20 Ağustos 1936 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 8

20 Ağustos 1936 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 8

MEMLEKETTE Yamanlar kampı... Bu yıl çok rağbet gören kamp Eylülün 7 sine kadar açık kalacak em Eski İzmir valisi Kâzm Dirik, refikası ve dostları ile Yamanlar kampında İzmir, (Hususi Muhabirimiz yazı. yor) — İzmirin on dokuz kilometre yakmında ve hâkim bir dağın üzerin de bulunan Yamanlar kampı, İzmir) rin hayat kaynağı bu yıl tam yedi ya gma girmiş bulunuyor. Yedinci yılın faaliyetine Temmuzun birinde başlı- yan Verem Mücadele Cemiyetinin Yamanlar kampı havalarm serince gitmekte olduğu nazarı itibara alına- rak ancak beş Eylüle kadar açık bu- Yundurulacaktır. Yamanlar, bugünkü vaziyeti ile muhitimizin çok alâka gösterdiği ve bircok zayıfların hayat kazandıkları tabii bir sanatoryom olmuştur. Kampın ilk açıldığnda bir &ibi kısa bir zaman 150 kişiyi bulmuştur. Alman sağlık randımanı da kampa Çıkan her vâtandaşm sikletinde, ne gesinde tamamile kendini göstermek- tedir. Geçen yıl kampta bir ay “İçinde Asgari 7 Kamp, başlıbaşına bir âlemidir. Elli çadırı ve ikişer kişilik sekiz oda- #: vardır. Her çadırda üçer karyola bulunmaktadır. Kampta 2,3,5ve1 nisbetinde vazife ve faydaları tama- mile biribirinden ayrı bol içme suları vardır. Kimi hazimde, kimi kanı tas- fiyede ve kampm faydalarmı takvi- yede yardım etmektedirler, İzmirle olan irtibat ta çok düzgün- dür, Yol şikâyet edilmiyecek bir hal- dedir. Kampa sabah akşam munta- zam kamyon seferleri yapılmakta dır. Pazar günleri olunca birçok İz. mirliler veyahut 'aile efradı orada İm lunanlar sabahki servisle Yamanla. ra çıkmakta ve orada hiç olmazsa| bir gün akşama kadar kamptan isti- fade etmekte ve haftanm yorgunluk- larmı izale eylemektedirler. Burada geçinme şartları da düzene konulmuş tur. Aşağı yukarı hiç bir külfet ve zahmete ihtiyaç kalmaksızm isteni- len herşey bulunmakta ve ucuzca a- lınabilmektedir. Kampın açıldığı tarih olan bir 'Temmuzdan bugüne kadar 250 kişi gelmiştir. Halen kampta seksen kişi vardır. Kampta yiyecek , servisi ta- mamile sihhi bir kontrole tâbidir ve yine sağlık esaslarma göre tanzim edilmiştir, günde dört defa yemek verilmektedir. Karyolalı çadırlar ve bu dört defa yemek arın la ancak ie hafta içinde kadro ilâ 9 kilo alanlar olmuştür. ' İ meleri temin olunmaktadır. Haftanm bir ira gibi cüz'i bir üert alınmakta. dir. Bu yüzden cemiyet her sene en aşağı beş yüz lira açık vermektedir. Bu açık diğer varidatla kapatılmak- tadır. Kamp geceleri bol elektrikle tenvir edilmekte ve geç vakitlere kadar ter- tip olunan muhtelif oyun ve eğlence- | lerle oradakilerin hoşçu vakit geçir muayyen İki gününde cemiyetin dok toru kampa çıkarak oradakilerin sıh | ” hi vaziyetleri ile yakından alâkadar olmakta ve rahatsız bulunanları te-| davi eylemektedir. “TN 3 | MA izi Büyük bir hayvan panayırı açılıyor Panayırın son gününde güreş'er de yapılacak M. Kemalpaşa, (TAN) — Burada her sene kurulan panayır için hazır- Hklara başlanmıştır. Bu sene panayır 1 Eylül Salı günü açılacaktır. Panayırda, evvelee olduğu gibi her türlü hayvanat ve ticaret eşyası aliş İ verişi yapılacak ve bir hafta devam edecektir, M. Kemalpaşa pana)rı iyi bir za manda açıldığından ve eskidenberi şöhret kazandığından büyük bir rağ- bet görmektedi.. Panayırdan her Yıl binlerce hayvan alınıp satılmaktadır. Uraya sergi ve ihtisap resmi olmak üzere her sene binlerce lira varidat temin eden panayıra Urbaylık lâzım zelen “ehemmiyeti vermekte ve bu kusustaki hazırlıklarla alâka ile meş gul olmaktadır. Panayırın sonuncu günü olan 6 Eyidl Pazar günü Gençlerbirliği klü- bü ile Halkevi menfaatine olmak ü- zere Bursa İlbayı Şefik Soyerin hi- mayelerinde ve İlçebay Fuat Kâmil Erkal'in başkanlığında büyük at ko- suları ve pehlivan güreşleri yapıla” caktır. Koşularda kazananlara ve | pehli- vanlara muhtelif ikramiyeler verile. cektir, Kız kaçırırken Nazillide bir çapacı kadın öldürüldü Kamp, Verem Mücadele Cemiyeti- nin adını taşımakla beraber hakikat- | te verem vesair sari hastalıklarla malül olanlarm kumpa çıkmelarma | edilmemektedir. | Ornda, ancak zayıf, yorgun ve istira hate muhtaç yurttaşlar yer bulabil. mektedirler, x Kamp asayiş bakımından da ora- dakileri tamamile tatmin “edebilecek halde olduğu gibi Yamanlar İzmire telefonla da bağlanmış bulunmakta» dır. katiyyen müsaade Bartın panayırı Bu sene panayıriçin | hazırlık yapılıyor Bartın, (TAN) — Üç senedenberi Bartmın koşu yeri olan Ömer tepe | sinde kurulan panayır bu sene de 7 'Eyl0! Pazartesi günü başlıyarak beş İ gün devam edecektir. Kurulduğu gün den beri çok rağbet gören panayırda bilhassa hayvan alım satımı manifa- tura ve emsali eşyalar üzerinde bir - çok satışlar (o yapılmakta, Devrek, Kastamonu, Çerkeş diğer civar kaza lardan da alıcı ve satıcı gelmektedir. Panayırın bü sene diğer senelerden daha fazla rağbet görmesi için alâ- kadarlar şimdiden çalışmaya başla- muşlardır. Burdur belediye reisi yaralandı Burdur, 19 (Hususi muhabirimiz. den) — Bu gece, belediye reisi Rıza Erdem, başkası zannile atılan bir kurşunla ,başından yaralanmıştır. Kurşun operatör Zekâi tarafından cıkarılmıştır. Balıkesirde sp spor birincilikleri yapıldı)” Balikesir, (Tan) — Atletizm, voleybol, bisiklet birincilik yarışları çok büyük bir muvaffakıyetle sona ermiştir. Birincilik kazananlara ilbay Sâ- Jim Gündoğan tarafmdan hediyeleri verilmiştir. Yukarıki resim, gençlere hediye tevzii merasimini gösteriyor. Nazilli, (Hususi Muhabirimiz ya- zıyor) — Bu hafta Ova köylerinde bir cinayet olmuş, kız kaçırma yüzün den bir kadın öldürülmüştür. Hâdise nin tafsilâtı şudur: (Hamzalı) köyü tarlalarda pa muk çapalayan amele kadınlar; gün de tarlada çapa ile uğraşırlarken (Hamzallı) dan Gök Hüseyin oğlu! Ali yanında arkadaşı Çam Ali oğlu Mehmet olduğu halde çapa tarlasına | gelmişlerdir. Ali derhal işçi kadınlar arasındaki 20 yaşlarında Hediyeyi kaçırmak maksadile fizerine çullan- mıştır. Tehlikeyi sezen çapacı kadm- lar, hemen kızın etrafmı kuşatmış. lar, çapkımların elinden kurtarmak is temişlerse de Ali arkadaşı Mehmedin de yardımile Hediyeyi yakalayıp gö- türmeye başlamışlar... Amele kadınlardan ve Hediyenin ev komşusu olan Çalık Mehmedin Ayşe, kızın kaçırılmasma tahammül edemiyerek “nereye giderseniz gele- ceğim,, diye arkalarından koşmaya başlayınca Ali arkadaşı Mehmedin | tabancasını alarak Ayşeye ateş et miştir, Hediye yüzünden Ayşe ölmüş, Ali de tevkif edilmiştir. Bebek sergisine rağbet Kızılay Cemiyeti tarafından Tak - sim bahçesinde açilan Arsrulusal Bebek sergisi gün geçtikçe rağbetini arttırmaktadır. Son günlerde İspanya, Fransa, Lit- vanya, ve Almanyadan 20 ye yakın bebek gönderilmiş, bu suretle sergi LAN Su şirketi Vekâlet Belediyeye olan borç miktarını sordu Kadıköy Su Şirketinin satmalmma işl epeyce ilerlemiştir. Nafia Vekâ- İleti Belediyeye gönderdiği bir tezke- rede Belediyenin bu şirketten nekadar alacağı olduğunu sormuştur. Beledi. İ ye, dün Vekâlete verdiği cevapla on baş bin liralık eski borçtan başka 936 senesi ilk altı aylık Belediye sidatı na mukabil de beş bin lira kadar bir alacağı bulunduğunu bildirmiştir. Malüm. olduğu Üzere, bu şirketten hükümetin 79 bin, Evkafın da 25 bin Bra alacakları vardır. Her iki alacak meselesi şirketle alacaklılar arasında ihtilâf halinde olduğu cihetle iş Dev- let Şürasıma intikal etmiştir. Söra, bu mesöle hakkında yakında kararını ve- recektir, Resim ve elişi kursu çok rağbet görüyor Muallimler için Fındıklı mektebin- de açılan resim ve el işleri kursu bu aym 29 unda bitecektir. Bu kursa devam eden muallimler, dün Maarif Müdürlüğüne mürâcaat ederek kurs- tan çok istifade eylediklerinden bah- tetkik edilmektedir. muailimlerin yaptığı resim ve el iş- lerinden mürekkep zengin bir sergi bu aym 30 unda umuma açılacaktır. Maliye kadrosu bekleniyor Yeni Maliye Teşkilât Kanununun tatbikatı, bu ay sonunda bitecektir. Istanbula maliye teşkilâtı kadrosu - dir. Macar Milli Bayramı Macar milli bayramı münasebeti- le. Ankaranm Macar Elçisi Mariassi bugün saat 11 de Yeniköydeki elçilik binasında şehrimizdeki Macar koloni. sinin tebriklerini kabul edecektir. Bu münasebetle yapılacak olan törende, Peşteden gelmiş olan»Macar gazete. ciler de hazır bulunacaklardır. Yalovada balo Dün gece Yalovada Tevfik Rüştü Arasın himayesinde bir balo veril İmiştir. Baloda Başvekil Ismet Inönü ve Dahiliye Vekili Şükrü Kaya ve birçok zevat bulunmuş, balo çok gü- zel olmuştur. Hususi bir vapur davetlileri İstan- buldan Yalovaya götürmüş ve sabah leyin getirmiştir. Ziraat Enstitüsü talebesinin tetkik seyahati Zonguldak, 19 (A.A.) — Anküâra Ziraat Enstitüsünden 66 kişilik bir talebe grüpu öğretmenlerile birlikte dün Safranbolu ve Filyos üzerinden Zonguldağa geldiler. Maden mekte - binde misafir edilen talebeler Havza- daki mâden bölgelerini gezdiler. Dün Halkevi tarafından konuklarımız onü runa yüz kişilik bir çay verildi. Halk evlerile samimi haabihaller yapıldı. Gece de hükümet bahçesinde Halkevi müzik kolu misafirlerin iştirakile mil- li oyun ve eğlentiler tertip edilmiştir. Misafirler Zanguldağın sanayileşme yolundaki Werleyişinden ve gördükle- ri içten alâkadan çok memnun kal - mışlardır. Misafirler bugün Samsu - bir kat daha zenginleşmiştir. Erkek Muallim Mektebi Feriköyünde Hüseyin Tanşu imza- sile: Geçen sene ortamektepten mezun oldum. Leyli olarak Muallim mek- tebine girmek istiyorum. Şersiti ne- dir? Cevabı; Erkek Muallim mektebi- min 200 mevcudu olduğundan bu sene mektebe yeniden talebe alınmıyaca- ğını mektep idaresinden öğrendik. Binaenaleyh sizin için taşrada bulu- nan muallim mekteplerinden birine başvurmaktan başka çare yoktur. E- dirne, Konya, Adama, Balıkesir, Trabzon, ve Ersurumda leyli mual- MEKTEP MÜŞKÜLLERİ A Zütim herifin namussuzluğu, çehresin den fazla belli oluyordu. Mahkemeye | na hareket etmişlerdir. ALTİ im mektepleri vardır. Polis olmak istiyen bir genç Fatihte Göçmen imzasile: Polis mektebine girmek istiyorum. Ne suretle kaydedilebilirim? Cevabı: Polis mektebine | girebil - mek için evvelâ polis kaydedimek va bir müddet bu meslekte hizmet etmek lâzımdır. Polis kaydedilenler #ra ile mektebe gönderiliyorlar. Ki- omuzun düşük olmasından dolayı mesleğe kabul edilmemeniz sizi ilmit- sizliğe sevketmesin. Henüz otuz yaşında bulunuyorsu- | kopuyor, yuvarlana yuvarlına bir u-| Şişli, Halâskârgazi, Meşrutiyet nuz, Vücudunuza biraz bakacak olur- | çarmun dibinde duruyordu: Bir ka «| sanız, polis kaydedilmek için lâsım gele» kiloyu elde etmiş olursunuz. setmişler ve bu kursun mekteplerin | #08! acık olduğu zaman da devam eyles| mesini rica etmişlerdir. Bu. teklif Diğer taraftan kursa devam eden) nun da bugür gelmesi beklenilmekte- | No. 20 kunarak, o, Senih Efendinin yanın - dan çıktıktan sonra bir müddet So - fulardaki bakkal İsmailin dükkü; du boğaz tokluğuna çalışmıştı; bir tek kuruşun birkaç türlü çalmabile- ceğini esasen biliyordu; bakkslın te zisini sayrede ede bunu bir kat daha öğrenmişti; memurun yakalanmadan rüşvet almak usulün- ne nahiye müdürü olduğu gün, vali kadar vâkıftı; servetinin ciliz kalma sr memuriyetinin küçük olmasından- Jdr. Ümimi idi ama en okumuş insan- lar kadar mukaddesata içinden gül - İmeyi biliyordu: Kalm bıyığınn ve kat kat sakalının altında ince belli, sivri burunlu, bir mu- asır edepsiz, vardı. Ne çare ki haya- ta uşak olarak girmek onun en esaslı İfelâketi idi; nahiyede müdürken, kim sesizlerin yüzüne birkaç türlü surat- la bakmak, âciz olanlara » acizlerinin derecesine göre « birkaç türlü sesle bağırmak gibi valilere, mutasarrıf- lara yakişacak hünerlerle kendisine “cahil ama oidare adamı, de- dirtmişti, Harbi umumide İttihat ve Terakkiye ağzının suyu aktı. Fa - kat bir türlü oraya “Rıdvan Efendi., olarak girememişti; onu uşak olarak almak istediler; halbuki o artık yaşlanmıştı: Bir uşak olarak değil, bir efend iolarak çalmak istiyordu; ve tabil cemiyete girmedi; ve bu “Rıdvan Efendi” yi Sakallı Vasfi (itlâf ve Hürriyet )e soktu. Nahiye müdürü Ridvan Efendi: hükümette otururken alımda Ingiltere duruyor, ın Rusya sarkıyordu; duva - ra “Kâmil Paşanın İngiltere kralile çikan resmin!" asmıştı; bu res İngilterenin cemalâtını n kavuğuna, muhasebecinin gözlü- ğüne anlatıp duruyordu. Zeki gözleri İ karsnsmdakinin çehresinde bu “İn - giltere” nin koç dakika durduğuna ba kıyordu; bu gözlerden ilk zamanda sakallı Vasfi bile korkmuştu; bu de- rece korkunç süküt eden komitecinin bu derece natuk olan gözleri, Hürri- yet ve İtilâfın merkezinde bile yok - tu; Sakallı Vasfi kendi eliyle yarat- tığı bü rakipten kurtulmak için onu bu nahiyeye müdür yaptırmış; 0, bu- | hiyenin ne kadar hükümetten kork - tuğunu anlatmış “bir seneye varmaz, han, hamam alırsın,, demişti. Rıdvanın karnı doyduktan sonra bir çocuğu olmuştu: “Bayram”! Rü yalardaki bir taraflı heyecandan doğ muş gibi cılız bir çocuk. Rıdvanm ih- tiyarlığı kendi suratından ziyade ço- cuğun. yüzünde duruyordu. Bu çocu- ğu “Robert Kolej” de okutmak için Rıdvan şimdiden para biriktiriyordu. Kolejin bir kısım taksitleri şimdiden Bankada idi. Uşak Ahmet davasma, Sakallı Vas fi, daha başka şahit düşünürken Av- lonyali Ridvan: hatırlamakla ona u - fak bir iyilik etmiş oldu: Adnandan alınan yirmi beş lira, bankadaki ko- lej taksitlerinin yanına konuldu. Be- dava olmayan bu yalancı şahide Ad- nanm Kaz canı sıkıldı, fakat bu * - fak kedere alıştı; hem Adnan düşü - nüyordu: Bu Arnavut Rıdvan çok İyi şahit olacaktı; Arnavut telâffuzile söylediği türkçe mahkemede mertli'- ğini arttıracaktı; Arnavut Rıdvan, kâtip Salihe teşekkür ederek gider » ken Adnan, küçük bir kahkaha gibi öten çıngırakia kâtibi çağırdı: — Salih Efendi, bak bana!.. Hüsre vin şahitliğine artık hacet kalmadı. şüphe gelebilirdi. Onun yerine Rıd- van şahitlik eder.. Bunun edepsiz ol- duğu yüzünden pek belli olmuyor de gil mi?. © Kitin Sai güldü: —E fazla dikkat edilmezse farkedilmiyor!. Sisyphe kayası San'at bir kayaydı; Adnan roma- nmda bu kayayı bir dağın tepesine çıkarmaya çalışıyor, kaya, dağın u - cuna yaklaşırken Adnanin ellerinden ranlığın koynunda bir sıfır! Adnan yeni baştan bu sıfırı koca Macidenin fahişeliği namusuna do- | kıhyor, dağa - 6 & İistânbul| Yazan: MİTHAT CEMAL Ümmi idi amma en okumuş insanla! 'kadar mukaddesata gülmeyi bilirdi tırmandıkça - bu sfs) kollarında yine bir kaya kadar büyü" yerek, kucağında bu 1 ile gök yi zline doğru mim Kırmızı yüzü de dişleri muvaffak parlayarak cağı anda Kuyu, ? koprmuş İki halat gibi gökte uçuyof) #ağir gürültülerle kaya uçuruma yur) varlanıyordu: Yine ayni karanlıkti ayni sıfır! O, bu sıfırla tam 35 sene uğraşifi Herkesin “benimdir!” sandığı bu W mumi kadın; herkesin kucakladır! zannettiği bu hissiz taş parçası; ört$) insanların meçhuliyetini arttıran o “göhret" fanilerin idbarımı çoğaltaf İve gökytizünde bir cennet arayan bi hirsıcah; bir kelimeile “san'at” bir kelime ile “edebiyat” bu kayaydi! Bu taşı yenemiyordu. Şakaklarındı siyah damarlarla, ik! koluna İki be”) cağını ekleyerek bütün vücudü tef bir yumruk kesiliyor, bu yumrukts$ zavallı uçlar ürperiyor, omuzlaril$ çenesile, burnu ile havayı dağın ucu" na itiyor, kaya tam gökte duracağl anda yine kollarından fırlayordu. BİF uçurumda gözyaşı kadar küçük bif nokta!, Bu cüma Adnan Bozdoğun keme * rindeki konakta romana eğilmiş bö sıfıra bakıyordu. Kocariğn bir kita? yazdığını sanan adam arkasında bif tek satir bırakamıyacakti, Hayvan * lar bile bu kubbede nevilerinin sesle rini birak.lardı. Yüzünde bağıraf adamların sayısız buruşuklarile .hti yurlanan Adnan sessiz çehresini gifi gündü. Sonra arkasma: döndü; hayf” İma baktı: Başkasınm . denecek dar, kendisinin “olmayan hayatına! daki (faziletle) kelimesi (fazilete! olacaktır. Ve 37inei satırmi (yarım saat sonra dövüştüler) ibarf” si (yarım saat sonra dilştüler) surf İtinde düzeltilecektir. Sıhhat Bakanını? tetkik seyahati Konya ve havalisinde yerleştirilmiş olangöç- menlerin vaziyeti iyidir Konya, 19 (Tan) — Sağlık Buksf” Doktor Refik Saydam Cumrâda ve leştirilen göçmenlerle görüşmüş” of lara hükümeti. prensiplerini anlat” mıştır. Bakan, orada Okçır köyü” giderek yeni yapılan göçmen evl ni görmüştür. Burada hemün zir##” te başlanması için Çumradâki törlerin kiralanarak göçmen tarlsi#” rında — çalıştırılmasını emretmiş” Doktor Refik Saydam oradan Ko?” yaya dönmüş ve Parti merkezi biraz dinlendikten sonra A ktübünde verilen ziyafette Bulunmuf” tur. Bakan göçmenlerin vazi; den memnundür. CİLDİNİZİ Tehlikeden koruyunuz Herhangi bir kremin on lüzumu olan gıdayı verece- Zini zannediyorsanız bu te rübe size pek pahalıya mal olabileceğini derhatır edi niz. Hiçbir krem size Krem Pertev kadar sadık kalams$ Dr. NACI S. SOM Çocuk Hastalıkları Mütehassi” Ap kat2,No5 Her gün saat 3.6. Telefon