17 Mart 1937 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 7

17 Mart 1937 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 7

—a w.3.sı işbirl B ATİNA RÖPORTAJLARI: 9 Türk-Yunan çin YAZAN: AHMET EMİN YALMAN igi | alkan Birliği içinde tek bir iktisadi varirk haline var- mak için büyük bir arzu ve istidat vardır. Bu hedefe İki yoldan gidileecktir: Biri yarın Atinada tolanacak Blakan ktısadi Konseyinde yapılacağı gibi, bütün Balkanlara ait Müşterek adımlardır. Diğeri de Balkan memleketleri arasın- daki ayrı ayrı iktısadi yakımlıklardır. Atinayı ziyaret vesilesile ben bu Bün Türkiye ile Yunanistan arasm- inkişaf imkânları üzerinde cağım. * Yunanistan bizim iyi müşterile- “eee eee eee Balkanlar 25 milyonluk lâ canlı hayvan ihracı hususunda memleketimiz inhisar vaziyeti ku. rabilir, Canlı hayvanın denizle nak- liyesinde mesafe çok mühim âmil olduğu için'rekabetin önüne geç- meğe yalnız bu bile kifayet eder, Türkiye ile Yunanistan arasm- da iktisadi reka bete hiçbir sebep yoktur. Her iki ketin ihra ... memli B u haftadan itibaren sahillere yakın köşklerde bağların budanmasına başlanabilir. Yüksek ve poyrazı açık yerlerde ise Mar. tın on beşini beklemek daha mu- vafıktır. Bağlardan mahsul almak için çubukların kuvvetine göre bu. Bağların budanması mevsimine gitmiş bir tek iktısat sahası ın biridir. Daha iyi mlişteri- Miz olmamasına sebep yoktur. Bi- kis son bir, ili senede ihracatımı- m azalması yazıktır. Biz Yımanistana şimdilik hep ak ve denizden çıkardığımız tabil maddeleri ihraç ediyoruz. Kö- Mür, canlı hayvan, teze ve tuzlu balık, yumurta, nohut, balıkyağı Vesaire gibi... Buna karşı Yunanistan bize sinal Mamulât ihraç ediyor. Bu ihracat İA Bittikçe artıyor. Eskiden bizim tlalâtm yüzde iki buçuğu derece- Bini geçmez iken bugün yüzde elli- Çıkmıştır. Yunan ihracatı ara- tmda bilhassa kimyevi maddeler, 21 basit makineler, alüminyom Mutfak takımları kalorifer rad » Yatörleri, cam vesaire vardır. ? ki memleket arasmda yalnız alış verişin artması kâfi de- Rildir. Aradaki sıkı ittifak müna- Bebeti siki memleketin mukadders- Hint sikı bir surette birleştirmiştir. i memleketin bir tek iktisadi sa- ba halini almasında her iki m Ün büyük menfaatleri vardır. Her i memleketin ima ihracatı ve'eş- Yasi birbirinin aynidir: Tütün; Kü- Yu üzüm, yaş üzüm, incir, zeytin Ve zeytinyağı 'gibi.. Aradaki yekâ- * kalkarsa ve bu eşyayı dünya Piyasasma satmak için müşterek ? siyaset takip edilirse ve mlş- erek bazı teşkilât kurulursa her taraf ta istifade eder. Sanayi meselesinde pamuk sa - Bayii gibi her Iki memleketin ken- “İ bam eşyasını kullanmak için İhkişaf ettirmeğe muhtaç olduğu Mihayi vardır. Bu gibi sanayi hu- #üsunda her iki memleket müsta- İ olmalı ve biribirine karşı hi- Maye duvarı bulundurmalıdır. Fa- $ diğer sanayi şubeleri için mlş- tek bir programla hareket ede- Tek bilhassa tufeyli vaziyette kal- Mağa mahküm sanayiin külfetini sberce taşımak çok verimli bir Yol olur, “Bizim 17 küsur milyon, Yuna- Distanm 7 küsur milyon nüfusu» Müz vardır. 17 ve 7 milyon yerine milyonluk bir sahanm iktısadi 'İyaçları için çalışan sanayi şu- leri elbette daha verimli suret- İş görür, ber şeyi daha ucuza Mal eder, Aradaki mesafenin kısa- da bu iş birliğine büyük bir Şinet ilâve eder, iniz şurası vardır ki, me- safe kısalığından bugünlük İstifade, edilemiyor. Çünkü iki mem- İeket arasnda muntazam deniz Matları yoktur. Kara hattı biç is- Üfüde edilemiyecek kadar inti- Rümsız ve irtibatsız bir haldedir. Türkiye ile Yunanistan arasinda | bir hat kurulmasi lâzımdır. un için şimdilik yegâne çare, > iki taraf hükümetinin yardımı Muntazam bir Türk — Yunan Mühtelit vapur hattı, bir de hava Attı kurmaktır. Yalnız tam ha- le bulunduğu zaman hareket &- Sh Yük vapurları ve ecnebi mem- re ait hatlar bu ihtiyacı dol- 'iramaz, Eğer iki memleket ara- Beniş bir iş birliği kurulursa gr ve hava hatları az zamanda £İ1 bir iş haline gelir. ma ünülecek tedbirlerden biri, alen ila Yımanistan arasmda ye isİ bir turist kleringi yapmak- > Bu suretle !ki memlekette ha- Mes seyahat hevesini duyanlar haline gelebilir. Bunun için ilk tedbir olarak turizm anlaşması, doğ- ru vapur ve tayyare seferleri ikdas etmek lâzımdır. Kaneeaaeeaaanaaaeeeesessaseseasezeee dost memleketi tercih etmiş olur- lar. Her iki taraf döviz yüzünden zarar görmez. Çünkü hususi kle ring hesabi kendi kendini kontrol eder, O zaman İki memleket ara - sında gidip gelmek için masrafsız bir pasaport usulü kurmak döviza- yı kaldırmak mümkün olabilir. D iğer bir tedbir posta muha- berelerinde intizam ve sü- rattir. Bugün Türkiyeden Londra- ya bir mektup, Yunanistana gitti- ğinden kısa bir zamanda gider. Mu- habere bu kadar yavaş ve intizam- sız olunca umumi münasebetlerde” inkişaf beklenemez. Telgraf telefon muhabereleri de yavaş ve pahalıdır. Bu son mesele bütün Ba! kan memleketleri arasında halle- dilmelidir. Bir posta ittihadı Bal- kan Birliğinin yeni bir inkişaf saf- hasme girmesinin ilk adımı olmalı ır. Balkan memleketlerinin dahili tarifeleri, bu memleketler arasi daki muhabereler İçin aynen tat- bik edilmelidir. Yunanistanla memleketimiz ara- smdaki bıgünkü klerig te eskisi kadar iyi işlemiyor. Eğer noksan- lar bertaraf edilecek olursa, mese- Donanma cemiyeti ikramiyeli tahvilât piyangosu 15 mart 1087 pılan 63 üncü keşidesinde ikramiye ve amorti isa- bet eden tahvil numaralarını göslerir cetveldir. KEŞİDEDE İTFA OLUNAN TERTİP NUMARALARI &T, 24, 1594, 2123, 5265, 5544, 6845, 6887, 8600, 8837, 9991 İKRAMİYE İSABET EDEN NUMARALAR İkramiye TL. Tertip No, st 5265 9 8687 20 2123 1 100 43 6645 15 6645 524 2123 524 36 524 10 6645 4 87 43 İ Balâdaki tertiplerin hizalarında gös. terilen sıra numaralarmdan mütebaki ayni tertiplerin diğer sıra numarala- rma ve 5544, 6837, 8600, 9991 No. lı tertibine kâmilen amorti isabet et - miştir. İkramiye ve amorti bedelleri 22 mart 1937 tarihinden itibaren tediye edilecektir. Amorti bedeli beher tah- vil için bir Türk lirası yirmi kuruş- tur, Sıra No. 99 9 37 ve | dama yapmalıdır. Eğer fidanlar za. ya (ihracatında çok az yer tutar, Rekabete sebep yoktur. Bilâkis elbirliği siyaseti her iki tarafı kuvvetlendirir Doğru vapur ve hava hattı ve hu susi turizm an - laşması suretile iki taraf arasın. da temaslar çoğa lrsa diğer inkişaflar kendi kendi- ne gelir. Çünkü tabiat iki milletin sulh dairesinde beraberce çalışma. sı ve iş birliği kurması İçin he gibi şartlar lâzımsa hepsini hazırlamış. tır. Eski Yunan Iktısat Vekilinin dediği gibi bugüne kadar olan düş- manca gidiş tabiâtin kanunlarına muhalif olan ve ancak yabancıla- rın ekmeğine yağ süren yanlış bir gidişti. A yıf ise onlara İlzüm verdirip büs bütün kuvvetten düşürtmemek için mahsul budaması yerine kuvvet budaması yapmak fidanm istikba. lini kurtarmak için daha münasip tir. Mahsul budaması dalları 4—5 göz Üzerinden ve kuvvet budaması dalları 2 - 3 göz üzerinden buda» roaktan ibarettir. Budanmış asma. ların fazla ağlamaması için (kesi - len yerden fazla nusg (dediğimiz nebatat kanı sızması) kesilen ye- rin Üzerine biraz çamur sürmek faydalıdır. İlkbahar yağmurlarile eriyebilecek gübrelerden amonyak lı, azotlu, süda eriyen fosfat ve potaslı kimyevi gübreleri de şim. diden fidanların etrafına serperek çapa ile görmelidir. Mavi ortencelar cCc şitleri vardır. çeşitlerin o maviliği koyu mavi değildir . avi ortanca çe. Fakat bu renkte ins itibarile m Pembe ve beyaz ve açık mavi Yazan: Lütfi Arif Kember ortancaları mavi yapmak için he. müz yaprakları sürmiye başlamış olan fidanların toprağmı açarak köklerinin etrafa Blükolor ilâcının veya fidan başına bir çorba kaşığı çivit ve bir çorba kaşığı şap tozu koymalı toprağını karıştırıp öylece bırakmalıdır. Yazın çiçek açmadan evvel henüz koncalar başlamadan haftada 1 2 çivitli su ile fidanla rı sulamalıdır. M art kapıdan baktırır kazma kürek yaktırır! derler. Ha. vaların lodoslu gitmesine aldanmı- yarak domates veya patlıcan fide. lerinin oşaşırtmalarını yaptıktan l 750 Liralık. Yeni Büyük Müsabakamız Bu resim hangi darbımesele aittir? 6 “simler otuz tane olacak. Siz 60 darbımesellik listedebu resmin darbımeselini bulup numarasını o günkü Otuz resim bitince e darbımesel #nızla birlikte 20 Nisana kadar i göndereceksiniz. INasreddin rafların muteber olmadığını ve olacağını hatırlatırız. kuponun (darbımesel numarası) hanesi- ba kuponl: kalk pöetür ün bir Habe Yapın adresinizle ve mümkünse bir de fotoğra- ayrıca resim numaraları izde müsabaka Hoca müsabakaları için gönderilmiş eski fotoğ- var fotoğraf gönderilme Numaralı resmin âi olduğu darbımese O darbımesej — Aç tavuk kendim ape ambarında sanır 7 — Ak akçe ka: 3 — Anlıyana dava 4 4 — At alân Uskudar geçti 5 — Balık baştan kokar 6 — Bal tutan parmak yalar. 7 — Bedava sirke baldan tatlıdır. B — Beş parmak bir olmaz. 9 — Bu tutetn ot deveye mendek atlar 19 — Bülbülün çekuğı dik belâsıdar 1) — Dalmasını bilmiyen ordek başın bırakıp kıçından dalar Damdan düşen halden bilir. Davulun ses uzaktan boş gelir. Demi Lavında gerek Denize düşen yıluna sarllır Doğru soyliyem — dokuz kovarlas El elden östündür. Eskı Larak eski tas. Evdek: pazar çarşıya uymaz. Eyreu atâ binen çabuk iner. Gülme komşuna gelis başına. Gülürü seven dikemim de sever, Hamama giren terler Her horoz kendi çoplüğünde öter Her gün papss pilâv yemez. Her koyun kendı bacağından asılır Horoz ölür gor çoplükte kalır Horoz çok olan yerde sabah ge gün indir. nek saz. anlamıyana 2 5 ari köyden NENEENEMMEN! kervan yürür, şmadan. çalıyı dolaşmak — Koyun bulunmıyın yerde keçiye Abdürrahman Çelebi derler bulunuyoruz sonra geceleri üzerlerini camlı çer çevelerle örtmeli ve ç zerine de Kasırlar çekmelidir. İk» bahar donlar; çok tesirlidir , Turfanda glayöl H aziranda çiçek açtırmak için imdiden turfanda cins Gla. yol sovanlarından dikebilirsiniz. Bu #ovanların büyüklerinden seçmeli, bahçenin güneş gören bir yerini 30 — 35 santim derinliğinde belle- yip toprağmı ufaladıktan sonra buraya beher metre murabbama iki gaz tenekesi dolusu (çürümüş beygir veya koyun gübresi döküp iyice karıştırdıktan sonra bir iki gün olduğu gibi o bırakmalıdır. İki Ogün sonra buraya biribirinden 30.—40 santim âralıklı olarak ve 10—12 santim derinlikte açılacak çukur- cuklara birer sovan dikmelidir. Di. kimden sonra süzgeçli kova ile su lanan toprağın üzerine kurumuş yapraklardan veye çürümüş fışki- dan 2 — 3 santim kalınlığında bir örtü sermelidir. Havalar çok ku. rak gidiyorsa haftada bir sulama» idir. Sovâzların kılıca © bensiyon yaprakları uzadıktan sonra on kilo suya bir kilo tavuk gübresi karıştı. rip bir hafta kader üstü kapalı bir yerde bulundurarak şerbeti çıktıktan sonra bu şerbeti yarı yar rıya su ile karıştırıp on günde bir defa sovanları sulamalıdır. Çiçek. ler bu sayede uzun saplı büy sık olurlar. Turfanda için iyi ler Avrupa çeşitleridir. Iki yazlık çiçek obeliz ve Klarkia yazın bah» İL “çolerin en cazip, ee zengin renkli çiçekleridir. Bunların her. ikisinin tohumu şimdiden ekilir. Cinsleri ve çeşitler çoktur. Lobe- lianım Erin rile ömürlü Vivas cinsi en makbul ola- tohumları gayet âçük olduğundan kasalara ekil mesi ve töhumlarm örtülmemesi lâzımdır. Güneşli yerden hoşlanır. Fideleri saksılara veya bahçede İyi hazırlanmış bir yere (odikmelidir. Yalnız geceleri kasaların üzerine cam örtmek veya cam yerine kasa. ları don tesirinden mahfuz bir yer de bulundurmak lâzımdır. Yazın bunlardan çelik bile yapılabilir. Bahçede tarhların ortalarına diki- lir. Klarkiaya gelince: bunun Ele. gan ve Polşella cinsleri makbuldür. nıdır. Bunların Mahkeme kadıya mülk olmaz, Mar içeri pire dısarı Minareyi çalan kılıtımı hazırlar, Musrak çuvala sığmaz Mum dibine işik vermez. Ölke ile kalkan zararla oturur. Parayı veren düdüğü çalar Perşembenin gelişi çarşambadar bellidir Sel gider kum kalır — Serçeye cubuk beredir Su testisi sy volunda kırılır, — Sütten ağzı yanan yoğurdu Bfliye rek yer — Taş yerinde ağırdır Tencere yuvarlanmış kapağını bul maş, Testiyi kıran da bir «3 getiren de, Tükinin dönüp dolaşıp gideceği yer kürked dükkündir Ummadık taş baş yarar — Ürümesini bilmiyer it sürüye kar etirir zümünü ye de bağım sorma — Üzüm ürime baka baka kararır Yalıncınm mamu yatsıya kadar yanar. Yapı taşı yapıdan kalmaz, Yavaş atın tekmesi pek olur. — Yörük at yemini arttrrer — Zenrinin parası züğürdün çenesin yarar. 60 — Züğürr olup Aüsünmektem. avaz olup kaşmmak evlidir. vifi İçlerinde .bol ve bir sap üzerinde küpe gibi dizilmiş vaziyette açarlar. Bahçelerde tarhların kenarlarma dikilir. Bünun da yetiştirilmesi Lobelta gibidir. Yalnız tohumları Lobeliadan büyücektir. Bunları he flfçe örtmek muvafıktır. Şimdi eki lenler Haziran ortalarında çiçek açarlar, Klarkialar soğuktan o ka. dar korkmazlar. Bunları kasalara ekip yalnız geceleri örtmek kâfi- dir. amaaa Kiliste Et ve Süt Kilis — Bu yıl yağan karların gün lerce donup kalması yüzünden ko- yun ve keçiler arasında hayli telefat olduğu gibi kalanlar da taze otların azlığından zayıftır. Bu sebeple et fiyatlarmın daha yükseleceği ve bu sene bol kuzu, süt, yoğurt, ve kay. mak bulunmıyacağı tahmin edilmek tedir.