12 Şubat 1937 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

12 Şubat 1937 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

CE NUPD Yazan: MUMTAZ FAİK Cenup hududunda -işliyen trenin mânası No. 32 Derbesiye İstasyonunda beş on dakika içinde gördüklerim Tren hazır, Istasyon Mirine veda ederek vâgöna atlıyorum. Vagon âdeta su- reti mahsusada benim için takılmış) gibi. Fakat bir nokta var ki, O da ben olsam da olmasam da bu vagon buradan hareket edecek. Kimbilir, kaç defa bu vagon şimdiye kader kimsesiz, öksüz bir halde buradan kalktı ve gitti. Kos koca vagonda yapayalnız se yahat ne de fena oluyor. Ben emi- nim ki, demin bekleme salonunda gördüğüm şilteli, ibrikli testili ve © salıncaklı aile de üçüncü mevkide yapayalnız seyahat ediyor. Kimbi - lir belki şimdiye kadar karşıdan karşıya salıncağı kurmuşlardır bi - le, Bu trenin hikmeti vücudü nedir? “İki sazt zangır zangır tütriyerek Bir kadının 39 altını çalındı Paralar Gömüldüğü Yerde Bulunamıyor! Kasımpaşada garip bir define hır- sızlığı vakası olmuştur: Aldığımız malümata göre, vakanm tafsılâlı şudur; Kasımpaşada “Hacı Hüsrev mahal- lesinde 34 numarada Firdes isminde bir kadın oturmaktadır, Yaşlı bir kadın olan Firdes, öteden. beri biriktirmekte olduğu paralırla dördü kulplu, 35 şi de kulpsuz olmak üzere 38 altın lira yapış ve bunları evinin bahçesindeki bir köşeye göra- nüştür. Bu gömme işinden sonra aradan günler, haftalar geçmiş, nihayet dün, kadma altı lira kadar bir para lâzım gibi başlıca kaçak o merkezlerinden biri değil miydi?. İstasyonu bir kolaçan ettim. Va - gonlar dolusu hububat vard. İşte © zaman csnup treninin niçin işledi ğine dair, Mardin istasyonunda hel ledemediğim musmmanın anahtarı - ör buldum. Bunlar Suriyenin hubu- batı idi. Ve bü tren vasrtasile Ha - lep tarikile bütün iç Suriyeye sev - TAN Fenerler idaresinin alınması mukavelesi - imzalanıyor Selâhiyetli murahhas'ar bugün- lerde şehrimize gelecekler Fenerler İdaresinin satın alınması hakkındaki satış mukavelesi i yakında imzalanacaktır. Maliye Vekâletinin bu iş için yapmak- ta olduğu tahkikat bitmiştir. Bugünlerde idarenin Paristeki mer- kezinden gelecek salâhiyetli murahhaslar Ankaraya giderek Ma- liye ile kat'i müzakerelere girişeceklerdir. Şimdiye kadar yapılan müza- kere para meli Üniversitede Yeniaçı'acak mek üzere Adliye Vekili Şükrü bir anlaşma temin edilmiştir. Enstitüler Pazarlık işindeki ihtilâfı hallet. Yüksk tedrisat umum müdürü Ce- Saracoğlu hakem tayin edilmiş- tir. Şükrü Saracoğlunun hakem. liğile bu noktanın da halledile- kolunuyordu. dr. İşte ondan dolayı böyle garip bir vaziyet hâsü oluyordu. Hattı biz muhafaza ediyoruz. Fransız şirketi işletiyor ve Suriyeli çakçılığı da kolaylaştırabileceğini ayrıca isbat etmiye hâcet var mı?. 'Derbesiye gelinciye kadar bu nokta yı halledemedim. Çünkü bu kadar | hastası olan tren değil ya otobüs ve| hattâ dört tekerlekli yaylı araba| kalksa zarar eder. Fransızlar şan olsun diye zararına mi bu hattı İş - letiyorlar? Söylendiğine göre Türk treni Di- yarbekire varmadan evvel, bu ml © çök kazânıyormuş. Sade Mardinin| değil, belki Diyarbekir havalisinin! mahsulleri bile bu hata taşınıyor - muş, fakat tren Diyarbekire ulaşın câ, gerek emniyet ve gerek ucuz - Yuk bakımından herkes bu yeni hat tı tercih etmiye başlamiş; Ve cenup r genebi hattı pahalı, Üeretlerile bir, lüks olmuş. İşte ben maalesef; bu lüks trenle seyahat ediyorum. Derbesiye... , Detbesiye hakkmda yegâne bildi- ğim şey buranm karpuzlarınm meş hur olması idi. Gece yarısmdan bir © İki sart sonra tren İstasyonda dur- duğu zaman ilk işittiğim ses te kar- “karpuz, iyi karpuz Pencereyi açtım ve baktım: Bura- dâ karpuzdan daha fazla şeyler var © dı. Başları garip kırmızı serpuşlu, © baki elbiseli birçok Suriye askerleri, | © Fransiz askerleri, Akelli, maşlahlı! © Araplar, trene doğru akm etmiye baş! © lamışlardı. Ben kendimi Türk topra! © ğında bildiğim için bu manzarayı birdenbire yadırgadım. İçime garip © bir his çöktü. Bizim toprağımızda © bizim içimizde bu yabancı askerle - © rin ne işleri vardı.?.. Bereket versin “trenin boyunca iki iri Türk neferi- hin, omuzlarında süngülü mavzer - ler olduğu halde muntazam adımlar la devriye gezmesi yüreğime $u serp ti. Ben artık yabancı askerleri ya - 'bancı tebaayı seyretmeyi bırakmış © gözlerimi bu kahramanların Üzeri - ne dikmiştim. Bütün bakışlarım on larm “sol, sağ, sol sağ, ,, yürüyen o muntazam adımlarında İdi, © — Birdenbire aklıma trenden inmek — geldi. Trenimiz burada bir geyrek- ten fazla duracaktı. Ve hattâ taka- cağı vagonlara göre zuhurat kabi - “dinden bu müddetin biraz daha uza- ması da mümkündü. “© Gara indim. Ve etrafı dolaşmıya başladım." İstasyon bizde idi, Fakat “istasyonun hemen arkasına bir kan © bur gibi tel çevrilmişti. Buradan © ötede Suriye hududu başlıyordu. Şe hir hiçbir hudutta görülmiyecek gi © bi bir manzara arzediyordu. Suriye > evlerile bizim evlerimiz âdeta biri - birine geçmişler ve kenetlenmişlerdi. Yıldızların ışığı altnda biraz açılar o karanlıkta farkettiğim manzara bu “idi. İstasyonun ışığında, onların ta- — rafında bir dükkân açıktı. Bu dük- kün bu saatte ne İş yapardı âca - © ba? kaçak... Şüphesiz © Suriyeden bu tarafa yapılan ka - — çak sevkiyat oyetişmiyormuş gibi, “bizden bu tarafa geçen yolcuları da İmrendirmek ve biraz iye mal satın almı tahrik etmek için Derbesiye evvelce de yazdığım açılmıştı... Za.|ta Bir misal zikredeyim: Bir altın kaçakcısı Mardinden trene biner ve Derbesiyede hiçbir kontrola tâbi ol madan, altınları pekâlâ Suriye te- baasından birisine teslim edebilir, Bu gayet kolay ve hem de tehlikeli ol - mıyan bir iştir. Yalnız kaçakçılığın tren parasmı ödemesi ve kâr bırak- ması lâzımdır. Kaçakçıların bu usu- le müracaat edip etmediklerini bil - miyorum, fakat mümkündür. İkinci misaj: Derbesiyenin Suriye tarafında oturan Suriye tebaasından birisi, birçok yükte hafif, pahada a- gir eşyaları, meselâ ipeklileri trene yükler ve yolda muayyen bir yerde bizim hududumuzda bekliyen kaçak çılara atar, Hattâ Kaçakçıların re geçtikten bir müddet sonra bu malları almaları da mümkündür. Amma diyeceksiniz ki, kaçakçılar trenden mal atacakları yerde bunu karşıdan da yaya olarak veya mer- keplerle getirebilirler... Fakat bu taktirde karşıdan gelen adamlar trenden çok yavaş yürüdükleri için, devriyeler tarafından görülebilir... İşte cenup treninin bu gibi gayet âşikâr mahzurları Yardır.. Derbesiye garında dolaştığım z8- man bütün bunlar şimşek gibi ak - imdan geçti. Kimbilir, belki doğ -| ru, belki de yanlış... Sonra o meş | hur karpuzlardan bir tane alarak vagona döndüm... Vagonum, beni Mardinden buraya | kadar yalnız taşıyan vagonum hay - Hi kalabalıklaşmıştı. Uzun kalıplı fesli birkaç Arap, bir kompartima - nı doldurmuş, karpuz kesmiş pide yiyorlardı, Şurada başı akelli, maşlah lı, siyah sakalı, kırmızı merkuplu birisi oturuyordu. Beri tarafta bir genç kafasını kanapenin yastığına dayamış kes - tirmiye çalışıyordu... Ben de yerime geçtim ve nihayet kalktık. Tren mütemadiyen zangırdıyor, ben uyumıya çalışıyorum... Derken karpuz bir tarafa ben bir tarafa git tik. İçim geçmiş... ii Nekadar uyudum bilmiyorum. Tren durdu: Resülâyin! Burada İneceğim ve bir iki gece kalacağım... Bu Yıl Gelecek © Seyyah Vapurları Bu yıl limanımıza gelecek seyyah vapurlarının listeleri Belediye Turizm wiüdürlüğüne bildirilmiştir. Bu liste. lere göre, 24 şubatta Roma, 25 mart- ta MU Doka, 26 martta General Fon 20 nisanda Arandora İstar, 22 nisanda General Fon İstopen, 29 nisanda Mil Voka. 17 mayısta Gene- ral Fon İstopen, 20 temmuzda Roma, 43 ağustosta Mil V ka ve 30 eylülde 'Orhadas vapurları gelecektir. Bunlardan 29 nisandz ve 17 mayıs. Mudanyaya da uğrayscaklardır. Cenup hududu temdit edilirken ve mukavele yapılırken Fransızlar bu hatlardan istifadeyi şart koşmuşlar ler istifade ediyor. Bu hattın, ka - gelecek vapurlar birer gün için| olduğu için gömdüğü tiralardan birini çıkarıp bozdurmak istemiş ve bahçe nin o köşesine giderek kazmıştir. Firdes, bütün araştırmalarına rsğ- men paraların bir tekine bile rastgel. memiş, gömdüğü yeri unuttu zannile oraların altmı üstüne getirmiş, fakat bip türlü liracıkları bulunamamıştır. Bu vaziyet karşısında deliye dönen kadıncağız soluğu polis karakolunda almış ve başına gelenleri anlatarak Muhiddin isminde birinden şüphelen- diğini söylemiştir. Zabıta, bunun üzerine Muhiddini a- ramış, bulmuş, sorguya çekmiş, fa - kat Muhiddin, bu işten katiyyen hâ. berdar olmüdığını anlatmıştır. Zabıta, şimdi bu esrarlı define hi- kâyesinin içyüzünü meydana çıkar - makla meşguldür. Harap kalan Eski eserler “Eski esörlerin korunma işt bir müddettenberi belediyelere bırakıl. mıştır. Bununla beraber Istanbulda Müzeler idaresi de bu işle bilhassa a- ilâkadar olmaktadır. İ Fakat, bu işin belediyelere verildi. ği günden bugüne kadar epeyce bir zaman geçtiği halde esaslı bir hare. İket görülmemesi, Müzeler idaresinin yazarı dikkatini celbetmiştir. Bunun üzerine son fırtına Ve yağmurlardan çok harap olan Dolmabahçe, Çarş kapı, Nişanca karakol üile Üniversi- te karşısındaki sebillerin harap hali. ni gösteren birer fotoğraf çektirilmiş, altma lâzım gelen İzahat verilerek Müzeler idaresi tarafından Maarif Vekâletine gönderilmiştir. Eski eser- ler işile bundan sonra siki şekilde meşgul olunacaktır. Esasen Maarif Vekâletinin 937 yılı bütçesine bu işler İçin tahsisat konul- maktadır. Maamafih Vekâletin bele- diyeye de taallük eden bu mesele hak. kında lâzım gelen teşebbilslerde bu - lunacağı anlaşılmaktadır, Deniz Mevzuatı Bir Araya Toplanıyor Deniz mevzuatın! bir araya topla » mak için Iktısat Vekâleti Tarifeler müdürü Bürhaneddinin riyaseti al . tında Deniz Ticaret direktörlüğünde çalışan heyet, birkaç güne kadar işi- ni bitirecektir. Heyetin hazırlayacağı projeler Iktısat Vekâleti tarafından da tetkik edildikten sonra bütün de- niz mevzuati için yeni bir kanun çi- karılacaktır. DENIZ ADAMLARININ VAZİFE ve MESULİYETLERİ Deniz adamlarınm vazife mesuli. yetlerini tayin etmek için İktisat Ve- kâleti tarafından hazırlanması düşü- İnülen talimatname için hazırlıklarda bulunulmaktadır. Bunun için Avrupa- daki deniz talimatnamelerinden isti, fade edilmektedir. Bu talimatname i- le gemilerde çalışan kaptan, zabitan, çarkçı ve mürettebatların muhtelif vaziyetlerde ne gidi mesuliyetleri ha» iz oldukları tesbit edilecektir. Bu süretle ötedenberi bazı İhtilâflara se- bebiyet veren gem! adamlarının caliş. ma tarzları kat'i bir gekle girmiş © İlacaktır. ceği muhakkak görülmektedir. Haziran başından itibaren Fe- nerler İdaresinin hükümete ge- geceği muhakkak addediliyor. Sanayi birliği Onuncu yılını Kutlutuyor Sanayi Birliği yakında Kuruluşu - Bun onuncu ydönümünü büyük ms- ras'rnle kutlulayacaktır. Bu merasi » A ait programı hazırlamak © üzere dün Birlikte bir içtima yapılmıştır. | Bi:dan başka, Birlik, on senelik (a. sliyetl hakkında de bir broşür hazır. | lavaktadır, Merasimden bir gün ev! vel bu broşürler neşredilerektir. Ssnayi Birliği idare heyeti dün ayrı bi: toplantı yapm'ş ve sanay* kontrol kanunu hakkında bazı görüşmeler yaparak Vekklets “artedilmek Üzere | bir dilekçe haztr'ümişteri Vapurlar için mukavele imzalanıyor Mukavele Nüshaları Dün Son Defa Gözden Geçirildi Deniz Yolları idaresi için Alman - yanın Krup tezgâhlarına iki partide #smarlanan 13 vapura sit sipariş mu” kaveleleri hazırlanmıştır. Mukavele nüshaları,dün Alman fabrika mü. messillerile Deniz yolları erkânı ara- sında son defa gözden geçirilmiştir. Mukavelenin bugün imzalanması kuv velle muhtemeldir. Mukaveleye göre, vapur bedelleri on senede müsavi ole” rak ödenecektir. Almanlar bu para - ları memleketimizden tütün, fınılıs ve diğer mahsulât ile çekeceklerdir. Bu işe ait takas usullerinde de anlaşma yapılmıştır. İlk parti olarak bundan dört ay evvel sipariş edilmiş olan altı! vapurun ikisi Almanyada tezgâha konmuştur. Diğerlerinin de bazı par. çaları hazırlanmıştır, Yeni 1amurla nan yedi vapur da derhal tezgâha Ko- nacak ve iki sene sonra 13 vapur de- niiz yollarma teslim edilmiş buluna caktır. Ina ait meseleler hakkında hâlâ Maliye | rilmiştir, vat, Üniversitede yeni açılacak ensti. tülerin ihtiyaçları üzerinde tetkikat- ta bulunmuş, Güzel Sanatler Akade- misinde Profesör Dessaverden Akıde mi ibtiyaçları hakkında izahat almış- tır. Cevat, tiyatro mektebi için çalış - malara devam edilmekte olduğunu, imtibanların marta kadar bitirilece - gini, bilhassa kiz talebeye fazla e- bemmiyet verildiğini söylemiştir. Yüksek ve orta tedrisat müdürleri Cevat ve Avni ayni zamanda gelecek tedris yılı için alınacak tedbirlere ait tetkiklerine devam etmektedirler, Bina ve Arazi Vergileri Hakkında Bir Tamim Bina ve arazi vergileri belediyele- re geçtiği halde bazı valilerin, hattâ defterdarların gerek bu vergilere, ge. rek bu vergilerin masraf ve tadilâtı. Vekâletine müracaat ettikleri ve bu suretle işleri lüzumsuz yere müşkülâ- ta uğrattıklar! görülmüştür. Tü Ambereden ittim defterdarlıklara gönderilen bir ts- miimde badema bu gibi yanlış mua melelerle uğraşılmaması bildirilmiş tir. Şehir meclisi Top'antısı Şehir Meclisi, dün, Tevfiğin başkan uğında toplanmıştır. Iki gün evvel ö- sen Sadettinin ailesine meçliş Benna iki mümeesilin taziyette . bulun nası kararlaştırıldıktan sonra Beykozda Sultaniye çayırında müştail maddeler tesisatı yapan Ingiliz Şel kumpanys- ına ait mukavelenamenin tadili bök- kındaki beledişe riyaseti tezkeresi 0. | kunmuştur. Bu tadilât arasında ha » vadan İransit suretile geçecek vasi talara verilecek malzemenin resmdsn istisne edilmesi gib! mühim bir kayıt bulunduğundan tezkefenin kavanin mülkiye ve Iktısat encümehleri tara- fından ayrı ayrı tetkik edilmes. mu » vafık görülmüştür. Tekaüt maaşları için bütçede 40979 Ilralık - münakale yapılması hakkındaki Dahiliye Ve - köleti tezkeresi Bütçe öncümenine gönderildikten sonra pazartesi içtima edilmek üzere toplantıya nihayet ve- VİLAYET ve BELEDİYE Bir İsim İltibası Gümrük komisyoncularmdan 1? mirli Ziya Septekin, bize gönderdiği bir mektupta, birkaç gün evvel Bey- oğlunda kumar oynarken yakalanan. lar arasında İsmi geçen gümrük ko- misyoncusu Ziya ile kendisi arasında hiçbir alâkası bulunmadığını bildir - mıztir. Mezbahadan Kazanç Vergisi BUTÇELERİ Şehir Meclisi bütçe encümeni, be » lediyeye bağlı mülhak bütçe ile ida. re edilen müesseselere ait bütçelerin 12-2.937 Berberler n€ istiyorlar ? Ondülâsyon Makinele ri Hakkında Dün Bele diyeye Müracaat Ettiler Berberler, ondülâsyon makinede” hakkında hazırlanan yeni talimstni me münasebetile yeni bazı dilekleri bulunmuşlardır, Berberler cemi reisi lamail Hakkı ile berberler mek tebi müdürü İhsan, dün belediye Tİ“ | yaseline bir istida vermişler ve rij#” setçe bu istida meclis encümenleri" havale edilmiştir. Ismati Hakkı Ihsan berberlerin bu talimatname h#X kındaki dileklerini dün, ayrıca mecif | encümehlerine de anjalmışlardır. Aldığımız malümata göre, berbef” ler, bilhassa tiç noktaya temas etm te ve bu üç esasin yeni talimatna de yer bulmasını istemektedirler. “Bunlardan birincisi ondülâsyon maf) Kineleri, nekadar fennf olursa olsu hü makinelerin sahiplerinde birer if tisas vesikası yoksa makinelere ist male salih olduğuna işaret edecek © lan damga vurulmaması. İkincisi, müfredat programı Mes * rif Vekiletince de tasdik edilmiş © lan berber mektebinde esasan ondü””| lâsyon için ayrı bir kurs olduğundül bu makineleri kullanacakların behe * mehal bu kurstan birer ihtisas kası almaları, / Uçüncüsü, bu vesikayı hâmil olan *” larin munhasıran berberler mektebi”) de imtihana tâbi tutulması, fakat im tihan heyetinde kurs talim heyetin * den ayrılacak müallimlere belediye “İİ den gönderilecek bir doktorla o İF fen memurunun da iltihak etmesi. © Berberlerin ondülâsyon mak'nelefi. talımatnamesi hakkımdaki bu dilek” ierinden mühim bir kısmının kabul Sileceği zannedilmektedir. ' Yalıköy Su Şirketinin vaziyeti Kadıköy su şirketine, membalarM | da filtre tesisatı yapması için verildö miihlet bitmiştir. Fakat, mukaveleni feshi cihsiine gidilmiyerek, yeni bf | hal şekli bulunmuştur. Buna gör” şirkel pezarive it!barile bu yeni 4 satı yaprusyı kabul etmiştir. Satış MX susunda da gerek Nafıa Vekâleti, gö rek şirket mümessilleri prensi; its bartle mutabık kalmışlardır. Önümüs” deki mart aymda satış işi ikmal eği leceği için şirketin mukavelesine erf"| men yapamındığı bu tesinata alt farlı) İsatış bedeiine mahsup edilecektir. a a BİRKAÇ SATIRLA 1 nkara sanayi sergisinde dalya kazananlara bu Pazaf” | . genişletilmesi ve yanına si ve mektep çocukları için bir yuva * çılması kararlaştırılmıştır. # A *. ka Gündüz tarafmdan din a sam Eminönü Halkevinde dbdat, meşrutiyet ve Cümhurift — İ sir Krali Farukun doğum Yİ döntimti dolayısiyle din e rimizdeki Misir sefarsthanesinde © tetkikini bitirmiştir. Bugünden İtıba- ren vilâyet ve sonra da belediye büt- çelerinin müzakeresine geçilecektir. 18 ŞUBAT Alınmıyacak Belediye Mezbahadan kazanç ver - gisi alınmaması için hükümet nezdin. de teşebbüslerde bulunmuştu. Mesele | sebil Devlet şürasma intikal etmiş ve be- ledıye lehine bir safha arzetmeğe bş- lamıştır; bu it'harla belediyenin mas- “1 bütçesinden “Karaağaç mücsse, satma ait vergi, İsmini taşıyan mas- CUMA Bugün kava, umumiyetle bulutla ve kapa lı geçecektir. Yağış muhtemeldir. Karadeniz 'ramtakasında şiddetli esen ürgür VM en hafifleyecektir. Rüzgâr, garp tinder kuvvetle esecektir, Orsa Anadolu ve Şark vilâyetlerinde yağın kaydedilecektir, Dünkü Hava Dün, hava yağıştı ve bulutlu geçmiştir. Hararet en çok 9, en az 2, santigrat, tazrik 767 milimetre olarak teşbit edilmiştir. Rüz- Fef faslı çıkarıımıştır. gir yıldızdan saatte 20 kilometre süratle kame | resmi kabul yapılmıştır. / Hava: KAPALI ay Gün: 28 Kasm: 9 Hieri | Pe ici 01 İğ, mevzulu bir konferans vermiştir. ©