22 Mayıs 1937 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

22 Mayıs 1937 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

Uzaklara doğru giden iki tarafı ağaçlıklı yolda... Ankarada Memur Talebelerin Günleri ve Ayları Nasıl Geçer? | nkare, 20 (TAN) — Saat beşi on geçiyor... Banka - Jar mahallesinin geniş asfalt cad- deleri doldu. Grup grup yükse, len kahkahalar Yenişehre canlı bir akşamm geldiğini haber veriyor; Üç büyük caddenin üçünde de taş- kın bir insan akını var, Yaşları ol gun ve cepleri dolgun olanların gözleri otobüslerde. Gençler hiç o tarafı değil. Yanları akasyalar, or tası mazılar ve rangarenk çiçekler le bezenmiş yolların ilzerinden bir yumurta bıraksanız tren köprüsü, ne kadar duraklamadan gidecek. Hiç insan böyle yerde otobüse biner mi? İki taraflı yükselen bi- çim biçim zarif, şık ev ve apartı. manların balkonlarından genç ka. dınlar kocalarını, sıhhatli gürbüz çocuklar sokak kapılarmda baba - larmtı bekliyorlar, Ekserisi ayni evin ayrı odala « rmda kiracı olan talebe memurlar günün muhtelif saatlerini muhte. Hf yerlerde geçirirler: Sabahtan öğleye kadar bir fa- 'Kültede, öğleden beşe kadar dal. rede, beşten yediye kadar bir ga- zino veya pastanede, Yediden on ikiye kadar uzünan zamandaki fa- #liyet te mevsimlere göre değişir. Kışın toplantılarla, yazın Çiftlik, Kayaş ve Barajda mehtap eğlence- lerile geçer. alebe memurlar için en fe- m na mevsim ilkbahardır. Günler döner dönmez bilardo ma- galarından, gezinti trenlerinden, pasta salonlarından birer birer çe. kilmek mecburiyeti başgösterir; kı- yafetlerde bir kalenderlik göze çar. par, Akşam üzerleri kollarda çan. talar, ellerde kitaplar tenha yollar. da, kırlarda, bahçelerde velhasıl sessiz olan her yerde onlara tesa- düf edilir. Beş odalı bir evin, ekseriya on kiracısmı teşkil eden talebe me - murların hep birden ders çalış - maları imkânsızdır. Münavebe ile her odaya bir arkadaş hırakıldık- tan sonra geri kalanlar böylece 1 $iz köşelere sokulurlar, Talebe memurlarm en hoş ta - Tafları biribirlerine karşı olan se - mimiyetleridir. Yolda biribirlerile #elâmlaşmıyan, ahbapça konuşmı- yan hemen hiç kimse yoktur. Her. kes birbirinin arkadaşı, dostu ah- babıdır. Ankarada dostluk bir ki- Httir ve her elde bu kilidin bir a- pahtarı bulunur. : Yaşı ve maaşı yirmi olan talebe memura sordum: — Elinize geçen altmışdört IL râ parayı nasıl sarfediyorsunuz? — Para dediğiniz su gibi. Nereye gitmiyor ki. On oda kirası, yirmi yemek. yirmi de anneme gönderi- yorum, etti elli. Aym ikinci günü arkadaşlarla birer kadeh şarap, on beşine kadar otobüş parasi... işte bitti. — Peki aym on beşinden sonra ne yapıyorsunuz? — O vakit te Allah “Yürü ya kulum,, diyor ve biz de tıkır tıkır ürüyoruz. N 7 İyi amma elâlem yirmi lira e beş çocuklu sile geçindiriyor. Muhatabrm güldü: — Ne yaparsmız, bekârlik, dedi. "Arkadaşı nefes nefese ilâve ete ti: — Sultanlıktır, YAZAN: MUALLA İHSAN yın ön beşine kadar me - mur, on beşinden sonra ta- lebe olarak yaşıyan bu gençlerin zaman zaman bir müjde icat etme- Teri de Adettir: — Ankara memurlarına onar li. ra zam varmış, — Ev kiraları ueuzlıyacakmış. Bu sözlerin sarfedilecek yerleri başka başkadır. Birincisi kendileri. ne İkincisi ev sahiplerine söylenir, Ve o gün için eğlenceli bir mevzü teşkil eder, Fakülteye yeni girmiş bir lise - lyle konuştum: — İki taraflı çalışmak sizi yor- muyor mu? Yaşayışmızdan mem- nun musunuz? — Hayır, dedi, , yorulmuyoruz. Daireye söğleden:sonra “gitmekle beraber işlerimizde hiçbir aksak- uk görülmez. Belki biraz yoruldu ğumuz zamanlar oluyor. Fakat dü- şünün ki hayatım eh mühim (iç un- suru avucumuzun içinde: 1 — Talobelik, r Talebesi Ha Maarif Vekâleti, azlık ve ecnebi liseleri İle husus! Türk liselerinden çıkan talebelerin olgunluk imtihanla- rını hangi mekteplerde vereceklerini tesbit etmiş ve din Maarif müdür- lüğüne bilirmiştir. Bu listeye göre, Boğaziçi, Şişli Terakki ve Işık lise- lefi mezunları Kabataşta, Hay ve İstiklâl liseleri mezunları İstan - bul Kız lisesinde, Yüce Ülkülüler İs- tanbul Erkek tisesinde Darüşsafaka- İldar Vefada, Azlıklar Pertevniyalde İve yabancılar Galatasaray lisesinde imtihan edileceklerdir. Azlık mekteplerinin senelik bütçeleri Azlık mekteplerinin birer yıllık büt çe yapmaları hakkındaki karar dün Maarif idaresine gelmiştir. Buna gö- re, blltçe, mektep müdürlerile mü - essisler tarafından birlikte yapılacak | ve bir de “esbabı mucibe,, kısmı ka-| tılacaktır. Bütçede gösterilen gelir ve masrafın haricine çıkan mektep idareleri mesul tutulacaktır. 937 büt- çeleri en geç önümüzdeki haziran | 27 sine kadar Maarif müdürlüğüne gönderilmiş olacaktır. Mümeyyizler ayrılıyor Orta mekteplerle Munllim mektebi ve İseleri bitirme imtihanlarımda bu. lanacak mümeyyizleri mektep idare- leri seçeceklerdir. Bunun için mek - tepler aralarında anlaşacaklardır. Yalnız olgunluk imtihanları mü - meyyizlerini maarif seçecektir. Üç Aylıklar 7 Haziranda Verilecek Vilâyet muhasebeciliği, “&ç“ aylık)» maaşların dağıtılmasma , ait hazır- ukları bitirmek üzeredir. Umumi tev zlat, bütün şubelerde Haziranm ye- dinci günü başlıyacak, onbeş gün sü recektir. Haziran, mali senebaşı ol İMTİHAN Hususi ve Ecnebi Liseler lerde İmtihan Edilecek İ Resim ve tablolar tarih sıralara gö AN LAR. On bir senede 1546 apartıman Şehrimizde inşa edilen 2. partımanlar hakkında son ha. arlanan bir istatistiğe göre, 926 senesinde 9, 921 de 83, 928 de 61, 929 da 68, 930 da 124, 931 de 224, 982 de 463, 933 de 160, 984 te 195, 985 te 97 ve 1986 senesinde 107 apar- tıman yapılmıştır. On bir se- nede yapılan yeni apartıman- larm yekün 1546 dır. En faz la inşaat 1932 senesinde ya. pılımıştır. Istanbul irat sahip- leri birliği İstanbul vilâyeti hudutları içinde bulunan irat, emlâk ve arazi sahiplerinin kurdukları birliğin kanuni merasimi ta. mamlanmış ve Galatada Ada Hanında 10—11—12 numa ralarda bir büro açılmıştır. Birlikten maksat şunlardır: Azanın hukukunu muhafaza etmek, emlâk, irat ve arazi, 4 nin kıymetini gözetmek, Me. deni Kanunun buna ait mad. 4 deleri dahilinde teşebbüsler. MARA EE Esnaf Dispanseri .Açıldı Yeni esnaf cemiyetleri merkez bi- nasında kurulan ve esnafa mahsus İolan dispanser ile danışma yurdu, dün törenle açıldı. Vali Muhittin Üs- tündağ, Parti ve esnaf teşekkülleri İnin ileri gelenleri ve gazeteciler bus tundular. Vali, biri esnafım sıhhatile, diğeri de dertlerile yakından alâkt- dar olmak üzgre kurulan bu müeş- sesölerin favdaamı-. anlattı. Hsn»i tes sekkülleri merkez bürosu şefi Rüş- tü buna bir cevap verdi. Hukuk mü- şaviri avukat İzzet te bu maksat uğ- ngi Mektep Müzede İki Yeni Salon Topkapı sarayı ve eski Türk ve İslâm öserleri müzesi yeni birer sa- İon daha hazırlamaya başlamışlardır. Topkapı sarayı direktörlüğü yeni ta- mir ettirdiği bir koğuşta kıymetli re- simleri, tabloları teşhir edecektir. Burada san'at âlemini ilgilendirecek gok kıymetli tablolar bulunacaktır. Te, duvarlara asilmış ve camekânlarâ yerleştirilmiştir. Yakında açılma m rasimi yapacaktır. Burada bir d. ki vesikalar ve yazılar salonu açıla caktır, Eski Türk ve islâm eserleri müze- sindeki kıymetli ve tarihi halılar da depodan çıkarılarak ayrı bir salona asılmağa başlanmıştır. MAİ İİİ İİ Sıcaklar birdenbire adamakıllı bas- tırdı. Öğle zamanları herkes başını runğa yapılan çalışmaları anlattı ve gelenlere teşekkür etti. 22.0,937 — . de bulunmak, bina ve | arasi 9 vergilarile alâkadar olmal $ kiraerlarla mal sahipleri 278- sında tavassutta bulunmak: g arzu edilince hakem vazifesi , görmek, arazinin kıymet kes” , betmesi maksadile nakliye Ye- ', etlerinin azaltılmasını temin€ çalışmaktır. Birlik, irat Sö“ hiplerini alâkadar eden hükö- met ve belediye emir ve karar" larından Âzasma vakit ve 78- maniyle haber vermiye vasıtâ olacaktır. rr duğu için ayın ilk günü bütün daire. lerde hesap işleri ile uğraşılacaktır. Bu yüzden Emlâk Bankasmdan maa$ | alanlar için vize muxmelesine aym 2| inci günü malmüdürlüklerinde başla- İnılacaktır. Emlâk ve Eytam Bankası, maaş sa hiplerinin rahat maaş alabilmeleri- nİ temin etmek üzere yeni tedbirler almıştır. Bu sefer, günde vasati 700- 800 kişiye maaş verilecektir. Karışıklığa meydan kalmaması i. çin maaş sahiplerine maaş alacakları saatler evvelden bildirilecektir. Ban- ka, ayın ikisinde tevziata başlıya- caklır. Malmüdürlüklerinde vizeleri- ii yaptırarak müracrat edenlere pa- anın verileceği günü ve saati göste. ren birer numara verilecektir. Usktidar ve Fatihte açılması düşü- nülen şubeler bu devreye yetiştirile- memigtir, Banka, Usküdar maaş tev- zi yeri için şimdiden hazırlığa başla- mıştır. Gelecek maaşa kadar yetiştiri lecektir. Altı aylık maaş yoklamalarını yap- tırmıyanlar se Bankadan, ne de ren! müdürlüklerinden maaş alamıyacak. lardır, Yoklamaları umumi tevziata kadar yetiştirenler, bordroya dahil edileceklerdir. “Karadeniz,, Maltada Valansiyadan 730 mülteci ile hareket eden Karadeniz vapuru Mal- 2 — Gençlik. 3 — Ve para, Bu üçü olduktan sonra yorgun- luk, memnuniyetsizlik bizden ihti- yarlık kadar uzak kalır. Madam Simpsonun en yeni resimlerinden biri taya varmış ve kömür almıya başla” mıştır. Vapur, önümüzdeki çarşam- ba günü limanımızda olacaktır. Bir Çocuğun İki Ayağı Kırıldı Şehremininde tramvay eaddesin - den geçmekte olan Mustafanın ida- resindeki bir taksi otomobili, cadde üzerinde dolaşan dört yaşlarında Cevdet admda bir çocuğa çarpmıştır. Çocuğun iki ayağı kırılmıştır. Şo- för yakalanmıştır. Sabık Kralın Evlenme Hazırlıkları Sabık İngiltere Kralının eş olarak intihap ettiği Madam Simpsonun düğün hazırlıkları Fransız kibar ma- hafilini meşgul etmektedir. Madam Simpson nikâh günü ve ev- lendikten sonra giyeceği elbiselerini Fransız terzihanelerine ısmarlamış - tır. Yalnız bu hazırlıklarda dikkati celbeden bir nokta vardır. Madam provaları için Parise gitmemekte, #arsilar onan avağına gelmektedir. aaa Madamm bu hususiyeti bazı muhit- lerde, sabık kralm kıskançlığı şeklin- de tefsir edilmektedir. dinlendircek serin bir köşe arıyor. Bu resimde parkta şekerleme yapan bir şehirliyi gürüyorsunuz, Ondan sonra vali, evvelâ dispanse- rin, sonra danışma bürosunun kor. delilarmı keserek bunları açtı. SEKSİ Bundan büşka, demiryolü kenarın- daki bazı Yerlerin âdeta birer çöp - ik beline getirildiği ve Balıklı me- zarlığının da kaldırılması icap ede- ceği bildirilmiştir. Belediye, teklif üzerinde tetkikle- rine başlamıştır. Yakında katı bir ka rar verecektir. Hat güzergâhme çöp atılmamaa! temin edildikten başka Balıklı mezarlığnm da kapatılacağı muhakkak görülüyor, Edirne hattında yeni tarife başlıyor Devlet demiryolları İstanbul - E- dirne hattı ile Sirkeci . Çekmece ban- liyösünde bugünden itibaren yaz ta- rifelerinin tatbikine başlayacaktır. Bundan Sonra semplon sürat ka - tarı seat 7.25 te, konvansiyel 10,22 de, Edirne postası da 19,33 te İstan- bula gelecektir, Semplon her gün 88- at 22 de, konvansiyonel 20,30 da Edirne treni de 8,30 da hareket ede- cektir. Banliyö hattındaki seferler arttırı- larak 20 den 25 şe çıkarılmıştır. Son tren, cumartesi ve pazar günleri Sir- keciden 23 te, Çekmeceden 22 de kal- kacaktır. Maamafih, kalabalık gün- lerde Sirkeci ve Çekmecede en geç saatlere kadar ihtiyat katarlar bulun | durulacak ve ihtiyaca göre tarife di- Çekmece Yolu Çöpten Kurtarılıyor Devlet Demiryolları İdaresi, Belediyeye müracaat ederek Sir- keci - Küçükçekmece banliyö hattmda tren güzergâhına çöp atıl- dığını, bü vaziyetin şehre gelen yabancılar üzerinde fena tesirler yaptığını bildirmiş, bunun önüne geçilme: re | üyük şair Hâmit için yar | vikiye camiinde Mevlüt ok” caktır. Bir Reisi Muavini Bi hastalandığı için mektap” p” cati vekületen muavinlik işleri? mur edilmiştir. . nlversitede yabancı di bt | U ları dün aksam sona arm” Neticeler Pazartesiye belli olaca” - A #keri kamplar bu yıl 20 ei recektir. Maarif mü pi kamp programmı dün mekteple”* dirmiştir. istemiştir. e “Yunanistandan İzmir Fuarına Seyyah Geliyor Atinada bulunan Türk . Yunan ti daret ofisinden alâkadarlara gelen bir mektupta, Atina ofisinin teşebbii- sü ile mühim bir seyyah kafilesinin İzmir fuarma gelmek Üzere hazırlık» lar yaptığı ve bu seyahate ait bir pro- gram Menidanlığı bildirlimiştir. A Yeni Polis Kıyafetleri 2 prayer Yeni polis kıyafet nizamnamesi 1 | hanları Haziranda başlıyarak 18 | haziranda meriyete giriyor. Yeni ü-| siirecektir. İmtihan heyetine şw l niformaya göre, sivil ve resmi polis- | mektebi müdürü İhsa nile Berbe””. | lere, elbise, ayakkabı, şapka ve kas- | ri, Ferit ve Veli seçilmişlerdir... İ . yes eniz Ticaret Müdürü MÜÜ yg ket verilmiştir. Şube müdürlerile po- lis mildürlerinin giyecekleri resm! D det, İdarenin yeni büt! yarm Ankaraya gidecektir. elbiseler için tahsisat beklenmekte » MAYIS CUMARTESİ Bugünkü hava: BULUTLU Yeşilköy Meteoroloji istasyonun -; dan alman malümata göre, bugün yurdumuzda (o cenubi ommtakanm kapalı, Orta Anadolunun kısmen, di. ğer mıntakaların hafif bulutlu ol - ması, rüzgârların ümümiyetle şimal istiksmetinden orta kuvvetle esmesi | muhtemeldir. | 5 Dünkü Hava Dün, hava tazyiki 762,8 milimetre, Bind ay | Arabi 1356 Rumi yas MY 0 2 gi ir Si Hi Gün: -31 9 Rebiülevvel: 11 İ Güneş: 4.87 — Oğle: Tkindi: 16,09 — Akşam: Yatsı: 21,18 — İmsak: grat olarak kaydedilmiş. ra şında, seferler de yapılabilecektir. hararet en çok 21,5, en az 14 santi.| fif esmistir.