13 Eylül 1936 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 3

13 Eylül 1936 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 3

18.5.985 — Küçük ltilâf Hariciye nazırları bir arada... Bratislava konferansında mühim siyasi meseleler konuşuluyor İtalya - Avusturya arasında da Küçük İtilâf mese- leleri müzakere ve münakaşa mevzuu oluyor Belgrad, 12 (Radyo - Tan) — Kit-| turya dış sekreteri B. Guldol Şmitin çük İtilâf hariciye nazırları Brstisla-| italya seyahati, şimdiki beynelmilel vaya müvasalat ettiler, şereflerine| durum ve geraitten ileri geldiği agi - verilen ziyafette hazır bulundular.| kâr görülmektedir. Akşamleyin Çekoslovakya hariciyel Bir aralik Şaşnigin Habsburg hazırı Krofta bir ziyafet verdi ve Zİ-| »anoğdanmm tahta iadesi için Musso- f ii SON HABER? Haberler arasından seçtiklerimiz Ş ovret Rusya, Troçkinin Norveşte oturabilmesi maksadile Norveç tarafndan alınan tedbirleri kâfi gör. memiş, tekrar protesto etmiştir. # K | | anada ile Rusya arasmda ticâret münasebetleri yeniden başlamış. - oyd Core Almanyadan Fransa; L geçerek (Franaz Başvekilile görüşecektir. ya il : inde 19 vnen Kanton ordusu ör- fi idare ilân etmiştir. . | V örsomada bulunan Ptanan vizret) nazırı Leh devlet #icalile tema - lar yapmaktadır. / | » JA manya ile Romanya arasnda «j <caret müzakerelerine başlanmış. tar, i ” i man Krali, ingiliz Kralının taş! yafeti 1000 kişinin iştirakiyle resmi kabul takip etti, Hariciye nazırları öğleden evvel de, sonra da birer celse aktettiler. Konuşmalar pazartesi günü de de - vam edecek ve ayni gün nihayet bu- lacak, sonra resmi bir tebliğ neşredi- lecektir, 'Nazırlar, Içtimadan evvel, Çekoslo- vakya eümhurreisi tarafından kabul edildiler, Yugoslavya, ordusu için lâzım olan petrolu Romanyadan almak için bir anlaşma imzalamıştır. Yugoslavyada büyük bir petrol deposu yapılacak ve Romaya, Yugoslavyadan bakır gibi ham maddeler alacak. Küçük itilâf konferansı bilhassa Orta Avrupa meseleleri ile Milletler Cemiyeti misakinın tadili meselesini konuşacaktır. Italya - Avusturya Roma, 12 (A. A. Havas) — Avus- Filistine giden İngiliz ordusu Dün 1000 asker Lon- dradan yola çıktı İandra, 12 (Radyo - Tan) — Filis- ine gönderilmeye karar verilen on bin kişilik yeni İngiliz kuvvetinin ilk © parçaları yola çıktı. 1000 nefer ve 35 a rem Wi. ia ap ee MUZAKERELER Kudüs, 12 (A. A.) — Haftalardan- beri ilk defa olarak, Sir Arthur bu. gün yüksek Arap komitesiyle müza- kerede bulunacaktır. Bu toplantıya Pek büyük bir ehemmiyet verilmek- tedir. Komitenin genel grev hakkın- daki kararmı bildireceği ve İngiliz fevkalâde komiserine, İngiliz sıyasa- #ını izah eden son beyanatına komi- tenin cevabını vereceği anlaşılmakta. dır. Fransa grevi 100 bin amele greve iltihak etti Londra, 12 (Hususi) — Fransada &vev yapan amelenin sayısı gittikçe artmaktadır, Amelenin işgal ettikleri İabrikaları tahliye etmeleri için vu - kubulan teşebbüs henüz bir netice Yermemiştir. En son malümata göre Brevcilerin sayısı (100.000) e var - Sıhhat Vekili Çanakkalede Çanakkale, 12 (Hususi) — Sıhhat Vekili Doktor Refik, yanımda Başmil- İsttiş ve Iskân Umum Müdürü oldu- Ün halde Balıkesirden buraya geldi. Umum Müfettişi Köz Di- tik kendisini karşıladı. Sıhhat Vekili liniyi göreceği bildiriliyordu. Habs - burgların iadesi meselesinin Viyana- da açıkça yalanlandığı malümdur. Esasen Avrupa durumur İtalya - Avusturya görüşmeleri için kâfi bir mevzu teşkil edecektir. Konuşmalar- da küçük anlaşma durumunun tetkik edileceği zannedilmektedir. B, Şmitin, Bratislava konferansı - um açılışı sırasında Romuada bulun - ması ber halde bir mana İfade etmek tedir. B. Titüleskonun değiştirilmesi Romaya daha sıkı bir İtalya - Ro - manya teşriki mesaisi, yani Roman » yanmn orta Avrupadaki İtalyan #ıya- sasına tamamen iltihakı ümidini ver- miştir. 'B. Göbelsin Çekoslovakyayı Sov- yetler Birliğinin ileri karakolu ola - rak telâkki eden nutku da bu görüş- melerde tetkik edilecektir, İtalya kendi yağile kavrulacak Londra, 12 (Radyo - Tan) — Üni- ted Press muhabiri bildiriyor: Sinyor Musolini bugün kabine toplantısında Italya deniz, hava ve kara kuvvetle- rini vaziyetin şersitine uygun bir ha- le getirecek tedbirleri anlattı. Bu ted- birler ve tavsiyeler hakkında. henüz. paslümmat —ailliimmaştır, İki taraftan Ttalyanmı pfidat madde bakımından İkendi yağile kavrulması için tedbir almdığı haber veriliyor. İtalyanın Habeşdeki kuvveti Londra, 12 (Radyo - Tan) — Ttaj- yanm Habeşistandaki hazari kuvveti 64,000 askerden müteşekkil olacak - tır. Bunun 40,000 i Eritrelilerle So- malilerdendir. yi Sovyet Rusya - Japon gerginliği Sovyet vatandaşlarına ağır işkenceler yapı- lıyormış Moskova, 12 (A.A. - Tass) — Ka- barovak'tan alman malümata göre, Harbin hapishanesinde hiçbir sebep olmadan tevkif edilmiş 21 Sovyet va- tandaşı bulunmaktadır. Mevkuflar Japon jandarmalariyle Beyaz Rusla- rın İşidilmemiş derecede işkenceleri- ne maruz kalmaktadırlar. Japonlar, mevkufları casusluk faaliyetleri hak- kında ifade vermeye icbar ediyorlar göçmenler için yapılan evleri Ve göçmenlerin yerleştirilmesi işini İetitik edecektir. Kazanç ve mua- , mele vergileri yay mü Diühekkye VW) — Vergi kununlarmızm , tahsil, İtiraz ve temyiz gibi Mükünlerinin birleştirilmesi etrafm- ve kendilerine sonradan istedikleri gibi dolduracakları beyaz kâğıtlar im za ettirmeye çalışıyorlar. Gördükleri karılmamaktadır. Harbindeki Sovyet konsolosunun protestoları şimdiye kadar neticesiz kalmıştır. Y rize merasiminde bulunmak ü- zere Londraya davet edilmiştir. a Hitlerin yeni sözleri: Rusyanın bir açlık yurdu olduğunu söyledi Berlin, 12 (Radyo - Tan) — Her Hitler bugün Nürembergde Nasyo- nal - Sosyalist kadmlar toplantısın- da söz söylemiş ve “Kağmlarımızın yurtseverliğine ve fedakârlığına gü- venmeseydim hükümetimi hiç dir va kit muvaffakiyete sevkedemezdim.,, demiştir. Hitler bügün de Almanya ile Sov- yet Rusyanın vaziyetlerini karşılaş tırmış ve Rusyanm bir açlık yurdu olduğunu anlatmıştır. Hitler gençliği geçit resmini yaparken Hitler: “Sizi görünce mücadelemin boşuna gilme- diğini anlıyorum, demiştir. Hitler ve diplomatlar 'Nüremberg, 12 (A.A.) — Alman Ajansı bildiriyor: B. Hitler, yabancı deyletlerin-dip- Tomatlarını ziyaret ederek davetini kabul ettiklerinden dolayı kendilerine teşekkür etmiştir. Türkiye Büyük Elçisi B. Hamdi Arpad, hepsinin büyük bir sevinçle kabul ettiği davetten dolayı Elçiler Heyetinin teşekkürünü bildirmiştir B. Hitler bundan Sonra Kostarika hunusi heyetinin başkanı doktor A- 'kosta'yı kabul etmiştir. Doktora Koz tarike Cumhur Başkanı Doktor Kor- tez'in oğlu refakat etmekte idi. Ortamektep '.. Je : müdürleri Ankara, 12 (Hususi) — Yeni ta yin oluman ortamektep müdürlerinin isimlerini bildiriyorum: Istanbul ma- arif Müdürü Adil Çorluya, Edirne Muallim mektebinden Hasan Bandır- maya, Adana Erkek Lisesinden İs- mail Bafraya, Kayseri Lisesinden Mustafa Muşa, Kastamonu Lisesin - İliçin iyi karşılanacağı şüphesizdir. 'İİRAN — IRAK Nuri Nuri Sait Paşa Istanbul | Başı 1 incide | devletlerle iltihaka talip olan devlet- lerin karşılıklı muvafakati lâzımdır, Misakın Cenevrede tescil edileceği tabiidir. Beynelmilel tesirine gelince; hiç bir devletin aleyhinde olmadı Bunun üzerine söz tabiatile Trak ile komşuları arasındaki münasebet- lere geçti. Ve ilk önce İrak ile İran a rasındaki ihtilâflarn halledilip edil. mediğini anlamak İstedik. Muhterem Dışbakandan sorduk: — İrenla Irak arasmda ihtilâf meseleler ne vaziyettedir?, Cevap verdiler: — “Geçen Ağustosta Tahrana git- miştim. Şehinşah Hazretlerinin — ta- vassutu ile hudut meselesini hallet- müiştik. Zaten en mühim ihtilâf ta bu idi. Teferrünta ait bazı meseleler kaldı. Şattülürapta Seyrisefain, tica- ret, ikamet mukaveleleri bunlar ârâ- smdadır, Bunlar da hazırlanmakta dr ve yakında tamamlanacağına kaniim, Esas itibarile iki devlet ara- İ sında tam bir ahenk hüküm sürmek- tedir., IRAK — HİCAZ Irakın komşularından bahsettiği mize göre Irak ile Suudi Arabistan arasmda akdolunan ittifakm mahi- pek tabü idi. Sözü bu mecraya çevi- rerek sorduk: — Irak ile Suudi Arabistan ar- sında akdolunan ittifak ne haldedir? — Ittifak muahedesinin ,mübade- lesi için önümüzdeki kış mevsiminde Rıyad'a gideceğim. Muahedeye, Ye menin de ittifaka girmesiiçin bir madde konmuştur. Muahede kimse- ye karşı yapılmış bir ittifak olmayıp mlinhasıran tecavüze karşı hazırlan- mıştır. Esas maddeleri Milletler Ce- miyeti misakmın ahkâmndan mül- hemdir. ŞARKTAN GARBA Muhterem Nuri Sait Paşanın Mi- letler Cemiyetinden bahsetmesi gi zün mecrasını şarktan garba çevir. meye kifayet etti, Biz de fırsntr ka- çırmıyarak komşümuz Irakm Millet- ler Cemiyeti hakkında ne düşündü- İ ünü anlamak istiyerek sorduk: | — Milletler Cemiyetini bugünkü şartlar içinde kuvvetlenmiş mi yoksa | zayıflamış mı görüyorsunuz? — Bu mesele bir hayli müşküldür. i Şimdiden bir şey söylenemezse de den Ziya İneboluya, Istanbul Kız Or. | 2erhalde Milletler Cemiyetinin zayıf tadan Nazım Bakırköye, Sivas Mu- allim mektebinden Abdürrahman Fa- tihe, Davutpaşadan Adnan Süleyma- niyeye, Diyarbekir: Lisesinden İzzet Beykoza, Sinoptan Ibrahim Kasrm- paşaya, Mersin Kültür Direktörlü- günden Nahit Cemal Kadıköy birinei- ye, Sivas Kültür Direktörü Mecit Tz- mite, Malatya Lisesinden Hâmdi Çö- ruma; Kadıköy birinciden Ismail Us- küdar İkinciye, Trabzon Lisesinden Seyit tayin edildiler. Yunanistandan alman mallar Ankara, 11 (Hususi muhabirimiz» — 984 tarihli Türk « Yunan ti- caret anlaşmasının meriyeti zama- nmda Yunanistandan satmalmarak memlekete kredi ile sokulan, bedelle- ri heniiz tediye edilmiyen ve mezkür anlaşma mucibince hususi takasla it- hal edilmediği anlaşılan tahminen 4 ———— zu | milyon drahmi kıymetindeki mallâ- Kamutaya sevketmiş olduğu kazanç | rm hakiki kıymetleri, alâkalı ithalât- ve yay zl kanunlarını | çılar tarafından, merkez bankasma tadili hi projeleri yeniden | Türk - Yunan klering anlaşması yo- tetkik etmek üzere Kamutayian ge») luyla, tediyesine Vekiller Heyetince Maliye Vekâleti hazırlıklarma baş ünit, Vekâlet, geçen devrede! ri istiyecektir karar verilmistir. noktaları anlaşılmıştır. Bu zayıf nok talarr izaleye çalışmak herkesin bor- cu oldu. Milletler Cemiyeti yaşatıl- mazsa umumi sülh namma onun ye rini tulacak başka bir teşekkül yok- tur. Sulh için Milletler Cemiyeti sis- teminden başka bir vasıta olmadığı görülüyor ve herkes onu tekemmül ettirmeye çalışıyor. Nitekim önümüz deki assamble toplantısında da bu mesele görüşlilecek, zayıf noktaların izalesine çalışılacaktır. Milletler Cemiyetinin * asıl derdi, misakmın ruhuna sadık kalmak siya setinin henüz yerleşmemesidir. Eski- den-her memleket yalnız kendi men- faatini dilşünüyordu. Milletler | Ce- miyetinin teşekkillüinden sonra mem leket menfaatlerini gözetmek, fakat bu menfaatleri Milletler Cemiyeti menfaatlerile uygunlaştırmak lâzım geldi. Efkârt umumiye buna göre ha zrlanmamış olursa güçlükler çıkma- st gayet tabildir. Meselâ Britanya İmparatorluğu eczasndan her biri müstakillen hareket ettiği halde yi- we her biri İmparatorluk menfaatle- ri çerçevesinden çıkmadığı için İm- paratorluk arasmda tam bir vifak devam etmektedir. Milletler Cemiye- tinin böyle bir örnek dairesinde 'calış Irak hariciye nazırı Pş.ile konuş “FELEK i Bunasıl diş?! İ Diş ne olduğunu bilirsiniz? Azı di- şinden, destere dişi, tarak dişine ka- dar. Hattâ bir diş sarımsağın neye yarulığnı da bizim Lokman Hekim- den okumuş olsanız gerektir. Diş ki- rası sözünden kiralık ev gibi icara verilir bir maj sanılan diş ağrıdıkça adamın başma belâ olur. Onun içindir ki; dostlarımdan pra- tik bir zat sapasağlam dişlerinin hepsini söktürdü ve yerine takma diş yaptırdı. Sebebini sorduk: — Vakitli vakitsiz ağrıyıp beni ra- batsız edecek ve önünde sonunda sö- külecek değil mi? Ağrımadan söktür- it düm ki; beni rahatsız etmesin diye, gazetecileri arasında İlk bakışta doğru bir fikir görünü- ması gerekleşir. Şimdi ıslahı düşünü | yor. Lâkin ben olsam böyle yapmanı, len Milletler Cemiyeti misakı (belki | Gerçi Nasrettin Hocanın dediği “diş tuk yet ve şilmulünü anlamak isteyişimiz| esasmda iyi bir misaktır. Fakat &me li ve tatbiki kıymeti bakımından bugünkü geraite uygun hale getiril- mesi için çalışılmaktadır. Netice iti- barile iyi bir misak yapmakla iş bitmiyor, O misakı hazmedecek ve ona müzaheret gösterecek efkârı u- mumiye ister... FİLİSTİN — İNGİLTERE Nuri Sait Paşanm son günlerde isminin sık sik anılmasına sebep 0©- lan bir hâdise, Filistin Arapları İle İngiltere fevkalâde Komiserliği ara- sında tavassutu kabul etmesi ve bu enaleyh Filistin mandasınm İngilte- reye Milletler Cemiyeti tarafından verildiğini hatırlıyarak bahsi bu ml- him ve nazik meseleye çevirmekte güçlük çekmedik ve sorduk: — Filistin vakaları ve son tavas- sut teşebbüsü hakkında bizi tenvir e der misiniz? Cevap verdiler: — Iraklılar Filistin Araplarma kavmi rabıtalarla merbutturlar, İ- rek ayni zamanda İngiltere devletile de dost ve müttefiktir, Bu iki sebep- ten dolayı tavassut çaresine başvur - duk, fakat bu şartlar içinde muta- vassıtın vazifesi o kadar güç ve na- ziktir ki, çok dikkate ihtiyaç vardır. Müşkülâtı takdir etmekle beraber ü- midimi kaybetmemiş bulunuyorum. Neticenin hayırlı olacağmı zannet- mekteyim, Filistin Araplarmm mu- hik ve makul şikâyetlerinin nazarı İ- tibara almacağını umuyorum. Şimdi- den bu muhik ve makul şikâyetlerin kü İngiltere hükümeti bir tahkik he- yeti göndermeye karar vermiştir. Bu heyet vaziyeti tetkik ederek rapor larmı hazırlayıp İngiltere hükümeti- ne verecek, İngiltere hükümeti ona göre bir karar alacaktır. Vaziyet az çok tabii mahiyet almca heyetin Teş- rinievvel sularmda işe bağlıyacağını umarım. Ancak vaziyetin daha va- him bir mabiyet almaması için İngil- tere hükümeti Filistine yeni askeri sevkiyat yapıyor. Bu sevkiyatın sırf ibtiyat kabilinden olduğunu zannedi - yorum, Umit ediyorum ki bu kuvvet, hiçbir tarafı incitmek veka ezmek ni yetile gönderilmemektedir. Tavassut bahsine gelince, Filistinde bizzat ah- vali tetkik ettim. Fevkalâde komiser- le konuştum ve vaziyet hakkmda bir fikir edindim. Fikrimi iki tarafa söy- lemiş bulunuyorum. Iki taraf bu fik- ri kabul öderse o zaman tavassuta başlıyacağım. Henüz müzakere hâlin- deyiz. TÜRKİYE - İRAK İrak hariciye nazırından sormak istediğimiz en mühim suali sona arasındaki minasebetlerdi. Nihayet bu suali de sorduk: — Türkiye — İrak münasebetleri hakkında birkaç söz söyler misiniz? — Irak Türkiye milnasebetleri 86- vişen iki kardeş münasebatıdır. E- minim ki, bu muhabbet iki milletin heyeti umumiyesi arasında nekadar samimi ise iki milletin iş başındaki! ricali arasında da o kadar samimidir. Değil yalnız şahsım ve İş başındaki hükümet bütün İrak ricali ayni hisle mütehassistir. İki millet kardeştir ve ebediyen kardeş kalacaktır, SON SUALLER meseleyi hal için çalışmasıdır. Bina-| mahiyetini takdir etmek güçtür. Çün-| ağrıymca kökünü gilneşe göstermeli ama ağrımadan da sapasağlam dişi sökmekte pek isabet olmasa gerek. İsabetli, isabetsiz orası bize lüzim değil. Tanıdıklardan birisi bir takim diş yaptırmış ağıma, Dişi takmış, ba- ua geldi. — Merhaba! — Merhaba! Biraz lâf ettik. — Yahu! Hiçbir fark etmedin mi? diye sordu. — Neyi?, — Bende bir tebeğdül yok mu? — Hayır!,. Dikkat etmedim. — Hele bir iyi bak! — Bilmem, göremedim. — Dişlerimi yaptırdım da... — Yaaa! Güle güle. — Evet ama beğenmedi. — Neden?, — $ harfini söyliyemiyorum. — Söyleme! — Söyleme olur mu yahu! — Canım farzet ki bizim alfabede (s) yok. Ne yapacaksın? — Ama fena sıkılıyorum. — Söyle öyleyse, — Gülünç oluyorum. — Söylemet — Sen alayındasım! Ben avnç do- tasu para verdim. Fakat istediğim gi- bi olmadı. — İlkönce adama güç çelir ama sonra alışırım? — Kuzum, sen anlarım! Şuna bir bak! Ve ağzından birtakım diş çıkarıp önüme koydu. Dikkat ettim. Münase- betsiz adam, incir de yemiş. Çekirdek İleri üstünde, — Pek nlâ diş! Nesi var? — Hele bir eline sl da bak! — Eide ne anlaşılır? — Efendim! Bir kere ağır! Sonra rengi ağznnın renginde değil, ondan sonra (5) leri söyliyemiyorum. — Yahu! Her takma diş böyledir. — Ne biliyorsun? — Bizim falan, filân var. Onlarm da takma dişleri var.. — Hah! Ayağımı öpeyim. Hadi kalk gidelim birlikte! Şunları dişle- rini göreyim. Benimkiyle mukayese edeyim. — Benim işim var. — Ne olur yahu! — Sana bir mektup yazayım. Yal- nız giti Bu mektubumu getiren münase - betsiz herif ağına takma diş yap - tırmış, Lâkin beğenmemiş. Bana geldi. Bir sürü dert yandı ve ağzın- daki takımı önüne atarak fikrimi sordu. Bilirsin ki ben dlemin ağız Kokusunu çekemem. Kırmak iste- medim. Takma diş böyle olur, dedim ve kazara senin de dişlerin takma olduğunu söyledim. Tuttur » du. Tile beraber gidelim de mukaye- se edeyim diye. Kusura bakma. He- rif biraz kaçık. Mümkünse senin takma dişleri göster de milleselli ol. sun, Çünkü dünyada seninkiler ka- dar berbat yapilmiş bir diş takımı olmadığım her gün senden işitirdim LA de Lik ———————<——-— — Son defa kendisine ameliyat | Türk hükümetine birçok meselelerde apıldığmı hak dığı oğlmaz medyunu şükranız. Bu hususi İşte de Bay Sabahın sıhhati nasıldır? l0tfen izhar buyurulan itina ve ihti- — Oğluma gösterilen büyük alâ. İmama karşı yürekten gelen teşekktir- ka beni derin surette mütehassis et. İlerimi ifade edecek söz bulamıyorum. miştir. Biz Türk arkadaşlarımıza ve ö. R. DOĞRUL ai Spike Bb ei ek en SÜ S izik i bilİ