17 Mart 1937 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 10

17 Mart 1937 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 10

10 Vali Üstündağ H. Cahide Cevap verdi (Başı 1 incide) Aleyhimize halkm husumetin tahrik edi gri yin Cahit Yalçın yaptı, “TAN”, “Cumhuriyet” şam” gazeteleri Köprü hakkmda bir fıkra yazmışlardı, — Vali burada ma. lâm olan bavadisi okudu — Akşam gtzetesinde Bay Hüseyin Cahit müs. iftira ve İsnatlara yi kanunsuz vergi alırmış, diye teşhir etti. Halkım hakkı çiğneniyor, diye söy. lemek bir cürüm değil midir? Halkın rini rejim aleyhine tahrik edilmiş olmaz mı? Manevi Zehirler Mal, canm yongasıdır, derler. Meş. rutiyette Arnavutluktaki isyan, halk. tan saks! ve yum caktır, diye Üzerine çıkmıştır. Yalnız maddi zehir akıtılmaz, ma - nevi zehir de olur. Haksız vergi alı yorsam isbat etsin, Bu neşriyatı cevapsız bırakmak memleketin dahili asayişine taallük ettirmekti. Azami hassasiyet göster. mek vazifemdi.” Halkı tenvir etmeyi lâzimeden addettim. Güzel Hülya Bay Hüseyin Cahit, usulen bir frk- Taya davanarık kendisini güzel bir kaptırıyor. Kanunun hima. kendisine #iper olarak kullanı. nun böyle hareketlere si. ilmesi asla düşünülemez. “Akşamcı, nn © olduğunu herkes bilir. Kendisi gazeteden çekilirken bu. nu İlân etmiştir. Lâzimgelirse başka delillerle isbata hazırım. Geçen celsede söylenenleri duysma. muştım. Onlara da cevap vermek İs. terim. en,, tabirini kullanmış . tom, Yalnız eşkıya sinmez. Kendisi ni meydana vurmamak ta böyledir.. Bir de bana jürnalcılık isnat edi yor. Bugün en büyük idare memuru. yum. En yüksek mâdâğşi aliyorum. İk. Bâle matt olmuşum. Başka ne ikbal beklerim ? Jürnalcilik etmem. Büna müteessir oldunü;,” Hüseyin Cahidin Cevabı Bay Hüseyin Cahit Yalçın, valinin bu sözlerine şu suretle mukabele et - tu açamazdık. Sinekler ağzmıza dolar. dr! Bu gibi haller meydanda iken bele. diyeye husumet celbediyor diye baş - kasını müvahezeye kalkmak mânasız. dır. Üstündağ, havadisi tekzip etti. Yalanmış. Belediyeden daha resmi £ vukun geldi. Bu. bu da Akşam gazetesi ve Bay Hüse. ve “Ak.| İple Kumbaracı yokuşundan geç vakit aşağıya inen bir ana kız, orada bu. Tunan bir ekmek satış şubesinin önün den geçerken dükkânm içinden öl - mek üzere olan bir adamın iniltilerini ttmişler, bekçilere haber vermişler. dir . Bu esnada dükkândan iki gölge çıkmış ve istikametlerde kaçmı. ya başlamışlardır. Bekçilerin “Dur!,, seslerini duyan polisler, vak'a yerine gelirken, ayni yokuşta 63 numaralı dükkânda ekmek satıcılığı yapan Ö. merin kaçanlardan biri olduğunu görerek yakalamışlardır , Polis ve bekçiler, derhal iniltilerin geldiği dükkâna girerek facianm ma hiyetini anlamışlar ve boğazından tel le boğulmuş bir adamm yerde yat . arşısmda birdenbire şaşıra . rak sorulan suallere saçıma sapan cevaplar vermiştir. Nihayet hersey ğmda 22 numaralı apartıman kapı - cısı Bekirle beraber bu cinayeti işle. diğini, boğulan adamm hemşerile - rinden Erzincanm Kuruçay kazasın. dan İbrahim oğlu A'slullah olduğunu söylemiştir. Cinayetin sebebi, Ab. dullahın evvvelce memlekette Öme - rin kardeşini tabanca fle öldürmüş olmasıdır . Katilin suç ortağı Bekir de sabaha karşı yakalanmıştır. Tahkikata müd. delumumi muavinlerinden Ferhat el koymuştur. İsticvap, dün akşama ka dar devam etmiştir . Hatay Düşmanları... . (Başı 1 inelde) Hazne nahiyesi civarma gitmesi ta karrür eden aşiret ertesi günü yerin. de bulunamamıştır . Bütün aşiretin, çadırlarınm sürü - leri ve develeri le birlikte çöle sa - vuşturulduğu anlaşılmıştır. Hâdise o kadar telâş uyandırmıştır ki, bu milzakereyi muvaffakıyetle bitirdi « inden dolayt. bir gün evvel takdir edilen memurun tevkifine karar ve- rilmiştir . | | Evvelâ huzurunuzda birkaç de. fa tekerrür eden çirkin bir söze mu. kabele etmek isterim. Vekil de vali de kanunun himayesine sığınmayı bir kabahat imiş gibi ileriye sürdüler. Bu söz kadar mânasız ve çirkin bir söz olamaz. Kanuna sığınmayayım da yumruğuma mı güveneyim? Yoksa, eski zamanlarda olduğu gibi, kendime ütimas mı arayayım? Niçin cevap vermediğimi bir daha izah edeyi Emin olunuz ki, gerçekten üzüntülü bir mevkideyim. Cevap vermek isti - yorum. Fakat vazife hissi buna mâni olu; . Kanun, bugün Türk matbuatma bir hak bahşetmiştir. İmzasız makaleler. den muhafrirler mes'ul olamazlar. Bu bapta bir mes'uliyet kabul ediyormuş gibi sorduğunuz suallere cevap verir. sem bütün Türk matbuatınm huku - kunu çiğnemiye bir yol açacağım. Bu na hakkım yoktur, Memlekette bir sünneti seniye açmıya önayak ola - mam. "Kanuni Hakkımı Feda Edemem, Sonra hep şikâyet ederiz. kim» hak kımı aramıyor, deriz. Başkalarını müvaheze etmek kolay... Burada ka nun bana bir hak bahşetmiştir. Bina. enaleyh bu hakkı feda edemem. Yok. sa benim için sualinize cevap vermek çok kolaydı, Fakat hakkım ve vazi - fem susmaktı Dava Şişlide Görülseydi!.. Bahsolunan makale, belediye re - sini halkm husumetine maruz bıra - kıyormuş, Böyle bir teşebbüse hiç Yizum yok. Belediyeye tenkit vesilesi hazırlamak hususunda bizzat Muhid. din Ustündağnm ihraz ettiği mu vaffakıyet derecesine kimse yetise » mez. Yalnız sinek meselesi kâfi.. Bütün Şişli ve civarmm çekmediği kalma âr. Bu Anva. Şistide görülseydi ağız Boluda Zelzele Bolu, 16 (A-A.) — Evvelki gece, 140 da üç saniye süren şiddetli bir zelzele olmuştur. Zelzeleden halk 'udan uyanmıştır. Beş dakika İki uyk bir zelzele daha kayde- saniye süren dilmiştir. ———>—— olan radyo wiessesesi bu havadisi bü tün memlekete tebliğ etti. Gazeteler den şikâyet ederken ondan neye bahsetmiyor ?. Juranlcılık meselesine (gelince, yapmadım demek kolay amma inat teessüf hakikat ortadadır. Yaptığı şeye de başka bir mâna vermenin imkânı yoktur . Aradan 3 Ay Geçtiği Halde... Köprü karşılığı olarak alman pa ranın bundan sonra da cibayet edi dilerek İstanbulda “sular islâh edil. sin,, yahut “hastane yapılsm.. demek halkı İsyana teşvik etmek demek mi. dir? Aradan 3 ay geçtiği halde, çok şükür ki, İstanbulun asayişi bir da kika bile muhtel olmadı. , Cürüm Olmıyan Bir Fiil Meselesi Muharririn” bu mütalealarından sonra Avukat Hikmet Cemal söz o. larak mahkemenin tahkikat yapma. smı kanuns mugayir bulduğunu, cü rüm olmıyan bir Gil ve mahküm edil mesine imkân bulunmıyan bir şahış için tahkikat İcrasının beyhude vakit kaybetmek demek olacağını söyle - di. Belediye vekili Hâmit, gelen ce . 3 intikam hırsile bir cinayet işlendi İki Arkadaş Bir Ekmekçiyi Boğarak Öldürdüler Evvelki gece Tünel civarında Kumbaracı yokuşunda bir cina- yet işlenmiş, Erzincanlı İbrahim adında birisi, iple boğularak öldürülmüştür. Bu cinayetin tafsilâtı şudur: bez Kotillerden Bekir Romanya Hariciye nazırı Misafirimiz vilâyetten çıkarken (Başı 1 incide) giderek Vali muavinini, Istanbul Ko. mutanımı, sonra Romanya Konsolos . hanesini ziyaret etmiş ve saat 16,30 da da Olimhuriyet âbidesine bir çe. lenk koymuştur. ANKARAYA Bay Antonesko ve eşi, akşam saat 19,20 da beraberlerinde Suphi Tanrı. 5verle Hariciye kalemi mahsus müdü. rü ve Rumen Elçisi, elçilik erkânı ol. duğu halde eksprese bağlanan hususi vagonla Ankaraya gitmiştir. Nazır, istasyonda Vali muavini, Jstanbal Komutanı ve konsoloshane erkânile güzeteciler tarafmdan uğurlanmıştır. GÖRÜŞMELER Rumen Hariciye Nazırı Ankarada üç gün kaldıktan sonra şehrimize dö. necektir. Misafirimizin Ankarada Nisan nihayetinde müddeti bitecek 0. lan Romanya , Türkiye ticaret anlaş. masının bir #ene temdidi ve bazı mad. 'delerinin tadili hakkımdaki müzakere, lerle de meşgul olacağı söylenmekte. dir. Katolik Papazlar Bir Yahudi Kızını Kaçırmışlar Sofya, 16 (TAN) — Biikreşte 'Notr dam de Sion,, Fransız katolik l AN RAŞMAKALEDEN MABAT Aradaki Büyük Fark İ bir mumarası vardı ki o da memleke. İtin varlığiyle yakından alâkası olan unsurlara aitti, Eski tecrübeler şunu yor: Kendi kendimi ya çok dikkat etmeliyiz. Fakat biz- den olmağı candan istiyen zümrele » rin ve fertlerin yüzüne huşunetle kapıyı kapamamalıyız. Unutmayalım ki dünle bugün ara. İsmda değişmiş ana şartlar vardır. Osmanlı imparatorluğuna tâbiiyeti ifade eden (Osmanlı) sıfatı, Türk ol. mıyanlar için sevilen ve aranan bir sıfat değildi. Yabancı hükümetlerin | himayesine girmek ve imtiyazlı züm. relere mensup olmak suretiyle bunu fiilen üzerinden atanlar, kendi kendi. lerini mes'ut nddederlerdi . Türklük sıfatı ugün Türk vatandaşlığı dün - sıfatlarından biri olmuştur. Hariçte telkin edi- yanm en yüksek ve şerefli eski Osmanlı tebaasiyle karşılaşır ki memleketle hiçbir maddi alâkaları kalmadığı halde yaşadıkları muhit - te, sırf bu sıfatın şerefi dolayısiyle. kendi kendilerini Türk diye tant. | maktadırlar Bugün memleketimizde bir takım zimreler var ki tarihi sebepler neti. cesinde burada Yaşadıkları ve bura. da tâbüiyet sıfatmı iktisap ettikleri için kanun kendilerine (Türk vatan- danlığı) sıfatını veriyor. Bunlar dil ve kültür itibariyle mu. hite yabancı kaldıkça tam mânasiyle Türk kardeş addedilmelerine imkân yoktur Fakat bımlar içinden bir takım zlmre ve fertler yeni bir yol tutmak hususunda tam bir hüsnüniyet göste. rirlerse, menfaatlerinin bu memle . ketin iyiliğine çalışmak olduğunu kavrarlarsa, dil we killtürümüze sa. rürrlarsa bunların yüzüne karsı ka. prmızı kanamak çok dar ve yanlış bir “hareket olur. Iki cemiyet tipi 2 eki dünyada iki tip cemi. yet görüyoruz: Biri kendi kabuğuna çekilenler ve ifrat duygu. ları içinde kendi kendilerini yiyenler, diğeri de Anglosakson memleketleri gibi geniş bir surette inkişaf ve inbisat edenler ve refah içinde yü- zenler... Amerikada milli tipe intibak o ka. dar ileri gitmiştir ki Lehistanda doğ. muş bir muhacirin oğlu: “Cetlerimiz. İ yüzlerce sene evvel Amerikaya ilk geldiği zaman... demeği tabii görü- yor. İngiliz muhacirin oğlu babasi. e: “Biz, sizi ihtilâlde mağlüp edin. 68... diye konuşuyor. Türklük sıfatı bugün çok yüksek bir mâna aldığına göre, Amerikada | intibak siyasetinden alman verimin bizde tekerrür etmemesine sebep yoktur. Dar ve ifratlı yollar tutma - mak kâfidir. Bizden olduğunu fiiliyle ve hareketiyle isbat eden, Türk va - tanının menfaatlerini kendi menfaati şan, Türk dil ve kültürünü benimsi yen her vatandaş, tam Türk muame. lesi görmiye hak kazanmış demektir. Bu söylediğimiz nokta, iyi imtihan geçiren fertlere aittir. Bilhassa nesil değiştikçe bu smıf fertler çoğalacak - tır. Çoğalabilmesi için de her kolay- lığı göstermeli, her imkânı vermeli - yiz. Diğer taraftan da zümrelere tav - siyemiz, hiç olmazsa umum! yerlerde türkçe konuşmıya kendi kendilerini alıştırmak ve milli duyguları İncit - mekten uzak durmaktır. Bugün çok şükür Türkiyede ifrat cereyanları yoktur. Fakat moda halinde düny: öyle cereyanlar vardır, İfrat datlarmı körükliyecek hareketlerden uzak durmağı, bilhassa alâkadarların kendi menfaatleri icap ettirir. Ahmet Emin YALMAN m — Amerikada Hitler Aleyhinde | aldatmamı «| seyahat eden her Türk, bir takım) bilen, evinde ailesiyle Türkçe konu » n — 17.3.9837 üğünden: Dönüm Malmüdürl No, Cinsi Kartal Kazası Mevkii Kı LE 8000 borcundan ö” ibare? Başı Biylik Narl; Çiftliği Tarla 3 Yukarıda cins ve mevkli yazılı gayrimenkulün vergi layı takarrür ettiğinden mezkür mahallin 15-3-9357 tarihinden it 20 gün müddetle müzayedeye konulmuştur. Ihalesi 3-4-937 tarihinden 2 gün evvel taliplerin ©6 75 pey akçeler? lân olunüf * rtal Malmüdürlüğü tahsilât komisyonuna müracaatları Çanakkale Harbinin | stan 4 dine tera memulaği mi Yeminli üç ehli vukuf tar Yıldönümünde | dan tamamma 350 lira kıymet vu dir edilen Ayvansaray korucu Me” Eminieü halkevinden: » İmet Çelebi mahallesinde Kalk 18 Mart Çanakkale harbi yıldönü| osnü sokak eski 6 numaralı yan” mü 18 mart 987. perşembe akşamı| |», eyaaşı aşağıda yazılıdır. EVİ saat 20,30 da evimizin Cağaloğlu mer | ez ge kez salonunda aşağıdaki program gi- Ahşap dışi tamir edilmiş iç kısmi pi bi kutlanacaktır, Bu toplantı için da-| yet eski iki katlı alt katta iki oda vetiye yoktur, Herkes gelebilir. katta üç odası vardır sokak kap”, Program: dan girilince eski bir merdivenle * 1 — Açış ve en büyüğümüze şük-| kata çıkılır. ran: Halkevi Başkanı Agâh Sırrı Le-| Hududu: Sağı Mehmet Ali hanefi vend tarafından. solu kayıkhane sokağı arkası yari 2 — Çanakkale deniz muharebeleri | bahçesi önü kalafalçı sokağile (projeksiyonlu) : Abidin Daver. dut hanenin tamamı açık artır 3 — Çanakkele Kara muharebele-| vazedilmiştir. ğ ri: Yedek Subay okulu harp tarihi ve) Artırma peşindir, artırmaya İ Nİ coğrafya öğretmeni Ismail Hakkı ta- rak edecek müşterilerin yüzde “5 rafmdan. buçuk nisbetinde pey akçesi “ 4 — Çanakkale hakkımda muhtelif) mili bir bankanın temine Sl ii : i ol er. gürler ve nesirler: Sami Rafat, Tbra-| çayım vergi, tanzifat, enviriye İhim Alâeddin, Yusuf Ziya, Mehmet vakıf borçları borçluya alttir, AT Akif, Süleyman Nazif, Neşat Nuri, Ö-| ma şartnamesi 133.037 tarihine mer Seyfeettin ve Enis Behiçlen PAr-| sadif persembe günü dairede m3” çalar. li mahsusunda talik edilecektir. 5 — Çanakkale savaşma sit hatira- | rinci artırması 19-4-37 tarihine Kemal Emin tarafından. sadif pazartesi günü dairemizde“. — Çanakkaleye dair halk türkü-Jat 14 ten 16 ya kadar icra edile” p birinel artırmada bedel, kıy” muhamminenin yüzde yetmiş b©* bulduğu takdirde üstte bırakılır. 2 si takdirde son artıranın taah? vel baki kalmak üzere artırma on w gün daha temdit edilerek 4-5-937 Wi rihine müsadif salı günü saat 14 16 ya kadar dalrede yapılacak 7 ci artırma neticesinde en çok 35) ranın üstünde bırakılacaktır. “4 numaralı icra ve iflâs kanunu 128 ıncı maddesine tevfikan bek”, tapu sicillerile sabit olmayan İpot*, li alacaklılarla diğer alâkadarani” ,, irtifak hakkı sahiplerinin bu vel rın ve hususile faiz ve masarife © olan iddialarını ilân tarihinden İ€ ren 20 gün zarfında evrak! müsb lerile birlikte dairemize bildirme 4 lazımdır. Aksi takdirde haklari Vr şicillerile sabit olmıyanlar s8ti ve delinin paylaşmasından hariç Wİ4 lar. Müterakim vergi, tenviriy* 5 İs 7 Zührevi ve cild hastalıkları er Hayri Öme İğleden sonra Beyoğlu Ağacam <arşısmdn No 343 Telefon:435£ İbtira İlânı “Şeker imalâthane ve taafiyehane usarelerinin usulü tasfiyesi, hakkın da istihsal olunan 22 an 1931 günlü ve 1138 sayılı ihtira beratı bu defa mevkii fiile konmak Üzere ahe- re devrÜferağ veya icar edileceğin - den talip olanların Galatada, İktisat hanında, Robert Ferri'ye müracaatla rı İlân olunur. vabın bir celse evvel Enis Tahsinin | pansiyonunda katolik yapılıp bura - söylediğinin ayni olduğunu bildire -İdan katolik rahibeler tarafından ka rek lâyıkiyle tahkikat yapılmasmı! çırılan Bubi Ruben nammda güzel istedi. İrfan Emin de ayni mütalea -İbir Yahudi kızının ebeveyni kızları- da bulundu. nı aramak için Biükreşten Rusçuk Nihayet mahkeme, Necmeddin Sa. | kasabasma gelmişlerdir. Kızın, Rus- dıktan gelecek cevaba intizar edb İçuk - Sofya - Belgrat yolile Parise mek üzere 30 marta talik edild İkaçırıldığı sanılıyor. Bir Nümayiş Daha Londra, 16 (TAN) — Geçenlerde Her Hitler aleyhinde siddetli beya. natta bulunan ve karşılıklı protesto . lara sebebiyet veren Nevyork Beledi ye Reisi Gandio buzün Naziler aley. hinde yapılan bir nümayişte bulun. İmuş ve söz söylemiştir. KAYIP — İstanbul Deniz Ticaret Liman İşleri müdürlüğünden almış olduğum Liman cüzdanı, kaptan ve reislik şahadetnamelerini zayi ettim. Yenilerini alacağımdan eskilerinin hükümsüzlüğü ilân ederim, Rumeli kavak Dere mahallesi Faik oğlu İs- İmail Denizci, Gini kane klein eek el tanzifiyeden ibaret olan beledi” sumu ve vakıf icaresi bedeli mi” deden tenzil olunur. Daha fazla lâmat almak istiyenlerin 936“ numaralı dosyada mevcut : mahallen haciz ve takdiri kıymet porunu görüp anlıyacakları ilân © nur.