17 Haziran 1937 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 3

17 Haziran 1937 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 3

—— 17.6.9837 Asiler Bilbaonun bin sekiz yüz metre dışında duruyor Bir Yandan da Bilbaodan Kaçanların İltica Ettiği Sanfander Bu Yüzden Muhace Muhasara Ediliyor retin Arkası Kesildi Londra, 16 (TAN) — İspanyanın şimalinde muharebe, Bilbao inin dışındaki tepeler üzerinde cereyan etmektedir. o Âsiler, #ehve girmiye teşebbüs etmiyorlar. Çocuklarla kadınların Santan.- ie muhaceretleri devam ediyor. Fakat âsiler, bugünden baş- “yarak Santander'i ablokaya başlamışlardır. Bia Bu yüzden milliyetçilerin buraya tt& Bilbaodan muhareceret hareke Pratsanm Bilbacdaki konsolosu Ünmüş ve Bilbao etrafımdaki birkaç rin düşmüş olduğunu söylemiş avas muhabiri Bask milislerinin e şiddetli mukavemet gösterdik- Nİ Ve asilerin Bilbaodan 1800 met- Ye mesafede olduklarını bildiriyor. SIYASI VAZİYET İster Eden, bugün Avam kama- ie da beyanatta bulunarak Italya ma AMmanyanm ademi müdahale ko- N tesindeki faaliyetlerine avdet et - İklerini ve Ispanya sularmı kontrola k edeceklerini bildirmiş ve Al pa ile Italyanm bunun için Is dayıdan döğüşen tarafların kararımı beklemediklerini ilâve ederek İda Ispanyadaki yabancı gönüllü Tagi Çıkarılması için teşebbüslere — pacağın: Böylemiştir. Balda bü tenli Dogro ERİ, iştirak © işlerdir Bir Macar Kumandanı leri; VEE imiş ve komite deceklerini söyle. örselon 16 (XA) — Macar mu. e Liya, nm kumandasını alarak ge MEPA Lua b namı altında İspanyada beet eden Matei Jalka, Hueska, cep Nİ teftiş ederken otomobiline i Müşür bir bombanın tesirile öl - SPanyada Almanlar ve italyanlar üşüyor Moskova, 16 (Radyo) — Buraya a 3 haberlere göre, Bilbaoyu mu - ya 23 eden asiler arasmda Ispan #8keri pek azdır. Bunların çoğu me ve Italyandır. Toplar kâmi- talyan zabitleri tarafından ida- m, lmektedir. Tayyarelerde de Ak Pilotları vardır. MISIR TAHVİLLERİ ÇEKİLDİ tey hire, 16 (A.A.) — Yüzde üç fa tahviy ikramiyeli Misir kredifonsiye lerinin dünkü çekilişinde: senesi tahvillerinden 633,391 mara 50,000, TI senesi tahvillerinden 290,437 ilamı 50,000 frank ikramiye ka - taşlardır. Tıp Talebe Yurdu Talimatnamesinde Değişme Yapıldı bana ara, 16 (Tan muhabirinden) — a Pl leyli Tip talebe yurdu tali - Hin mesinde, görülen Tüzum üze « eni çan değişiklikler yapıimıştır küt türü, kle göre, Türk ırkına ve Türk ii talebeler, İcra Vekilleri He ke lerinden olan ve beynelmilel! gelmelerine imkân kalmıyacaktır. ti de durmuştur. dün bir Fransız torpitosu ile geri tepede harbin devam ettiğini, diğer tir, San Dominigo ve Arehando, tepele Bila | Harbinin En yeni Haritası muma yeğin Bera» DE GREEN | İşorduna 2 Harp bu gördüğünüz sahada cereyan ediyor smuv, Alman Nazırları ve Erkânıharbiye Reisi Ziyaretler Yapıyor Londra, 16 (TAN) — Almanya Dış Bakanı, İspanya meseleleri Üze- İrinde tatli efkârda bulunmak için, (23 Haziranda Londraya bir seyahat yapıcak ve İngiltere hükümetinin misafiri olacaktır. Bu ziyaret İngilte rede çok İyi karşılanmakta ve Ziya ret esnasmds garp misakınm konu - şulacağı da sanılmaktadır. Alman Erkâniharbiye Reisi Ge - neral Beck'de, sergiyi ziyaret ioti- sulile Parise gitmiştir. General, #Y- ni zamandâ Fransız Erkâniharbiye - si Reisi General Gamelini ziyeret edecektir. İki General arasında â5- keri görüşmeler yapılacağı rivayeti vardır. aşvekil Ismet Inönü son mut- kunda Hatay anlaşmasından bahsederken komşumuz Suriye hakkında yu sözleri söylemişti: “Ben,.. Suriye halkına karşı Türk- lerin hassasiyetini göstermek için kıymetli fırsatlardan istifade ettim. Şimdi o mevzuda tekrar hararetle söz söylemek için ahval ve şeraitten kâfi derecede teşvik gördüğümü söy- liyemem. Amma kanaatim o dur ki milletler hakiki menfaatlerini ni. hayet siyaset adamlarına ibram ve icbar edeceklerdir.,, Milletler Cemiyeti Konseyinin Ha. tay meselesinin hallini kolaylaştı- racak ik esasları kararlaştırdığı zaman Başvekil Ismet Inönü söyle- diği büyük nutukta Suriyeliler hak- kında Türk milletinin teveccüh ve '0€ mensup olan ecnebi tabii- ta Pare yurda Ücretli veya üc- e rak kabul edilebilecektir. 8İZ talebeden mecburi hizmet iz senedi alınmıyacaktır. muhabbetini, hararet ve samimiyet» le anlatınış ve Suriyelilerin Hatay meselesini halletmekten elde ede- cekleri büyük kazançları, bilhassa, Fransız Başvekili Blum Yi Reyini Aldı Paris, 16 (TAN) — B. Blum hükümeti dün akşam da mühim bir iakıyei Kazandı ve kuvvetli hiyeti aldı. Meclis 247 reye karşı 346 reyle hükümete hususi mali salâhiyet veren kanun lâyihasını kabul etmiştir. ne İtimat bir, ekseriyetle - istediği salâ- Lâyıhayı Reynaud ve eski Başvekil Flandin de şiddetle tenkit etmişler, buna karşı M. Blum söz söylemiş ve komünistleri halk cephesi siyasetini takibe devet eden müheyyiç bir nu- İtuk irat etmiştir. Lâyıhanm reye konmasından kısa bir zaman önce ko münistler muhalefetten vazgeçmiye karar vermişler ve hükümet tarafın- dan sunulan lâyıhaları kabul etmiş- lerdir. Maliye Nazırı Auriol, iâyıhaları mildafaa etmiş, daha sonra Blum hü- kümetinin frank kıymetini muhafaza ve kambiyo murakabesinden tevakki edeceğine, rantlarm devlet eshamile mecburi tahviline kalkışmıyacağına dair bir tadil teklifini kabul etmiş, Projeyi muhik gösteren bir nutuk | söylemiş, bütçe güçlüklerinin harice Eiden 50 milyardan ileri geldiğini kaydetmiş ve bazı resim ve vergileri yeniden tanzim etmeyi düşündüğünü ilâve etmiştir. Nihsyet hükümet iti- mat kazanmıştır. Rusyada büyü, 8 kumandandan ibaret değildir. Daba gülerle takviye edilmiştir. Yakında Ukranya ordusu reislerin 7 den General Sehmidt ve daha on dört kumandanın muhakemesi beklen - İmektedir. Ayrıca Sovyet diplomatlar rı da bir tasfiyeye tabi tutulacaklar dır. Eski Madrid sefiri Rosenberg, Karahan ve Berlin sefiri Chintsehük de mühakemeye çekileceklerdir. Stalinin Rusyadaki Alman ve Ja- pon konsolosluklarından birçoğunu lâğvedeceği söylenmektedir. Idam edilen generallerin zevceleri Sibiryaya nefyedilmişlerdir . Faşist memleketlerden, o Sovyet Rusyaya dehalet etmiş olan birçok ecnebi komünistleri Rusyadan çıka- rılacaktır. Idam edilen generalleri ele veren vesaiki bir Bulgar komünisti lan casus, Madam Lydia Voronzova- nm temin ettiği söylenmektedir. Bu kadın uzun boylu ve zarif bir güzel dir. Ve sabık Bulgar aristokrasisine n.nsuptur. B. Metaksas muhabirimize diyor ki: Büyük Şefinizin dediği gibi biz bir vücudün uzuvlarıyız o - Yanya, 16 (Tan muhabirinden) — Birkaç gündür, Epir mmtakasında bir tetkik seyahatine çıkmış olan Yu nan Başvekili B. Metaksasa refa - kat ediyorum. Başvekil bugün, “Tan, | Bâmına beni kabul etti: “Bana refakat ettiğinizden çok memnunum, dedi. Türkiyenin dost - luğuna verdiğimiz ehemmiyeti ve bu dostluğa sudâkatimizi herhalde her gün görmektesiniz. Büyük Şefiniz A- tatlirkiin söylediği gibi, biz bir vü - Gudün âzasmdan beşka bir şey deği- liz. Birlikte başardığımız işlere gös- terdiği müzaheretten dolayı, Türk matbuatma benim namıma teşekkür İİKieften ve Charkovdan . . .. Bin İki Yüz Asker . . .. .. .. Sibiryaya Sürüldü Varşova, 16 (Sunday. Express muhabiri bildiriyor) — Mare- şal Tukhachevsky ile birlikte idam edilen 7 Kızılordu Generalinin bir heyacan ve kork ayanılırdığı anlaşılmakla dır. Bir şayiaya göre askerler Kiyefte ve Charkov'da kumandanla- rının tevkifi üzerine ayaklanmışlar ve ilk şehirde 900, ikincisinde ise 300 asker tevkif edilerek Sibiryaya sürülmüştür. Meçhul bazı kimseler, Moskovada sokaklara, üzerlerinde “Tukhachevs- ky'nin intikamını alınız., yazılı beyannameler asmışlardır. Zabıta beyan- narieleri toplanmıştır. Tukhachevsky'nin idamı büyük bir hayret uyandır mıştır, Çünkü bu zat. Kızılordunun müessisi ve Voroşiloftan sonra en nü- fuzlu kumandanıydi. Tahminlere göre ordudaki hiyanet şebekesi, yalnız dir. Stalinin oturduğu Kremlin sarayınm muhafızları Mongollar ve Gür- ediniz.,, birçok zabitlerin tevkifi muhtemel» ELEK Hayvanları Sevelim Amma! Evet! Hayvanları sevelim, Eh elden geldiği kadar seviyoruz da, Meselâ bizde bir ufak çin finosü var; beni ısırmazsa seviyorum. Kedi yavrusuna bayılırım. Lâkin hayvandır diye fm. dık sıçanmı, yahut domuzu da seve- mem. Insanların hayvan sevgisinde en ileri gittikleri iki gözdesi vardır: At ve it, Birincisi bizi taşır, ikincisini biz ta şiruz, Köpeğin sadakatinden bahsederler, Gerçi sadakatli köpekler vardır amma karnı doyarsa. Aç karma sadakat gösterecek bir köpek bulunsa, sergi» lerde muhakkak birinci müküfata ka» zanır, Bu böyle oladursun. Biz bite karşı İ nekadar düşmansak, ite karsı da oka dar dostluk gösteririz. Güya bit pis imiş, hastalık getirirmiş. Köpek pek mi temizdir? Kuduz hastalığının pa- | tentesi kimdedir? Demek istiyorum ki; köpeğe karşı Sinema artisti ve rejisör Bayan Leni Riefens'ahl Pariste çıkan, Paris - Soir gazete si, Berlinden şu haberi alıyor: Geçenlerde Alman Bakanlarından Doktor Frick'in evinde verilen bir suarede propaganda nazırı Doktor Goebbels ansızın bağırmıştır: — Burada ecdadında sami bulunan birisi var. Vesaik yanımdadır. Ya o çıksın, yahut ta ben gidiyorum. Herkes bir an şaşalamış, fakat na- zırın bu sözlerle, Bay Hitlerin sana- tine çok alâka gösterdiği artist rejisör Bayan Lev »Riefenstahl'i kas tetmek istediği anlaşılmıştır. Bunun üzerine bayan dışarıya çıkarılmıştır. Riefesthal, © zamana kadar otur- duğu B. Hitlerin evine bitişik daire. sine gitmekten de menedilmiştir. Ken disine daha şimdiden Holivuttan an gajmanlar gelmekte ise de, memleket ve olan muhabbetimizi pek te kolay izah edemeyiz ve onun için olmalıdır ki köpeğe bazan llizumundan fazla sey. gi, hattâ itibar göstermekteyiz. Arkadaşlardan birisi anlatıyor. Ba, İsa yabancı misafirler tatil günleri iri çaplı köpeklerle Florya plâjma gidi, yorlarmış. Halkın ancak yanyana yas tarak yer bulabildiği o günlerde bu dört ayaklı sevgililer denize girip çık- tıktan ve kumda yuvarlanmak sure. tiyle güya tüylerini kuruttuktan son- ra kumların düşürmek için de silkim mekte ve üstlerindeki yaş kumları yerde yatan halkın yüzüne gözüne serpmekte imişler. Hele biraz serinle- dikten sonra bir de kumda oynamak merakma diişerek koşmacaya başlar dılar mı, plâjda göz gözü görmez ha. | le geliyor, kadınlar feryada, erkekler homurdanmıya başlıyorlarmış. Fakat kimse sevgili köpeklere ses çıkaramı. yormus. Mesele şudur: Sevgi herkesin hakkıdır. Herkes atı, iti hattâ yılanı sevebilir. Lâkin bütün bu hayvanların girebilecekleri | ve giremiyecekleri yerler vardır. Bir kedi yavrusunu tramvaya 60, kamadığınız gibi plâja da köpek ge“ tiremezsiniz. Halkı rahatsız eder, Plüjda hir köpek, hamam halvetinde bir keçi ve baloda bir sıpa kadar ays kırıdır. Umuyorum ki; plâjğ sahipleri bumu düşünmezse, belediye hiç olmazsa Cu. ! martesi,Pazar gibi kalabalik günlerde plâjlara hayvan sokulmasını yasak eder de halkın rahat banyo almasına imkân verir. B, FELEK Mardinde Bir İnfilâk haricine çıkmasına müsaade edile -| ceği sanılmamaktadır. Bir rivayete göre, bu İş, artisti kıs. kanan diğer sanatkârların teşvikile yapılmıştır. YAZAN: ÖMER » * *... yeni doğan hir devlet için büyük bir nimet olan hudut emniyetinin değe- rini izah etmişti, O zamandan başlıyarak Suriyede, Suriyenin hakiki menfaatlerinden, hakiki gayesinden inhiraf ifade eden bir cereyan başladı ve bu müküs cereyan en hafif tâbir ile ne yaptık- larını bilmiyen birtakım siyasiler tarafmdan mütemadiyen körüklen. di. Bu miküs cereyanı körükliyen- ler ve Suriye halkını peşlerine takıp bir çıkmaza saptırmak istiyen siya- siler grubu, halkm saflığını istis- mar ederek Suriye Birliği ve Suriye istiklâli hesabma yapılan fedakâr- lıklar dolayısiyle hoşmutsuzluk için- de yasıyanları, en yakm ve en kuv- vetli komşuları ile de arayı bozmıya sevketmektedirler, Suriyelilerin böy- RIZA DOĞRUL —....... ......l le bir cereyana kapılmalarından birsey kazanmalarına imkân var mı? Bu susle müsbet bir cevap ve- rebilecek aklı başmda bir tek insan tasavvur olunamaz. Bu mâküs ce, reyana kapılmak Suriye ve Suriyeli. lere ancak zarar verir. Suriyeliler bu yüzden enerjilerini boş yere sar. federler? Kendi işlerile meşgul olup yeni hayatlarmı sağlamlamıya çalı- şacakları, İleriye doğru adımlar a- tacakları yerde zâf içinde kalırlar ve mütemadiyen gerilerler. Hiçbir millet emniyetsizlik havası içinde bir iş başaramaz ve bir muvaffakı- yet kazanamaz. uriye mifritlerinin bu pek ba. sit hakikatleri de anlamıya- rak birtakım tehevvürlere boyun eğmeleri ve Suriye efkârı umumiye- Suriye Müfritlerden Kurtulacak mı? sini de arkalarından sürüklemiye te. şebbüs etmeleri hayret ve teessüirle karşılanmıya değer. Çünkü ba ah- valve şeralte Türkiye Başveklii Son nutkunda, daha evvelki nutuk- larında olduğu gibi Suriye hakkın- da hararetle söz hi vermemiştir. Suriye efkârı umu. miyesinin bunu lâyık olduğu ehem- miyetle telâkki ederek telâfisine çalışacağını ümit ediyoruz. Suriye elkârı umumiyesi müdrik ve şuurlu olduğunu ancak bunu yapmakla is- pat edecektir. Suriye efkârı umumi- yesi bu şekilde hareket etmekle ha. kiki menfaatlerini kavradığını gös- termiş ve müfrit birtakım siyasile- rin peşinden gitmiyerek siyasileri kendi hakiki menfaatleri yolunda l yürütmiye muktedir olduğunu an- latmış olacaktır. Suriyenin istiklâl hayatına kavu- şacağı sırada, bu siyasi rüştü gös. termesi, onun namma çok şerefli bir hareket olacaktır. iylemek imkân. | Oldu Mardin, 16 (Tan muhabirinden) —s Dün sabah burada Server oteli altıma! daki garajda bir lehimcinin dikkat « sizliği yüzünden yangın çıktı ve 500“ teneke benzin bir anda filâk eu. Pan şehir sarsıldı. Üç /Bulgaristana Bir Veliaht Doğdu Sofya, 16 (TAN) — Bu sabah Bul gar Kraliçesi Johonna, bir veliaht dünyaya getirmiştir. Kraliçe ile, ves liaht Prensin sıhhatleri iyidir. Bl münasebetle bütün Bulgaristanda şen likler yapılmaktadır. Yakında siyüei si mücrimler de affedilecektir. İsveçin Ankra Elçisi Yunanistana Gitti İsveç orta elçisi M. Windher, Yu nanistana gitmişti: zakerelerde bulunmak üzere bir müjgli det Yunanistanda kalacaktır. Bu sırada, sefaret İşlerine masla batgüzar vekili sıfatiyle A. de Tam İ bakacaktır.