17 Eylül 1936 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

17 Eylül 1936 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

>) Bratislava mektubu Küçük antant toplantı- sında konuşulan işler Avusturyanın küçük antant devletleri ile münasebetleri ratislava, (Husust muhabiri.) hakınm resmen tanmması yolundaki miz yazıyor) — Burada Çe koslovakya Hariciye Nazırı Krofta- run riyasetinde toplanan Küçük An- tant devletleri son içtimai müteakip şu resmi tebliği neşretmişlerdir; “Müzakerelerde tetkik edilen Kii- çük Antantın vaziyeti, mayıs ayında Belgrad toplantımnda olduğu gibi tesbit edilmiştir. Her üç devlet, umu- mi sulhün ve kendilerinin emin bir vaziyette olmaları taraftarı kalmış: lardır. İlerde de sulh yolundaki İş birliği fikrine bağlı kalacaklardır. Gene her üç devlet, Milletler Cemi- yeti prensiplerine sadık bulunacak- lardır. Küçük Amtantm 19ğ1 senesinden- beri tavsiye ettiği mmtakavi misak- lar, sulhlin en mühim bir elemanmı Lehistanın yeni vaziyeti Ö ğrendiğime göre, Küçük An- tantm bu kongresinde her geyden evvel Çekoslovakya ile Le- histan arasmdaki münasebatı ince lenmiştir. Kongre, Lehistan pollti- kasımda son zarsanlarda mühim bir tebeddül vukua. geldiğini ve Lehista- nm an'anevi Fransız dostluğuna döndüğünü memnuniyetle kaydede- rek, bu vesile ile Lehistanla Çekos- lovskya münasebatınm da salâh bü- lacağı ümidimi izhar etmiştir. Küçük 'Antant hariciye nazırları, Habeş il Cinayet tahkikatı Tabancayı saklıyanlar da tevkif edildiler Küçükpazarda Haydar isminde bi- rinin ölümü ile neticelenen katil yak' /lu ası hakkında tahkikata devam edil mektedir. Katil âleti olarak kullanı” lan tabancanm Behlül ve Hüseyin is- minde iki kişi tarafından Sarı Hüse- yinin kardeşine verildiği amlaş:lmış- tır. Behlül ve Hüseyin, yakalanmış, haklarında tahkikata başlanmıştır. Kalem ve saat hırsızı Tramvayda Sami isminde birisinin Italyan isteğini de tetkik etmişlerdir. Bu sebeple konferans, müspet bir sahada Milletler Cemiyetinin mlahı meselesile meşgul olmuştur. Kongre- de gene, Küçük Antant devletlerinin Fransa ile olan iktisadi münasebatı- nın genişletilmesi kararlaştırılmış ve Rusya ile münasebatı da tetkik edil. miştir, Avusturyanın Küçük Antantla münasebetleri K öngrede, Avusturyanm Sen Jermen munhedesinin aske- ri hükümlerini kaldırdıktan sonra Küçük Antantla olan münasebatı ve diğer mağlüp devletlerin de Avus- turyayı tajgğp ederek sulh muahede- lerine halel getirdikleri takdirde alı- nacak tedbirler görüşülmüştür. Her üç devlet, biribirlerinin iç siya- setlerine karışmıyacaklarını karar- laştırmışlardır. Bütün Küçilk Antant devletlerinin ekonomik münasebetlerine gelecek ay Blkreşte bakılacaktır. Küçük Antantın gelecek kongresi Cenevrede toplanacaktır. Romen Ha- riciye nazır, geçen akşam memleke- tine dönmüştür. Yugoslavya Başve- kili Stoyadinoviç te, Çekoslovakyada Prag, Pilzen gibi bazı şehirleri siya. ret ederek birkaç gün içinde Yügos- Yavyaya dönecektir. » Kongrede hazır bulünan Çekoslo- vakya hariciye hezaretinin matbuat müdürlüğü şefi Hayen, Küçük An- tant kongresinin hitam bulması do- layısiyle yerli ve yabancı gazeteciler gerefine bir ziyafet vermiştir. Tüfekle oynarken Silâh ateş aldı, bir çocuk yaralandı Emirgânda oturan İbrahimin oğ- 1 yaşında Mehmet, av tüfeği ile oynarken tüfek kazara patlamış, saç malar sağ bacağmı parçalamıştır. Yaralı çocuk hastaneye kaldırılınış- tır, : Bıçakla yaralandı Galatada kunduracı Apostol dük- kânında çalışırken elindeki kundu- racı bıçağı Kazaen bacağıma saplan- muş, kendisi hastaneye (kaldırılmış tır. kalem ve saatini aşırıp satan Musa Üç yüz lira çalmış! Osman isminde birinin cebinden Üç yüz lirasmı aşıran Zonguldaklı Süleyman oğlu Musa, dün birine! sulh ceza mahkemesi kararile tevkif Havagazinden zehirlenme Bir kızm ayakları kırıldı. | Yedikülede tramvay caddesinden İğeçen Anastasın kız: alti yaşında So- İfulaya şoför Alinin otobüsü çarp (mater. Kizm ayakları kırılmış, has- İ taneye kaldırılmıştır. Şoför yakalan- miştir. Alacak yüzünden Tahtakalede bir handa Oturan ikân vermektedir. Tacirler fazla ihra- Ingiltere ile ticaretimiz Birçok tacirler temaslara giriştiler Türk — İngiliz ticaret anlaşması dolayısile bazı ihracat ( tacirlerimiz İngiliz ithalâtçıları ile teraslara Ki“ rişmişlerdir. Hububat, kuş yemi, ke- pek ve buğday gibi maddeler de dahil olduğu halde bir çok cinsler üzerin- de şimdiden mutabık kalınmıştır. Ta cirler alâkadarlara müracaat ederek anlaşma hakkmda malümat istemiş- lerdir. Yeni anlaşma hem klering ve hem de takas yoluyla ihracata Oİm- cattan dolayı paralarmın klering usu İiyle güç tahsil edildiğini görürlerse takas usulüne baş vurabileceklerdir. Anlaşmanm bir maddesine göre de, anlaşmaya bağlı olmıyan madde- ler için de her iki hükümetin muvafa- kati almdığı takdirde takas usuliyle iş yapılabilecektir. İsveçle ticaretimiz Türk İsveç anlaşmasının 2 puma- ralı listesinde bazı değişiklikler ya- pılmış, könlenjen fazlası olduğu için Rümrüklerde bekliyen 2000 kilo sar- gür kâğıdm ithaline müsaade edilmiş tir. Bundan başka cilâl mukavva için de 15482 kilo kontenjan verilmiş ve 3009 kiloluk lâstik kontenjan kal dırılarak bunun yerine 5000. kiloluk Üniversite yaban- cı diller mektebi kaldırılacak mı? Bir komisyon, talebenin şikâyetlerini tetkik ediyor Üniversiteye bağlı yabancı diller mektebi talimatnsmesi mucibince bu mektebe devam etmek mecburiyetin- de olan talebeler, mensup (oldukları fakültelerdeki bütün derslerden mu- vaffak olsalar bile, ecnebi lisanmdan Günerlerse fakültelerde de sınıflarını değiştiremezler, Sekiz on dersten mu muş bir gencin bir tek ders işin bütün bir sene tekrar aynl &r- nıftn kalması birçok gençlerin tah- sil heveslerini kırmaktadır. Bundan haşka yabaner diller o mektebinde derslere sant 15 de başlanılmaktadır, “Halbuki sabahtan on.sekize kadar bu Yumdükları fakültede mühtelif ders - lerle yorulmuş olan telebe samim! 0- larak bu mektebin derslerine de de- luktan dolayı verilen derslerden lâ- yıkiyle istifade edememişlerdir. Esason bir kısım talebe de Boğaz, Kadıköy, Bakırköy gibi şehrin uzak yerlerinden : Üniversiteye gelmekte olduklarından yabancı diller dersleri. be bütün kış mevsiminde devam e, oyun topu kontenjana konulmuştur. Ticaret mektebi Profesör Ali Fuad müdürlüğe tayin edildi İktisat Vekâletine bağlı yüksek iktisat ve ticaret fakülte ve mekie- bi müdürlüğüne kıymetli profesörle- İML AL ene tez el 79 b) Dünden » itibaren yeni sizağiiaiz başlıyan Ali Fuat, Fransada ulümu siyasiye ve hukuk tahsili yapmış, memleketimize döner dönmez Anka- ra hukukuna profesör tayin edilmiş, üniversite tesis edildiği zaman İstan- bul Hukuk Fakültesi Hukuku Esasi- ! ye Profesörlüğüne tayin olunmuş- tur. O tarihtenberi hukukta Esasi- ye profesörlüğü ve Mülkiye mekte- binde gene Hukuku Esasiye ve Hu- kuku âmme pröfesörlüğü yapmakta olan Ali Fuat bundan sonra ilkyeten bu mektebin müdürlüğünü de yapa- caktır. Ali Fuat, dün derhal mektebin teğ- külâtımı, programlarmı ve umumi Va» ziyetini tetkikze başlamıştır. Yeni dür bu tetkiklerini ay sonuna kadar ikmal edecek ve raporunu vekâlete verecektir. Önümtizdeki tedris yılm- da bu mektepte bazı ıslahat yapıl « ması mevzuubahstır. Adliyede dünkü toplantı Adliye müsteşarı Hasan Safiyyüd- dinin riyasetindeki komisyon din de dememek zarüretinde kalmaktadır” lar, Bütün bu sebeplerden dolayı ya- bancı diller mektebi kurulduğu gün- denberi beklenilen randımanı vere memiş ve devam eden talebenin müte madi surette şikâyetlerini mucip ol- muştur. Bilhassa geçen tedria yılı s0- nunda bu mektebe devam eden tale- beden yüzde yetmişi yukarda saydı. ğumız sebeplerden dolayı imtihanla. ri kazanamamışlardır. Maarif vekâ. etine başvurarak şikâyette bulunan teni Yabanör giler “mektebi"tan: niğttiamesi değiştirilmediği takdirde çok zarar göreceklerini bildirmiş- lerdir. Bu vaziyet karşısmda tetkikat yapmak üzere Ünüversite Rektörü- nün başkanlığı altnda Üniversitede bir komisyon kurulmuş ve dün ilk iç- timamı yapmıştır. Komisyon ay başi- na kadar tetkiklerini bitirerek rapo- runu vekâlete gönderecektir. Tetki » kat neticesinde bu mektebin ya büs- bütün Jâğvna karar verilecek, yahut ta mektepte talebenin istifade edebi- leceği şekilde ıslahat yapılacaktır. Elektrik şirketi “Hükümetin şirketi satın i alacağı söyleniyor Elektrik Şirketinin hesaplarını tet Kik etmek üzere şehrimize gölen ye- di kişilik heyet, çalışmalarıma (Ode vam etmektedir. Tetkikatm Teşrini- evwelin ; haftasına kadar sürmesi muhtemeldir. Alâkadar mehafilde söylendiğize göre, Nafia Vekâleti Elektrik Şirke- vam etmeyi arzu etseler bile yorgun | | kaynakçı Ziya, Azmi ile avukat Na- İstanbul adliye dairesinde toplanmış- İ tini satm almak düşüncesindedir. An Bir kaçakçılık muhakemesi İstinye şirketi aleyhin- deki dav..ya bakılıyor Bundan bir middet evvel İstinye Dok Şirketi tarafımdan yapılan güm- rük kaçakçılığının muhakemesine 9 uncu ihtisas mahkemesinde dün de- vam edilmiştir, « İddinnemeye göre, şirket, gümrük resimlerini vermeden bir hava vinci ile 300 amper İkudretindeki bir #ina- moyu bir Macara ve bir pulanya tez- gühı ile 100 metre boyunda bir tel halatı ve fabrikanın elektrik merke- zine ait büyük bir elektrik dinamosu nu Kalkavan Zadelerin Adalet vapı- runa ve (İstinye Dok) isminde bir romorkörü de Davut Kaptan isnin- de birisine satmıştır. Geçen celsede sorguya çekilen gir- ketin müdürü umumisi Şarl Şadvar- dan sonra dün de şirketin fabrikasin- da çalışan elektrikçi Leon, Panayot, Zaharopulos ve Pavul Lokaçiko ve ci şahit olarak dinlenmişlerdir. Şa- hitlerin ekserisi şirketin — tistedeki malları mezkür şahıslara aattığını söylemişlerdir. Muhakeme, gelmiyen © şahitlerden | Selâhattin, İbrahim ve Harri namın da'bir Almanm dinlenmesi için baş- ka güne bırakılmıştır. Soğuk hava . antrepoları Heyet, tetkikat için Sapancaya gitti TMiryienin Vİ varlarin#- ğuk hava tertibatını havi antrepolar hakkmda tetkikatta bulunmakta olan 'Türkofis müşavirlerinden Zeki Do- ğan Edirneden şehrimize dönmüş - tür. Trakya mıntakasında üzüm, Kavun ve karpuz smbalâjları üzerin- de tetkikler yapmıştır. Zeki Doğan, Müşküle namı veri- len üzüm einsinin Avrupa piyasala - rındâ tarımmasnı temin için dün iki kişilik bir heyetle Sapancaya gitmiş tir. Bir kadın kayıp Mehmet paşa yokuşunda oturan i Göreleli Osmanın karısı oğustosun | 29 uncu cumartesi günü evinden çık- mış, bir daha ortada görünmemiştir. Osman. karısınm gitmesi muhtemel yerlere başvurmuş, hattâ Göreleye de telgraf çekmiş, menfi cevap almış- tır. Osman İstanbul zabıtasına da müracaat etmiştir. Kadın aranmak- tadır, Maden resimlerinde tenzilât Şişlide yeraltındaki havagazi tesi-| Hakkı ve Mustafa arasında alacak satmdan gaz İntişar etmiş ve bundan | yüzünden kavgu çıkmış, Mustafa, bi-| o civarda oturan Nuri oğlu Şefik mü | çakla Hakkıyı muhtelif yerlerinden teessir olarak tesemmüm alâimi göş- | ağırea yaralamıştır. tarmiğtir, Mustafa yakalanmış, Hakkı bas Adi tabip Haşim e muayene | eaneye kaldırılmıştır. Kadıköy Hikalesi Vapur acentaları Yeni iskele 15 Teşrinde yerine konulacak Navlun ücretlerinde * Akay idaresinin köprüye Kadıköy yeni tenzilât bekleniyor Yapurları için yeni bir iskele yaptır- makta olduğu malümdür. Bu iskele 15 Teşrinievvelde yerine konacak ve Ecnebi vapurlar acentaları o ihra- cat maddelerimize karşı tatbik ettik. leri navlun tarifesini Türkofisin te - bu ameliye iki gün sürecektir. Akay idaresi bu miiddet zarfında #ebbüsü üzerine ucuzlatmışlardır. Yal Kadıköy ve Haydarpaşa yolcularınm | hiz birkaç maddenin navlun fiatların- Üsküdar iskelesine (o çıkartılmasmı'da tenzilât yapılmasına imkân gö- düşünmüş, fakat belediye seyritefer | rülememiştir, acentalar bu maddeler noktasndan bunu mahzurlu görmüş | hakkında hariçteki merkezlerinden tür. malümat istemişlerdir. Gelen cevap- İ tr. Komisyon dünkü içtimemila meş hut cürümler kanununun tatbikatı. nâ ait talimatnameyi (hâzirlamiya devam etmiştir, Başvekil İsmet İnönü Başvekii İsmet İnönü, dün, refaka»- tinde İstanbul velisi Muhittin Üstün- dağ bulunduğu halde öğle yemeğini nl heyet tet! cak, kat'i karar bu heyi kiklerini Maden kömürü ve diğer madetiler bitirdikten sonra verileçektir, ihracatına ait resimlerde tenzilüt i- çin karamamede bazı değişiklikler Kaybolan motör yapılmıştır. Buna göre, evvelce mu- Dört gün evvel Alçı yoliyle Gem-! likten Kartala gelirken kaybolduğ- nu yazdığımız Muzaffer motöründen dün akşam kadar bütün Marmara limanlarına çekilen telgraflara rajğ- ayyen nisbette maden kömürü ihraç eden müesseselerden bir ton lâve ve krible kömürü için 125 ve tavöna kö- mürü için de 96 kurus olarak alınmış Park Otelinde yemişlerdir. men bir haber alımamamıştır. olan resimler geri inde edilecektir, RA PERŞEMBE, ineldir. Ancak barometre duğundan bu gece veya yatın fırtına ihti mali mevcuttur. tir. Şimşhi Anadolu yağışlıdır. "kuvvetli esecektir. Galata rıhtımına bir duba bağlana EM ai ik köy vapurlar bu duba ları bugün Türkofise bildireceklerdir. ye yanaştırılmaları şekli tetkik edil. Bu cevapların müsbet olacağı kuv- mektediz, vetle ümüt edilmektedir. b Dünkü hava Dilin birar yağmur yağmıştır. Hararet en çok 19, en az 11,5 derece idi. Güneşte 52,5 kaydedilmiştir. Rürgür Şimalişarkiden e5-! 90 olarak kaydedilmiştir. Hava dün akşamdan itibaren biraz dü. zelmiştir. Bugün de İyi geçmesi muhte» Memlekette de kwmen bulutlu geçecek- ümumiyetle gireli istikametine her yerde 17-09-0936 İİ İC Avrupa sulhü Beşler konferansı: Almanyanın Ren nehri üzerindeki gayrlaskeri sahayı isgal Ve tahkim etmesi üzerine Lokamo misakmı ye- nilemek lizimyelmisti. Çünkü Alman yanm bu hareketi garbi Avrupada sulh ve emniyetin temeli olan misakâ kat'i bir darbe indirmişti, Almanya- nm Ren sahasını işgal etmesindenbe- ri, Lokarnoyu yenilemek için birçok toplantılar yapıldı. Bu toplantılarm bir kismma Almanya iştirak etmiş, bir kısmına iştirak etmemişti, En ni- hayet Alımanya ve İtalyanm İştira- kiyle Beşler konferansmm top- kararlaştırılmış ve bu kon- feransın teşrinicvel içinde veya son» larmâa toplanması için hazırlıklara girişilmişti. Almanya, Fransa, Belçi- ka, İngiltere ve İtalya bu konferans- ta yeni bir Lokarno ile garbi Avru- pada sulh ve emniyeti sağlamlıya- cak, ayni zamanda bu konferans, bütün Avrupanın sulh ve emniyeti ile meşgul olacak daha büyük bir konferansa başlangıç teşkil edecekti, Almanya ile İtalyanın cevabı: Beşler Konferansın toplamak işiy- le meşgul olan İngiltere hükümeti Bununiz beraber konferansı topla- mak için başlıyan siyasi teşebbüsler devam edecektir. Konferansın toplanamamasma â- mil olan sebeplerin en mühimmi Ak manya ile Sovyet Rusya arasındaki anlaşamamazlıktır, Beşler Konferan- sı, daha büyük bir konferansa mu- teşkil ettiği için Rusya ile Alkid akal Nİ AYN LEMİ teşriki mesal etmeleri icap ediyordu. Halbuki Almanya ricalinin son mu- tukları buna imkân bırakmamıştır. Avrupanm sulhü mevzuubahs oldu- ğu sırada Sovyet Rusyanm hariçte kalması sulhü aksatmaktan başka bir şeye yaramıyacağı aşikâr oldu- Zundan Beşler Konferansının Avru- paya vaadettiği sulh ve emniyet, ta- hakkuk edememektedir. Teşebbüslerin devam edeceği ha- ber verildiğinden ümitlerin henüz ke- silmediği anlaşılıyor. Netekim Lon- dra gazeteleri İngiltere hükümetinin konferansta görüşülecek o meselelere dalr düşündüklerini bildiren bir muh- deki günlerde diplomatik konuşma” ları devam edeceğini anlatmış olu” yor. ö. R. DOĞRUL ————— Ankara hukuku da 4 seneye çıkarılıyor Hukuk ve Mülkiye mekteplerinde olduğu gibi Ankara Hukukunun d# dört seneye çıkarılmasına karar v8” rilmiştir. Bu hususta hazırlanan t8* Wmatname ve lâyiha Vekiller Heye “ tine verilmiştir. Kararın bugünler * de tasdik edileceği anlaşılmaktadır. tatbikata bu yıl geçilecektir. —————— a BİRKAÇ SATIRLA Yu aş meyve ve sebzeler üzerinde tetkiklerde bulunan <Iç Ticaret Umum Müdürü Mürazder aktıf) Ankaraya gitmiştir. Mümtaz tereikle bakkında bir rapor hazırlayarak Vek$” Bugünkü Hava : AÇIK a 5 İ9 uncu ay Güne 201 Har 135 ie yükselmekte ol- 135 HICRİ , İ2i5 Bİ “| 4 Cemariyeliter: 30 | Güneş: $42 — 7) 8/g'10 oz Rüzgirlar — 13/14 151 —ıs 19 LE * 2021 222: 442526 Geçen sene bugün 272820: i Hararet en çok 20,5, en ar 14, rütabet ete verecektir. D ön inilir bandıralı Arander? vapariyle limanına 400 seyyi” gelmiş; Bayyaklar ba akşamı gesi" İğ mizden ayrılacaklardır. irketi Hayriyenin sonbahar veri fesi bir 'Teşrinievvelden itibar! tatbik adilkesirier. gevicreye hi niversite mark dün şekrimize dönmüştür. ehrimizde ri gece iki, gi saat 10 da bir olmak üzer€ gelzele olmuştur.