16 Temmuz 1936 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

16 Temmuz 1936 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

am Kaçakçılık 'Eski mecellede bir. kaide vardı. “Bir iş zıyk oldukta müttesi olur, derlerdi, Bunun gibi umumi harp sonunda birçok memleketlerde para takyidatı, bu takyidattan kurtulma. ya çalışan kurnazların miktarını da fazlalaştırmış kaçakçılığı bir san'at baline koymuştur. Aşağıda anlatacağımız hikâye bu- ha güzel bir misal teşkil etmiyor.mu? Bir Alman mühacirinin Berlinde 50,000 mark kadar parası varmış. Bu para bankanm kasasmda uyuyup du- ruyormuş. Alman bir binoğlu hinlik düşünmüş ve bu. parayı kolayca Fransaya geçirmenin çarelerini dü - şürmeğe başlamış. Fakat nasıl ge - çirsin. Cebine alıp geçirse ölmaz. Çünkü yakalanırsa felâket?.. Alman- yadan ancak 10 mark geçirilmesine müsaade ediyorlar. O kadar ya geri kalan 49900 mark ne olacak?.. Ne ise uzun lâfın kısası, bu Fran- sada yerleşen bu Alman Berline git- miş paralarmı bankadan çekmiş ve © akşam yana yakıla Berlindeki po - Bs komiserliğine müracaat ederek demiş ki: — Felâket!.. Bugün bankadan 50,000 mark çektim. Fakat akşam Üs tü bir de otele geldim ki, paralar ce- bimde yok... Acaba portföyümle be- raber kayboldu. Bugün şu şu yerle- re gitmiştim. Şurada dolaşmıştım.. Aman bana bu parayı bulun... — Dolaştığmız yerlere sordunuz mu? — Ne demek. Hattâ otelde skan - dal bile çıkarttım. Hiç kimse böyle bir parayı görmediğini söylüyor. — Pekâlâ öyle ise, siz gazetelere bir ilân verin, paranızı bulacak kim- seye bir mükâfat vadedin! Ayrica duvarlara da ilânlar yapıstırtm. Biz de bir taraftan taharriyata devam edelim... Bu muhavereden sonra adam dışa rı çıkmış, derhal birkaç mark muka- bilinde gazeteye İlân vermiş.Bir ilân bastırmış, şehrin muhtelif yerlerine astırmış; ertesi günü bütün Berlin bu adamm 50,000 mark kaybettiğini öğrenmiş. Fakat kimse çikip ta, — Efendim, yahut, bayım, işte a- yadığınız parayı,ben buldum deme miş ! . . Bir ay sonra bu açık göz Alman Üzerinde geniş bir palto olduğu halde | Paris trenine atlamış ve paltonün as- tarı arasmda gizlenen 50,000 mark- la Fransız merkez hükümetini boy- lamış... Şimdi sözü Almana bırakalım. Al- man diyor ki: “— Para kaybolmuş değildi. Pal tomun iç cebine koymuştum. Eğer hudutta üzerimi aramış ol - #alardı ve 50,000 markı bulsalardı di yecektim ki: “— Aman yarabbi!... Gaybettiğim para demek burada imiş. İsterse - niz Berline telefon edebilirsiniz. Bü tün Berlin benim 50,000 mark kay - bettiğimi biliyor. Demiş şu mel'un cebimin deliğinden aşağı düşmüş! Bu sözler karşımda polisler beni yakalryamazlardr. Çünkü hiçbir kasit görmelerine imkân yoktu. İsterlerse tekrar döner parayı bankaya yatırır dım, Fakat o zaman da paramı Ka - çırmak için bir başka çare arardım... Insan bir defa hileye miiracaat et miye görsün, yoksa önüne geçmek çok zordur. Ağustos böceği Şu Amerikalılar yaman insanlar - dır. Şimdiye kadar saçımızın teileri- ni, kullandığımız kelimeleri sayma - ları yetmiyormuş gibi şimdi bir de ağustos böceğini yerinde rahat br - rakmamışlar ve bunun hayatını tet Bilginizi yoklayınız Sorular S5 — Türkiyede ilk İcra Vekilleri "Heyeti hangi larihte teessüs etti? İ & — Türkiyede Tera Vekilleri Re- isliğinin adı ne zaman - Başvekilliğe İ çevrildi. İ S — Dilimizin elde bulunan yazın ! vesikalarının en eskisi sayılan kita- beler hangileridir? S — Dİl inkılâbınm ilk ortaya atı- Isı kaç senesinde, hangi devrimle başlar? Dünkü soruların cevapları £ — Kavur kimdir? C — Kavur en meshur İtalyan devlet adamlarından biridir. 1810 da doğmuş, 1861 de ölmüştür. Viktor - Emanuel zamanımda Basvekâleti yap mıştır, İtalyadaki dağınık prenslik - İlerin birleşmesinde ve İtalyan vah- detini teminde büyük âmil olmuştur. S — En meşhur demir madenleri nerede bulunur 9 C — En meşhur demir madenleri, Amerikada, Kübada Almanyada, İn- gilterede ve Fransada bulunur. 5 — Tölefonu evvelâ kim icat et- miştir? C — Telefon evvelâ 1782 de Go- tey isminde genç bir papas farafm- dan kullanılmıştır. Fakat elektrikli telefon 1876 da Graham Bell tara - fından yapılmıstır. S — Ik ampul ne zaman icat e- dilmiştir ? C — Elektrikle ziya evvelâ 1879 da Jobloskof tarafımdan tetkik edil - miş ve sonra bu ampul Rus âlimi vasıtasile, Edison tarafmdan temin olunmuştur, e ve kik etmişlerdir. Hepimiz ağustos böceğini biliriz. Fakat bu böceğin yumurtlamasile bu yumurtalardan çıkan yavruların bil- yüyüp circır etmeleri arasında ge « çen zamanı hiç hessp ettik mi?.. İşte Amerikalılar bu ineş noktayı aramışlar aramışlar ve nihayet bul. müuşlardır. Bu tetkikata göre ağus - tos böceğinin yumurtasından . cırcır çen müddet tam 17 senedir. Ve za- vallı ağustos böceği 17 sene bu mü- bir ay öttükten sonra kişı hiç hesa- ba katmadığı ve rızkını toparlamadı- Br için ölüp gider... Bu 17 sene riiküttan sohra ağus - tos böceğinin şarkı söylemesi elbet- te hakkıdır. Fakat bunu insanlara kıyas eder- sek çok aldanırız. İnsanlar arasında böyle 17 sene beklemeden hemen circir ötmeye baş liyanlar, ve kışlık erzakını toplama- dığı halde toplayanlardan daha iyi , | yaşıyanlar, ve üstelik müz'iç şarki- larmı bir ay değil, belki bütün ömür başkalarıma dinletenler vardır. İ Bir böcekle bir insan arasındaki | fark bu mu olmalıydı? Ata sözleri — Iyi adam ara yapar, kötü adam ara bozar . — Altınm kıymetini sarraf bilir, — En iyi adam, eahışarak ekmeği. ni kazanan adamdır. — Menfaati için ağlıyan menfaati için fenalık yapar. — Senin en büyük düşmanım dal kavuklarındır. — Fazilet altındır. Hiçbir vakit kirlenmez — Serçeden korkan darı ekmez — Deliden korkma, almaktan kork ——— Dün sabah saat onda şehrimizdeki bütün sanat mekteplerinde ev idaresi için birer kurs açılmıştır. Bu allimler devam edeceklerdir. Kursla kurslara o mıntakadaki bütün mu. rın birinci devresi 31 Ağustosta bi- tecek, ikinci devre 1 Teşrinievvelde açılacak ve bütün tedris senesi müddetince sürecektir. Yukarıki resimde bir kursta çalışanları görüyor- sunuz, ötmeğe başladığı zamana kadar ge.'cden 7'iç şarkısını söylemek için susar ve | Evlenme ilâniyle Erkekleri tuzağa düşüren bir kadın Pariste, polis, evlenmek istiyen bir çok kimseleri soymuş olan bir gebe - keyi yakalamıştır. Buna şebeke de - İmek fazla olur, çünkü soygunculuk yapanlar iki kişidir. Birisi 49 yaşın- da Rene Poulain isminde bir erkek, birisi" 34 yaşlarında Blanche Bouve- ret isminde güzelce bir kadmdır. Bu iki alibap, vilâyet gazetelerin- dej evlenmek için ilân koydurmuş o lan erkeklerin adreslerini alıyorlar ve edebiyat fakültesinden mezun olan Blanche Bouveret rl ere şöyle bir mektup gönderiyordu: “Ben, Vosges eyaletinde oldükca mühim bir çifteinin kızıyım. Babam öldü. Çiftliği yalnız başıma idare edi: yorum, Fakat kadm olduğum için bir çok kimselerin suüstimallerine mâni olamıyorum. Ciddi bir erkekle evlen- mek niyetindeyim. Tlânmızdan sizin nuzu anladım.,, Sonra gelen cevaba göre, ona, Pa- riste olsun, başka büyük bir şehirde olsun Findevu veriyordu. İlk buluştukları zaman, genç kadm evlenmek istiyen adamm gözünü bo- yuyordu. Bu aralıkta, çantasınm İ - ginde, onu ihmalkâr bir hareketle a- çarak, biner franklık bir e bank not gösteriyordu. Sonra da: Spir İ yapkliyi. Pek tabii al dattılar. Notere gidip zarar ve Ziyan ödiyeceğim. Biyezek bir de vesile buluyordu. Tam bu esnada, bitişik bir masada o turan şeriki cürmü Poulsin içinde para olan çantayı aliyor, yerine bir başka çanta bırakıyordu. Genç kadınla evlenmek arzsunda bulunan adam, beraberce notere gi- diyorlardı. Kapmm önüne gelin Blanche birdenbire çantasının deği: #rilmiş olduğunu farkederek ağlama- ğe, şikâyet etmeğe başlıyordu. Pek tabii, namzet, derhal cebinden para çıkararak, ona, notere verÜmesi icap v meblüği veriyordu. Genç İ almak istemiyor, nazlanıyor, nihayet | kabul ederek teşekkilr ediyor ve — Siz beni bir dakika bekleyiniz, şimdi gelirim, diyerek binaya giriyordu. Fakat pek tabii, evvelee tasarlanmış plân mucibince binanm öteki kapısından çıkıp gidiyor, kayboluyordu. Bu usulle Fransanm muhtelif vilâ- yetlerinden iki yüzden fazla kimse dolandırılmıştı. Şikâyetler yağıp du- ruyordu. Polis müdiriyeti memurla- rından birini bu işi halle memur et- ti, ve bu memur, tuzak olarak bir ilân verdi. Böylece, kadınla şeriki elirmil- nü cürmümeşbut halinde yakalamak kabil oldu, Dolandırıcıların, Pariste lüks bir a- partrmanda oturdukları ve bankada oldukça yüklü bir hesapları olduğu da meydana çıkmıştır. Profesör Malş dün sie şehrimize geldi İstanbu Üniversitesinin — ıslahat programını yapmış olan Profesör Malş dün aflesile beraber şehrimize gelmiştir. Üniversite rektörü Cemil Bilsel kendisine bir öğle ziyafeti ver miş ve bu ziyafeti müteakıp ta Üni- versitenin tesisi gününden bugüre kadaf geçirdiği safahat ve tekâmülüt ile son üç sönelik verimi hakktıda i görüşmüşlerdir. Rektör Cemil Profe sör Malşin ailesile beraber istirahat için bir seyahate çıkmış olduğunu söylemektedir. Ancak profesörün şehrimizde kaldığı müddet zarfında Maarif Vekâletile birlikte Üniversite ilede yakmdan alâkadar olacağı söy lenmektedir. Bilhassa bu arada muh telif fakültelerde yapılacak ıslahat hakkında da profesörün istişari ma- hiyetle olmak üzere mütaleası alma caktır. Dahiliye Vekâletine almacak yeni memurların imtihanları Dahiliye Vekâleti yeni teşkilât ka nununun tatbikatma başlamıştır. Ye ni kanunla merkez teşkilâtı genişle- tilmekte, yüksek tahsil gören genç- lerden memur alınmaktadır. 25, 30, 35 liralık kalem şefliklerini isteyen yüksek tahsilli gençlerden İstanbul- da bulunanlar imtihanları dün Vi- lâyette vali muavini Hüdai Karataba nım reisliğindeki idare heyeti tarafın dan yapılmıştır. TAN bu arzuma uygun bir kimse olduğu-| /.. | Ne dersiniz? | Yemiş mi ? yememiş mi? Bugünlerde fiyatlara bakıp ta meyveye türhçe “yemiş” demek doğ rusu müşkül birşey. Çünkü 50 hu- kayısı, 0 kuruşa armut, 60 kuruşa şeftali satılırken bunu halk için bir yiyecek saymak, bizim ya. şayış seviyemizin mali rakamını bil memek olur, Böyle bir cehalete de kimse düşmek istemez. Halbuki memleketimizin adı sü, hava, yemiş ve sebze memleektidir değil mi?.. Bizdeki kadar tatlı, kokulu vr renkli yemiş dünyanın hiç bir yerin de yetişmez. Alâ! Lâkin bizde ye- tişir de ne işe yarar. Halk yiyeme- dikten ve bir kilo yemiş beş okha ekmek bahasına satıldıktan sonra faydası nedir?.. Memleket gerçi meyve memleketidir. Bu yemişlerin Böyle yüksek fiyatla” satıldıktan sonra bizde meyve vardır demenin hiç bir mânası yoktur. Balkanlarda meyvenin en pahalı olduğu yer İstanbuldur, Bu şartlar altında İstanbulda yemiş yemeyi an cak bayramdan bayrama katlanılır bir lüks masraf telâkki etmek pek hatâlı bir düşünce olmayacaktır. Biz böyle düşünüyoruz. Siz ne dersiniz ? e 2 — e — KUÇUK HABERLER * Heybelideki kamp — Dün 'Hey- beliadada muallimler için iki kamp açılmıştır. * Rusyadan gelen pilotlarımız — Rusyadan gelen pilotlarımız bügün Haydarpaşadan kalkan or dördü elli trenile İnönü yüksek uçuş kampma © * Halkevinde mühasebe kursu — Eminönü Halkevi tarafmdan Cağs- loğlundaki merkez binasında açılan | muhasebe kursunun ilk dersi dün ve- rilmiştir. Kursa şimdiye Kadar yir - mi kişi girmiştir. Kayrt muamele sine devam edilmektedir. Kurs bir müddet devam edecektir. Halicin ortasında Kaptansız, serseri dolaşan bir vapur! Dün Sürmene isimli bir vapurun Hallçte serseri bir Vaziyette dolaştı» ğı görülmüştür. Haliç vapurlarile di ğer vasıtalarm müteaddit düdük galmalarına rağmen vapur, sularm cereyanma kapılmış, serseri şekilde sürüklenerek deniz seferleri için teh likeli bir hal almıştır. Bunun Üzeri- ne alâkadarlara haber verilmiş, mo törlerle Halice gidilerek vapur Ay - vansaray önlerinde baştankara sahi- le düşmüş olarak bulunmuştur. Va- purun içine girilmiş; hiç kimseye te sadüf edilmemiştir. Yapılan tahkikâ ta göre, vapur, evvelki gün Ayakapı kıyılarında bulunurken dün demirini taramış ve suların cereyanına”kapı- | Israk Haliçte dolaşmağa başlamıştır. Bazı kimseler Sürmene vapurunu pa , sarlesi günü de Halıcıoğlu önünde gördüklerini söylemişlerdir. Vapurun bu şekilde serseri dolaşması iki sa- hibi arasmda çıkan ihtilâf üzevine bunların vapura bakmamalarından ileri gelmiştir. Alâkadarlar, Haliçte- ki seyrisefer için, bu vaziyeti Leh- likeli gördüklerindedn #ahipleri hak kında tahkikata başlamışlardır. Hava tehlikesine karşı bir gece umumi deneme yapılacak Hava tehlikesine karşi korunma komisyonu, bugün Vilâyette bütün kaymakamların iştirakile toplana - caktır. Şimdiye kadar yapılan işler gözden geçirilecek ve yeni yapılacak işler hakkında lâzmgelen kararlar verilecektir. İstanbulda Hava tehli kesine karşı bir gece yapılacak umu mi denemenin tarihi henüz tesbit e- dilmemiştir. Umumi denemenin ey- lâl ayı içinde yapılması muhtemel - dir, SEHİRDE OLANLAR | İstanbul şenlikleri Stadyomda: itfaiye günü fertip ediliyor İstanbulda 40 gün 40 gece ismile yapılacak mevsim şenlikleri için ya» pılan hazırlıklar gün geçtikçe iler lemektedir, Ağustos ikide başlaya cak olan bu eğlenceler için yapılan hazırlıklar tâli komiteler tarafından ikmal edilmektedir. Din de 22 Ağus- tosta yapılacak olan itfaiye töreni programı ikmal edilmiştir. Bu prog rama göre stadyomda yapılacak olan bu merâsimi görmek için sekiz bin kişiye davetiye gönderilecektir . 22 Ağustos, ayni zamanda İstanbul be- lediye itfaiyesinin 14 üncü ve İstan- bulda itfalyeciliğin tesisinin 228 ıncı yridönümüdür. — Merasime İstiklâl marşiyle başlanacak, evvelâ itfaiye piyade kıt'asi, sonra makineli kıtalâr daha sonra Yeniçeri kıyafetli itfaiye ciler, mülga askeri itfaiye ve eski tu lumbacılar olmak Üzere bir geçit res mi yapılacaktır. Bundan sonra eski eski usulde ve yeni tarzda yanyın söndürme tecrübeleri yapılacak, muh teliff itfaiye talimleri gösterilecek ve merasime nihayet verilecektir. Modadaki deniz eğlenceleri 2 Ağustos Pazer günü Moda De- niz kulübü tarafından yapılacak o - lan büyük deniz işleri ve için hazırlıklar bitmek üzeredir. O gün yapılacak müsabakalar muhtelif kısımlara ayrılmıştır. Kulüpler, do- nanma efradı, tahlisiye vasıtaları, deniz müesseseleri flikaları, profes - yoneller, amatörler ve kadınlar ara- sında uyrı ayrı müsabakalar yapıla- caktır. Yelken, motör, kürek ve ytiz- me yarışları yapılacak, kazananlara mükâfatları şehrimize gelecek olan Iktısat Vekili Celâl Bayar tarafım -| dan verilecektir. Seyirel ve davetli- ler müsabakaları Akay, Şirketi Hay | riye ve diğer vasıtalara binerek ta- kip edeceklerdir. Ayni gece Modada Deniz kulübün de ve Moda koyunda demirleyecek olan Ege vapurunda büyük bir balo verilecektir, Liman tahmil ve tahliye ücretleri Liman tahmil ve tahliye ücretleri ni tesbit edecek tarife komisyonu İk» dir. Vekâlet tarifeler müdürü Muh- sinin başkanlığında dün toplantısını yapmıştır. Tarifeler Üzerinde hiç bir değişiklik olmayacağı zannedilmekte dir. Vekâlet tarifeler müdbrü Muh- sin İle tarifeler mütehassısı Bürha: neddin cumartesi günü İzmire gide- rek oradaki tahmil ve tahliye ve kör fez Vapurları ücretlerini tesbit ede ceklerdir, Salı günkü vapurla oradan hareket ederek şehrimize dönecekler dir. Yeni tarifeler 1 Ağustostan iti baren tatbik edilecektir. Ankaradaki taş kömürü sergisi Taşkömürü sarfiyatını çoğaltmak ve bu kömür hakkında halka iyi bir fikir vermek üzere Ankarada sergi evinde bir sergi açılacağını yazmış" tık. Dün Ankaradan şehrimizin alâka dar iktrsadi mahafiline gelen resmi bir tezkerede serginin açılması gele cek seneye bırakıldığı, fakat sergi- nin zengin olması için bütün vilâyet lere müracaat eğildiği bildriimekte- dir. Vilâyetlerde çeltik komisyonları Çeltik ekimi kanunu, dün Vilâye- te bildirilmiştir. Bu kanunla prinç ziraati hakkındaki 8 Mayıs 1328 ta- rihli kanun ilga edilmiştir. e Yalnız bu kanunun bükümleri, kır prinç ze riyatında tatbik edilmiyecektir, Yeni kanuna göre çeltik ekimi yapılan ve- ya yapılmak istenilen vilâyetlerde va liler ve kazalarda kaymakaınlar bir çeltik komisyonu kuracaklardır. Ko- misyonlar, çeltiğin fenni ekilişini, ça liştırılacak smelenin sıhhatini ve di- ger işleri kontrol edeceklerdir. Lâyipzig panayirine hazırlık Her sene Laipzigde açılmakta olan Sonbahar panayiri bu yıl 30 Ağus - tosta açılacak, 6 Eylülde kapanacak- Lir. Panayire bizim de iştirakimizin temini için Panayir komiserliği tara fından dün Ticaret odasma bir mek tup gönderilmiştir. Oda keyfiyetten alâkadarları haberdar etmektedir. —— ATAR Kaleyi içerden alış Senelerce Avrupada şu gördük: Bir tarafin ateşli leketin tecrübeli politikacıları tiyan sosyal diye bir fırkada mışlardı. Her katolik memleketini, olduğu gibi iliklere kadar işlemi * fuz ve tesirleri, kurulmuş teskilâi”” rı vardı. Almanya ile Avustury#fi evlenmesine bunların hiç te p v yoktu, Iş bu kadarla da kalmıyordu. sarıdaki kara kedilerin haddi ve sabr yoktu. Fransa, Almanın tek kuvvet olarak büyümesine t8İ, lük eden bu işin candan aleyhindt di. Eski Avusturya topraklarına ris olan komşu memleketler “hs olmaz!,, diye tepiniyorlardı. bütün bu muhalefetler İtalyanın manlığı karşısında hiç derecesin? yordu. Ne zaman A A manyaya iltihakından, yani sırf b tihak vaziyetini Made için Ulusl” l arası bir siyasi tabir haline | Anslusdan bahsedilse Italya hid, yordu. Günün birinde neler oldu? ya gürültüsüzce kaleyi içeriden ft En garibi su ki, bu tatlı da yengelik rolünü İtalya görmü doğru ya İle Avusturyanmı kendisile terek bir cephede birleşmesini bir siyasi zafer diye telâkki İve buna güvenerek dünyaya dan okumaya başlıyor. Cihan harbinden evvelki üçüzüü tifak dirilmistir. Hem de bu kın en iyi zamanlarında bile kli yakmlık manzarası görü! tifaki yapmış olan Almanya, Fransanın, Hastaneler Cerrahpaşada asri pavyon yapılacak Belediye kendi idaresinde hastahaneleri ıslah etmeğe W8' ve vesaitini tamamile asril karar vermiş ve bu maksatif him bir proje hazırlamıştır. BU tedricen tatbik edilecek ve olduğu kadar en kısa bir bu ıslahat İkmal edilecektir. B3 yanda Cerrahpaşa hastahat mamile çamaşırhane ve mu irelerini ihtiva etmek üzere İ yeni bir paviyon yapılacaktır. g0 liraya keşifhamesi yapılan DU yonun inşası gelecek ay mün& konulacaktır. Yeni paviyonun mutbak, gerek çamaşırhane Fi en son sistem otomatik teçhiz edilecektir. Yalnız bu İKİ için Avrupadan 50 bin liralık *” makine celbolunacaktır. DİĞ” tan Haseki hastahanesinin daki teseât doğum paviyö mükemmel bir şekilde tamir be” ( hı kararlaştırılmıştır. Bu A sırf ağır rahim hastalığı olan lar için mülga Telefon yel geri alınan paralarla yapılar w viyona muvakkaten 5 doğu” tihaz edilmiştir. Eski doğum silen şekle iHrağ edildikte” burası nisaiye hastalıklarına edilecek, bu suretle doğum İS kadın hastalıkları ayrılacak sile kadrolar genislevecektir