25 Haziran 1937 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 9

25 Haziran 1937 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 9

Yazan: Ziya Şakir "Ebâ Müslimi, Yolda Bizzat Halifeye Katlettirmeli,. Halbuki hiçbiri (Emirülmümi. nin) sıfatını taşımıya lâyık değil dir. Tik fırsatta, bunların hepsi de katledilmelidir. Diyorlardı. Emir Şeyban, Gülnarın talebini reğdetmemişti. Derhal Salih ismin. de birini (Hind'in Manastırı) da Fevkulâde zeki, kurnaz ve cüret kâr bir adam olan Salih te Iarici- lerin tanınmış reislerinden biri idi, Gülnar bu adamla karşılaşır karşılaşmaz, evvelâ fikrini anlı. mak istemişti: — Ebâ Müslim hakkında ne dü- günüyorsunuz?. Demişti. * Salih, Gülnarın kulağına eğile rek: — Ebâ Müslimi, pek yakından 'tanırım.., Ordumuz Merv ovasında karargâh kurduğu zaman, ben de Orada idim. Daha o zaman, bu Ho. rasan köylüsünün bir hançer dar- besile ortadan kaldırılmasını tek- Mf etmiştim. Fukat, arkadaşlar beni dinlemediler. Daha doğrusu, Ona lüzumu kadar ehemmiyet ver- mediler. Onun, bu hele gelmesine sebebiyet verdiler. Bu fırsat, böyle ce geçti... Bugüne gelince. Benim İçin; isim denilen şey, ehemmiyet» sizdir.. Her kim insanlar üzerine hâkimiyet iddia ediyorsa, bilâte- reddüt öldürülmelidir. Diye cevap vermişti, Ulnar, Salihin büyük bir azim ile söylediği bu 8öz- erden büyük bir memnuniyet du- Sira. Suzi Mekcaz çizmek, iter mişti — Şu halef. Ebâ Müslim?, Salih, onun sözünü keserek, dü- güncesini açıkça söylememişti. — Şimdiye kadar ortadan Kaldı. rilmak lâzimgelirdi. Fakat birçok hâdisat dolayısile, bu fikir tatbik — Evet, simdi. İyi bir fersatm ele geçmek İmkânı var. Bu fırsat, kaçırılmamalıdır. — Şu halde, derhal ise girişi- niz. Bu hususta tedarik edeceğiniz adamlara büyük paralar vadediniz. Bunları, kâmilen ben tesviye ede- ceğim. Salih, garip bir tebessümle gü- Mümsemişti: — Adamlar mr.. Bunlar, niçin?. — Ebi Müslimi yolda katlettir. mek için... — Bu, mümkün değildir. Hattâ, böyle birşey düşünmek ile cin. hettir. Ebi Müslim, ortadan kal dırmak için; daha kolay, daha pü- rüzwüz, daha iyi netice verecek va- sıtrları müracaat etmelidir. — Nasıl — Meselâ.. Onu, bizzat Halifeye katlettirmelidir. — Fakat bu mümkün olabilir mi? — Niçin olmasm?. Yalnız siz bana bir hafta müsrade ediniz. Ben, şimdi doğruca Küfeye gide- yim. Ebi Müslim hakkmda, saray. da beslenen fikirlerin, Halifenin onun hakkındaki düşüncelerini öğ- Teneyim. Ondan sonra tekrar size gelirim. Bu müzâkere, burada bitmişti. Ve Salih te, Manastırdan çıkar çık maz katırına binerek doğruca Kü- deye gitmişti. adan bir hafta geçmişti. Sa Mh, tam tayin ettiği gün, tekrar Manastıra gelmişti, Gülnar, Onu görür görmez, sabırsızlıkla 84 ze girişmişti. — Ne haber”. — Haber, fena değil, Variyet, gu: Halife; daha hâlâ, Ebâ Milsli- mi bir rakip göziyle görmekte. Ve ondan endişe etmektedir. E5â Müslim, Halifeyo gönderdiği mek- tuplarla, onun bu düşüncelerini silmek istemiştir. Hattâ araya, Ha İfenin amcası İsa da girmiş. Oda Bu #ki mühim şahsiyet arasındaki Yaziyeti ıs'aha gayret göstermiş. tir. Fakat Halife, Ebâ Müslimin kendisine mutlak surette itaat ede ceğine,, Ve Saltanat hırsmı onun zihninden #ildiğine; henüz kani de Rildir. Vâkra, Halife nammna Ebâ Müslimi ziyarete giden İsa, Rey şehrinden henüz avdet etmiştir. Ve Ebi Müslim de yakmda Reyden ha roket ederek Müdayine gelecek. Ve Helifeyi ziyaret edecektir, Ba- na kalırsa, bütün bunlar; gösteriş- ten ibarettir. — Niçin. Ne lüzum var?. — Halifenin amcası olan (İsa), mert kalp bir adamdır. Ayni sa» manda, Ebâ Müslimle de eski bir arkadaştır. Görüyorsunuz ya?. Bir taraftan yeğen.. diğer taraftan da, eski bir arkudaş.. İşte İsa, bunla- rı birleştirmek istiyor. Ve emin o- lun ki; çok hüsnü niyetle hareket ediyor. — Muvaffak olabilecek Mi?.. — Hayır. — Niçin? — Halifenin, müneceimlerden ve falcılardan baska kimseye em. niyeti yoğ. Onun için, — Demek ki mineecimler.. — Evet, müneecimler.. Halife « ye ayni sözü tekrar ediyorlar. Ve daima, Ebi Müslimin korkunç bir rakip olduğunu söylüyorlar. — Yet. — Hetti.. niheyet, Epi Müsli min bu rekabete kurban olarak katledileceğini de bildiriyorlar. Bu kanaat, ortık Halifenin k k'nde yer etmiştir Ancak şu var ki; ©- nun kalbine yerleşen bu kannatten tem zamanında istifade edilebilme | Edir. — Nasıl?, — Ben, şöyle hirşey düsür- düm... Meselâ siz, Küfeye gidebilir misiniz ?.. «— Giderim, — Orada bir kolayını bulsrak s8 raya girer misinix?. — Belki.. Paket, sarayda ne Y#- pacağım — Ealife ile görlişeceksiniz. Ve, bir münasebet getirerek ona bir kaç çift söz söyliyeceksiniz. — Ne söyliyeceğim?.. — Bunu size, zamanı gelince söy lerim. — E. bu, birkaç söz; Halifeyi Ebâ Müslim aleyhine tahrike kâfi gelecek mi?.. — Belki gelir., Belki gelmez.. An cak şu var ki; Halifeyi başka Se. bepler de hârekete getirecektir.. — Pekâlâ, Küfeye ne zaman gi- deyim. — Bana kalirsa. Derhal... Gülmar, dadısı Reyhareyi orada bırskmış.. Salih ve köle Yusufun refakatinde olarak, Küfeye hare- ket etmişti. B>. küçük bir İstitrat ya a in Gülnar; bu suretle Ebi Müslimin hayatına kasdederken, o saf ve mert yürek- li Horasan genci de, Gülnar hak- kında başka düşünceler içinde idi. Ebâ Müslim, Yahşi Beyi katlet- tirdikten sonra günün birinde, Gül narı aklıma getirmişti. Ve hususi kâtibi Malike: ç — Ben. Evvelâ, bu kizın aşkmi reddettim. Onun kalbini incittim.. Sonra da mecburiyetler dolayısile, nişanlısmı ve babasmı katleltir. dim, Şimdi bu kızcağız hayatla yapyalnız kaldı.. Benim namrma gi din, hükümet işlerindeki zaruret ve mecburiyetleri anlatarak, ona teselli verin, Ve kendisini ebediyen himaye edeceğimi de temin edin. Demişti, Melik, bizzat maktul Yahşi Be- yin köyüne gitmişti, Fakat çarça- buk avdet ederek, Ebi Müslime şu haberi getirmişti: — Konak, bomboş. Kız da orta- dan kaybolmuş. (Arkası var) Elâzizden G Elâzizden gelen telgraflar birkaç gün önce aktüalite olduğu için ora- dan, gazete vasıtasile, bana da bir mektup geldi. Fakat bu mektubun © vakit aktünlite olan havadisle hiç münasebeti olmadığını elbette tah- min edersiniz; Bunu yazan okuyu. cümuz “Bir zavalinm hikâyesi, başlığı altında kendinde duyduğu sinir hallerini anlatlıklan sonra: — Acaba ben deli miyim? Diye soruyor. Bu okuyucumuz gibi sinirlilerden birçoğu bu suali sorarlar, Bundân dolayı ona verile- cek cevabım okuyucularımızdan da- ha başkalarını da alâkadar edece. Eini sanıyorum. Gerek Elüzizdeki okuyucumuzu, gerek onun gibi, kendilerinden şüp- helenen başkalarına haber vereyim ki, scaba ben deli miyim, diye dü- şinen kimse deli sayılamaz. Gerçi, akılir'ıkla delilik arasmdaki sınırı kestirmek pek güç bir seyse de, de. Iiliğin en pratik miyarı deli olduğu- nu bilmemek, ondan Şüphelenmek- tir, Gerçekten deli kendi halini bil. miyen bir bahtiyardır. Gerçekten deli iztırap çekse bile, kendi halini bilmekten değil, başka şeylerden is- , 4 * ç k k k k ç « vi Buğday | Yükseldi Dün, şehrimize ancak üç vagon buğday ile bir vagon arpa'gelmiştir. Mevrudatın az- $ lığı ve evvelce gelmiş olan malların satılmış & bulunması yüzünden evvelki güne nazaran N piyasa istekli bir vaziyet almıştır. Fiyatlarda X | da buğday cinslerine göre 5 - yükseklik husule gelmiştir. kuruştur. Sarı mısırlar 4,38 - 5 kuruşa kadar satılmıştır. Mısır fiyat- $ larında 3 - 5 para kadar tenezzül görülmek- X tedir. Bu yükseklik daha ziyade ekstra ve ekstra ekstra mallar üzerinde toplanmakadır. Fazla çavdarlı buğ- dayların fiyatlarında ehemmiyetli bir fark yoktur. Yumuşak buğdaylar çavdar nisbeti- ne göre 4,30 - 6,10 kuruştan, sert buğdaylar ise 5 - 5,23 kuruştan satılmıştır. Çavdar dört cinslerine göre, t MARA 7 para kadar MAR Vaktile yerli tedir, mam) İplik Yine Azalıyor Pamuk ipliği işliyen sanatkârlar, pi yasada ipliğin azaldığını, bugünlerde yine sıkmtıya düşeceklerini alâkadar. lara bildirmişlerdir. Bu arada yerli fabrikaların ihtiyaca yetecek kadar iplik çıkarmağıkları da ileri sürülmüş tür, Bir kısımı tüccarların dış memle- ketlere verdikleri siparişlere henüz cevap gelmemiştir. Bu mallarm yol- da olduğu anlaşılmaktadır. Takas muamelelerinin icabı olarak gelecek iplikler pahalıya mal olacaktır. Bun- ların da yerli iplikler için konulmus olan .nartı fiyatı Üzerinden mi,.. yok- sa serbest olarak mı satılacağı tütir- ler arasmda tereddüt uyandırmıştır. Paris Borsası Paris borsasının dünkü kapanış fi- yatları; Londra 110,59; Now:-York 22,44; Berlin 899 Amsterdam 1234125; Roma 118,10; Lizbon 100,75; Cenev- re 514,628. Madetiler: Kurşun 23,1,3; bakır 62 64; krlay 249.176; sitm 140,414; gümüş 19,5, çinko 2126. elen il mektir, Halbuki, o bahtiyarlık her- kese nasip olmaz, Orun için de da- ha doğuştan bir istidat Kazımdır. Kendilerinde bu istidat bulunmu. yan sinirliler, akıllılıkla delilik ara- smdaki hudut üzerinde dolaşırlar, fakat delilik tarafma geçenleri pek azdır. Onlara bir vakit yarı deli de- ailirdi. Şimdi bu tâbirin modası geç. tiyse de ifade ettiği sinir hali yine mevcuttur. Onlara, vaktiyle, yarı deli denil mesine sebep sözlerinde ve hareket- lerinde bazan akillılk saydamıya- cak haller bulunmasıdır. Meselâ bu okuyucumuz da, gazetede bütün kıl hekimlerinin Teyi sorulsun da, kendisinin hali anlaşılsın diye isti- yor. Gazetede böyle bir anket açıl. sa okuyucumuza deli değildir, deni- leceğinde hiç şüphe etmem, fakat anketi açana akıllı diyeceklerinde pek ziyade şüphem vardır. Okuyucumuz, bir de; — Ben neyim, dünyaya gelmem- deki sebep nedir? Diye soruyor. Bakmız, okuyucu- mezun bu suali pek akıllıca ve her vakit yerinde bir sualdir. Fakat —yank ki— dünyada düsünen in. sanlar bulunduğundan beri hepsi bu Suali kendi kendilerinden sordukla- rı halde, hiçbiri cevabını bulamadı. ğı icin dünyada tam akıllı kimse de bulunamıyor. Tahminler Beş Çıktı Fransız kabinesinin değişmiş olma smdan dolayı borsalarda dilşüklük o- lacağmı tahmin edenler tamamen ya- nılmışlardır. Paris borsasında Fran- siz ve cenebi eshamı birkaç puvan yükselmiştir. Bu arada birkaç gün- denberi 261 - 262 frank arasında fi yat bulan Türk borcu da 204 - 265 frank arasında yükselmiştir. Borsa- mızda 18,15 lirada açılan Türk borcu yavaş yavaş yükselerek akşama doğ- ru yirmi kuruş kadar artmış ve İ$,35 lirada kapanmıştır. Aslan çimentosu da biraz yükselmiştir. Bir haftandan beri 13,05 liraya kadar düşen bu his- seler dün 13,30 liraya kadar çıkmış- fir. Merkez Bankası hisseleri, 88,5 Ti- radır. Diğer milli tahvillerimizin fi- yatlarında hiç bir tebeddül olmamış tır. Paris borsasmda Osmanlı Banka, sı hisseleri 480, Elektrik girketi 1320, Süveyş kanalı 2579, Royal Doyç 5430, Fransız rantı 69,5, Yugos lavya rantı 228,5 frankia kapanmış tir. Merkez Bankası bir isterline 624- 626 kuruş fiyat tesbit eylemiştir. Sanayi Umum Müdür Muavini Tktısat Vekâleti Sanayi Umum Mü- dür Muavini B. Abdüssamet dün şeh- rimize gelmiştir. Bir iki güne kadar Şark memleketlerine giderek tetkikat İ ta bulunacaktır. B. Abdüssamet dün | Türkofise ve Ticaret Odasına uğrıya- | rak temaslarda bulunmuştur. ZAHİRE BORSASI 246-1937 HATLAR Aşağı K.P. Cinsi Buğday yumuşak ” bert Misir sarı j Keten tohumu yeni Afyon ince Tiftik mal Buğday Arpa Peynir Kaşar Harice Deri İhracatımız Bu Yıl da Artacak . Son zamanlarda dericiliğimizin inkişafını arttırmak maksadile ıslah edilmiş ve bir kısmı az çok iyi randıman vermiye başlıyan tabaka- nelerimizde yerli mamulât için ince deriler ha- zırlanmaktadır. Yerli deriler arasında en iyi kaliteli olanlar saraciye işlerinde kaullanılan nevilerle vaketa denilen nevilerdir. kösele imalâtı için kurulmuş tesisat | sayesinde bir mikdar kösele yapılabilmektedir. Fa- Kat, bunlar ihtiyaca yetmediğinden hariçten İ liteli kösele ithal edilmektedir. Memleketimizden , deri ithal edenler arasında Almanya başta gelmek- i kas Derilerimizin mühim bir kısmı dis Zer ecnebi memleketlere ihraç olun- maktadır. Bu sebeple geçen sene yer» li imalât için piyasalardan deri teda» rikinde biraz güçlük çekilmiştir. Bu sene almacak deri mikdarı henüz ka- ti olarak tesbit edilememektedir. Pis yasalarımızm ihtiyacı olan iyi kali. tacirleri köseleciliğin inkişafı için M de bir döviz meselesi olduğundan memlekette dahili sarfiyat için iyi kaliteli mal yetiştirmekten başka ça» re görülmemektedir. Alâkadar deri te derilerin Şimzl! Amerikadan itha, bu işe elverişli derileri veren hayvan- larm artırılmasına ehemmiyet veril. mesini ve tabakhanelerle deri fab. rikalarınm köselelik fenni tesisat yapmalarını ileri sürmektedirler. İlk Ketentohumu Piyasaya Çıktı Bu senenin yeni mahsulü ketento. humu dün piyasaya çıkarılmıştır. Ha valarm sıcak gitmesi ketenlerin eğ ken mahsule yatmalarımı temin et, miştir, İlk mahsulün kilosu 8,06 kus ruştan satılmıştır. Ihracat için alım makta olan bu madde, Almanya ve Ingilterenin yaği: tohumlar namı al. tında aradıkları ve her sene ehemmie yetli mikdarda satın aldıkları bir to humdur. o 24 HAZİRAN PERŞEMBE PARALAR Liret 110, — 15— Belçika frangı > BA 80 23— s0 575,— : İ Demi İsviçre Fr. il Florin i ! İ İ Un Tiftik Fasulye Yapak İç (mdık GIDEN Afyon DIŞ FLATLAR Buğday Liverpul 5.57 Kr. n o Sikago 530 Kr. » © Vinipek 50 Kr. Arpa Anvers 5,09 Kr. Mısır Londra 349 Kr. Keten 'T. Londra 7.s6 Er. Fındık G. Hamburg 9151 Kr. Fındık L. Hamburg m5 Er. ÇEKLER Londra Oo 62875 627— NewYork (o 0,7885 0,7867 Paris 1760 17685 Milâno 149884 149760 Brüksel 4.6600 O 4,6680 Atina 87,1958 87/1610 Cenevre 344 O BABEZ Sofya 638213 6,7058 Amsterd. oo 14342 14983 Prag 226388 22.6275 Viyana 4.2075 — 4.2057 1588 o 13,8755 Berlin 1,0668 19660 Varşova 41825 41610 Budapeşte o 3.088 39875 Bükreş (o 107.06 o 1070175 Belerad O 344635 2445 Yokohama 2.7410 214 Moskova oo 24.0150 240225 Stokholm (o 3,0945 (3,0933 ça mr