29 Temmuz 1936 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 3

29 Temmuz 1936 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 3

so em p-7-86 Dİ e Dahiliye Vekâletinin tamimi İskelelerin muhafazası için yardım yapılacak İhmal yüzünden bakımsız kalan iskeleler belediyelerden alınacak "Ankara, 28 (TAN) — Vilâyet, be- İediye ve köy idareleri tarafmdan te- sis ve idare edilegelmekte olan iske- lelerdan geçen eşyadan alman res min, bazı yerlerda, iktisadi müvaze- neye tesir edebilecek miktarı bulria- gı, ve bu gelirle iskelelerin tamiri, yükleme ve boşsltma işlerine yarar Yesnit ve teçhizatın ikmali lâzım ge lirken bunun ihmel edilmesi ve bazi eşyadan alman resimlere, tarife h8- ricinde olarak, zamlar yapılması E konomi Bakanlığının nazarı dikkatini eelbetmiş, bu türü sulistimalle! nüne geçmek üzere de, yaz tatiline takaddüm eden günlerde Meclisten çıkarılan 3004 numaralı kanunu ha ar. Mei başmâa mer'iyet mevkli- ne girecek olan bu kanun mucibince iskelelerden geçen eşya İçin alınacak olan resimlerin tarifesi Ekonomi Ba- setkik ve Bakan- Inr Kurulu tarafından tasdik edildik- ten sonra tatbik edilecektir. Fakat yine bü kanunla, ilk fırsatta munta» Zam iman haline getirilmesi karar dltne slmmış olan Trabzon, Samsun, Ereğli, Mersin gibi şehirlerimiz için tarife tanzim ve tatbiki işi, iskeleler» de aranılan şartları ve teçhizatı M mal etmek şartile kendilerine bırakıi- miş ve yine yalnız bir beldenin iktisa- âi durumunu alâkadar eden iskeleler de bu kayıttan hariç tutulmuştur. 8004 numralı kanunun şümulüne, geniş hinterlanda malik olan bir mm. takaya mahreç teşkil eden İskeleler girmektedir. Bunların tanzim edecek- sderi;tarifelerin tetkiki işide ya Eko nomi Bakanlığınm.deniz ticareti ge hel direktörlüğü tarafmdan veya bu iş için vücude getirilecek olan yeni bir teşkilât marifetile görülecektir. Bugün için ticari faaliyeti bir bel- denin hudutları içinde kalmakla be- İtalya ve yeni ti İngiltere ve Belçika ile müzakerat durdu bi dev- Roma, 28 (A. A.) — Peel tetlerle yeniden ticaret münasebetle- rine girişilmesi işi peko kadar silrat- le ilerlememektedir. Büyük Britanya . inn rnliza- ve Belçika ile yep GEN anlik kereler inkıtas uğramığ Fransızlarla yapılmasma böylemi olan müzakereler devam small seki Talyan müzakereciler, İki nokt. rar etmektedirler: di 1 — Zeeri tedbirlerden talyan borçları için yeni bir hesap ılması. çe” — Yalyaya misalt bir ticaret vazenesi elde etmek. * Devletlerin ekmerisi, İtalyaya mü- icaret muvazenesi fazlasmın itfasma tahsis €- siya ci talebi ka” Japon balıkçı gemilerine Sovyetlerin yardımı ) — Tasa Ajan 27 Temmuzda, Mosko- elçiliği, Dış işleri Halk müracaat ederek 23 ve y Kamçatkanm otnup ös arında Lapatka burnu civarındı çe Mğrayan Japon balıkçı gemi- leri için mi istemiştir. Dış işle- halk komiserliği, Japon büyük el çiiğinin bu talebini derhal saf e miş ve Sovyet kara sularma yi olan bu gemilerin işlerinde ker ne muavenet edilmesi için lâzrmge - Jen makamlara emirler vermiştir. de bir çok #birya trenin ir Sibirya das sı bildiriyor: yadaki Japon kamiserliğine yoldan çıkmış “© müteaddit vagon evvelki | i | di salim değilse de çok olmamdan raber, bu faaliyetin artması ve hin- terlandmm genişlemesile memleket ekonomisi bakımından (ehemmiyeti artacak olan iskelelerde tedricen ka- İnumun bu hükümlerine tabi olacak- İlardır. Bu itibarla, iskele idare etmekte 0- lan yerlerin tahmil ve tahliye işleri için Hzumlu bulunan vesait ve techi- zatı daima iyi muhafaza altında bu-| lundurmaları ve bu suretle oradan geçecek olan eşyam kolaylıkla ve hasara uğramadan taşınmasmı te rin ö-İşmin etmeleri hem kendileri hem de| Atina, 28 (Tan) — Venizelos aleyh memleket ekonomisi bakımından fay dalı olacaktır. İ Bunu temin maksadile de, kanu- İnun bu hükümlerine riayet etmiye- rek ihmalleri yüzünden bir iskelenin geliriyle masrafı arasmda nisbetsiz- likler Aoğmasına sebep olanlar hak. kında İç ve Ekonomi Bakanlıklarınca şiddetli tedbirler almmıştır. Böylece, ihmal yüzünden bakımsız kalan iske- leler o şehrin belediyesinden alma- rak ilk tertibe sokulacaktır. Yine bu cümleden olarak, İç Ba- kanlığın idare âmirlerine gönderdiği bir tamimde, bü yıl içinde, mmtaka- İları dahilindeki iskeleleri oaranılan gartları haiz bir hale getirmeleri ve| ne yaptıklarmı bakanlığa bildirme- leri emredilmiştir. Gelirleri bu masrafları korutmı- yan belediyeler için de, İç Bakanlık, İ Belediye Bankasının mali yardımm- dan istifade etmelerini ve derhal tan- zim ettirecekleri keşif evrakmı ibraz ederek alacakları para ile iskelele-| İrin tamirini ve lâzım gelen vesait teçhizatın süratle ikmalini idarerâ- İ mirlerine bildirmiş ve herhalde mem- laket ekonomisi bakımmdan çok © hemmiyetli olan bu işin bir an evvel düzene bağlanması lüzumunu ilâve etmiştir. | caret anlaşmaları Öğrenildiğine göre İtalya, ecnebi devletleri üç amıfa ayırmaktadır. 1 — Zeeri tedbirleri tatbik etme miş olan devletler, Bu devletlerle aktedilmiş olan kli- ring itilâfları normal olerâk devam İ etmektedir. İ 2 — Zecrt tedbirleri tatbik etmiş İve evvelce Italya ile kliring itiliflerı aktoylemiş bulunan devletler. Kalya, bu gibi devletlere, ancak peşin para mukabilinde, ihracat ya- pacaktır. 3 — Zeeri tedbirleri tatbik etmiş olan devletlerden Italya ile kliring #ilAfları bulunmıyanlar veyahut ma. 1 ablukaya İştirak etmemiş bulunan. lar, bu memleketlere Italyaya yapa- cakları ihracat için üç aylık kredi a- İ olacaktır. Erzurumda bir çete yakalandı Errurum, 28 (A.A.) — Olti kazası ormanlarında söygunculuk yapan beş kişilik bir çete jandarmalar tarafın. dan bastırılmış, biri ölü dördü diri o- larak yakalanmıştır. Müfettişlik mim takasında Hansi ve Bingöl tarafların | da gezen iki kişiden başka şaki kal- mamıştır. Baldvin tatilden vazgeçti Londra, 28 (A.A) — Öğrenildiği- ne göre Baldvin, tatilini Aix-les-Bal- as'de geçirmek niyetinden vazgeçmiş tir. Bunun sebebi, önümüzdeki bey - nelmilel müzakerelerin ve en başta beşler konferansının ihzari mesaisi - nin eheramiyetidir. e a mama lar dereye düşmüştür. Ölenlerin sde- Yunanistanda Metaksas kabinesinde değişiklik mi oluyor? Atina, 28 (Tan) — Muhalif parti lerin birleşmesi bir zaruret halini mıştır. Pek yakmda Metaksas kabinesinin değişmesine İntizar edilmektedir. Venizelos aleyhtarı fırkaların Yeni Tefrikanuz izlandaya Türk akını niçin ve nasıl yapıldı ? Ahmet Emin Yalman anlattı | Anlaşılıyor ki dünya kurulalıdan - — Amerikada bulunduğum sırada |beri harp, İlim, fen gibi her sahada ikan bir dostumu uğurla- | başdöndürücü zaferler yaratan Türk mak için Nev k rıhtımındaki tran-| milleti, ya bu zaferlerini yazmak için tlantiklerden birine girdim. Salon-| vakit bulamamış, yahut onun yaradı. da dostumla son sözleri konuşurken | lışmdaki fevkalâde tevazu bunu ih- yanımıza beyaz tenli, soluk sarı saçlı | mal ettirmiştir. bir delikanlı ile bir genç kız geldi- Ahmet Emin Yalman bir tomar| ler. Dostum onları bana “İzlandalı 4 - iki misafirim... diyerek mleriyle birleşmesi tanıttı. Beni de “Türk dostum... di- Atina, 28 (Tan) — Ahali fırkas'| yerek onlara takdim etti, Türk oldu- Yderlerinden Pekmezoğlu bugün £€-|ğu iıyan iki genç birdenbire neral Metakasala görüşmüştür. Si -| hirer adım geriliyerek önce korku ve yasi mahafil şimdiden genera! Me-| hayret gösterdiler, sonra merakla be taksasm reisliği altnda Venizelos 4-|ni baştan ayağa kadar sürdüler. leyhtarı fırkalarm birleşeceğini zan- bende bir başkalık mı v netmektedir. Siyasi mahafil bu bir *İ yerek kendime baktım. Hiçbir şey leşme fikrinin Tiberallerle milli ahali| yoktu. Iki Izlandalının hallerine hay- fırkasınm anlaşmasına mâni olmak yet ettim. O zamana kadar onların için ortaya atıldığını zannetmektedir- İda korku ve hayretleri yatışmıştı. ler. Ve bu yüzden yeni intihabat ya-İKızararak özür dilediler. Delikanlı plmasınm ihtimal dahilinde olduğu| gekılarâk içliktenberi içimizde söylenmektedir. yerleşmiş olan bir korku...., dedi. İz- Liberallerin vaziyeti mandanbeti çocukları “Türk geli - yor!, diye korkuturlar ve uyutur « larmış. Bu iki karşılarında ansrzm bir görünce çocukluk- taki hislerin tesiri altında kalmışlar: — Türk geliyor! Denilince bir zamanlar yalnız çö- cuklarm değil, Akdeniz, Atlas ve şi- mal denizleri kıyılarındaki, orta Av. rupadaki krallarm ve imparatorların İbile yürekleri hoplardı. Koca Akden zi bir (Türk gölü) haline koyan yiğ denizellerimizin parlak ve sayısız za ferleri tamamen olmasa bile oldukça Fakat Tiklerin Atlas deni- 1 denizlerine yaptıkları a - kınlar hakkmda bizim tarihlerimizin İ yazdıkları şe birkaç satırdan iha rettir, Hele (Izlanda — Buzlar mem leketi) ne yapılan akm hakkında hiç malümat yoktur. Esasen bizim milli tarihimizi biz- den ziyade ecnebiler yazmışlardır tarı fırkalar birleştiği takdirde hibe- rallerin gelecek intihabata iştirak et- memeğe karar verdikleri hakkında bir rivayet dolaşmaktadır. Kral Jorj Korfoya gidiyor Atina, 28 (Tan) — Kral Jorj2 Ağustosta Korfo adama gidecektir. İki Habeşli idam edildi Asmara, 28 (A.A. — Gondard tez gühlarında çalışan İtalyan amelesine karşı yapılan bir taarruza iştirak et miş olan iki Habeşli dün idam edil miştir. Habsburgların malları iade ediliyor Viyana, 28 (84 Habsburg Hanedanma ait emlâkin pek yakımda bu Hanedana iade edileceği zanro - unmaktadır. eng te 1 Agıustosta Başlıyacak yeni roman ve tefrikalarımız Dünkü nüshamızda da haber verdiğimiz gibi Ii Ağustos nüshamızda şu yeni roman ve tef- rikalar başlıyor: Gece Yarısı Yazan: Mahmut YESARI Kudretli roman muhazririmizin senelerdenberi düşündüğü, özen- diği, benimsediği romandır. Vak'a, sahne dekorları arasında cereyan eder, DİLLİ izlandaya Türk akını. 1627 de Türk denizcilerinin (Buzlar Adası) na yaptıkları çok meraklı ve heyecanlı akını anlatan tarihi ve hakiki romandır. — Yazan : Kadircan Kaflı Bugüne kadar memleketimizin hiç bir kitap ve gazetesinde yazılmamış olan bu pek meraklı tarihi tefrika hakkında muharri rin yazdığı çok mühim yazıyı bu sayfamızda okuyunuz: Mari Antuvanet Bir Kraliçenin romanı Türkçeye çeviren: Rezran Emin YALMAN Yapan: Stephan Zveig yüksek şahikaları ve en derin uçurumları arasında dolaşır. LL Üç İstanbul Bu üç tefrikadan başka (TAN) da bir müddettenberi intişar eden Mithat Cemalin Üç İstanbulu, 1 Ağustosta yeni bir kısım başlıyor ve bundan evvelki kısımların hulâsasını ihtiva ediyor. Bu sayede Üç İstanbulu iptidadan beri takip edemiyen okuyucular, bütün şahısları hakiki hayattan alınan bu çok değerli eserin son kısmını takip edebileceklerdir. Acı hakikatler Büyük Türk inkılâbma dair Ziya Şakirin yazdığı mühim tef. rika bir müddettenberi (TAN) da çıkmaktadır. Bu tefrika da 1 Ağustosta yeni bir safhaya giriyor. Bu safhalarda anlaşılacak mü. him vak'aların tafsilâtını yarmki nüshamızda okuyacaksınız. korkulmaktadır. landada Üç yliz seneden fazla bir za» | Bizzat tarihin tertip ettiği en heyecanlı romandır. Hayatın en | yazı ve resimler verdi. Bunları Ame- rikadaki tarihçi bir dostu vasrtasiyle Izlandadan, yerli dilinde yazılmış ve- sikalardan, İzlanda halkı arasmda hâlâ anlatılanlardan toplatmış, Za- ten Avrupa ile kutuplar ve Amerika arasinda, sapa bir yerde, yaradılış -İtanbeti tam bir sessizlik içinde yaşi- yan bu adanm yegâne tarihi vakası da budur ve “Türklerin istilâsı,, diye anılmaktadır . Bir romandan farksız olan bu mü him vaka hakkında ayrıca diğer bazı kaynaklarda da araştırmalar yapıldı. Bunlar neticesinde, Türk filosunun 1582 ile 1650 yılları arasmda Cebe- lüttarik boğazmdan rak Kanarya adalarma, Gaskon, Ingiltere, İrlanda, Norveç, Danimarka ve Izlanda kıyı- larma yaptığı akımların, sanıldığın. dan çok mühim ve harikulâde oldu. ğu görüldü. Yüz yıla yakm bir zaman, cenubi Amerikaya Ispanya ve Şimali Ame- rika ile Avrupanın Simal memleket leri arasmda Türk filelarmm şerefle Irlanda, İngiltere ve İspan- yay Hele İs- panya sarayı, sıksık bir harp veya ti- taret filosunun mahvedildiğini yahut esir edildiğini haber alıyor, tstırap ve ümitsizlik icinde kıvranıyordu. Türkler Amerika ile İngiltere ara - İsmda bir yıl içinde dört İsok gemi vurmuşlar; Bis İnin ağzmdaki Lundy adasını ele geç rerek burada mükemmel ir kale ve İliman ya; r. şimal Avruna kiyi- larmı titretmişler, Amerika ile olan ticareti felce uğratmışlardı. İ Bu aralık Izlandanm sedef vücut- lu altm saçlı ve gök gözlü dilberleri de onları şimalin bu sessiz ve I84IZ buzlar adasma çekmişti, Akdeniz dışarsmânki akmlarm en meraklı; en cazip ve bilhâssa şimdiye le mechul olan di bir ro- | kadar bu akı İmandır. | Ahmet Emin Yalman'ın çok kıy - metli tavassut ve yardımlariyle Türk denizcilik tarihinin parlak bir safha» 5 mlatmaktan duyulan haz pek büyüktür, Okuyucularımızm da bunu ayni heyacan ve merakin takip edecekle. rine şüphemiz yoktur: Kadircan KAFLI Danzig'te” Alman muhalefet partisi idarehanesindeki eşyaları soydular Dantzig, 28 (A.A.) — Meçhul bazı eşhas dün gece, milli Alman muhale fet partisinin bürolarma girmiş, bü- tür. mobilyeleri kaldırmış, bunları s6 kakta bekliyen bir kamyona yerleş - tirmiş ve nihayet bir semti meçhule kaçımışlardır. Bu esnada sokaktan geçmekte olan bir polis memuru, ge celeyin yapılan bu garip taşınma ame liyesi bakkında bu işi yapanlara sü- al tevcih etmişse de bunlar, bu taşın- man parti gönel idare heyetinin em riyle olduğunu bildirmişlerdir. Hal buki hakikati halde bu taşınmanın Alman muhalefet partisine karşı ya- pılmış bir soygunculuk olduğu bilâ - hare anlaşılmıştır. İnnsbruek'ta tevkif edilen Naziler İnnsbruck, 28 (A.A) — Yüz elli Alman seyyahmın ziyaretleri müna - sebetiyle Hitler lehinde bir nümayiş EN ELE Kurtaran yumruk Neler öğreneceğiz. Frenk gazete lerinden biri yazıyor: Bir doktor, hastalarından birine çok elem veren bir ameliyat yapacakmış, Bunun için anestezi yani hastanım hlesini İptal «imek lâzımmış, Lâkin hastaya ne kloroform ve emsali İlâçlarin, ne de belden yapılan o şırmgalarla, hulâsa sun'i vasıtalarla anestezi yapılamı- yormuş. Doktor düşünmüş taşmmış ve bir boks maçmdan mtilhem olarak has- tasmı (nakavt) ettirmek yani bir yumrukta bayıltmak yolumu bulmuş. Usta bir boksörü hastabakıcı kılı. Ema sokmuş ve hastası kliniğe ça- ğırmış. Boksör bir sırasmı bulunca hastanm çenesine bir direk (gemi di- reği değil, Boksta doğru vurulan yumruğun adı) indirince herifi yere İ sermiş, Doktor da hemen ameliyatı. m yapmış. Baygınlık iki saat sür. dükten sonra hasta ayılmış, yapılan ameliyattan hele bayıltma sistemin- den pek memnun olmuş. Yalnız bir kaç saman çenesi ağrımış. Görüyorsumuz ya zamanla en kö- Hi seylerin faydaları keşfediliyor. Vaktile yumruk atma nihayet dö. ğüşe yarayan kaba bir hareket idi, hatta: “Elyumruğu yemiyen kendi yum- ruğunu Bozdoğan armudu zanneder,, diye mevcut bir darbımesel yumru- ğun pek tatsız tuzsuz bir sey oldu- ğunu anlatırdı. Şimdi yumruk taba- bet Meminde böyle milhim bir mev- ki slmen artık bu darbimeselleri dü zeltmek zaruretinden başka, nihayet meslekleri adam döğmekten İleri gi- demiyen profesyonel o böksörlere de önemli bir iş çıktı. Hareketinin ça- İ bukluğuna, yumruklarnın sertliğine varuslarının ölçülülüğüne göre bum- lar da sınıflara ayrılacak ve ona gö- re para alacaklardır. Nihayet maddi ve manevi elem çekmek istemiyenler de sırasına gö- re bir boksörlin kabinesine gidip: — Beni üç saat kadar baytltır mi Diye müracaat edecek ve pa- rasmı verip baygmlığma kavuşü- caktır. Yumruğuna, güyenenlere işte bir güzel zenaat!., B. FELEK İktisat vekili Ankaraya dönüyor Balikesir, (Tan) — İktisat Vekili Celâl Bayar, bugün madenler Üzerin- deki tetkiklerini bitirmiş ve sabahle- yin Kütahya yolu ile Ankaraya dön- müştür. İzmir Ticaret Borsası seçimi İzmir, 28 (Tan) — Ticaret ve za hire borsasınm yeni idare seçimi bit- miştir. Yeni heyete Hıfzı Menemenli, Mazhar İzmirlloğlu, Hizm Kırka- | ğaçlı oğlu, Halim Alanyalı, Mustafa Çömez, Şikrü Cevahirci ve Ziya se- çilmişlerdir. Yeni heyet, cuma günü ilk toplantısmı yapacaktır. 16945 lira ihtilâs eden memur İzmir, 28 (Tan) — Dikili hususi muhasebesinden 16945 lira ihtilâş ©- den memur Naci, bugün ağırcezada altı sene iki aya ve bu parayı ödeme- ye ve o kadar parayı da nakti ceza o larak ödemğe mahküm edilmiştir. Bu işte vazifesini ihmale manun Dikili malmüdürü de paranm ödenmesine ve 100 lira cezayı naktiye mahküm edildi. İzmirde sürekli yağmurlar İzmir, 28 (Tan) — Bugün müthiş bir fırtma hüküm sürüyor. Fakat m cak gölgede 34 tir. Ödemişte dün siddetli yağmurlar yağmıştır. Bu yüzden Denizli treni teahhurla gel- miş, sular Ödemiş ovası kaplamış ve bütün mahsuller zarar görmüş tür. Maddi zarar fazladır. Bilhassa yapmağa kalkışmış olan otuz dört Nazi tevkif edilmiştir. | tütün mahsulündeki zarar tahminin fevkindedir. Resmi devairin nazarı dikkatine: i Gazetemizde neşrediletek resmi İlânlar için Oyeğâne merci “Resmi ilânlar Türk Limited Şirketi” dir, Şirketin merkezi An- kara caddesinde Kahramanzade hanmın üçüncü katıdır. Tele- iz numarası 20960 dır. tlânların bu tarikle gönderilmesi rica olunur *