19 Temmuz 1936 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

19 Temmuz 1936 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

ge 7 Dünyadan bihaber bir adam Eğer saadet kelimisi- nin içind, huzur ve si kün mânasıda varsa, dünyada olup bitenden haberi olmıyan, etrafı gül gülistan zanneden adam, dünya- Dın en mesut adamıdır. Bu itibarla, meşhur Amerikalı milyarder Rokfel- ler, mesutların başında gelir. Rokfel- lerin hiçbir şeyden haberi yoktur. Habeş harbinin bile farkında değil dir. O hâlâ Negüsü, Viktor Emanuelle ahbap zanneder; çünkü gazete oku- maz veya bu havadisleri kendi güze tesinde bulamaz. Bunun sebebi şu - Milyarderin ailesi, yüz yaşma yak- Taşan Rokfelleri, diinyanm karışık hâ diselerile Üzmemek, müteessir etme- | mek için yalnız ona mahsus bir ga- yete çıkartmaktadırlar, Bu gazeteye bakılmsa, dünya süt Jimanlık, gül, gülistandır. Bu havadislerden birkaçını aşağı- ya alıyoruz: ! Uzakşarkta: Birleşik Amerika ile Japonya minasebatı günden güne i- yileşmektedir. Amerika silâhlarını! terketmektedir. Diğer taraftan Ja - pönya zırhları tenezzüh gemileri- ne tahvil etmistir. Japonvanın Karo- lin, Formoz, Marşal adalarındaki is- tihkâmları bar haline kalbolunmuş- tur. Diğer taraftan haber verildiğine göre, Tokyo hükümeti yeni diretnot- larmdan altı tanesini, ve Mikado ni- ganmm büyük rütbesini Stalmi'ye vermeği karârlaştırmıştır. zi Ortaavrupa işleri: Avusturya ile Almanyanın Yirleşmesi meselesi ta- ramen halledilmiştir. Fransaya yeni dostluk teminatı vermek istiyen Hit. ler, Fransız Başvekili Leon Blum'a muracaat ederek Almanya - Avus- turva misakmı imza etmesi icin ken- disinden müsaade istemiştir. Fransız Bilginizi yoklayınız Sorular S — Kanadayı kesfeden kimdir? Hangi tarihte bulmuştu! 8 — Wan Dayk kimdir — Magdeburg kürelerile hava taz. | yikımı müşahhas surette isbat eden kimdir? Hangi tarihte? 8 — Rusyada çarık #amananda Birinci Aleksandra nüfuz ederek dey let siyasetinde âmil olan kadın kim- dir? Dünkü soruların cevapları S$ — Yazı makinesi ilk defa kimin tarafından, hangi tarihte bulunmuş- ir”? C — Yazı makinesi ilk defa İngi- tiz mühendislerinden Hanri Mil tara- fından 1714 senesinde bulunmuş $ — Bizde müzeyi kuran İtim Müze ne vakit tesis edilmiştir? C — Bizde ilk müze, 1846 - 18f7 de topcu Fethi Ahmet Pasa tarafın- dan Abdillmecit zamanında kurul muştur. Fethi Ahmet Pasa, zaman nm bir arkeoloji smatörüydü. Pasa, bir gin Sent İren kilisesi uvlusunda (simdiki Askeri müze) gezerken ba- 7 eski eserler bulmuş ve bunları top- lamıstır. Askeri müze binna, 6 va - man cephane deposu olarak kullanıl. makta idi. 8 — Çinin sonuncu kadın hüküm. darı kimdir? Kaç sene saltanatta kal miş ve ne vakit ölmüştür? C€ — Çinde en son kadın hüküm- dar Tsow-Hsi'dir. 1375 - 1908 ze ka- dar 33 sene hülklimdarlık etmiş ve 190R senesi ikinciteşrininde Pekinde ölmüştür. $ — “D” yrepi hangi tarihte ku- rulmuştur? Gruba “D” isminin veril. mesindeki sebep nedir? C — “D,, grupu 15 eylül -934 te Başvekil!, bir Alman'- Avusturya - Ia'va bloku vücüde getirmekteki me. natii nazarı dikkate alarak Hitlere| hemen muvafakat cevabın: vermiş-| tir, Cenevrede: Danzig Ayan Reha! Graiser, Cenevrede Milletler Cemiye- | tini şiddetle methetmiştir. Azada| keriğisini siddetle alkışlamıştır. Grai- #er, kürsüden inerken murahhaslara öpi-iikler göndermiştir. Nasıl havadisler güzel değil mi?.. Zavallt Rokfeller! Zavalit milyarder, halbuki vaziyetin bütün bu yazılan. ların aksine olduğunu bilse idin bel- ki vüreğine inerdi, Had! diyelim ki, bütün bunlara Inanıyorsun. fakat vüz yüşma yaklaşmışsn, şimdiye kadar İnsanları öğrenmedin mi? Hosa gitmek ; Rokfellerin hikâyesini bir arkada- şa anlattım. Ve zavallıya acıdığımı söyledim. O, ks kıs güldü: — Rokfellere ne acıyorsun, dedi. Dinyaya aci... Sonra ilâve etti: , — Sanki istibdat zamanında, Sal tur zamanında, böyle hoşa gitmek i- çin çıkarılan gazeteler görmedin mi? kurulmustur. Gruba “D,, isminin ve rilmesinde sebep, gruhun Türkiyede- ki resim teşekküllerinin dördüncüsü olmasıdır. Bu, alfabenin 4 üncü harfi olan “D,, ile ifade edilmiştir. — 10.000 metre Dün Taksimde atletizm müsabaka- ları yapıldı. 10,000 metroyu kosan- lar güzergâhta biribirile konüstuk- ları için diskalifiye edir misler. Düşünün bir kere, 10,000 metro bu ! Tam ön kilometro eder, yapılan bir hesaba göre stad- yomu 29 kere dönmek lâzım!, Eh bu koşuya koşu değil uzun yolculuk de- nir. 10,000 metro da konuşmadan, ahbaplık etmeden Kurukuruya ko şulur mu ? Ata sözleri — Iyi günler çabuk geçer. — Odünç ata binen çabuk iner. — Aş taşımeca kepçeye paha ol- MAZ, — Yasemin yucada biter. — Görmemişe gümüş küpe, pırlan- ta gelir. gün ağartır, kara gün ka - rartır, Sultanahmette İstanbul Kız San'at mektebi sergisi açıldı Sergide bulu Sultanahmetteki İstanbul Akşam Kız Sanat Mektebinin senelik sergisi dün saat 16 da açılmıştır. Sergiyi mektep direktörü Bakiye Kuray aç- miş ve bundan sonra ziyaretçilere salonlar gezdirilmiştir. Sergide bil bassa Atatürk köşesi çok güzel tan- zim edilmiştir. Ayrıca nakış, moda, çiçek ve ev idaresi köşeleri serginin en parlak taraflarındandır. Mekte- bin ikinci sınıfından bu sene 100 0 dikiş ve 4£ ü modadan olmak üzere 144 talebe mezun olmuştur. Sergi bir hafta devam edecek ve herkese açık bulunacaktır. Çapadaki Selçuk kız sanat mektebi burada bir de satış gu | belerile birleşerek Karsa hareket €- | kılacak olan davalar müstacel olan manlardan bazları Yunmakla beraber isteyenlere sipariş te yapılmaktadır. Şehrimizdeki Ankara Baytar Fa. kültesi talebesi Bursaya gidiyor Şehrimizde bulunan Ankara Bay - tar Fakültesi son sınıf talebeleri bu gün Karscabey harasında tetkikatta bulunmak üzere Bursaya gidecekler- Bir sandık kuruldu Ölen mualimlerin ailelerine yardım Istanbul vilâyetindeki muallimle « rin ölüm vukuunda ailelerine yardım etmek üzere bir kurum teşkil edil - miştir. Bu kurumun tatbik edeceği tali- matname İzerinde görüşmek ve ida- re heyetini seçmek üzere 20 temmuz çarşamba günü saat 14 te maarifte mühim bir toplantı yapılacaktır. Bu içtimaa, ortamektep ve lise mü- dürlerile kaza maarif memurlart iş- tirak edebileceklerdir. Bu kuruma dahil olan muallimle- rin ağustos maaşlarından ellişer ku rış kesilecek ve bu teşkilâta dahil o- lan ve olmıyan muallimlerin mektep müdür veya başmuallimleri tarafın. dan birer Jistesi tanzim edilecektir. Toplantıda kere edilmek fize- re Maarif Müdürlüğü tarafından bir talimatnnme projesi kaleme altmış» tr. Bu projeve göre, vilâyetimiz da- Bilindeki bütün resmi okullarda ve ür dalresinde vazife gören muak Himlerle, müteknit muallimler, mii - fettişler, maarif memurlarmın ölüm | vukuunda ailelerine yardım etmek t- zere üç kişilik bir heyet teskil edile. cektir. Heyet İstanbul Maarif Müdü. rünün murakabe ve riyaseti altmda dir. Heyet azaları, mektep mtdürlerile kaza maarif memurlar; arasından se- gileeek ve bunlardan biri muhasebe- ilik, diğeri veznedarlık ve üçüncüsü de kâtinlik yapacaktır. Her ölüm vukuunda kuruma dahil biltün aza yirmi beser kuruş verecek ve bunların tutarı ölünün ailesine tev di edilecektir. Ağustosta ilk defa air. nacak olliser kuruş İse İhtivat akçası olarak muhafaza olunacaktır. Para ölünün ailesine imzalı ve pul lü bir makbuz mukabilinde verilecek» tir.Teberruat dahi kabul olunacak ve iret kaydedileceği gibi müsamere ve gezintiler yaparak gelir de çoğaltıla” bilecektir. Müterakim meblâğ bankaya yatı: rilaenk ve muntazam kesap tutula - caktır, Vilâyetimİz haricine nakleden mu- alimler kurumun yardımından istifa. de etmek isterlerse vazife ve adres- lerini en az dört taksit parası olan yüz kuruş ile beraber posta ile idare hevetine göndermek mecburiyetin - dedirler. Idare heyeti bu yüz kuruşun müd- deti bitmeden bir ay önce kendisine teblirat yapacak veya alâkadar kim- se İhbar vâki olmadan tekrar vüz kuruş gönderecektir. Bu suretle dör- der taksiti pesin olarak ve munta - zam ödemiyenler kurumdan çikartı- lacaktır. Yardım parasi ancak karı, koca, evlât, ana, babaya veya sağlığı esna- sında noterce göstereceği kimseye ve- rilir, Yardım kurumunım başlangıcı 936 1 hasiran addedilecek ve idare heye ti intihabatr her sene yapılacaktır. Ağustos bidayetinde vazife başın- da olup ta bu kuruma dahil olmıya- caklar bilâhara kabul edilmiyecekler- dir. , | Mahkemelerde Yaz tatiline yarından itibaren başlanıyor Mahkemelerin bu seneki yaz tatili yarından itibaren başlayacaktır. Bu tatil, Eylülün beşine kadar devam edecektir. Onun için mahkemeler dü- ne kadar çalışarak her türlü hazır - lıklarmı ikmal etmişlerdir. Bitiril- mesi lâzrmgelen dava ve işler tamam lanmış, devamı zaruri görülen İş İ ler tesbit edilmiştir. Tatilin devamı İ müddetince açık bulundurulacak nö- ) ebtçi mahkemeler belli olmuştur. Bunlarla beraber ayrıca devamları liztm ve zaruri olan davalar da ay- rılmıştır. Yaz tatilinin devamı müd- 'detinee hukuk davalarına bakacak © lan mahkemeler, birinci hukukla, be- şinci hukuk mahkemeleridir. Ceza dn valarma bakacak olanlar ise, üçüncü sulh ceza ile ağır ceza mahkemeleri- TAN SEHİRDE OLANLAR | Ne dersiniz? » Çocuklara yer.. Öğreniyoruz ki İstanbul Beledi- yesi çocukların oynamaları için şe- hir içinde on beş kadar yer yapacak muş. Gerçi eskiden sokaklarda bu günkü kadar çocuk görülmezdi. Ço cuğun sokağa düşmesi gerek ahlâk, ' gerek sıhhat itibarile son derece zararlı bir hâdisedir. Eğer dikkatli bir istatistik yapılsa sokak çocuğu" nun ne büyük nisbette bedenen ve- ya ruhan hasta olduğunu görürüz. İyi ama çocuk sokağa çıkmasın da nereye gtisin, Vaktile mahalle aralarında birtakım geniş arsalar, veya cami avluları çocuğun kismen olsun sokaktan çekilmesini temin ederdi. Gerçi bunlar da çocuğa İyi intibalar bırakan yerler değildi am- ma hiç değilse ayakaltı olmaktan nisbeten uzak sahalardı. Son za- manlarda şehrin sık ve kalabalık yerlerinde arsa kalmadı. Cami av- lularında da çocuk oynamasına mü- saade etmez oldular. Şu halde ço- cuğa yer bulmak lâzımdi. İşte be- lediye bu ei i doldurmağa karar vermekle şehrin bilhassa fakir ta - baka evlâtlarına büyük iyilik etmiş olacaktır. Yalnız bu yerleri yaptık- tan sonra çocukların sokaklarda yi- le la göz yummamak şar- Biz böyle düşünüyoruz. Siz ne dersiniz ? A Taa mm * Afyon İnhisarı Direktörü — Av- rupadaki tetkiklerden sonra izahat vermek üzere Ankaraya giden Af- yon İnhisarı Umum Müdürü Hamza Osman ile Türk - Yugoslav mümessi- M Ali Sami Ankaradan şehrimi; dönmüşlerdir. * Müfettiş munvinleri — Yeni alı- nacak müfettiş muavinleri için dün, Maliye müfettişleri yanmda bir im- tihan yapılmıştır. * Şehremini — Dün ak şam Ş m Helkevinde aylık toplantı yapılmıştır. Gösterit tarafından temsil verilmiş, parçaları dinlenmiştir. Seyyahlar için Evvelâ otellerin ıslahı düşünülüyor | Belediye, gelen seyyuhlarm şehri- mizde gecelememelerinin sebeplerini tetkik etmiş, bu hususla otellerimizin fena şartlarla idare edilmesinin en mühim bir sebep olduğunu görerek bunları ıslaha karar vermişti. Bu maksatla, Avrupa ve Balkan şe- hirlerindeki belediyeler tarafmdan tatbik edilen usviler hakkımda bele- | diye tarafından yapdan tetkikat 80- na ermiştir. Belediye bunlar içinde en fazla Yugoslav belediyelerinin otel- ler hakkındaki nizamlarını memleke- timize en uygun ve en pratik olarak görmüştür. Maamafih diğer beledi - yelerin usullerinden de bazı noktalar. da istifade edilecek ve bir talimatna- me vücude getirilecektir. Oteller hak- kında çok miihim ahkâmı ihtiva ede- cek olan bu talimatname ilân tarihin- den itibaren her yıl bir faslı tatbik ettirilmek şartile tamamı beş senede meriyet kesbedecektir. Bu kadar uzun müddet konulması, yeni talimatnamenin tatbiki otelcile- re maddi noktal nazardan çok mü - him külfetler tahmil ettiğinden ve bazı işlerin yapılması fazla zamana mütevakkıf olduğundandır. Çocuk bahçeleri yarın açılıyor Şehrimizdeki mekteplerde çocuk- ların tatil zamanlarını sokaklarda kali musiki İsveç sefaretinden Altı halı aşırıp satan bir adam Taksimdeki İsveç sefaretinden altı halı çalıp satan Davit ve Merkonun duruşmasma dün ikinci asliye mah- kemesinde devam edilmiştir. Mahke- mede İsveç sefiri de bizzat hazir bu- tunmuştur. Duruşması yapılırken Da vit; — Halıları ben çalmadım. On- ları Merkonun çaldığını. biliyorum. Ortağım Hakkıya satarken gördüm. Ben onu ihbar ettiğim için o da ba- na iftira ediyor, dedi. Davit daima sükünetini muhafaza, &derek söz söylüyordu. Bunun üzeri- ne sefaret avukatı: — Suçun Merko tarafından işlen- diğini biliyorlurmış, O Belde Merko- hun bu suçu ne şeklide ve nasıl İcra ettiğini de bilir, dedi. Davit, derhal kendini toplayarak: — Hayır, bilmiyorum, görmedim. şeklinde cevap verdi. Bu sırada İsveç sefiri heyeti hâ- kimeye kâğıt uzatarak Avukatı vası- tasile; — Halıların Davit ve arkadaşı te- rafından çalındığına dair tahkikatı havi bir dosya İstanbul vilâyetinile- dir. Getirilsin ve tetkik buyrulsun.., dedi. Mahkeme bu dosyanın celbedilerek tetkiki için duruşmayı tatilden son- raya bıraktı. İstanbul şenlikleri Muhtelif yerlerden heyetler geliyor 2 Ağustosta başlayacak olan İs- tanbul sezonu için hazırlıklar devam etmektedir. Bu hazırlıklarla uğraşan komitenin Balkan Festivali şubesi de. mesaisini bitirmiş gibidir. Yugoslavyadan virmi kişilik ov ve yirmi kişilik koro heyeti gelecek» | tir, Yunanistandan halen Hamburgta- ki festivale iştirak eden yirmi kişilik bir heyet bulunacaktır. Bu heyet Hamburgtan doğru şehrimize gele- cektir, Bulgaristandan da zengin prog“ vamları ihüva eden kalabalık bir he- İyet gelecektir. Maamafih Bulgaris - tandan gelecek heyete dahil olacak ların kat'i miktarları bir bafta son- ra belli olacaktır. Bundan başkı, Türk festivali he- yeti içinde Şark vilâyetlerinden ge lecek ve üç ayak oyunu diye maruf olan pek enteresan bir oyunu oyna- yacak olan bir heyet te bulunacak- tır, Poliste Kara Fatma damadı tarafından yaralandı Galatada Karabaş sokağında otu- ran Kara Fatma, dün sabah damadı kömür amelesindenFerhat ile kavga ya tutuşmuştur. Nihayet kavga kı - zışmış ve Ferhat kayın valdesini kal- dırmca yere vurmuştur. Kara Fat - manın başı taşa çarpmış ve yarılmış- tır. Kadm hastaneye kaldırılmış, suçlu damat yakalanmıştır. Ayağı kaymış Kasımpaşada Bedrettin mahalle. sinde oturan kırk yaşlarındaki kör Ali, dün sabah evinin önünde gezer- ken ayağı kaymış, yere düşmüştür. Bu dişmede Alinin sağ ayağı kırıl- e ve IE, Müstakil Ressamlar ve Heykel- geçirmemeleri maksâğile valinin em- rile tesisine karar verilen oyuh bah- çeleri yarm sabağıtan itibaren açıla- caktır. Sabahları dokuzdan, akşam- ları on yediye kadar âçık kalacak ©- lan bu bahçelere her mektepten iki- şer muallim nezaret edecektir. Buralara mıntaka içindeki bütün traşlar Birliğinin yıllık kongresi Müstakil Ressamlar ve Heyel. traşlar Birliği, senelik kongresini dün Eminönü Halkevinde akdetriiştir. Idare heyeti raporu okunmuş ve icraat takdir edilmiş, yenide birçok şehirlerde sergiler sçmak İcin ted- birler alınmıştır. » Idare heyetine, Mahmut reis, Hâ- dir. Bir milddet Bursa, Bandırma ve | dir. Nöbetçi olan mahkemelerin hâ- | ilkmektep talebeleri gelebilereklerdir | mit kâtip, Cevat muhasip. Ali ve 1 Balıkesir havalisini gezecek olan ka» file İstanbula döndükten sonra An « kara Ziraat Fakültesi son sınıf tale- besi yağ. Bürada satış eşyası bu ; decektir. Lİ kim ve müddelumumileri de tatilin devamı müddetince nöbetçi hâkim ve müddelumumileri olacaklardır. Tatil esnasmda nöbetçi mahkemelerde ba- Bu itibarla yarm sabahtan itibaren yollarda, arsalarda, yangın yerlerin- de oynayan veya tramvay'lara asılan bıta derhal bunların velilerini tesbit davalardır. edecektir. Evvelce de yazdığımız gibi hami de aza olarak seçilmistir. bu gibi çocukların velileri Medeni ko- çocuklara rastlandığı takdirde za -| nunun 20 inci ve Ceza kanununun 60 | lerin mütaleaları almmıştır. me: maddeleri mucibince cezalandırı- lacaklardır. w ' v —— PERİ Alman - Avusturya anlaşması .p3 nasıl yapılabildi ? Journal des Debats son bir gu satma başlıyor: “..Muzafferiyet ve müs yaratmıştı, Fransiz ve İnçiliz etlerinin mütemadi hataları Yİ. seneden az bir zaman zartmds Dİ Avrupayı tehlikeye | sokmuştur. A“ iman » İtalya yakınlaşması be) milel vaziyeti tehlikeli bir değistirmistir. 1914 Avrupası! gede bırakan karanlık günlere sv“ ediyoruz..., Bugünkü vaziyeti tahlil eden başlı refikimizin fikirlerini b ği tetkik etmek niyetinde | değilir. vadide yazılacak birçok şeyler, KA dedilecek birçok eski ve yeni me yetler, hatalar vardır. Yalnız şunu söyliyelim ki, Al yanım gittikçe kuvvetlenmesi ve lâhlanması umumi harp sonu AV pasmın çehresini tamamen değ miş, ve bugün, meydanda, zafer hoşluğunun eseri olarak, muaheü! rin neticeleri değil, ancak Ki mühürlü varakaları kalmıştır. * Alman milletinin mukadder” dört sene evvel eline alan Hitler, tidar mevkiine, muayyen gay€ hedeflere varmak için gelmiş, - rilmişti, Dün de olduğu gibi, bus” ve yarın da Almanyanm ruhum temsil edecek olan Prusya gu zihniyeti ve azmi MHitlere mu N şartlarla yardımını vaadetmisti: manyanm haysiyeti iade ediler Versay munhedesinin kabul ağır şartlar ilça olunacaktı. Bu hedeflere varmak için de * bir çare vardı: Kuvvetli ol Kuvvetli orduya malik olmak... Her şeyi unutturan zaman, bir fırsatlar, İngilterenin senelerden" Almanyayı muahedelerin çemberin den kurtarmak için vaptığı yardı”. lar, sarfettiği gayretler, ve niha de Italya - Habeş harbi A ” bastin isteklerine ulastırdı. Hitler, Alman ordusunun verdikleri 2 sözleri 16 — ae Şişi zİZ GRE LE hilde müthiş bir disinlin kur» komünizmin, sosyalizmin Köl kuruturken, o Alman milletine bir ruh aşılarken, İkinciler de diye kadar esi nadir görülen bir PE du hazırlıyorlardı. Dahilde di kuvvete istinat eden Alman sivi le dsarıln muvaflakıyettem muvaf, İakrvete kosuvorün... Netice mezdi ve gecikmedi. Almanya, temlekeler meselesi miistesna GE. mi harnte uğradığı mazlübiyetin tin neticelerinden kurtulmus, di tuklar, müttefikler temin edecek vaziyete gelmisti... * Bir hâdise, bugün bile Halva kârlr mı, zararlı mı olduğu hâlâ linmiyen bir istilâ harbi Habeş yan mlicadelesi, Almanyaya fırsatlar verdi: Fransa, Italya ile giltere arasmda bocalarken, yüZ nelik İngiltere - Italya dostluğu zuldu... İtalya, Habeş harbini zanmakla beraber, etrafmdaki © berden kurtulmak için kendisini manyanm kolları arasma (o Aİ” mecbur kaldı. Zaten iki milletin sınr — şimdi bile yalnız mi ten hallediien — Avusturya m açıyordu. Hitler ve Mussolini b mütekabil fedakârlıklar il Hitler Avusturya işlerine cağını vandetti, Avusturya isti ni tamdı. Mussolini bugün için nu kâfi gördü. İki senedenberi hiş iktsadi bir buhran içinde K' nan, Alman turistlerinden kalan Avusturya kurtulmak isi şeye razı olmuştu... ” # Şimdi Almanya - AvusturY0, laşmasiyle Avrupada yeni bir açılmaktadır. Avrupa âdeta 191$ vaziyetine avdet etmektedir... gaf Fakat ne olursa olsun, bU Gümrükteki yeni kimyaha”* Dün Gümrükte bir içtima ye? tır, Gümrüğün Çinili Rıbtım taşınmasından sonra yeniden * cak kimyahane hakkında WE m3” hane için Avrupadan yeniden * getirilecektir. vusturya - Almanya itilâfiyle Al Ya i hedeler, 1919 da, yeni bir AvriP”