5 Ekim 1936 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

5 Ekim 1936 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

az? Ankara Mektubu Ankarada Kurulan Büyük Kol Konservatuvar Türk Musikisi Doğuyor 5.10.9806 f Siyaset âlem 500 Mahküm Edirneye Gönderiliyor (Cürmü Meşhut Mahke- mesi Dün de Çalıştı General Frankonun Siyaseti: » spanya isyanını hazırlıyan va l idare eden General Franko, Tulaytalanın zaptı ve Alkazar müda- filerinin kurtulması ile neticelenen hâdiselerden sonra asiler hükümeti- nin başına geçirildi ve yeni bir hükü- met teşkiline başladı. General Fran- Müstakbel Müziğimizin Malzemesi Halk Musikisinden Alınacak “Ankara, 4, (Tan muhabirinden) — Ankarada kurul- | muş olan konservatuvarın teşkilât ve vazifelerini gös- | teren kararname Teşrinievvelin 15 inde yüksek tasdika sunulacak ve bir iki gün sonra da tedrisata başlanacak» ır. Büyük gayeler güden bu müessese hakkında alâkadar ve Salâhiyet sahibi bir zat bana şu izahatı verdi: İmralıyada Yeniden 120 Mahküm Yerleştirilecek Edirnede yapılan asri hapishane - de tetkiklerde bulunan Hapishaneler Umum Mildür vekili Mutahhar şeh- rimize dönmüştür, Edirne hapisha- nesine gönderilmek üzere muhtelif yerlerden 500 san'atkâr mahk m se gilmiştir. Bundan başka Imrali &- dasma gönderilecek yeni 120 mah - küm da ayrılmaktadır. e Bunların Suç İşlerken Tutulan Birçok Kimseler Mahküm Edildiler ko neşrettiği bir beyanname İle ta- kip edeceği siyaseti de anlatmış bu- lunuyor. Beyannameye göre yeni hükümet, Italya, Almanya ve Portekizde eşleri görülen korporatif teşkilâta istinat edecektir, Bu korporatif hükümetin işçilere ön büyük vadi, her işçiye iş vermek, işçiyi sermayedarlara ezdir- memek, İleride her işçiyi yapıtğı işte hissedar etmektir. ANKARA KONSERVATUVARI “— Maarif Vekâleti bu sene, An -| kara musiki muallim mektebi binası içinde bir konservatuvar Açtı, kendi- sinde büyük hizmetler beklenen bu müciteseye büyük ehemmiyet verdi ve Tirk musikisini yaratmak yolun - | ÖRilmmiş tedbirlerin verdiği netice- değerli hocaların elinde tetkik ve I e tâbi tutmak için büyük feda - M Ee yaptı , kara konservatuvarınm gayesi na, İk müziğini inkisaf ettirmektir. 4 fikrin tatbikinde kullanılacak İzeme ,başka memleketlerin müsi- . sinden almmıyacaktır. Bir iki tec Mübe geçirdikten sonra şunu kafamı- va yerleştirdik ki bizim müstakbel Türk musikisi ancak bugünkü halk musikimizin üstüne kurulduğu ve o- nun işlenmesinden vücut bulduğu za- İ man “milli musikimiz, olabilecek - tir. Maarif Vekâletinin, profesör Hin- denit tarafından verilen rapordan ti. © ham alarak, verdiği ilk karar, köy Türkülerimizi söylendikleri yerlerde ve hakiki şekilleriyle zaptetnek s0n- ra onların üzerinde bilgi ile işlemek olmuştur . Yarınki milli musikimiz, bugünkü halk musikisinin Türk ruhundan ko- pan temeline dayanacaktır. ip ÜÇ ŞUBE “Ankara konservatuvarı üç büyük Şubeye ayrılmıştır & 1) Opera kısmı, 2) Temsil kısmı, 3) Orkestra kısmı. Tahsil müddeti altr sene olan bu orta mektep mezunu tale- beler almacaktır. Bugüne kadar ha - Tiçten müracaat edenlerin sayısı 20 dir. Fakat musiki muallim mektebi nin müstait talebelerinden ayrılan bir bu kadar talebe ile ve daha mü - racaat edeceklerie talebe adedinin 50 - 60 1 bulacağı tahmin olunmakta- ji ür. kısmına ayrılan talebeler İ yatrosunun kıymetli elemanlarından y i halk musikisinden doğacak ve ilmi metodlarla islenecek olan yarmki müziğin elemanları olacaklardır . Orkestra kolu, bilhassa musiki mu- Yalnız Almanyanm değil, dünya - bın en tanınmış âlimlerinden olan Berlinde Martin Luther hastanesi © başdoktoru Profesör Munk, şehri - © mizdeki tetkikleri ve konferansları” nı bitirmiş, dün akşam memleketine dönmüştür. Bir muharririmiz Pro - fesör Munk ile hareketinden evvel konuşmuştur. Bu maruf profesör demiştir ki: — Türkiye ile Almanya arasındaki dostluk yalnız bir silâh arkadaşlığı neticesi değildir. Almanlar, kendi mukadderatını kendisi tayin eden her © millete karşı derin sevgileri, say- gıları vardır. Türkiye ise bu çeşit “milletlerin önünde yürüyor. Memle- ketinizi yeni tanımıyorum. Türkiye © hakkında çok şeyler okudum, bilhas- &a Türklerle arkadaşlık yaptım, fa- bu seyahatimde eski okudukla- ğer ve gördüklerimden çok daha “fazla şeyler öğrendim San Me 5 allim mektebi talebelerinden teşkil olunmuştur. Zira bu talebeler ;bu sa bada senelerdenberi yetiştirilmekte - dirler . TEMSİL ŞUBESİ Bugün için hâlâ yegâne tiyatro mektebi olan Darülbedayi, iyi ve kö- tü taraflariyle bir yana bırakılırsa, memleketimizde temsil san'ati namı- na iftihar edebileceğimiz hiç bir mü. essese yoktur , Ankara konservatuvarı içinde bir de temsil şubesi açmakla bü büyük ihtiyaca cevap aramak kurarmı ver- miş bulunuyor. Maarif Vekâleti İstanbul Şehir Ti- istifade etmeyi Vüzumilu görmüş ve konservatuvar için Ertuğrul Muhsi- nin yardımmı temin etmiştir. Ertuğrul Muhsin yarm Ankaraya gelecek ve ayın altısmda yapılacak o- lan ilk seçme imtihanında hazır bu - lunacaktır. Tiyatro kısmın en mü- him derslerin! Ertuğrul Muhsin der - uhde edecektir. Ayni şube için Avrupadan çok ta- nmmış bir san'atkâr da getirtilmek- tedir. Alman mütehassısı Ebert, bi bassa tiyatronun nazari . kısımların- da ders alacak ve mutlaka, en değerli uzuvlarından. biri olanak tır. ANKARA KONSERVATUVARI- NIN DİĞER MUALLİMLERİ Konservatuvar için şimdiden yardı mı temin edilen hocaların büyük bir kısmını Türkler teşkil etmektedir . Türk ruhunun dili olan Türk mu-| #ikisinde, çocuklarımızı Türk san'at- kârlarmm o karşısma oturtmakteki zarureti Maarif Vekâleti çok iyi his. | setmiş bulunmaktadır. Fakat teknik bakımından garp san'atkârlarndan istifade etmek te ayni derecede bir zaruret sayılmaktadır . Konservatuvarın Türk hocaların - dan Hasan Ferit, Necdet Remzi, Ne- cil Kâzım, Ali Cemal ve Ferhunde Cemalin isimleri başta geliyor. Ya- bancı memleketlerden gelecek hoca- ların kat' listesi henüz tesbit olun - mamıştır . Doktor Munk Türkiye İçin Diyor ki: “Türkiye Çabuk Dirilmiş Memleke- tiniz Modern Müesseselerle Dolu,, — Ankarayı nasıl buldunuz? Tıp müesseselerini gezdiniz mi? — Bu kadar sene istibdat altımda, karanlıklar içinde kalmış olan bir| milletin bu kadar az bir zaman zar- fında pek büyük işler başarması, hepsinde de muvaffak olması-hay - retlere değer. Ankarada ilk göze çarpan şey Büyük Şefinizin ve mil - letin ilerleme yolundaki gayreti ve çalışmasıdır. Türkiyede her şey plân dahilinde yapılıyor. Şimdiye kadar bircok ye- ni yapılmış şehir gördüm, fakat bun lardan hiçbiri Ankaraya benzemi - yor, hiçbiri Ankara gibi usul ve plân dahilinde yapılmış değildir. Hastane lere gelince; onlar da çok mükem - mel, çok modern doğrusu. Türkler çok yaman şeyler, çok iyi şeyler ya - ratmışlar, çok çalışıyorlar. Ankara- da nümune hastanesile hıfzıssıhha enstitüsünü çok mükemmel buldum. Eskiden bana, bu kadar yorul « » hi içinde balıkçılıktan, zeytincilikten ve üzümcülükten anlıyan kimseler de bulunacaktır. o Ayrıca Ödemişte de zirai bir hapishane açılması karar - laştırılmıştır. Hapishaneler Umum Müdür muavini Mutahhar bugünler de Zonguldağa giderek Adiiye Ve - kületi tarafmdan satım alman maden ocaklarmda (tetkikler yapacaktır. Bu ocaklarda çalıştırılacak olan 500 kişilik ilk mahküm partisi bugün * lerde Zonguldağa gönderilecektir. Fındık İçin Yeni Fiyat Geldi Almanya İç Fındığa 72 Kuruş Fiyat Koydu Almanyadan şehrimizdeki alâka - darlara, iç Giresün ( fındıkları için Alman fındık ithalât dairesinin sif Hamburg 72 kuruş fiyat koyduğu bildirilmiştir. Fiyat iyi olduğundan Almanyaya yakında mühim miktar - da fımdık ihraç edileceği umulmak - tadır. Bundan başka İngilterede fındıklarımıza 71:472 kuruş“ fiyat vermiştir. — ..—. lândaya da mühim miktarda Tındık gönderilecektir, Üç Kaza Dört Kişi Yaralandı Bi- rinin Parmakları Kesildi 1 — Evvelki gece saat 3de Şişli- den geçmekte olan şoför Arifin ida. resindeki 1795 numaralı otomobil sütçü Halilin merkebine çarpmış ve merkebi ile sütçü Hali ağırca ya- ralamıştır. e Otomobil içinde bulu - nan 12 yaşlarında Süzan da sarsin- tıdan yaralanmıştır. Yaralılar Bey- oğlu hastanesine kaldırılmışlar suçlu şoför de yakalanmıştır. 2 — Şoför Selimin idaresindeki 21 numaralı Edirne kamyonu Gülhane Parkı önünde Yaşar oğlu Mehmede çarpmış ve ayaklarından tehlikeli surette yaralamıştır. Yaralı Gül - hane hastanesine kaldırılmış, Suçlu şoför de yakalanmıştır. 3 — Dün saat 10,30 da Külrçalide Konservatuvarm önünde 1007 nu - maralı vatman Ömerin idaresindeki tramvay arabasmdan yere atlamak istiyen 12 yaşlarmda Tahir tramYa- yn altıma düşmüş ve ayak parmak - ları kesilmiştir. Zavallı çocuk der - hal Etfal hastanesine kaldırılmıştır. — -- —————— muş bir milletin derhal yıldırım gi bi harekete geleceğini söyleseydiler, kat'iyyen inanmazdım. Fakat bugün İ Türkler buna muvaffak olmuslar - dır. Yeni Türkiye eskiyi tamamile bırakmış, her sahada yeni işler, Yeni yollar üzerinde ilerliyor. — Burada gerek üniversitede. E#- rek diğer müesseselerde çalışan bir gok ecnebi profesörler vardır. Bunla. rm bazıları (o Almanyadan ayrimiş kimselerdir. Bunları tanır misiniz, ilmi kıymetleri hakkındaki kanaati - niz nedir ?, — Memleketinizde birçok yerler » de bu vaziyetteki profesörlerle kar - şılaştım. Bunların ekserisini Alman- yadan tanırım, Bunlar Almanyada İ- lim sahasmda iyi nam kazanmış ms- ruf profesörlerdir. Kendilerinden çok büyük istifade- ler temin edilir, Çünkü kendi saha- larında bakikaten mütehassıstırlar, Dünkü mühakemeden biri: Kendisine lâf attığı iddia edilen Na zire ve suçlular mahkeme huzurunda Dün pazar olmasına rağmen, kanun mucibince Ad- liyede nöbetçi kalan birinci ceza ve dördüncü sulh ceza mahkemelerinde cürmü meşhut suçlarının mahke- melerine bakılmıştır. Her iki mahkeme geç vakte kadar çalışmış ve otuzdan fazla cürmü meşhut davasına bak- mışlardır. Dün görülen davalar Eyüpte Hüseyin isminde birisi 2- lacak meselesinden dolayı Ramazan ismindeki bir şahısla kavgaya tutuş” muştur. OPaçacılık yapmakta olan Ramazan bu sırada bıçağını çekmiş ve Hüseyinin Üzerine saldırmıştır. Hüseyin de kendisini müdafan etmek maksadiyle eline geçirdiği bir odun- la mukabelede bulunmuş ve iki mil- tecaviz biribirine girmişlerdir. Bu oradan: geçen İhtiyat subay- Sahri hor ikisini va kahirmek zabıtaya, teslim etmiştir. « Düe Yaplıkt mühakehle Beticesin- de Ramazan dört gün hapse mahküm edilmiş, Hüseyinin de 13 lira para ce- sı vermesi kararlaştırılmıştır . SÖZ ATMIŞ Nazire İsminde bir kadına söz at - maktan suçlu Reşat ve Hüsnünün muhakemelerine de dün bakılmıştır. Her iki Suçlu söz atmadıklarını iddia etmişlerdir. Mahkeme Hüsnünün be- raetine, Reşadm da tevkifine karar verdi. Yalnız Reşadm yaşı küçük gö- rüldüğünden nüfus kaydmm çıkarıl- ması ve bunun tahkiki için muhake- mesi başka güne bırakıldı . DAYAK ATMIŞ Belediyenin Kimsesizler Yurdunda yatmakta olan Süleyman isminde bi- risi, Filip adında bir sütçünün dük - kânınâ girmiş, fakat bu sırada dlik - kâna gelen Filip, hırsızlık yaptığın iddia ederek çocuğu bir güzel döv - müştür. Mahkeme çocuk #leyhindeki! suçu sabit görmemiş ve sütçü Filipi| din tabkir cürmü sabit görülmemiş, fakat sarhoşluktan üç gün hapsine karar verilerek derhal tevkif edil - miştir . Fatihte Kâmile isminde bir kadınm. elinden çantasmı alarak kaçmaktan suçlu Ahmet Oğuzun cürmü sabit görülmediğinden kendisinin beraeti - ne karar verilmiştir , Riza isminde birisi Eyüpte Nurinin kavun sergisinden hırsızlık, yaparken Yakalanmış ve. De karar 3 pişir. Şimdi lacaktır me tevkifi. döş soru - Bir Günde İki Cinayet Oldu Kendisine Verilmiyen Kızın Kardeşini Vurdu 'Tahtakalede kız alıp vermek yü - zünden dün bir cinayet Olmuştur, Kundakçı hanmda oturan Malatyalı Ali bir müddettenberi koltukçu Ah - met isminde birisinden Raso kızkar; deşi Ayşeyi kendisine vermesini İs- temektedir, Fakat koltukçu Ahmet Malatyalı Alinin bu isteğini daima reddetmektedir. Nihâyet dün koltuk- çu Ahmede rastlayan Ali, tekrar Ayşeyi kendisine vermesini bildir - miş, fakat gene ret cevabı almca bıçağını çekerek Ahmedi kalçasm - dan âğır surette yaralamıştır. Yara- lı derhal Cerrahpaşa hastanesine, 16 lira para cezasına mahküm etmiş-| kaldırılmış, suçlu da kaçarken kanlı tir. YANLIŞ GELMİŞ Zeynel ve Mahmut isimlerinde iki İranlı memleketlerine gidip gitme - mek meselesinden kavga etmişler, sonra da barışmışlardır. Fakat Zey - nelin Mahmudu bıçakla yaraladığı iddin edildiğinden dün bu davaya da bakılmıştır. Mahkeme suçu cürmü meşhut hükümlerine dahil görmemiş ve müddeiumumiliğe iade etmiştir. DİĞER DAVALAR Sarıyerli Mehmet sarhoş olmuş, İzzet adında birisini tahkir etmiş ve dün davalarma bakılmıştır. Mehme - EE Hava bugün de dünkü ibi geçecektir. Yağmur yağmak ihtimali vardır. Dün hava taryiki idi, Sıcaklık dışarıda 10, içeride 18 kaydedilmiştir. bü- har tazyiki 11,7 ve rütubet te yüzde 72 olmuştar. Memlekette hava Anadolunun şark tarafları yağışlı ve ka. | ğer mıntakalarda hafif esecekür. Rüzgirlar buralarda kuvvetli di-| yerlerde yağmur ihtimali yoktur. palıdır bıçağile birlikte yakalanmıştır. OTEKI CİNAYET Bostancıda, İçerenköyünde otu - ran Ibrahim ile gene ayni köy sa - kinlerinden doktor oğlu Mustafa &- rasında trenden eşya çikarmak me- selesinden kavga çıkmıştır. Bu s1 - rada Mustafa bıçağını çekmiş, İbra- himi başından ağırca yaralamıştır. Fakat vak'a yerinde bulunan Tbrahi- min kardeşi Ali Rıza da kardeşinin vurulmasından müteessir olarak Mus tafayı kalçasile başımdan ağırca yart lamıştır. Yaralılar hastaneye kal - dırılmiş ve suçlu yakalanmıştır. m Bugünkü Hava : KAPALI 10 uncu ay 1355 m 5,17 — İmskk: Yatsı: Diğer General Frankonun işçilere karşı bu derece cömert davranamsının s6- bebi, Madrit hükümetini sarsmak ve © hükümeti tutan unsurları dağıt - maktır. Çünkü Madrit hükümtel bir işgi hükümetidir. Bu hükümet Mad- rit içinde sıkışmış ve görünüşe göre tehlikeli bir vaziyete düşmüştür. Fa- kat hükümet başındaki o unsurlarla beraber kat'i bir müdâfaada bulun- mağa Ve uzun bir muhasaranin bü- tün zorluklarına dayanmağa azmet- miş bulunuyor. Böyle bir sırada mu- kabil taraf işçilere iş ve refah va- dederek müdafaayı tefessilhe uğrat- mayı düşünmüş ve General Franko neşrettiği beyanname İle bu gayeyi istihdaf etmiş görünmektedir. Hâdiseler bunun bir tesiri olup ol- mıyacağını gösterecektir. General Franko, hükümetinin Papalık maka- mı ile bir konkorda yapacağını söy- lemekle İspanyadaki katolik unsur- ları tatmin etmek istemiş, harici si- yasetini anlatırken her devletle dost yaşıyacağını, ancak Sovyetik hükü- metlerla - temastan © uzaklaşacağını anlatmıştır. Göneral Franko, harici siyasetine hasrettiği bu sözlerle, İspanyanın mukadderatiria “hâkim olduğu tak - aeiirmenrmemlenre — rez m: dost olacağına açıkça işaret etmiş oluyor. Faşist Ispanya her şeyden evvel kendisine yardım eden ve is- yânın muvaffak olmasına saik olan devletlerle dost olacaktır. Bu yüz- den Avrupadaki faşist cephe kuvvet» lenecek, ve bu yüzden birtakım muva” zeneler © bozulacaktır. Bunların ei mühimmi Akdeniz muvazenesidir. p Bu muvazenelerle bütün Avrup& da alâkadar olduğu için İspanya hâ- dizeleri, bundan böyle daha büyük bir dikkat ve alâka ile karşılanacak- tır. Ömer Rıza DOĞRUL Elişleri Ticaret Odasındaki Eşy: Ankaraya Yollanıyor i ze 29 Birinciteşrinde Ankarada açıla cak olan Ev ve Elişleri sergisi için! Ticaret Odasında biriken nümunelefi ve gönderilmeğe başlanmıştır. Sergi va ye Güzel Sari'atlar Akademisi de 18 şube üzerinde iştirak etmektedir Bundan başka Kızılay Cemiyeti Kaf bir dınlar derneği İle muhtelif san" iz mektepleri sergiye çok güzel elişi göndermektedirler. Kunduracılar di 164 muhtelif çeşit te kundura nilmus Bil nelerile Sergiye iştirak etmektedir i ler. BIRKAÇ B SATIRLA B ehrimizde bulunan Gümrük Galatada yapılacak yeni yolcu ye Mer iye mappal obmüiktedi yü