29 Haziran 1937 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 8

29 Haziran 1937 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 8

stanbulda bir ayda 274 Tifo Vakası Tesbit (Başı 1 inelde) Diğer sular $ — Bunun üzerine, sarmış ve! kuyu sularını tetkik ettirmiye baş ladık. Neticeye göre, icap eden ted. birler alınacaktır. Sarnıç ve kuyularda, tifo âmili görülecek olursa, evlerde bulunan bütün kuyular toprakla doldurula- cak ve sarnıçlardaki sular boşaltı- lacaktır. 274 vaka | Şimdi, ortada dönen mübalâğalı ri- vayetlere karşı rakamların hakiki be. | lâgatma dayanarak size cevap vere. ceğim: Tifo vakalarının; görülmiye başla- dığı Haziran iptidasından bugüne ka- dar, tesbit edilen hakiki tifo vakala- rt (274) tür. Geçen Cumartesi günün. den (28 Haziran) bugüne kadar (28 Haziran) tifo olduklarmdan şüphe e. derek hastanelere gönderdiğimiz has- en ibarettir. An-| cak, bu 20 kişiden kaçın tifoya mu- Sap olduklarını, kültür muayenesi ne ticesinde öğreneceğiz. Günde 9 kişi göre, umumi nüfusu bir dar bin kişiye baliğ olan kesif bir vi günde vasati | Olarak tifoya yakalananlar (9) kişiyi geçmiyor. Bu rakamlarm kontroldar geçmiş ve & İlâveyi unutmıyayım. Haziran iptida $ındanberi tifoya yakalanan 274 has- tadan (220) sini hastanelere yatırdık Bu hastane darlığında, bu kadar has- taya yer bulabilmek te pek k İş değ Şu hesab. iyon şu Meyvaya dikkat ik edilmiş olduğunu da | ! Şunu da söyliyeyim ki; tifo, Istan- Bula mahsus bir hastalık değildir. | Dünyanın her yerinde ve bilhassa iş. İek olan bütün limanlarda, tifo vaka. larmn salgın halinde görüldüğü za- anlar olur. Bu mevsimde, domates, dilmek üzeredir Memba sularmın kü: | da, Adenle Cibralta arasında Kr zıldeniz ve Akdenizden geçen ikin. | ci kısmın emniyeti şüpheye düş- | müş vaziyettedir. Mr Bingazi, Trablus- Pantellerya deniz ne dayanan İtalyan deniz ve hava kuvvetleri bir harp halinde İngilterenin bu yol üze- Yindeki nakliyatma karşı ciddi bir tehlike teşkil etmektedirler. Bu sebepten İngiltere bugün Ak- enizde her zamankinden daha kuv Setli olmak zaruretindedir. Habeş İarbi esnasında İngiliz . İtalyan Münasebetleri gerginleştiği zaman Zayıf ve hazırlıksız bulunan İngi- İcre Akdenizdeki vaziyetini sağlam laştırmak için Türkiye, Yunanis. an ve Yugoslavya gibi Akdeniz evletleriyle yardım anlaşmaları yapmak mecburiyetinde kalmıştı. Mtalyan tehdidi bu kadar ciddi idi. | ind yolu emniyetinden son. ra İngiltere için ikinci de. mühim mesele Akdeniz ka- arınn, İtalyaya karş kendi kon. İölünde bulunması meselesidir. Bu | 6yfiyet harp halinde Ingiltereye W büyük fayda temin edecektir: İ — Cibralta boğaze ve Süveyş finelr Üzerinden İtalyaya gelen Ok | Mes ticaret yollarımı, fazladan İ& bir kuvvet tahsisine lüzum kal dan kendi kendine kesmek ve İyan açık deniz ticaretini harbin Hemen başında öldürmek, 8 — Ufak bir kontrolle İtalyan hiz kuvvetlerinin Okyanoslara yıkıp İngiliz ticaret yollarına hü- Bunu menetmek, Nihayet Akdenizde üçüncü me- He İrak petrol yolunun emniyeti hieselesidir. Bu yol Pantellerya 1- yan üssünün tehdidi altındadır. Üğiltere buna karşı Kıbrısı tah. etmek suretiyle çare bulmaya işmaktadır. Mu tetkikler bizi şu neticeye gö- | Ürüyor: İngiltere için deniz tica- yollarının emniyeti bir hayat selesidir./ Bu sebepten İngilte- İn, Akdeniz ve kapılarının kon. de tutması, feragat ka- etmez bir zarurettir. . Gelecek makalede mesele Edildi hıyar ve türlü m, selâ terkos gibi vaları temiz ve me aniyetli bir su ile yıkamadan yemek, daima tehlikelidir. Bele zabıtası talimatnamesi pi şirilmeden yenecek maddelerin açı! satılmasını men: Bu talimatname nin hakkıyla tatbik edilmesi, birçok tehlikeli sirayetlerin önü slmması de- | mektir, | Fatih Eminönü Şimdiki halde hastalık, en * ziyade| Fatih kazası ile Eminönü nahiyesinde | göze çarpacak halde bulunuyor. Fakat vakalar, minferittir. Hasta, lığa tutulanlar arasında geniş mesa. e, biri Edi yaşımda hasta- Bir mahallede #—10 kişinin hep birden ayni h sap oldukları görülmüyor. da anlaşılır ki, tifo mütekâsif bir hal. de değildir. 240 bin nüfuslu Fatih kazası dahi. linde, gündi vakası kayde- dilmesini, feyka bulmamak zımdır. Fikirlerini bildiren mütebas- 818 hekimlerimizin de, söyledikleri gi. bi, tifo mikrobu, bozuk » saklarda çabuk yı Midelerimiz Tifoya yakalanmak içli midenin hamiziyeti uzulmış bulunma midede tifo mikrobu barmamaz. Istanbulun çok dağınık bir şeh | duğunu kabul etmek lâzundır. Yi lerce bekâr odaları var, Eski hanlar. sabahçı kahveleri var. Buralarda, ya. tıp kalkanlar, temizliğe pek te ri etmezler, aburcubur yiyerek m rini, barsaklarmı bozarlar. Ve tabii astalığa daha çabuk tutulurlar. Biz, bunlarm vaziyetini do düşünerek, hanlarda, bekâr odalarında, sabal kahvelerinde, elddi bir tarama y Yeni Tramvay Arabaları Tramvay şirketinin yeni sistem a» rabalarından bundan sonra yapılacak in Harbiye - Fatih hattında işletilmesini belediye kabul etmiştir. Yalnız bu arabalar Harbiyeden Taksime kadar yolcu almıyacaklar » dır. Yeni arı an altıncısı bur günlerde atel hattına verilecektir. olanlar; çelere ien çıkacak ve Harbi belediye memurların TAN Kadınların ğa ği rilmelerinde Bir Mucize Dünyanm en büyük profesörleri genç ve kuvvetli hayvanların hö- ceyrelerinden çıkardıkları özü insan- Jara aşılıyarak ölen kuvveti ve haya- tı iade ediyorlar, Ayni esas üzerine genç ve dinç hayvanların cildlerini besliyen höceyrelerin ifraz ettikleri | İo kıymetli özü vesaiti fenniye ile ikin- ci bir koruyucusu olan acıbadem ya- ğı ile imtizaç ettirilir. Yağlı ve yağ- İsiz asan Acibadem kremleri elde| ti altmda doldurulması için bir | edilir. Yüze, cilde sürüldüğü zaman talimatname hazırlıyoruz. Tifoya karşı alman ve icap eden tedbirlere şimdilik ilâve e- decek başka bir şey göremiyorum. Herşeyden evvel sağlığını düşünerek ğine dikkat etmesi, şeceğine, içece. zımdır. Sıhhat Vekili Diyor ki: Ankara, 28 (A.A.) — Sıhhat ve İç timai muavenet, Vekili doktor Refik Saydam İsi hakkında bir muharririmize aşağıda ki beyanatta bulunmuştur: “— İstanbulda son zamanlarda ti- kalarımın arttığını biliyorsu - nuz. Tifo hastalığı her sene yazın baş lamak Üzere sonbahara doğru artar | kışın özalır. Bu sene âdetten er- ken başlamış ve vakaları geçen sene lerde görülmiyen miktara © çikmiş- tır, Vekâletimiz İstnbul tifosu ile se- nelerdenberi meşgul olmaktadır Fa- küt maatteessüf şehrin su ve lâğım tesisatı fenni bir şekle getirilmedik- ç8 bu hastalığa karşı halkı aşılama! tan başka yapacak bir tedbir yoktur | ve bu tesisat bu halde kaldıkça İstan bulda her sene bazan az ve bazan çok tifo vakalarmın çıkmasını da bekl mek lâzımdır. Yalnız şurasmı da ve etmek lâzımgelir ki, bir memle- kette tifo hastalığının zuhuru hiçbir zaman o memleket için ayıp bir şey Şimdi isimlerini söylemiye lüzum görmediğim ve şehirleri her türlü fen ni vasıtalarla mileehhez birçok mem. leketlerde her sene binlerce tifo va- kaları görülür. Bununla beraber #ıh. | , | hat Vekâleti yine milmkün olan her | türlü tedbirleri aldıktan başka Istan- Böyle yerlerde barmanlar arasında yüksek hararetli. hastalar bulunca, derhal yanındakilerden tecrit ederek hastanelere kaldırıyoruz. Bedava aşı Tifoya karşı, muafiyet temin eden aşıyı bütün vesaitimizle halka meccs- nen tatbik ettirmekteyiz. 33 yerde aşı istasyonları tesis et- tik. Kati bir rakam söyliyememekle beraber, sarfettiğimiz miktarma | göre, şimdiye kadar tahminen 50.—60 bin kişi aşıladık. Yalnız, iki gün içinde memurları. mız, (50) kilo aşı dağıtmışlardır. Lâğamlı bostanlar Lâğım suları ile sulanan bostanla- ra gelince: Bünler için, daha geçen seneden tedbirimizi aldık, Tarafımız- dan yapılan teklif üzerine daimi en- cümen lâğım sularile sulandığı anlaşı lan sebzelerin müsadere ve imha edil: | mesini, karar altma almıştır. Bu ka. rarı, ehemmiyetle tatbik ediyoruz. | Belediye şubelerindeki başhekim. ! ler, ve kaza hükümet hekimleri, mm- takaları dahilindeki bostanları, sıkı bir kontrol altında bulunduruyorlar. Sebzelerini lâğım sularile sulryan bos İ tan sahipleri ayrıca cezaya da çarptı- rılıyor, Geçen sene, Beyoğlunda, bir bosta- nm lâğım suyu ile sulandığı tesbit e. | dilmiş, hattâ bu yüzden bostan sahibi ile aramızda, bir de dava açılmıştı. Bu sene sebzeleri lâğım suyu ie su. lıyan bostana henüz rastlıyamadık. Hastalık kökünden karutulamazmış Bazı gazeteler, tifo hastalığının kö- | künlüü kurutmak için almacak dele lerin neler olduğunu hekimlerimizden | soruyorlar. Tifo hastalığını, tamami- | le ortadan kaldırmak, hele İstanbul gibi büylik liman şehirlerinde kolay. lıkla kabil olamaz. Henüz dünyanm en mütekâmlil belediyeleri bile, hasta. hığm kökünü kurutmıya muvaffak 0- lamıyorlar, | Sulara gelince | Bizim için, şimdilik tifoyu zarar ve. remiyecek hale getirmek mevzu ba» | histir, Bunun icin de, bütün içme ve| yıkanma sularmın terkos suyunda ol- | duğu gibi demir borularla nakledil. mesi lâzımdır. Kaynak sularımız mem balarında temizdir. Bozulup vasıfları nı kaybetmelerindeki kusuru, nakil vasıtalarmda aramalıyız. Fıçılarla su nakli tamamen mene- | | teşvikten: geri kalmamaktadır. bul Valiliğini ve beleğiyösini de het zaman olduğu gibi bu vesile le de şe hir su ve lâğım tesisatını ikmal için Mat. buatımızın da bu vadide neşriyat ile halkı aşılanmıya sevketmek suretiyle tenvir etmeleri ber suretle temenniye | şayandır, Bu son salgın hakkında yi- ne icap eden tetkikatta bulunmak Ü. zere Sıhhat Vekâleti hıfzıssıhha deire si resi İle merkez hıfzıssılıha müesse- | sesi müdürü de Istanbula gitmek üze redirler, Bu defa yapılacak tetkikatm da yine eskiden elde edilmiş olan ne. ticeleri teyit edeceğine şüphe yoktur. Marş otomatik Muavin maki tı adet 32X6 lâstik DAİMLER-SENZ-MERSEDES Mazutlu kamyonları Dünyanın en idareli ve ekonomik nakil vasıtalarıdır. Taksim bahçesi karşısı No. 26 Telgraf: Dizel — Istanbul alınması halkımızm, kendi nbuldaki tifo hastalığı muâYyen adaleler gerilir, yüzdeki çu- | kurlar büyük düzen alır. Açılan me: samat kapanır, Cild elâstikiyetini ka- | zanır. Çil ve lekeleri kökünden temiz ler, 60 yaşında bir kadının bu krem ile buruşuk yüzünü genç bir kızın el di kadar tazeleştirir ve düzgünleşt rir. Bu hal tecrlibe ile sabittir. Ha- şan Acibadem kremleri çirkinleri gü- gelleştirir ve ihtiyarlar gençleştirir. Kadmlara füsunkâr tatlı sıcak bir ca zibe verir, Cinsi cazibeyi ziyadeleş- tirir, fakat acıbadem yağı kremin! yapmak çok güç olup bu bir sanat ve fen meselegidir. Bazı ıtriyatçılar act- badem eesnasinı vazelin ve buna, ben zer yağlarla karıştırarak acıbadem yağı kremi altında satmak isterli Cildinizi acıbadem yağından yapıldı. | ğı aslâ malâm olmıyan acıbadem ya- ğı kremlerinden koruyun, aksi halde yüzün esmerleştiğini ve tülend | görürsünüz. Yağlı Hasan ecibsdem İ kremini gece yatarken yağsız Hasan acıbadem kremini sabahları kalkınca yüzlerine siren her bayan cildlerinde bu büyük değişikliği göreceklerdir. İHer gece Bayan teninin güzelliği geffalvet ve letafetini ancak bu E san kremlerile idame ettirehileci LARIN USARELERİNDEN İS- TİHSAL EDİLMİŞ TABİİ BİR MEYVA TUZUDUR. Emsa bir fen harikası olduğundan ta - İİ mamen taklid edilebilmesi milm- kün değildir. Hazımsızlığı, mide yanmaklarını, ekşiliklerini ve mu annid İnkıbazları giderir. Ağız kokusunu izale eder. Umumi ha. yatm intizamsızlıklarını en emin surette ıslah ve insana hayat ve canlılık bahşeder. İNGİLİZ KANZUK ECZANESİ BEYOĞLU - İSTANBUL l EN HOŞ VE TAZE MEYVA. Kayıp — Bakırcızade Nurettin vere sesinden Bayan Ismetle Tilki oğlu Se, yit Ahmet veresesinden Jsmali ve kız kardeşi Fehmiyenin arsa mukabili o larak Amasya belediyesinden alıp na- mıma ciro ettikleri iki kıta bönuyu kaybettim. Yenileri almmek Üzere Amasya belediyesine müracâât edil. miş bulunduğundan mezkür İki bo . nonun hilkml olmadığı ilân olunur, Mehmet Harputlu Sayın yolcularımızın Nazarı Dikkatlerine İŞirketi Hayriyeden: Kabataş, Beşiktaş, Ortaköy, Kur uçeşme, Arnavutköy ve Bebek is- kelelerile Köprü arasında muteber günkü bilet fiyatlarma nazaran $$ ihdas edilmiştir. olmak Üzere mezkür iskelelerin bu- 15 tenzilâtir aylık abonman kartı Kartlar 1 temmuz 937 tarihinden itibaren mer'i olacaktır. Bu kart- ları hamil olanlar umum! hatlarda olduğu gibi işbu iskelelere âyni günde mükerrer gidip gelme hakkını haizdir. İşbu kartlar pazar günleri mmtaka ve kısım farkı arenılmaksızm şirketin bütün İskeleleri arasmda muteber olacaktır, 28 Haziran 987 terihinden itibaren Köprilde Enspektörlüik dairesile idarel merkeziye kontrol müdiriyetinde satışa başlanmıştır. Aylık Ka rt Bedeli Ikinci mevki 255 kuruştur. Birinci mevki 38212 kuruştur. # « mw-6- o —— m, Kendine beyhude yere eziyetediyor NEVROZIN. varken ıstırab çekilir mi” BAŞ, DiŞ ağrıları ve üşütmekten mütevellid bütün ağrı sızı, sancılarla nezleye, romatizmaya karşı: hi dMe7â4| İcabında günde 3 kaşe alınabilir. nen kullanınız! Saçlarınızın kılına hata gelmez! “Optamin,, saç eksiri iğ ülmesine sed çeker Saçların dökülmesi, guddele- masından ve artık kil tmamasmdan ileri ge min bu guddelere can ağılıyarak derhal kuüvvet- endirir. Bu süretle saçlar gür- büzleşerek yeniden hayata ka- vuşur. “Optamin,, kepekleri temiz- lemekte, saçlara 'revnak ver- mekle de şayanı haizdir. hayret tesiri Mutlaka tecrübe etmelisiniz! Sizi iz'aç ve elbiselerinizi tahrip eden TE Rin izalesi için SU-DO-RO -NO Pertev Kullanışı : PEK KOLAY Tesiri : Kat'i ve DEVAMLI KIZILAY CEMİYETİ GENEL MERKEZİNDEN; ki be- adlı kitap Cemiyetimiz tarafmdan bastırılan ve doğuştan iki yaşına kada Te nasıl bal ışa çıkarılmıştır. be Ba cağını öğreten YAVRULARIMIZ Nefis ve parlak bir kâğıd üzerine renkli bir surette basılmış olan bu kitapta: yeni doğan yavruya annenin süt verme tarzı, bebeğin gıdaları, yemek ve uyku zamanları, yatek odası, bezleri, giyecekleri, bebeği BİY- dirme tarzları, uyku zamanlari, dişleri, çocuk hastalıkları, bulaşıcı h talıklardan koruma yolları, bebeğe yaptırılacak hareketler, oyunlar, itiyâdlar, anne ve babanın çocuğa verecekleri terbiye ve daha birçok bususlar hakkında bol resimle mufassal izahat vardır. Bu ptan edinmek isteyenlerin, bedeli olan bir lirayı ANKARADA KIZILAY GENEL MERKEZİ'ne göndermeleri ve adreslerini okunaklı bir surette bildirmeleri lâzımdır. Istanbulda Yeni Postano civarmda Kızılay Satış Deposunda ve ki- tapçılarda satılmaktadır.