August 14, 1936 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 5

August 14, 1936 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 5

SG 14.8.9368 TAN Gündelik gazete Başmuharriri Ahmet Emin Yalman Karagözlerimiz İstanbul büyük sezonunu yaşıyor: Kırk gün kırk gece!... Kırk gün kırk gece eğleniyoruz. Eğlendiriyoruz. Şehre rağbetin art masi için çalışıyoruz. Seyyah gele- cek, falan olacak, filân olacak!,.. Programlar tertip ediyorüz. Eh, değmeyin keyfimize... Bir arkadaş geçen akşam kırk gün kırk gece münasebetiyle tertip edi- İen tiyatro festivalinin başlangıcına gitmiş, Karagöz seyretmiş. Ertesi gün bana dedi ki: — Ben dün akşam kırk gün kırk geceden bir gece çaldım. Karagöz seyrettim. Bilginizi yoklayınız Tan'ın hedefi: Haberde, fikirde, rşeyde temiz, dürüst, samimi “lmak, kariin gazetesi olmaya çalışmaktır. Günün meseleleri Reklâm tekniği Medeniyet denilen muğlâk mecmu- * İçinde bir tetkik gezintisine çıksak, İer köşedö reklâmin ve onun yük- *ek tekniğinin mühim roller oynadı- İni görürüz. İnsanların hayat faa- Sorular 8 — Sen Piyer kilisesi ne zaman ve kimin tarafından Inşa dilmiştir ve nerede bulunur?.. 5 — Şemsiye Avrupada ne zaman taammüm etmiştir? 8 — Michel Ange ne zaman ve ne rede doğmuştur? $ — Mamutlar kaçıncı devirde ya» şamışlardır? Dünkü soruların cevapları 8 — Tuzun ne gibi faziletleri var» etinde reklâmın son derece şümul- li bir vazifesi vardır, Bu işte en çok! , tekemmül ve muvaffakıyet memleket, şüphesiz Amerika. Ür. Onun için bu amerikan tekniğini, ondan edilecek istifade bakı- Bundan, gözden geçirelim. Amerikanın reklâmda başlıca dört mdesi vardır: 1 — Reklâmm metnini en iyi üs- Nip ve en temiz ifade ile tanzim et. ? — Reklâmm tertibi, resimlerinin Sslerinin ahengi itibarile güzelliğin Ve san* atin mümkün olan en yüksek esine çıkmak. 3 — Reklimda yalandan ve müba- gayet uzuk durmak, fakat nazarmdan kaçabilecek kadar Küçük bile olsa, mevcut olan kalite- er ve tefevvukları tebarliz ettirmek, — Reklâma müvazi olarak, malm | “erecesini her fırsatta yükseltmek. Amerikanın le Almanlar, Avrupanm VE İTİ reklâmcylarıdır. Reklâmda hal- isine müfuz edebilmek, temelidir. Bir miles- ERİN e yek Him verirken, işi tav-| bir yenilik ve ilerilik göster. , halk nazarmda onün işleri- , mallarınm kötülendiği doğurur. O halde reklâme- gününe, düşüncesiz, şuursuz, tekniksiz yapılıveren bir şey ğı veya sattığı mala, işlettiği kazinoya, tertib ettiği eğ- bol miişteri bulmak kaygusu bbislerin yapacakları rek- 7 > ; £ hi İH fi i ; istenen nesnenin nefasetini içinde gibi görmek ister. Çok takımlarla cazip bir tarzda su- pek basit bir ziyafetin, fena! şirkin kaplar içinde verilen yemeklerden çok daha tesirli ui hepimiz. biliriz. Reklâmcı. bu husus göz öntnden uzak tu- Hİ ğ ZI 7 i : tapan m küçük hikâyelerin. “ezbeden şey, mevzuun ehem- ziyade, Ifade tarzının mü- üslübun güzelliğidir. Mu- Yazılarını bir kuyumcu itinasi- minyatürcü muvaffakıyetile Edebiyat | kaidelerinin ti- ahir Mi Örün '« home Journal'i ele ala tiggrin parlak sahifelerimdeki rek. Mn büyük bir zevkle dakikalarca Insana cidden zevk ve in. Verir, Menry Fordun reklâmeslik | $u mikemmel tavsiyesini | | E Zİ | dir; çünkü onu bilenlerimiz az değil- - | dir. Fakat bu terakkinin ilk şartı, İsp Londra, 13 (Tan) — Röyter Ajan- st, Almanyanın İspanyol işlerine mü- dahale edilmemesi hakkındaki Fran- 8iz projesini yakında kabul edeceği: ni tahmin etmektedir. Halihazırda en büyük müşkül İtalyanın ileriye strdü ğü üç ihtirazi kayıttır. İtalya İspan- yaya gönüllü ve para gönderilmesi hususunun kat'i #ürette mönedilmesi ni ve beynelmilel bi rkontrol komisyo nü teşkeilini istemiştir.İngiltere, Fran «12 projesine müzaheret etmek için Roma hükümeti nezdinde ikinci bir teşebbüste bulunmuştur. Almanyanın Madride bir ültimatomu Lizbon, 13 (Tan) — Almanyanın İspanya hükümetine bir ültimatom göndererek Alman tayyarecileri ser » best bırakılmadığı ve Sevil ihtilâlcile rine gönderilip, yanlışlıkla Madrit tehdidinde bulunduğu beyan edilmek tedir. Öğrendiğimize göre, Madrit hü kümeti Almanyanın bu isteğini ka - bule karar vermiştir. Almanya, komünizmden korkuyor Londra, 13 (Tan) — Almanya, İn- giltereye verdiği cevapta Almanya - nin İspanya ihtilâli dolayısile Avru- pa vaziyetini daha vahim bir gekle sokmak istemediğini, fakat Avrupa- da Komünist tehdidinin umum! oldu- ğunu ve İspanya ihtilâlinin bü husus. ta bir misal teşkil ettiğin! bildirmiş- tir, Fransız mehafili nikbin Paris, 13 (Tan) -— İspanyol işle. rine müdahale edilmemesi hakkinda devletler arasında bir itilâfname ak- di ihtimalleri gittikçe kuvvet kesbet mektedir. Çünkü Fransız ve İngiliz noktai nazarlarını telif etmek müm. kün gibi görünmektedir. Fransız hü- ———— eşit İyi malın kendini methettirecek hususiyetleri daima vardır, Reklâm- cilıkta marifet, onları bulup meydana koymak, mübalâğaya kapılmadan meşretmek ve müşterilere tatlı tath| okutmaktır. Reklâmdan maksat haki- kati tahrif değil, daha vazıh ve şirin göstermektir. Reklâmcılıkta, umumiyetle insan- ların hoşuna giden bir takım resim- ler sik sık kullanılır. Güzel ve şık ka- dınlar, yakışıklı ve sevimli delikan- | lılar, cana yakın manzaralar, muhte. şem enteriyörler, hakiki zarafetle hoş mizahı ahenk dahilinde imtizaç ettiren karikatürler, çok kullanılan vasıtalardır, Bizde bu tekniğin ilerlemesi kabil- yakininde karaya inmiş olan Alman), amin “demen reklâm verenlerin, reklâmeılığı bir san' at ve tekmik olarak tanımaları, kabul etmeleri ve ihtisasa kıymet ver- meleridir. Eskiden en akıllı adamla rımiz bile kendince #aheser addet- tikleri iptidai plânlara göre ev yap» Naa «en kestirme yoldur. Dir Mistik fabrikatörü, mtiş- Bevi'de Komünistlerin üzeri taharri edilirken anya isyanı ispanyol Reisicumhuru . Azana Valansiyaya kactı kümeti, Fransız vatandaşlarının #eMm- petisine müdahale etmemek ve bun- lardan isteyenlerin İspanyaya gitme- lerine mâni olmak hakkını kendinde görmemekle beraber Pariste açılmış olan gönüllü kaydı bürolarını kapat. mağı-düşünmektedir. İki milis ordusu birleşti Madrit, 13 (Tan) — Hükümet küv ivetleri Granadaya 50 kilometre me- safede bulunan Loja ve Arjiva kasa. balarmı zaptetmişlerdir. Malaga ve Jaen'de milisler biribirlerile | birleş- mişlerdir. Bunlar Granadaya doğru ilerle mektedirler, Şiddetli bir hava bom - bardımanına ve dahili isyana rağmen Badojaz henüz hilkümet kuvvetleri - nin elinde bulunmaktadır. Badojaz milislerine karşı isyan etmiş olan ih- Lilâlciler reislerinden Gonzala Ramoo islere teslim olmaktan imtina etti. ar? Yumruştür, Franko kuvvetleri taarruza geçti Cebelüştarık, 13 (Tan) — General Franko kuvvetlerinin Malaga üzeri - |ne yapmakta olduklar; ileri hareketi başlamıştır. Mitralyözlerle müsellâh 600 muntazam asker ve topçular Es- tapona Üzerine yürümek için bu sa- bah Limenadan hareket etmişlerdir Bugün öğleden sonra General Fran konun askerlerile Estapona Komünist leri arasında şiddetli bir muharebe olacağı tahmin edilmektedir. Hava muharebeleri Hendaye, 13 (A.A.) — Bu sabah İhtilâleilerin bir tayyzresi, Derron - do ve Pasajes'i bombardıman etmiş | ve hükümete sadık askerlerden birço- Bunu yaralamıştır. Bunun üzerine hi kümet kuvvetlerinin e elinde Bulunan #oyyarelerden ikisi Saint Sebastien Yakinindeki Lasorta tayyare meyda nından hareket etmiş ve ihtilâleiterin tayyaresini kaçmağa mecbur etmiş - tir. Bu sabah sast 16,30 da tüfek muharebesi yeniden başlamıştır. İhti iâlcilerin Pamajes'e © taarruz etmeğe hazırlanmakta oldukları zannolun- maktadır. Fransız hududu, bu sabah ME Yalnız sefaretlere e g tedirler, ea İhtilâlciler Badajoz önünde Burgos, 13 (Tan) — Ihtijâlci kav. vetler Tolosa ve Bilbao arasndaki Bibar kasabasını ve Tolosaya altı ki. lometre mesafede Villabona'yı işgal etmişlerdir. Bu kuvvetler şimdi San- Sebastiyeni tehdit etmektedirler, Ba- dajoz'un etraf ile alâkası kesilmiştir. Bu şehrin pek yakında ihtilâleiler eli ve geçmesi bekleniyor. İbtilâlci kuv- vetler Badajoz önüne gelmiştir. Ge- neral Franko ile General Molanın or- duları Merida'da birleşmişlerdir. İhtilâleiler, halihazırda Galice, Le- on, Estramadure - Badajoz müstes - na - Castille, Endülüş Mülağa müs tesna « Jaen, Oragon, Navarre ve A8- “ ag İmalitnn 50,000 km, Mn etse ve haddi zatında erlere aram bi, © biçağından, bir diş ilâ Sabundan tutun da bir “© bir otomobile kadar her tarırlar ve ömürlerinin sonuna kadar rahatsızlık içinde yaşarlardı. Şimdi evini mimara yaptırmaktan başka bir çıkar yol bulunduğunu kabnl edebi- lecek kimse kalmamıştır. Bu iş rek. lâmcılıkta da ayni hale gelmelidir. e My A. N. PEKELMEN İritteki İngilizlere bir turtes vilâyetlerini kontrolleri altın - da bulundurmaktadırlar. İngiltere, tebaasına Madritten çu tavsiye etti Londra, 13 (Tan)-— Hükümet Mad İrek, gehri derhal terketmelerini tav. siye etmiştir. “ İhtilâlcilerin Fransayı protestosu Burgos, 13 (A.A.) — Milli müda- faa meclisi, Madritten Parise altın gönderilmesini Paris hükümeti nez - dinde protesto etmiştir. Italyan tayyareleri Fasa mühimmat götürüyormuş Rabat, 13 (A.A.) — İtalyan tayya! vecileri davasında baş pilot Giliberti, | kendisinin bir ticaret müessesesi tara ! fından ecnebi memleketlere malzeme! vermek Üzere sivil olarak gönderilmiş | olduğunu beyan etmiştir. Mumaileyh, kendisinin beş tayyareden mürekkep bir grupa mensup olduğunu ve hare- ketlerinden bir gün evvel kendilerine Sardenyadan İspanyol Fasma kadar ahat icra edeceklerinin bildiril natmı teyit etmişlerdir. verilen ve tecil edilen birer ay hapis | ve iki yüzer frank para cezasına ait kararın tebliğinden sonra İtalyan tay | Haklarında | yareciler, Fransız makamatının ve Fransız halkının kendilerine göster - miş oldukları muameleden pek mü- tehassis olduklarını beyan etmişler- dir. Londra, 13 (Tan) Fransız Ispan- yol hududundan alınan haberlere gö ire asiler Sen Sebastiyen şehrine çok yaklaşmış ve hattâ şehri çevir » mişlerdir, Asilerin emrinde bulunan iki harp gemisi de Sen Sebastiyenin İş- m müzaheret etmektedir. er taraftan, cenu hesinde de faaliyeti artmıştır. Yaiadağ, muntazaman müsellâh olarak ve mitralyözlerle mücehhez 600 Asi Ts- ranyaya geçerek, Malaga üzerine yü- rümektedirler, 25 Alman tayyaresi “Nev-York Times, azetesine gö - re, 25 Alman teyyaresi ve pilot, ha-| len, âsi harekâtına bilfül iştirak et-| mektedirler. Bundan baska Italyan tayyareleri de âsilere müzaherette bulunmaktadırlar, Irlânda serbest hükümeti de âsile- re yardım etmek maksadile İspanya ya bir mümessil göndermiştir. Avrupanm sosyalist teşekkülleri ise, bilâkis Madrit hükümetine yar. | dım etmek için tedbirler almakta - dırlar. Azana kaçmış! Berlin, 13 (TAN) — Fransız. ca “Jour,, gazetesinin istihbara- na nazaran, İspanya Cümhur- reisi Azana ve yedi nazır Valen. | dur. Her tarafta satılan etlerin cin- siyaya ardır. Madrit ko- münistle,in idaresi altında o bu- lunmaktadır. . Paris, 13 (Tan) — Ispanyanm Londra elçisi, Ispanyol hükümetinin Valensiyaya nakletmiş olduğu habe rini tekzip etmiştir. Hudut kapalı Fransız - Ispanyol hududu tekrar kapatılmıştır. Kordiplomatiğe ait otomobillerden başka hiçbir vesajti nakliye huduttan geçmemektedir. Sonra ilâve etti: — Seyyahlar bizim kara gözleri miz için mi geliyorlar acaba? Leylekle kartal Leyleklerle kartallar gene müthiş bir hava muharebesine tutuşmuşlar, biribirlerinin kanlarını döküp duru- yorlarmış. Harp sahası Afyonkarahisar böl. gesiymiş, Kartallar, leyleklerin yuva- larına saldırmışlar, Onları alan talan etmişler, Leylekler de gagalariyle kartalları hırpalamaya başlamışlar... i taraftan da mühim zaylat var-| imüŞ... Eh, kuşlar da demek insanlara im- rendiler, Baktılar onlar da bu son günlerde biribirinin kanım içiyor, biz ne duruyoruz, dediler. Kartallarla leylekler biribirlerine girdiler. Fakat benim aklıma, bir fakat geliyor. Mantığımla bu nokta üzerinde yü-| rüyorum, Fakat bir dairel fasidenın içine düşüyorum. Allah aşkına şunu siz düşünün de bulun! Leyleklerle kartalların harbedişle- rine nazaran kuşlar mı bugünlerde insanlaştı? Yoksa insanlar mr kuş dır 9, C — Kızmış bir sobanm Üzerine bir avuç tuz atarsanız baş ağrılı kızgın demir kokuları zail olur. Gi Sofra örtüleri üzerine dökülen şa- rap ve sirke üzerine biraz tuz ekilir. se leke kalmaz. Sofra örtülerini, peçeteleri, çarşaf» ları tuzlu sudan geçiriniz, yeni gibi olur, 5 — Kant kaçta ve nerede doğmuş» tur ? C — Kant 1724 te Şarki Prusyada Königsberg şehrinde doğmuştur. $ — Sakalin adası nerededir ? C — Sakalin Japon adalarınm üstünde ve Sibiryann şarkında bu- lunur. & — Mazaren kimdir ? C — Mazaren aslen İtalyan olan bir Fransız devlet adamıdır. On üçüdcü Lülnin ve on dördüncü Lük nin başvekilliğini yapmıştır. Fransa- nın en kuvvetli diplomatlarından bi. riydi. beyinli oldular da leylekle kartal gi- bi biribirlerini öldürüyorlar? Et fiatleri niçin bukadar düştü? Kasaplar cemiyeti ile esnafın fikri ayrı Bu son günlerde et fiatları birden- bire düşmüştür. Bir hafta evveline kadar nev'ine göre (45), (50), (60) (70) kuruşa kadar satılan dağlıç, ki vircik, kuzu, şehrin bazı yerlerinde (35) şe, koyun (30) kuruşa kadar satılmaktadır. Buna mukabil sığır, dans ve man da flatlarmda değişiklikler yoktur. Fiat düşüklüğü daha fazla İstan- bul ve Beyoğlu balikpazarında, E-| yüpte, Aksarayda, Fatihte görülmek | tedir. Diğer taraftan Adalar, Boğu-| ziçi, Maçka ve Şişli taraflarındaki kasaplar eski fiatten düşürmemeye çalışmaktadırlar. o Aradaki bu fark belediyece tetkike değer bir mevzu- | Poliste İki otomobil kazası oldu Yaralılardan biri ağır olduğu için hastaneye kaldırıldı Dün şehrimizde iki otomobil kazs» sı olmuştur! 1 — Aksarayda Küçük Lângada © turan Rıza, Galata civarından geçer» ken şoför Nubarın idaresindeki oto- mobilin sadmesine uğramış, muhte- lif yerlerinden yaralanmıştır. 2 — Hasanın idaresindeki husus! otomobil Şehzadebaşımdan geçerken Fatihte Atpazarında oturan sekiz ya sındaki Aliye çarpmıştır. Çocuk kel- larından tehlikeli surette yaralanmış, hastahaneye kaldırılmıştır. Cam fabrikası kazanlarında si ve maliyet fiatı bir olduğu halde satış fiatlarında yapılan bu ihtikârın önüne geçilmelidir. İstanbul kasapları cemiyeti fiatla- rın düşmesinde mevsimin meraların iyi oluşunun tesiri bulunduğunu bil dirmektedir. Eminönü ve Balıkpazarındaki bazı kasaplara gelince, bunlar tamamiyle vaziyeti başka bir şekilde görmekte. dir. Onlara göre biltlün mesele cemi- yetle esnafın nakliye ve kamyon İşin de uyuşamamasıdır. Grup halinde toplanan bazı kasaplar nakliyatı kendi kamyonlarına yaptırmaya kal kışmış, bunun Üzerine kasaplar şir- keti yeni yeni şubeler açmış, eti ma- liyet fiatmdan daha ucuza satmak suretile ayrılan esnafı tekrar kendi- ne celbetmek istemiştir. Bu tabiatile küçük esnafı ziyadesile sarsmıştır ve haklı olarak itirazlara sebebiyet vermiştir. ———— tas köyünü işgal etmişlerdir. Bilba- onun Âsilere teslimi pek yakın görül mektedir, İki tarafa da yardım! Londra, 13 (A.A.) — Ikisi Hollan dalı ve dördü İngiliz olan altı nakil tayyaresi bugün Ispanyaya müte - Bilbaa şehri teslim oluyor veccihen Corydon alanmdan hava- Burgos, 13 (A.A.) — Havas ajan | lanmışlardır. Bu tayyarelerin dördü | ve kontrol etmiştir. Bundan dolayı sınm hususi muhabiri bildiriyor: Irun mıntakasında âsiler şehrin tebliğ göndere: | üç kilometre yakininde bulunan Veu tedir. nün âsilere ve diğerlerinin Ispanyol hükümetine öylenmek - birisindeki arıza Dün gece Paşabahçe cam fabrika» smda bir yangın çıktığı haber veril. migtir. Yaptığımız tahkikata göre hâdise şöyle olmuştur: Fabrika kazanlarından birisindeki posanın dışarı atılmasına zaruret gö- rülmüş ve kazanın fazla tazyik kar- şısında patlamaması için tedbirler a- Immıştır. Amele, kazanın üstünü aç- çarak ve içerdeki hamuleyi diğer bir kazana nakletmiştir. Yangın olma « muştur. Bir araba yoldan çıktı Dün öğleden sonra saat iki buçuk- ta Beşiktaştan Fatihe gitmekte olan bir tramvay arabası yoldan çıkmış- tır. Araba yoluna konmuş, fakat Ka- raköye geldiği vakit seferden çıka- ri . —————mm Berlin Olimpiyadları Milletlerarası komitesi | fevkalâde teşkilâtı ancak KARDEKS (kardex) fişleri sisteminin tatbiki sayesinde muvaffak olmuştur, Bu sistem, Olim- piyatların muvaffakiyatma İştirak eden 52 milletin 300,000 azasından mürekkep muazzam teşkilâtını kayid bu sistemin tatbik ve östimali her yerde ve bilhassa memleketimizde