16 Temmuz 1936 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 4

16 Temmuz 1936 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 4

4 en e . Büyük samara Türk i as mziişsilacirn No: 29 nkılâbı --- Başlarken Yazan * Ziya Şakir Bu beyannamenin muhteviyatı da baştan başa yala Gece yarılarından itibaren halk. Faler sahillerine akm etmişti. Herke sin gözleri, ufuklara çevrilmişti.. U- zaktan, torpito muhripleri arasında (Helli) torpitosu görünür görünmez halkın meserret ve heyecanı bir vol- kan haline gelmişti. Yüz binlerce a- «ğızdan taşan neşeli feryatlar, ufukla ra doğru sürüklenmişti. Torpito, sahile gelipte, M. Venize Iosun hayali görüldüğü zaman; alkış tufanı kulakları sağır edecek bir hal Venizelos, Pireden Atinaya tün şimendifer yolunda, ay ni çoşkunlukla ayni hararetle, ayni samimiyetle alkışlanmıştı. O gün Atina ve Pirede, bütün işler felce uğramıştı. Halk, bütün gününü ve gecesini, memleketi ve vatanmı tatmin eden Başvekili alkışlamaya bağlamıştı. Bütün caddeler ve cadde lere açılan yollar, halk kütlesile he- kıki bir mahşer haline gelmişti. Bu halk mahşerinin üstüne, mavi beyaz bayraklarla, yeşil defne dalları geril mişti. Bütün Yunnistanın kalbi bir- leşmişti. Ve o da şu anda, yalnız Ve pizelos için çarpmakta idi. Venizelos, Britanya oteline getiril mişti, Otelin balkonunda, evvelâ bele diye reisi bir nutuk vermişti. Fakat, halkın oğultusundan U Bu nutkun bir kelimesi bile işiti- lememişti... Birkaç dakika | sonra, Venizelos, balkonun kenarına gele - sek: — Vatandaşlar! Diye, söze başlar başlamaz; o;ko- ca mahşeri, bir anda derin ve dini bir süküt istilâ edivermişti. Venizelos, uzunca bir nutuk söy- ler*x. Halkı, meserretten gaşyet - mişti, Ve bu nutkun sonunda da: Kanaatlerim, büdisat ile teeyyüt etti. Umitlerim, kanaate te- beddül eyledi... Milli talebimiz hak- kındaki programım, hakikate mun- kalip oldu. Demişti... Ve bu sözler, Venizelo- sun milletine sonu gelmiyen bir he «yecan vermişti. Atinadaki bu milli heyecan; c0ş- kün bir denizin çağıltısı gibi — a- janslar ve telgraflar vasıtasile — dünyanın her köşesinde skisler hu- #ule getirmişti. £ Vatanperverliğe; ve vatana hizmet edenlere karşi gös- terilentakdir ve tebcile çok beliğ bir misal teşkil eden bu hâdise, sa- ray ve Babiğli sakinlerine bir ibret olmak lâzrmgelirdi. Fakat;tarihten korkmıyan ve vicdanıstırabı duymı- yan bu efendiler, bu hâdiseden ibret almak şu tarafa dursun; daha hâlâ yalancılıkla -idarei hükümet) et mek siyasetinden ovazgeçmemişler.. (Asiyabr devlet) i çevirmek için şöy- le bir beyanname neşreylemişlerdi: (Matbuat müdüriyeti umumiye - sinden: Anadoluda tebeddülü efkâr Gerek Anadolunun muhtelif ma- hallerinden Dersaadete gelmekte o- lan heyeti mahsusanın kat'i ifada- tından, ve gerek suveri muhtelife ile alman mevsuk ve resmi malümattarn müsteban olduğuna göre, Anadolu. da iğfal edilmiş olanların efkârında şu son günlerde şayanı dikkat dere- cede asarı tebeddül husule gelinek- te olup, peyderpey ahali ile sivil ve askeri memurin, Kuvayı Milliye de nilen teşkilâttan memleket için manen ve maddeten hiçbir fayda husule gelmiyeceğini takdir ve teş- kilâtı mezkürenin siyaseten ve har- ben bir şey yapamadıktan başka, bi- lâkis memleketi felâkete doğru sü - rüklemekte olduğunu tasdik ye itira- fa başlamışlardır. (Hattâ, Kuvayı Milliye taraftara- ranı olmakla maruf bulunanlar ara- sında, durendiş olanlar dahi tebdili efkâra mecburiyet hissetmekte, ve Kuvayı Milliyenin Gelibolu civarın. da, Akbaş ile sair mahallerdeki ha- rekâtı (o ahidşiknanesini ; ve bazı mahallerde ise, ahali mahalliyeye karşı irtikâp eyledikleri mezalimi £e- ciayı görmekte ve bunlarm netayici vahimesini düşünerek memleketin n ve uydurma idi ire gibi — irapta bir tek nokta ka- dar mahalli olmıyan — birtakım aşa- ĞI tabska serserilerden ibaretti. Saray; muhtelif vasıtalara o baş vurarak bazi zevatı hakikaten ken- dine çevirmek; ve bu suretle de gü- ! ya Kuvayı Milliye erkânını istimana | başlamış gibi göstermek için birçok gizli teşebbüslere girişmişti. Meselâ; mütarekenin ilk başladığı günden itibaren Istanbul hükümeti» ne muhalefet tavrı almış; ve milli mücadelenin başladığı (dakikadan itibaren de bütün milli vazifesini ifaya çalışmış olan Bursayı Anzâvur kuvvetlerile birleştirmek için; saray, en süfli vasıtalara varımcıya kadar müracaat eylemişti. Misal: 1 — 56 ıncı Fırka Kuman danı Miralay Bekir Sami Beye; — Is tanbuldaki samimi dostlarmdan bi- rinin vaattasile — bir mektüp gön- derilmiş.. Bursa üzerine dağru'yürü- meğe başlıyacak olan (Ahmet Anza- vur Paşa Hazretleri) ne iltihak ede- cek olursa, kendisine otuz bin altın mükâfat verilmekle beraber, rütbe- sinin de derhal (liva) lığa terfi edi- leceği vadedilmişti. Misal: 2 — O tarihte Bursa Mü- dafani Hukuk Cemiyetinin riyasetin- de bulunan Erzurumlu Yeşilzade Sa- ih Efendi (1) bir akşam geç vakit evine geldiği zaman refikası karşısı- na çıkmış: — Efendi!.. Bugün, Istanbuldan bir kadm geldi. Bir mesele hakkın- da seninle görüşmek için bekliyor. Dedi... Ve sımsıkı çarşafa bürün- m” clan kadını, Salih Efendinin ya- nına getirdi. Salih Efendi ile bu kadın arasın- da, şöyle bir konuşma geçti: — Ne istiyorsun, hanım ?.. — Efendim!... Bandırmada bir miktar arazim var. Hükümet, bun- lara fuzuli olarak müdahale ediyor. Başımı vurmadığım yer kalmadı. Bir türlü çare bulamadım. Sizin, hükümet üzerinde büyük nüfuzunuz olduğunu'söylediler. Kalktım. Bura- ya geldim. — Yanlış gelmişsiniz. hanım... Biz, hükümet işlerine karışmayız. Ancak şu var ki; burada namuslu avukat arkadaşlarımız vardır. Ma- demki bir zahmet ve masraf ihtiyar etmiş ve buraya kadar gelmişsin. Bari sana bu yolda bir hizmet ede- lim. “ Dedi... Ve kadından, davasının ey- rakını istedi, Kadın, Salih Efendiye teşekkürler etti; ve şu cevabı verdi: — Istanbuldan gelirken, telâş ile evrakı evde unutmuşum. Derhal mektup yazip getirtirim.. Yalnız sizden bir şey rica edeceğim. Genç bir kadınım, Gidip te, hahda, otelde yatamam. Burtda, hiç kimseyi de tanımam, evrak gelinciye kadâr, müsaade ederseniz burada kalayım. Masarifimi tediye ederim. (Arkası var) (1) Sonra Ermurum Meb'usu olan Salih Efendi. Acı bir ölüm Emniyet Sandığı mücevher mu - hammini Bay Bedii evvelki gün ve- fat etmiş, cenazesi dün kaldırılarak Topkaptdaki aile makberesine defno- lunmuştur. Merhum, Türk muham - minleri arasmda yegâne denilecek bir şahsiyetti. Ayni zamanda kıymet li ressamlarımızdan san'atkâr Arif Bediinin de babası idi. Zıyar memle- ket için büyük bir kayıptır. Ailekine samimi taziyelerimizi sunarız. Bir üniversiteli öldü 934-935 Kabataş lisesi mezunu ve tıp talebe yurdu müdavimlerinden Naci, dün Şişli Etfal hastanesinde kısa bir hastalıktan sonra ölmüştür. Arkadaşları arasmda çok sevilen Belâmeti ancak, makamı muallâyı | mıştır saltanat ve hilâfetten şerefsadır ola- cak iradatı seniyeye itaat ve hükü- meti seniyenin icraatı saibesine ria- yetle hâsıl olabileceğini teslim eyle- mektedir.) Yalandı... Bu beyannamenin muh- teviyatı, baştanbaşa yalandı. Istan - bula geldiği rivayet olunan heyetler, Gerede Hürriyet ve Ttilâf Fırkasma mensup Arzuhalci Sadık, Bolulu Mehmet, Sadık'ın yeğeni Falk ve sa- Cenazesi bugün merasimle hasta - neden kaldırılacaktir. Tıp fakültesi- nin genç yurtlularma ve kederli aile- sine taziyetlerimizi bildiririz. ZAYI — Istanbul Tâhalât Gümrüğü- ne aid 3425 numerolu beyannamenin ikinci nüshası zayi edildiğinden as- lımdan yenisinin tanzim eğil i çin eskisinin hükmü olmadığı'ilân olunur, Mehmed -Asım 1 İ TAN ! ABONE VE ILAN ŞARTLAR; Sigortatı Normis) Türkiye için | Lira £ Lirak Li | Layhk 150 O138 e İM Pe 4 . 8s6 sa ' vdhk 1700 M— il Üin için Mâncilik Şirketlerine m «cant edilmelidir Kücük ilünlar doğrudan doğruvr Öl daremizce almabilir Kücük ilânlarım $ saterip be ik 30 kurustur $ satırdan fa tası için savı başma 5 kurus silme Bir defsdan icin vekründar “10 kurus 'ndirilir Memleket harıcına sigoftalı abom dazılmaz. Tümü erer niskmlar 8 kermes Istanbul Levazım Amirliği Satınalma Komisyonu ilânları İdareleri İstanbul Leva- zım Âmirliğine bağlı mües- seseler için 963 ton tutuş- turma odunu 17 Temmuz! 936 Cuma günü saat 15,30 da < Tophaende Satınalma Komisyonunda kapalı zarfla eksiltmeye konulmuştur. Tahmin bedeli 8185 lira 50 kuruştur. İlk teminatı 613| lira 91 kuruştur. Şartname- si komisyonda (görülebilir. İsteklilerin kanuni vesikala- rile teminat ve teklif omek-| tublarını ihale saatinden bir | saat evvel (o komisyona ver-| meleri. (31) (3684) ... Harbiye Okulunun Aya- sağa Civarındaki kampa kadar 70 : 80 ton kadar eş- yasının nakli pazarlığı 17 Temmuz 936 Cuma günü saat 15 de Tophanede Sa- tınalma Komisyonunda ya- pılacaktır. Hepsinin tutarı 104 liradır. Teminatı 15 Ji- ra 60 kuruştlr. i komisyonda gi teklilerin belli misvona gelmeleri. (4008) saatte ko- (39) n325 | . : | Erat yakası için 2200 a-| det nümunesi gibi (Gr) ya- ka işareti 17 Temmuz 936 Cuma günü saat 14,30 Tophanede Satınalma Ko- misyonunda pazarlıkla a- lmacaktır. İhale günü tes- lim şartile almacak olan ya- ka işareti için isteklilerin belli saatte komisyona gel- meleri. (40) (4004) Istanbul Asliye Uçüncü Hukuk Mahkemesinden: Erna Işnaider tara İmdan Beyoğlu Parmakkapu Yeniyol 4 No. da Avrılıya Pansyonunda ko- cası Isak Faraci aleyhine açılan bo TAN MEMLEKET Söğüt; (Tan) Kulmuştur, Ayvalık, (Tan) HA sabamiza da sirayet etmiştir. Ge - genlerde hükümetten müsaade alarak Atinadan Nazilliye gelen ihtiyar bir rum, yirmi sene evvel bıraktığını id- dia ettiği servetine kavuşmak iddia- sıyla burada birkaç giin süren ara 1 malara girişmiştir. Fakat, netice boş çıkmış, yıllarca evvel perişanlıkla çı- $anma davasına ait oarzubal sureti müddealeyhin ikametgâhmm meç huliyeti hasebile tebliğ edilmiyerek iade edildiğinden tarihi ilândan iti- baren bir sy zarfında 36 - 542 numa ra altındaki davâya müddeanleyhin cevap vermesi lüzümü tebliğ yerine geçmek Üzere ilin edildiği halde müddeaaleyh cevap vermediğinden 25-90-9036 saat 14 olarak gün tayin edilmiştir. Mezkür günde gelmediği veya bir vekil göndermediği taktir. de giyabında muhakemeye devam olunacağı İlân olunur. (2404) ———— Edirne Asliye Hukuk o Mahkeme- sinden : Edirnenin Durgut mahalle- sinden Ahmet Oğlu Akif tarafından karısı Avarız' köyünden Ahmet kızı Fethiye aleyhine açılan terke müs- tenid boşanma davasının omuhake- mesi sirasında . ikametgâlu meçhul kalan müddesaleyhe ilânen tebliğat icrasına karar verilmiğ olduğundan işbu ilânm tarihi heşrinden on gün İçinde davaya cevap vermesi ve yev- mü muhakeme olarak tayin edilen 23-9-1936 saat 9 da mahkemeye gel- mesi veya bir vekil göndermesi, aksi takdirde giyabinda muamele Ifa olu- nacağı tebliğ makamma kaim olmak üzere-ilân-olunur. (24399) kıp gittiği bu harap yerleri şimdi muntazam bir Türk şehri halinde MANZARALARINDAN : | MEMLEKETTE “TAN, Şiddetli yağmurun Söğüt civarındaki tahribatı - Yağan şiddetli yağmurlar neticesinde Kemerköprüyü sel tahrip etmiştir. Ayni gün, merkeple evlerine dönen bir kadınla iki er- keğe yıldırım isabet etmiştir. Netice de merkep ölmüş, üzerindekiler yara landıkları için tedavi altma alınmışlardır. Diğer taraftan, Sakaryadan geçen bir köylü, selde boğulmuştur. Sel- den kurtulmak istiyen diğer bir köylü de suların akıntısına kapılarak bo- Ayvalıkta yol faaliyeti - Ayvalık Keremköy yolunun taş kırımı bitmiş ve ya- kında yayım ve silindiraj başlayacaktır. Memleketin ana yolu olan bu kis- mın kıştan evvel bitirilmesi çok faydalı olacaktır. Şehirde belediye tara: fmdan yapılmakta olan rıhtımın kazıkları çakılmış ve betonunun dökül- mesine başlanmıştır. Rıhtım olduktan sonra kordon şeklini alacak olan sahil caddesi parke döşenerek şehir plânma göre bu kısmın gereken istim- lâki yapılacak ve cadde tamamlanacaktır. Nazılli civarında birkaç hafta süren define araştırma sı yapıldı ZEY Define aranırken Nazilli, (Tan) — Define salgını ka- ; görmesi yanma kâr kalmiştır. Bunu müteakip gene Atinadan Dr. Minelos ve madamı, buraya gelmiş - lerdir. Bunlar, bir arsada bir hafta - danberi define aramaktadırdlar. Doktorun Madami, milcevheratı ile altın ve gümüş takımları evi - nin mutfak tarafına gömmeği akı eimiş. Lâkin, bu araştırmalar da hiç bir heticeye varmamı#, define arayı- cılar, elleri boş dönmüşlerdir. Selloz fabrikası için hazırlıklar İzmit, (Tan) — Kâğıt fabrikası Müdürü Mehmet Ali Kâğıtçı, şehri- mize dönmüştür. Sümer Bankın Iz- mirde yaptıracağı selüloz fabrikası» nın istimlâk işleri bitmiştir. Pek ya- kında temel atma töreni yapılacak- tır. Ikinci kâğıt fabrikasının da ö- nümüzdeki yıl içinde Izmitte kuru lacağı anlaşılmaktadır. germnimmelüküünimelekeekikiizl Küçük Haberler “| | * Merzifon, (Tan) — Ihtiyat su- baylarına ve halktan arzu edenlere zehirli göz kakkında bir könferans verilmiştir. * Balıkesir, (Tan) — Merkeze bağlı Çandır köyünden Yakup oğlu Mehmet, Ismail oğlu Mehmet ve di- ğer arkadaşları ayni köy halkından 14 yaşlarında Salih kızı Emineyi zorla kaçırmışlardır. Suçlular ve kız Jandarma tarafmdan aramılmakta - dır. * Ayvalik, (Tan) — Kızılay haf- tası başlamıştır. Mahallâtta yapılan teşkilâtla Kızilaya üye yazılmakta- dır. Bu suretle elde edilecek gelirin önemli olacağı sanılmaktadır Silifkenin şirin bir nahiyesi: Taşucu Silifke, (Tan) — Silifkenin iskele- #i.olan Taşucu, Akdeniz sahilinde küçük ve şirin bir kasabadır. Silifke çiftçileri ve tüccarlar, bütün mah - sulleri Taşucunda depo ederler. Na- hiyenin çalışkan bir müdürü vardır, İki sene içinde İki köyde mektep yaptırmış, üçüncünün de İnşaatma başlanmasını temin etmistir. Bütün nahiye köyleri telefonla biribirine bağlanmıştır. Diğer nahiyelerde de telefon tesisatı yaptırılacaktır.Bir se ne icerisinde bütün Silifke telefon ağlarile biribirine bağlanmış olacak- tir. Gemlikte eski eserler Gemlik, (Tan) — Bizans devrine ait mermer tlzerine kabartma bir eser, Halk Partisi tarafından Gazi M. Kemalpaşa okulu müzesine hedi- ye edilmiştir. Erdekli Aliye ait yağ- hane duvarındaki mermerlerden bi- risi üzerinde ayrıca tetkikler yapıl- maktadır. llçebaylık (tarafından Gazi M. Kemalpaşa mektebine hedi- ye edilen çeşme taşı da hatıra ola - rak saklanmıştır. : İzmir Karşıyaka Çoruhluların Trabzona yaptıkları seyahat Trabzon, (Tan) — Çoruh ilbayı Refik Kurultanın başkanlığındaki 150 kişilik kafile, son toplantı yeri i olan Siçe nahiyesinden hareket ede- rek Trabzona gitmiştir. Kafe, pa- zar sabahı Mapavriye, 12 de de Ri- zeye varmıştır. Trabzondan gelen istikbal heyeti, kafileyi buradan karşılamıştır. Of kazasına varıldığı saman, misafirler, parkta kalabalık bir halk kütlesi tarafından karşılan- muş, kendilerine çay ikram edilmiş- tır. Bundan sonra heyet, Sürmene yoliyle Trabzona varmıştır. Misafir- ler, Değirmendereden karşılanmış- lar, doğruca Halkevine gidilmiştir. Gece Şehir kulöbünde bir ziyafet verilmiş, bu ziyafette bulunan üçün- cü umumi müfettiş Tahsin Uzer, bir natuk söylemiştir. Bunu wü'eakıp, ilbay Refik Kurultan söz almış, Ço- sevgisini Trabzona getiren bu sevgiyi Ankaraya tadar iştir. Ertesi gün, Soğuksuda bir kır ziyafet: ter» tip edümiş, daha o gece Halkevin- deki sergi gezilmiştir. Burada; bir- çok milli oyunlar oynanmış ve tok- dirle karşılanmıştır. Öğleden sonra bir maç seyredilmiştir. Üçüncü gün, resmi ziyaretler yapılmış, ve müte- kabil ziyafetler verilmiştir. Kafile « nin: Trabzonda geçirdiği beş gün, iyi bir temas vesilesi olmuştur. He- yet, ayni yolla Viçeye dönmüştür. Ma Geçimsizlik yüzünden karısını yaraladı! Sıvas, (Tan) — Yıldızeli ilçesinin Çaşur köyünde oturan Halil, geçim- sizlik yüzünden karısı Hesnayı ya ralamıştır. Halil, iki evlidir ve ara” larında geçimsizlik vardır, Bundan bizar olan Hesna annesinin evine git- mek istemiş, kocası buna müsaade etmemiştir. Bu yüzden kavga çık * mış, Halil kadmı bıçakla yaralamış” tır. Takibata devam edilmektedir. Yol keserek kızı zorla kaçırmışlar Balıkesir, (Tan) — Nimize bağl Karamanlar köyünden Kurban 15” mailin kızı 16 yaşlarında Fatma ile annesi ve hizmetçileri, tarladan gt$ vakit köylerine araba ile dönerler * ken önlerine birkaç kişi çikmis, Fat mayı zorla kaçırmişlardir. Kızımın kaçırıldığını duyan baba, hemen k£ zını aramağa çikmiş ve Köseler Ci” varmda Fatmayı bulmuştur. Haydutlar elinden kızmı kurtaraf baba hemen vak'ayı jandarmaya bil dirmiştir. Suçluların Ahmet, Maci Muh.eremin çobanı olduğu anlaşıl * miştir. Tahkikat devam etmektedife Merzifonda Türkkuşu Merzifon, (Tan) — Türkkuşu içi münasip görülen Merzifon çayırındA yeniden tetkikler vanılmıstır. FENNİ SUNNETÇİ EMiN FiDAN Beşiktaş Erib apartımanı Telefon: Kabine 44395 ev 40621 emaye mana Çalışkan genç bir makinistim Pe” türlü iş elimden gelir bugün kalarda çalışabilecek kabiliyetteyi” İşe hakikaten mühtacim fabrika” lerden iş isterim. — Ortaköy müvezzilerinden Kemalden Neyi 577