iki bin ton kadar buğday vardır. Derince silosu, kocaeli mmtakasma iskân edilmekte olan göçmenlere simdiye kadar 400 ton buğday dağıt mıştır.Son günlerde Diyarbekir buğ day alım merkezinden geçen yıla ait stok buğdaylar, Derince silosuna nakledilmiştir. Kocaeli mmtakasında hasat başlamıştır. Bu sene, bilhassa cümhuriyet tipi mahsulâtının çok verimli olduğu söylenmektedir. MEMLEKETTE “TAN, Ardahan Sivasta ikinci at yarışları yapıldı Sıvas, (Tan) — Ilkbahar at ya- rışlarının ikinci haftası da büyük bir kalabalık önünde yapılmıştır. Birinci koşuya dört tay dahil ol. muş, Ceyhanlı Ahmet Cemilin Do- anı ici, Salim Toydemirin kıs- rah tayı ikinci, Hasan oğlunun er- kek tayı üçüncü olmuşlardır. İkinci koşuda Manisalı Tevfiğin A mam olmayan büyük bir binada a- - Sn erir Himaye ebe an (öm Bi çim - 17 seneye mahküm oldu Şi m Montagütac),. herhalde millicilerden | Istanbuldan kaçıp gelen mebus Ödünç para vermeyince Şükrünün Varalı üçüncü olmuşlar- b dostluk görerek o vaziyeti ihtiyar | larla Anadolunun muhtelif yerlerin- kızdı Samsun, (Tan) — Hacılı köyüne giden Mevlüde isminde genç bir kızı dır. a pe m in AM Em DE GRE Mz etmedi; Bahusus, bu muhterem Ge- neralin emrinde, 4 tabur piyade, 4 büyük top ve bir hayli de mitralyöz vardı... Böyle bir kuvvete malik o - | lan koca bir İngiliz Generalinin, dört buçuk kuvayi milliye çetesi karşısm- dan perişan bir surette ricat etmesi.. bilmem ki; bugün taşıdığıtız (galibi. yet) sifatile nasil telif edilebilir üs- tat, Bu sözler, Papaz Frunun İngilizlik gururunu müteessir etmişti. Belki de; Sait Molla, ilk defa olarak bu z6- ki ve çok derin düşünceli Büyük İn- giliz casusuna galebe etmişti. O 2a- man Fru, çelik gibi sert (gözlerini Sait Mollanm gözlerine dikmiş: — Pekâlâ, dostum. Ne istiyorsu- nüz?.. Demişti... Sait Molla, ellerini uğuş türmuş: — Tek bir şey. lehine muavenet. Diye cevap vermişti. » Zatı Şahanenin Salt Molla ile Zeki Bey; Papaz Fru dan açık ve sarih hiç bir muavenet vadi almamakla beraber; büyük ümit lerle saraya avdet etmişler; Padişah Vahidettine de çok büyük ümitler ver mişlerdi. Ve oradan da doğruca Baltalima- nma giderek içtima halinde bulunan bloka bu mükülemeyi aynen naklet- Bu sırada blok, iki mühim mesele- nin müzakeresine girişmişti. Biri; Bolu ve Düzcede hükümeti zepteden asilerden haber gelmişti. Bunlar muhtelif kuvayi milliye mif- rezelerile asker kuvvetlerinin, Bolu ve Düzceye yaklaştıklarını bildirerek sür'atle imdat talep etmektelerdi.. Bunların bu talepleri karşısında ne yapılabilecekti?.. Diğeri. Ahmet Anzavurun son uğ Tadığı hezimet te ispat ediyordu ki, derme çatma kuvvetlerle, kuvayi milliyeye galebe etmek mümkün de- ğildir. Bunlara karşı muntazam bir ordu teşkil etmek.. ve bu ordunun ba şa da, büyük rütbeli bir kumandan geçirerek esaslı bir şekilde harbe gi- rişmek.. Böylece Ankuraya gidilerek Büyük Millet meclisinin varlığını or- tadan silmek lâzımdır... Lâzımdır am- ma; bu ordu, nasil teşekkül edecek. tir?.. Ne yedirilecek, ne içirileceki Ne ile teğhiz edilecektir? Sait Molla ile Zeki Beyin verğiği Kanaat, en evvel kiraz Hamdi Paşa- yr harekete getirmişti: — Efendim!! Müseade buyurulur sa, bir şey ârzedeyim. Demişti... ve sonra fikrini şöylece izah eylemiş: — Görülüyor ki; bütün ümitlerin kırıldığı bir vaziyette değiliz... Ben- denize kalırsa, İzmit mutasarrıfı İb- eshim Beye derhal emir verelim. Öra den intihap edilen yeni mebuslardan bir kısmı o gün yapılan merasime ye bişebilmişlerdi. Fakat bazı vilâyet- ler intihapta | gecikmişlerdi.. Onun için Dersim, Malatya, Elâziz, Kon- ya, Diyarbekir, Trabzon, o Samsun mebusları gelememişlerdi. Bu vilâyetlerde intihabın gecikme. sinin sebebi; dah hâlâ İstanbul hü- kümetinin buralarda tesir icra eden (Ruhu habis)i idi. Bu vilâyetlerden bazılarının mülkiye memurları, inti- bab türlü behanelerle tavik etmek- telerdi. Sahil vilâyetlerinde ise, - ay ni ruh hâkim olmakla beraber - Ji manlarda bulunan itilâf devletleri harp gemilerinin tehditkâr vaziyet- lerine karşı, bir endişe ve tereddüt hissediimekte idi.. Maamafih aradan birkaç gün geçmeden bu endişe ve te reddüt de zail olmuş; intihap ikmal edilmişti. O günden itibaren Türk milleti- nin mukadderatını eline alacak olan bu (Büyük Millet Meelisi)nin riya- set makamma kim geçirilecekti? Birçokları buna tereddütsüz ola- rak cevap veriyorlar, ve Büğüne kadar, bu .İşi * başaran- ve Anadolunun sinesinde, Türklü ün geref ve: haysiyetini yaşatan kim ise, 0... Mustafa Kemal Paşa. Diyorlar... Büyük ve tabii bir hak- kı teslim ediyorlardı. Fakat; küçük bir zümre İse, öy lece garip bir mantık yürütüyorlar dr: — Evet, amma... Mustafa Kemal Paşa, askerdir, her işi, askerce yürü tecektir. Bizim hudutlarımızm hari cinde kalanlar, buna diktatörlük ma bası vereceklerdir. Hatta, meclisimi- İzin ciddiyetine ve samimiyetine ka- naat etmiyeceklerdir... Biz, bu işin başma bir sivil geçirmeliyiz. — Meselâ?... — Meselâ... Celâlettin Arif Bey. Meclisin açılacağı gece, bir tekke- nin küf ve tömbeki kokan odasında bu kararı vermeye çalışanlar; Celâ - lettin Arif Beyin Istanbuldan ne ka- | dar telâşla çıktığını unutuyorlar. ve hatta, teşekkül eden Büyük Millet Meclisi hakkındaki noktai nazarın - dan bile gafil bulunuyorlardı. Celâlettin Arif Bey; daha hâlâ, Büyük Millet Meclisinin kurulmasın- daki mananm azametini göremiyor; bu meclisi, Istanbulda dağılan mebu- san Meclisinin, Ankarada devanım - dan ibaret zannediyor... Orada biz- zat hitam verdiği vazifesine, burada yeniden başlaması için kendisinde bir hak tevehhüm eyliyordu. Fakat bu garip cereyan, derhal sönüvermişti, Dünyaya; dalma olmak) için gelmiş olan (Mustafa Kemal Paşa), candan bir arzu ile Büyük Millet Meclisinin başma .ge- girilivermişti. (Arkası var) Gedikpaşada bekçiler caddesinde kahvecilik yapan Rizeli Hüseyin, kah vesinde işile meşgul olurken eskiden tanıdığı Ibrahim adında biri yanma gelerek kendisinden ödünç para İste miştir. Ibrahim, istediği parayı Hüse yinden alamaymca kızmış ve yanm - daktarradaşı RIrkr 8 beraber kah- venin esmilarni tsşlamağa başlamış tır. Vak'a polise haber verilmiş, ve suçlular yakalanmıştır. Saçların köklerini kuvvetlendi- rir. Dökülmesine mani olur. Ke pekleri izale eder. Neşvüne- masm: kolaylaştırarak hayat kabiliyetini artırır. Lâtif rayı balı bir saç eksiridir. INGILIZ KANZUK ECZANESİ Beyoğlu - İstanbul TAN ABONE VE ILAN ŞARTLARI Sigorta Normal Türkiye için © Dşariçir ra K. Lira K. Lira K 135 4— 7s0 u— 6 , 350 1 yele 1700 Min için İâncilik Şirketlerine mü cacaat edilmelidir. Küçük ilinlar doğrudsn doğruy» idaremize almabilir. Günü gecmiş nüshalar $ kuruster dağa kaçırarak zorla tecavüz eden ve tabanca ile öldüren Ömer oğlu Ali- nin duruşması Samsun Ağır Ceza mahkemesinde bitirilmiştir. Mahkeme, suçlunun 17 #ere 6 ay ağır hapse konulmasına karar vermiştir. Edremit civarında yeniden birçok bataklıklar" Balşkesir, (Tan) — Sıtma müca- dele teşkilâtı Bâremit ve çevresi İ- çinde srtma ile esaslı şekilde müca- deleye girişmiştir. Birçok yerlerde bataklıklar ve su birinkitileri kuru- rutulmaktadır. Şehrin içinden geçen ve halkım sağlığını bozan dere temiz- lenecek ve Suyu kapalı bir kanal i- çerisine almacaktır. Sıtmalılara pa- rasız kinnin tevziine devam edilmek- tedir. Dereye düşerek boğuldu Balıkesir, (Tan) — Aktarma kö- biçilmeğe başlandı M. Kemalpaşa (Tan) — İlçemiz ve ciyarma bol ve bereketli yağmur lar yağmıştır. Bu yüzden bütün yaz mahsullerinin çok iyi olaccağı gö - rülmektedir. Kemale gelmiş olan buğday mahsulünün biçilmesine baş lanmıştır. Son aylarda gayri müsait ve sa- kat giden havalardan dolayı bu se- neki buğday rekoltesinin biraz dü - şik olduğu anlaşılmaktadır. Söke Halkevinde Aydın, (Tan) — Söke Halkevi dil, tarih ve edebiyat şubesi tarafm- dan yabaner dil kursları açılmıştır. Fransızca derslerine 13 ve almanca derslerine de 15 talebe devam et- mektedir. Kurslara karşı gençleri - miz çok ilgi göstermektedir. Fran: #ızça derslerini Hilâli, almanca ders- lerini de Enver idare etmektedir. Kuürutülüüo, Balıkesir Halkevinin müsameresin de vazife alan gençler bir arada tarma köyü ile Deliktaş arasındaki Çaydataş köyünden İsmail koyun! rını yıkarken suya yuvarlanmış, a- | kıntıya kapılarak boğulmuştür. Halkevindeki müsamere Balıkesir, (Tan) — Halkevi ta - rafından Üç gündenberi ardı arkası- na halka gösterilmekte olan büyük baba piyesi ile üç perde vodvil büyük bir rağbet görmüş ve gok alkışlan- mıştır. Yeni buğday mahsulü |İzmitte bir meyva istasyonu açılacak İzmit, (Tan) — Yüksek Ziraat Enstitüsü bağcılık ve © Meyvecilik profesörü Vilhelm Salomon şehrimi- ze gelecektir. Öğrendiğimize göre, il- bayın teşebbüsü ile Derbentte örnek bir meyve İstasyonu açılacaktır. Ts- tasyon, şimdilik 20 hektar büyüklü- günde olacak ve örnek bahçesile £i- danlıkları ihtiva edecektir. İzmir panayırında.. Aydın, (Tan) — Ayâm ili adma İzmir arsulusal Altncı fuvarina bu- yıl gök geniş mikyasta iştirak ede- cektir. Bu hususta ilbaylıktan aldığı emir üzerine oda başsekreteri bütün ilçe, kamun, ve köyleri dolâşsrak ü- rünler Üzerinde incelemeler yapmak- tadır, Bu yılki ilimiz Şavyonu geçen yıllardan çok zengin olacaktır. Üçüncü koşuya dört ve daha yu» karı yaştaki halis kan yerli kısrak» ları girmiştir. Ankaralı İskenderin Güleri birinci, İbrahim Haydarın Gökçeki ikinci, Cevdet Emir oğlu- nun Dilberayı üçüncü gelmişlerdir. Dördüncü heşuda Kangalı Şükrü- nün Varal kırat ve Hogaztıyanu Mustafanın hayvanı berabere kal. mışlardır. Birincilik ve ikincilik a- ralarında pay edilecektir. Tokat yolu üzerinde bir kamyon kazası Zile, (Tan) — Buğday yükü ile Zileden Toknda giden şoför Mehme- din idaresindeki kamyon Dökmete- peler civarmda bir direksiyon ha- tasr yüzünden devrilmiştir. Şoför muavini Saim, kamyon altında kal- mış, beli kırılmıştır. Salim, Tokat hastanesine kaldırılmışsa da ölmüş- tür., *Aydın, (Tan) — Aydın bölgesi Sıtma mücadele reisi doktor Rüş- tü Sıhhat Bakanlığı genel ispekterli- ğine, yerine de lâboratuar şefi Ab- durrahim atanmışlardır. * M. Kemalpaşa, (Tan) — Sekiz sene &vvel ilçemizde kurulan un fab- rikası, bazı ticari sebepler dolayısile Bandırmaya "kaldırılacaktır. Fabri - kanm ilçemizden kaldırılması, bil hassa çiftçiler için büyük bir kayıp telâkki edilmektedir. * Aydm, (Tan) — Ortaokul öğ- retmenliğine, İlimiz ilkokulu öğret- menlerinden 51 kişi talip olmuş ve smavları yapılmıştır. Bunlardan 8 öğretmen edebiyat, 4 öğretmen ta- rih coğrafya, 5 öğretmen riyazi ilim» ler ve 5 öğretmen de fen bilgisi züm velerinden sınava girmişlerdir. * Zile, (Tan) — Şehrin tam orta- sında ve en şerefli yerinde yapıl- makta olan park inşaatı ilerlemek tedir. Parka konulacak olan Ata- türkün büyük kıt'adaki büstü gel- miştir. Yakında yerine konulacak « tır. * Fevzipaşa, (Tan) — Her yerde olduğu gibi Fevzipaşa kamununda da domuz mücadelesine ehemmiyet verilmiş ve iki ay içinde yüzlerce do- muz öldürülmüştür. * Söke, (Tan) — Söke halkevin- de nt şubesi başkanı Hüseyin, Ba- yındır idaresinde açılan musiki kurs- İarı da çok ilerlemiştir. Bu kolda ye- tişen talebeler sıksık konserler ver- mekte, ulusal musikinim yayılması « na hizmet etmektedirler.