22 Mart 1937 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 3

22 Mart 1937 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 3

Uzak Şarkta Yine Kan D ..| .. .. ökülmüş ke, CAR) Harbinden Se haberlere göre, 500 kişilik bir ül gelesi, deco yarısmdan biraz A, Harbinin 400 kilometre şimi Miisinde kâin olan Kapalı © baskın yaparak g dan içeri girmiş, şehri yağma etmiş, Me katliâme maruz bırakmış ve mü ka binalara kundak koymuştur. Ni- Yet dört saat süren ve bir Japon eriyle bir Mançu polisinin ölümi- k, eticelenn muharebelerden sonra AYdutlar püskürtülmüştür. Haydut- tarafından öldürülen insanlarm “tarı gizli tutulmaktadır . Ankarada Toprak Bayramı Ankara, 21 (TAN) — Toprak ba; £ bugün Ankarada Möhye köy “İs büyük bir kalabalığın ye olunmuştur. Ankara Halkevinin “Yetlük şubesi âzaları ve birçok An. ral lif vasrtalarla köye git- Misler .civardan toplanan büyük bir İngiliz Donanmasına Bir Bakış Italyadan İngiltereye karşı sesler ak bir istikbalde kazanacağı müthiş kuv Burada bugünkü İngiliz Akdeniz filo sottikçe İngiliz donanmasının yakın veti şimdiden görür gibi oluyoruz. sunu Malta önünde görüyoruz | İspanyada Harp Devam Ederken İtalya gazeteleri . de Ateş Püskürüyor Londra, 21 (TAN) — İspany ada bütün cephelerde fasıla ile kilabalık önünde tezahürat yapmış-| muharebeler devâm etmektedir. Birihega'ya 15 kilometre mesa- fede bulunan Padilla kasabası sokaklarındaki çarpışmalar henüz *, nutuklar akit şeh » dönmüşlerdir. Öğle yemeği hep bir — bir hava içinde köyde yenilmiş Filistin Çok Bozuk Kudüs; 21 (A.A) — Bilhassa şimal Tezi m Meingiliz, Arap ve Yahudilerden mü İsekiril yeni bir makinalı kıta teşki. k İçin fevkalâde komiser geniş salâ. İyet verilmiştir. Bu makineli krta âh kaçakçılığını, baskın Mamsız muhacereti menedi Bundan başka 700 kişilik husust Mir Yahudi polis müfrezesi teşkil e- İlecektir, Hırsız Yetiştiren Bir Mektep! Varşova, 21 (A A.) — Polis Varşo- bir evde hırsızlara mahsus bir Mektep meydana çıkarmıştır. Eski İr hırsız olan evin sahibi sekiz yaşın- ân 12 yaşıma kadar olan bazı çocuk. Arı talebe olarak kalmış ve bunlara Yecek ve içecek vermiş, nasıl yanke. ik yapılacağını öğretmiş ve buna Mukabil bu çocuklar da çaldıklarını #ndisine getirmişlerdir. Balkan Ekonomi Konseyi Çalışıyor Atina, 21 (Hususi) — Balkan ari- tr ekonomi konseyi encümenleri, İlin hariciye vekâleti binasında mes. Bul olmuşlardır. Mürakalât encümeni Öeniz, şimendifer ve tayyare yolları posta telgraf ve telefon işlerine de İtkik etmektedir. Bugün pazar ol -| Mak münasebetiyle encümenler çalış. Mamışlardır. Dö Şambrönü Öldür- mek İstiyen Kadının Evinde B. Mussolininin Resmi Bulundu Paris, 4 (TAN) — Pransanm sa - k Ankara büyük elçisi Kont dö Şambröne tabanca ile suikast yapan Mtist Bayan Laterriyerin evinde ya» Man araştırmada Musolininin im. Kalı büyük bir fotoğrafı bulunmuş, İnn hatıra defteri de almmış, bir- tabanca milsadere edilmitşir. Bu ndisile Musolininin arasını açtığını, dm ilk itirafında dö Şambrönür ME aebeple sabık elçiyi öldürmek iste. kesilmemiştir. Hükümetçiler, bu balarmı da zaptetmişlerdir.. lundaki âsi kuvvetler üzerine 800 bomba atmıştır. Beş âsi tayyaresi bir hükümet tayyaresi düşürülmüş - tür. Franko kıtalarını Madrit — Va- lansiya şösesine çıkan bir yolu işgal ettikleri anlaşılı ır. Bask öephesin- de topçu doellosu olmuştur. Gadajara cephesinde Frankocula» rın, ilerleme imkânları bulduğu haber lmektedir. Burada hükümetçiler SİLAH TOPLANIYOR Madritte neşredilen bir tebliğe gö- İre, silâhları bulunan herkesin bunla ri en kısa zamanda mahalle komiser. liklerine teslim etmeleri emrolunmuş- ur, YENİ BİR NOTA Paris, 21 (TAN) — Valensiyadan bildirildiğine göre, kabine toplanmış ve hariciye nazırnı İspanya sahille rinin kontrolü sistemini tetkik içi bir nota yazmıya memur etmiştir , Nota, yakında hazırlanarak İngil - tereye verilecekür. TPALYAYA GÖRE Roma, 21 (TAN) — Bazı İtalyan gazeteleri, İspanyada hükümetçilerin kazanacaklarma dâir çıkarılan şa . yialara inananları şiddetlete tenkit ediyorlar. Ezcümle Messagero gazete si şöyle yazıyor : Malaga, İtalyan gönlllülerinin İmüessir yardımiyle düşürülmüştür. Bu ve bunun gil .ekerrür edecek. İtir, Valensiya mâhfelleri ve İngiltere gazeteleri neden bu sukutlardan bah. setmiyorlar, ? spanya Cumhuriyet kuvvet lerinin geçen hafta Madrit önlerinde kazandıkları zafer, İs. panya halkının ve İspanya halk cephesinin âsilere mahalli bir darbe indirmeleri ve bir şehri düşmek. ten kurtarmaları mahiyetinde de gildir. Bu muvaffakiyetin vardır. Bunların daha çok derin manaları İspanya dahili harbi yüzünden büyük bir harp kop ması ihtimallerinin bir parça da- ha azalmış olmasıdır. Büyük İtal, yan kuvvetlerinin iştirakile vuku bulan ve Madridi çiğnemek azmile yapılan Guedelhara taarruzu, mu. vaffakiyetle neticelenmiş olsaydı, mühim ve tehlikeli bir vaziyet, ye- niden başgösterecekti. En geniş ölçüde yabancı yardımile kazanı. lan muvaffakiyet, belki de İspanya dahili barbi üzerinde kat'i bir te- haiz olur ve o zaman bugün birçok alâkadarların korktukları âkıbet, maddi bir hakikat olarak karşılarına dikilirdi, Bu maddi ha 38 hükümetçi tayyare, Algora yo - | cephede Udnuz ve Utand kasa KÜÇÜK HARİCİ HABERLER urçilin Başvkil mua. vinliğinde Mak Donalc isihlâf edeceği söyleniyor. Bu arada Sir Jon Simonun da Me liye nazırlığına getirilmesi mühtemeldir. * Ariş yili, Gi Santa - Gruza inmiş. tir, Balon bugün dönüş sefe. rine başlıyacaktır. . | E rmenistan Sovyetleri - nin fevkalâde kongre. si tekrar çalışmağa başlamış tır. * ölonya Diyet meclisin de, reis, mesaiyi ten. kit eden bir gazete muhabiri- nin parlâmentodan çıkarılma sını istemiştir. B. Mussolini Dönüyor Roma, 21 (A.A.) — B. Mussolini buglün öğleden sonra tekrar Pola kro- vazörüne binmiştir. Italyan donanma. sının Libya Suları ile Italya ve Sicil. ya suları arasmda cereyan etmekte O lan ikinci kısım manevralarında hazır bulunacaktır. ; ; ; k kikat, hiç şüphe yok ki bir ha kete saik olacaktı, Bu hareketin büyük bir harp ihtimallerini kuv- vetlendirmesi beklenebilirdi. Çünkü bu maddi hakikatın en birinci manası, Akdenizdeki statü. nün bozulması, İngitere ile Fran- sanın Akdenizde tehlikeler geçir. mekte olan ve bu devletlerin şah damarları sayılan muvasala hatla. rının ciddi tehlikelerle karşılaşma. sıdır. Bütün bunlar harp ihtimalle, ni arttıran, ciddileştiren ve vazi. yeti vahimleştiren âmillerdir. Gundelhara muvaffakiyeti ise harp ihtimallerini zayıflatmış ve azaltmış bulunuyor. MISIR VE KAPITULASYONLAR: YAZAN: ÖMER ün bu sütünumuzda vuku- bulan hâdiselerden bahset. RomadanLondraya Yeni Bir Anlaşma Teklifi Yükseldi Roma: 21 (A.A.) — Giornale D'ltalindna Virginio Gayda İtal | etseler ne kadar ehemmiyet verirsem nın harici siyasetinin ana hatları 1, — Avrupanın dört büyük rucuu kil etmeleri, bir anlaşma, Makale sahibi, bundan sonra 1 yanın hiç bir istilâ ve ilhak emeli bes lememekte olduğunu ve B, Mussolini- | İnin bu hususu eylemiş bulunduğu Mubarrir, Ii milletleri ve Fransa ile teşriki m ğunu ve Roma beyanatındı yazmı | bütün irmamakta İ bulunduğunu ilâve eylemektedir. HEP MÜTEKABIL Demokrasilerie faşizmler arasmaâ; ki ihtilâflardan bahseden Virginio ta bulunmalarını İst Lokama misakı hakkmdaki Italyan muhtrasmdan bahseden ma ie mu İ harriri diyor ki : “İtalyan muhtırası, halen de Av istikrarm en âcil in bu ittihadını nive maildir. rupada sulhüin we kefili olan dört de İ yeniden viiruda | Daha ne kadar tekrar edelim, müs. | ral BahıDı de Vapal tel İmevzuu bahis meseleleri adalet ve Wiberalizm zihniyeti ile halletmek için | müsterek bir cephe vücuda getirme-| dikleri takdirde müstakar hie bir sey | vücuda getirmek irikân: ır Ispanyol meselesi, bir sulh tamamiyet o meselesidir. komünizm, Akdeniz ve hattâ Britan-| ya imparatorluğunun büylk yolunun kapısma konmuş bir barut fıçısı olu | caktır. İtalvan siyaseti. Avrupanr hayır ve menfaati namma bu tehdidi | bertaraf etmek istemektedir. İtalya, kendisi icin razi itiba. riyle, ne de siyaseten hiç bir sey is tememektedir. Akdenizde çok büyük ve mübrem menfaatleri bulunan İn. gilterenin neden dolayı Italvan siva: | seti ile teşriki mesal edemedi bir türlü anlıyamıyoruz.,, valiyi miülki İsnanyada ne r İzmit Umumi Meclisi İzmit, 21 (TAN muhabirin - den) — Vilâyet umumi meclisi 987 bütçesiyle beş senelik çalışma proğra tasdik ederek dağı. ; ; : ; ; ; RIZA DOĞRUL eaeaman ares. miş, Mısırda tam istiklâl dileğinin tatmin edilmemesi yüzünden hoş- nutsuzluk hissolunduğunu ve bu hoşnutsuzluğun kendini ifade et. meğe başladığını anlatmıştık. Bu günkü Mısır hükümetini, meğe sevkedecek ve faaliyetlerini hızlandıracak mahiyette olan c8. reyanın tesiri, her yerden fazla Mısırda kapitülâsyonları - kaldır - mak için toplanacak olan Montrö konferansında kendini hissettire- cektir. Nahas Paşa hükümeti, öte. denberi haiz olduğu kuvve' dı sağlamlamak için kapitülâsyon- ları en kisa zamanda bütün İzle- riyle kaldırmak yolunu tutacaktır. İngiltere - Mısır muahedesinde Ingiltere kralı o “kapitülâsyonları zamanın ruhuna ve Mısırın bugün kü vaziyetine uygunsuz” telâkki ettiğini, ve Mısır kralı “kapitülâs- işün- * ; bankacık İ | demiştir ki hakkında izahat devletinin Lokarno itilâflarma vermektedir. 2. — Müstemleke sahibi devletlerin müşterek bir cephe teş 3. — İspanya meselesinde İngilterenin de iştirake davet “Amerikada İ00,000 Grevci york, 21 (Radyo — TAN) — Otomobil sanayii grevi dehşet verici bir vaziyet almaktı rini bırakacaktır. Bunların il fabrikasına men: brikası mü dürü ameleye karşı mukavemet ede - söylemiş, Ford ise, bu grevde kabahati yükletmiş ve “Ben sağ kaldı rikalarımı hiç kimse kapatmıya imu- vaffak olamaz.,, FRANSADA (AA) — Amelehin gre. fabrikaların etini tatil et - oğini fab. Paris vi yüzünden St, Çuc bütün atölyeleri faa niştir . Amerika Endişeye Başlamış Vaşington, 21 (A.A.) — Harbiye ba. anlığında soh haftalar zarfında Ja ponyaya ve İngiltereye teslihat ima- linde kullanı miktarda çelik ihraç endişe ile karşılanmakta Lehistanda Komünistler Tevkif Ediliyor Varşova, 21 (A.A) — Komünist - likle suçlu 500 kişi tevkif edilmişti. Lodzda mensucat ve yapı sendikal rınm şefleri yakalanmış, Borisav petrol h. aşında da bir çok tevkifat yapılmış Muhafazakâr bir gaze“ te, komünistlerin ameleyi greve tah rik ettiğini yazıyor edilmiş olmasi © Büyük Harp ihtimalleri azaldı! eeeeeeeeeeaeeeekeneaaaeaaei kanamam, yon rejiminin, gecikmeksizin ilga sını dilediğini takrir eder. Mu. ahedenin zeylinde Mısırın hâkimi. yetini kayt altına alan kapitülâs- yonların süratle ilgası ve lüzum - suz yere unutulmıyacak bir intikal devresinin kararlaştırılması Üze - rinde iki taraf da anlaşmışlardır. Montrö konferansının vazifesi bu anlaşmayı Mısır kapitülâsyonla rile alâkadar 14 millete kabul et- tirmek ve intikal devresini tahdit etmektir. Son günlerde Misırın bilhassa Italya tarafından müşkülât göre- ceği söyleniyor. (Taymis) bunu mevzuubahsederken bu hattı hare ketin İtalya tarafından Müslü- manlara ve Arap milletlerine karşı gösterilen dostlukla uyuşamıyaca ğını kaydediyor. Hülâsa bugünkü Mısır hüküme. ti mühim bir imtihan ile karşılaş- mak üzeredir. ır. 100000 amele | » ELEK Yalanı Keşfeden Makine Amerikada yalanı keşfeden bir makine icat edildiğini gazetelerde o- | kumuşsunuzdur. Geçenlerde bir katil davasmda bu makinenin kullanıldı . | ğını okudum Dünyanm bir harika gibi gördüğü bu makineyi, ben, doğrusu lüzumsuz | bir lüks telâkki ederim, Ve günün bi- İrinde bir yumurta suyu makinesi icat | buna da o kadar ehemmiyet atfede, bilirim. — Çünkü yalan, makineye ha- cet kalmadan anlaşılan bir matahtır. Kendi payıma birisi bir söz söyler. ken söylediğinin doğru olup olmadı - ğmı hemen kestiririm. Tıpkı musiki - den anlayan birinin, okunan parçanın | makamını derhal anladığı gibi, | Benim yalanı keşfedişim sanmaym ki sırf kendime münhasır bir hassa - dır. Ne münasebet! Biraz dikkatli 0. İlan herkes yalanı benim kadar kesfe- | debilir. Şu şartla ki sözü kaval dinler gibi dinlemesin, İ Esasen yalan dünyada o kadar çok söylenmiş ve o kadar çok dinlen. miştir ki doğruyu bulmak için söyle- nen sözlerin slelâdelik haricinde ol ması ve kulağımızın bunları yadır. Kuması kâfidir Karşınızda, daha ilk sözü : — Allah ömür versin! Duacıyım, diye başlıyan muhatabinizın sözleri hoşunuza gittikçe o yalan olduğuna inanıp nokta koyarsanız aldanmıs ol. İ manız ihtimalini daima azaltmış © - İlarsunuz Bir fıkra vardır : Uzak vilâyetlerden birinin valisine Istanbuldan bir misafir gelmis, vali sormus: — Astünede ne var, ne yok? Misafir hulüs olsun diye: — Zatı devletinizin sadaretinizden bahsediyorlar. Cevabmı vermiş. Vali gülümsemiş : — Yalan olduğunu biliyorüm yat Hosuma gidiyor, hele bir kere daha söyle bakayım! demiş Bu size bir ölçüdür. Sahsınız, ka « »aalleriniz ve işleriniz hakkında söy lenen sözler hosunuza gittikce yala, hanesine nakledip önüne sıfır koyabi, Tirsiniz. Zaten isin mskül tarafı ya» lan kesfetmek değildir. Dediğim gibi onu heniniz az çok yapabilirsiniz. A. sıl güçlük bizi yalan itiyadmdan ve yalana, doğru demek ihtiyacından kurtarmaktır. Bence şu sıra buna kimsenin takati yetmez B. FELEK Romanya Maliyesi Müvazeneli Bükreş, 21 (AA) — Bi resko, parlimento ve â itamı münasebetiyle kra namesini okumuştur « y mede, bütçe fazlalıklarm » dan bahsedilerek matiyenin kat'i su, k ğu devlet borç e bütün İstih liyete getirilmiş de edilmektedir . yüksek tahsil ka » ahkâmın bu tahsil yüksek menfaatleri inkişafa müsait in İsal ku olduğu mü Beyanname: aunundaki çerçevesi dahilir bir şekle sok gençliğin ilk tahsilini ikmal eden yeni bir mektep vücude getirmiş olduğu kaydedilmektedir. Çukuroveda Amele Büroları Tesis Ediliyor Adana, 21 (TAN muhabirinden) İ — Adana, Tarsus ve Mersinde ame le işlerinde irtibat, ücretlerde istikrar ve işçinin refahmı temin maksadiyle üç amele bürosu kurulması kararlaş. tırılmutır. Büroların teşkiline müte * lik teferrüat tesbit edilmistir. Üş büyük pavyon inga edilecek amele bu ralarda barındırılacaktır . Cavada Fahri Konsolosluk Ankara, 71 (TAN) — Cavada hir fahri konsolosluk ihdae edilmesi Ve, killer Heyetince kararlaştırılmıztır.