29 Temmuz 1936 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 10

29 Temmuz 1936 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 10

T İspanya ihtilâlinin son safhası Hükümet kuvvetleri âsilere karşı muvaffak oluyorlar (Başı 1 incide) Şimalde de vaziyet, vahamet poy- da etmiştir. Filhakika San Sebastien etrafımda, muharebeler tekrar başla- mıştır. İ Benebi elçileri, hükümetin mütale. Ası üzerine, Saint Sebastieni terket- mişlerdir. Fransız sefarethanesi, Fu- enterrabia'ya, Ingiliz sefarethanesi Zaraus'a ve Italya, Amerika, Arjan- tin, Çekoslovakya ve Norveç sefaret- haneleri de Irun'a yerleşmişlerdir. Saint Sebastiende kargaşalıklar cık | mış ve dükkânlar yağma edilmiştir. | Dün saat 16 danberi şehrin yaki- ninde topların gürlediği işitilmekte- dir. Saint Sebastien telsiz istasyonu, bir tehliğ neşrederek "Halkçılar cep- hesi,, mensuplarmı asker yazılmağı davet etmiştir. Oğrenildiğine göre San Marco cep hesinin hükümete sadık kalmış olan kuvvetleri Saint Sebastien yakininde kâin Ozaoyazzun tepelerini işgal et- miş olan general Molla'nın bir müf rezesini topa tutmuşlardır. Asiler, Oyarun kasabasma hâkim- dirler. Yalnız, şehrin kilisesi halkçı- | lar cephesi milizlerinin işgali altnda- dır. General Mola'nm Burgodâan av - rlmış olduğu ve Loyola şimalindeki âsi kuvvetlerle iltisak peyda etmek Üzere şimale doğru İlerlemekte bu - lunduğu söylenmektedir. Diğer tareften hükümet kuvvetle- rine mensup İki koldan biri İrun'dan ve diğeri Saint Sebastien'den Layo- laya doğru ilerlemektedirler. Pek ya- kmda kat'i bir muharebe vukua gs-! lecektir. Bu muharebe, Gulpuzoos ©- yaletinin akıbetini tayin edecektir. Loyolada mahsur bulunan 400 asi zabit, yiyecekleri olmamasına rağ men teslim olmaktan, imtina etmek- tedirler. Irun'dan zırhlı bir tren gelmistir. Bu trende Loyoladaki. âsileri topa tutmuş olan hükümet kuvvetleri var- âır. Barselonda 370 kişi Madrit, 28 (A.A.P «i *Barcelone da ölenlerin yekünu. 370 tör. 270 kişi pazar, 19 kişi pazartesi ve kalanıda müteakip ginlerde ölmüşlerdir. Bun- dan başka bin kadar yaralı vardır. Tecrübesiz goförler tarafından vu- kua getirilen kazaların bais olduğu! birçok telefatı da bunlara ilâve et - mek icap eder. Yukarda zikrolunan rakamlar me-| yanma birçok papaslar, rahibeler ve patronlar dahil bulunmaktadır. Barcelone'da şimdi sükün hüküm sürmektedir. Sendikalar teşkilâtları, halihazır - da, şehri kontrolları altında bulun durmaktadırlar, Bu teşkilâtların bel- Hibaşlıcası, milli mesai konfederas- yonu olup anarşist temayüller besle- mektedir. Maamafih Katalonya ge- neralitesi, gene Companys kabinesi tarafından idare olunmaktadır. Mad- ritte Companys ile milli mesai kon- federasyonunun nasıl olup da birlik- te çalışmakta oldukları suale şayan görülmektedir. Tahmin edildiğine gö-| re generalite hükümeti amele kttle- lerinin mizaheretine nail olup onlara mühim miktarda silâh ve cephane da- ğıtmıştır. Hükümetin bazı a Madrit, 28 (Tan) — Hükümet kuv- vetleri, Oviedoya doğru ilerlemekte - dirler. Asker, şehre hâkim olan mev- gileri tutmuştur. Loyola kışlalarını İşgal etmekte 0- lan âsiler hükümet tayyarelerinin bombardımanı üzerine teslim olmuş- lardır. Katalonya kıtaatı Barbastiyo- yu işgal etmişlerdir. Diğer bir kol Granada Üzerine yürüyor. Şark sahi- lindeki bütün Hmanlar hükümete sa- dık kalmışlardır. Kat'i muharebeler bekleniyor Paris, 28 (A, A.) — Havas ajan- sından: Bitaraf müşahitler, bu sabahki be- yanatlarmda Ispanyol iktilâlinin ne suretle neticeleneceği hakkında hiçbir tahminde bulunamıyacaklarmı söyle- mekteydiler. Her iki taraf da mevzi- lerini hazırlamakta olup kat'i muha. rebenin yapılmasma intizaren ehem- miyetsiz ufaktefek bir takım çar - pışmalar yapılmaktadır. Hendeye'dan (e bildirildiğine göre| her iki taraf da vaziyetin ancak ken- dilerinin işgalleri altmda bulunan e- yaletlerde normal olduğu iddiasında bulunmaktadırlar, Hükümet kavvetleri Saragose yürüyor Barcelone. 28 (A A.Y — *Katalon- yadaki kuvvetlerin © başkumandanı Albey Sandino birçok sevkulceygi noktaların dün zaptedilmiş ve Kata- lonyalılardan mürekkep bir kolun Madritli milis efradı ile takviye edil- miş olduğu halde Sarsgosse üzerine yürümekte olduğunu beyan etmiştir. Birbirlerini tekzip ediyorlar Seville, 28 (A-A.) — General Gue-| ipo de Liaho, telsizle bir tebliğ neşre- derek Madrit ve Bartelone radyola- rının vermekte oldukları haberleri | tekzip etmiştir. General, hükümet kuvvetleri tara -| fmdan Melillanın bombardımanına | kalkışıldığı takdirde bu şehirde mev! cut bahriyeli ailelere mensup 1300 ki şinin rehine olarak muhafaza edile - ceklerini beyan etmiştir. Mumaileyh âsiler paytaht ile şark sahilindeki li- manlar arasındaki münakalât yolla- rmı kesmiş olduklarından Madrit'te yiyecek şeylerin tükenmek üzere ol duğunu söylemiştir. Bundan başka General Mola'nın kuvvetleri, paytah fan su ihtiyacını temin eden-Losoya su depolarını ellerinde bulundurmak tadırlar, General Llano, San- Rogue'da ge- genlerde birtakım kargaşalıklar vü- kua gelmiş olduğu haberini teyit et- miş, ancak Algesiras'dan gelen kuv- vetlerin intizam ve asayişi hemen ia- de etmiş olduklarmı ilâve eylemiştir. Madritte sükün Berlin, 28 (A.A.) — Madritteki Al man büyük elçisi, Hariciye Nezareti- ne bir telgraf göndererek İspanyol payitahtında sükün hüküm sürmekte olduğunu bildirmiştir. Barcelone'da- Ki İtalyan General konsolosu, bir Al İspanya ihtilâl cilerinden bir grup mekte olduğunu bildirmiştir. Barcelone'daki İtalyan General konsolosu, bir Alman harp gemisi ge linceye kadar Alman tebaasınm hima yesini temin etmeğe memur edilmiş- ir Askeri hükümet teşekkül etti Lizbon, 28 (AA) — Seville ve 8e'da vaziyette sükün hüküm sürmek tekiz konsolosuna halihazırda bütün ecnebi hükümetlere Burgos'da Gene- ral Cabanellas'm riyaseti altında bir askeri hükümet teşekkül etmiş bu lunduğumun bildirilmiş olduğunu ib - lâğ etmiştir. Badajoz ve Huelva eya- letleri, tamamiyle faşistlerin hâkimi- yetleri altındadır. Bir Faşist kolu, Seville üzerine yürümekte ve hiçbir mukavemete tesadüf etmemektedir. Birçok şehirler Bombardıman edildi Madrit, 28 (A.A.) — Bu sabah sa at 3,30 da Madritin telsiz istasyonu, bir tebliğ neşrederek âsilerin ellerin- fından verilen bül halinde bulunan şehirler, hükümet kuvvetleri tarafından bom- bardıman edilmiştir. Tolede, istirdat edilmiştir. Şehirde silkün hüküm. sür- mektedir. Ecnebiler, maktadırlar. Hükümet kuvvetleri hâkim mevkie geçtiler man harp gemisi gelinceye kadar Al- man tebaasının himavesini temin et- i göre, hükümet kuvvetleri hâkim mev. Cordobada vaziyet sakindir. Saragos tedir, General Franco, Tancadaki Por de bulunan telsiz istasyonları tara- haberleri tekzip etmiştir. Bu tebliğde Slerra Güadar. rama mıntakasının tamamiyle isyan geceleyin Madrit'te ser - bestçe işleri ve güçleri ile meşgul ol- Londra, 28 (Tan) — Ispanyadeki vaziyet hakkında alınan haberlere AN Rk — Meclis yarın toplanıyor Atatürk dün öğleden sonra Ankaraya hareket buvurdular (Başı 1 incide) kre ve kendilerini selâmlayan halka »aşlarile selim vermişlerdir. Montröde imzalanan Boğazlar mu- ahedesinin müzakere ve tasdikı'için İyarın Büyük hüillet Meclisi toplana- ktır. Bunu müteakıp Atatürkümüz, Yelecek hafta Ankaradan harekelle şehrimizi yeniden gereflendiresekler- dir. Maarif Vekili Saffet Arıkan da A- ürkün trenlerile Ankaraya gitmiş Türk Dili kurumu genel sekreteri ve mebuslarımızdan İbrahim Necmi | Atatürkün refakatlerinde Ankaraya hareket etmiştir. | Başbakanımızla Vekiller | Ankarada Ankara, 28 (Tan) — Başbakanımız İsmet İnönü, beraberlerinde Dış işler Bakanı Dr. Tevfik Rüştü Aras, İç iş- ler Bakanı Şükrü Kaya ve Adliye Bakanı Saracoğlü ( olduğu halde bu sabah şehrimize dönmüşlerdir. Bay- raklarla süslenmiş olan istasyonda Bakanlar, Kamutay Başkanı Abdül | halik Renda, ssylavlar ve bakanlık - lar ileri gelenleri ve elçiler tarafın- dan karşılanmışlardır. Başta muzika olduğu halde asker i ve polis müfrezeleri selâm resmini i- ifa etmiş, İstasyon bulvarmı doldu- ran kalabalık bir halk kütlesi, bü - üklerimizi alkışlayarak minnetlerini İbildirmiştir. Çok neşeli olan Başba- kanımız, gelenlere &yrr ayrı iltifat J etmişlerdir. Ayni trenle İzmirde bulu nan Gümrük Ve İnhisarlar Bakanı Rüna Terhan da dönmüştür, Finans Bakanımız Fust Ağralıda tayyare ile şehrimize gelmiştir. 3 Kültür ve Milli Müdafaa Bakanla- rı yarın gelecekler, Ekonomi Baka * nr Celâl Bayar da perşembe günü geh rimize dönmüş olacaktır. Bu suretle, hasta olan Ziraat Bakanımız müstes- na olmak Üzere bütün Bakanlar şehri mizde bulunmaktadır. Bugün saat 3,5 da İstanbuldan ay- rilen Atstürkün yarm sabah 9da reişimizin Bakanlar Heyeti toplantı- sına reislik etmeleri de muhtemeldir, Meclisin toplantı hazırlıkları bilmiş ve mebuslardan çoğu gelmiştir. Kanun Projeleri hükümet tarafın « dan yarın Kamutaya sevkedilecek ve rüzname yarm belli olacaktır. Meb'uslar gidiyorlar Kamutay toplantısında bulunmak teşrifleri beklenmektedir. Cümhur - | Atatürk kendiclirni Atatürk Haydarpaşa garında kendilerini teşyi ede nler arasında teşyi edenler arasında EEE Atatürk Haydarpa şaya çıkarlarken Üzere şehrimizdeki mebuslardan bir kısmı dün öğle ve akşam trenile An- karaya gitmişlerdir. diğerleri de W gün gideeklerdir. ME kie geçmiş bulunuyorlar. | Barcelonda, Madritte ve merkezi Ispanyada sükünet hlktm sürmekte ve halk keydi işile meşgul olmakta» dır. Asilerin elinde bulunan Toledo şehri hükümet kuvvetleri tarafından geri almıştır. Boğalara karşı yaptıkalrı mücade- lelerle şöhret kazanmış olan Ispan- yal Toreadorlar cemiyeti, hükümet kuvvetlerine iltihak © etmiş olduğunu bildirmiştir. 70 Toreadar şimdiden harp cephesine gitmişlerdir. Asiler mahafilinden bildirildiğine nazaran, ihtilâl kuvvetleri şimdi Ma- ral Franko tayyare ile Fastan yeni İtakviye kuvvetleri getirmek tasavvu- runda bulunuyormuş, Röyter ajansınm muhabirine na - saran, son günler zarfmda cenubi İspanyada yapılan çarpışmalar neti- cesinde, her iki tarafta zayiat 600 ölü ve 1200 yaralıya erişmiştir. lnga üzerine ilerlemektedirler. Gene- | dilmiş Hükümete teslim olanlar Berlin, 28 (Tan) — San Sebasti- yen civarında harbetmekte olan bir Âsi kıtaat, bugün, bilâkaydü şart bi- kümet kuvvetlerine teslim olmuştur. Diğer taraftan hükümet tayyareleri âsilerin zaptetmiş olduğu bütün ge- hirleri topa tutmuştur. Hükümet donanması ise Cebelütta- rik sularmda, âsi kuvvetlerin Fastan Ispanyaya geçmelerini (o menetmek maksadiyle, tarassutla bulunmakta. dır. Pergembe günü, sırf Ispanyadan ayrılmak İstiyen ecnebilere tahsis e- iş.bir tren Madritten doğru Fransız hududuna hareket edecek - tir. Bu trenin emniyeti hükümet ta- rafından tekeffül edilmiştir. Rabattan fransızca “Matin, ge zetesine bildirildiğine göre, ilk gün- lere nazaran, Âsi kuvvetlerin manevi. yatı şimdi çok bozulmuştur. Siyera Guada Mara etrafında ya» pılan çarpışmalara 3000 âsi ve 16007 hükümet askeri iştirak etmişlerdi” Her Iki tarafın zaylatı çok mi olmuştur. Mühim bir çarpışma Cebeliittarık, 28 (A.A) — panadaki çarpışma neticesinde kişi ölmüş ve 1200 kişi yaralan! tar, 400 ölü veren hükümet taraf kuvvetler, halen âsiler tarafında 4 tinta edilmiş bulunan estapana Öf de âsilerin piştar kuvvetleri ile 69” pişmaktadır. İspanyol sularında Alman kravazörleri per Berlin, 28 (A.A.) — Ispanyol #X rma Köln kruvezörli ile ikinci 197 pito filotillâsma gönderilmiştir. Beye lar Deutschland ve Admiral Se! gö” zırhlılarmı takviye edecektir. BU ri retle İspanyol sularındaki Als ©, milerinin adedi altıya baliğ olm tur. Pan