20 Ağustos 1936 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 10

20 Ağustos 1936 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 10

Borsada Dün bazı eshamda düşüklük görüldü Dün borsada hararetli muameleler olmuş, bu defa tereffü yerine bazı eshamda sukutlar (kaydedilmiştir. Meselâ Ünitürk 23,75 liradan 23,10 a, Anadolu obligasyonları 46,50 lira- dan 44,90 liraya, bonolar 48 liradan 46,10 liraya düşmüştür. Bu sukut| daha ziyade, aşağı fiatlerle esham ve tahvilât alanların kâr temini mak sadile satış yapmalarından ileri gel- miştir, Diğer taraftan Anadolu eshamım. da görülen sukut, başka bir şayiaya da hamledilmiştir, Bu şayia Anadolu tahvilâtının da geçenlerde Ünitürk tahvilâtı hakkında Pariste (yapılan yeni mukavele mucibince kuponları- nım yarısının döviz olarak, yarısının da mal olarak tediye edileceğinden ibarettir. Maamafih, bu havadis, son dakikaya kadar teeyyüt etmemiştir. Hattâ yukarda kaydedilen sukutlar- dan sonra Anadolu tahvilâtında bir lira kadar yükseklik görülmüştür. Bu suretle bonolar tekrar 46 liradan 47 liraya, obligasyonlar da 45,60 Ji- raya tereffü etmiştir. Merkez Bankası hisselerine gelin- ce, 91,5 liraya kadar toreffü ettik - ten sonra yine ucuz alanların satış yapmak istemeleri dolayısile 86 lira- yâ kadar düşmüştür. Son dakikada tekrar 87 — 85 lira arasında temev- vüç etmiştir. Yunanistan biz- den buğdayal'ıyor Bu hususta alâkadarlarla temaslar yapılıyor Yunanistanda bu sene buğday re- koltesi diğer senelere nazaran çok daha azdır. Geçen sene 3 V, milyon kuarti iken bu sene 2/5 milyona düşmüştür. Bu noksanlığı telâfi etmek için hü- kümet diğer memleketlerden buğday alacaktır. Bu meyanda Türkiyeden de 1 milyon kuar kadar buğday al- masi çok muhtemeldir. Bu işle meş- gul olmak üzere ziraat vekâleti şef- lerinden Kristidis Istanbula gelmiş, muhtelif mücsseselerle temaslarda bulunmuştur. Kristidis, bu temaslardan çok memnun kalmış ve yarı bağlanmış bir şekilde Yunanistana avdet etmiş- tir. Çekoslovakya ihracat enst'tüsü memleketimizde şube açacak Çekoslovakya — ihracat enstitüsü Muhtelif memleketlerde birer şube açmıya karar vermiştir. Şimdiye kadar Meksika ve Bombayda şubeler açılmıştır. Türkiyede de bir şube açmaları çok muhtemeldir. Tüccarın elindeki stok afyon Afyon inhisarı tüccarın © elindeki #tok afyon miktarını tesbit etmeğe karar vermiş, bunun için alâkadar tacirleri inhisara birer beyanname vermeğe davet etmiştir. Balmumu için siparişler Hariçten bazı firmalar balmumu almak için Ticaret Odasına müracaa- te başlamışlardır. Bü yil balmumu istihsalâtımız diğer senelerden az ol- duğu cihetle fiatlar yüksektir, * Fuat Bulca Moskova'da Moskova, 19 (A.A.) — Türk hava kurumu başkanı Fuat Bulca dün Moskovaya gelmiş, istasiyonda Asso- viachin merkez komitesi reis muavini Tregukenkof tarafından selâmlanmış tır. Paraşütçü genç kızlardan mürek- kep bir grup kendisine çiçekler ver. miştir, Öğleden sonra merkez Aero klübü ziyaret edilmiştir. 21 ağustosta Le- nirigrada hareket edecektir. T Yeni Japon - Sovyet muahedesi Şanghay, 19, (A.A.) — Dış İşleri Bakan Muavmi Benşiş, Çin ile Sov - BORSA 19 AĞUSTOS ÇARŞAMBA Paralar Sterlin 1 Dolar 20 Çek kuronu 20 Belçika ir 20 Drahmi | #Le 20 Dinar Fransız fr. Liret vesikab Florin Alusturya şilin Mark lot Pengo Lev Yen İsvec kuron Altm Banknot Cekler Londra üzerine Paris üzerine Nevyork Liret Belga Cenevre Sofia Fterin Çekoslarak Avustarya Mark İsveç kronu İspanya pezeta 035,25 12.06 0,19,12,80 10,095 47120 24302 5116,62 İş Bankası Mü ea. ppi > Hamiline Anadolu X 60 “100 Şirketkayriye Tramvay Bomanti Nektar Terkon Aslan Çimento Merkez Bankası Osmanlı Bankası Şark Merkez Eceanesi Istik Türk Borcu 1 2431.50 vi 2,0 sayi 220 Ergani A. B.G. 01.— İstikram dahili 3650 van — Ersarum 1 100— . Di n 100 Mısır tahvilleri 1884 | e. ——— 1903 11 100 1911 HE — 9— Tahvllât Rehin 1025 Anadolu 1 ve YI 4580 . nr 40,90 Anadolu Mümessil 4670 EE LR i Arttırm ve eksiltme muhtırası LL Lİ (Münakasalarla alikadar karileri- miz için açtığımız bu sütuna hirkaç günlük hulâsa koyuyoruz. Bunlar da gün geçtikçe birkaç defa tekrar edil. miş oluyor. Bu yüzden çok yer kay- bediyoruz. Bundan sonra hergün, yalnız iki gin sonraki münakasaları 22 Ağustos Cumartesi * Ankarada Mili Müdafaa Vekâ - leti Satmalma komisyonunda 17600 metre yün çorap ipliği * Edremit Tümen Satmalmâ ko- misyonunda 350 ton kuru ot * Elâziz Tunçeli nafın müdürlü- ğünde Ovacık kazasında yapılacak iki bölüklü askeri kışla inşaatı ek- siltmesi * Gütahya İisesi direktörlüğünde yanık lise binasının inşaatı eksiltme- si * Tekirdağı Askeri Satmalma ko- misyonunda 800 bin kilo odun * Tekirdağ Iskân müdürlüğünde 627446 adet Marsilya kiremiti eksilt- mesi, Boksör Sharkey, Joe Louis'ye mağlöp oldu Nevyork, 19 (A.A.) — Zenci bok- yet Birliği arasmda yeni muahede - | sör Joe Louis eski dünya şampiyonu nin EKA yakin olduğunu bildir. | Sharkey'i üçüncü ravnlta nakavt et- mek suretile mağlüp etmiştir, İ köyü civarmda İrun şehrine taarruz | smda muvaffakiyet kazanmışlardır. VAN <V-9-“y — ispanyada kan ve ateş İngiltere, Ispanyaya mühimmat, si âh ve tayyare ihracını kontrole tâbi tutuyor Londra, 19 (TAN) — Dokuz bin! kişiden ibaret olan bir âsi ordusu, bu gün, Fransız hududuna yakm Biskey etmiş ve şiddetli top ateşine tutmuş- tur. Hükümet kuvvetleri o mukavemet etmişlerse de harbin neticesi henüz belli değildir. Lizbonadan alınan bir telgrafa gö re, Madrit hiikümeti yalnız Fasdan gelen siyah askerlere karşı boğucu gaz kullandığını, diğer âsilere ka ise ağlatıcı gaz istimal ettiğini bil- dirmiştir. Fakat, İngiltere İspanya mesolesi- ni Cemiyeti Akvama tevdi etmeye taraftar değildir. Âsiler hükümetin 'bu hareketini Milletler Cemiyeti nezdinde protes* to etmişlerdir. Cenevre paktmı tefsir edenlere nazaran, zehirli gazların istimali mu- harebelerde olduğu gibi, sivil il harpte dahi menedilmiştir. Diğer taraftan, İngiliz hükümeti, başka hükümetlerin cevabımı bekle meden İspanyaya her türlü silâh, cephane, tayyare ve harp cihazı gön“ dermeyi bugünden İtibaren resmi kontrole tâbi tutmuştur. Hükümet kuvvetlerinin zaferi Madrit, 19 (Tan) —'Hükümet, ken- di kuvvetlerinin Gondamarra cephe- sinde ilerlemekte olduklarını ve Sen Sebastiyen, İrun ve Pasajesi'yi bom- bardıman etmiş olan ihtilâlcilerin e lindeki Almirante Cervera kruvazö- rünün hükümet tarafmdan hasara uğratılmış olduğunu bildirmektedir. Kruvazör tamir Için Ferol'e gitmiş- tir. Hükümet kuvvetleri Majork ada- Madrit hilkümeti aşağıdaki merkezle- ri tamamile kontrolü altında bulun - durmaktadır. Madrit Barselon, Velensiya, Tarrg” Cebelüttarikta İngilizler tarafından tedbirler alınıyor Cartagene şehri de isyan etti Paris, 19 (Tan) — Sevil radyosu- nun verdiği haberlere göre Carta- gene şehri Madrit hükümetine karşı İsyan etmiştir. Malagâda hükümet kuvvetlerinin bir tayyaresi alevler i- çinde yere düşmüştür... * Hükümet, Majork adasında da mağlüp Londra, 19 (A.A) — Gazetelerin almış olduklari haberlere göre İs panya hükümetinin etinde bulunan harp gemilerinden birçoğu Majork a- dası yakininde bulunmaktadır. Bu a— daya yeniden hükümet kuvvetleri çı- karılmak üzeredir, İhtilâleilerin pa- zar günü Majork adasma çıkmış olan hükümet kuvvetlerini çarçabuk he- zimete uğratmış oldukları haber ve- rilmektedir. İhtilâlcilerin taarruz hazırlığı Madrit, 19 (Tan) — İhtilâleiler, karşı kat'i bir. taarruza geç- mek için.bu sabah hazırlıklarını ik- gona, Albascta, Almeria, Baleâr adar (Dal! etmişlerdir. -İhtilâleiler yağ. te Isrı, Sen Sebastiyen, Bilbao, Önce » res, Gijon, Santander, İbiza, Hükü - met, Granadanm ihata ve Ceyta ile Melilla, Oviedonun ve Endülüste âsi) İllerin ellerinde bulunan diler müstah- İ kem mevkilerin hükümet tayyarele. ri, topçu kuvvetleri ve donanması ta- rafmdan müessir surette bombardı - man edilmiş olduğunu bildirmektedir, Hükümet askerlerinin elinde İngiliz bombaları Paris, 19 (Tan) -— Sevil radyosu, General Gucipo de Slanv'nın İspanyol hükümet kuvvetleri mühimmatı ara- sında İngiliz mamulâtındin bombalar bulunmasını protesto eden bir beyan: ramesini neşretmiştir. General Slav hükümet kuvvetlerinin o Londradaki İspanyol sefiri vasttasile İngiltereden dört bin bomba almış olduklarmı be. yan etmektedir. Bu bombalara bil - hassa geçenlerde hükümet kuvvetleri tarafından bombardıman edilmiş olan Rontada tesadüf edilmiştir. General, milliyetçilerin, ecnebi memleketlerde âsi olarak telâkki edilmekte oldukla- rmdan şikâyet etmekte ve bunların memleketin onda dokuzunun müzahe- retine nail bulundukları ilâve etmek tedir. Generale göre millici kuvvetler O. rama şehrini zaptetmişlerdir. Malaga valisi kaçmıştır. General,Madritte mevkuf bulunan ihtilâleiler kurşuna dizildikleri tak - dirde elinde rehine olarak bulunan bütün esirlerin idam edileceklerini Madrit hükümetine ihtar etmiştir. Mumaileyh, Rio Pinto maden amelesi nin bu rehinler arasında bulunduğu- nu beyan etmiştir. İhtilâlci bir zabite göre vaziyet Tanca, 19 (A.A.) — General Fran- konun karargâhma mensup bir er - kânıharp zabiti, Havas Ajansı muha- birine aşağıdaki beyanatta bulunmuş tur: İspanyadan alınan haberler, sön derecede âsilerin lehindedir. Malaga şehrinin bir hafta geçmeden ihtilâl. cilerin eline düşeceğini ilân edebilir. siniz, Komünistler, ihtilâleilerin tuza- ğma düşmekten kurtulamıyacaklar - dır. Bütün diğer cephelerde ihtilâl - cilerin elde etmiş oldukları muvaffa- kıyetler, fevkalâdedir | tavassutta bulunması teklifini pelerine büyük çapta toplar yerleş- tirmişlerdir. Hükümetin 3 numaralı torpito muhribi ihtilâlcilerin mevzi - lerini bombardıman etmektedir. Ademi müdahale projesi Paris, 19 (Tan) — İspanyol işleri- ne müdahale edilmemesi hakkındaki projeyi şimdiye kadar yalnız İhgil - tere ile Fransa kabul etmiştir, Yakat Almanya, İtalya, Sovyet Rusya ve Portekiz hükümetleri projeyi kabul için birtakım ihtirazi kayitler serdet- mişlerdi. Şimdiye kadar bu devlet - lerle cereyan eden müzakerattan müs pet bir netice elde edilmemiştir. Çekoslovakya, Belçika ihtirazi kar yit serdetmeksizin, Sovyet Rusya, Romanya, İrlanda, Lehistan, Dani - marka, İsveç, Bulgaristan, Finlândi- ya, Yunanistan, Norveç prensip iti - barile projeyi kabul ettiklerini Pari- s6 bildirmişlerdir. Fransız kömünistleri müdahale istiyor , Paris, 19 (Tan) — Humenite gaze- tesi İtalyanlarla Almanların İspanyol ibülâleilerine yardım etmekte olduk- larmı yazdıktan sonrâ diyor ki: “Müdahale istiyoruz. Ve mlişte - rek bukuku düvel ahkâmınm tatbiki» ni İspanya hükümetinin abluka el - tmda bulundurulmasına bir nihayet verilmesini istiyoruz. Faşist hükümetlerin âsilere yap - makta oldukları yardıma mukabil, Madrit hükümetine verilecek ve ha- kiketen onun işine yarıyacak olan milyonlar vardır ve bunlar fabrika - larda ve kasahalarda toplanmış bir halde bulunuyor, Fransızlar yardım çarelerini arıyorlar e Paris, 19 (A.A.) — Komünist, ve sosyalistlerin müşterek komitesi, İs- panyol cümhuriyetçilerinin ca mü - essir şekilde yardım etmek çarelerini araştırmıştır. 4 Santiago de Chili, 40 (AA) — Chili, Uruguvay hükümeti tarafın - dan Amerika cümhuriyetlerinin . İs- panyadaki dahili harp meselesinde ka - bul etmiştir. Madrit, Fransaya tarziye verdi Paris, 19 (A.A.) — İyi malümet »gi w almakta olan mehafil, Madrit hükü- metinin Briatou ismindeki Fransız tebaasınm yanlışlıkla bombardıman edilmiş olmasnıdan dolayı Fransa hü- kümetine tarziye vermiş olduğunu be- yan etmektedir. Bitaraflık kâfi değil, müdahale lâzım! Viyana, 19 (A.A.) — Nev Viner Tageblatt gazetesi diyor ki: İspanyada dahili harbe nihayet ver mek için yalnz bitaraflık kâfi değil- dir. Avrupanın bütün devletlerinin bitarafane bir tavassutta bulunmala- ri icap eder, Yarı resmi Reichspost gazetesi di- yor ki: Bitaraflık hakkmda yapılan müza- kereleri muvaffakıyetle neticelendir - mek için devletlerin daha şimdiden | katliamların ve anarşinin tevessüü takdirinde bir müdahalede bulunmak üzere tedbir almaları icap eder, Italya yardım haberini yalanlıyor Roma, 19 (A.A) — Bir ecnebi membadan alman ve İtalyan hâva kuvvetlerine İspanyol ihtilâleilerine yardıma amade bulunmalarının em - redildiğine dair olan haberler, resmi mehafilde tekzip edilmektedir. Eski İspanya Kralı Belgrat, 19 (A.A) — Avusturyada ikamet etmekte olan eski İspanya Kralı Alfons dün Naip Prens Paul'ü ziyaret etmiş ve öğle yemeğinden sonra derhal yine Avusturyaya dön“ müştür. Belçikanın vaziyeti Brüksel, 19 (A.A) — Kabine top- lanarak beynelmilel vaziyeti tetkik etmiş ve silâh ve harp levazım: ihra- catı hakkındaki emirnsmeyi tevsi et» meyi kararlaştırmıştır. Hükümet Fransa ve İngilterenin hattı hareketlerinden mülhem © Ole rak tayyare. gem! ihracatiyle ve harp levazımı transitini de hususi bir müsaadeye tâbi tutmaya karar ver» miştir. , Alman Nazilerile İtalyan Faşistlerinin elbirliği Paris, 19 (TAN) — “Matin, ge zetesinin istihbaratma nazaran, bu- günlerde bir Alman Nazi mümessili Romaya giderek Faşist teşkiltânm hariciye erkânı ile temaslar yapmış ve Avrupa sosyalistlerine karşı bir Faşist — Nazi müşterek cephe kurs mayı teklif etmiştir. Alâkadarlar bu teklifi gözden ge çirmektedirler. Kral Edvard'ı “karşılamak için: Dubrovnik şehrinde büyük hazırlıklar var Paris-Soir'ın Dubrownik'e gönder- diği hususi muhabiri, kralm seyaha- tine dair gazetesine şu mektubu gön- Dubrovnik, 16 Ağustos — Dubrov- Dil Kurultayı Şimdiye kadar 153.504 tane kelime tişi geıdi Kurultayda okunacak rapor hazır” lanmıştır. Bunda derleme hakkında esaslı izahatı lâzime mevcuttur. Bü * tün Türkiye dahilinde derleme faali yeti, şubat 933 te başlamıştır. Bu t# rihten şimdiye kadar vilâyetlerdel ve hususi şekilde gönderilenler da d# nikin geniş Kralja Petra caddesinin beyaz taşları, sabah güneşinin altın. da parlıyor. Mostralıklarında Dalmaç yanın en güzel işlemeli elbiseleri olan dükküânlarm arasma, belediye, İngil- tere kralmın geleceğini bildiren ilân- lar astırmıştı. Yer yer ellerinde fo - toğrafları ve kısa pantalonlu seyyah- lardan ve harp köylülerinden müte - yerlerden, trenle, otomobille ve yaya olârak şehire dolmuşlar, geldi, gele- cek diye münakaşalar oluyor. © — Şeytan Adaları Adriyatik denizinin en tehlikeli a- 'dalarmı teşkil eden 149 adalarda vak- öle Fenikeliler otururlarmış. Şimdi, Kral Edvard burada, yüzleri güneş- ten yanmış, tunç adalılarla beraber balık avlıyor, ve balıkçı ahbapları ile uzun üzün konuşuyor. Yugöslavlar, bir mehtap gecesi, kralm vecde gelerek söylediği şu cümleyi hiçbir vakit unutmıyacak - dari — Kim bilir bu millet bu denize sahip olmakla nekadar mağrurdur ve onu kıskanç bir hisle muhafaza et mek arzusu nekadar anlaşılıyor! Kralm yatı Nahlin uzun ada ma- nâsma gelen Dugi Otok'ta demirle - mişti ve kral ilk gecesini orada geçir- migti, Nahlin acaba hangi limanlara da- ha gidecek? Bunu kimse bilmiyor. Kralın ziyaret edeceği yerler ilk ha reket ettiği gün kadar gizli tutuluyor, hattâ, olanlar bile bunu bilmi; , Fakat Dubrovnik lima. nma geleceği muhakkak gibi. Çünkü burada Yugoslav Loiti Direktörü M. Banac, muhteşem köşkünde, Kent Dükası ile düşesinin ve Prens Polün gelmesini beklemektedir. Şehirde bir de rivayet var. Yirmi altı İngiliz polisi buraya gelmişler. Altısı kadın imiş. Bunun için, baz! seyyahlar, sokaklarda çarşafla gecen ji) dan kısmen (K) hil olduğu halde 153,501 tane kelime fişi gelmiştir. Bu fişler, derleme ke tunca alfabe sırasma konulmuş ve 15 künunusani 934 te derleme için teşkil edilen hazırlama komisyo” nunun emrine amade bir hale geti” rilmiştir. Bu tarihte işe başlıyan h8” | zırlama komisyonu şimdiye kada seksen bine yakın orijinal derleme fi“ şini gözden geçirmiş ve bundan (A) | harfi dahil olmek | üzere 23,000 küsur kelime fişi haze” lamıştır. Hazırlama komisyonunu meydana getirdiği bu fişler ayrı teşkil edilen kontrol komisyonu tari | fından tetkika başlanmış ve bu &” misyon da (Ç) harfi sonuna 8,000 küsur fişin tetkikme tir. Biten fişlere basım şekli İşi kâtibi umumiliğe bırakılmıştır. B* sm şekli verilen (A) harfi Devi Basımevinde basılmaktadır; Bu bii * yük eserden ayrıca çıkarılan bir (0 malık bir örnek, ea yolar dağıtılacaktır. Kurultaya iştirak cek olan Macar Profesörü ei bugün şehrimize gelecektir. Meb'usları davet Istanbul, 19 (A.A.) — Türk Kurumu Genel Sekreterliğinden: pi 24 Ağustos 1936 da açılacak üÜ” | cü Dil Kurultayma İstanbulda buji” nabilen bütün saylavlarımız da' en dir. Istanbulda adresleri bilinebi saylavlara posta ile girme vi sunulmuş, adresleri elimizde olm e om ların girme kartları da Kamutay postanesinden sevketti miştir. Girme kartı eline *arınıy vr gelmiyecek olan saylav re lar olursa 23 Ağustos akşamına Kar dar Dolmabahçe sarayında Kv at ve Genel Sekreterliğine matümat meleri rica olunur. # bir müslüman kadını görünce, oni manidar bir şekilde bakıyorlar a dın polislerin, bu kıyafete girmis gr mak ihtimallerinin hiç te bo ğını söylliyorlar. GELE Şi ki iğ kelime hüsk EE İLİN