14 Ağustos 1936 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 4

14 Ağustos 1936 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 4

4 Slav T ea LİAM No, 14 Bu karar üzerine dahiliye nazırı Reşit bey, Tevfik paşaya telgraf çekmişti — Avrupa mahafili siyasiyesinde, benim şahsi nüfuz ve tesirim vardır, | söylemek istemiş: Ben, derhal gider, meseleyi hallede - rim. gd Demişti, : Sadrazamma nazaran daha çok »e ki olan padişah Vahdettin; bu seya- hatten hiçbir fayda memul olmadığı- ni söyliyerek, vaziyetin idaresini, Pa! risteki sulh murahhaslarına birak - mak istemişti... Fakat, mutlaka (ta - rihi bir şeref) kazanmak istiyen Da- mat Ferit Puşa derhal zevcesi Medi- ha Sultan İle üveyi oğlu Prens Sami Beyi Padişaha göndermiş; Parise 2- zimet için Vahdettinin muvafakötini istihsal eylemişti . Damat Ferit Paşa, bu yolculuğu İs tanbul itilâf devletleri mümessilleri arasında şayi olur olmaz, emrine zırh Ular, kruvazörler verileceğini zannet- mişti. Fakat bu zannı boşa'çıkar çık maz, (Gülcemal) vapuru ile hareke. te karar vermişti. Bu sırada, Pariste -mlşavirlerin yardımı ile. dahiliye nazırı Reşit ve Maarif? Nazirı Fahrettin Beyler tara fmdan hazırlanan cevap, soh bir tet- kikten geçirilmiş: bütün heyet tara -| fmdan tasvip edilmiş. Reşit Beyle Cemil Paşa tarafından İstanbula ge- tirilerek vükelâ heyeti huzurunda da| bir daha müzakere ve münakaşadan | sonra konferansa verilmesi takarrür | eylemişti.. Bu karar üzerine; Reşit Beyle Ce- mil Paşa, derhal İstanbula hareket et mişlerdi, Fakat her tarafta grevler İ- lân-edilmiş olduğu için, trenle doğru- ca İstanbula yolculuk mü di. Onun için bu iki zat, tre ya geçmişler; (Tarant) a gelmişlerdi. Orudan da bir vapura binecek, İstan- bula hareket edeceklerdi. Fakat, tam vapura binecekleri za. man, Pariste bulunan heyet reisi Tev fik Paşadan bir telgraf gelmişti. Bu telgraf: (Sadrazam paşa, Parise geliyor. İstanbula hareketiniz, faydasızdır.) Mealinde idi. | Şimdi, ikinci bir felâket baş göster mişti... Bu iki zat, önlerindeki telgra- | fı defa defa okuduktan sonra: | — Bu adam, işleri büsbütün altüst edecektir. Biz, Parise avdet etmiye-' Jim. Doğruca İstanbula gidelim. Va - siyeti padişaha nakledelim. Onu işe karıştırmamak İcin gayret göstere 4 lim. , Demişlerdi. Bu karar üzerine, Dahiliye Nazırı Reşit Bey, Tevfik Paşaya bir telgraf çekmiş: (Sadrazam Paşa Hazretleri her ne kadar Parise teşrif buyuruyorlar ise de, Vükelâ Heyeti İstanbuldadır. Ce- vapnameyi, Vükelâ Heyetinin, ve za- tı şâhanenin görmeleri ve tetkik et - meleri şarttır. İstanbuldan bir iş'ar vukuuna kadar vaziyetin hüsnü ida- re edilmesile arada bir ihtilâf çıkarı! maması rica olunur.) Diye cevap vermişlerdi. Reşit Beyle Cemil Paşa ilk vapura bihmişler; İstanbula gelmişlerdi. Reşit Bey doğruca saraya gitmiş; Padişah Vahdettin tarafından kabul edilmişti. (1) Vahdettin, Reşit Beyin verdiği izahatı, derin bir süküt için. de dinlemişti. Dinlerken, vaziyeti mü teredditti. Murahhas heyeti tarafın- dan hazırlanan cevapnamenin de mu vafık olup olmadığına dair hiçbir fi- kir beyan etmemişti. Ci) Aşağıda gelecek satırlar, mabeyin başkâtibi Ali Fuat Bey merhum hayattay- ken naklettiği ba not edilmişti. > Z.$ Gk, İtin aleyhindedir.. Bu madde mucibin- geçmek demektir. Bu meselede, gayet teenni ile hareket lâzımdır. Sigorta Tekniğinin modern esaslar: üzerine kurulmuş yeni bir müessese ANERARA Yeni postahane karşısında Büyük Kınacıyan hanında faaliyete geçmiştir Sigortaya ait her müşkülünüz hakkında gişelerinden meccanen malümat alabilirsiniz AcıHakikatler Yazan « Ziya Şakir Reşit Bey, Padişaha son sözünü — Şevketmi Zatı Şahsneniz, böyle bir muahedenameyi imza ede - mezsiniz. Çünkü bu, hükümeti seniye nizin idam fermanıdır. Bilhassa, 200 üncü madde, kâmilen makamı hilâte- 66; Osmanlı padişahının, diğer devlet lerin müslüman tebaasi Üzerindeki hukukundan feragat etmesi İst mektedir... Bunu kabul etinek do; rudan doğruya bi 'et hakkından va» Demişti. Padişah Vahdettin, bir müddet de- rin bir süküt içinde kalmış; sonra: — Peki.. Ne yapabiliriz?. . Diye murıldanmıştı . Vahdettinin bu suali, Reşit Beyi medinun etmişti. Çünkü maksadı; pa dişahı böyle bir suulâ sevketmekti. — E Yapılacak hareke tin b: le etmemektir. Kon- ferans pa) da Alman sulh şartlarını müzakere ile meşguldür. Eğer ncele eder de, bu meşguliyet a- rasına biz de girersek, belki derdimi- 4 dinletemeyiz. Heyetimizin hazırla- TA Sağık Oğ Nasıl yatmalı? Vaktile sakal koyuvermek âdet iken, uzun 'sukallı adamın hikâyesi: ni bilirsiniz: Yattığın zaman sakalını | yorganın dışarısında mı bırakırsın e mi alırsın? diye sormuşlar o vakte ka dar dikkat etmediğinden, sakalmı dışarda bırakmış, olmamış; İçeriye almış, olmamış. En sonunda kestir- miş, kurtulmuş... Şimdi sakal bırakmak moda olma- dığı için, yattığımız vakit o cihetten ütler! mak için nasıl yatmalı? Ar- ka üstü mü, yüzükoyun mu, sağa mı, sola mı? Yatakta bütün uzuvlarımızın ra- hatmi en iyi temin edecek vaziyet, şüphesiz, arkalistü yatmaktır. Hele n İnsanım (arkasını üşümekten| en Iyl muhafaza ettiği için en doğ-| ru vaziyet görünür. Karnın serbest kalmasını temin eder, bacaklar o va: ziyette biribirlerinden © ayrılabilir. Bundan dolayı uyuyana adeta bir keyif verir. Ancak bu iyiliklere kar- gılik, arkaüstü o vazivette ük dil düştüğünden ve göğüs İç ifra toplandığından nefes güçleşir. da horlıyanlar en çok arkaüstü » Bundan başka arkas tenm kalbi zayıf olduğu vakit ynine kan hücum eder, pek karı korkulu rüyalar görür, ağa veya sola yatma şeklini az çok bozar. tarafımı tazvik eder, Yüzün bir ta - rafı basık kalır. Bacaklar biribirle- dığı bu cevabı değiştirmiyelim. Ace le de etmiyelim. Bize verilen mühle - | tin son gününe a Diye cevap vermişti. Vahdettin, daha hâlâ mütereddit- ti. — Ferit Paga, orada, Bakalım, ne yapacak?. Dedi, Padişah ile Dahiliye Nazırınm ko- . İnuşması, artık en mazik devresine gir mişti. Reşit Bey; yolda verdiği kara: rı, derhal Padişaha arzetmişti, — Etendimiz!. İşte asıl korküla - cak nokta, burası. Sadrazam Paşa Hazretlerinin istical buyurarak yan- liş bir harekete meydan vermelerin- den korkulur, — Zannetmem. — Zannedilir, Efendimiz. Çünkü bu zat, mecnundur. Bu sözler, Vahdeltinin hoşuna git- memişti. Çünkü, kendisine istediği salâhiyeti vererek Parise göndermiş. ti... Reşit Bey, sözll bu dereceye ge - tirdikten sonra, artık ikmal etmek mecburiyetini hissetmişti; — Böyle bir felâketin önünü al - mak için, efendimizden istirham ede- rim. Derhal Sadrazam Paşaya bir ira İde tebliğ edilsin, Ve heyetimiz tara - fından yazılan cevapname, vükelâ he yeti tarafından tetkik ve kabul edilin ceye kadar; bu işe müşarünileyh mü dahale etmesin. — İyi ama; Ferit Paga Sadrazam- dır, Onun da reyini beyan etmiye hak kı vardır. (Arkası var) Açık muhabere: (Akhisar — Bay Ralk Kerim Dar- maman)a: Çok kıymetli malümat: ihtiva eden mektübunuzü aldım. Bu mektup elim deki vesikalarin bilhassa kantatleri takviye etti, En derin ve samimi bir heyecanla yazılmiş olan mektubunuz, o mühim hakikatin izhar esnasma benim de en kuvvetli bir yardımcım olacaktır, Teşekkür ederim. (M. Ş.) imzalı mektup sahibine: Gösterdiğiniz büyük alâkaya te - şekkürler ederim. Gazeteyi aldım. (Mudanyada — Binbaşı mütekaldi Bay Vasfi) ye: Vüdedilen ön beş gün müddet çok- tan geçti. Notlara ve vesikalara $id- detle muntazırım. Lütfen cevap.) 2.Ş. rine bitişik kaldığından kalça kemi- i daralır. Sonra da her hangi tara- Ta iz “O taraYer DUYMA İzuvlar tazyi er. Sâğa vatar- sanız, kariciğer sikişir, vakıa kalp İserbest kalır, mide karaciğerin üze- İrine düser. Sola yatarsenız mide ta- İbii vazivetinde kalır. Fakat kalp si- kışır. Bu da insana çok sıkmtı ve- İnsan yüzlikoyun yattığı vakit. | karnımın eki uzuvların ağırlığı- | nı duymadığından daha rahat | gibi| Fakat her nefeş alıp verdikçe kalkar. iner. Bundan başka beli de fazla bükülür. Yalnız şunu bil meli ki, yüzükoyun yatmak karnı büvik adamlara iyi gelir, birde müzmin İnkıbaz çekenlerin işini ko- Jaylaştırır. İ Şu halde her vaziyetin hem iyi- likleri, hem de fenalıklari var de - mektir. En az mahzurlu vaziyet ar- kaüstü yatmak görünür. Bundan dolayı — içerdeki uzuvlarından hiç- | biri, kalbi, midesi, karaciğeri bozuk olmıyanlar için — en iyisi arkaüstü yatmaktır. Ancak bütün gece ayni vaziyette kalmak, en sonunda İnsa- nı yoracağından, hasta olmıyan in- san döne döne yatmaya mecbur o * İlur. Arkatistü yatan adam bir müd- İdet sonra sağma döner, soluna dö- İner, yüzükoyun ( yatar, Bu suretle her vaziyetin iyiliklerini toplar, va- ziyet değiştirmekle de mahzurların: telifi eder. Bir de, hayvanlarda dikkat etmiş- | ler, hayvan hangi tarafına yatarsa 0 tarafm etleri daha sıkışık olduğu için. daha makbul oluyor. Insan eti satılık olmamakla beraber, sıkışık et güzellik bakımından da makbul- dür, Bundan dolayı yatakta döne döne yatmak gilzel olmak için de faydalıdır. Lokman HEKİM ADR i Dr. NACI S, SOMERSAN İ Çocuk Hastalıkları Mütehassisi Şişli, Halâskârgazi, Meşrutiyet Apr. kat 2, No5 | Her gün saat 8-6. Telefon 42498 635 İstanbul 5 inci Icra Memurluğun- dan: Mahcuz olup paraya çevrilmesine karar verilen Büfe 21-8-938 tarihine tesadüf eden Cuma günü saat 12 den itibaren birinci açik arttırma süre iyle Beyoğlunda Tepebaşimda — eski belediye sokak 45 No, li evde paraya imi? İ minimini bir bebeğe benzetmişti. Daldan dala| Te.efonla dedikodu — Allo, allo sen misin Şükran? — Allo,. Allo benim. Siz kimsi- niz? — Ben Seza... — Ovoh Sezacığım bonjur canım... Ne iyi ettin de beni aradın... Seni öy- le göreceğim geldi ki, — Nasıl evvelki akşam iyi eğlene. | bildin İ — Çok iyi vakit geçirdim. Ya sen.. Vakıâ nişanlar ve düğünler evli, barklı insanlarm değil, daha fazla genç kızlarla evlenmeye talip deli kanlıların iyi vakit geçirecekleri toplantılardır ama!.. ben kendi he- salıma hiç te sıkılmadım. — Sen tuvaletleri nasıl buldun... — Nişanlı kız, tam bir nişanlıya yakışacak tarzda giyinmişti değil — Evet üstü gümüş paralı jade rengi organdin elbise hakikaten onu — Ya kızin ablası... Ne iyi giyini- yordu, değil mi? — O her zaman iyi giyinir... Ona hayran oldum. Bu sene gece tuvalet- lerinde plise etekler o kadar moda olduğu halde nedense fazla giyiimi- yor bizde? Ondan başka kimsede yoktu o gece, Onun için o bu beyaz elbiseleri içinde harikulâde güzel görünüyordu. Gece elbisesinde plise etek ne hoş görünüyor. . » — Elbisenin arkası da pek güzel. Ya beldeki o kımıl kemer... — Biliyor musun, beyaz elbise ka- HAYA devam edecektir. İme çekilmiştir. ANONİM TÜRK SIGORTA ŞİRKETİ Arsıulusal Kızılay ve Kızılhaçların iştirakile açılan bebek sergisi 15 gün Bu münasebetle Taksim belediye bahçesinde dün aâ- at beşten dokuza kadar duhuliye kaldırılmıştır. Yalnız sergi pavyonü duhuliyesi 10 kuruştur. Bu sergiyi günde binlerce halk ziyaret etmekte. dir, Sergi İpek Film tarafından fil Bebekte kır balosu Beşiktaş Halkevi sosyal yardım komitesi, önümüzdeki Cumartesi gü- nü akşamı Bebek bahçesinde bir kir! balosu tertip etmiştir. Balo ayrıca orta oyunu ile diğer mühtelif numa-| ralar konulmak suretiyle zenginleş- tirilmiştir. ——————— İRTİHAL Esbik Seryaver Korgeneral ölü Salih zevtesi Edirne. belediye omü hendisi Bay Saimin herişiresi, FU - zuli Bdis'in kâyınvaldesi. Bayan zihniye irtihal etmiştir. Cenazesi bu.! gün saat on birde Şişlide Hürriyeti Ebediye caddesi 222 numaralı evin. den kaldırılarak namazı Feriköy ca: | miinde kılındıktan sonra Feriköy| mezarlığma defnedilecektir. yarı taziyet ederiz. ra saçlı insanlara pek yaraşıyor. — Vallahi şekerim bence beyaz öyle bir renk ki hem sarıya yaraşır. hem de esmere... Beyaz elbisenin! yakışmadığı hiçbir kadın yoktur. — Allo.. Tabi güzel olmak şartiy- le değil mi? — Güzel mi dedin? Sen bizim as- rımızda güzel kadın olduğuna daha doğrusu çirkin kadınm mevcut bu- lunduğuna İnanır mısm? — Bu da ne demek?, İyi anlıya- mad, — Anlıyamıyacak ne var, Bizim asrımızda her kadın merak ederse ve zevk sahibi olursa güzel olabilir, bunu söylemek istiyorüm. — Bu mucize nasıl olur, anlut ku- zum. — Basbayağı olur. Sakat ve ku- surlu olmak müstesna fakat normal yaratılmış her kadın için güzel ol mak imkân vardır, yalnız şu şartla ki, her kadın kendisiyle meşgul ola- cak zamanı bulsun ve zevk sahibi de olsun, Malüm ya her tipe ayni renk- te yanak ve dudak boyası yaraşmaz... Her tipteki kadın için bir baska se- kilde saç kuvaförü vardır. Herkes her biçim elbiseyi giyemez, hattâ parfümler bile kadının yüzüne, tipi- ne, hattâ ahlâkına uymalıdır. İriya- rı bir kadma beyaz yakalı düz bir elbise ve İnsanı çocuğu benzeten bir kuvafür yaraşmaz. Nasıl ki, ebediyyen çocuk kalacak tipteki ufaktefek kadınların da birer Marlen Ditrih ve Greta Garbo gibi Vompir şeklinde giyinmesi gülünç olur.. Sarı esmere yesil, mavi gözlü kadına kirmizi yaraşmaz.. Genç kızlara siyah elbise, kırk beşini aş- mış kadınları pembe ve turuncu gü- inç yapar. Fakat her kadm kendi yaşımı, hayat tarzını, tipini, ahlâkı. nı nazarı İtibara alarak ona göre giyinir, ona göre taranır ve boya nırsa çirkin olmasına imkân yok- tur. Öyle değil mi? Bir saçı biraz yandan veya ortadan ayırmakla şap- kayı geniş veya dar kenarlı ve büs- bütün kenarsız intihap etmekle insan kendisini dünya güzeli yapabilir. çevrileceğinden talip olanlarm ma hallinde hazır bulunacak memuruna müracaatları İlân olunur. Hem canım, bana bunları ne diye söyletiyorsun, sanki bilmezmiş gibi. — Vallahi sözlerinden müthiş is- TACETTİN GÜRTAN tifade ettim, pek haklısın. Herkes! kendine yakışan bir bilse, gözümüz! "cirkin kadın görmekten kurtulurdu. Meselâ İstanbuldaki kadınların, he- men, hemen yüzde doksanı saçları- nr ondülâsyon, permanant yaptırı- yor, Halbuki esasen pek az kişiye yaraşan bu permanant klâsik bir burnu muntazam bir profil, geniş bir alnı olan kadınlara nasıl yaraşır. Tıpkı Venüsü bar kadını yapmış gi- bi bir şey oluyorlar, — Permünant dedin de aklıma gel- riyorlar, Halbuki bu yapıldıktan sonra da bir kadının en aşağı hafta. dabir kere frizöre gidip mizanpli yaptırması lâzım, — Biz yalnız permanantlara kusur buluyoruz, Ya o ayak parmakları sandallarının dışarsında gezen ka- dmlara ne dersin. Sandal ve çıplak ayağa ahcak plâjda tahammül edi- lir. Giyinmesini bilen kadın sahil olmıyan bir kırlıkta bunu giy- mez, çünkü dağda taşta insanın aya- ğına diken batar, çalı batar, taş ba- tor. Maazallah, a — Halbuki bizde şehirde çıplak ayak dolaşıyorlar, Tramvaylara bile öyle giriyorlar, Bilmiyorum ama aydk parmakları hele nasırlı iken ve ayak topukları- İÇİNDE TiYALRO FESTiVALI: TEPEBAŞI BAHÇESİNDE Bu akşam saat 21'de Şehir tiya'rosu tarafından) MUMSÖNDÜ: 3 Perde ZENGİN VARYETE — Konsomus yon mecburi değildir. Fiyatlar: 120 - 80 - 60 kuruş DM eTR PAYİ Faydalı adresler ve telefon numaraları Itfaiye Telefonlan Istanbul İelsiyesi 44222 Kadıköy İliaiyesi 60929 Yeşilköy, Bakırköy. Büyükdere, Üsküdar İsfaiyesi 50525 Beyoğlu itfaiyesi saba Büyüksda, Heybeli, Burgas, Kmal mm takaları için telefon santralmdaki memar# yangın demek kâfidir. Müracaat yerleri Denim yolları acentesi Telelon 42302 Akay (Kadıköy iskelesi) 43752 Şark Demiryolları Sirkeci 23079 Devler Demiryolları Haydarpaşa 42145 sane telef Osm Cerari astanesi 21608 Gureba hastanesi Yenibahçe 23017 Haseki kadınlar hastanesi 24559 Zeynep Kâmil hastanesi Üsküdar 60179 Kuduz hastanesi Çapa 72214 Beyoğlu Zükür bastanesi 43341 Gülhane hastanesi Gülhane © 20510 Haydarpaşa Nümune hastanesi 60107 Etfal hastanesi Şişli 42426 Bakırköy Aku hastanesi 1660 Çabik sıhhi yardım teşkilât Bu numaradan imdat otomo bili istenir 44903 Muallim kampları uzatıldı Heybeliadada açılmış olan muallimi) İkanipları 15 gün daha uzatılmıştır. Bı da kirli, kirli göstermek güzel şey mi?.. Neden baz kağdmlar nun hoşa gider bir şey olm Ayak dedin de aklıma geldi * dir bu ipek çorapların rezaleti” — Şekerim inan bana o niş#” cesi giyinirken elimde üç ipek aktı. — Sen de çorap dedin, benin? ma getirdin, şimdi Mediha £“ çorap almıya gidiyoruz. Onu# 14-68-9808 er 4 wi