30 Haziran 1936 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

30 Haziran 1936 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

2 GÜNAŞIRI sadaka Diyorlar ki, izdivaç azalıyor. İnsanlar arasında gevşiyen bu bağ, şim- di, düğümlerini eşya ve müesseseler arasında vurmaktadır: İşte, sinema, saz ve sözle izdivaç etti, Fotoğraf, pal etle ve fırçayla birleşti. Nazm, nesirle ve sözle İzdivaç etti. Fotoğraf, pöletle ve fırçayla birleşti. Nazm, nesirle evlendi ve dün, hayretle gördüm: Dilencilik te ticaretle ortak olmuş! Köprüyü geçerken, Divanyolunda yürürken, Beyoğlu caddesinde do - laşırken, peşinize takılan, yolunuzu kesen dilencilere bir göz atınız: Hep- si de sermaye sahibi birer küçük esnaf... İşte, postane önünde bir zarf kâğıt uzatırken, öbür elini keşkül gibi uzatan kör dilenci! iste, çipil gözlerle merhamet dilenen bir topluiğne satıcısı! iste, potinbağlarile yolunuzu kesen bir sarsak kız! Ve hepsinin dilinde ayni yalvarış: — Allah rızası için bir sadaka! Demin, ada vapurunda, bu yeni dil enciliğin bir başka örneğini gördüm: On yaşında bir çocuk, elinde büyük emeklerle çıkmış ve hatmış bir meo- muanm renkli sayfalarını sallıyarak gelene geçene yalvarıyordu: — Allah nzası için bir mecmua alm baylar!.. Merhamet sahipleri, bu küçük dilencinin avucuna beşer klruş sıkış- tırarak birer mecmua alıyorlardı... Kendi kendime düşündüm: Bir müvezzi çocuğun elinde müşteri bula- mıyan bu mecmua, bir dilenci çocuğun elinde kapış kapış gidiyordu... Demek, fikir ve san'at mahsulüne verilen kıymet henüz bir sadakadan (baret! Utandım, Yusuf ZİYA GÜ. EN Tevatür olmasın ? Dün Anadolu ajansınm Ankara -| Bilginizi Yoklayınız dan almış bir telgrafı vardı. Bu telgrafa göre, ölimpiyata hazırlanan bisikletçilerimiz, yol üstünde yüz ki- lometro koşarak, Fransız ekipinin “Monlery,, velodromunda elde ettiği rekordan bir dakika 15 saniye daha noksan olmak üzere parlak bir dere- ce elde etmişler! Bisikletçilerimizin kıymetini, kud- retini, süratini, hattâ bir yol Üstün. de bir pist rekorü kıracak kadar ma harefini küçültmek fikrinde değiliz. Olimpiyatlara gitmelerine engel ol- mak ta, asla, hatırımızdan geçmez. M: m ki, olimpiyat seyahati bu se| nenin modasıdır, Onlar da güle güle gitsinler, güle güle gelsinler, Hiçbir gey yapmasalar, hiç olmazsa, bir yol ile bir velodrom pisti arasmdaki far kı öğrenirler. Buda büyük bir kâr- dır. Yalnız, ölimpiydta gitmelerini hakir göstermek İçin bize Fransız ekipinin velodrom: pisti Üzerindeki rekorunu yol üstünde kırdıkları id - d'asmda bulunmasınlar. Çünkü bir kronometro ile saat, metro ile mül - ga endazenin farkını on paralık bilen lerdeniz. Sorular İngiltere sarayı tarihinde (Bed ehamber Women — yatak odası ka- dımları) meselesi nedir? — Viyana şehri Türkler tarafm - dan hangi tarihlerde muhasara edil- miştir? — Ortaya atıldığı giinden bugüne kadar hiç değişmemiş olan musiki âleti hangisidir? — Volapüik nedir? — Erzurumlu Ömer Efendi kim- dir? Dünkü soruların cevapları $ — Ilk tramvay nerede işlemiş- tir? © — 1832 de Niyu-York ile Har- lem arasında ve 1435 metroluk” bir hat üstünde, VE $ — Tarihin kaydettiği “en müt- hiş yer sartılması nerede ve ne 20- man olmuş, kaç kişi ölmüştür? C — 526 senesinde Akdeniz sa - hillerinde tahribat yapan müthiş zel- zele bazı müelliflere göre 120000, ba- zılarma göre de 200,000 kişi ölmüş - tür, Bu itibarla 923 senesinde 90 bin kişinin ölümüne ve 50 bin kişinin ya- ralanmasına sebep olan Japonya sar sıntısı bu kabil felâketlerin ikincisi görünmektedir. $ — “Otuz sene muharebesi” ne- "Jdir? C — 17 ci asırdaki katolik - protes tan muharebelerinin sonuncusu ve “Jen mühümmi. 8 — Triyeste şehri hiç Fransa hâ- kimiyetine girmiş midir ? € — 1809 dan 1314 e kadar. 8 — Çar ünvanı ilk önce hangi hükümdarlara verilmistir ? € — Slâvlar, şarki Roma impara- torlarma ilk olarak bu linvanı ver - mişlerdir. ER e le bir anket açmış: “Kadın cesareti nedir?,, Bü ankete gelen cevaplar arasm - da göyleleri var: — Kadınm cesareti, yaşamak hu- susundaki ir? — Bulunmıyan bir dostu veya fe- Da görülen bir fikri, düşman bir ce- miyet içinde müdafaa etmektir. — Sessiz ıztırap çekmesini bilmesi dir, Bir mizah muharriri ise şöyle ce- vap veriyor: z — Kadın cesareti, söğlenilenlerin hiçbirisi değildir. Kadmm cesareti, u- Arkadaşlarile beraber ava gittiği saman hiçbir şey vurmamak âdeti olan bir avcı bir gün yalnız başma ava gitmiş ve ertesi gün döndüğü za man arkadaşlarına kırk beş çift bıl- dırem vurduğunu söylemiş. Hepsi tatlı tatlı dinlemiş, fakat İçlerinden biri dayanamamış: Neler düşünüyor ? Avcılıktan bahsederken srrasi düş Hi: Negüs Londrada bulunduğu sıra- da Lort Beket tarafından Iskoçyada avlanmağa davet edilmiş. Haile Se- Yâsie bu daveti şu şekilde reddetmi — Çok müteessifim, fakat daveti- nizi kabul edemiyebeğim. Çünkü bir gazeteci tüfek koltuğumda av bek - lerken resmimi çekerse, anlarsınız ya, Cenevrede fena tesir eder. Sonu ne olacak? Amerika Birleşik hükümetleri yir mi senede bir, rüfus sayımı. yapar. 1790 da yapılan sayımın neticesi şu- dur: 3929214 mumiyetle, bir erkeğin fena karak - ye esimi bir yeküna vardığı 3 1810 7.239.881 Birşey ilâvesine lüzum 1830 12.888.020 varmı? ii en — Doktor, sağırlığımı tedavi etti- 100 © GAMI ye ener! 1910 91.972.268 — Ti yüz lira mi? 1930 122.175.046 Doktor, e Her memlekette az çok nüfus ar- — Hayır, dört yüz lira! ba ae emine zaman ne e Muhakkak biribirimizi yiyeceğiz. Za | Kadıköy Ermeni mezarlığı mmtakalarmda taam zile yapmı- ii EE ağ dün belediye mamma tapuda tesçil yazlar, edilmiştir. Burası ifraz edilmiş oldu- Ne imiş! n yakmda parça parça satılığa gunda: Danimarka güzetelerinden biri şöy | çıkarılacaktır. İzmir postaları Şimdilik haftada üç ' sefer yapılabilecek Istanbul - İzmir ve Ankara - İz - İ mir hava servisinin ihdası; devlet ha İva yolları idaresi tarafından Lon - draya sipariş edilen tayyarelerin ge- işine taallük edilmişken, vukubulan devamlı müracaatlar karşisinda bu servisin derhal açılmasına karar ve- rilmiştir. Bu karar, temmuzun ilk haftasından itibaren tatbik mevkiine konulacaktır. İzmir servisinin şimdilik haftada üç güne inhisar etmesi zaruri gö“ rülmektedir. Ankara - İzmir doğru postası, ancak yeni tayyarelerin ge- İşinden sonra yapılabilecektir. O za- mana kadar Ankaradan gelen hava postası haftanm üç muayyen günün de, İstanbuldan aktarma suretile An kkaraya gidecektir. Belediyede Esnaf muayene ve tescilleri yenilenecek Belediyeye, Belediye müstahdemin bürosuna kayrtir 35 bin küsur esna- fin yeniden muayene ve tesgillerini yapmaya karar vermiştir. Bu maksat dır. Bu clizdanlar hazırlanıncaya kadar yehii belediye bütçesi de gel miş ve belediye müstahdemin müdür lüğünün yeni şekli taayyün etmiş 0- lacaktır, lere verilen şifahi ve tahriri emirle- rin ne dereceye kadar tatbik edil - mekte olduğunu her hafta sonunda kontrol etmek Üzere her şube amiri- nin bir yevmiye defteri tutması ks- rarlaştırılmıştı. Bu defterlerin basışı bitmiş ve dün her şube şefine bun- lardan birer tane verilmiştir. * Halkın talebi üzerine Devlet De- miryolları idaresi Kızıltoprakla Hay. darpaşa arasında Söğüttüçeşmede ye ni bir durak yeri tesis etmişti. Civar kalkın kalabalığı yüzünden bir aydan artmıştır. Ancak burada gişe ve di- Zer İstasyonlarda mevcut tesisat yoktur. Bu itibarla yine bu civar halkı tarafından yeni bir mazbata tanzim edilerek alâkadar makamlara verilmiştir. Bu mazbatada en kısa bir zamandan itibaren bu İstasyon- da diğerlerinde olduğu gibi bütün te sisalın vülcude getirilmesi ve gidip gelme biletler verilmesi istenilmekte dir,“ * Florya yakinindeki Kaligaryanm belediye hudutları içine alınmasına yıl bütçesi geldi | Ticaret odasın 986 yılı bütçesi, İ Iktisat Vekâleti tarafından tasdik | edilerek odaya gönderilmiştir. Yeni İ sene bütçesinde, vekâletçe ufak tefek bazı tadilât yapılmıştır. Yeni teşkil &ğilen endüstri şubesinin kadrosun - da hiçbir tahavvül olmamıştır. Ma - liyet flatlerini kontrol kanunu müna sebetile endüstri şubesinin vazifesi artmaktadır. Ticaret odası bu kunun mucibince, fabrikaların satış ve mn- liyet fiatlerini takip edecektir. Şube- nin diğer vazifeleri de İstanbul min- lakasındaki fabrikaların umumi va ziyetini takip etmek ve Iktisat vekâ- leti tarafından endüstri işlerine dair sorulan suallere cevap vermektir. En düstri şubesi direktörlüğü ile rapor- törlüklere kimlerin tayin edilecekleri henüz belli değildir. Odada hazırlık Ticarette tağşılşin men'i ve ihraca tn mürakabesi hakkındaki kanun mucibince, ticaret odasında, şimdi - den hazırlıklara başlanmıştır. Ka - nun altı ay sonra tatbik edilecektir. Fakat, ihracat ticaretile uğraşan ta- cirlerin altı ay içinde birer ruhsat - name almaları lâzımdır. Bunun için tacirler, kanunun tatbik edileceği güne kadar ticsret odasma rühsat - nâme almak İçin beyanname vermiş bulunacaklardır. TAN * Belediye reisi tarafmdan daire- | beri işleyen bu durağa rağbet çok | Ticaret Odasının yeni Ne dersiniz ? Eğer doğru ise! Memnuniyetle öğrendik ki Şirketi Hayriye Boğaz kıyılarında ücuz ev- ler yaptırıp isteyenlere müsait şart- larla satacak ve bu suretle Boğazın bugünkü tenhalığına bir nihayet vermekle beraber halkı da Boğaza alıştırmak için bu müsbet tedbiri yakında tatbika başlayacakmış. Eğer haber doğru ise buna mem- nun olmak ve böyle ciddi bir tedbiri derpiş ettiği için Şirketi tebrik et- mek çok yerinde olur. Çünkü hayat şartları değişip dururken bizim hâ- lâ bundan 25 - 30 sene evvelki şart- lar içinde kurulmuş büyük kâşan, leri idame etmemize imkân yoktur. Yenileri yapmak ta her babayiğitin kârı değildir. Avrupada bir yerin arsasını satmak veya orayı kalaba- lıklaştırmak isteyince böyle evler yaparlar, hattâ döşerler, dayarlar ve ayda bizim para ile 30 lira gibi taksitlerle satarlar. Şirketi Hayriye» de bu usulü tatbik ederse hem hal- ka; hem şehre, hemde dolayısile İ kendisine faydalı bir iş yapmış olur. Biz böyle düşünüyoruz. Sizne dersiniz ? | | KUÇUK HABERLER İ Ueretli memurların haziran aylığı bugün verilecektir. Muvazzaf me - murlar da temmuz âylıklarını yarm alacaklardır. * Afyon heyeti dönüyor — Avru- pada tetkik seyahatinde bulunan u - yuşturucu maddeler inhisarı direk - törü Hamza Osmanla Türk - Yugos- lâvya afyon bürosu delegesi Ali Sa- minin bir haftaya kadar Türkiyeye dönmeleri muhtemeldir. * Yeni bir durak yeri — Yerli mal iar sergisi tertip heyetinin teşebbü- sü üzerine tramvay şirketi Taksim bahçesinin kapısı önünde ye ni bir durak ihdas etmiştir... Şark Demiryellarında Şark Demiryolları heyeti umumi- yesi 3 Temmuzda fevkalâde bir top- lantı yapacak ve hattın devlete sa- tılmazı etrafındaki vaziyeti tetkik e- İ derek bir karara raptedecektir. Şark demiryollarınm devletçe satın alın- İraası esas itibarile takarrür ettiği için bu toplantıda teferrüat halledi- lecek ve bu süretle formalite ikmal olunacaktır. ei tatbikatına Istanbul lmanmm İktisat Vekâle- bine devri İşi tamamlanmış. ve Jimis- na ajt işler 16 haziran tarihinden iti baren İktisat Vekâletine geçmiştir. Liman işleri umum müdürü Raufi, buna ait muameleleri tekemmül et - tirdikteni sonra İstanbula dönmüş - tür. . Kanunun tatbikatın. İstanbulda bir temmuzdan itibaren başlanacak” tır. Bir temmuzdan itibaren limena ait bütün işler bir elden idare edilme ğe başlanacak, bütün bürolar Kart- köye nakledilecektir. Burada lima - SEHİRDE OLANLAR Yerinde bir karar Otobüs servisleri; sıkı kontrol “altına giriyor Belediye, otobüs karalarınm müm- kün mertebe önüne geçmek ve ot6 - büs imtiyazı kendi kullanmcaya ka dar otobüs seferlerini intizama el - mak maksadile yeni kararlar vermiş tir. Bunun İçin de, bilhassa otobüs sü“ railerinin tahdidi çihetine gidilmiş, kontrolü temin maksadile yeni bir tedbir alınmıştır. Bu tedbire göre, muhtelif hatlara işliyen otobüslerin hareket ve münteba İstasyonları ara smdaki mesafeler tesbit edilmiştir. Bu mesafeler ötobüslerin asgari bir süratle seyretmeleri esasına göre tesbit edildiği cihetle, bir otobüs #01 istasyona muayyen vakitten evvel geldiği takdirde yolda fazia sürat En addedilecek ve cezalandırıla- caktır, Bundan başka ilk ve son istasyon- | V9* lârdan yolcu ile dolsun dolmasin, o- tobüslerin muayyen bir tarife ile ha reketleri temin edilesektir.Diğer mü him bir cihette, otobüsler, yollarda halkm her işe iki yerde duramıyacak lardır. Bunun için, belediye muayyen durak yerleri ayırmış, müşteri ala -| | bilecekleri yerleri tayin ve tahdit et- bur, Otobüslerin bir kişi için beş kilodan fazla zati eşya almaları da İa 36 bin yeni cüzdan hazırlanmakta” | * Ücretli memurların aylıkları — | yasak edilmiştir. Otobilsleri idare e- denlerin bu yeni nizamlara ne dere - ceye kadar riayet eyledikleri kontrol için muhtelif hatların . başlangıç ve İ son istasyonlarında birer belediye za bitası memuru bulundurulacaktır. Bu suretle seferlerin intizam daire - sinde cereyanı temin olunabilecektir. Adliyede « Fazla yolcu alan kaptan mahküm oldu Ancak 174 yolcu alabildiği halde, yaptığı selerlerin birinde 384 yolcu- yu gemiye yükletmek ve fazla yolcıf- ya vetacek kadar tahlisiye vesaiti ie lundurmayarak, umum! hrizrsshba kanununa uygunsuz hareket etmek- ten suçlu Mersin vapuru süvarisi Ahmet Cevdetin duruşması dün ü - çüncü ceza mahkemesinde neticelen- mis ve suçlu kaptan şimdilik cezasi tecil edilmek üzere 100 lira ağır pa- ra cezasma mahküm olmuştur. * Mahmutpaşada seyyar çorapçı Hamzanın işportasından 6 çift çorap çalan sabıkalr Ali oğlu Hüseyin, bi- rinci sulh ceza hâkimi kararile üç ay On beş gün hapse mahküm olmuş - tur. imanda devir hazırlığı Yarından itibaren kanunun nıyor gk ie başla İstanbul limanına bir bakış na it binslarm kiracıları tarafmdan | tabtiyesi Aâybaşma kadar ikmal edi- (lecektir. Liman işleri umum müdür Tüğü büroları merkez rıhtım hanına, gümrük büroları da Çinili rıhtım ha- oma nakledileceklerdir. Yeni teşkilâtın kadroları hazırlan - mış ve yüksek tesdike iktiran et - mek üzere Istanbula gönderilmiştir. Tasdikten çıktıktan sonra Ankaraya gidecek ve tatbik edilmek üzere ve kâletçe yeniden İstanbula tebliğ edi- İecektir. SLİME. Halyan ve İngiliz siyasetleri değişmiş midir? Bir Alman - İtalyan ittifakı korku su nasıl zecri tedbirlerin teşdidine mâni olduysa, sön aylar zarfında Berlin İle Koma arasında fazlalaşan diplomatik faaliyet ayni surette ge- rek İngilterenin gerekse Fransanm tedbirlerin kuldırılmasına karar ver. melerine sebebiyet. vörmiştir. Habe. şistanda kazandığı galebeden sonra ilk defa olarak bir İngiliz gazetesine mülâkat veren. Sinyor . Massolini “Daily Telegraph”ta intişar eden ve Halyanın dış siyasasınm nim Pes- mi bir izahı addedilen ba mülükatım da zecri tedbirler kalkmadığı tak - tire Italyanm Milletler Cemiyetin den çekilmeyi cildi bir surette disü. neceğini, ve Avrupada yeni Siyasi kombinezonlar arıyacağını açıkça söylemişti. İtalyan diktatörü, ayni zamanda, zecri tedbirlerin kalkıması- nm İtalyanm Avrupadaki rolünü oy- namağa svdeti demek olacağım, ve Romanm silâhlanan Berlin karşısm- i f bu sözleri İngilterede Hitler Alman- « karşısında endişeler duyan si- riyor denilebilir. İtalyan dış bakanı Cinnonun karısı ve Mussolininin kızı Kontes Cianonun Berlini ziyareti, ve #yni zamanda İtalyan hava bakanı General Vallenin Almanyaya gidip / Alman devlet adamları ile demaslar yanma Par ye Koray ve zeeri tedbirlerin kalkmasından ve beşistanm ihakından sonra bile Italyan siyasetinin değişmemiş oldu- undan korkmaktadır. Diğer taraftan Italyan dış siyase- tinin harice aksettiren muharrir ola- rak tanılan Sinyor Gaydanm bir ma tı düşündürmektedir. Kısaca iki devletin biribirine karı gösterdikleri bu itimatsızlık ve ispat ediyor ki, ze€ri tedbirler kalksa bile İngiliz - İtalyan ihtilâfı olmıyacaktır, — N. DM. aaa Maznunların kelepçeli götürülmesi meselesi li, ötürülen o maznunlarm Alyeye Elleri kelepçeli olarak geçirilmemeleri hakkındaki neşriyar tmız etrafında, İstanbul Cümhuri » yet baş müddelumumisi Hikmet O- nat, kendisile görüşen bir muharri » rimize, dün gunları söylemiştir: “ Bu yazıyı haklı gördüm. Fa « kat Ankara caddesinden (Babi « den) kelepçe ile geçen bu adamlar, bizim İstanbul siye. ind ği ve istediği kimseler A)» ği ve istediği dl an İnönü kampı İnönünde Temmuz ayı içinde açtı. lacak olan yüksek uçuk kampına İs- tanbuldan iştirak edecek gençler, $ Temmuz çarşamba günü şehrimiz - den hareket edeceklerdir. 30-6-9ğ6 ———5 Şi