12 Eylül 1936 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 7

12 Eylül 1936 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 7

Yavrularım, Ş Bol hediyeli bilmeceler. Sizi eğlendirecek oyunlar. Resimli ve renkli hikâyeler, Daha neler, daha neler. sürpriz olsun, a Şimdiye kadar çıkan çocuk . Haftada bir Size bir kaç hafta evvel vadettiğim sürprizin hazırlığı bitmek üzeredir. Pek yakında, belki gelecek hafta. yetiştiremezsek öbür ta, TAN size dört sayfalık renkli bir mecmua verecektir. Bu mecmuada neler bulmıyacaksınız, neler! mişse, bu mecmuayı gördüğünüz zaman bizi affedeceksiniz, Müsaade edin de hepsini birden söylemiyeyim. Bir kısmı yine sayfalarımız sizi memnun etme- A BiLMECEMİZ | Burada resimlerini gördüğünüz insanlar'ne İisan konusurlar ? İZMİRDEN RÖPORTAJ | Köy kalkınmasında göğüs kabartıcı örnek İzmir Valisinin “Tan,,a beyanatı “On sene evvel çocuğunu zorla mektebe gön- . deren köylü, bugün yavrusunu okutmak için devleti zorlayıcı vaziyete geçmiş bulunuyor,, İzmir, 9 (Sureti mahsusada gönder! diğimiz arkadaşımızdan) — İzmirin sevimli valisi Fazlı Güleç'in yanına Şimdiden arkadaşlarınıza haber veriniz. Ve Cumartesi günü Çıkacak TANI bekleyiniz. Tan'ın çocuk mecmuası sizin en sevimli İ mecmuanız ve eğlenceniz alacaktır. » ba Bir çoklarınız bilmecelerin cevabını kapalı zarfla gönderiyor ve beş kuruş posta parası veriyorsanuz. , Halbuki bu kadar masrafa girmeye ne lüzum var. Bilmece ce.i vabınızı açık bir zarfa koyunuz. Zarfı kapamadan postaya verir. Seniz üzerine 30 paralık bir pul yapıştırmak kâfidir. ! NN i ! Bu haftalar artık mektep açılma haftalarıdır. Tabii siz de mek- tebe girmek için hazırlanıyorsunuz. Havalar bozuldu ve tatil bitti. Geçen senenin yorgunluğu da beraber gitti. Bu sene daha iyi çalış- mak, daha iyi sınıf geçmek ve daha çok öğrenmek için şimdiden verin. Size eğlence olarak bizim vereceğimiz mecmua kâfi gelir, ! » ae İ İ Gelecek hafta buluştuğumuz zaman umarım ki memnun ola. niz, AMCA Z Alimler İkisi de övünmekten hoşlanırlardı. Aydın alımı kaşıyarak: Ya coğrafyasını ezberlemek üzere: — Ekrem kızdı: — Pah! diye karşılık verdi, benim | le babam, dünya coğrafyası kaybolsa Yeniden yazacak kadar biliriz!. — “Peki öyleyse Asya nerededir?.. Ekrem biraz düşündü. — Onu babam bilir! dedi ve uzak- taştı. Rüzgâr yetmedi — Burada iki yeldeğirmeni vardı değil mi? — Evet! — Peki bir tanesi ne oldu? — Rüzgür ikisine yetmediği için, Dir tanesini kaldırdılar. —'W. Bu nasıl ölü kalabalığı Küçük bir çocuk sokakta katıla — Yavrum dedi, neye ağlıyorsun? — Huhuhuhuuuu annem öldü, ba- öldü, kardeşlerim, teyzelerim öl. dü, Ben de paramı kaybettim şimdi. — Zararı yok yavrum ağlama, — Ağlama olur mu? Parayı bulma ön eve dönersem hepsi beni döver - Bilgi sahibi çocuk — Vahşi hayvanlar en çok nerede ur Sedat?! — Afrikada Bay öğretmen — Aferin Sedat! Bana üç tane vah * hayvan söyliyebilir misin? — Söylerim Bay öğretmen, bir as- iki kaplan! mz çi Hayat tatlılığı >— Küba adasında hayat çok tat- İymış, hattâ dayak yemek bile tatiry 33 Küba adasında! > Allah Allah dayak ta tatlı olur uş? — Olur ya! Orada çocukları şeker la döverlermiş! —*; İki dalgın ma ğretmen de dalgndı, dersindeydiler. ; > Söyle bakalım Mehmet dedi. senede, hangi Kral, hangi tmlekette hi tahta çktı. Mehmet, ea cevap Verdi; > Pilin senede, fıstık kral, falan kette filan tahta çıktı Bay öğ- Minen; talebe de. İ GULMEK SAĞLIKTIR — Ekrem dedi, benim babam dün- “akmış gibi ağlıyor, sarsılıyordu. Yü| çi yufka bir Bayan çocuğa yaklaş- Hesabı kuvvetli yavrucak! — İki tavuğa 60, bir kilo dömate- İse 5, yarım kilo yağa 50 kuruş ver - sem, bunların hepsi ne olur?. — Mükemmel bir yemek olur Bay öğretmen! Kaç türlü kılıç biliyorsunuz ? Eğe, babanız askerse belki çeşit çe git kılıçlar öğrenmişsinizdir. Fakst âilenizde asker yoksa belki kılıçlarn çeşit çeşit olabileceğini bilmiyorsu - nuzdur. Size burada birkaç kılıç mo- deli koyuyoruz. Bunlardan en başta- ki bir Alman kılıcıdır. İkincisi bir A! man Generalinin kıltcıdır. Üçüncü re- simde kmiyle beraber bir Japon kıl- «ı var. Dördüncü resimde bir İngiliz Generalinin,-beşinci de de 1726 sene- sinde İngüterede kullanılan kıhcı gö- «üyorsunuz, Burada altı değişik lisan konuşan insanların resmini görüyorsunuz. Bu resimlere dikkatli bakın... Herbiri- nin ne milletten olduğunu ve'ne lisan konuştuğunu bul- mıya çalışın. Bulunca resmin numaralarını bir kâğıda yazın, karşısma da o numaradaki resimdeki insanın ne lisan konuştuğunu yazm... Bunu bitirince resimleri boyıyarak kâğıtlarla beraber bize yollayın. Biz de doğru bulan ve resmi en iyi boyı- yanlardan yüz kişiye gayet güzel hediyeler yollıyacağız. Geçen 5 Eylül tarihli bulmacamızı doğru balledenlerin listesini neşrediyoruz. İstanbul okuyucularımız, bundan son ra hediyelerini yalarz Pazurtesi, per- şembe günleri öğleden evvel idare - nizden #labi'irler. Taşra karilerimi- zin hediyeleri adreslerine posta ile gönderilecektir. BİR MASA SAATİ KAZANAN İstanbul İthalât gümrüğü mümey- yizi Enver kıa Oya. BİRER DOLMA KALEM KAZANANLAR Salmatomruk polis memurların - dan Ramazan oğlu Naci, Göztepe is- tasyon caddesinde-64 numarada Be- hiye, Arnavutköy birinci caddede 40 numarada Şakl, Beyoğlu 12 irci mek tepten 64 Bahüeddin, Kadıköy Mü- hürdar caddesi Mermerci Apartıman 3 numarada Ferdi, BİRER KİTAP KAZANANLAR Edirnekapı Ulubatlı Hasan sokak 50 numarada Dario, Tokat memleket hastanesi operatörü kızı Mefküre, İs tanbul erkek İsesinden 476 Celâled- din, Ankara İsmetpaşa mahallesi Bal ğ bilmecemizi doğru halledenler Hediye kazananların isimleri kon sokak 9 numarada Celâl, Sen Jorj mektehi talebelerinden U Müsio viç, Ankara Kızılelma mahallesinde 61 numarada Öner, Istanbul kız lise“ sinden 101 Pakize. Balıkesir Ağırce- za Reisi kızı Fatma, Giresun Osmu- niye maballssi Karşı sokakta 5 nu - marada Alâeddin. Pangaltı Bay Sun- gur sokak 147 numarada Tesun Fik- ri BİRER ÇOCUK HİKAYESİ KAZANANLAR Burdur Sıhhat eczanesinde F. O - mat, Giresun Kültür dirextörü oğlu Yalçın, Maçka Tesvikiye Bayır 0 - kak Emsal avartımanında Aybu, A- merikan kız kollejinde Nssip Şevki, Malkara piyade alayı hesap memuru oğlu Necmi, Elâriz 7 İnci makam Am bar müdürli kızı Süzan, Erenköy yo- Mi 37 bumarada Ibsun Ersoy, Adana Mestan cami civarı 139 numarada Meliha Taşkın, Ankara hükümet cad desi İnkılâp mahallesi yukarı sokak Ğ numarada Muhterem, Tavşanlı Or man mühendisi oğlu Süreyya, Kon - ya askeri orta mektep hesap memu- rü oğlu Hikmet, Çeta'on Ferhat Pa- şa caddesinde 15 numarada Fazilet, Diyarbekir Yemeniciler çarşısında dökmeci Memdul Bugünün şaşılacak şeyleri | BİR OPARLÖR gi İ 1 — Haça treni: Rusyada bir yer. | ler koyup, esyaları içerisine dolduru-| su akabilecek su boruları yapmakta den ötekine bir eşyayı çabuk götür- mek isteyince resimde gördüğünüz gibi bir tayyarenin arkasına birkaç yorlar. 2 — Su kemeri: Kaliforniyada Ko- lorado nehrinin sularını kullanabil - 4 — Bu resimde de beş mil uzak- balon bağlayorlar. Balonların aşağı | mek için çelik kafes üzerine beton ö.| t9» İşitilebilen bir oparlörün resmini taraflarına id i birer sandal gibi birşey- rülmüş içerisinden kl iğ girmek için büyük bir tegrifata lü -| züm yoktur. Sadece, kapı önünde bir' iki dakika durmak ve siraniz gelin- ce vali odasının kapısını vurup içeri girmek kifayet eder. Ben, vali Fazlı Gülecin yanma işte bu nevi ziyaretçiler meyanında gir - dim, Beni, kendisine minnettar ve mi teşekkir bırakan, misafirperverlikle kabul etti. Yanımdaki ziyaretçilere rağmen istediğim mülâkatı esirgeme di. Kendisine ilk sua) olarak şunu sor dum: . — İzmirin bu seneki istihsal vazi- yeti nasıldır? — İzmirin bu seneki istihsal vazi - yeti, esasen İstihsalde bir rekor yılı olan geçen seneye pek yakmdır. Bu itbarla pek güzel bir mahsul yık i - çindeyiz, denilebilir. Tütün ve pamuk mahsulü de geçen seneden iyidir. Faz la olarak ekim mikdarı da artmıştır. Yalnız zeytinler, soğuk çarpması yü- zünden zarar görmüştür. Umumi va- ziyet ortanın aşağısındadır. — Piyasa vaziyeti bu sene nasıl dır? — Piyasa iyi açılmıştır. Ve sonuna kadar sağlam yürümesi için tedbir almmıştır. MİNİ bankelarımızm teş- kil ettikleri tarış koruması, üzüm fiyatları üzerinde nâzım vaziyetinde. dir. İncir matısulü zeten sağlamdır. Köy kalkınma hareketleri — İzmir vilâyetinde köy kalkmma hareketleri, faaliyeti nelerden ibaret- ti?. — İzmirde köy idaresi kürulduğu gündenberi köycülük İşleri oldukça mühim hatveler atmıştır. Mektep yap tormamış köy bemen hemen yok gibi dir. Köy kalkmmasında en göğüs ka İ'bartıcı şey, on sene evvel çocuğunu zorla mektebe gönderen köylünün bu gün çoduğunu okutmak için devleti zorlayıcı vaziyete geçmiş olmasıdır. Köylerde iktisadi inkişafa doğru atı- lan adımlar da oldukça kayda değer mahiyettedir. Son defa köylünün kalkınma işleri »in bütün Trakyada programlaştırıl- dığm biliyorsunuz. İzmir vilâyeti de, bu programlama İşini sıhhi, iktısadi ve imar kısımlarma ayırarak umumi hatlarmı tesbit etmiştir. Hastane ve yatak adedi Vali Fazlı Güleç bana beş yıllık köy kalkmması programının bir nüs hasını veriyor: — Kendiniz burada ana hatlarını tetkik edebilirsiniz, di- yor, başka #ualleriniz var mı?. — Evet, diyorum. Bir de şunü #or mak isterdim, İzmir vilâyetinin mek tepleri, İzmirin ihtiyacma kâfi geli - yor mu?. — İzmirde şimdiye kadar açılan mektepler ihtiyaca tamamen kâfi ds- ğildir. Henüz yüzde sekseni temin e- dilmiş vaziyettedir. Umumiyetle pek fena sayılamıyacak bir durumda ol - masma rağmen yüzde yirmi gibi mü- him bir açığın ıztırap verici mahiyet te olduğunu söylemeği samimi olmak için lüzumlu görürüm. — Ya İzmir vilâyeti hastaneleri ihtiyacı karşılıyor mu? — İzmir vilâyetinde Ikisi vilâyetin birisi devletin, üçü hususi olmak Üze- re merkezde alti hastane vardır. Ka- zalarda da belediyeler tarafından & - çılmış vilâyetin müzahereti ile takvi- ye edilmiş birer dispansef vardır. Bu hastanelerin yatak adedi ihtiyaç. larr müşkülâtla karşılar olmasma rağmen başlarındaki zevatın güzel i- darelerile kendi vilâyetimizden baska yakm vilâyetlere de fayda temin etti- ğini sevinçle görmekteyiz. — Yaş meyve ihracatı meselesi”? — Yaş meyva ihracı için şimdiye kadar yapılmış birçok tecrlibeler var dır. Bu tecrübelerin hiç biri bizim ih- cektir. Izmir Valisi Fazh Belediye Reisi Behçet Us'la beraber Güleç zmir tiyacımızı tatmin edici netice verme miştir. Bu işin de devlet elile yapıl - ması lüzumu alâkalı makamlar tara- fından takdir edilmiş, ve lâzım gelen tetkikler yapılmıştır. Yakında fenni ve medeni tesissatln bunun İktisat veköletince halledileceğine eminiz ve ona İntizar ediyoruz. İzmirin kalkınma programı — İzmir vilâyetinin kalkınma pro gramı hakkında malümat verir migi » niz? — izmir vilâyetinin şimdiye kadar en çok ehemmiyet verdiği hizmet kül tür hizmeti olmuştur. Vilâyetin büt- çesinde ne büyük kısmı ilk tahsili iş- gal etmektedir. Yeni işlerde yine bu mühim hizmete lâyık olduğu ehem- miyeti verebilmek için mali vaziyeti takviye etmek esası hâkim öolmuş- tur, Bu yıl umumi meclisimiz yollara ve Iktısadi işlere köylülerin takviye- sine ait tedbirler almıştır, Gelecek yıllarda turizm işlerini tanzim etmek ve ona ait tedbirlerle iktısadi bünye- yi takviye etmek kararındadır, umu. mi meclisten aldığımız bu kararla ö- nümüzdeki yıl için bu vaziyete hiz- met edecek müesseseleri kurma İşle- rinin progrâmile Vilâyet umumi mec isine çıkacağız ve bunu hem köylü için ve halk için bir varidat membar olmak, hem vilâyetin mali vaziyetini takviye etmek gayesile hazırlıyaca- ğımığ “mühim kısmları vilâyet elinde olmak üzere mmtakamızda turizmi alâkadar edecek stcak ve içme suları, tenezzüh yerleri olduktan başka bi. lirsiniz ki İzmir havnlisi eski eser» ler bakımından da zöngindir. Bu ta- bil membalar bize mesaimizin kuv- vetlenme ve hızlanma kuvvetini vere mektedir.,, Nuri Paşanın oğlu bir ameliyat geçirdi Bir müddetten beri şehrimizde bu- lunan Irak Hariciye Nazırı Nuri Pa» sanın oğlu ansızın apândisitlen has- talanmış, dün kendisine ameliyat ya pılmstır. Ameliyat muvaffakıyetle netice- Jenmiştir. Dün, Cenevreye hareketi mukar- rer bulunan Nuri Paşa, bu ani has talık yüzünden seyahatini tehir et» Çorapların kalitesi meselesi Çorapların çürük çıkması yüzün- den bir çok şikâyetler yapılmış, 'Ti- caret Odası bu şikâyetleri (onazarı dikkate alarak tetkiklere başlamış- tır. Pabrikatörlerin ilk toplantısında bulunan formül, kabul edilirse, ço- raplar derhal dört kaliteye ayrıla- caktır, Ticaret Odası bu hafta içinde çorapçıları tekrar bir toplantıya da. vet ederek tahkikata bir netice verg»