13 Eylül 1936 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

13 Eylül 1936 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

em 7 Ankara mektubu Bir uyuşturucu madde- ler ofisi kuruluyor Uyuşturucu maddeler kaçakçıları hakkında ağır hükümler konacak Vgm 11 (Hususi muhabiri. miz yazıyor) — Geçen Şubat ayında Cenevrede toplanan arsrulu- sal bir komite, günden güne ehem- miyeti artan ve beynelmilel âlemde bir tehlike salgını halinde yayılan “uyuşturucu maddeler ticareti,, ma» selesi üzerinde yeni kararlar almış ve karar suretlerini mümessillere da- gıtmıştır. Cenevre arsrulusal sıhhat komite- indeki mümessilimizden Sıhhat Ba- kanlığma gönderilen bu mukavele #ureti Ceza Kanunumüzun uyuşturu- cu mâddelere taallük eden hükümle- rinde değişiklikler yapılmasını icap ettirmektedir. Sıhhat Bakanlığının. tetkiklere esas olmak üzere Adliye Vekâletine gönderdiği mukavele met- ni üzerinde İncelenmelere başlanmış- tır. Ceza Kanunumuzda yeniden ta- diline lüzum görlilen esaslar bir ka- nün projesi halinde hazırlanacaktır. Mukavele, uyuşturucu maddeler icaretine karşı alımmaı ve Ceza Ka- nunlarmda yer bulması gereken şid- detli tedbirler hakkında şayanı dik. kat hükümler ihtiva etmektedir. Ceza Kanunumuzda uyuşturucu maddeler ürk Ceza Kanununun uyuştu- rücu maddelere tahsis edilen fiilleri bilhassa son 933 tadilinde üze- rinda'en çok durulan ve baştan başa değiştirilen bir kısımdır. Fakat arsı- ulusal komitede kabul edilen yeni esasları ihtiva eden mukavelemin âkit devletlerinden olmamız dolaymiyle Ceza Kanunumuzun icap eden mad- delerini, buna göre yeniden değiştir meyi ve mevzuatımıza bu yolda ka- nun! hükümler koymayı taahhüt et- miş bulunuyoruz. Uyuşturucu maddelerle mücadele yuşturucu maddelerin doğur- duğu cihanşümul tehlike ile ta.cihan harbinin ortalarında başlı- yan mücadele bütün hızıyla devam etmektedir. 1912 tarihli Lahey mu- greler arsıulusal hayatta, menfaatle- Tİ biribirine çok karışmış olan mil- Jetlerin mevzuatında bu husus için şiddetli tedbirler almak Üzere tehli- keyi hisseden devletleri masa başla- rında toplamıştır, Nesiller üz#rinde'en büyük imha vasıtası olan ve içine yayıldığı mem- leketi, medeniyet yolunun bir kene- rında “uyur” bırakan uyuşturucu maddeler, en son 986 senesinde Ce- nevrede toplanan kongreye mevzu teşkil etmiş, ve bu kongrede bizim de mümessilimiz bulunmuştur. Tanzim edilen en son mukavelede, milletlerin hayati kabiliyetini manen öldürdüğü kadar, iktisadi kudreti üzerinde de umulmadık tehlikeler doğuran bu maddelerin ticareti en büyük sayılmış ve cezaları o nispette şiddetlendirilmiştir. Mukaveleyi imzalıyan devletlerin ve bu arada Türkiyenin Ceza Kanur- larmda yer bulacak olan en mühim hükümler şöyle hulâsa edilebilir: Ceza Kanunumuza girecek hükümler yuşturucu maddelerin gayri- kanuni imali, şeklinin değiş- tirilmesi, istihsali, hazırlanması, elde bulundurulması, satılığa çıkarılması, satmalmması, simsarlığı, gönderi mesi, transiti, ithali ve ihracı; milli kanunlara mugayir bir surette uyuş- turucu maddeler istihsali için ekmek, hasat etmek ve istihsal etmek. Bülün bu saydığımız füllerin iş- lenmesine teşvik ve yardım etmek, ortaklık yahut uzlaşma suçlarının kanunumuzda cezalarının giddetlen- dirilmesi ve mevzuubahs edilmemiş olanların ilâvesi Jâzımgelmektedir. Bu süçlar ayrı memleketlerde iş- lenmiş"olduğu takdirde herbiri ayrı suç sayılacak ve ona göre ce: ndı- rdacaktır. Bu suçlardan birini bir memlekette işledikten sonra diğer memlekete geçmiş bulunanların ayni suçu bir daha işlemeleri halinde, ilk suçları, başka memleketin kanununa göre cezalandırılmış olsa bile, teker- kavelesinden #onra, 1925 ve 1631 se- nelerinde Cenevrede aktedilen kon- rüre esas teşkil edecek ve ceza arttı- rdacaktır. Mithat Alamın cenazesi dün törenle gömüldü Cengze dağından bir görünüş Müsasif ve feci bir otomobil kaza- | #mdan sonra vefat eden Maraş meb- usu Mithat Alamın cenazesi dün bü- yük merasimle kaldırılmıştır. Haydarpaşa nümune hastanesinde ihzar edilen cenaze ve tabut, bayrağma sarılı olarak Haydarpaşa İskelesine getirilmiş ve Şirketihayri- yenin 74 numaralı vapuru ile Sirke- ciye nakledilmiştir. Vapur, saatli buçukta iskeleye yanaşmış ve cenaze merasimi buradan başlamıştır. Ta - but, vapurdan eller üzerinde karaya .gıkarılmıştır. Büylük Millet Meelisi, Vekiller, İs- tanbul, Ankara valileri, Parti teşki- lâtı, İş Bankasr, Spor teşkilâtı ve di- ğer teşekkilller namına gönderilen yüz kadar çelenk, cenaze alayın en önünde taşmmıştır. Tabutu, Bü yüz Milet Meclisi Reisi Abdülhalik Türk) Renda, şehrimizde bulunan vekiller, mebüsla?; generailer ve askeri erkân, İ İstanbul vali ve belediye reisi, emni- yet müdiri, iktısadi müesseseler er - İ kânı ve dostları takip etmişlerdir. Alayım etrafında asker ve polis müf rezeleri yer almıştır. Şehir bandosu alay Beyazıda gelinceye kadar de - vamlı olarak matem havası çalmıştır. Cenaze alayı, büyük bir kalabalık halinde Ankara caddesi, Divanyolu tarikiyle Beyazıt camline gelmiş, bu- İ cada cenaze namazı kılınmıştır. Bun- dan sonra tabut cenaze otomobiline konularak Edirnekapıdaki şehitliğe gönderilmiş ve gözyaşları srasında Allahım rahmetine tevdi edilmiştir. Bu büyük ziyadan dolayı merhu- mun ailesi efradıma, akraba ve dost- larma sabirlar temenni eder, en sa- wimi taziyetlerimizi tekrarlarız. TAN mücadele Her canlı köpek için 20 kuruş verilecek Kuduzla mücadele için bir kesik köpek kuyruğunu belediyeye getire- ne belediyece 10 kuruş verilmektedir. | Fakat kesilen kuyruğa ait köpeklerin ekseriyetle öldürülmediği ve netice | itibariyle bir fayda hâsıl etmediği gö rülmüştür. Bundan dolayı bölediye, | köpek kuyruğu yerine başıboş canlı köpek getirilmesini o kararlaştırmış- Canlı başıboş köpek getirdne 25 kuruş verilecektir. Bu iş köylere de teşmil edilmiştir. Bu suretle işsizlere de İş çıkmış demektir. Köpekler bele- diyece fenni surette itlâf edilecektir. İktisat Vekili i Celâl Bayar, Şark seyahatine çıkıyor İktmat Vekili Celâl Bayar, on güne kadar şark vilâyetlerinde büyük bir tkik seyahatine çıkacaktır. Vekile başmüşavir Sami, dahili ticaret W- mum müdürü Mümtaz, standardizas- yon bilrosundan servet refakat ede- ceklerdir. Celâl Bayar, bu seyahatin- de bilhassa Iğdırda pamuk işini ince» liyecektir. Sovyet âlimleri Üçüncü Dil Kurultayma iştirak için bundan bir ay Kadar evvel İstan- bula gelmiş olan Sovyet âlimleri he- yeti namına heyet başkan: ve akade- mi azasından İskender Samoliloviç, dün akşam, İstanbul gazetecilerini Beyoğlundaki Sovyet başkonsolos « hanesine davet etmiş, heyet namına şü beyanatta bulunmuştur: “— Türkiyeye yaptığımız bu son Parti kongreleri Bu ayın 15 nden itibaren toplantılara başlıyor C.H. P. Ocak kongreleri Eylülün 15 inel günlü başlıyacak ve Teşriniev- velin 5 inci gününe kadar devam &- decektir. Teşrinievvelin 10 uncu gü- BU nahiye kongreleri toplanacaktır. Dün İstanbul vali ve belediye relsi ve. C, H, P, İlyönkurul baskanı Mu- hiddin Üstündağın başkanlığı altmda Parti merkezinde vali muavini, kay- makamlar, İlçeyönkurul başkanları hazır olduğu halde bir toplantı ya - pılmış, kongreler hakkında konuşul- muştur. Kongreler esnasında partili yurd - daşlar tarafımdan ileri sürülecek fi - kirler ve dilekler hükümetin icraatım- da esaslı yer tuttuğundan kayma» kamlar, kendi mmtakalarma alt mü- zakerelerde hazır bulunarak icap et- tikçe lâzımgelen izahatı verecekler - dir. Osmaniye istasyonunda ; yenilikler Istanbul radyosu devlet eline geç -| tkten sonra tertip olunan program,! bütün aboneldrin isteklerine cevap verecek kadar zengin ve dolgundur. Radyonun Osmaniyedeki gönderici İ postasmda da birtakım yenilikler ye- İ pılmıştır. Bu arada eski mürsile İ lambaları yerine yenileri konulmuş, İpostanın işitilme kabiliyeti arttır - İ müşter. Bu teknik yenilikler sayesin- de, evvelce hoparlörde herkesi rahat- sız eden uğultu, hayli azalmış ve neş- riyatm temiz dinlenilmesi temin olun muştur. İnhisarlarda yeni tayinler İnhisarlarda tekalide sevkedilen memurlardan boş kalan yerler için açılan müsabaka imtihanlarında ka - zananlarm münphallere yerleştirilme- sine başlanmıştır. Tekatide sevkedi - İlenlerin de ikramiyeleri verilmekte - dir. 15. 0.1936 PAZAR Bugün hava bulutlu geçecektir. Hararet derecesinde mühim tenezeüller o görülmek» tedir. Hava, geçe haftaya nazaran hayli i tur. o Tasyik, Wi vaziyetini İhale 7“ üsgür, şimal istka- İmetinden esecektir. Dünkü hava Dün hava, kısmen balatlu geçmiştir. Ha- caret ölçeğe en çok 22, en az 14, güneşte asami 56 derece olarak kaydedilmiştir. Rütabeti nisbiye 67, $$ dir. Tazyik 760 mi limetredir. Rüzgâr, şimalden saniyede va sati 8 metre sür'atle eamistir, | Bugünkü seyahatte, Türk Tarih ve Dİl Kurum- ları, İstanbul Üniversitesi neşriyatı. nr gördükten sonra, Türkiye Cüm- huriyetinin son zamanlarda, kültür ve İlim sahalarında da, siyaset ve 0- konomi sahalarında olduğu gibi, müs takil bir yol tuttuğunu ve büyük muvaffakıyetlere ulaştığını memnu - niyetle müşahede ettik. Türkiye eüm- huriyetinin Ulu Önderi ve Türk kül- türünün, ilminin büyük rehberi Ka- mâl Atatürk bizi kabul ederek şeref- tefarraler, Yetanbul ve Ankara mi zelerinde, kütüphanelerinde çalışır. ken oralarda rasladığımız güzel sa- natlar ve ilim eserlerinin hakikaten cihanşilmul bir hazine teşkil ettikle- rini gördük. Şimdi vatanımıza dön- düğümüz bu sırada, Türk hükümeti. nin ve Türk âlimlerinin, ediplerinin | bize karşı gösterdikleri çok samim! ve dostça hüsnükebule, Sovyet heye- ti namma en samimi teşökkürlerimi bildiririm... Bu sözlerden sonra, önümüzdeki Pazartesi günü, Türk sporcularını Sovyet Rusyaya götürecek olan va- purla dönecek olan Sovyet heyeti başkanı İskender Samoiloviç hazir - lanmiş olan büfeye gazetecileri da - vet ederek kadehini Istanbul matbu- | atı “nâdimleri,, şerefine kaldırmıştır. Sovyet âliminin tetkikleri Dil Kurultayı bittikten sonra, Sov- yet heyetini teşkil eden Üç âlimden Meşçanino? İle Hacı Abdullah oğlu Ankarayı ziyarete gitmişlerdir. 1s- kender Bamdiloviç ise İstanbulda ka- larak, Beyazıttaki umumi kütüphane ile Türk ve islâm eserleri kütüpha- desinde "Orta Asya Türkleri edebi- yatı" hakkında yapmakta olduğu a- raştırmalara dair tetkikatta bulun- muştur. “. Burada kaldığınız müddetçe başka faaliyetlerde ve temaslarda bulundunuz mu?.,, «.. Tabi, Bir taraftan, yalnız Türk kültür tarihinde değil, dünya kültür tarihinde de rol oynamış olan Üçüncü Kurultay meselelerine İşti- Hizer: 131 1355 HICRİ 1357 RUMİ Cemaziyelâhir: 26 31 Ağustos — Oğle: 12,10 9 uncu ay o Gün: 257 an ÇAYLAK FIRTINASI Geçen sene bugün Geçen sene bugün hava, açık geçmiştir. Hararet, gölgede en çok 24,1, emar 16,3, İneşte arami 50.3 derece kaydedilmiştir. Rütubeti misbiye yürde 70 dir. Tazyiki me- simi 766 milimetre görülmüz, rüzgâr, deği- Sovyet dil âlimleri yerlerine dönüyorlar Heyet reisi, memleketimizdeki te- masları hakkında beyanatta bulundu gazetecilerle bir arada | rak'ederken, bir taraftan Türk edip- İleri, âlimleri ile görüştük. Böylece, iki dost memleket arasmdaki ilmi ve edebi rabıtalar daha kuvvetlendi. İ Türk Tarih Kurumu Asbaşkanı Ba- yan Afet, Türk Dil Kurultay Baş- kanı ve Kültür Bakanı Saffet Arr kan, hariç memleketlerle kültür ra- bitalarıma yardım komitesinin baka- Bı Menemencioğlu, Türk Dil Kurumu Genel Sekreteri Dilmen ile görüşüp fikir mübadelelerinde bulunduk. Türk - Sovyet ilim mecmuası neşrediliyor “ — Bir Türk - Sovyet ilim mec muası neşredileceğinden bahsedilmiş ti. Bu hususta malümat verir misi- iz? — Biliyorsunuz ki 1933 te, geçen- lerde ölen Sovyet İlim Akademisi Azasımdan Nikola Mar, Türkiyeye yaptığı ilm! seyahatten sonra, bir Sovyet - Türkiye ilmi rabrtalar kom! tesi teşkil etmişti ve komitenin Ba- kanı olmuştu. Ölümünden sonra bu komitenin bakanlığı bana verildi. Mecmuayı bu komite nesredecektir. Dy gara, İstanbulda, mecmuaya Türk İ arkadaşlarımızın iştiraki meseleleri- nl görüştük, ve şunu memnuniyetle kaydetmek isterim ki, görüştüğüm edip ve Alimler arasmda Sovyet kül- tür hayatile alâkadar birçoklarını gördüm. Diğer taraftan Sovyetler Birliği halkları Türkiyenin kültür ve ilim hayatma büyük bir alâka göste- riyordu. İşte akademimizin neşrede- ceği mecmua, bu alâkaya bir cevap teşkil edecektir ve mecmuanm İlk wüshası, basılmak üzeredir. Senede dört defa çıkacak olan mecmuadaki yazılar türkçe ve rusça olacaktır. —————— Matbuat Umum Müdürünün telgrafı Kurun gezetesinin Yazı Müdürü Sirri Uzelli'nin ölümü münasebetile Matbuat Umum Müdürlüğünden ga- zetelere bildirilmek Üzere İstanbul Basım Kurumu Başkanlığına şu tek graf gelmiştir: “A. Sırrı'nın ölümü münasebetile Basın ailesine baş sağı diler, derin te essürlerimizi bildiririm.,, Matbuat Umum Müdürü Vedat Nedim Tör | Jaz sl4/s| 8 7lelslon 12 İTE 14 15 16 17 1819 2021 2223 24 2526 27282930 | | | istikametlerden saniyede vasati $ metre e eşmiştir. 13-9.9886 sr Siyaset âlemi Filistin meselesi Londradan gelen haberlere göre Filistin karışıklıklarmı o bastırmak için sevki takarrür eden İngiliz fırka- sı bügün hareket etmiştir. Daha ewe yola çıkanyeni Baş kumandan General Dil! ise yarm Hayfaya muvasalat etmiş olacaktır. Bu fırkanm Filistine mu- vasalatı ile oradaki İngiliz kuvvetler ri iki misline çıkacağı İçin beş aydan beri devam edip giden karışıklıklara siiratle son verilmesi ümit olunmak» tadır. Filistinde devam eden ve bu mem- leketin umumi hayatını felce uğrat- tıktan başka birçok kanlarm döktil- mesine sebep olan karışıklıklara son vermek Üzere tavassutu istenen İrak Hariciye nazırı Nuri Sait Paşanm bugün neşrettiğimiz beya natma göre İngilterenin bu kuvvet- leri göndermesi, ihtiyati bir tedbir sayılabilir. Bu ihtiyati tedbir saye- sinde İngiltere hükümeti tarafından tayin olunan tahkik komisyonunun faaliyete geçerek haklı ve makul şikâyetleri dinlemesine imkân hâsıl olacaktır. Nuri Salt paşaya göre tah- kik komisyonu belki de İngiliz man- dasmın şeraitinden olduğu ileri sürü- len yahudi yurdunun artık tecessüs etmiş olduğunu anlar ve muhaceret skmım durdurmak zamanmm geldi- ğini tavsiye eder. İrak Hariciye Nazırmm ba düştin- ce ve mütaleası ştiphe yok ki son de- rece ehemmiyetlidir. Alikadar tarafların, mütemadi ka- rışıklıklara set çekecek maliyette 0- lan bu mütaleayı nazarı dikkate ala- cakları ştiphe götürmez. Almanyanın söyledikleri: Son Irafta içinide Almanyada yilk- selen seslerin söyledikleri şöylece hu- lâsa olunabilir: “Almanlar, Yahudi Rolşevikliği ile müerdelenin önderidir, o Almanlar, kendi memleketleri içinde bu hareke- tin kökünü kırdılar ve Yahudi Bolşe- vikliğinden korkuları kalmadı. Ne yazık ki başka o memleketlerde vazi- yet bu merkezde değil. Bunun en can- lı şahidi de İspanyadır. İspanyanm feci vaziyeti Yahudi Bolşevikliğinin mahiyetini teşhir ettiği holde 2 gozunu açmiyor ve UYANMIYOr. Hal buki Bolşevikliğin gayesi, dünyayı Yahudi mololma kurban etmek- tir. Mâh..,, Almanlar, şüphe yok ki, istedikleri gibi düşünmekte serbesttirler, Fakat bu çeşit düşünüşün insanls- rı sulhe kavuşturacağını iddin etmek her halde yanlıştır. ,0. R. DOĞRUL Palamut bolluğu başladı Son günlerde boğazda mühim miks tarda palamut tutulmuştur. Balıkhar neye sevkedilen balıklar, piyasays çıkarılmaktadır. Bir gün evvel az tur tulduğu için 20 kuruşa satılan palas mutlar perakende olarak beş kuru * şa kadar düşmüştür. Muayene memurları fazlalaştırılıyor Galata yolcu salonunda gümrük muayenelerinin çabuk yapması içi& #muayene memurların farlalaştırık ması kararlaştırılmıştır. Bu, yeni #8 lonun inşasmdan sonra tatbik edile” cektir, ER BİRKAÇ SATIRLA ik Muhafaff Girl, ol miz saçak birçok da kaçak eşya yakalamıştır. * i atanbalda yapılacak Takılıp APİ desinin yeri için Belediyece Tİ” pılan tetkiklerin neticesi tesbit e) mektedir. Bunlar, “bir rapor Bali sehirtilik mütehassıs Prost'a ver cektir. * Ker Haline ilâve edileci katlı binanm Inşasma, Be' bütçesi hükümetçe tasdik edildiğ yakında başlanscaktır. A wi gifi * kay Idaresi, Heybili-da iskelesi diğer ndalarda olduğu gibi Vip tondan yapmak üzere teti ba muştır. Buraya yapılacak gi yikada iskelesi gibi büyük ol y