14 Ağustos 1936 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 3

14 Ağustos 1936 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 3

Az 4-8-w6 , Pürmüştür. Panmıstır. Herkes sokaklarda Musul petrolleri ve İtalya İtalyanlar menfaatlerini diğerşirketlere bıraktılar Londra, 13 (AJA.) — Musul pet- Yolları direktörlüğü, İtalyan petrol kumpanyasmın menfaatlerini diğer kumpanyalara terkettiğini bildirmiş. “Jr. İngiliz, Fransız ve Amerikan Menfantlerini birleştiren İrak petrol. pa kumpanyasının idarecileri, Tal | kurmuş olduğu Musul petrolları ise İngiliz, İtalyan ve Alman menfaatle- tini birleştirmekte idi, İrak kumpan Yası, petrolu Hayfaya Filistin ve Buriye Trablusuna götüren kanalla Ya sahiptir, Musulun İse bu gibi ka- Malları mevcut değildir. Nafıa vekilinin Bafrada tetkikleri yPiira, 13 (A.A) — Nafia Vekili pa W maiyeti erkân ile birlikte fen şereflendirdi. Vekil, hü- BR a mA *Yİemiş, belediyede Bafranm elektrik Mi Yol, demiryolu ve bataklık işlerile alâkadar olmuştur. Bu ara- Gümhuriyet yaratıcılığın büyük ! Werlerinden biri olan Bafra - Ala- Nim köprüsü insaatını tetkik ederek 13 (Hususi Muhabirimiz. — Evvelki akşam şehrimize Nafiz Vekili Ali Çetinkaya, EN giderek Terme ve Aptal bataklıklarında tevziatında yolsuzluk Kung iddiası iğ, |? tevziatında yolsuzluk yapıl. May ariyle birkaç maliye memu- Ağirceza mahkemesine veril- İk Yüzmuştık. Bu arada ismi ge Ünye ninönü malmüdiri Hüseyin , dün bize şu İzahatı vermiş- im evvelâ tarafımdan gö- Ve müfettiştiğe verdiğim ha- erine tahkikat: açılmıştır. Mu. yaptığım için müfet 1 #, tahik halde lüzumu muhakeme ka ET. kurutulmakta | SON FIAPBE Fe | Bauburdu su bastı Seller çarşıyı ve bir çok evleri silip süpürdü Bayburt, 13 (Hususi muhabirimizden) — Bir saattenberi devam eden neticesinde her taraftan seller gelmiş ve bütün çarşıyı silmiş sü- Selin yatağı üzerinde bulunan bütün evler sürüklenmiş, köprüler yıkıl. Miştır. Şimdilik bir kişinin öldüğü tesbit edilmiştir. Her taraf su içinde dan nekadar zayiat olduğu henüz anlaşılamamıştır. Sel hâli de- Yam ediyor. Zarar çok büyüktür, Bütün münakalât durmuş, yollar ka- goluğunu çocuğunu, akrabasını aramakta- Ür. Bütün memleket korku içindedir. Dahiliye Vekili Yaşarıtebrik etti İstanbul, 13 (A. A.) — Yaşarın muvaffakıyeti ve olimpiyatlara işti - rak eden diğer sporcuların kazandık ları puvanlar ve vaziyetleri hakkında Berlinde bulunan Spor Kurumu Baş- kanı Ali Hikmet Ayerdem'den parti genel sekreterli,ine gelen telgraf t- zerine dahiliye vekili ve parti genel sekreteri Şükrü Kaya kendilerine a- şağıdaki cevabı yazmıştır: Ali Hikmet Ayerdem Berlin, Çocuklarımızm iyi metotlarla çalı- sarak spor alanında tarihlerinin ken- dilerinden beklediği yüksek yeri ala- caklarına inanımız vardır. Yaşarı ta- safımdan kutlulamanızı diler, size ve bütün gençlere sevgi ve saygılar su- narım, Şükrü Kaya Meksikada isyan korkusu var 10 bin silâhlı isyana hazır bir halde Meksiko, 13 (A. A.) — Memleket. te kargaşalıklar çıkmasından kor- kulmaktadır. Polis, Amerikadaki ka toliklere bir takım mektuplar gönde- rerek onlardan silâh ve para istemiş olan birçok tahrikâtçı tevkif etmiş. tir. Polis, Laurez'de gizli büyük bir silâh deposu meydana çıkarmıştır. İ- İ ki piyade taburu iile iki süvari bölü- İğü, Puebla eyaletine gönderilmiştir. Bazı haberlere göre bu eyalet dahi. dinde 10.000 silâhlı insan hükümete karşı isyan etmeye hazır bir halde bulunmaktadır. Faşist teşkilâtı dağıtıldı - Meksiko, 13 (A. A.) — Hükümet, “Yaldızlı gömlekler, admdaki faşist partinin feshini emretmiş ve bu par- tinin Jideri olan general Radriguez Meksikadan tardedilmiştir. General gazetecilere gu beyanatta bulunmuştur: “Yaldızlı gömlekler, kızıl tehlikeye karşı yegâne mania idi, Teşkilâtı. mız, bakidir. Benim yerime başkals- rı kaim olacaktır. Yunanistanda amele ihtilâfları halledildi Atina, 13 (Tan) — Dün akşam Metaksas ile patronlar ve amele mü- messileri arasnda bir iş konturato- su imza edilmiştir. Bu konturatoğa asgari ücretler ve maaşlar tesbit e- dümiş ve ihtilâf çıktığı takdirde dev letin hakemliğine müracaat edilece- ği tasrih ödilmiştir. İstanbulda kırk gün kırk gece festival i Yerimi 7) pm Tica ederim. Negüsün malları müsadere edildi Ras Seyyum ve Ras hailu İtalyaya dehalet etti Roma, 13 (A. A.) — Adâisababa- dan' bildirildiğine göre umumi vali Necaşinin eski hariciye nazırı M.| Blatten Güeta Herouy'un bütün em- val ve emlâkinin müsaderesini emret miştir. Roma, 13 (A. A.) — Addisababa- dan bildirildiğine göre, Ras Seyyum, yakında, Asmaradaki saraya gide - cek olan velii umumi General Grazi. aniyi ziyaret etmiştir. Ras Kassanın damadı Decaz Hai- lu da İtalyaya baş eğmek üzere gene ral Grazianiyi ziyaret etmişti Sinema filimlerinin kontrolü işi Ankara, 13 (Tan) — Sinema film ve senaryolarının kontrolüne dair talimatname Bakanlar heyetince ka bul edilmiştir. Talimatnameye göre film kontrol bir defaya mahsus ol- mek üzere İstanbulda Emniyet Direk törlüğünee tayin edilecek bir me- / murla kültür bakanlığı ve matbuat umum müdürlüğü mümessillerinden mürekkep bir komisyon tarafmdan yapılacaktır. Komisyona İstanbul va ilisi reislik edecek ve filmin mahiye- tine göre alâkalı vekâletlerin mümes- silleri de bulunacaktır. Herhangi bir devletin Türkiyede siyasi propagandasmı yapan filmler, herhangi bir milleti, bir ırkı tezyif e- den filmler, şark milletlerini, müs - temleke halklarını aşağı, yabani mah lâklar şeklinde gösteren ve onlar 2- Jeyhiinde propaganda yapan filmler, din propagandası yapan. umumi ter- biye ve ahlâka mugayir olan ve as- kerlik şerefini n, memleketin inzibat ve emniyeti bakımından za- rariı olan, cürüm işlemeyi tahrik e- Tdo üzerinde e yacaktır. İstanbul kontrol ko - misyonunun filmin gösterilmemesi için verdiği karara alâkalılar itiraz ettikleri takdirde film Ankaraya celp ve ikinci bir kontrole tâbi tutu- lacak ve bu komisyonun vereceği karar kat'i olacaktır. Türkiyede alı- nacak aktinlite filmlerile diğer film- ler için ayrı bir talimatname hazm. lanacaktır. Şimdilik bu gibi filmleri slacak olan mahalli mülkiye âmirine aktüalite filmleri için programlarile birlikte diğer filmler için senaryole- rıni vermek suretiyle mürâcaat ede- ceklerdir. Almanyaya koloni Johanesburg, 13 (A.A.) — Bir si- yasa! içtimada söz alan conubi Afri- ka Sü Bakanı ezelimle şunları söyle- miştir; “Cenubi Afrika ile Büyük Britan- ya, Almanyanın Tanganikaya veya Afrika cenubu garbisine yeniden yerleşmesini hiç bir şekilde kabul e- demezler. Almanyanın kolonilere $2- hip olmak hususundaki arzularını tat min etmek için başka çareler ara - mak lâzımgelecektir, Yunan Başvekili Korfoya gitti Atina, 13 (A.A) — Metaksas bugün öğleden sonra Korfuya hare- ket etmiştir. Orada kral ile görüşe cektir. İngiltere kralının Korfu ve Zanta adalarmı ziyaret edeceği söylenmek- tedir, | Masallardaki gibi İstan « bulda kırk gün kırk gece eğ- İense, şenlik yapılacak de dik, At yarışları, banyolar, Kermesler bebek sergileri yaptık. Tiyatro müsamerele rile konserler verdik. Hattâ bu cünbüşlere kavuklu ile Karagözü de seferber ettik; KAN nlar. EöelLARİYE BEİ 3 az Halk çocuğu Necip anlatıyor Ah şu paranın gözü kör olsun, hep cimrilerin eline düşer! Necibin yegâne emeli, tayyareci olmak, tayyareye binmek, orduya tayyare hediye etmektir . Üstünde kirden simsiyah olmuş! sarı bir gömlek, arkası tamamiyle yırtık ve her yırtığına bir yama vu- rulmuş eski pantalonu var. Ellerini arkasma koymuş hayran, hayran ekmekçinin camekânına bakıyor. Elimle omuzuna dokunuyorüm: — Nereye bakıyorsun arkadaş di.! yorum, İçleri gülen sarı gözlerini gözleri. me çeviriyor ve tam bir halk çocuğu | ubahiliğiyle: — Görmüyor musun, bakıyorum, cevabımı veriyor. — Ağcıktın mı, diyorum, ekmek al- mak mı istiyorsun? — Hayır, şimdi ceviz yedim. Bu dükkân burada yoktu, yeni açmış Ve ceviz yediğine en açık bir ispat olarak simsiyah Olmuş avuçlarını gösteriyor. — Ellerini kirletmissin diyorum. Anan yok mu senin, anan gana darıl- mıyor mu? — Şeytan yok olsun, allaha ema- net elbet te anam var.. Hem ellerimi böyle yaptım diye darılmak değil, a-i nam beni döğdü bile.. Anam titiz ka-! dındır benim. — Ananı çok seviyorsun galiba?.. — İnsan anası sevmez mi? Bize ekmeklere | Küçük Necip Pehlivan gibi duruyor a | bakan, bizi yıkıyan, esvaplarımız: şampiyon oluşu seni memnun etli temizliyen, hepsi 0.. — Senin baban yok mu? — Var. Ben babamı da severim. — Baban ne iş yapar? — Kütfecidir. — Ya annen... — Annem ne iş yapsm? Biz beş çocuk başmdayız, bizimle uğraşır.. — Sen okumasını biliyor musun? — Evet, Bö öku, şurada ne yazı- yor? — Ekmek ön bir kuruş diye yazı- yor. — Pahalı değil mi? — Evet, — Sen mektebe gidiyor musun? — Gidiyorum. 49 neu mektebin i- kinci smıfındayım.. — Gazete filân da okur musun?.. — Okurum.. — Gelde seninle beraber bizim gazeteye gidelim. Seninle konuşalım, seni gazeteye yazmak istiyorum. — Peki... Benimle beraber pervasızca yürü. meye başliyor. Beş dakika sonra gazetedeki odamda masamın başın - dayız. — İsmin nedir senin? — Necip... — Kaç yaşındasın? — On ikxime bastım. — Gazete okuyor musun, Yaşa - rın güreşlerini de okudun mu?, — Okudum elbet abla... Olimpi. yatlarda dünya şampiyonu olmuş, — Sen şampiyonluk, olimpiyat fi. Jân biliyor musun ? — Bilmez olur muyum?.. Ben de sporcuyum, — Mahallede bütün çocuklarla gi reşiyorum, Hepsini alt ediyorum. Boksta yirmi yaşımda bir yahudi ço- cuğunu yere serdim, Akbıyıkta deni- ze Eİİp balık gibi yüzllyorum.. — Maşallah., esvaplarımızı o yıkıyan Resimli makale | 1ucu sıcaklarda zavallı fes - lin tenhalığı ve kimse,- Maşallah.. Yaşarın ise ben de onları mi? | — Etmez olur mu?. Haberi da İyar duymaz kazanan benmişim gibi kalbim yerinden oynadı. Öyle bir se- İ vindim ki, tabif sevinmez. olur mu- yum? O da bizim gibi Türktür. Ben de şimdi büyüyünce onun gibi dünya şampiyonu olmak istiyorum. Olimpi- yatlara gidip dünya şampiyonu ol - mi — Peki güreş yapacaksın ama, bu spor için.. Tabii, yaşamak için de bir mesleğin olacak değil mi?.. Büyü- yünce ne iş tutacaksın? — Büyüyünce tayyare subayı ola- cağım.. — Tayysreyi çok mu seviyorsun? — Tayyare için çıldırıyorum. Bu sabah gene gördüm, bir sürü tayya- reler geçti. Seve seve seyrettim., bae yıldın. Kuş gibi gökün içinde insan- larm, evlerin, dağların üstünde uç- mak... Hem tayyareci olmak harp için de iyi... Düşmanlarm başma a - tarsın bombaları. Bir kurşun da se- nin tayyarene İsabet etti mi, açarsın paraşütü, atlarsın aşağı.. Ölüm teh- likesi de az... Peki, neden sivil tayyareci de. gil de askeri tayyareci olmak isti- yorsun?. — Askerliği vatanım uğruna öl mek için istiyorum. Harbetmek için. — Vatanmı çok mu geviyorsun Necip? Harbi çok mu seviyorsun?” — Dünyanın gözü bizim (güzel memleketimizde, herkes buraya gel mek İster... Cennet burası, Eğer ge- lip de burasını alırlarsa biz zaten öl- dük sayılırız. Memleketi kurtarmak için harbi severim tabii. — Peki, başkalarının memleketine de gidip harbetmek ister misin? — Eğer onlar bizim toprakları al. mağa gelirlerse alimallah benim de kafam kızar, onlarm memleketine hüçum eder, onları memleketlerinden koğarım. Fakat onlar bize gelmezler râhat bırakırım. İ | bin Misirlr seyyah gezmiş - tir. İstanbul gibi tam bir tü t sehrinde bu kırk gün kırk gece eğlencelerine rağ- men neden tenhadır? Çün- kü her taraf cok pahalı, Varsmlar, kendi topraklarında “otur. sunlar. Ama gelirlerse şakam yok. Çünkü çok eskiden daha Atatürk bi- zim yaşta bir çocukken yabancılar memleketimizi almişlar.. O zaman kimse bu vatanı kurtaramamış. Ga- zi de daha küçükmüş ne yapsın... A- ma on giti on yedi yaşma gelince; “Gâvurlar memleketimiyi zaptetti - ler, Anadolunun ber tarafı cayır ca- yır yanıyor, ne duruyorsunuz ey Türkler, biz esir değiliz. Türk esir ol. maz,, demiş, kilıcmı çekince hem pa- dişaha, hem düşmana saldırmış. Düşmanlar ondan o kadar korkmuş- lar ki, vapurlara atlayınca kaçıp gitmişler. — Sen zabit mektebine gidecek İ misin? — Annem beni başçavuş mektebi- İ ne koymak istiyor. — O da güzel. — Güzel ama... Oda nefer gibi subaya selâm alacak.. — Zabit, zabiti de selâmlar. Kü. çük rütbeliler büyüklere selâm ver. meye mecbur değil mi? Bunun fena- lık neresinde? — Ama ben bütün subayların ba- na selâm vermesini istiyorum. Onun fiyakası başka. Bunun için çok çal- şıp hemen general olacağım — Senin büyüklükte gözün var galiba? — Büyüklükte kimin gözü yok ki, benim olmasın... Ben hem meşhur, hem de zengin olmak istiyorum. Ba- bam da öyle, babam hep tayyare pl yankosu alıyor. Ama çıkmıyor. — Zengin olursan ne yapacaksm? — Param olursa hemen bir tayya- Te alacağım. — Teyyareyi ne yapacaksm? — Orduya hediye edeceğim. Ben- de durursa parçalanır. Hem orduyâ tayyare alırsam gazeteler subay Necip orduya bir tayyare hediye et- miştir, diye yazarlar. İnsana bu #6- ref yeter. Başka bir gey almıyacak mr sın? — Tayyareye paramız yetsin bir kere, sonra anneme, babama kar - deşlerimle kendime süslü elbiseler alırım. Bu sözleri söylerken büyük bir a- zametle koltuğun içine gömülüyor: — Ah şu paranm gözü kör olsun, diyor. Hep cimrilerin eline düşer. Benim elime düşmeli ki, millet nasıl para yenir, görsün... Suat DERVİS Ma al: Tarihi âbideler . .1: tamir ediliyor Dört cami için 200,000 lira harcanacak Evkaf idaresi, şehrimizdeki âbide- lerin tamiri için iki yüz bin İlralık bir istikrazda bulunmuştur. Bu pa- ranın sarf şekli etrafında Evkafla müzeler mimarları tarafmdan yapı- lan tetkikat sona ermiş, hazırlanan irapor Evkaf Direktörlüğüne veril miştir. Tamir edilecek mühim âbide- Mahmutpaşada Atikalipaşa, Ak- ayda Lâleli, Karagümrükte . Me- sih Paşa ve Süleymaniye camileri- dir. Süleymaniye camiindeki çatlak sütun değiştirilecek, ayrıca üç sütun başlığı yenilenecektir. Süleymaniye camiinin tamiri için yirmi bin, Lâleli camiinin tamiri için on iki bin lira ayrılmıştır. Topkapı Saray Müzesindeki meşhur Sinan mutfakları da bu arada tamir edile- ceklir, Tamirata bugünden itibaren başlanacaktır. Trakyada göçmenlere verilecek arazinin kadarstrosu Ankara, 13 (TAN) — Trakyada göçmenelere verilecek arazinin kâ- dastrosunu yapmakta olan heyetleri teftiş ve kadastro işini mahallinde tetkik etmek üzere tapu umum di- rü Cemal ve tapu işleri direk- Osman bu akşam İstanbula ha: çe ettiler, di