18 Mart 1937 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 3

18 Mart 1937 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 3

İspanya Harbi tevakkufta... Eden Avam kamarasında İtalyanın Kadix limanına gönüllü çıkardığını söyledi a ondra, 17 (TAN) — İspanyada cepheleri kaplıyan sükünet &tmektedir. Yam ği, Büğün Salamanka kararg e ve Fransaya verildiği i Yalnız asiler bazı hava faaliyetleri yapmış- âhı, İspanya hükümeti tarafından İn. dia olunan bir notayı neşretiniştir. Srolunan metne göre, İspanya Cümhuriyet hükümeti dahili te muzaffer olduğu takdirde İspanyanın Fas mntakasında mere ile Fransa lehinde tadiller yapmıya söz vermiştir. Mbnisyudla görüşen Filistin müftüsü Hüseyin Filistin dalevanı büyüyor min 17 (A.A) — Kudüs müftü “e Mekkeden buraya gelmiştir. “i, kral İbnissuud ile Filistin me- tiye isi hakkında görüştüğünü söyle - ai, W (A.A.) — Filistinde ye- “ bir takım suikastler vukubul- tedhişçiler bir Yahu- | ir. Suriye hududun- hayvanları alıp götürmüşler. > yaralamışlar ve imdada gelen “leri de katletmişlerdir. Japon Kâhininin zleri iş Yo, 17 (Hususi) — Taponyanm e 'üyük kâhini bir çok generallerle a, lerin, devlet memurlarının top- yan klibinde bu seneye git iş, etlerini bildirdi, Bu kehanetlere * Japonya tuğyanlar, kasırgalar, Ky lere uğrayacak ,fakst siya» Na rânlardan azade yaşayacaktır. a Almanya hakkında “kuvvetli tani İçinde hareket eden kocaman tayı lam gibidir. Fakat üç sene zar- A İtalyanm pek mühim bir şahsi- tu, İlscek ve bu yüzden memleketin hi, KİSİ felâketlere uğrayacak., de- ir. Kâhin İngiltereden bahseder- il, un önümüzdeki beş sene zarfın- b Mealacağını söylemiş, Fransayı bir dağ tepesinde soğuktan Mater “İp bir adama benzetmiş ve Mi Sov yet paktmın bu sene eği ilâve etmiştir. Tayyareci Lindberg , Bugün Bekleniyor imame meşhur tayyareci Linâ. “$iyle birlikte bugün Türkiye. ei alâkadar makamlara LO bildirilmiştir . Amerikalı tay bugün bekleniyor . Yüniş Belediye Rei Ankara, 17 (TAN) — İzmirbe. Ye reisi Behçet Salih Uz, bu ak - İİ atanın haraket etmiştir , Şehrimizde | Nota, 9 şubat tarihi taşımaktadır. Burada hliküm süren kanaate gi İlspenya hükümeti, Fransa ve İngil- tere hükümeti nezdinde bazı teşebbüs lerde bulunmuş, fakat arazi tadili me- selesi, muahedeler ahkâmma uymadı. konuşulmamıştır. Gönüllü mesele Avam Kamarasında görüşüldü Londra, 17 (TAN) — Avam kama rasında İspanyaya İtâlyan gönüllüle rinin gitmekt* devam ettikleri hak- kında sorulan bir suale cevaben Ha- riciye Nazırı Mister Eden cevap ve- rerek Cebelüttarıktan alınan malü.na- ta göre, martın beşinde Italyan as - |kerlerini taştyan bir vapurun Kadx limanma yanaştığım, buna dair tan- kikat yapıldığını söylemiştir. * İ Roma, 17 (TAN) — Franko, Mola | Vediskardo Grada Lehara cephesini teftiş ediyorlar. Felemenk te zırhlı gönderiyor Londra, 17 (TAN) Felemenk hü! İkümeti, Cebelüttarık boğazmdan ge İçecek ticaret gemilerini asilerin ta arruzundan onem ie aridacını| Vurayâ günü Felemenk hükümeti, Franhogus b. kümetini tanımamakta, tarar etmekte- dir. Ademi müdahole komitesinde Ademi müdahale komitesinde İs - panyadaki yabancı gönüllüleri (geri almak meselesi mevzuubahis olmus, İtalya ve Almanya mürahhaslari ev- velâ Ispanya devlet bankasına ait o- lap İspanyadan çıkarılan altınları bi- taraflaştırmak meselesini konuşmak lâzım geldiğini mişler, Sovyet murahhası buna İtiraz etmiş ve me- selenin İspanya hükümetinin hâkimi. yetini'ihlâl mahiyetinde olduğunu söy ledikten sonra bu mevzudaki müza- keresine iştirak elmiyeceğini ve ken- di hükümetinden talimat beklediğini latmıştır. Balkan Ekonomi Konseyi Açılıyor Atina, 17 (A.A) — Balkan an. tantı ekonomi konseyinin beşinci top. lantı devresi yarın açılacaktır. Türk ve Yugoslav heyetleri bu sabah gel. mişlerdir. Romanya heyeti bu akşam bekleniyor. Konseyin mesaisi bir haf ta kadar sürecektir rumu Başkanı Fuat Bulcayı yorsunuz. İÜ giyme merasiminde Romanyayı Veliaht Prens Mihay temsil edecektir. aşhur Fransız aktörü Siğnoret ölmüştür. . tinada tütün fabrika- törlerinden Papastre- tos “biraderler kanser onsti- DUSUN ÜNE gel şua teberrü stmişlerdir. » aaraeaaaraaeamama ....., 4 ngiliz deniz, kara ve hava kuvvetleri dün Hong-Kong'da manevralara başlamışlardır. Manevralara 25 bin asker, 25 gemi iştirak etmiştir. * omanyadaki askeri ör- fi idâre ve matbust kontrolü 15 eylüle kadar uza- tılmıştır. tinada ii drahmiye KÜÇÜK HARİCİ ii) HABERLER ; ş ngiltere Kralının taç $$ ; * ş ; ; ; A kadar borcu olduğu $ için mevkuf buluhanlar da $ Kral tarafından affedilmişi Karadenizde Şiddetli Bir Fırtına Var Sinop, 17 (A-A.) — Gece yarısı başlıyan batı karayel fırtması bütün İ şiddetiyle devam etmektedir. Rüzgü. İ em şiddetinden deniz çok dalgalıdır. Motör ve yelkenli gemilerden endişe edilmektedir » Evvelki gün şehrimizden ayrılan Türkkuşu filosu, dün Ankara. da merasimle karşılanmıştır. Yukariki rı kafile .leisini tebrik ederken görü - imde, Türk Hava Ku - Mussolini Trablus sergisinde Roma, 17 (TAN) — Musso- lininin seyahati dün en mühim günü- nü yaşamıştır. Duçe, binlerce yerli at kile birlikte bir boyazat sırtımda geceleyin Trablusgarp şehrine gir - ir. Binlerce #İpahi, meşaleler ta- emet Ti Nümavisler ann derena hararetli idi. Arap kabileleri ve reis- leri toplanmışlar ve Duçeye hlrmet- lerini bildirmişler, Trablusgarbin eski ümerâsından olan Karamanlı Süley- İman bütün Trabi usgarbin merbutiye- açmış, daha son ra bu sabah Trablusgarp sergisinin küşat resmi esnasında bir nutuk söy- İemiş ve bu nutkunda her şeyden ön- Çemberlaynin ölümü teessür uyandırdı Londra, 17 (TAN) — Avam Kama rası bugün bilhassa Sir Osten Çem- berlain'in hatırasmı taziz etmiştir. Bir çök mebumlar nutuklar söyleniş” lerdir. Bundan başka, dünyanın h tarafından, bilhassa Fransadan t zi-| yetler gelmiştir. Müteveffa, bütün fır kalarım hürmetini kazanmış tecrübe ve dirayetini herkese tanıttırmış, na mus ve istikameti derecesinde terbi- ye ve nezaketi ile kendini herkese sevdirmiş bir şahsiyetti. En büyük e- seri, Briyan ve Strezman ile imzala- dığı Lokarno paktı idi Gazetelerin neşriyatı İngiliz matbuatı, Osten Çemberls- inin ölümünü “büylk bir centil nen öldü,, serlevhasile haber veriyo: Fransız gazeteleri de başmekalele» rini Östen Çemberlain'e tahsis etmiş- lerdi r. Bu yazılarda Fransa ile tam! birli, temin ederek sulh yolun Misakı Londra, 17 (TAN) — Eden, kabi nenin bugünkü toplantısında Garp misakı hakkında beyanatta bulun - muştur, Henüz bir cevap verilebile cek hir vaziyet hâsıl olmamıştır. İtal yan ve Alman cevaplarım kat'i ma- hiyette olmadığı ve içinde pek az müsbet teklif bulunduğu söylenmek» tedir. Paristen alman haberlere göre, zrile bugün görüşmüş, İtal: man cevapları Üzerinde mühim mülâkat yapmıştır. Diğer taraftan, Belçika. kralımm Belcikanın bitaraflığı hakkında İng tere hükümetile temas etmek üzere Londraya geleceği haber verilmekte dir. Romanya Başvekili Prag'a Gidecek Bükreş, 17 (TAN) — Romanya Başvekili Tataresko, o Önümüzdeki ee artık bütün Libyanm teşkil edilmiş olduğunu ve bütün Libyalıların Ital- yaya bağlandığını anlatmış, daha hafta içinde Perağa gidecektir. Başve kil orada iki memleket arasındaki ik. tısadi ve askeri münasebetlerle Kü. sonra yaptığı seyahatten bahsederek | çük Antant siyasetinin inkişafı mev. bazı memleketlerde seyahatin ehem- miyetini küçültmek istiyenler bulun- masının telehhüfe değer bir şey oldu- ğunu söylemiş ve bu arada Habeş — Italya harbi sırasında tatbik olman| zeeri tedbirleri anarak “Galiba Italya ya reva görülen muameleyi unutanlar zuları Üzerinde temaslarda buluna - caktır Tayyare Kâğıdı Satışı Ankara, 17 (TAN) — Tayyare kâ. ğıdı ( satışmdan noterlere yüzde 5 var. Fakat ben unutmam!,, demiş Halyan radyo merkezlerinin Neşriyatı Londra, 17 (TAN) — kamarasında (o mebuslardan Lol ker | Lampson İtalyan radyo merkezlerinin yaptıkları Arapça neşriyattan bihset miş ve Filistinde kargaşalıklara se bebiyet verdiği anlaşılan bu neşriya- Bugün Avam | begiye aidatı verilmesi kabul edilmiş "İve alâkalılara bu hususta tebliğat ya pilmiştir . tm durup durmadığını sormuştur. Müstemlekât nazırı Mister Ormoabi İGor cevap vererek, yeniden teşebbüs- lere sebebiyet verecek neşriyat yapıl- masından haberi olmadığını söylemiş tir. Lokarnonun Akıbe: A imanya ile İtalyanın İngil « tera notasına verdikleri ce vaptanberi Lokarno meselesi bü- tün Avrupa matbuatının en mühim meselesini teşkil ediyor. Cevabi notalar neşredilmiyeceği için me- selenin birtakım diplomatik, fakat gizli müzakerelere daha yol açaca- ğı umumiyetle tahmin edilmek - tedir. Lokarno meselesi, geçen yılın yedi martında başlamıştı. O za « man Alman hükümeti, Fransa - İ Sovyet Rusya arasında imzalanan mütekabil yardım paktının Lokar- noyu öldürdüğünü söylemiş ve Lo- karnoyu feshetmişti. Arada geçen bir sene zarfında bir sürü konuşmalar ve teklifler vuku buldu. Geçen temmuzda İn - ” giltere, Fransa ve Belçika, yeni bir Lokarno akdi müzakeresinin a- çılmasını istediler. Daha sonra bi- rinciteşrinde Belçika Kralı, mem- leketinin yeni bitaraflık siyasetini ilân etti ve Belçkanın yeni Lokar noda garantür vaziyetini almak is temediği anlaşıldı. Fakat bu faaliyetler alâkadar beş devletin toplanıp müzakerede bulunmalarına imkân vermedi. İn giltere hükümeti de geçen İkinci teşrinin 18 inde diğer dört dev- lete bir nota göndererek müzake - | açacak yeni teklifler ileri sür dü. Fransa derhal cevap vererek İngilterenin tekliflerini kabul etti, Belçika ancak bu senenin şubatın da cevap verdi ve cevabında yeni müuahedede her türlü taahhütten Azade kalmak istediğini anlattı. Yani Belçika bitaraflığını ve ta - mamlılığını sağlamlıyaçak taahhü- datı kabul ettiği halde bilmuka - bele herhangi bir taahhütte bulun mak istemiyordu. O halde eski Lokarno esasları dairesinde yeni bir muahade yap- mıya imkân kalmamıştı... Teşebbüsler Boşa Gidiyor: ayet Almanlarla Italyan « lâr cevaplarını verdiler. Bu cevapların ikisi de Fransa - Sov- yet Paktının terkedilmesi veya mâ nasız bir hale getirilmesi lâzımgal diği üzerinde birleşiyor. Yeni garp paktı başka türlü yapılamazdı. Da ha önce müzakereler sırasında ge rek İtalya, gerek Almanya, düşün celerini bu derece sarahatle anlat- mamışlardı, Fransa bugürkü şerait içinde Sovyet Paktından vaz geçmek fik- rinde olmadığı için yeni bir Lokar- no müzakeresine imkân tasavvur olunmuyor. Bir nokta daha var, Yeni bir pakt yapıldığı takdirde hedefi te- cavüzü bertaraf etmek olduğuna göre her şeyden evvel tecavüzü tarif etmek ve tecavüzü mahküm edecek bir mahkeme kurmak icap 8 Bilhassa Fransa bu fikirde- dir, Fakat bu da içinden çıkılamı- yan meselelerin biri bulunuyor. Çünkü Fransa bu mahkemenin Milletler Cemiyeti tarafından ya- pılmasını istediği halde Almanya da, İtalya da Milletler Cemiyeti - nin otoritesini tanımak İstemiyor. lar. Hülâsa, Lokarno misakı, yeni- den canlanmıyacak gibi görün » mektedir. Çekoslovak elçisi Fransa harleiye na |” ELEK Ya Ben? Benim Canım Yok mu? Adamın gözüne batan, sinirine do. kunan şeyler oluyor. Meselâ geçen » lerde “portakallarm ekşiliğinden, de meyvanm pahalılığından etmiştim. Kaç kişi bana — Canım! Şu bizim kendi mal - | mızdır. Ekşi de olsa hoş görmeliyiz! Sende hiç müsamaha yok mu Dedi. Süklüm, püklüm old Buna benzer, meselâ bir el çantası için: t — Ne kadar pahalı! Rakipsiz diye bu kadar yüksek fiyat konur mu? diyecek olsam : — Yerli malıdır. Himaye etmeli. yiz. Zararı yok. Para yabana gitmi yor. Sen de çantaya bir lira fazla ver, ne olur? Her çün çanta almazsın ya!. Hiç sende fikri müsamaha yok mu? diyorlar . Tabii bu motadan görüşülünce ben susuyorum » Daha var: Meselâ Şehir Tiyatrosundeki falan artistin sesini, filân san'atkârm gö - | rüşme tarzını beğenmediğimi söyle. | yince : waş yavaş hepsi olacak! Dur bakalım! Dün bir, buğün iki! Ne olu. yorsun ?!, Komedi Fransez mi olalım! Sende hiç müsamaha fikri yok nu?. cevabını veriyorlar . Ben de bu cevabı almea silmüklü böcek gibi kabuğuma çekiliyorum. Sulu sütten bahsetsem : — Ne yapalım! Hep birden düzele. mez, biraz müsamaha | diyorlar . Bir aykırı spor hareketini parma. ğıma dolasam: — Doğru, doğru amma kendi ku . surumuzu Âz ortayn atmak reva mı? Hiç sende müsamaha, himaye hissi yok mu?, Buyuruyorlar, Ve böylece pahalıya pahalı, yanlısa yanlış, eksiye ekşi, aykırıya aykırı dediğim için beni yerli mallara, yerli işlere karşi müsamahasızlıkla, hima. yesizlikle Ver smeifi Fulelan elerakla Ve ham ediyorlar Güzel! Bu hnasasiyeti takdir eda. yim . Lâkin, benim eksiye, pahalıya va aykırıva ilişmemi müsamaha ve hi. maye fikrine zıt bulanlar neden ba, na karşı müsamahakâr değildier?.. Ren' Yeni Zelândalı mıyım? Ben de yerli malr değil miyim? Neden onlar da benim ekşiden, nahalıdan, karısık. tan, avkırıdan sikâvetimi hos eör mezler? Neden bana karsı müsama » hakâr ve himayekâr değildirler, Hem ben onlarm bana teklif ettikleri gibi aykarıyı, ekşiyi ve pahalıyı da müda. faa etmiyorum. Benim canm yok mu? Hani ya hana müsamah, B. FELEK Fabrika ve Havuzlar İçin Yeni Projeler Ankara, 17 (TAN) — İstanbul fabrika ve havuzlar müdürü Cemil, hazırladığı projeleri merkeze getir . miştir, Projelere göre, fabrika ve havuz . ların inkişaf ve moderniza edilmesi için lâzım gelen bütün tedbirler alm. mıştır . Vekâlet projeleri tetkik ettirmek. tedir, Tedrici bir surette tatbik olu nacak projelerde başlıca iki eâas gö - zetilmiştir 1 — Havuzlarda yeni gemiler inşa edilebilecektir. 2 — Türk gemileri. nin tamiri için lâzımgelen vesalt ta mamlanacaktır Vekâlet, Deniz Tarifesini Tetkik Ediyor "Ankara, 17 (TAN) — İstanbul ta ait Ücret tarifesi İktısat Ve tarifeler müdürlüğü şubesinde ti edilmektedir. Tetkiklerde bilhassa halk lehine tenzilât imkânları araş - tarılıyor . Devlet Demiryollarında Tenzilât Ankara, 17 (TAN) — Devlet de. miryolları umum mildürlüğü, halkm gösterdiği rağbet dolavrsiyle bu ay sonunda bitecek olan gidiş, geliş tren biletlerine mahsus yüzde 50 tenzilât, Ir tarifeyi 3 ay (haziran sonuna ka. | dar) daha uzatmayı kararlaştırmış . Ömer Rıra DOĞRUL !tr .