19 Temmuz 1936 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 4

19 Temmuz 1936 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 4

N ğebze kaymakamlığına şiddetli | bir emir gönderilmişti khane, derhal harekete geç Babıâliye müracaat ederek, Rum tehdit eden bu milli kuvvetin dağıtılarak Gebzedeki (Mili- İ) İn tezalandırılmasını istemiş » Aradan iki gün geçmeden, Gebze Şmakamlığına şiddetli bir emir İniş; halkım elinde bulunan si - #ların toplattırılmâsı; ve şu zatla- da derhal tevkif edilerek Istanbu yollanılması talep edilmişti. evkifleri istenilen zevat : İHâkim, Mithat Bey (şimdi, Kırkla Malmüdürü Behram Bey (vefat et| Belediye tabibi Ahmet Bey (şimdi | han kazası belediye reisi) #Müallim Galip Bey (Ankara civs- bir yerdeşilk mektep baş mu - imi) : #Sabık müftü Hüseyin Hüsnü efen- Esraftan Akif oğlu Kadir ağa İle tahdumları; ve yine eşraftan; Ha- , Ismali, Ayvacı oğlu İbrahim, Ha- Kadir ağalarla diğer birkaç köy İmuhtarı ve saire... Usküdar mutasarrıfı Ziver Bey ta Tafından verilen bu emri müteakip, bu emrin tatbikinde yardımcı olmak | Üzere de, mülâzım Yunus efendi ku-| mandasında bir müfreze (Kuvayi in #ibatiye) efradi gönderilmişti. Vaziyet, nazikti.. Halk, müteessir- 'di... Birdenbire her tarafta: — Kânet olsun, böyle hükümete... Şimdiye kadar bizim malımızı, canımı zi midafaa etmedi... Bizi, dört bu - çuk çetecinin ayakları altında ezim ezim ezdirdi. Artık, biçak kemiğe da İ yanıp ta kendimizi müdafsaya kal l kmen da, bu hain şakilerin tarafımı İltizam etti. Diye, şikâyet feryatları yükselmiş ti. Vaziyetten en çok müteessir olan, kaymakam Ahmet Bedevi Beydi. O zaten bu vazifeyi, burada milli bir vazife ifa edebilmek için kabul etmiş ve, işe girişmişti. Şimdi; aldığı emri nasil ifa edecek, ve takip ettiği gaye- den nasıl ricat eyliyecekti. Bir taraftan vicdani vazife, diğer tarafta da resmi mes'uliyet.. Bunun ikisinden birini tercih etmek lâzım- geliyordu.. Bedevi bey. resmi mes- uliyeti omuzlarına yüklenerek Yie- dani vazifesinde devama karar ver- mişti, Evvelâ; elindeki emirnamede, sadece (yardımcı) olduğundan bah sedilen mülâzim Yunus efendiyi Ça- darmıs: — Haydi babacığım. Sen, Istanbu- la dön. Tikir tıkır aylıkçağızını al. Rahatma bak. Ben buradaki işleri, tereyağından kıl çeker gibi halleğe- rim, Demişti. Kaymakam bu teklifi, mülâzim Yunus efendiyi pek memnun etmiş- ti. Tekaüt maaşiyle geçinemediği için zaruret belâsı ve nafaka ihtiyacı ile kuvayı inzibatiyede bölük kumandan Iiğı deruhte eden derdmend için İs- tanbula dönmek. mahalle kahvesinde eş dostla yarıda bıraktığı dama ve tavla partilerine devam etmek canı azizine minnetti. Onun için mülâzim Yunus efendi, genç kaymakamın âr- kasını sıvamış: — Hay, Allah senden razı olsun, e- fendi evlâdım, Allah, kolaylık ver- sin. Haydi, hoşça kal. Diyerek, bölüğünü toplamış, İstan vula avdet etmiştir. Kaymakam, bu suretle mühim bir #ngeli atlattıktan sonra; Usküdar mu :asarrıfı Ziver beye uzun bir telgraf yazmıştı. Bu telgrafta; yapılacak o- an tevkifatın halkı isyana sevkede- seğinden, belki de Ankara hüküme- ine iltihaka sebebiyet vereceğinden sahsederek böyle bir hal zuhurunda »içbir mesuliyet kabul etmiyeceğini anlatmış, kazanın asayiş ve emniyeti kendisine ait olduğu için; ya, böyle 'uzuli müdahalelerden vazgeçilmesi» ai; veyahut da istifasınm kabul e - iilmesini ilive ederek mutasarrıfa zarşı dayanmıştı... Ziver bey, bu va- ziyet karşısında, ricate mecbur kal- mıştır. Tevkifleri emredilenler de kur tulmuşlardı. # Kocaeli yarımadası Boludan İz- mite kadar devam eden bir isyan sa oses “Anka a) dan ve giyer kirim. üyük RA Tü rk inkılâbı raremaranrmrr Başlarken "| Millet Meclisi tarafından sönderilen Yazan : Ziya Şahir düşmemekle beraber; milli hüküme- te karşı şiddetle merbutiyet besliyor. Yüksek ve temiz duygularla müte - hassis olan hamiyet erbabının saye- sinde; milli kudret ve varlığını mu- hafaza ediyordu. Fakat buna mukabil, Boludan İz- mite kadar uzayan sahada isyan a- teşi daha hâlâ devam ediyor: İstan- bul “hükümetinin ve Hürriyet - Iti- lâf partisinin teşvikine uyan birta- kım serseriler; bu mıntakadaki ha- miyetli halkı her gün biraz daha ar- tan tehdit ve işkenceleriyle, canla- rından bizar evliyordu. Asilere nasihat etmek için Büvük nasihat hevetinin Geredede tevkif e- dilmesi.. Akm ve vicdanın kabulse- | demivece?i hakaret ve İskencelerle Dilzeeve gönderilmesi. Asilerin, ma- gum halire hermiin aza ve cefa ederek yağmacılığın siddetle devam evleme- si bahusus Balıva gelen erkânmharp binhaşısı Havri bevin rivaseti altın daki askeri hevetin Rolu ve havali. sinde teskil ettikleri (Kuvayı inzıba- tivelnin elinden siine kuvvetlenme- si; Büvük Millet Meelisi hükümeti-! nin basmda huluman zevatı çok mü- toessir etmektevdi. Isvanm bir an evvel bastırılması için Bolu, Düzce ve Hendek havslisi- ne muhalif mitfrereler sevkedilmiş- ti.Pozanti havalisinde bulunan 11 in ci fırkanın süratle isyan sahasma ye tişmesi için Mustafa Kemal paşa ta- rafmdan emir verilmisti. Fırkanm giizide zabitan ve efrat- tan mürekken bir tahuru ile 127 inci alayı, bir sahra ve bir cebel batar- vası en süratli vasrtalari» Nallrhan ve Mudurnuva selmisti, Bu civar ha'kı askeri hitwiik hir hararetle ie #ikhal etmis; bircok gençler, bu kuvvete iltihaf etmişti. Pırkava iltihak edenler arasmda (Kadir hora) , isminde hir gönüllü bulunuyordu... Hamivetli ve -natuk bir zat olan bu hoca. gür ve tannan sesivle nutrVlar ve varlar verivor: gerek askeri ve #erek gönüllüleri hevecana getiriyordu. Daha evvel emir alan, erkân'harr binbasısı Nâzım bey de, maiyetinde ki zeybek müfrezelerivle isyan saha smâ geldiği gibi, 189 neu piyade &- layı ile Eskişehir mill! müfrezelerin- den mürekkep bir kuvvete kumanda eden binbaşı (eolak) İbrahim bey de gelmişti.. Bütün bu milli kuvvet. ler Mudurnuda içtima eylemişti. Bu kuvvetler içtima ederken, is yan sahasında bir telâş başgöster- mişti. Asiler; son vahşetlerini gös - termek İçin, Düzcede yeniden faali- yete geçmişler: Kürtzadenin, ve Çakmakzade, Ahmet ve Hüseyin Remzi beylerin mağazaları ile evle - rini yağma, fabriknlariyle çiftlikle- rini tamamiyle tahrip etmişlerdi. Fakat asiler, vaziyetlerinden emin değillerdi. Onun için isyanın başlter mürettip ve müşevviklerinden (Se- fer bey) | İzmite göndermişler; ora- da artık hazırlığını bitirmiş olan (Kuvayı İnzibatiye) kumandanı Sü- leyman Şefik paşadan yardım iste- mişlerdi. Süleyman Şefik paşa derhal hare- kete geçmişti, Geyve boğazma doğ- ru İlerlemişti. Fakat orada, Ali Fu- at paşanm kumanda ettiği kuvvetler, karşısma gerilmisti. (Arkası var) TAN ABONE VE İLAN ŞARTLARI Okuyucu Mektupları Bir okuyucunun dileği “Çafalenda Fenosokris köyünde sa- kit hanedandan Süleyman kızı Naci- yenin tasarrufunda bulunan Mevek$e kırı çiftliğini bundan on sene evvel satın aldım. Harap yerlerini tamir et- tirdim. Bazr değisiklikler yaptırdım. Geçenlerde köye hemhudut bulunan Tepecikten kazma kürekli 70 - 50 a- damla 40 - 50 araba gönderildi Ame- le, çiftliğin unluk. zahire a avlusunu su havuzunun kemer larmı yıktılar. Sebebini sordum, Al- dığım cevap şu oldu: “ 40 » 50 sene evvel, burada bir kilise mevcuttu. Bu kilisenin enkazı Maliyeye aittir. Tepecikliler bir mek- tep yaptırıyorlar. Bunun malemesile Küçükçekmece - Silivri yoluna muk- tazi granit taşları müteahhitler tara- fından buradan tedarik edilecektir Içerisinde bir tek kilise tağı bu'un- mıyan çiftlik müştemilâtı nasıl yıkı- | lr? Bu, kanuna uyan bir hareket mi- âir? celbetmenizi rica ederim... MEVLÜT Adliye nazırı esbakı merhum Na- zım Paşanın hafidi ve doktor Omer Nazım oğlu merhum Edip Nazımın istirahati ruhu için... Bu aym 20 inci pazartesi günü öğ le namazımı müteakip Teşvikiye ca- miinde mevlüt okunacaktır. TEŞEKKÜR Hastalığım sebebile kıymetli alâ- ka ve teveccühlerini muhtelif şekil- lerde göstermek lütfunu esirgeme- miş olan çok saygı değer büyükle- rime meslekdaşlarıma aziz dostları- ma ve arkadaşlarıma sonsuz min- net ve teşekkürlerimi arz ederim. Doktor Fuat Kâmil Beksan Bayan SAFIYE PANORAMA Bahçesinde devama başladı Istanbul Altıncı İcra Memurlu- ğundan : Mahcuz olup paraya çev- rilmesine karar verilen bir adet bas- kül, alman malı muhtelif boy çekiç, yay, yaldız kutuları, tornavidanm 24-71-9386 cuma günü saat 4/6 da Galatada Yüksek (Kaldırımda 5/6 numerolu mağazada satılacığından isteyenlerin o gün ve saatta ma- hallinde bulunacak memuruna mü- racast eylemeleri ilân olunur. (24484) TURKIYE İŞ BANKASI Donanma Cemiyeti oIkramiyeli Tahvilâtı piyangosunun 15 Temmuz 1938 günü yapılan 61 inci keşidesin- de ikramiye ve amorti isabet eden tahvil numaralarını gösterir cetvel- dir. Keşidede itfa olunan tertip numa- raları: ST, SAT, 876, 1508, 2141, 3339, 4508, 6902, 7151, 7416, 7610, 7699. İkramiye İsabet eden numaralar: Ikramiye T.L, Tertip No. Sira No 3000 7610 9 100 7610 43 50 4508 7 10 7416 T5 10 241 pi 10 2141 51 10 6902 99 10 3339 3 5 1598 98 5 7151 “ 5 3339 28 5 1598 40 “5 97 22 5 2141 35 5 2141 66 5 7699 59 5 7451 45 5 7610 85 Balâdaki tertiplerin hizslarında gösterilen sıra numaralarından mü- tebaki ayni tertiplerin diğer sıra nu- maralarrhı ve 547, 876 numaralı İki tertibe kâmilen amorti isabet etmiş- TAN Alâkadarların nazarı dikkatini | MEMLEK ET MANZARALARINDAN: Konya MEMLEKETTE Gökçedağ yangınında 35 'bin lira zarar tesbit edildi Balıkesir, (Tan) — Gökçedağ yangını felâketzedelerine icap eden bü- tün yardımlar yapılmıştır. Açıkta hiç kimse birakılmadığı gibi, yiyecek ve salr ibtiyaçları da temin edilmiştir. Yangının zararı 35 bin lira olarak hesaplanmaktadır. Yanmıyan eşyalar enkaz altından çıkarılmaktadır. Vi- lâyet, yeni inşaat için büyük yardımda bulunacaktır. Küçük bir çocuk,karakol kumandanının yardımile yangından kurtarıla bilmiştir. Bir köylü kadın, yangın çıkmadan önce çocuğunu beşikte uyu- tarak orağa gitmiştir.Biraz sonra köyde çıkan yangın.son hüzi ile ilerle miş ve bu evi de alevler sarmıştır. Yavru, biraz sonra, feryada başla- mış, bu sesi duyan Karakol Kumandanı Mehmet Onbaşı, yangının şidde- tine rağmen eve girerek beşikteki çocuğu kurtarmıştır. Onbaşı, dışarı çıktığı esnada er, büyük bir gürülü ile çökmüştür.Çocuğa da, ne kendi- sine de hiçbir şey olmamıştır. .Soma öğretmenlerinin yurt gezisi Soma, (Tan) — Soma öğretmenlerinden bir kafile, bir aylık yurt ge- zişine çıkmışlardır. Bu gezi ağustosun 16 sma kadar sürecektir, Programa göre, Soma - Balıkesir, Balikesir - Kütahya, Kütahya - Eskişehir, Eskige- | hir - Ankara, Ankara -Kayseri, Kayseri - Sıvas, Sıvas « Amasya, Amasya - Samsun yolu takip edilecektir. Samsundan ftibaren deniz yol #le İzmire kadar bütün iskelelere uğranacak ve oradan-dönülecektir; Ayri bir kafile de hatı Anadolunun muhtelif” yerlerinde gezi ve incele- melerde bulunacaktır. Dönüşte intibalar birleştirilerek bütün öğretmen- lerin İstifadeleri temin edilecektir. Bartının su ihtiyacını karşılamak için yeni tesisat yapılacak Bartinin güzel bir görünüşü Bartın, (Tan) — Elektrik tesisa- tmın inşasmı bir Macar grupuna ihale eden ve mukavelenamesini imzelıyan şarbayımız Ibrahim Gök- bayrak, şehrin su ihtiyacı etrafmda da bir hayli! gayret göstermiştir. Uç dört sene evvel projeleri hazır - lanan su teğisatı o zaman nedense ihale edilememiş ve geri kalmıştır. Suyun 13 kilometrodan şehire ge - tirtilmesi fazla paraya muhtaç oldu- ğu için bu Su geriye bırakılmış ve yedi kilometro messfeden gelen di- ğer bir suyun yolları yapılarak şeh- rin ihtiyacı kismen karşılanmıştır. Ikinci suyun yolları da bu sene ta-| mir edilecek ve bu tamirat'tamam:- | landıktan sonra su kıtlığı kalmıya- | caktır. İtfaiye için, şehrin muhte - Mf yerlerinde su depoları inşa edil- diği gibi, mmak kenarlarında da 12 itfaiye arozözünün su alabileceği şekilde tertibat yapılmıştır. Belediye varidatı son senelerde bir hayli azaldığı için hâl inşasına imkân hâsıl olmamış, yalnız, pazat — ————— tir. Ikramiye ve amorti bedelleri 22 temmuz 1988 tarihinden itibaren te- diye edilecektir. Amorti bedeli be- her tahvil için 1 Türk Lirası 10 ku- yerine üstü kapalı bir sergi yeri ya- pılmıştır. Ayrıca iskeleden Atatürk bulvarına giden yirmi metro geniş- liğinde bir bulvar açılmış ve ırmak kenarları kâmilen ağaçlandırimış - tr. Bunlardan başka, bir de fidan- lık tesiz edilmiştir. Çalışkan şarba- yın tasarladığma göre, şehrin spor alanı da genişletilerek ve e'rafma tribünler inşası suretile bir Stadyom vücuda getirilecektir. Taksim Bugün saat 175da MATİNE TAMAR 400 Kestüm, Fiatlar ln -50-35 ve akşam KARAMBA - ruştur. Parisin Paramount, Gom»nd Palas, London Coleseum, Scala Berlin tiyatroları yıldızlarından müteşekkil , 35 kişilik büyük revü “BA NE Fimalıda bir hükümet konağı yapılıyor Elmalı, (Tan) — Bütçesi on iki bin küsur liradan ibaret olan bele- diye, son zamanlarda çalışmağa başlamıştır. Pazar yerine civar mahallelerin temizliğine de önem verilmesi kararlaştırılmıştır. Şehrin methalinde bir hükümet konağı in- şasına başlanmıştır. İntizamına faz la itina gösterilen binanın buinşa- at mevsimi bitirileceği umuluyor. Belediye evlere çinko ve tahtayı menettiği için birçok kiremit ocak - ları açılmıştır. Yakın bir zaman sonra eski çirkin manzara kalma » mış olacaktır. Doktor ihtiyacı temin olunmuştur. Ancak, sıtma memba olan bataklıkların da kurutulması lâzımdır. Elmalı, bu afetten kar - tulduğu an bayram yapacaktır. Elmalıldar bir Halkevile bir orta» mektep (istemektedirler. Nüfusu İmla; halk müneenmrelir. Mahbep - sizlikten büyük müşkülât çekilmek- tedir. Teşkilâtsızlık, gençlerin bir araya toplanmasına mâni olmakta» dır. Buna rağmen futbolcüler ge- genlerde Antalyaya giderek mınta- ka maçlarına iştirak etmişlerdir. Elmalı, himmete muhtaç ve alâkaya lâyık güzel, büyük bir ilçe kurağı. dır. IE A Ekmek fiatlerinde tenzilât Balıkesir, (Tan) — Buğday fi - yatlarında görülen yükselme üzeri ne arttırılan ekmek fiyatları, yeni mahsulün gelmeğe başlaması üzeri ne tenzil edilmiştir. Komisyon ikin- ci ekmeğe 10,5 kuruş narh koymuş- tur. Manisa, (Tan) — Dağ Sporun ık kaptanı Kâmil, şimali gar- bi Anadoluyu dolaşarak İstanbula gitmek üzere bisikletle bugün hare- ket etmiştir. Sporcular, kendisini uğurlamışlardır. Belediye broşürü Antep, (Tan) — Belediye güzel bir tarih hazırlamıştır. Bunda An- tep belediyesinin ilk ve iptidai şekil- deki teşekkülünden bu günkü merte- besine kadar geçirdiği safahat bü- tüntafsilâtile veilmiştir. Eser yar kında tabedilecektir. Pamuk ekimini köylüye öğret” mek maksadile Halkevin-» bir br şür hazırlanmıştır. Broşür şu gür I de tab olunarak köylüye parasız ee Bahçesi ve gece saat 22de SUVARE A BECK 40 Dekor. tabldot 120 kuruştur. saat 24te DANSING Tel, 43703